هدایت شده از از آگاهی تا خردمندی
برای لذت بردن از مطالعه کتاب #نامدارانایراک دوبار خواندن پیشگفتار الزامیست.
#آگاهی، سرآغاز خردمندی است.
https://zil.ink/abolfazlabbasibani
🌹✅
اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ
خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد
وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ
و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها و از کمک دادن اوضاع
الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ
زمانه به زیان ما
پس درود فرست بر محمد و آلش و کمک ده ما را بر این اوضاع به گشایش
تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ
فورى از طرف خود و برطرف کردن رنج وناراحتى و یارى با عزت و ظاهر ساختن سلطنت حقه و رحمتى
مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
از جانب تو که ما را فراگیرد و تندرستى از طرف تو که ما را بپوشاند به رحمتت اى مهربانترین مهربانان💐💚🙏
#saapoem
@saapoem
🌹اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ وَ حُفَّهُ [وَ احْفُفْهُ ] بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلَى كِتَابِكَ وَ الْقَائِمَ بِدِينِكَ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا. اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّى لا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .💐 https://telegram.me/ValAsr255
🌴🌹آیینه واپسین لولاک🌹🌳
ای ذات شریف کبریایی، مولای غریب، پس کجایی؟!
لبریز امید هستم، امّا؛ دلواپستان از این جدایی
تو راز شگفت کایناتی، آیینه واپسین لولاک
واقف به تمام محکماتی، در شیوه حق و حق ستایی!
رخسار تو آیه آیه نور، تأویل بدیع و النّهار است
هم مردمکان بسان والیل، تفسیر شریف دلربایی
اشراق شگرفت گیسوانت، آیات بلند و ژرف یاسین
محراب قشنگ ابروانت، تصویر عدالت ولایی
مخلوق تبسّم نگاهت، خورشید سپیده گاه موعود
مستور تجسم پگاهت، ظلمت کده های خودنمایی
بس جای ترنج دست ها را، مردم ببُرند عاشقانه
گر جلوه کنی به جای خورشید، یا پرده غیب واگشایی
تا کی به افق نظاره کردن، گریان تر از آسمان ابری!
تا کی به سپیده خیره ماندن، شام غم ما، سحر نمایی
تا کی ز هوا ستم ببارد، بر جان گیاه، سمّ بارد!
تا کی به کویر، خو بگیرد، گل بوته به جرم بینوایی
تا کی ز فقیر، قصه فقر، تا کی ز غنی، حکایت مال!
تا کی به ضعیف، طعنه اینکه: تو اهل کدام روستایی؟!
تا کی بدمد، گل شقایق، بر خاک مزار گرم عاشق
تا کی بخورد زمانه پیوند، با مرثیه های کربلایی!
مستور شود شب غریبان، همراه سپیده گر بتابی
پر شور شود دل یتیمان، تا از غمشان دهی رهایی
این چامه به التفات یادت، سرشار بلاغتی عجیب است :
ترکیب تناسبش، مرتب؛ تذهیب تغزلش، خدایی!
یا صاحب ذوالفقار حیدر، یا حافظ مصحف پیمبر(ص)
یا مظهر عدل حی داور، ای کاش که زودتر بیایی! 💐✅
مکتب شعر امامیه
مکتب شعردینی درایران
سیدعلی اصغرموسوی
قم - ۱۳۸۰
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
@saapoem
🌴🌳🌹🌳🌴
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۱۶۲
سلام
شهادت مظلومانهٔ حضرت مولانا جناب إمام لَیْث بني غالب، مَظْهَر ٱلعَجائِب، مُظْهِر ٱلْغَرائب، جناب إمام عليّ بن أبیطالب را بحضور شما بزرگواران عرض تسلیت و تعزیت دارم.
به پیشگاه مبارک آن حضرت صلواتی بفرستیم:
أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
أَلْإِمامُ کَٱلْکَعْبَةِ یُؤْتیٰ وَ لا یَأْتي
إمام مانند کعبه است. مردم باید به سراغ او بروند و او به سراغ مردم نمیرود .
وجود محترم حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) بیست و سه سال خانه نشین شد تا اینکه جماعت کثیر مردم به سراغ او آمدند.
إِمام اگرچه خانه نشین باشد و یا به عنوان نمونه هارون ملعون حضرت مولانا جناب إمام باب ٱلْحوائج ( عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) را چهارده سال در سیاه چال زندانی کند و یا مردم بعد از شهادت هر إمام بجای اینکه به سراغ حجّت خداوند متعال بروند، به سراغ کسی بروند که إمام نیست مثل کیسانیه و مثل واقفیه و دیگر فرقهها، همه و همه از إمامتِ إمام کاسته نمیشود. إمام خورشید تابان بر آسمان ولایت است. إمام حجّت خداوند متعال است. شرعیّت إمام در هر حال برقرار است.
أَلْحَسَنُ وَ ٱلْحُسَیْنُ إِمامانِ قاما أَوْ قَعَدا
کلام إمام، رفتار إمام، قیام إمام، سکوت إمام، سیرهٔ إمام، حجّت است.
خواستم عرض کنم که إمام در هر صورت حجّت است و إمامتِ إمام شرعیّت دارد و اگر حکمرانی جامعه به او سپرده شود، إمامت عینیّت نیز پیدا میکند و اگر حکمرانی از او غصب شود باز هم چیزی از تکلیف پیروان إمام کاسته نمیشود.
موضوع دیگری که در این مقال در نظر است بیان آثار مکتوب به جای مانده از حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) است.
۱— سید بزرگوار مرحوم شریف رضيّ پس از سالها تلاش، بلیغ ترین أحادیث و گفتارها و نوشتارهای حضرت مولانا جناب إمام مَولَی ٱلْمُوَحِّدین ( عَلَیْهِ آلافُ ٱلتَّحیَّةِ وَ ٱلثَّناء ) را جمع آوری فرمودند و این کتاب شریف أَخُو ٱلْقُرْآن لقب گرفت. این کتاب مجموعه ای جامع است از خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار که از ناحیهٔ مقدّسهٔ آن حضرت صادر شده است.
شروح زیاد بر نهجالبلاغه مکتوب و مطبوع و در دسترس است که از جملهٔ این شروح، شرح إبن أبي ٱلْحَدید را بهترین دانستم.
۲— کتاب دیگری حاوی مجموعه أحادیث آن بزرگوار بنام کتاب غُرَر ٱلْحِکَم وَ دُرَرُ ٱلْکَلِم که حکایت از زحمت فراوانی است که مرحوم عبدُ ٱلْواحِد ٱلْآمِدي است.
۳— أحادیث دیگری از آن حضرت که بصورت متفرق در کُتُب روائی مثل تُحَف ٱلْعُقُول از مرحوم إبن شُعبهٔ حَرّاني و أصول کافي از مرحوم کُلیني و غیره.
۵— صحیفهٔ عَلَویّه که حاوی أدعیه باشد. این کتاب شریف در دسترس همگان نمیباشد.
۶— دیوان منسوب به آن حضرت که مجموعه ای از أشعار آموزنده میباشد. این کتاب ترجمه شده است و در دسترس همگان میباشد.
این هم کلام پایانی این مقال است.
امشب به دستور پزشک باید برای إمام شیر مهیا میکردند چون شمشیر آن نانجیب مسموم بود. مردم و از جمله یتیمان کوفه، پیاله های شیر به پشت درب منزل حضرت آوردند. سخن از پیاله های پر از شیر شد. یاد کنیم از بچه های تشنهٔ أبیعبد الله الحسین ظهر عاشوراء.
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
ألسَّلامُ عَلَیْکَ یا أمیر ٱلمؤمنین
أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَبا عَبْدِ ٱللّٰهِ
إلتماس دعاء
بیست و یکم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵
ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۱۶۳
سلام
أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتي ( مائده ۳ )
در این مقال دو برداشت از آیهٔ شریفهٔ فوق الذّکر در نظر است:
برداشت اوّل:
( إِکْمال ) بمعنای ( کامل کردن ) است. در این معنا إحتمال وجود فاصله هم هست. یعنی فرض کنیم کسی بدلیل مسافرت یا بیماری دو تا از روزه های واجب خود را نگرفته باشد. میتواند بعد از ماه مبارک رمضان یعنی مثلاً در شوّال یا صفر یا ربیع قضا کند. یعنی تعداد روزه های خود را ( کامل ) کند اگرچه با فاصله باشد:
وَ لِتُکْمِلُوا ٱلْعِدَّةَ ( بقره ۱۸۲ )
ولی ( إِتْمام ) اگرچه بمعنای ( کامل کردن ) است ولی فاصله معنا ندارد یعنی کسی نمیتواند إحرام ببندد و بعض أعمال حجّ یا عُمره را بجای آورد و بعض دیگر مناسک را سال بعد إجراء کند. لذا در أحکام فرعیه، موالات را برای وضو و نماز و حجّ شرط دانسته اند.
وَ أَتِمُّوا ٱلْحَجَّ وَ ٱلْعُمْرَةَ لِلّٰهِ ( بَقَره ۱۹۲ )
عرض میکنم تمامی نعمتهای الهی با مرگ خاتمه مییابد ولی خداوند متعال یک نعمت را به آدمی هدیه کرده که هیچ لحظه ای جدا نمیشود و بدون فاصله از قبل از تولد تا بعد از مرگ و تا قیامت، همراه است. و آن نعمت ولایت حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) است.
برداشت دوم:
در مصحف شریف هرگز کلمهٔ ( نِعْمَت ) با ( إِکْمال ) نیامده است بلکه همیشه با ( إِتْمام ) آمده:
وَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ عَلیٰ آلِ یَعْقُوبَ کَما أَتَمَّها عَلیٰ أَبَوَیْکَ مِنْ قَبْلُ ( یوسف ۶ )
وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ ( مائده ۶ )
کَذٰلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ ( نحل ۸۱ )
وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ ( فتح ۲ )
چون ( نِعْمَت ) که از جانب حضرت ذُو الجَلال ( عَظُمَ سُلْطانُهُ وَ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ ) بر کائنات جاری و ساری است هرگز پایان پذیر نیست و خزائن رحمت إلهي هرگز إنتهاء ندارد.
اما در بارهٔ ( دین ) که کلمهٔ ( أَکْمَلْتُ ) آمده است به این جهت باشد که دین ( کامل ) شده است و أصول و فروع و واجبات و حلال و حرام و أحکام و عقائد و أخلاقیات بطور دقیق و کامل بیان شده است و در حالت مُثْلیٰ یعنی در بهترین و جامع ترین حالت برقرار است هرگز چیزی به دین مبین اسلام إضافه نمیشود.
إلتماس دعاء
بیست و دوم رمضان ٱلْمُبارَک ۱۴۴۵
ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۱۶۴
سلام
ألف— مجادله ۲۲:
لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِٱللّٰهِ وَ ٱلْیَوْمِ ٱلْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حادَّ ٱللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ أُولٰئِکَ کَتَبَ في قُلُوبِهِمُ ٱلْإیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا ٱلْأَنْهارُ خالِدینَ فیها رَضِي ٱللّٰهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولٰئِکَ حِزْبُ ٱللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ ٱللّٰهِ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ
نخواهی یافت گروهی را که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد که دوستی کنند با کسی که با خدا و رسولش دشمنی میکند اگرچه پدرانشان یا فرزندانشان یا برادرانشان یا خاندانشان باشند. چنین کسانی را خداوند ایمان را در دلهایشان نوشته و ثبت کرده و آنها را با ( روح ) از جانب خود تأیید کرده و آنها را به بهشتهایی وارد میکند که در آن جاودان خواهند بود و خداوند از آنها راضی است و آنها هم از او راضی هستند.
ب— بَیّنه ۸:
إِنَّ ٱلَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصّالِحاتِ أُولٰئِکَ هُمْ خَیْرُ ٱلْبَریَّةِ جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْنٍ خالِدینَ فیها أَبَداً رَضيَ ٱللّٰهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ
بدرستیکه آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند اینان بهترین مخلوقات هستند پاداششان نزد پروردگارشان بهشتهای عَدن است که در آن برای أبَد جاودانه هستند. خدا از آنها راضی و آنها از خدا راضی هستند.
سؤال:
۱— در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( عَدْن ) نیامده ولی در آیهٔ ( ب ) وارد شده است. چرا؟
۲— در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( أَبَداً ) نیامده ولی در آیهٔ ( ب ) وارد شده است. چرا؟
ظاهراً هر دو سؤال را یک جواب کفایت میکند.
در آیهٔ ( ألف ) وظیفهای به عهدهٔ مؤمنین گذاشته نشده است. فقط ( عدمُ ٱلْمُوادَّة = دوست نداشتن متقابل ) خواسته شده. عدم دوستی که کار نیست.
در آیهٔ ( ب ) إیمان و عمل صالح معیار واقع شده. جزاء و پاداش در قبال عمل است. هرکس إیمان قوی تر و عمل صالح تر بیاورد در درجات عالیتر بهشت جای دارد:
هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ ٱللّٰهِ ( آل عمران ۱۶۳ )
حاصل کلام اینکه در آیهٔ ( ب ) ایمان و عمل صالح خواسته شده است و ( جَنّات عَدْن ) و ( أبَداً = همیشگی بودن ) جزاء آنانی است که به ایمان پایبند بودند و بر عمل صالح أفزودند.
هَلْ تُجْزَوْنَ إِلّا ما کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ ( یونس ۵۲ )
اما در آیهٔ ( ألف ) به مجرّد اینکه دشمن خدا و رسول را دوستی نکنیم، وظیفه، إجراء شده و خداوند متعال که بهشت را در قِبال ایمان و عمل صالح میدهد ، خود، ما را به بهشت وارد میکند. به همین جهت است که در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( یُدْخِلُهُمْ ) آمده یعنی حضرت ذُو الجَلال ( تَبارَکَ ٱسْمُهُ وَ تَعالیٰ جَدُّهُ ) خود میخواهد آنان را به بهشت وارد کند و این اراده را محقق میفرماید.
آنچه در قبال وجه داده میشود گاه بِٱلْمَجّان هم داده میشود.
شب قدر است. دستمان خالی است.
خدایا. محتاج رحمت و مغفرت تو هستیم.
نور ایمان بر دلهایمان بتابان و توفیق عمل صالح عنایت بفرما. ( آمین )
در بارهٔ ( عَدْن ) که یازده مرتبه در کلام وحي وارد شده در شمارهٔ ۷ سخن گذشت.
در بارهٔ ( روح ) نیز در شمارهٔ ۱۵۳ سخن گذشت.
إلتماس دعاء
بیست و سوم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵
ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ