eitaa logo
کانال انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران موسسه فرهنگی هنری" سعا"
114 دنبال‌کننده
800 عکس
290 ویدیو
23 فایل
انجمن پژوهشی ادبی-دینی-عرفانی، اجتماعی و متون نثر ادب دینی دبیر انجمن : استاد موسوی #سعا قم : خیابان بعثت - بعثت ١۶ - پلاک ۶۶
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شماره ۱۸۲ سلام ألف— وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا ٱلسَّمٰواتُ وَ ٱلْأَرْضُ ( آل عمران ۱۳۳ ) ب— وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ ٱلسَّماءِ وَ ٱلْأَرْضِ ( حدید ۲۱ ) سؤال اینجاست که در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( ٱلسَّمٰوات ) و در آیهٔ ( ب ) کلمهٔ ( ٱلسَّماء ) آمده است. چرا؟ برای مقایسهٔ این دو عبارت قرآنی باید إبتداء تفاوت مفهومی دو کلمهٔ ( سَماء ) و ( سَمٰوات ) را دانست. کلمهٔ ( سَماء ) در إستعمال قرآنی به دو معنا آمده است: ۱— همان معنای معهود و معروف که در کلام وحي از آن به ( سَمٰوات ) تعبیر شده است: وَ لَقَدْ زَیَّنَّا ٱلسَّماءَ ٱلدُّنْیا بِمَصابیحَ ( مُلک ۵ ) وَ زَیَّنَّا ٱلسَّماءَ ٱلدُّنْیا بِمَصابیحَ ( فُصِّلَتْ ۱۲ ) ۲— آنچه که بالای سر واقع شده است. مثلاً به فضا ( سَماء ) گفته شده: أَلَمْ یَرَوْا إِلَی ٱلطَّیْرِ مُسَخَّراتٍ في جَوِّ ٱلسَّماءِ ( نَحل ۷۹ ) کَأَنَّما یَصَّعَّدُ في ٱلسَّماءِ ( أَنعام ۱۲۵ ) و یا به ( ابر ) هم کلمهٔ ( سَماء ) إطلاق شده: أَنْزَلَ مِنَ ٱلسَّماءِ ماءً ( بقره ۲۲ ) با این حساب گسترهٔ معنای ( سَماء ) از معنای ( سَمٰوات ) بیشتر و وسیع تر است. به چه دلیل ( سَماء ) از ( سَمٰوات ) وسیع تر است ؟ قالَ رَبّي یَعْلَمُ ٱلْقَوْلَ في ٱلسَّماءِ وَ ٱلْأَرْضِ ( أنبیاء ۴ ) قُلْ أَنْزَلَهُ ٱلَّذي یَعْلَمُ ٱلسِّرَّ في ٱلسَّمٰواتِ وَ ٱلْأَرْضِ ( فرقان ۶ ) برای ( قَوْل ) کلمهٔ ( سَماء ) و برای ( سِرّ ) کلمهٔ ( سَمٰوات ) آمده. دامنهٔ ( قَوْل ) از دامنهٔ ( سِرّ ) وسیع تر است چون ( قَوْل ) را اگر صد در صد فرض کنیم پنجاه درصد ( سِرّ ) و پنجاه درصد ( جَهْر ) باشد. ولی ( سِرّ ) پنجاه درصد ( قَوْل ) است. ساده‌تر بگویم: کلام آدمی دو حالت دارد یا ( راز ) است یا ( آشکار ) ولی ( راز ) راز است. حال برمی‌گردیم به آیات مورد بحث. آیهٔ ( ألف ): وَ سارِعُوا إِلیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها ٱلسَّمٰواتُ وَ ٱلْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ ( آل عمران ۱۳۳ ) اولاً که آیه با ( وَ ) شروع شده یعنی در ارتباط با آیات قبل است که به جهت إختصار صرف نظر کردم. ثانیاً می‌فرماید ( و سرعت بگیرید به سوی مغفرت پروردگارتان و بهشتی که عرض آن عرض سَمٰوات و زمین است که برای متّقین مهیّا شده است.) رسیدن به چنین بهشتی شرائط خاص دارد: ۱— مخصوص متّقین است ۲— مخصوص مُنْفِقین است چه در فراخ دستی و چه در تنگدستی: أَلَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ في ٱلسَّرّاءِ وَ ٱلضَّرّاءِ ۳— مخصوص فرو برندگان خشم است: وَ ٱلْکاظِمینَ ٱلْغَیْظَ ۴— مخصوص عفو کنندگان است: وَ ٱلْعافینَ عَنِ النّاسِ ۵— مخصوص کسانی است که خداوند متعال آنها را بخاطر إِحسان، دوست میدارد: وَ ٱللّٰهُ یُحِبُّ ٱلْمُحْسِنینَ ( آل عمران ۱۳۴ ) ۶— مخصوص کسانی است که وقتی گناهی را مرتکب می‌شوند یا ظلم به نَفس می‌کنند هم خدا را یاد کنند و هم إستِغفار کنند: وَ ٱلَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا ٱللّٰهَ وَ ٱسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ ( آل عمران ۱۳۵ ) پس آیهٔ ( عَرْضُهَا ٱلسَّمٰواتُ ) عمل می‌خواهد و مسلّم است که در این مسیر ریزش وجود دارد. لذا کلمهٔ ( سَمٰوات ) آمده که گسترهٔ معنائی کمتری دارد. امّا آیهٔ ( ب ): سابِقُوا إِلیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها کَعَرْضِ ٱلسَّماءِ وَ ٱلْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذینَ آمَنُوا بِٱللّٰهِ وَ رُسُلِهِ عمل نخواسته است بلکه عقیدهٔ راسخ خواسته است. چنین بهشتی مهیّا شده برای کسانیکه به خداوند متعال و أنبیاء عِظام ( عَلَیْهِمُ ٱلسَّلامُ ) إیمان داشته باشند پس مسیر به سوی این بهشت هم فراخ تر و هم شامل جماعت بیشتر است. لذا اولاً در ابتدای آیه ( وَ ) نیامده و ثانیاً فرموده ( سابِقُوا = سبقت بگیرید ) و ثالثاً فرموده ( ٱلسَّماء ) که گسترهٔ معنائی بیشتری دارد. و این که به مجرّد إیمان به خداوند متعال و أنبیاء بزرگوار إلهی ( عَلَیْهِمْ جَمیعاً سَلامُ ٱللهِ ) بهشت را نصیب می‌کند، چیزی جز فَضل حضرت ذُو الجَلال نیست. ( عَزَّ ٱسْمُهُ وَ جَلَّ جَلالُهُ ): ذٰلِکَ فَضْلُ ٱللّٰهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ ٱللّٰهُ ذُو ٱلْفَضْلِ ٱلْعَظیمِ ( حَدید ۲۱ ) به عبارت دیگر آیهٔ ( ألف ) در زمرهٔ آیات أخلاقیِ قرآن مجید و آیهٔ ( ب ) در زمرهٔ آیات إعتقادیِ قرآن مجید قرار دارد. إلتماس دعاء چهاردهم شَوّال ٱلْمُکَرَّم ۱۴۴۵ ألحقیر: مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحیمِ شمارهٔ ۱۸۳ سلام هر دو آیهٔ مورد بحث در بارهٔ جناب خَلیل ٱلرَّحْمٰن است. ( عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ٱلصَّلوٰةُ وَ ٱلسَّلامُ ): ألف— وَ آتَیْناهُ أَجْرَهُ في ٱلدُّنْیا ( عَنْکَبُوت ۲۷ ) ب— وَ آتَیْناهُ في ٱلدُّنْیا حَسَنَةً ( نَحْل ۱۲۲ ) سؤال معلوم است: ۱— در آیهٔ ( ألف ) کلمهٔ ( أَجْرَهُ ) و در آیهٔ ( ب ) کلمهٔ ( حَسَنَةً ) آمده است. چرا؟ ۲— در آیهٔ ( ألف ) عبارت ( في ٱلدُّنْیا ) مؤخّر و در آیهٔ ( ب ) مقدّم آمده است. چرا؟ با اندکی دقّت در سیاق این دو آیهٔ شریفه جواب این دو سؤال معلوم می‌شود. جواب سؤال أوّل: آیهٔ ( ألف ): ( أَجْر ) در مقابل ( عَمَل ) است. یازده آیه در خصوص جناب ابراهیم ( عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَیْهِ ٱلسَّلامُ ) آمده است. ( عَنْکَبُوت ۱۶ تا ۲۷ ) إبتدای رسالت: و به یاد آور جناب إبراهیم را وقتی به قومش گفت حضرت ذُو الجَلال را پرستش کنید: وَ إِبْراهیمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ ٱعْبُدُوا ٱللّٰهَ و سپس سخن از ( رِزْق ) فرمود. اینان که غیر از خداوند أَحَد واحِد می‌پرستید مالک رزق و روزی شما نیستند: إِنَّ ٱلَّذینَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ ٱللّٰهِ لا یَمْلِکُونَ لَکُمْ رِزْقاً رِزق را فقط از خداوند متعال جستجو کنید: فَٱبْتَغُوا عِنْدَ ٱللّٰهِ ٱلرِّزْقَ تا آنجا که قرار گذاشتند او را یا به قتل برسانند یا بسوزانند: فَما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلّا أَنْ قالُوا ٱقْتُلُوهُ أَوْ حَرِّقُوهُ خلاصه اینکه گزارشی وارد شده از عملکرد آن عالیجناب در راه تبلیغ توحید و دعوت مردم به ترک پرستش أَصْنام و أَوْثان و بُتها. با این حساب آن بزرگوار مستحقّ ( دستمزد ) است و پاداش و دستمزد او را بیان فرموده است. ۱— بخشیدن دو فرزند بزرگوار به او: وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحٰقَ وَ یَعْقُوبَ ۲— قرار دادن نبوّت و پیامبری در نسل او: وَ جَعَلْنا في ذُرِّیَّتِهِ ٱلنُّبُوَّةَ وَ ٱلْکِتابَ ۳— دادن دستمزد و پاداش دنیوی به او: وَ آتَیْناهُ أَجْرَهُ في ٱلدُّنْیا ۴— دادن مقام صالحین در قیامت به او: وَ إِنَّهُ في ٱلْآخِرَةِ لَمِنَ ٱلصّالِحینَ امّا آیهٔ ( ب ): در سورهٔ مبارکهٔ ( نَحْل ) فقط همین سه آیهٔ شریفه در بارهٔ جناب خَلیل ٱلرَّحْمٰن ( سَلامُ ٱللهِ عَلَیْهِ وَ عَلیٰ نَبِیِّنا وَ آلِهِ ) آمده و بس: إِنَّ إِبْراهیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً حَنیفاً وَ لَمْ یَکُ مِنَ ٱلْمُشْرِکینَ ( نَحْل ۱۲۰ ) بدرستیکه جناب إبراهیم إمام و قانِت و حَنیف بود و از گروه مُشرکین نبود. شاکِراً لِأَنْعُمِهِ ٱجْتَبیٰهُ وَ هَدیٰهُ إِلیٰ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ ( نَحْل ۱۲۱ ) او شاکرِ نعمتهای الهی بود که خداوند متعال او را برگزید و او را به صراط مستقیم هدایت فرمود. در دو آیهٔ فوق الذّکر خداوند متعال چه عملی از جناب ابراهیم خواسته است؟ هیچ. فقط خبر داده که آن عالیجناب این خصوصیات را داشته است. پس سخن از ( أَجْر ) نیست چون سخن از ( عَمل ) نیست. خداوند در قبال شکرگزاری، به او ( حَسَنه ) داده: وَ آتَیْناهُ في ٱلدُّنْیا حَسَنَةً و در آخرت او را در زمرهٔ صالحین قرار داده: وَ إِنَّهُ في ٱلْآخِرَةِ لَمِنَ ٱلصّالِحینَ ( نَحْل ۱۲۲ ) جواب سؤال دوم: با توجه به آنچه گفته شد أَجْر و حَسنه و پاداش أُخرویِ آن بزرگوار در هر دو موضع یکسان است. چون در هر دو آیه سخن از صالِح بودنِ آن بزرگوار در قیامت بطور یکسان آمده. ولی در حیات دنیویهٔ آن پیامبر محترم، در مقام بیان ( أَجر= دستمزد ) عبارت ( في ٱلدُّنْیا ) مؤخّر شد و ( أَجْرَهُ ) مقدّم آمد بخاطر أهمیتِ دادن دستمزد و ( حَسَنَة ) مؤخّر شد و ( في ٱلدُّنْیا ) مقدّم آمد بخاطر اینکه آن بزرگوار در دنیا ( شاکِر ) بود و در دنیا ( حَسَنه ) و پاداش این شکرگزاری را دریافت کرد. یعنی اگر کسی به نعمتهای الهی شاکِر باشد أثر این شکرگزاری بلافاصله در همین زندگی دنیائی برای او ملموس و محسوس خواهد بود. إلتماس دعاء نیمهٔ شوّال ٱلْمُکَرَّم ۱۴۴۵ ألحقیر مُحَمّد بن ٱلمرحوم عَليٍ ٱلْقَمْصَريّ
هدایت شده از در محضر قرآن کریم و حضرات معصومین علیهم‌السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏فیلم از طرف dr salamtian m
هوالعلیم فراتر از همهٔ تعاریف، هنر سیاسی شهید حسین امیر عبداللهیان رضوان اللّه تعالی علیه، "حمایت دائمی از ملل محروم و مظلوم جهان و بخصوص محورمقاومت اسلامی" بود. در طی چندسال گذشته نه تنها "عزت دیپلماسی ایران" حفظ شد که بعد آن همه تحقیر سیاسی سال های گذشته، توانست دیپلماسی قوی ایران اسلامی را باز در جهان و بخصوص خاورميانه، بازآفرینی کند! روحش شاد و یادش گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین ✅🇮🇷💐🙏 https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚✅
هوالعلیم فراتر از همهٔ تعاریف، هنر سیاسی شهید حسین امیر عبداللهیان رضوان اللّه تعالی علیه، "حمایت دائمی از ملل محروم و مظلوم جهان و بخصوص محورمقاومت اسلامی" بود. در طی چندسال گذشته نه تنها "عزت دیپلماسی ایران" حفظ شد که بعد آن همه تحقیر سیاسی سال های گذشته، توانست دیپلماسی قوی ایران اسلامی را باز در جهان و بخصوص خاورميانه، بازآفرینی کند! روحش شاد و یادش گرامی روزگاران باد آمین یا ربّ العالمین ✅🇮🇷💐🙏 مدیرانجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران سیدعلی اصغرموسوی قم - یکم خرداد ١۴٠٣ https://eitaa.com/saa_institute 🖋️📚✅ -امورخارجه #دیپلماسی
🏺جامی است که عقل آفرین میزندش صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش این کوزه‌گر دهر چنین جام لطیف می‌سازد و باز بر زمین میزندش🏺 ✍ خیام 🦋 📪 https://t.me/saapoem https://eitaa.com/saa_institute 👈
هوالعزیز ✅🔶سعدی » گلستان » باب اول در سیرت پادشاهان 🔹حکایت بیست و هشتم درویشی مجرد به گوشه ای نشسته بود پادشاهی برو بگذشت درویش از آن جا که فراغ ملک قناعت است سر نیاورد و التفات نکرد. سلطان از آن جا که سطوت سلطنت است برنجید و گفت این طایفه خرقه پوشان امثال حیوان اند و اهلیت و آدمیت ندارند وزیر نزدیکش آمد و گفت ای جوان مرد سلطان روی زمین بر تو گذر کرد چرا خدمتی نکردی و شرط ادب به جای نیاوردی؟ گفت سلطان را بگوی توقع خدمت از کسی دار که توقع نعمت از تو دارد و دیگر بدان که ملوک از بهر پاس رعیت اند نه رعیت از بهر طاعت ملوک گرچه رامش به فرّ دولت اوست. یکی امروز کامران بینی دیگری را دل از مجاهده ریش فرق شاهی و بندگی برخاست چون قضای نبشته آمد پیش! ملک را گفت درویش استوار آمد گفت از من تمنا بکن. گفت آن همی‌خواهم که دگر باره زحمت من ندهی گفت مرا پندی بده گفت دریاب کنون که نعمتت هست به دست کین دولت و ملک می رود دست به دست📚 http://t.me/saapoem https://eitaa.com/saa_institute
هوالحی الذی لایموت إناللّه و إنا الیه راجعون خواهر ارجمند سرکار خانم حسینی مصیبت ارتحال پدربزرگوارتان جناب آقای سید قاسم حسینی رحمت اللّه و رضوانه علیه را خدمت شما و خانواده محترمتان تعزیت و تسلیت عرض می کنم امید در این مصیبت جانکاه خداوند به شما صبر عنایت فرمایند ان شاء اللّه انجمن پژوهشگران ادبیات دینی ایران قم - سیدعلی اصغرموسوی یکشنبه ۶خرداد١۴٠٣ 💐🙏 عزیزان حاضر در گروه و مؤمنین نمازگزار، جهت شادی مرحوم مغفورجناب سید قاسم حسینی (نام پدر سید" احمد حسین") عنایت کنید نماز"لیلة الدفن" برای ایشان بجا آورید، جزاکم اللّه خیرا جمیعا از طرف خواهر" حسینی(زیدعزها)مهمان گروه از کشور افغانستان از شما متشکرم. درپناه حضرت حق جلّ جلاله الشریف باشید ان شاء اللّه الفاتحة 🙏
طول موج: دلت روزی صفای دیگری داشت صفای ساده افسونگری داشت همیشه بوی گل بر چهره ات بود بسا آب وهوای بهتر ی داشت برایت یک سبد انگور چیدم که دردل آرزوی ساغری داشت! برایم نان فرستادی :که آدم برای بازگشتن باوری داشت مگر امشب زدی شانه به گیسوت ! پیامت "طول موج" دیگری داشت نمی خواهم فراموشش نمایی غزل خوانی که چشمان تری داشت! سیدعلی اصغرموسوی قم - ۱۳۷۵ @saapoem
زنده باشی پهلوان! ایول به تو قهرمان!! نان پدر، شیر مادر حلالت!!! دوره قبل که با ازدیاد "سن بازنشستگی" کارگران، خدمت کلان به "سازمان تحریم اجتماعی" کردی!!! رکورد این دوره ات "چه گِلی" به سر مردم خواهد مالید، دلاور؟!!! ✅پ. ن :انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی🕯️💡🪔💊🧿🚬
🌻خاطرات ناب (تقدیم به امام خمینی رحمه الله علیه) بعد از این با یاد تو، مهتاب می ماند به جا کهکشانی شعله، در سیماب می ماند به جا بعد از این شوری سراپا گرم از احساس ها در زلال گریه های آب، می ماند به جا غفلت آیینان آیینه شکن را، فهم نیست از شهود آن چه در محراب، می ماند به جا شعله خویان را بگو در سینه ی پروانه ها از جماران خاطراتی ناب، می ماند به جا فصل بیداری خدایا، چشم هامان را مبند کاروان با غفلتی، در خواب می ماند به جا! بعد از این در خاطر هر شب شکن، تا صبح وصل آسمانی تا ابد مهتاب، می ماند به جا!💐 سیدعلی اصغرموسوی 1375-قم https://t.me/saapoem
🌻خاطرات ناب (تقدیم به امام خمینی رحمت الله و رضوانه علیه) بعد از این با یاد تو، مهتاب می ماند به جا کهکشانی شعله، در سیماب می ماند به جا بعد از این شوری سراپا گرم از احساس ها در زلال گریه های آب، می ماند به جا غفلت آیینان آیینه شکن را، فهم نیست از شهود آن چه در محراب، می ماند به جا شعله خویان را بگو در سینه ی پروانه ها از جماران خاطراتی ناب، می ماند به جا فصل بیداری خدایا، چشم هامان را مبند کاروان با غفلتی، در خواب می ماند به جا! بعد از این در خاطر هر شب شکن، تا صبح وصل آسمانی تا ابد مهتاب، می ماند به جا!💐 سیدعلی اصغرموسوی 1375-قم https://t.me/saapoem
یک‌پارچه تحسین باش🌹 شاهین توازن را ،آیینۀ توزین باش کفو قَدَر ابرو با گیسوی پُرچین باش با سایۀ خود حتی در حال خرامیدن یک جفت قرین باهم، در نوبت تمکین باش هک می شود افکارت با عشق دیجیتالت! جای مدل گوشی، یک ذره خدابین باش مشغول چتی دائم، افسوس نمی بینی! با عینک خود صادق، در صفحۀ تمرین باش همواره طمع با تو، در نقش کسی گوید: آسوده دل از فردا، با آن یکی و این باش ! تا بود و نبودت را، شُست از کف و با خود برد با قهقهه می گوید: دنبال هم آیین باش! * خنیاگر شب هایم، در آن سوی کیهان ها نزدیک تر از زهره، یا خوشۀ پروین باش * چشمان «سعا» مانده در حسرت دیدارت! مدّ الف قامت در مصرع پایین باش: من حرف فقط بودم، در معجم گیسویت گفتی که: بیا با من، آقای مضامین باش! امروز چرا حتی در قافیه می لنگی؟ پرگار نفس هایم، در دایرۀ دین باش!🍎 سیدعلی اصغرموسوی قم -5دیماه 1397 @saapoem 💐💐💐