#روز_نگاشت - 1393
* چهارشنیه – 1393/9/12
• گفتگویی با آقای مهندس محسن صنایع پسند داشتم، در باره ی بحث هایم در جلسه ی معاد. برخی از مطالبی که گفتند این ها بود:
باید در موضوع معاد باوری کار کرد.
هر جلسه لااقل یک آیه ی تذکر دهنده را مطرح کنید.
روی بی نهایت جلوه دان آن طرف باید کار کنید. روی احساس تنهائی.
با جواب شبهه ها آدم ها متحول نمی شوند. چند درصد آدم ها مشکل علمی دارند که وهابی می شوند؟! باید تذکرات وجدانی داد.
ظاهرا یک برنامه ی مستندی پخش شده بوده که عده ای رفته اند آن دنیا و باز گشته اند. با اینها مصاحبه کرده اند. از این ها استفاده کنید. هر چه این باور را تقویت می کند که زندگی تنها آنچه ما می بینیم نیست خوب است.
كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الدُّنْيَا سَمَاعُهُ أَعْظَمُ مِنْ عِيَانِهِ وَ كُلُّ شَيْءٍ مِنَ الْآخِرَةِ عِيَانُهُ أَعْظَمُ مِنْ سَمَاعِهِ فَلْيَكْفِكُمْ مِنَ الْعِيَانِ السَّمَاعُ وَ مِنَ الْغَيْبِ الْخَبَرُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَا نَقَصَ مِنَ الدُّنْيَا وَ زَادَ فِي الْآخِرَةِ خَيْرٌ مِمَّا نَقَصَ مِنَ الْآخِرَةِ وَ زَادَ فِي الدُّنْيَا فَكَمْ مِنْ مَنْقُوصٍ رَابِحٍ وَ مَزِيدٍ خَاسِرٍ ...
ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قال: جَاءَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ! عِشْ مَا شِئْتَ، فَإِنَّكَ مَيِّتٌ، وَ أَحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ، وَ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُجْزِي بِهِ، وَ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَلَاقِيهِ.
https://t.me/S_M_Kheradmand
تصویری با شکوه از حضور مردم مؤمن
در شب 121 ماه مبارک رمضان 1444
در صحن های حرم امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#اعتقادی
بررسی جلد 1 و 2 کتاب الغدیر
ارائه شده توسط استاد نجم الدین طبسی
هشت جلسه که تحت عنوان «دوره مهندسی تبلیغ غدیر» و با موضوع: بررسی کتاب الغدیر (جلد اول و دوم) که در تیرماه 1398 شمسی در غدیرستان اصفهان برگزار شده است.
بسیار جلسات پر مطلب و شنیدنی ایست که توفیق یافتم در رمضان المبارک 1444 (1402) بشنوم.
به گمانم واقعا جای شنیدن چند باره را دارد.
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/section4/page1/lang/Fa.aspx
#کلاه_بر_سر_دختران_نوجوان
قسمت پنجم:
از دیگر راه های کلاه گذاشتن بر سر یک دختر جوان یا نوجوان این هست که به او القا می کنند: علت آن که فلان دوستت یا فلان فامیلتان متدین تر هستند این است که: آن ها از ابتدا در روضه بزرگ شده اند و تو اصلا نمی توانی مثل آن ها باشی! چون تو وقتی کوچک بودی مثلا نوار فلان خواننده را می گذاشت تا بشنوی! آن ها که می بینی اینجوری هستند به این خاطر است که آن ها پدرشان اهل هیأت بوده، پدربزرگشان هیأت دار بوده، مادربزرگشان حاجیه خانم جلسه ای بوده! برادر دوستت در مسجد مسؤول بخش صوت و تصویر است و عموی همسر آن فامیلتان روحانی بوده! تو اصلا این طور نیستی! پس برای خوب شدن یا خوب تر شدن تلاش نکن!
این را که خوب به او القا می کنند و کلاه را که خوب سرش گذاشتند، از این به بعد او خطاهایش را در اختیار خودش نمی بیند و می گوید: ما که آنطور نبوده ایم پس نمی توانیم آنگونه هم زندگی کنیم! بعد میبیند خاله اش هم مثل خودش هست! عمه اش هم همینطور! پس می گوید: خوب ما - مثلا طائفه ی زمردیان ها- این گونه هستیم! ما طائفه ی مثلا رضاییان ها این گونه هستیم! ما طائفه ی خردمندها این گونه هستیم!
او فکر می کند چون در آن محیط نیکو بزرگ نشده یا ارتباطش با مسجد و روضه و زیارت کمتر بوده اصلا نمی تواند مثل آن ها شود.
البته یکی از القا کنندگان اصلی این بحث و یکی از کسانی که خوب و استادانه کلاه سر این نوجوانان دل پاک می گذارد خود شیطان هست!
من خودم یک تجربه ای دارم که: پسری از فامیل بود و اهل نماز نبود؛ یک بار او را دعوت کردم و بعد از پذیرایی و کمی صحبت های دوستانه، گفتم: من واقعا دعوتم از روی خیر بوده و قصد ناراحت کردن شما را ندارم! ولی حقیقت آن است که نماز ... وقتی توضیحاتم تمام شد دقیقا بر گشت و به من همین جمله را گفت: ببین! می دونی چرا شما اهل نمازید؟ چون پدرتان اهل نماز بوده! می دونی چرا شما دوست دارید حضور در مجلس اهل بیت علیهم السلام را؟ چون در مجلس اهل بیت رفت و آمد داشتید! ...
بله در نظام تربیت، این که در چه مجلسی برویم و در چه موقعیتی زندگی کنیم و پدر و مادرمان چه کسانی باشند، بی شک موثر است اما وقتی با توجه به این زمینه ها جوری سخن گفته می شود که گویی اصلا اختیار خوب بودن و با نماز و باحجاب بودن با فرد نیست! همه چیز وابسته ی به فامیل و سبک زندگی خانواده است! پس هر چه دلت فرمان می دهد بی توجه به امر و نهی عقل عمل کن!
به قلم: #سیدمحمد_خردمند
با سپاس از همکاری خانم سارا توکلیان
https://t.me/S_M_Kheradmand
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#کلاه_بر_سر_دختران_نوجوان
قسمت ششم:
یکی از راه هایی که می شود سر یک دختر جوان یا نوجوان را کلاه گذاشت این است که وقتی او در مورد باورهایش صحبت می کند طرف مقابل به جای پرداختن به باورهای او و احیاناً طرح استدلالی مطلبی، به مشکلات اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی بپردازد!
خیلی از دختر ها که جوان هستند و تجربه زیادی ندارند به راحتی در چاله می افتند یعنی نمی توانند یا قدرتش را ندارند، یا در آن شرایط ذهنشان یاری نمی کند و یا خجالت می کشند که به طرف مقابل -خصوصا اگر سنش بالاتر باشد- بگویند این بحث اعتقادی که من گفتم چه ارتباطی دارد به این که مثلا فرماندار این شهر فلان اشتباه را کرده؟ چه ارتباطی دارد به این که خانواده ی فلان مسؤول چنین خطایی کرده اند؟ من دارم از یک حقیقت پاک، نورانی و آسمانی صحبت می کنم!
بنابراین گاهی اوقات با این روش ساکت میشوند و دفعه های بعد هم جرأت بیان و دفاع از عقیده شان را پیدا نمی کنند و اگر این تکرار بشود گاهی اوقات خودشان هم باورشان می شود که اگر این اعتقاد نسبت یه صاحب الزمان درست بود پس چرا فلان کسی که در دفترش اسم صاحب الزمان سلام الله علیه را زده و استاندار یک منطقه ای شده است خطا می کند؟ پس حتما این حرف و این اعتقاد ایرادی دارد!! حالا ممکن است خود این افراد تبدیل شوند به کسانی که چنین اندیشه هایی را به دیگران منتقل کنند، ضمن آن که حالا می گویند: من خودم زمانی مثل شما ها بودم اما حالا ...!!
به قلم: #سیدمحمد_خردمند
با سپاس از همکاری خانم سارا توکلیان
https://t.me/S_M_Kheradmand
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
اهمیت حجاب در بیان امام رضا علیه السلام.pdf
39.3K
#نکته_های_رضوی
به نظر می رسد این موضوع دارای ابعاد دیگری نیز در نگاه الهی حضرت ثامن الحجج علیه السلام هست.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#دیگر_مطالب
سوال از «برده داری در اسلام»
پرسش و پاسخی یک ساعته با استاد سیدجعفر سیدان در موضوع برده داری و موضع اسلام در این ارتباط که بسیار گویا و قانع کننده بود.
در بیست و دوم رومضان 1444 قمری شنیدم.
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/page1/lang/Fa.aspx
#حضور_و_استفاده_از_سخنرانی_ها_کلاس_ها_سمینارها_و_کارگاه_ها
#روانشناختی_و_تربیتی
دوره ی «رفتار درمانی شناختی برای اختلال وسواسی - اجباری»
برگزار شده توسطِ مرکز مشاوره ی دانشگاه تهران
استاد بحث: دکتر ح.
برگزار شده در بهمن 1387
میزان وقتگذاری: حدود 16 ساعت
حضور افرادِ کار کرده در حیطه ی وسواس که اکثراً مدرک کارشناسی ارشد داشتند در سطح علمی کلاس مؤثر بود و البته سرعت بحث را هم غیر قابل کنترل کرده بود!
این استاد را در موقعیت های دیگر هم تجربه کرده ام و با دیدگاههای فکری و اعتقادی و حتی اجتماعی اش آشنایم بنا بر این بخشی از جملاتش را که به طعنه یا واضح بیان می کند تحمل می کردم! موقعیت کلاس امکان ورود به مباحث اعتقادی و اخلاقی را نداشت و احتمالاً وارد شونده ی به بحث متهم می شود که متن کلاس و وقت آن را به سمتی غیر از موضوع مورد توافق برده است ولی معمولاً افراد از حاشیه پرانی های استاد استقبال می کردند!
سعی می کنم بحثهای این قبیل مدرسان را در فایلهای صوتی جستجو کنم ولی گاهی هم ناچار به حضور می شوم! ... و البته در مواردی که ممکن باشد مستقیم یا غیر مستقیم مسیر طعنه های اعتقادی و اخلاقی را مسدود می کنم و یا وارد گفتگو می شوم! ... اما این سیلِ شبهات، نارضایتی ها، طعنه ها و ... بیش از این حرفهاست! ...
اللهم عجل لولیک الفرج! ...
Sm.Kheradmand@gmail.com