هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
🏴حضرت امام ابالحسن علي بن الحسين(ع)
🖋️سیدعلی اصغرموسوی
بقيع، فقط يادگار غربت امام مجتبي(ع) نيست، كه غريبستان داغهاي نينوايي چهارمين حجت خداوند در زمين است؛ غريبستان فرزندي از فرزندان حضرت رسول صلی الله علیه و آله ، همان خورشيد پرفروغ عبادت و هدايت، همان همنام مولايي كه مجموع صفات الهي بوده و هست؛ اصل و فرع تمام اوصاف حسنه!
«علي» همانند نيايَش؛ در شجاعت و غيرت، در متانت و كمال، در عبادت و تسبيح، در كرامت و جود!
او ادامه انبيا و تبلور انديشههاي الهي در عصر خويش بود: اشراق آدم(ع) در نگاه؛ صداقت نوح(ع) در زبان؛ ايمان ابراهيم(ع) در دل؛ شهود موسي(ع) در بيان؛ قدرت عيسي(ع) در نفس؛ نور محمد صلی الله علیه و آله در جبين؛ بلاغت علي(ع) در بيان؛ صداقت زهرا(س) در زبان؛ كرامت حسن(ع) در نفس و شهامت حسين(ع) در دل، صفاتياند كه از او «زين العابدين» ساخته بود.
غربتنواز دل غريبان؛ آرامش دل يتيمان؛ خلوتفروز سينه بيپناهان و فروغ ديده دردمندان بود. خورشيدي از منظومه كوثر بود كه انوار الهياش از مدينه تا شرق و غرب عالم سايه خواهد افكند و درماندگان طريق سعادت را به رستگاري رهنمون شد.
امامي كه از عاشورا سخنها داشت و در يك روز، تنها يك روزتمام، غمهاي عالم را تجربه كرد. از دارالاماره كوفه تا دارالخلافه شام، ذره ذره جسم و جانش در فشار غمها و زنجيرها و از آن بدتر با رفتار ناشايست امت نادان، آزرده شد، ولي تمام آن مصائب نتوانست سيد عابدان و امام ستايشگران را به زانو در آورد. در شام تيرهروز ستمگران، همچون خورشيد بر منبر جد خويش رفت و خود را چنين معرفي كرد: «ايها الناس! منم فرزند مكه و منا، منم فرزند زمزم و صفا، منم فرزند فاطمه زهرا(س)، منم فرزند دخت نبي مصطفي صلی الله علیه و آله ، منم فرزند خديجه كبري(س)، منم فرزند امام مقتول به تيغ اهل جفا»، منم فرزند شهيد لب تشنه كربلا، منم فرزند آنكه شما مردمان، او را با لب تشنه به شهادت رسانديد... .
شهر شام؛ شهر فرومرده در جهل اموي را، تلنگر دستي «الهي» نياز بود تا پرده از چهره رياكاران و رفتار فريبكارانه آنها باز گيرد. خطبههاي امام سجاد(ع) و حضرت زينب(س)، شرافت نبوي و صداقت علوي، نجابت وجودي اهل بيت(ع) را به شاميان معرفي كرد و قصرنشينان ميمونباز اموي دوباره مثل روز بدر به خفت و خواري مبتلا شدند.
آي مدينه، به خود ببال كه عرش به خاك گرانبهاي تو رشك ميبرد. كسي را كه آغوش گرفتهاي، زيبا ستايشگر حضرت حق، سيد عابدان و امام عبادت كنندگان، فخر عالم امكان، افتخار تمام اولياءالله است.
صلوات و درود خداوند بر تو باد اي صاحب صحيفه عشق، اي آيينه مكارم اخلاق، ترجمان نور؛ حضرت علي بن الحسين(ع)!
مولا جان، يا ابالحسن، سلامت باد!
سلامت باد هر لحظهاي كه با ياد خدا به سر ميبريم!
سلامت باد در ذكر و تشهد، در ركوع و سجود، در قنوت و سلام!
سلامت باد در برگ برگ صحيفههاي عشق، در توسل و كميل، در «ياسين» و «كوثر»، در عطر لحظه لحظه «قدر» و «الرحمن»؛ در تكتك دعاهاي اوقات!
سلامت باد در لحظه لحظهاي كه نفس ميكشيم و در سايه شما اهلبيت(ع)، سرافرازترين مردمان زمينيم؛ سرافراز از پاكي جسم و جان، زلالي روح و روان!
مولا جان، علي بن الحسين(ع)، سلام و درود خداوند بر لحظهاي كه خاك مدينه، بوسه بر قدمت زد و بر لحظهاي كه تربت «بقيع» تن شريفت را در آغوش گرفت!
درود خداوند بر لحظهاي كه ديگر بار، مبعوث خواهي شد و در آستان قرب الهي، ما شرمندگان آستان آسمانيات را شفاعت خواهي كرد!
مکتب شعر دینی درایران 🖋️📚
قم -١٣٨۴
#سیدعلی_اصغر_موسوی
هوالعلیم
«مصحف خونین»
پیرایۀ اندیشه، عادت به مضامین است
فقدانیِ ادراکات، نیرنگیِ تزیین است
دائم پی شب بودن، انکار سحرگاهان-
در غالب خودخواهی، تلبیس به تمکین است
یک ذره ستم دردین، هیهات،که مذموم، نه
توهین به شریعت در گمراهی آیین است!
ای «فاسد بالفطره» تاکی«اموی» بودن؟
قاموس ستمکاری بر قامتت آذین است!
در مکتب «عاشورا»، آیینهترین واژه:
«حق»است که حق دینِ هردیدۀ حقبین است
درمکتب«عاشورا»:«عشق» است که میداند
«عقل» از پی تدریس جاویدترین«دین»است!
در مکتب «عاشورا»: عاشق: پیِ عشق حق
عاقل: پیِ حکمت، دل: در فرصتِ تمرین است
«اسلام»بدون«حق»،اسلام«پیمبر(ص)»نیست
اسلام ابوسفیان، پرچینیِ پروین است!
دین،باغ«سیاست»نیست محصول بَری آسان!
فردینیِ«آمون» نیست! میثاقیِ «آمین» است
فرزند«علی(ع)»جنگید با پستترین سالوس!
آنان که به دلهاشان، دشنامترین کین است
درباطن مفسدشان: دیوانِ شَمَنآیین
در ظاهر مصلحشان: «ابلیسِ» پرندین است!
انگیزۀ دینداری، مفتون تکبّر نیست!
مرهونِ صداقت در اخلاصِ فرامین است
**
ای نام تو مستغنی، از وصف در این چامه
یادت همهدم جاری،در«مُصحف»خونین است
درسی که «سعا»آموخت از«مکتب عاشورا»:
«دوری ز مَظالم» در دنیای غلط چین است
مکتب شعر امامیه
سیدعلیاصغر موسوی
قم – ۳مرداد ۱۴۰۲
۷محرم ۱۴۴۵
#یاحسین
#سعا
#saapoem
@saapoem
t.me/saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
صحیفهٔ حکمت📚💐
قلمش ترجمان حکمت شد،لفظ«مایسطرون»قرآن را
تادهد بعدشرح عاشورا،درس تازه نژادانسان را
شدبهانه«صحیفه»اش دردست،تابه رمز کلام پردازد
آشکاراهرآنچه مکتوم است،حکمت بی بدیل قرآن را
بعدازآن اتفاق خونین درکربلا، هم کسی نمی دانست
دین اسلام درکجاگفته:حق بوددرحیات،انسان را !
درصحیفه شرافت انسان،ارتباطی به معرفت دارد
منقبض،ذره وار، تاهرکس واشکافددلایلِ آن را
مثل یک آینه که هرشخصی به نُمودی درآن خوشایند است!
بادعامی توان شکوفا کرد،منزلت های درس عرفان را
گرچه اسلام وهم مسلمانی،همه جا ظاهراً،هویدا بود !
هرطرف عده ای دغل سیما،واسطه کرده آل سفیان را --
با نماز وحدیث و هم فتوا، مثل اهل سقیفه بی پروا
خرج بازار حرف خود می کرد،حق شرع و شروط ایمان را
در چنان روزگار پویا شد،حکمت و علت «دعا» هایش
روزگاری که داشت می بلعید،کام شمشیر نسل انسان را !
جان فدای امام حق ،سجاد،گرچه غربت نصیب دوران است
زنده کرده صحیفه اش دائم،حال و روزخراب دوران را
افتخار«سعا» همین بس،چون شاعری از تبار آیینه است
چامه اش غرق نورمی سازد،خاطر ِمردمِ
سخندان را🖋📜
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سید علی اصغر موسوی
قم- ۱۲ شهریور ۱۴۰۰
🌷🏴🖋️📚
https://eitaa.com/saa_institute
هدایت شده از هیئت اباعبدالله الحسین علیه السلام_قم
25.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#با_خبران_غمت_بی_خبر_ازعالمند
لحظاتی متفاوت ، از شرح حال و هوای یک مستمع استثنایی .
هیئت اباعبدالله الحسین(ع)_قم
📱https://zil.ink/heyatabaabdellah
هدایت شده از کانال ادبی _ فرهنگی سید بشیر
23.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عزاداری در ترکیه
🖋️شعر از سید بزرگوار بشیر حسینی میانجی
کانال ادبی فرهنگی سید بشیر
https://eitaa.com/sbh110
سلام علیکم و رحمة اللّه
عظم اللّه اجورنا و اجورکم
جهت اطلاع عزیزان، دوستانی که گمان می کنند استفاده از مفاهیم فلسفی_عرفانی را جهت" خودنمایی" و تبختر استفاده می کنم!!
نه دوستان عزیز، چنین نیست!
اگر شاعر یا نویسنده که مدعی عنوان "پژوهشگر" ی است، خالی از مطالعه علوم مرتبط با شعر باشد، نمی تواند در جامعه ادبی قد بر افرازد!!!
این تصاویر را برای فرد مشخصی نفرستاده ام!
اما برخی از دوستان بنده حقیر فقیر را با نمونه های بازاری که هر روز عکس و عنوان کذایی شان در قاب تلویزیون و سایت و جراید خودنمایی میکند، مقایسه می کنند!
به قول خواجه بزرگوار :
در کار گلاب و گل، حکم ازلی این بود
کاین شاهد بازاری، وآن پرده نشین باشد!!
عمری در تفکر و چالش و پژوهش و تحلیل و تحقیق گذشته تا مدعی نظریه پردازی در شعر دینی باشم
پس...!!!
درپناه حضرت حق جلّ جلاله الشریف باشید ان شاء اللّه 🌷🙏🖋️📚
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
🌷
هوالحی الذی لایموت
شب جمعه،شب رحمت،شب عزاداری اباعبداللّه الحسين علیه السلام،
شب دعا و ذکرویادعزیزان رفته تاملکوت.
به یاداموات بزرگوارمان،جمیع شهدای اسلام، شهدای کرب بلا، "شهدای قیام های عاشورایی و مؤمنین و مؤمنات،شعرا،علما،اندیشمندان،خادمان و پیشکسوت خدمت به مردم، مداحان و ستایشگران آل اللّه، فقرا وتمام بی وارثان وبدوارثان و تمام محرومین جامعه جهانی شهدای مظلوم فلسطین غزه و همچنین«دایی عزیزم جناب"یعقوب اسلامی "و دوست عزیزم جناب حاج امیدعلی بختیاری و روح معظم والدین و یاسمین دخت گرامی ام»واموات محترم و معزز اعضای گروه(رحمت الله علیهم اجمعین)،«فاتحه»ای با صلوات بر محمدوآل محمد،عنایت کنید:اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن وانس، من الاولین والآخرین،آمین یا رب العالمین
اجرکم عنداللّه کثیرا🌷
#یاحسین 🏴
#فاتحه
#شب_جمعه
@saapoem
https://eitaa.com/saa_institute
🌷🖋️📚
«حُسَین» عاشقترین یحیای هستی 🌹
میان شوق یحیی تاشهادت، عشق تجریدی ست
اگر مبنای پاکی در سلوکش، غسل تعمیدی ست!
رباط و مسجد و دیر و کلیسا، هر کجا باشد
بدون جاری نامش، فقط بنگاه تردیدی ست!
جمالش پرتو نورِ تجّلی در دل میدان -
کنار سورهٔ فرقان، تبلورگاه تمجیدی ست
من از«یحیای عاشق» در دیار عشق می گویم
که درپیشینهٔ خلقت،نه تکراری،نه تمدیدی ست!
اگر هم می دمد هر جا، نسیم سرخ عنوانش
به هرپرچم که می بینی،نه تقلیدی که تاکیدی ست!
«ذبیح اللّه» عیسی دم، که از خون گلوی او
حیات حق مُعّلی' در شروع شرع توحیدی ست
میان انبیا و اولیای حضرت خالق (جل جلاله)
«حُسَینِ»سیرت وصورت،ضمیرناب تجویدی ست
**
سلام ات گفته اجدادم،سلام ات می دهم هردم
به اذن حضرت سبحان،که چون وحی است وتحمیدی ست
به دیوان دلم هستی، چو «بسم اللّه» در باطن
اگرشعرم به هرقالب، شهودی هست وتأییدی ست
«سعا» در حد عاشق نیست! اما «دوستت دارد»
فدایت!جای اشک اینجا،نه تمهیدی که تعقیدی ست🌷🌴🏴
مکتب شعرامامیه
مکتب شعردینی درایران
سیدعلی اصغرموسوی
یکشنبه۱۶تیر۱۴۰۱
تاسوعای حسینی ۱۴۴۳
#یاحسین
#محرم #کربلا #تاسوعا #عاشورا
#یحیی_علیه_السلام
#حسین_عاشقترین_یحیای_هستی
#سعا #استاد_سعا
#saapoem
@saapoem
هدایت شده از ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
🌹✅
اللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ
خدایا ما به تو شکایت کنیم از نبودن پیامبرمان که درودهاى تو بر او و آلش باد
وَغَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ
و از غیبت مولایمان و از بسیارى دشمنان و کمى افرادمان و از سختى آشوبها و از کمک دادن اوضاع
الزَّمانِ عَلَیْنا فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ وَاَعِنّا عَلى ذلِکَ بِفَتْحٍ مِنْکَ
زمانه به زیان ما
پس درود فرست بر محمد و آلش و کمک ده ما را بر این اوضاع به گشایش
تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَکْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَهٍ
فورى از طرف خود و برطرف کردن رنج وناراحتى و یارى با عزت و ظاهر ساختن سلطنت حقه و رحمتى
مِنْکَ تَجَلِّلُناها وَعافِیَهٍ مِنْکَ تُلْبِسُناها بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
از جانب تو که ما را فراگیرد و تندرستى از طرف تو که ما را بپوشاند به رحمتت اى مهربانترین مهربانان💐💚🙏
#saapoem
@saapoem
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
📝👈🔦امروز طرفداران شعر "رومانتیک" و اهالی ساده انگار ، مطالبی را خانم فروغ فرخزاد" اختصاص می دهند و وجوه شعر "انتظار" را در آثارفروغ دنبال می کنند؛ درحالی که"فروغ" هم مثل محمدعلی" فروغی" خوداز ریشه کنان دین و مذهب تشیع درایران است!! و مثل "برادر "کثیفش "فریدون فرخزاد" از فحاشان نسبت به "تشیع" بود و دربرخی از اشعارش به "منجی " و "موعود" علنا "توهین" کرده و با بدترین مضامین معرفی می کند!! در شعر "⛔️کسی مثل هیچ کس نیست⛔️از مجموعه تولدی دیگر در سطری می گوید : 👈
من خواب آن ستاره ی قرمز را
وقتی که خواب نبودم دیده ام
کسی می آید
کسی می آید
کسی دیگر
کسی بهتر
کسی که مثل هیچ کس نیست مثل پدرنیست
مثل انسی نیست
مثل یحیی نیست
مثل مادر نیست
و مثل آن کسی ست که باید باشد
و قدش از درختهای خانه ی معمار هم بلندتر است
و صورتش از صورت‼️" امام زمان"‼️ هم روشن تر!!👉
....شعرادامه پیدا می کند و به مرحله ای می رسد که آن "ستاره قرمز "را به گفته مادرش "قاضی الحاجات" است به "حیوانی مثل سگ" تشبیه می کند که زیر درختی "بچه" کرده است!!👈 : و اسمش آن چنانکه مادر
در اول نماز و در آخر نماز صدایش میکند
یا قاضی القضات است
یا حاجت الحاجات است
و میتواند
تمام حرفهای سخت کتاب کلاس سوم را
با چشمهای بسته بخواند
و میتواند حتی هزار را بی آنکه کم بیاورد از روی بیست میلیون بردارد
ومی تواند از مغازه ی سید جواد هر چه قدر جنس که لازم دارد نسیه بگیرد
و میتواند کاری کند که لامپ “الله”
که سبز بود مثل صبح سحر سبز بود
دوباره روی آسمان مسجد مفتاحیان روشن شود👉
وقیح ترین بخش این شعر همان است که پیشترگفته شد و آن "تشبیه "همان ابرقهرمان(ستاره سرخ) به "ماده سگ "است 👈
کسی می آید
کسی می آید
کسی که در دلش با ماست در نفسش با ماست در صدایش با ماست
کسی که آمدنش را نمی شود
گرفت
و دستبند زد و به زندان انداخت
کسی که زیر درختهای کهنه ی یحیی بچه کرده است
و روز به روز بزرگ میشود⛔️‼️ حتی اگر منظورش به "قهرمانی پوشالی" درافسانه ای پوشالی باشد ! باز به کاربردن چنین "نگاه نکبت باری" به همان " شخص ، ستاره، منجی، مشدی، بخشنده و ... و... ، باز بارتعبیر "سخیف" ! آیا برازنده یک شاعرو شعر اوست ! ؟ درانتهای شعرباز با "تمسخر و توهین دیگری مواجه هستیم: 👈
کسی از آسمان توپخانه در شب آتش بازی می آید
و سفره را می اندازد
و نان را قسمت میکند
و پپسی را قسمت میکند
و باغ ملی را قسمت میکند
و شربت سیاه سرفه را قسمت میکند
و روز اسم نویسی را قسمت میکند
و نمره مریضخانه را قسمت میکند
و چکمه های لاستیکی را قسمت میکند
و سینمای فردین را قسمت میکند
درخت های دختر سید جواد را قسمت میکند
و هر چه را که باد کرده باشد قسمت میکند
و سهم ما را هم می دهد
من خواب دیده ام…
⛔️👉کسانی که معمولا به لطایف الحیل همیشه سعی کرده اند که بگویند: »ﻗﺎل اﻟﺸﯿﺦ :ﺟﻠﺪاﻟﮑﻠﺐ ﯾﺘﻄﻬﺮ ﺑﺎﻟﺪﺑﺎﻏﻪ« !! بازبا هزارگونه آسمان ریسمان بافتن بخواهند که "خانم فرخزاد" را از این "رجس" پاک کنند! آیا جوابی می توانند داشته باشندبرای به تمسخر گرفتن این همه مضمون مقدس:از" نام ذات جلاله خداوند {الله} تا "امام زمان"(عج) تا ساخت اسماء جعلی "قاضی القضات وحاجت الحاجات " آنهم به عنوان "دعای" مادری در"نماز" اولین بخش از ساختار"فروع دین"؟!‼️⛔️ من دراین فرصت اندک و "تایپ " {آن لاین} سعی کردم دوستان عزیز و اساتیدارجمند را با حقایقی از اشعار ضد دین "خانم فروغ فرخزاد "آشنا کنم! گرچه اشعارفروغ از ساختارادبی محکم درشعر"سپید و آزاد" برخودارهستند؛ اما ازلحاظ "محتوا و مفهوم" متاسفانه "کمیت قافیه" بسیارلنگ است و جای تاسف دارد برای جامعه ای که دم از "اسلامیت و ایرانیت می زند و از شاعری سخن می گوید که خود یکی از بدترین اشکال "نهیلیسم و پوچگرایی و هیپیسم " را ترویج کرده است؟!!!👈باقی بقای عمرتان یاحق !👌💐📚 https://t.me/futuresun255
فروغ فرخزاد - کسی که مثل هیچکس نیست | اِکولالیا - آرشیو شعر جهان
https://echolalia.ir/%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%AB%D9%84-%D9%87%D9%8A%DA%86%DA%A9%D8%B3-%D9%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D9%81%D8%B1%D8%AE%D8%B2%D8%A7%D8%AF/
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
بسم الله الرّحمن الرّحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
اول مرداد، مصادف با هشتمین سالگرد ارتحال« حجت الاسلام و المسلمین آقاسید علی اکبر موسوی رضوان اللّه تعالی علیه » (فقیه سیارخرقان) است
روح استاد و پدربزرگوارم فقیه،واعظ،مداح،ادیب،عارف حلیف القرآن و سالک طریق الی اللّه جناب آقا سید علی اکبر موسوی ورچندی شاد و یادش گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین
غفراللّه له مع اجداده ان شاءاللّه
بالنبی وآله الفاتحة مع الصلواة 🌷🌴
#فاتحه
#سالگرد_ارتحال
#آقاسیدعلی_اکبر_موسوی
#آقاسید_علی_اکبر_موسوی
#چهارحد
#ورچند
#روستای_چهارحد
#سعا
#استاد_سعا
#استاد_سید_علی_اصغر_موسوی
#سید_علی_اصغر_موسوی
#saapoem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تلاوت سوره مبارکه مؤمنون
🎙🗣با صدای استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی
🌹روایت خلف از حمزه
🌹طریق طیبه النشر
♦️کانال آموزش قرائات ،استادمصطفی اصفهانیان حافظ بین المللی قرآن کریم.
https://eitaa.com/joinchat/2330198833C612f06729e
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۲۷۱
سلام
ألف— قالُوا یا أَبانا ما نَبْغي هٰذِهِ بِضاعَتُنا رُدَّتْ إِلَیْنا ( یُوسُف ۶۵ )
برادران جناب یُوسُف ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) گفتند ای پدر! این است آنچه که میخواهیم ( ای پدر! دیگر چه میخواهیم؟ )
ب— قالَ ذٰلِکَ ما کُنّا نَبْغِ ( کَهْف ۶۴ )
گفت این همان چیزی است که میخواهیم.
سؤال اینجاست که در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( نَبْغي ) بصورت کامل آمده ولی در آیهٔ ( ب ) این کلمه بصورت ناتمام آمده یعنی حرف ( ي ) از آخر آن محذوف است یعنی بصورت ( نَبْغِ ) وارد شده. چرا؟
حذف یک حرف یا ذکر یک حرف، حرکات و سکون ها و علامت ها و جابجایی ها در مصحف شریف همه و همه بر أساس حکمت و إعجاز و بر پایهٔ حساب و کتاب است. ( البته که منظور رموزات وقف سجاوندی نمیباشد. )
ألف— به مفهوم آیهٔ ( ألف ) توجه کنیم.
چرا برادران جناب یُوسُف راه بسیار طولانی و با دشواری فراوان طيّ کردند و از فلسطین به مصر آمدند؟ برای گرفتن گندم یا رسیدن به طعام. هدف بدست آوردن غذا بود. وقتی برگشتند متوجه شدند که هم طعام دارند و هم هزینه به آنها برگردانده شده است. یعنی هدف آنها بطور کامل محقّق شده است. معنا کامل پس لفظ هم کامل. لذا کلمهٔ ( نَبْغي ) بصورت کامل و بدون حذف آمده است.
ب— این حکایت در خصوص آیهٔ ( ب ) متفاوت است.
کلمهٔ ( ذٰلِکَ ) برمیگردد به آن مکانی که جناب کلیم باید با جناب خِضْر ( عَلَیْهِما وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلسَّلامُ ) ملاقات میکرد. آیا هدف یافتنِ آن مکان بود؟ نخیر. اینجا اول ماجرا است. هنوز هدف محقّق نشده. جناب کلیم ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) از کجا باید این مکان را شناسایی میکرد؟ از نشانه ها. نشانه چه بود؟ وقتی آن عالیجناب بهمراه غلامش به صخره رسیدند جناب کلیم مقداری به خواب رفت در این حین، روح به ماهیِ کباب شده برگشت و ماهی به دریا پرید و رفت. به قول قرآن مجید این حکایتی است بسیار عجیب:
فَٱتَّخَذَ سَبیلَهُ في ٱلْبَحْرِ عَجَباً ( کَهف ۶۳ )
غلامِ جناب کلیم فراموش کرد خبر فرار ماهی را به آن بزرگوار بگوید. و این ماجرا مفصل است و در أذهان همگان هست و نیاز به شرح ماجرا نیست.
خلاصه اینکه فرار ماهی نشانهای بود برای یافتن مکان ملاقات با آن بندهٔ صالح یعنی جناب خِضْر.
این است آن مکانی که ما در جستجوی آن بودیم.
یعنی هدف محقّق نیست. تازه محلّ ملاقات یافته شده. هدف ملاقات است و دنباله روی و شاگردی در محضر جناب خِضْر که حکایت کشتی و تعمیر دیوار و کشتن آن پسر و غیره به دنبال آمد.
پس حال که هنوز هدف کامل نشده است، لفظ هم بصورت ناتمام و ناقص آمده است یعنی ( نَبْغِ )
إلتماس دعاء
پانزدهم محرّم ٱلْحَرام ۱۴۴۵
ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
https://eitaa.com/joinchat/3980395085C2705350eb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف dr salamtian m
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ
شمارهٔ ۲۸۲
سلام
رخصت بفرمایید به دو گروه از آیات شریفهٔ ذیل توجّه کنیم.
گروه ألف— حَضَرَ ( سه آیه ):
۱— کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ ٱلْمَوْتُ إِنْ تَرَکَ خَیْراً ٱلْوَصِیَّةُ لِلْوالِدَیْنِ... ( بقره ۱۸۰ )
بر شما وصیت واجب شد اگر وقتی مرگ یکی از شما حاضر میشود، مال باقی گذاشته است.
۲— أَمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ ٱلْمَوْتُ ( بقره ۱۳۳ )
یا اینکه شما شاهد بودید وقتی که مرگ بر جناب یَعْقُوب حاضر شد...
۳— شَهادَةُ بَیْنِکُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَکُمُ ٱلْمَوْتُ حینَ ٱلْوَصیَّةِ ٱثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْکُمْ ( بقره ۱۰۶ )
شهادت در میان شما در زمان وصیت با دو نفر مرد عادل برقرار میشود وقتی مرگ یکی از شما حاضر میشود.
گروه ب — جاءَ ( چهار آیه ):
۱— وَ جاءَتْ سَکْرَةُ ٱلْمَوْتِ بِٱلْحَقِّ ذٰلِکَ ما کُنْتَ مِنْهُ تَحیدُ وَ نُفِخَ في ٱلصُّورِ ( ق ۱۹ )
سکرات مرگ بر حقّ است و میآید. این است همان چیزی که تو از آن گریزان بودی و در صُور دمیده میشود...
۲— فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ ( أعراف ۳۴ )
پس آنگاه که أجل آنها بیاید لحظهای تأخیر و تقدیم نمیشود.
۳— حَتّیٰ إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ ٱلْمَوْتُ قالَ رَبِّ ٱرْجِعُونِ لَعَلّي أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ کَلّا إِنَّها کَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلیٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ فَإِذا نُفِخَ في ٱلصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَیْنَهُمْ ( مُؤْمِنون ۱۰۰ )
تا وقتی مرگ یکی از آنها بیاید میگوید پروردگارا ! مرا برگردانید شاید بجای آنچه که وا گذاشته ام، عمل صالح انجام دهم. هرگز!! این کلامی است که او میگوید. و فراروی آنها عالم برزخ است تا روزی که برانگیخته شوند. پس آنگاه که در صور دمیده شود هیچ خویشاوندی وجود نخواهد داشت.
۴— حَتّیٰ إِذا جاءَ أَحَدَکُمُ ٱلْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا یُفَرِّطُونَ ثُمَّ رُدُّوا إِلَی ٱللّٰهِ مَوْلیٰهُمُ ٱلْحَقِّ ( أنعام ۶۱ )
تا وقتی مرگ یکی از شما بیاید، فرستاده های ما جان آنها را بگیرند و هیچ کوتاهی نمیکنند. سپس به سوی خداوند که مولای حقیقی آنها است برگردانده میشوند.
سؤال اینجاست که بین دو عبارت ( جاءَ أَحَدَکُمُ ٱلْمَوْتُ = مرگ یکی از شما بیاید ) با ( حَضَرَ أَحَدَکُمُ ٱلْمَوْتُ = مرگ یکی از شما حاضر شود ) چه تفاوت مفهومی وجود دارد؟
با عنایت به سیاق آیات شریفهٔ فوق ٱلذّکر عرض میکنم در آیات گروه ( ب ) که سخن از ( آمدن مرگ ) است، بحث أصلیِ آیات، در بارهٔ رسیدن أجل و نحوهٔ جان دادن و سَکَرات مرگ و عالم پس از مرگ ( عالم برزخ ) میباشد.
ولی در آیات گروه ( ألف ) که سخن از ( حضور مرگ ) است، اصلاً از مردن و عالم پس از مرگ سخن گفته نشده بلکه سخن از اعتقادات و أحکام و رعایت حقّ ٱلنّاس است. یعنی:
ای قولنامه نویس.
ای قاضی.
ای وکیل.
ای شاهد.
ای مشتری.
ای فروشنده.
ای وصیت نامه نویس.
ای معامله کننده.
ای آحاد مردم.
ای زنان.
ای شوهران.
ای پدران.
ای مادران.
ای فرزندان.
حقّ ٱلنّاس مهمّ است.
وجود محترم حضرت مولانا جناب إمام سیّد ٱلشُّهَداء ( عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) در شب عاشُوراء آنان را که حقّ ٱلنّاس به گردن داشتند برگرداند.
همانطور که برای مکتوبهٔ خود چند نفر به عنوان شاهد، حاضر میکنید، مرگ هم به عنوان شاهد حضور دارد.
إلتماس دعاء
شانزدهم محرّم ٱلْحَرام ۱۴۴۶
ألحقیر مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهمالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا»
هوالعلیم
"تن" وقتی الهی شد،سعی می کند از "ناسوت" اندک اندک ببرد
و با"ملکوت" پیوند بخورد!
درنسل "سادات موسوی و اجداد "من حقیر این حقیقت وجود دارد که هنگام مفارقت "روح "شریفشان از "تن" ،جسم کاملا از "تنومندی" و حجم خالی می شود و من این حقیقت را هم هنگام مرگ "پدربزرگم "
و هم "پدربزرگوارم (رضوان الله تعالی علیهم)مشاهده کردم که"گوشت تن" تقریبا به شکل کاملامشهود ازبین رفته وعضلات شبیه استخوان شده بودند!
{البته این موضوع هیچ ارتباطی به بیماری یا کهولت مشهورندارد}
این خود نوعی آمادگی روح برای"مفارقت"ازجسم است!
"عارف"به مصداق" موتوا قَبل أن تَموتوا"با تعبدوتجهدخودرا ازعالم ناسوت می رهاند تا برایش رهایی دشوارنباشد.آنگاه تمام بدن که دیگرشبیه به"گیاهی"پاک ومعطرشده است برای حضوردرعالم ملکوت استعداد می یابد و"ارتحال"ازعالم"مادی"برایش آسان و دلپذیر
می شود:
🌷
حجاب چهره جان میشود غبار تنم
خوشا دمی که از آن چهره ،پرده برفکنم!
چنین قفس نه سزای چومن خوش الحانی ست
روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم!
عیان نشد که چرا آمدم ،کجا رفتم؟
دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم
چگونه طوف کنم درفضای عالم قدس
که در سراچه ترکیب ،تخته بند تنم
اگر زخون دلم بوی شوق میآید
عجب مدارکه همدرد نافه ختنم!
طراز پیرهن زرکشم ،مبین چون شمع
که سوزهاست نهانی،درون پیرهنم
بیا و هستی"حافظ" زپیش او بردار
که باوجودتو ،کس نشنود زمن که منم💐
روحشان شادو یادشان گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین🙏
💐🖋️
ازبذل توجه عزیزان همراه واساتیدمعزز ودوستداران پدربزرگوارم ودعای ترحیم شان،سپاسگزارم
درپناه حضرت حق جلّ جلاله الشریف باشیدان شاء اللّه
هدایت شده از ای مسیرکاروانت تا ابد آیینه پوش
4_818579491981885563.mp3
8.24M
🎧 استاد حاج داوود علیزاده
🎋تقدیر از مقام پدر
🍃گر صفایی به جهان هست
صفای پدر است
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج