eitaa logo
مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
30 دنبال‌کننده
580 عکس
223 ویدیو
17 فایل
هوالجمیل،کانال مؤسسه فرهنگی،هنری(سرشت عشق ابد)"سَعا"،فعالیت درزمینه تالیف و تدوین پژوهش های ادبی،هنری،رسانه ای واجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
Dirty criminal! Israel is stuck in the mud of the Gaza war like a donkey! Now he wants to save himself by involving Iran in the war. The attack on the Iranian consulate will definitely be expensive for the claimants of "human rights"! Because in international law, attacks on embassies are considered a form of aggression. جنایتکار کثیف!☠️ اسرائیل مثل الاغی در لجن جنگ غزه مانده است ! حالا با درگیر کردن ایران در جنگ می خواهد خودش را نجات دهد. حمله به کنسولگری ایران قطعا برای مدعیان «حقوق بشر» گران تمام خواهد شد! زیرا در حقوق بین الملل،حمله به سفارت ها نوعی تجاوز محسوب می شوند. https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚🪴
هدایت شده از از آگاهی تا خردمندی
برای لذت بردن از مطالعه کتاب دوبار خواندن پیش‌گفتار الزامیست. ‌، سرآغاز خردمندی است. https://zil.ink/abolfazlabbasibani
🌹✅ اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها و از کمک دادن اوضاع الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ زمانه به زیان ما پس درود فرست بر محمد و آلش و کمک ده ما را بر این اوضاع به گشایش تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ فورى از طرف خود و برطرف کردن رنج وناراحتى و یارى با عزت و ظاهر ساختن سلطنت حقه و رحمتى مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ از جانب تو که ما را فراگیرد و تندرستى از طرف تو که ما را بپوشاند به رحمتت اى مهربانترین مهربانان💐💚🙏 @saapoem
🌹اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ وَ حُفَّهُ [وَ احْفُفْهُ ] بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِيَ إِلَى كِتَابِكَ وَ الْقَائِمَ بِدِينِكَ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِي ارْتَضَيْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا يَعْبُدُكَ لا يُشْرِكُ بِكَ شَيْئا. اللَّهُمَّ أَعِزَّهُ وَ أَعْزِزْ بِهِ وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً وَ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا اللَّهُمَّ أَظْهِرْ بِهِ دِينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ حَتَّى لا يَسْتَخْفِيَ بِشَيْ ءٍ مِنَ الْحَقِّ مَخَافَةَ أَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ .💐 https://telegram.me/ValAsr255
🌴🌹آیینه واپسین لولاک🌹🌳 ای ذات شریف کبریایی، مولای غریب، پس کجایی؟! لبریز امید هستم، امّا؛ دلواپستان از این جدایی تو راز شگفت کایناتی، آیینه واپسین لولاک واقف به تمام محکماتی، در شیوه حق و حق ستایی! رخسار تو آیه آیه نور، تأویل بدیع و النّهار است هم مردمکان بسان والیل، تفسیر شریف دلربایی اشراق شگرفت گیسوانت، آیات بلند و ژرف یاسین محراب قشنگ ابروانت، تصویر عدالت ولایی مخلوق تبسّم نگاهت، خورشید سپیده گاه موعود مستور تجسم پگاهت، ظلمت کده های خودنمایی بس جای ترنج دست ها را، مردم ببُرند عاشقانه گر جلوه کنی به جای خورشید، یا پرده غیب واگشایی تا کی به افق نظاره کردن، گریان تر از آسمان ابری! تا کی به سپیده خیره ماندن، شام غم ما، سحر نمایی تا کی ز هوا ستم ببارد، بر جان گیاه، سمّ بارد! تا کی به کویر، خو بگیرد، گل بوته به جرم بینوایی تا کی ز فقیر، قصه فقر، تا کی ز غنی، حکایت مال! تا کی به ضعیف، طعنه اینکه: تو اهل کدام روستایی؟! تا کی بدمد، گل شقایق، بر خاک مزار گرم عاشق تا کی بخورد زمانه پیوند، با مرثیه های کربلایی! مستور شود شب غریبان، همراه سپیده گر بتابی پر شور شود دل یتیمان، تا از غمشان دهی رهایی این چامه به التفات یادت، سرشار بلاغتی عجیب است : ترکیب تناسبش، مرتب؛ تذهیب تغزلش، خدایی! یا صاحب ذوالفقار حیدر، یا حافظ مصحف پیمبر(ص) یا مظهر عدل حی داور، ای کاش که زودتر بیایی! 💐✅ مکتب شعر امامیه مکتب شعردینی درایران سیدعلی اصغرموسوی قم - ۱۳۸۰ @saapoem 🌴🌳🌹🌳🌴
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۲ سلام شهادت مظلومانهٔ حضرت مولانا جناب إمام لَیْث بني غالب، مَظْهَر ٱلعَجائِب، مُظْهِر ٱلْغَرائب، جناب إمام عليّ بن أبیطالب را بحضور شما بزرگواران عرض تسلیت و تعزیت دارم. به پیشگاه مبارک آن حضرت صلواتی بفرستیم: أَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ أَلْإِمامُ کَٱلْکَعْبَةِ یُؤْتیٰ وَ لا یَأْتي إمام مانند کعبه است. مردم باید به سراغ او بروند و او به سراغ مردم نمی‌رود . وجود محترم حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) بیست و سه سال خانه نشین شد تا اینکه جماعت کثیر مردم به سراغ او آمدند. إِمام اگرچه خانه نشین باشد و یا به عنوان نمونه هارون ملعون حضرت مولانا جناب إمام باب ٱلْحوائج ( عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) را چهارده سال در سیاه چال زندانی کند و یا مردم بعد از شهادت هر إمام بجای اینکه به سراغ حجّت خداوند متعال بروند، به سراغ کسی بروند که إمام نیست مثل کیسانیه و مثل واقفیه و دیگر فرقه‌ها، همه و همه از إمامتِ إمام کاسته نمی‌شود. إمام خورشید تابان بر آسمان ولایت است. إمام حجّت خداوند متعال است. شرعیّت إمام در هر حال برقرار است. أَلْحَسَنُ وَ ٱلْحُسَیْنُ إِمامانِ قاما أَوْ قَعَدا کلام إمام، رفتار إمام، قیام إمام، سکوت إمام، سیرهٔ إمام، حجّت است. خواستم عرض کنم که إمام در هر صورت حجّت است و إمامتِ إمام شرعیّت دارد و اگر حکمرانی جامعه به او سپرده شود، إمامت عینیّت نیز پیدا می‌کند و اگر حکمرانی از او غصب شود باز هم چیزی از تکلیف پیروان إمام کاسته نمی‌شود. موضوع دیگری که در این مقال در نظر است بیان آثار مکتوب به جای مانده از حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) است. ۱— سید بزرگوار مرحوم شریف رضيّ پس از سال‌ها تلاش، بلیغ ترین أحادیث و گفتارها و نوشتارهای حضرت مولانا جناب إمام مَولَی ٱلْمُوَحِّدین ( عَلَیْهِ آلافُ ٱلتَّحیَّةِ وَ ٱلثَّناء ) را جمع آوری فرمودند و این کتاب شریف أَخُو ٱلْقُرْآن لقب گرفت. این کتاب مجموعه ای جامع است از خطبه ها و نامه ها و کلمات قصار که از ناحیهٔ مقدّسهٔ آن حضرت صادر شده است. شروح زیاد بر نهج‌البلاغه مکتوب و مطبوع و در دسترس است که از جملهٔ این شروح، شرح إبن أبي ٱلْحَدید را بهترین دانستم. ۲— کتاب دیگری حاوی مجموعه أحادیث آن بزرگوار بنام کتاب غُرَر ٱلْحِکَم وَ دُرَرُ ٱلْکَلِم که حکایت از زحمت فراوانی است که مرحوم عبدُ ٱلْواحِد ٱلْآمِدي است. ۳— أحادیث دیگری از آن حضرت که بصورت متفرق در کُتُب روائی مثل تُحَف ٱلْعُقُول از مرحوم إبن شُعبهٔ حَرّاني و أصول کافي از مرحوم کُلیني و غیره. ۵— صحیفهٔ عَلَویّه که حاوی أدعیه باشد. این کتاب شریف در دسترس همگان نمی‌باشد. ۶— دیوان منسوب به آن حضرت که مجموعه ای از أشعار آموزنده می‌باشد. این کتاب ترجمه شده است و در دسترس همگان می‌باشد. این هم کلام پایانی این مقال است. امشب به دستور پزشک باید برای إمام شیر مهیا می‌کردند چون شمشیر آن نانجیب مسموم بود. مردم و از جمله یتیمان کوفه، پیاله های شیر به پشت درب منزل حضرت آوردند. سخن از پیاله های پر از شیر شد. یاد کنیم از بچه های تشنهٔ أبیعبد الله الحسین ظهر عاشوراء. از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا ألسَّلامُ عَلَیْکَ یا أمیر ٱلمؤمنین أَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أَبا عَبْدِ ٱللّٰهِ إلتماس دعاء بیست و یکم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۳ سلام أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتي ( مائده ۳ ) در این مقال دو برداشت از آیهٔ شریفهٔ فوق الذّکر در نظر است: برداشت اوّل: ( إِکْمال ) بمعنای ( کامل کردن ) است. در این معنا إحتمال وجود فاصله هم هست. یعنی فرض کنیم کسی بدلیل مسافرت یا بیماری دو تا از روزه های واجب خود را نگرفته باشد. می‌تواند بعد از ماه مبارک رمضان یعنی مثلاً در شوّال یا صفر یا ربیع قضا کند. یعنی تعداد روزه های خود را ( کامل ) کند اگرچه با فاصله باشد: وَ لِتُکْمِلُوا ٱلْعِدَّةَ ( بقره ۱۸۲ ) ولی ( إِتْمام ) اگرچه بمعنای ( کامل کردن ) است ولی فاصله معنا ندارد یعنی کسی نمی‌تواند إحرام ببندد و بعض أعمال حجّ یا عُمره را بجای آورد و بعض دیگر مناسک را سال بعد إجراء کند. لذا در أحکام فرعیه، موالات را برای وضو و نماز و حجّ شرط دانسته اند. وَ أَتِمُّوا ٱلْحَجَّ وَ ٱلْعُمْرَةَ لِلّٰهِ ( بَقَره ۱۹۲ ) عرض می‌کنم تمامی نعمتهای الهی با مرگ خاتمه می‌یابد ولی خداوند متعال یک نعمت را به آدمی هدیه کرده که هیچ لحظه ای جدا نمی‌شود و بدون فاصله از قبل از تولد تا بعد از مرگ و تا قیامت، همراه است. و آن نعمت ولایت حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) است. برداشت دوم: در مصحف شریف هرگز کلمهٔ ( نِعْمَت ) با ( إِکْمال ) نیامده است بلکه همیشه با ( إِتْمام ) آمده: وَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ عَلیٰ آلِ یَعْقُوبَ کَما أَتَمَّها عَلیٰ أَبَوَیْکَ مِنْ قَبْلُ ( یوسف ۶ ) وَ لِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ ( مائده ۶ ) کَذٰلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ ( نحل ۸۱ ) وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ ( فتح ۲ ) چون ( نِعْمَت ) که از جانب حضرت ذُو الجَلال ( عَظُمَ سُلْطانُهُ وَ جَلَّتْ عَظَمَتُهُ ) بر کائنات جاری و ساری است هرگز پایان پذیر نیست و خزائن رحمت إلهي هرگز إنتهاء ندارد. اما در بارهٔ ( دین ) که کلمهٔ ( أَکْمَلْتُ ) آمده است به این جهت باشد که دین ( کامل ) شده است و أصول و فروع و واجبات و حلال و حرام و أحکام و عقائد و أخلاقیات بطور دقیق و کامل بیان شده است و در حالت مُثْلیٰ یعنی در بهترین و جامع ترین حالت برقرار است هرگز چیزی به دین مبین اسلام إضافه نمی‌شود. إلتماس دعاء بیست و دوم رمضان ٱلْمُبارَک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۴ سلام ألف— مجادله ۲۲: لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِٱللّٰهِ وَ ٱلْیَوْمِ ٱلْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حادَّ ٱللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ أُولٰئِکَ کَتَبَ في قُلُوبِهِمُ ٱلْإیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا ٱلْأَنْهارُ خالِدینَ فیها رَضِي ٱللّٰهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولٰئِکَ حِزْبُ ٱللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ ٱللّٰهِ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ نخواهی یافت گروهی را که به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد که دوستی کنند با کسی که با خدا و رسولش دشمنی می‌کند اگرچه پدرانشان یا فرزندانشان یا برادرانشان یا خاندانشان باشند. چنین کسانی را خداوند ایمان را در دلهایشان نوشته و ثبت کرده و آنها را با ( روح ) از جانب خود تأیید کرده و آنها را به بهشت‌هایی وارد میکند که در آن جاودان خواهند بود و خداوند از آنها راضی است و آنها هم از او راضی هستند. ب— بَیّنه ۸: إِنَّ ٱلَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصّالِحاتِ أُولٰئِکَ هُمْ خَیْرُ ٱلْبَریَّةِ جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنّاتُ عَدْنٍ خالِدینَ فیها أَبَداً رَضيَ ٱللّٰهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ بدرستیکه آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند اینان بهترین مخلوقات هستند پاداششان نزد پروردگارشان بهشت‌های عَدن است که در آن برای أبَد جاودانه هستند. خدا از آنها راضی و آنها از خدا راضی هستند. سؤال: ۱— در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( عَدْن ) نیامده ولی در آیهٔ ( ب ) وارد شده است. چرا؟ ۲— در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( أَبَداً ) نیامده ولی در آیهٔ ( ب ) وارد شده است. چرا؟ ظاهراً هر دو سؤال را یک جواب کفایت میکند. در آیهٔ ( ألف ) وظیفه‌ای به عهدهٔ مؤمنین گذاشته نشده است. فقط ( عدمُ ٱلْمُوادَّة = دوست نداشتن متقابل ) خواسته شده. عدم دوستی که کار نیست. در آیهٔ ( ب ) إیمان و عمل صالح معیار واقع شده. جزاء و پاداش در قبال عمل است. هرکس إیمان قوی تر و عمل صالح تر بیاورد در درجات عالی‌تر بهشت جای دارد: هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ ٱللّٰهِ ( آل عمران ۱۶۳ ) حاصل کلام اینکه در آیهٔ ( ب ) ایمان و عمل صالح خواسته شده است و ( جَنّات عَدْن ) و ( أبَداً = همیشگی بودن ) جزاء آنانی است که به ایمان پایبند بودند و بر عمل صالح أفزودند. هَلْ تُجْزَوْنَ إِلّا ما کُنْتُمْ تَکْسِبُونَ ( یونس ۵۲ ) اما در آیهٔ ( ألف ) به مجرّد اینکه دشمن خدا و رسول را دوستی نکنیم، وظیفه، إجراء شده و خداوند متعال که بهشت را در قِبال ایمان و عمل صالح می‌دهد ، خود، ما را به بهشت وارد می‌کند. به همین جهت است که در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( یُدْخِلُهُمْ ) آمده یعنی حضرت ذُو الجَلال ( تَبارَکَ ٱسْمُهُ وَ تَعالیٰ جَدُّهُ ) خود می‌خواهد آنان را به بهشت وارد کند و این اراده را محقق می‌فرماید. آنچه در قبال وجه داده می‌شود گاه بِٱلْمَجّان هم داده می‌شود. شب قدر است. دستمان خالی است. خدایا. محتاج رحمت و مغفرت تو هستیم. نور ایمان بر دلهایمان بتابان و توفیق عمل صالح عنایت بفرما. ( آمین ) در بارهٔ ( عَدْن ) که یازده مرتبه در کلام وحي وارد شده در شمارهٔ ۷ سخن گذشت. در بارهٔ ( روح ) نیز در شمارهٔ ۱۵۳ سخن گذشت. إلتماس دعاء بیست و سوم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۵ سلام بین دو عبارت ( رَحْمَةً مِنّا ) و ( رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ) تفاوت است. ألف— رَحْمَةً مِنّا: أعمّ است. هم مؤمنین را شامل می‌شود و هم کافرین را. و اگر ما بخواهیم آنها را غرق میکنیم و هیچ فریادرس ندارند و نجات پیدا نمی‌کنند جز رحمت از ما. وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَریخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ یُنْقَذُونَ إِلّا رَحْمَةً مِنّا ( یٰس ۴۴ ) و اگر ما آدمی را پس از اینکه سختی و دشواری او را لمس کرده، از خود، رحمتی بچشانیم، خواهد گفت این از خودم هست و نمی‌پندارم قیامت برقرار باشد. وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنّا مِنْ بَعْدِ ضَرّاءَ مَسَّتْهُ... ( فُصِّلَتْ ۵۰ ) ب— رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا: أَخَصّ است و فقط برای بندگان مؤمن آمده است. جناب موسیٰ و خِضْر ( عَلَیْهِما وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلسَّلامُ ): فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ( کهف ۶۵ ) جناب أَیُّوب ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلسَّلامُ ): وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ( أَنْبیاء ۸۴ ) جناب شیخ ٱلْأَنبیاء ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ): ... اگر مرا بیّنه و معجزه‌ای از جانب پروردگارم باشد و خداوند مرا از جانب خود رحمتی داده باشد... ...إِنْ کُنْتُ عَلیٰ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبّي وَ آتاني رَحْمَةً مِنْ عِنْدِهِ فَعُمِّیَتْ عَلَیْکُمْ أَنُلْزِمُکُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها کارِهُونَ ( هود ۲۸ ) نکتهٔ جالب توجه این است که همین فرمولِ أعمّ و أخصّ که برای ( رَحْمَة ) گفته شد برای ( نِعْمَة ) هم صادق است. ألف— نِعْمَةً مِنّا: أَعمّ است و هم شامل مؤمنین است و هم شامل کافرین. ...سپس وقتی به او از خود نعمتی واگذار می‌کنیم می‌گوید جز این نیست که خودم با علم بدست آوردم. ... ثُمَّ إِذا خَوَّلْناهُ نِعْمَةً مِنّا قالَ إِنَّما أُوتیتُهُ عَلیٰ عِلْمٍ ( زُمَر ۴۸ ) ...سپس وقتی به او از خود نعمتی واگذار می‌کند، فراموش می‌کند آن مصیبتی را که پیش از این بخاطرش دست به دعاء برداشته بود. ...ثُمَّ إِذا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ ما کانَ یَدْعُوا إِلَیْهِ مِنْ قَبْلُ ( زُمَر ۸ ) ب— نِعْمَةً مِنْ عِنْدِنا: أخصّ است و فقط شامل مؤمنین است. جناب لوط ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ): إِلّا آلَ لُوطٍ نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ نِعْمَةً مِنْ عِنْدِنا ( قَمَر ۳۴ و ۳۵ ) حتّی برای یک پیامبر بزرگوار از هر دو مدل وارد شده است که برای شناسایی مفهوم، توجّه به سیاق لازمهٔ درک معنا است. بله! جناب أَیّوب ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ) در نظر است. آنچه در این مقال گفته شد مقدّمه ای است برای بیان حکایت آن عالیجناب در مقال بعد. إِنْ شاءَ ٱللّٰهُ. إلتماس دعاء بیست و چهارم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ أَلحقیر: مُحَمَّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۶۶ سلام در مقال شمارهٔ ۱۶۵ گفته شد فرق است بین دو عبارت ( رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ) و ( رَحْمَةً مِنّا ) در این مقال عرض می‌کنم که برای یک شخصیت بزرگوار هر دو مدل وارد شده است. بله. جناب أَیُّوب ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ): ألف— وَ أَیُّوبَ إِذْ نادیٰ رَبَّهُ أَنّي مَسَّنيَ ٱلضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ ٱلرّاحِمینَ فَٱسْتَجَبْنا لَهُ فَکَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِکْریٰ لِلْعابِدینَ ( أَنْبِیاء۸۳ و ۸۴ ) و أَیُّوب را ( به یاد آور ) آنگاه که پروردگار خود را ندا داد که مرا ضُرّ و بیماری گرفته و تو أَرحَم ٱلرّاحمین هستی. پس ما ندای او را إستجابت کردیم و آن ضُرّ و بیماری را برطرف کردیم و أهل و خانواده و همانند آنها را به او دادیم. رحمتی بود از نزد ما و تذکّری بود برای عبادت کنندگان. ب— وَ ٱذْکُرْ عَبْدَنا أَیُّوبَ إِذْ نادیٰ رَبَّهُ أَنّي مَسَّني ٱلشَّیْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ ( ص ۴۱ ) وَ وَهَبْنا لَهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنّا وَ ذِکْریٰ لِأُولي ٱلْأَلْبابِ ( ص ۴۳ ) و به یاد آور بندهٔ ما أَیّوب را آنگاه که پروردگارش را ندا داد که مرا شیطان با سختی و عذاب لمس کرده. و ما أهل او را و همانند آنها را به او بخشیدیم که رحمتی بود از ما و تذکّری بود برای صاحبان خِرَد. آیهٔ ( ألف ) در یک سیاق و آیهٔ ( ب ) در سیاق دیگری وارد شده است. عرض کردم که ( رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا ) در آیاتی وارد شده که سخن در بارهٔ مؤمنین است. در آیهٔ ( ألف ) أوّلاً سخن از أَرْحَم ٱلرّاحمین بودنِ خداوند متعال است. ثانیاً کلمهٔ ( فاء ) در ( فَٱسْتَجَبْنا ) حکایت از فوریّتِ إستجابت دارد. ثالثاً ( آتَیْناهُ ) یعنی ما إراده کردیم که به او بدهیم. یعنی عملِ دادن از ما نَشْأَت گرفته نه اینکه او خواسته باشد. مسلّم است چیزی که خداوند متعال می‌دهد به کاملترین صورت است. آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً ( یوسف ۲۲ ) وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ ٱلْحِکْمَةَ ( لقمان ۱۲ ) رابعاً ( عبادت ) عبارت است از خِرَد مندی با چیزی زیادتر. اما آیهٔ ( ب ): عرض کردم که ( رَحْمَةً مِنّا ) شامل همگان می‌شود. سیاق آیهٔ ( ب ) به گونهٔ دیگری است. اولاً عبارت ( أَرحَم ٱلرّاحمین ) نیامده است. ثانیاً أصلاً سخن از إستجابت نیست ثالثاً ( آتَیْناهُ ) نداریم بلکه ( وَهَبْنا ) آمده. رابعاً لزوماً خِرَدمندان، عابد نخواهند بود. آن کسی که دانشمند و مخترع یا مکتشف شده است مسلّماً خردمند هست ولی لزوماً موحّد نیست. البته أُولي ٱلْأَلْبابِ در کلام وحی با ذکر شرائط خاص معرفی شده است. سخن از جناب أیُّوب شد ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) که چقدر مصائب بر او رسید و صبوری کرد. از یک شخصیت بزرگوار دیگری هم یاد کنیم. حضرت مولانا جناب إمام أمیر ٱلمؤمنین ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ ) فرمودند بگذارید با پای خودم وارد خانه شوم. زینب طاقت ندارد مرا در این حال ببیند. نمیدانیم اینجا به زینب سخت تر گذشت یا وقتی چادر خاکی مادر را در میان کوچه دید یا آن لحظه که پاره های جگر برادر در میان تشت یا ظهر عاشوراء کنار گودال قتلگاه. صَلَّی ٱللّٰهُ عَلَیْکُمْ یا أَهْلَ بَیْتِ ٱلنّبُوَّةِ خدایا. به مقام قرآن کریم به مقام حضرات معصومین توفیق عبادت و بندگی و دوری از معاصی به همه ما عنایت بفرما آبرویمان در دو دنیا حفظ بفرما أمواتمان غریق و قرین رحمت واسعه قرار بده بیماران شفا عنایت بفرما مطالعه کنندگان این وجیزهٔ مختصره و راقم این سطور حاجت روا بفرما در فَرَج حضرت مولانا قطب عالم امکان، جناب إمام زمان ( عَلَیْهِ آلافُ ٱلتَّحیَّةِ وَ ٱلثَّناء ) تعجیل بفرما آمین بیست و پنجم رمضان ٱلمبارک ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
37.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطیب عربستانی با بلدوزر از روی حکام شکم باره عرب رد شد! بهترین خطبه ای که تا حالا از زبان یک شیخ و خطیب سعودی در عربستان شنیدم...    حقا که حق مطلب را ادا کردند، خیلی ایمان و شجاعت و از خود گذشتگی می‌خواهد که در سعودی کسی این چنین رُک و راست صحبت کند و حق را بگوید! حتما این نطق طوفانی و محشر رو ببینیم ...                 مهدی نجفی