🌷نینوا
شعر عاشورا اگر با سوز دلها، خواندنی ست
نینوا، با یاد زینب، نینوایی ماندنی ست
در دلم موسیقی غربت، دوباره تازه کرد
شور اشکی را، که بر دامان شب افشاندنی ست
یاد تنهایی زینب در میان لالهها
در کدامین نوحه یا شعرم، خدایا، خواندنی ست؟!
می دمد همواره برنای دلم، لبهای غم
با همین اندوهم امشب، آسمان، گریاندنی ست
*
تا ببیند هر کسی داغ دلت را روز غم
صد شقایق در دل هر دفترم، رویاندی ست
مکتب شعر امامیه
سیدعلی اصغرموسوی
۱۳۷۷
#سعا
#saapoem
@saapoem
🌴🌷🌷🌷🌴
🌷نینوا
شعر عاشورا اگر با سوز دلها، خواندنی ست
نینوا، با یاد زینب، نینوایی ماندنی ست
در دلم موسیقی غربت، دوباره تازه کرد
شور اشکی را، که بر دامان شب افشاندنی ست
یاد تنهایی زینب در میان لالهها
در کدامین نوحه یا شعرم، خدایا، خواندنی ست؟!
می دمد همواره برنای دلم، لبهای غم
با همین اندوهم امشب، آسمان، گریاندنی ست
*
تا ببیند هر کسی داغ دلت را روز غم
صد شقایق در دل هر دفترم، رویاندی ست
مکتب شعر امامیه
سیدعلی اصغرموسوی
۱۳۷۷
#سعا
#saapoem
@saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
🌴🌷🌷🌷🌴
مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا» (سرشت عشق ابد):
فصل تقدیر🌴🌷
فصل دردی را که در خود آسمان تقدیر داشت
هر کسی، روز عزا جز ناله، کم تدبیر داشت
می شکست اندوهها در بغضها، در اشکها
قطره قطره، شبنم رخسارهها تکثیر داشت!
وسعت اندیشهها، اما میان مویهها
مثل خورشید و شفق، تصویر عالمگیر داشت
عشق وقتی بالها را میگشود از روی خاک
ارتفاع هر عروجی، جای صد تفسیر داشت
مهرورزی بر یتیمان میکند، گر آسمان
آتش شام غریبان بر دلش تأثیر داشت؟!
**
در تمام زندگی، زینب فقط بود و وداع
یادگاری که به دل، از آن همه تصویر داشت🌴🌷🌴
مکتب شعر امامیه
سیدعلی اصغرموسوی
۱۳۸۰
@saapoem
آخرین نقش 🌷
نذر حضرت زینب(س)
پیک خونین باز می گردد، ولی دارد شتاب
قاب می گیرد نگاهش، صد سوال بی جواب
موج خونی را که از یالش شناور کرده است
حس کن ای بانوی سر تا پا گرفته اضطراب!
حس کن ای بانو، شرار چشم هایش را که هست
مشعلی از اشک و خون و آه چندین التهاب
آه و اندوه و غمش را در خروشش کرده گم
گردباد است این که می آید، ز پیش آفتاب
واژگون می خواهد انگاری زمین را، کز غمش
واژگون کرده است، زین خالی و بند و رکاب
بوی سیبی را که آکنده هوا، در لحظه ها
خوب می دانی، چه خواهد شد از این پس، انقلاب؟!
ذوالفقار از زخم تنهایی، نهاده سر به خاک
یاد کن بانو، شمیم دست های بوتراب
بعد از این در صحنه های پیش رو تنها تویی!
آخرین نقش حقایق، آخرین فصل کتاب ...
مکتب شعر دینی در ایران
مکتب شعر امامیه
سید علی اصغر موسوی
#یازینب (س)
۱۳۷۸
#saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
هدایت شده از استادسید علی اصغر موسوی saapoem
سلام علیکم و رحمة اللّه
اللّه اکبر
شگفت انگیز است 💐😊💚
* حرفی از آن هزاران...
🖋️استاد دکتر عباس خوش عمل کاشانی (زیدعزه الشریف)
خدا به عمر و عزت «استاد سازگار» بیفزاید.سالها پیش که مجموعه شعر "نخل میثم" ایشان منتشر شد کمین با تورقی در مجموعه، جمعا بیست و هفت اشکال بر اشعار وارد دانستم و متاسفانه نتوانستم به حضرتشان اطلاع دهم.یعنی دسترسی نداشتم.....در این مثنوی هم که خواندند یک اشکال به نظرم رسید در مصراع " شمع جمع نیزه دارانم کند" بیانی از کلام امام به خواهر ارجمندشان است....مقصود شاعر نیزه داران سپاه خودی که نیست.از سپاه دشمن می گوید.شمع روشنگر است و گرد آن پروانه ها در طواف.اصلا مناسب نیست که وجود نورانی امام شمع جمع نیزه داران سپاه خصم باشد.این اشکال را بایستی مرتفع سازند.نمی شود از بار معنوی مثبت در شعر اراده ی منفی کرد و بالعکس....قبل از انتشار دو مجموعه شعر استاد مویّد خراسانی هم به جناب حیدری پیغام دادم که بدهند بررسی شود.ندادند.و چنین شد که در شعری معروف می گویند: سرمایه ی محبت زهراست دین من/ من دین خویش را به دو دنیا نمی دهم!! عالم عقبا را هم دنیا آورده اند! دستی بردم و به سهولت مصراع را چنین تعویض کردم : من دین خود به دنیی و عقبا نمی دهم...نباید به این باور رسید که شعر نامبرداران معاصر کلا عاری از اشکال است.چنین نیست.کمین بارها و بارها گفته ام که در بین دویست شاعر معاصر از حیث شعرسرایی شاید دویست و دهمین نفر باشم.در این زمینه ادعایی ندارم.اما در خصوص شناخت و جرح و تعدیل و ویرایش شعر از مدعیانم و کمتر کسی را در حد خود از این حیث می دانم.استادان بزرگ و بزرگوار مرحومان مشفق و شاهرخی این نکته را همیشه به زبان می آوردند و بدین خاطر بود که هیچ مجموعه شعری را جواز چاپ و نشر نمی دادند مگر این که کمین یک دوره ی کامل مرور کرده باشم....شاهد حی و حاضر دارم که اذعان می کند بر این که در سال ۶۱ زمانی که ۲۴ ساله بودم در شورای شعر با حضور استادان بزرگی چون اوستا ، مشفق ، گلشن کردستانی ، حمید سبزواری ،سپیده ی کاشانی و ...نسبت به بیتی از حافظ نظر دادم که هم تایید جمع را از پی داشت و هم دو بوسه از طرف استاد اوستا را از جانب خود و به نیابت از خواجه!!
در غزلی از حافظ بیتی است که می فرماید:
شبان وادی ایمن گهی رسد به مراد
که چند سال به جان خدمت شعیب کند
در همه ی نسخ دیوان حافظ بیت به همین نحو است.کمین در آن جلسه جسارتا گفتم اگر حضرت حافظ می فرمود:
شبان وادی ایمن شبی رسد به مراد...
بهتر نمی بود؟ این جسارت واکنشهای مثبتی از پی داشت و استاد فقید اوستا با اشاره به تکرار حرف ش در بیت و تناسب شب و شبان و مهمتر این که شبان وادی ایمن ( حضرت موسی) شب به مراد خود رسیده بود توضیحاتی به تایید داد.البته در آن جلسه استادي تعریض داشت نه به خاطر "شبی" من به جای "گهی" بلکه بدین جهت که حافظ را سلیقه ای نباید دست برد! استاد اوستای بزرگ و بزرگوار به او و همه فرمود بیش از بیست نفر دیوان حافظ را تنقیح و تصحیح کرده اند؛ کدام یک از آنها در شعر برتر از حافظ بوده اند و بر مبنای سلیقه عمل نکرده اند؟
تصدیع بیش از این را جایز نمی دانم.
کمین و حتما همه ی شما عزیزان آنچه داریم مصداق بارز " هذا من فضل ربّی" است.
والسلام.
https://eitaa.com/saa_institute
💐💐🖋️📚
روح آزاد
سبک ترین پر کاهم، که می برد بادم
به ناکجای زمان، یا به کام بیدادم!
چنان ضعیف ام و کوچک، کسی نمی بیند
نه غوطه خوردنِ نرمم، نه اوج فریادم
ورق، ورق همه جا، خاطرات من پخش است
همیشه مثل خزان بوده، روح آزادم
چرا تلنگر دستی، مرا کند ویران
حباب گونه مگرهست خشت بنیادم؟!
خرابه ام، که نشانه ز رنج دوران است
مگر که دستِ تو خواهد، دوباره آبادم!
حریف موی سپیدم، به سایه بنشان ام
که من دوباره به یاد حضورت افتادم
همیشه شوق تو شد، توشهی قلم، ورنه!
سرودههای خودم را به آب می دادم 🌾 🌹
سیدعلی اصغرموسوی (سعا)
۱۳۷۴
#سعا
@saapoem
https://t.me/saapen/
https://eitaa.com/saa_institute
🍂🍁🍂🍁
روح پاییزانه
سبک ترین پر کاهم، که می برد بادم
به ناکجای زمان، یا به کام بیدادم!
چنان ضعیف ام و کوچک، کسی نمی بیند
نه غوطه خوردنِ نرمم، نه اوج فریادم
ورق، ورق همه جا، خاطرات من پخش است
همیشه مثل خزان بوده، روح آزادم
چرا تلنگر دستی، مرا کند ویران
حباب گونه مگرهست خشت بنیادم؟!
خرابه ام، که نشانه ز رنج دوران است
مگر که دستِ تو خواهد، دوباره آبادم!
حریف موی سپیدم، به سایه بنشان ام
که من دوباره به یاد حضورت افتادم
همیشه شوق تو شد، توشهی قلم، ورنه!
سرودههای خودم را به آب می دادم 🌾 🌹
سیدعلی اصغرموسوی (سعا)
۱۳۷۴
#سعا
@saapoem
https://t.me/saapen/
https://eitaa.com/saa_institute
🍂🍁🍂🍁
«مرگ مولف»
"شکست" را
برای گریه بازنان بگذار !
که زمان از "پیروزی" آبستن می شود.
وقتی که نیستی
عکس هایت پیش از تو مرده اند!
مرده !
عطش دست هایت را
با عطر گیسوان آفتاب
آشنا کن :
همدلی از همزبانی آغاز می شود !
.... غروب که شد:
"عشق" در این سوی نگاهم می ماند
و" عاشق"در آن سوی نگا ه ها می میرد !
اینک
از لای دو انگشتت رد شو
شلیک کن !
پیروزی در آن سوی این تنگه است
اگرچه "خودت" را نشانه رفته ای ....!!
**
سیدعلی اصغرموسوی
۱۳۹۱/۱۱ /۲۳
#سعا #استاد_سعا
#شعر_سپید
https://t.me/saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
🖋️📚🍁
🌹
بهانهی غزل
نه چنان، که با تو نشسته، به کنار سایه اسیرم
به کسی نکرده دلم خو، که اسیر دایهی پیرم
نه هنوز مثل پریشب، که بدون قصه بمانم
نه هنوز مثل از این پس؛ که به عشق تازه اسیرم!
منم و دلی که نگوید، به هوای خاطره مانده
منم و غمی که نباید، غزلی بهانه بگیرم
* *
سخنی، تبسم جاری! که سکوت درد زمین است
چه شود حوالی عشقت، نفسی گرفته، بمیرم
تو بگو که در دلهامون، به کنار خیمهی مجنون
غم و سرنوشت خودم را، چه کنم، اگر نپذیرم!
🌹🍁🌹
سید علی اصغر موسوی - ۱۳۷۷
#سعا #استاد_سعا
#سیدعلی_اصغرموسوی
#saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
بسم الله الرحمن الرحیم
«نگاهی آسیب شناسانه به پدیده تبلیغات انتخاباتی»
سیده طاهره موسوی( دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، پژوهشگر رسانه و فضای سایبری)
قال الله الحکیم فی القرآن الکریم:
«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ.(رعد: 11)»
حضرت حق جل جلاله شریف با تمام حمایتی که از ساحت رسالت و نبوت پیامبرش کرد، در قرآن کریم فرمود که هیچ تغییری در عملکردهای رفتاری (دنیوی) اتفاق نمیافتد مگر مردم خود خواهان آن باشند! البته باید در استدراک این آیه مردم را به گروههایی تقسیم کرد که معمولا حاکمیتهای جاری آنان را از کودکی به سمت و جهتی دلخواه سوق دادهاند.در جهان کنونی که در امر دینشناسی چه مردمشناسی (جامعهشناسی و روانشناسی فردی و اجتماعی) و حاکمیت شناسی، تعاریف کامل دینی – فلسفی، حقوقی (بینالمللی – ملی) حتی نوع روابط مردم و حاکمیت (شهروندی) نگاشته شده است؛ با تمام کوشش و پویش در پژوهشها به موضوعاتی همچون «عوام فریبی:demagoguery »، «پوپولیسم: مردمفریبی» و «پروپاگاندانیسم: تبلیغات جهت داده شده» کمتر توجه شده، درصورتی که برخی در پی تسلط بر جامعه و قدرت گرایی مطلق و استثمار جوامع تحت سلطه هستند.
امروزه دوگانه کردن ادبیات سیاسی، و شعبه بندیها و گروه سازیهای منشعب از همان 2 محور سیاسی غالب در کشور باعث شده که یک محور با توسل بر «دینمداری و احساسات مقدس مردم» و دیگری با اتکا به «سکولاریسم و عواطف ملی» جهت استخدام شعور مردم برای مقاصد سیاسی و اجتماعی خود تلاش کند.یکی به اتکای جریان سلبریتی در هنر و ادبیات و سینما و دیگری به التجای جریان مداحی و منبر و روضه و دفاع مقدس و مقاومت اسلامی، تورهای شکار خود را می گستراند.باید متذکر شوم که در اندیشه انقلاب اسلامی شیوه ماکیاولیسم مسلوب است.چرا که مبادا کسی برای رسیدن به هدف خود مردم ما را وسیله قرار بدهد.اگر بناست به عنوان نماینده مردم و دفاع از حقوق مردم حرکتی انجام شود نباید از امکانات دولتی و بیتالمال مردم برای رسیدن به هدف استفاده شود.روزی که حضرت علی علیه السلام در مقابل طلحه و زبیر شمع شخصی را جایگزین شمع بیتالمال کردند، این اقدام ایشان نه برای آن لحظه و آن 2 نفر (که طلحه و زبیر با عملکرد خود در طول تاریخ ثابت کردند اصلاح شدنی نیستند) که برای کل تاریخ بود تا کسی از بیت المال برای رسیدن به اهداف خویش استفاده نکند.آنچه ما اکنون شاهدیم متاسفانه استفاده گسترده از امکانات دولتی برای رسیدن به اهداف حزبی، فردی، گروهی و وابستگیهای سیاسی توسط برخی کاندیدای نمایندگی مجلس است.نماینده مردم باید از میان خود مردم، سلائق مردم، فرهنگ مردم و احساسات شریف مردم باشد، نه منفعت القایی خود و گروه وابسته بدان.
هر گونه استفاده ابزاری از مردم، نهادها، منابر، مساجد، تربیون های دانشگاه ها، مراکز بسیج و جهت دهی به افکار طبق قانون نه تنها ممنوع که حرام است؛ اما متاسفانه گوشه ای از این تخلفات را در حال حاضر شاهدیم اما اعتنایی از سوی برگزارکنندگان کمتر دیده می شود.
در طی جریانات امروزی برای انتخاب نماینده فرصتهایی بیسابقه ای در طول سالهای گذشته به فرهیختگان علمی و سیاسی داده شده است که بتوانند در این فضا وارد شوند.ذات این حرکت برای رسیدن به مردم سالاری دینی بسیار شایسته است درصورتی که آگاهی بخشی به مردم به شیوه صحیح و فارغ از ترفندهای رسانه ای و عملیات روانی توسط کاندیدا یا هوادارانشان انجام گردد.به طور کلی افراد مستقل برای تنویر افکار عمومی نسبت به خود می توانند از پیشینه خانوادگی، قومی و عملکردهای اجتماعی و علمی خود بهره ببرند که ممدوح است.اما زمانی که کاندیدا رویکرد نمایشی در پیش گیرد و فقط از پست های دولتی خود رونمایی کند؛ نه تنها از توانمندی های خود بهره برداری نکرده که این برنامه ریزی در راستای تلویحا همان عوام فریبی رخ می دهد.در حالی که همان طور که در دین ملاک برتری انسان ها به تقوا است، کاندیدای موفق و متعهد به مردم علم، تخصص و خرد فرد است، بدین مفهوم که اگر سوابق دولتی از فرد فاکتور گرفته شود، توانمندی های فردی وی باز هم بیشینه شود بر پیشینه!
در طی یک ماه گذشته که «شورای نگهبان» صلاحیت افراد را برای حضور در انتخابات به عنوان «نماینده- وکیل مردم» تایید و اجازه معرفی و تبلیغات (البته محدود) داده است با هنجارهایی مواجه هستیم که برای بنده کم سواد بسیار شگفتانگیز است چه بماند به آگاهان و باسوادان جامعه! یعنی واقعا «عوامانه سازی: vulgarization» تا این حد؟!
https://eitaa.com/saa_institute
یکی تحت عنوان «دکتر...» مسئول یک نهاد دولتی از هر گونه اقدام برای تحت تاثیر قرار دادن مردم استفاده میکند، آن هم با امکانات همان نهاد! و با وسیله قراردادن مناسبتهای مذهبی و ملی، و نیز برای شکل گیری حافظه تاریخی مردم، هر روز جایی در معرض نمایش حضور دارد گاه در کنار خانواده شهدا و گاه در کنار ایثارگران، گاه در کنار اهل علم گاه در کنار اهل هنر.جالب تر که همان ساعت از کانالهای تبلیغاتی سیر دیدارهایش منعکس میشود.
دیگری باز با عنوان«دکتر...» هر بار با کمیسیونهای مرتبط با مجلس و مجموعههای تولیدمحور با معرفی خود به عنوان کارشناس خبره منطقه و حل کننده تمام مشکلات اقتصادی به خبرسازی می پردازد.دیگری تجارب خودش را در لیست کامل ادارات مطبوعی که مسئول و معاون و...بوده به نمایش میگذارد اما بدون واگویه یکی از فعالیتهایی که خروجی مثبت و قابل قبول داشته!!! سوال مهمی در ذهنم می گذرد اینکه آیا واقعا فردی که 10 سال پیش در اداره ای فعالیت های پیشبردی یا پسرفتی را انجام داده به همان میزان اکنون توانمندی و پتانسیل انجام فعالیت های مشابه با نتایج مناسب را داراست؟ و باقی...هم قس علی هذا.
در این میان مردم، آری مردم! مردمی که در اقشار مختلف دچار «بیکاری پنهان: disguised unemployment» هستند، کجایند؟! یک نماینده قبل از هر پیشداوری فقط یک «فرد رابط: liaison person» است و باید قبل از «آمر» و «مامور»بودن یک «محقق، مشاور، طراح، مبدع و خردورز» باشد و کمترین اندیشههایش به عنوان وکالت و نمایندگی مردم در پی تثبیت وضعیت ضعفا یا «توانبخشی افراد کم توان: weak positivism » جامعه باشد.
اگر مولا علی(ع)در نامهاش به امام حسن(ع)،آن هم در آخرین ساعات حیات دنیوی خود در مورد پاسداشت حرمت و کرامت فقرا سفارش اکید میکند، دلیلش تنها نصیحت فرزند نیست بلکه به سبب پیامدهای فقر در جامعه است؛ در جامعه فقرزده بزهکاری ها و جرم ها کمکم رشد میکنند و میشوند معضلی بسیار بزرگ و غیرقابل ترمیم.نامزدها و کاندیداهایی که در پی عوام فریبی، با «رأی تمایل: vote of intent » هستند، باید بدانند اگر تمام چشمها را به حقایق ببندند، نمیتوانند نظر حضرت پروردگار متعال و اولی الابصار را هم ببندند؟ چگونه مردم باور کنند نمایندهای که برای دقایقی معرفی خود حداقل 50 تا 100 میلیون تومان به تبلیغات صدا و سیما میپردازد، میتواند آنان را در مسیر فلاکت با زندگی یاری نماید و سنگی از گرده آنان پایین بیاورد!
سوال بسیار مهم که ذهن را مشغول می کند، برآورد میلیاردی هزینه تبلیغات نمایشی است، برای رسیدن به مجلس.مگر کل حقوق یک نماینده در این 4 سال چقدر است که میلیاردی خرج می کند آن هم برای رسیدن به هدفی که آمالش طبق سوگندنامه برای رسیدن به رضای «خدا» است!
واقعا لابی کردن ورایزنی با ثروتمندان به شیوه لیبرالیسم برای برآورده سازی خواست های آنان در آینده، برای یک نماینده معتقد به تشیع چگونه امکان پذیر است؟ که سیره زندگی علوی با این گونه رفتارها منافات دارد، نامه حضرت علی(ع) به عثمان بن حنیف فرماندار بصره نشانگر سیره علوی در برخورد با مدعیان خدمت به مردم است.
در طی دوره گذشته مجلس در مصوبات منتهی به ازدیاد سنوات بیمه تا تنگتر کردن سفره مردم و تحمیل گرانیهای تاسف بار زندگی، افزایش هزینه های مصرف حاملهای انرژی (برق آب و گاز) تا کارمزدهای هنگفت بانکها، افزایش سرسام آور قیمت خودروهای بی کیفیت تا اجاره بهای افسارگسیخته مسکن، چند نماینده مردم واقعا حتی شده برای عوام فریبی و شعارهای پیش از انتخاباتش، نه برای خدا که برای انتخاب دگربارهاش، کمی معترضانه سخنی بر زبان آورده اند؟
به فرموده معصوم اگر حق به زیانت هم باشد باید بر زبان جاری کنی، بنابراین وظیفه فرهیختگان نه تنها روشنگری بلکه تزکیه و تذهیب افکار هم می باشد؛ همان طور که نگران وضعیت و چهره شهر درطول تبلیغات انتخابات هستیم تا پاکیزه بماند باید رفتار و گفتار و کردارمان را نیز برای رضای خدا پاکیزه نگه داریم.
ما مردم نیاز به «رأی مشورت گرایانه: deliberative vote » برای بهبود وضعیت جامعه داریم، ازاین رو آگاه سازی یکدیگر برای انتخاب فرد کارآمد وظیفه همه اعضای جامعه است تا با جهتدهی مناسب و متناسب با اهداف جامعه دینی و ملی و عملکردهای شایسته و به موقع، بتوان جامعه ایرانی را از ابتلا به معضلات بیشتر برحذر کرد، آن هم با تکیه بر رهیافت های اسلام برای برابری در جامعه و پیشرفت بی وقفه در علم و فناوری! در آتیه نزدیکی که کشورهای پیشرفته جهت بهره برداری از مزایای «دیجیتالسازی: Digitization» به علم و تکنولوژی هجوم می برند.آتیه ای که دغدغه های دیگری چون عملیاتی شدن پروتکل 2030 در جهان را نزدیک تر می کند و منافات این پروتکل با اعتقادات اجتماعی، دینی، ملی و سیاسی کشور ما نگرانی برای نسل ها را افزون تر.
https://eitaa.com/saa_institute