لطفاً ما را به علاقه مندان و صاحب نظران در تحول در نظام آموزش و پرورش و حوزه معرفی کنید
@SaaEdu
🌳اولین نظام آموزشی بومی
بدون نظیر در دنیا
🌳چهارمین روش منحصر بفرد ارزشیابی جهانی
در نظام آموزش و پرورش
🌳اولین نظام جامع تربیتی مبتنی بر قرآن در جهان اسلام
🌳بی نقص ترین روش تربیتی اجتماعی
آیه قرآنی کلیدی استفاده شده برای #خشت اول نظام سعا
«و ان لیس لِلأنسان ألاّ ما سَعی؛ برای انسان چیزی جز آنچه که از راه تلاش و کوشش بدست آورد نیست». (سوره نجم، آیه 39)
علامه طباطبایی در تفسیر پر ارج «المیزان» در معنی آیه می نویسند:
«دارایی و سرمایه حقیقی انسان نمی شود مگر آنچه را که خود از طریق عمل کسب کرده است چه اینکه هر انسانی بر سر سفره عمل خویش نشسته است و آنچه را که در نشئه دنیا به خود منتسب میکند از مال و فرزند و امثال آن چیزی جز امری اعتباری و پنداری بیش نیست وگرنه در سرای آخرت که سرای حقیقت است دارایی او همان اعمال نیک و بد اوست».
🌹70ویژگی سعا 🌹
🌸اولین نظام پرورشی تحصیلیِ برخواسته از متن قرآن
🌸ساماندهی نظامی مطابق با گزارههای آینده فقه تربیتی
🌸مطابقت با سنت و سیرۀ معصومان (علیهمالسلام) و مدرسۀ امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام)؛
🌸نظامی از جنس و سنخ حوزۀ علمیۀ سنتی ایرانی و اسلامی، دارای محاسن آن و حذف معایب آن و فراتر از آخرین معیارهای روز، و دارای نظام قانونمند و پیشرفته با امکانات روز؛
🌸تأمینکننده اولین و مهمترین شاخصه هر نظام آموزشوپرورش با هر مبنای فکری یعنی به فعلیّت رساندن و شکوفا کردن استعدادها در جهت اهداف تعلیم و تربیت است که این نظام نیز این هدف را پررنگتر دنبال مینماید؛
استفاده از مؤلفۀ سرعت برای همه در هر علم بهصورت مجزا برای هر محصل، « وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُم... » (آلعمران: ۱۳۳)؛
استفاده از مؤلفۀ رقابت سالم برای هر فرد بهصورت درونی و بیرونی، «... فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ... » (المائده: ۴۸)؛
استفاده از مؤلفۀ عدالتِ حداکثری در تمامی زمینهها و امتیازات و امکانات «اعدلوا هو اقرب للتقوی...» (المائده:8)؛
عدم تقسیمبندی افراد به سه طیف استثنایی و متوسط و تیزهوش، تقسیمبندی جدید: کوشا و نیاز به تلاش؛
جدا شدن مؤلفۀ تلاش از مؤلفۀ تحصیل تخصصی دروس و در نظر گرفتن دو بعد کم و کیف در تلاش؛
مطابق با آخرین روشهای علوم ارزشیابی و آموزشی روز و سناریوهای آینده دنیا؛
استفادۀ حداکثری از استعدادها و توانایی محصلان و کسب بهترین نتیجهها با توجه به علاقهها و سلیقههای فردی؛
بهخدمتگرفتن تمامی امکانات روز دنیا؛
کوتاه شدن دورۀ تحصیل تا حداقل نصف دورۀ فعلی برای اکثر استعدادها؛
توانمندسازی:مؤلفه مغفول نظامهای رایج؛
پویایی و خودتکاملی دائمی بهصورت درونی؛
کادرپروری درونی و نیروسازی؛ درنتیجه کاهش هزینهها؛ کاهش بودجه دولتها؛
تولید پیوستۀ رشتهها و گرایشهای جدید علمی؛
حذف معایب مهم نظامهای آموزشی: تقلب، مدرکگرایی، اجبار، اضطراب و...؛
تولیدگراییِ حداکثری بهجای مصرفگرایی، نگاه تولید علم از ابتدای ورود به نظام آموزشی؛
اهمیتدادن به تمام ویژگیهای فردی؛
لحاظ امکانات ویژه و همچنین محدودیتها در ارزشیابی؛
رتبهدهی سالم بر دو مبنای میزان تلاش، کیفیت آن با معیارهایی همچون اهمیت، دامنۀ تأثیر و خلاقیت؛
نظارت مستمر و برخط و لحظهای؛
آمار لحظهای برای برنامهریزی و هدایت و مدیریت بهصورت کلی و گروهی و فردی، اعم از همه محصلان و منطقه خاص و مدرسه خاص و فرد یا افراد خاص؛
جلوگیری از اسراف و تبذیر علمی و سرمایههای مادی؛
آزادی همهجانبه که منجر به خلاقیت و انگیزۀ کار تخصصی میشود؛
امکان ترک تحصیل در زمان مناسب و راهنمایی حرفه تخصصی و ورود به بازار کار مناسب با استعداد و مطالعات و انگیزه محصل؛
برنامهریزی و جهتدهی حتی برای کارهای غیردرسی، مثل:تماشای تلویزیون و بازیها؛
تأمینکنندۀ کامل مفاد اصول سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
ارزشیابی صحیح با ویژگیهای قرآنیِ توانمندسازی، فعال، پویا، همهجانبه، کمی، کیفی، هدفمند، جهتده؛
ایجاد انگیزۀ تولید علم و نظریهپردازی از ابتدا و ثبت آثار و تألیفات و نوآوریها در کارنامه؛
کارنامۀ پیشرفتۀ شبکهای و ثبت تمام فعالیتها در آن همراه با رتبه، با امکان رؤیت رتبه بهصورت لحظهای و روزانه (ارزیابی تلاش نسبت به وضعیت قبلی خود و نسبت به دیگران، ارزیابی درونی و بیرونی)؛
در این فرایند، مدیران میتوانند هر لحظه و در هر روز، میزان عملکرد همۀ محصلان را در تکتک مدارس بهصورت مجزا و کلی داشته باشند و بر اساس آن، نتیجهگیری و برنامهریزی کنند، و نیز میتوانند میزان مطالعات درسی و مطالعات جنبی محصلان و سمتوسوی آن در هر مقطع و پایه را بدانند و بر اساس این اطلاعات، برنامهریزی و مدیریت کنند؛
استفاده از ارزشیابی ملاکی برای دروس و مباحث برگرفته از نظام مجوزات حوزه؛
امکان درجهبندی مدارس به عالی و تخصصی و عمومی با ملاکهای اختصاصی برای هر درس؛
امکان برنامهریزی خاص برای افراد پرتلاش و کوشا بهوسیلۀ شناخت از طریق عملکرد؛
با این مبنا که هرکس را بَهر کاری ساختهاند و «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» (بقره: ۲۸۶)، در این نظام، همه خاصیت و کارکرد دارند و کسانی که از حداکثر توانشان استفاده کردهاند ولو خروجی مساوی نداشته باشند در یک درجهاند و ارزشمندند ؛ بر اساس کارنامۀ هوشمند اختصاصی سعا و نظر کارشناسان، جهتدهی میشوند. فراگیران در جریانی حرکت میکنند که در آن استعداد بالقوه دارند؛ لذا همۀ افراد، حتی کُندآموزان احساس هویت کرده و هیچکس از بیعدالتی و یا کمبود استعدادهای خود رنج نمیبرد؛
این طرح بهدلیل مراقبه و محاسبۀ روزانه و ساعتی، باعث ایجاد انگیزه و دقت در استفاده از وقت خواهد شد و درنتیجه، بهصورت خو
دکار باعث استفادۀ مطلوب از لحظهلحظۀ عمر و صرفکردن آن در مباحث علمی و در جهت رشد فردی و اجتماعی خواهد شد؛
همۀ افراد خود را موظف به محاسبه و مراقبه خواهند دانست که آثار مفیدی ازجمله هرز نرفتن استعدادها و استفاده در درگیریها و مسائل انحرافی و حاشیهای را در پی خواهد داشت؛
با دانستن اینکه دقایق مفید محاسبه میشود، شور و اشتیاق و انگیزه و طراوت و شادابی و رقابتهای سالم در بین تمام محصلان افزایش مییابد؛
ارتقای سطح مطالعاتی و علمی محصلان با توجه به اهمیت داشتن و ارزیابی هر گونه مطالعه؛
کادرپروری با توجه به نیاز روز و بالارفتن کیفیت آموزش با استفاده از این کادر، چراکه همسن و سالان هم را بهتر درک میکنند و میتوانند بهتر مطالب را منتقل کنند؛
تربیت اساتید مجرب از ابتدا و جهتدهی افراد به سمت تخصص و تحقیق؛
محصلانی که از هوش و حافظه و استعداد بیشتری برخوردارند در این نظام تلاش بیشتری میکنند و خروجی و تولید هم خواهند داشت؛
معضل جزوهخوانی و تلخیصخوانی شب امتحان در ارتقاء بیتأثیر خواهد شد؛
علاقهمندیهای محصلان برای انتخاب گرایش خاص بهصورت آزادانه و خودبهخود شکل خواهد گرفت؛
انگیزۀ کار علمی دوچندان شده و فضای علمی حاکم خواهد شد؛
با توجه به محاسبۀ زمان در این نظام، گعدههای طولانی و مسائل انحرافی و سرگرمیهای بیخاصیت و... از بین خواهد رفت و جای خود را به مباحثات علمی ثمربخش، فعالیتهای مدیریتشده خواهد داد؛
امکان تحصیل در تمام سال؛
برچیدهشدن تعطیلی مدارس که یکی از معضلات نظامهای رایج است و باعث وقفه آسیبزننده در تحصیل است؛
امکان استراحت نظاممند؛
شناخت عمیقتر و دقیقتر دانشپژوهان از خودشان و شناخت دقیقتر اساتید و ناظران از ایشان؛
ازبین رفتن اضطراب و روانپریشی؛
توجه ویژه به تلاشها و فعالیتهای دانشپژوه؛
بهخدمتگرفتن ارزشیابی فرایندی برای آموزش و یادگیری بهتر (خودتکاملی)؛
مشارکت دانشپژوه و ناظران در ارزشیابی؛
حمایت از دانشپژوه و توجه به حقوق او در درس و مدرسه؛
ایجاد فضای محبت و همدلی بین دانشپژوهان؛
شناسایی مشکلات یادگیری در زمان مناسب و تلاش برای رفع آن؛
استفاده از نرمافزارها و سختافزارهای روز جهان برای تحصیل و نظارت و ارزشیابی؛
ازبینرفتن مشکل همیشگیِ حجم انبوه مطالب و فرصت کمِ تحصیل؛
جریانداشتن ارزشیابی در تمام فرایند یادگیری و در فعالیتهای خارج از مدرسه.
🇮🇷 آموزش و پرورش سعا🇮🇷
#تدریس_همزمان:
🔹 تشویق
🔹شخصیت دادن
🔹مسئولیت دادن
💠 یادگیری حداکثری
اکسیرهای طلایی تربیت سعا
ميزان يادگيرى در حالات هاى متفاوت
10%وقتى ميخوانيم
20%وقتى ميشنويم
30%وقتى ميبينينم
50%وقتى ميبينيم و ميشنويم
70%وقتى مباحثه ميكنيم
80%وقتى تجربه ميكنيم
95%وقتى به ديگران ياد ميدهيم
@Saaedu
سعا در ادبیات
مضمون عالی، ناب و اختصار آیه موجب شده است که همواره دانشمندان و ادیبان در مباحث گوناگون علمی و اخلاقی به آن استناد کنند و همین سبب شده است که آیه شریفه به عنوان ضرب المثلی قرآنی رخ بنماید. گروهی آن را نگین انگشتری شعر خویش ساختهاند، همانند:
مولانا جلال الدین بلخی می گوید:
چو گفت «لیس للانسان إلاّ ما سعی » خالق بیفکن دانه ای امروز تا زان بدروی فرد
چون نکرد آن کار مزدش هست «لیس للانسان إلا ما سعی»
قـدر همـت باشـد آن جهد «لیس للانسان إلا ماسعی»
*
مصلح الدین سعدی شیرازی می گوید:
مـن طـریق سـعی مــی آرم به ج «لــیس لـلانـسـان إلا مـا سـعـی»
نابرده رنج گنج میـسر نمـی شـود مزدآن گرفت جان برادر که کار کرد
و در جای دیگر می گوید:
هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت.
و عبدالواسع جبلّی می گوید:
هست در تنزیل بر تصدیق این معنی دلیل آیت آن «لیس للانسان إلا ما سعی»
**
و گروهی با الهام از آن چنین نغمه سر دادند که:
حافط شیرازی:
«سعی نابرده در این راه به جایی نرسی»
باغبان گر پنج روزی صحبت گل بایدش
بـر جـفای خـار هجران صبر بلبل بایدش
حکیم ابوالقاسم فردوسی:
به منزل رسید آنکه پوینده بود
بهی یافت آنکس که جوینده بود
حکیم سنایی :
راه جستن ز تو هدایت از او جد کردن از تو عنایت از او
صائب:
مشو غافل ز گردیدن که روزی در قدم باشد همین آواز می آید ز سنگ آسیا بیرون
أوحدی:
منشان دیگ جستجو از جوش تا رگی هست در تنت می کوش
عنصری:
ز زود خفتن و از دیرخاستن هرگز نه مرد یابد ملک و نه بر ملوک ظفر
حکیم، ناصر خسرو قبادیانی:
گیتی به مثل چون سرای کار است تــا روز قیــام و نـغــمه صـور
گــر کـار کــنی عــزیــز باشــی فــردا کــه دهــند مــزد مزدور
****
این آیه شریفه علاوه بر پرده برداری از یک حقیقت رفیع ـ که در بیان علامه طباطبایی آمده است ـ این حقیقت را نیز بر ملا می سازد که انسان جز از راه تلاش و کوشش و همت عالی به جایی نخواهد رسید: «ناز پرورده تنعّم نبرد راه به دوست ».1 که: «بقدر الکدّ یکتسب المعالی».2
و به سروده پروین اعتصامی:
«عاقل از کار بزرگی طلبید».
1 ـ دیوان حافظ
2 ـ ترجمه: به مقدار کوشش، مقام و تربیت رفیع، پدیدار می گردد.
3 ـ دیوان پروین اعتصامی
http://tn.ai/1598594
به گزارش خبرگزاری تسنیم ازمشهدمقدس، محمدجوادربانی عصر امروز درنخستین نشست خبری نظام آموزش و پرورش"سعا" اظهارداشت:این نظام آموزشی نخستین نظام آموزش وپرورش برخواسته ازمتن آیات قرآن است
http://yon.ir/QCr1v
سرعت و رقابت دو مقوله مغفول در نظام آموزش و پرورش رایج ما است و سعا اولین نظام آموزش و پرورشی است که در زمینه سرعت ارزش زیادی قائل شده است و شاه کلید تحول در نظام آموزش و پرورش تغییر در نوع ارزشیابی ما است.
http://yon.ir/IPdDD
شاه کلید تحول بنیادی در نظام آموزش و پرورش کتاب، روش، تغییر معلم و تغییرات ساختاری نیست بلکه شاه کلید در نظام آموزشی تغییر در روش و نوع ارزشیابی است.ربانی بیان کرد: در نظام آموزشی سعا به دنبال آن هستیم تا نظامی بدون محدودیت در انتخاب استاد، کتاب، زمان و دوره تحصیل داشته باشیم و نظام آموزشی سعا بر مبنای قرآن و کاملا فطری است.
خبرگزاری رضوی - آموزش و پرورشی که مبنای آن فطری باشد پاسخگو، انسانی، عدالت محور و به دور از تبعیض است
ادامه خبر در:
yon.ir/vHGXS
پژوهشگر نظام آموزش و پرورش:
نظام آموزش و پرورش "سعا" نخستین نظام آموزشی برخواسته از متن آیات قرآن است
http://tn.ai/1598594
@Tasnimkhorasanrazavi