7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 سخنرانی قدیمی سید حسن نصرالله به زبان فارسی
@HawzahNews
13.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پخش برای اولین بار
ماجرای خواب عجیب شهید سید حسن نصرالله در مورد نحوه شهادت امام موسی صدر که به زبان فارسی روایت میشود.
03.07.07-B.mp3
27.82M
🎙مفسر گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین استاد نخاولی
#سید_حسن_نصر_الله
🕗 شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳
🕌مسجد و رضویه میرزای ناظر
🏴 ما مسافر سفر بینهایتیم...
http://rahehagh.com
@rahehagh
#گزیده_بیانات
▫️اگر کفر به طاغوت نباشد، فرد اگر ایمان بالله هم بیاورد یا ایمانش مستقر نیست یا پایدار نیست چون ایمان بدون کفر به طاغوت ناقص است
▫️قرآن کتاب تاریخ نیست. قرآن حوادث نفس انسان را گزارش میدهد
▫️تدین عوامل مزاحم دارد چه در بدو پیدایش و چه در ادامه و بقای آن: خداوند نام این عوامل مزاحم را طاغوت گذاشته است
▫️انسان اگر مقابله با نفس نکند یا اصلاً مقابله با طاغوت بیرونی نخواهد کرد و یا تا جایی مقابله خواهد کرد که به ضرر نفسش تمام نشود
امام حسین علیه السلام فرمودند: الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
▫️جنگ برای رفع استضعاف وظیفه هر مسلمانی است ولو اینکه آن سوی دنیا باشد و مسلمان هم نباشد
▫️این جمله «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است»منطق حیوان است.
▫️کسی که در این حوادث بیتفاوت است هم در انسانیت و هم در مسلمان بودن خودش شک کند
💡وظیفه ما
1. شناخت دشمن: نفس و بازی های نفس، شیاطین و جریانات شیاطین
2. مقابله با نفس (جهاد اکبر)
3. شناخت جریانات طواغیت، مخصوصا طواغیت انسانی. چه جریانات فکری آنها و چه جریانات اجتماعی و شناخت نحوی عملکرد آنها
۴. استعانت از دعا و توسل در این زمانه
۵. اقدامات عملی با بیان و تبیین و جریان سازی اجتماعی و با مال و ... در صورت وقوع ، مشارکت در جهاد
▫️دشمن شناسی، شناخت شخص دشمن نیست. بلکه شناخت فکر روش و عملکرد آن است
▫️حداقل کفر عملی به طاغوت انزجار قلبی است. اولین ساحت انزجار قلبی در قول، به صورت دعا و نفرین خودش را جلوهگر میکند.
در جایی هم که دستش میرسد که اقدام عملی کند باز هم دعا برداشته نمیشود.
▫️دنیا طلبی به معنای مال زیاد داشتن نیست قرآن میفرماید
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا
نمیفرماید مال زیاد را دوست دارند بلکه میفرماید دلبستگی افزون دارند. حبا جما
⚠️دنیا طلبی اگر رسوخ کند امام حسین علیه السلام هم خروج کند همراهش نمیشوی ولو اینکه خودت دعوتش کرده باشی
▫️فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
بايد كسانى كه زندگىِ زودگذرِ دنيا را با سراى جاويدان آخرت مبادله مىكنند، در راه خدا بجنگند. و هر كه در راه خدا بجنگد و كشته شود، يا بر دشمن پيروز گردد، به زودى پاداش بزرگى به او خواهيم داد
▫️جنگیدن در راه خدا، هر دو سرش برد است، چه شهید شوید و چه فتح و پیروزی نصیبتان شود
قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ
بگو: آيا دربارۀ ما جز يكى از دو نيكى [پيروزى يا شهادت] را انتظار مىبريد؟ در صورتى كه ما دربارۀ شما انتظار مىبريم كه خدا از سوى خود يا به دست ما عذابى به شما برساند؛ پس انتظار بريد كه ما هم با شما منتظريم
▫️اتفاقا کشته شدن در راه خدا را بر فتح و پیروزی مقدم داشته است.
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا
اگر باور دارید، این را قبول دارید که هر دو طرفش پیروزی است و اگر قبول دارید که جهاد ضرورت است و به نفع شماست، چرا نشستهاید؟ چرا نمیجنگید؟
▫️وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ
این قوه، هم قوه ی ابدان است، هم قوه ی قلوب است، هم قوه ی نظامی و تسلیحاتی است و هم قوه ی روانی است.
چه فایده، شما همه ی تسلیحات عالم را داشته باشید اما ترس در درونتان باشد.
سرفصلهای سخنرانی استادنخاولی:
1_سوره يوسف
وَلَمَّا فَصَلَتِ الْعِيرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْلَا أَن تُفَنِّدُونِ (94)
2_امام جعفرصادق (علیهالسلام):
اَفضلُ الاَعمالِ: اَلصلاةُ لِوَقتِها وَ بِرُالوالدیَنِ وَ الجهادُ فی سبیلِ الله
❇️ افضل اعمال (سه چیز است):
◻️نماز اول وقت،
◻️نیکی به والدین و
◻️جهاد در راه خدا.
📚 وسائل الشیعه، ج ١١، ص ١٢
3_نهج البلاغه خطبه 27 - برانگیختن بر جهاد
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ اَلْجَنَّةِ
پس از ستايش پروردگار، جهاد در راه خدا، درى از درهاى بهشت است،
فَتَحَهُ اَللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ
كه خدا آن را به روى دوستان مخصوص خود گشوده است.
وَ هُوَ لِبَاسُ اَلتَّقْوَى وَ دِرْعُ اَللَّهِ اَلْحَصِينَةُ
جهاد، لباس تقوا، و زره محكم،
وَ جُنَّتُهُ اَلْوَثِيقَةُ
و سپر مطمئن خداوند است،
فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ
كسى كه جهاد را ناخوشايند دانسته و ترك كند،
أَلْبَسَهُ اَللَّهُ ثَوْبَ اَلذُّلِّ
خدا لباس ذلّت و خوارى بر او مىپوشاند،
وَ شَمِلَهُ اَلْبَلاَءُ
و دچار بلا و مصيبت مىشود
وَ دُيِّثَ بِالصَّغَارِ وَ اَلْقَمَاءَةِ
و كوچك و ذليل مىگردد،
وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالْإِسْهَابِ
دل او در پردۀ گمراهى مانده
وَ أُدِيلَ اَلْحَقُّ مِنْهُ
و حق از او روى مىگرداند،
بِتَضْيِيعِ اَلْجِهَادِ وَ سِيمَ اَلْخَسْفَ وَ مُنِعَ اَلنَّصَفَ
به جهت ترك جهاد، به خوارى محكوم و از عدالت محروم است.
أَلاَ وَ إِنِّي قَدْ دَعَوْتُكُمْ إِلَى قِتَالِ هَؤُلاَءِ اَلْقَوْمِ لَيْلاً وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلاَناً
آگاه باشيد! من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شاميان دعوت كردم
وَ قُلْتُ لَكُمُ اُغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ
و گفتم پيش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد،
فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلاَّ ذَلُّوا
به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانۀ خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد.
فَتَوَاكَلْتُمْ وَ تَخَاذَلْتُمْ حَتَّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ اَلْغَارَاتُ وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ اَلْأَوْطَانُ
امّا شما سستى به خرج داديد، و خوارى و ذلّت پذيرفتيد، تا آنجا كه دشمن پى در پى به شما حمله كرد و سر زمينهاى شما را تصرّف نمود.
وَ هَذَا أَخُو غَامِدٍ وَ قَدْ وَرَدَتْ خَيْلُهُ اَلْأَنْبَارَ
و اينك، فرماندۀ معاويه، (مرد غامدى) با لشكرش وارد شهر انبار شده
وَ قَدْ قَتَلَ حَسَّانَ بْنَ حَسَّانَ اَلْبَكْرِيَّ وَ أَزَالَ خَيْلَكُمْ عَنْ مَسَالِحِهَا
و فرماندار من، «حسّان بن حسّان بكرى» را كشته و سربازان شما را از مواضع مرزى بيرون رانده است.
ادامه سرفصلهای سخنرانی استادنخاولی
4_سوره بقره
لَآ إِكۡرَاهَ فِي ٱلدِّينِۖ قَد تَّبَيَّنَ ٱلرُّشۡدُ مِنَ ٱلۡغَيِّۚ فَمَن يَكۡفُرۡ بِٱلطَّـٰغُوتِ وَيُؤۡمِنۢ بِٱللَّهِ فَقَدِ ٱسۡتَمۡسَكَ بِٱلۡعُرۡوَةِ ٱلۡوُثۡقَىٰ لَا ٱنفِصَامَ لَهَاۗ وَٱللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (٢٥٦)
در دين، هيچ اكراه و اجبارى نيست [كسى حق ندارد كسى را از روى اجبار وادار به پذيرفتن دين كند، بلكه هر كسى بايد آزادانه با به كارگيرى عقل و با تكيه بر مطالعه و تحقيق دين را بپذيرد] مسلماً راه هدايت از گمراهى [به وسيلۀعقل و قرآن، پيامبر و امامان معصوم] روشن و آشكار شده است پس هر كه به طاغوت [كه شيطان، بت و هر طغيان گرى است] كفر ورزد و به خدا ايمان بياورد، بى ترديد به محكم ترين دستگيره كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است؛ و خدا شنوا و داناست
5_سوره محمد
وَٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَتَعۡسࣰا لَّهُمۡ وَأَضَلَّ أَعۡمَٰلَهُمۡ (٨)
و بر كافران هلاكت و نابودى باد و [خدا] اعمالشان را باطل و تباه ساخت
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمۡ كَرِهُواْ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأَحۡبَطَ أَعۡمَٰلَهُمۡ (٩)
اين براى آن است كه آنان آنچه را خدا نازل كرده است خوش نداشتند، پس خدا هم اعمالشان را تباه و بى اثر كرد
أَفَلَمۡ يَسِيرُواْ فِي ٱلۡأَرۡضِ فَيَنظُرُواْ كَيۡفَ كَانَ عَٰقِبَةُ ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِمۡۖ دَمَّرَ ٱللَّهُ عَلَيۡهِمۡۖ وَلِلۡكَٰفِرِينَ أَمۡثَٰلُهَا (١٠)
آيا در زمين گردش نكردند تا با تأمل بنگرند كه سرانجام كسانى كه پيش از آنان بودند، چگونه بود؟ خدا آنان را درهم كوبيد و نابود كرد و نيز براى اين كافران همانند آن [عذاب ها قطعى و ثابت] است
ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ مَوۡلَى ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَأَنَّ ٱلۡكَٰفِرِينَ لَا مَوۡلَىٰ لَهُمۡ (١١)
اين [پيروزى مؤمنان و نابودى كافران] به سبب اين است كه خدا سرپرست و ياور كسانى است كه ايمان آورده اند، و كافران را سرپرست و يارى نيست
6_سوره نساء
فَلۡيُقَٰتِلۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يَشۡرُونَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا بِٱلۡأٓخِرَةِۚ وَمَن يُقَٰتِلۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيُقۡتَلۡ أَوۡ يَغۡلِبۡ فَسَوۡفَ نُؤۡتِيهِ أَجۡرًا عَظِيمࣰا (٧٤)
بايد كسانى كه زندگىِ زودگذرِ دنيا را با سراى جاويدان آخرت مبادله مى كنند، در راه خدا بجنگند و هر كه در راه خدا بجنگد و كشته شود، يا بر دشمن پيروز گردد، به زودى پاداش بزرگى به او خواهيم داد
وَمَا لَكُمۡ لَا تُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ وَٱلۡمُسۡتَضۡعَفِينَ مِنَ ٱلرِّجَالِ وَٱلنِّسَآءِ وَٱلۡوِلۡدَٰنِ ٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَآ أَخۡرِجۡنَا مِنۡ هَٰذِهِ ٱلۡقَرۡيَةِ ٱلظَّالِمِ أَهۡلُهَا وَٱجۡعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ وَلِيࣰّا وَٱجۡعَل لَّنَا مِن لَّدُنكَ نَصِيرًا (٧٥)
شما را چه شده كه در راه خدا و [رهايى] مردان و زنان و كودكان مستضعف [ى كه ستمكاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمى جنگيد؟ آن مستضعفانى كه همواره مى گويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه اهلش ستمكارند، بيرون ببر و از سوى خود، سرپرستى براى ما بگمار و از جانب خود براى ما ياورى قرار ده
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِۖ وَٱلَّذِينَ كَفَرُواْ يُقَٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱلطَّـٰغُوتِ فَقَٰتِلُوٓاْ أَوۡلِيَآءَ ٱلشَّيۡطَٰنِۖ إِنَّ كَيۡدَ ٱلشَّيۡطَٰنِ كَانَ ضَعِيفًا (٧٦)
آنان كه ايمان آورده اند در راه خدا مى جنگند؛ و كسانى كه كافر شده اند در راه طاغوت مى جنگند پس شما با ياران شيطان بجنگيد، كه يقيناً نيرنگ و توطئۀ شيطان [در برابر ارادۀ خدا و پايدارى شما] سست و بى پايه است
هدایت شده از کتابخانه علوم اسلامی تسنیم
اى نخل رشید پر ثمر خواهی شد
ای مرد شهید خوش سفر خواهی شد
آیات خدا مرگ ندارد هرگز
ای سوره نصر زنده تر خواهی شد
🔲 به مناسبت شهادت سید مقاومت، سید حسن نصرالله کتابخانه تسنیم چند کتاب و مقاله در این باره تقدیمتان می کند.
🔻 آثار شهید سید حسن نصرالله
۱. صبرٌ و نصرٌ 👈 دانلود
۲. وفاء و إباء 👈 دانلود
۳. صحراء المحشر 👈 دانلود
۴. الإمام المهدی و اخبار الغیب 👈 دانلود
🔻 آثار در مورد حزب الله و سید مقاومت
۵. زمن الحسین 👈 دانلود
۶. تبیین جامعه شناختی حزب الله 👈 دانلود
۷. محور مقاومت و آینده نظام سلطه 👈 دانلود
۸. زندگی و مبارزات شهید سید عباس موسوی 👈 دانلود
📲 سید مقاومت را به دیگران معرفی کنیم
ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
🗓26 ربيع الاول
صلح حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) با معاویه
در بیست و ششم ربیع الاول سال 41 هـ .ق امام حسن مجتبی (علیه السلام) مجبور به پذیرش قرار داد صلح پیشنهادی معاویه شدند.
ـ تنهاترین سردار
عالم بزرگوار جهان تشیع، شیخ مفید مینویسد: « امام حسن(علیه السلام) اطمینانی به صلح پیشنهادی معاویه نداشتند و میدانستند كه او میخواهد حیله و تزویر كند؛ اما چارهای جز پذیرش صلح و ترك جنگ نداشتند؛ زیرا یاران او افرادی سست عنصر و سست عقیده بودند و صد در صد به مخالفت با امام(علیه السلام) برمی خاستند. بسیاری از آن ها، ریختن خون امام حسن(علیه السلام) را حلال دانسته، میخواستند او را دست بسته تحویل معاویه بدهند. تا آن جا كه پسر عمویش، عبیدالله بن عباس دست از یاری او برداشت و به معاویه پیوست. به طور كلی آن ها به دنیا روی آورده و از آخرت چشم پوشیده بودند. در این موقعیت، امام حسن(علیه السلام) برای اتمام حجّت و داشتن عذری بین خود و خدایش، هم چنین بین خود و مسلمانان، پیمان محكمی از معاویه برای صلح گرفت» .
ـ شرایط صلح نامه
امام حسن مجتبی(علیه السلام) در قرار داد صلح با معاویه چنین شرط كردند :
1. معاویه به كتاب خدا و سنّت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) عمل كند؛
2. معاویه هیچ كس را به عنوان جانشین و ولی عهد خویش قرار ندهد؛
3. خون شیعیان محترم ومحفوظ باشد و حقوقشان پایمال نشود؛
4. معاویه باید دست از لعن و سبّ علی(علیه السلام) بر دارد؛
5. معاویه باید یك میلیون درهم بین فرزندان شهدای جنگ جمل و صفین تقسیم كند؛
6. معاویه خود را امیرالمؤمنین نخواند.
📙الارشاد : ج 2 ص 14
🌀 راز موفقیت حوزههای علمیه سنتی
📝 آفت حوزههای دانشگاهزده و حجتالاسلام دکترها
👤 سید حسن نصرالله
🔸 توصیه و هشدار بنده به این حوزه و حوزههای علمیه این است که ویژگی اصلی و #روح ویژهشان را از دست ندهند.
ما وقتی خانه و خانوادهمان را رها کردیم و با سید عباس به بعلبک آمدیم به این علت نبود که او را اعلم علمای لبنان میدانستیم. خیلیها از او عالمتر بودند. اما رابطهی ما چهار پنج نفر با او از نجف تا لبنان دقیقا رابطهی #پدر و فرزندی بود.
🔹 او پیگیر بیماری، پول، مطالعات درسی و بعدها ازدواج ما بود. او وضعیت #درسی ما را زیر نظر داشت و ما در این زمینه از او میترسیدیم و اگر درس نمیخواندیم میفهمید.
✅ راز «حوزههای علمیهی سنتی ما» این رابطهی عاطفی، معنوی و درونی است. وضعیت ما مثل امروز نبود که حجت الاسلام که امروز تبدیل به حجت الاسلام #دکتر شدهاند بیاید و درس بدهد و برود و حتی گاهی نام اشخاص حاضر در کلاس را نیز حفظ نباشد!!
📗 سخنرانی چهلمین سالگرد تأسیس حوزه بعلبک
🌐 مشروح بیان:
Manahejj.blog.ir/post/Nasrallah-Hoze
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌 در موضوع «حجتالاسلام دکترها» بیشتر بخوانید:
🌀 دکتر حسینی بوشهری و دکتر اعرافی؟
https://eitaa.com/manahejj/7049
🌀 مسیر شکلگیری «بحران هویت حوزوی»، تاریخچه و علل بروز آن
https://eitaa.com/manahejj/3271
🌀 نه دکتر، نه حجتالاسلام!
https://eitaa.com/manahejj/3322
🌀 غول دکترا و چراغ جادوی حوزه
https://eitaa.com/manahejj/3265
🌀 فردایی محروم از آیتالله!
https://eitaa.com/manahejj/3912
#استاد_راستین
#حوزه_دانشگاه_زده
#سنن_حوزه
#مدرک_حوزوی
@Manahejj
کتاب شناسی علوم اسلامی استاد سابقی
🗓26 ربيع الاول صلح حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) با معاویه در بیست و ششم ربیع الاول سال 41 هـ
دلایل صلح از زبان امام مجتبی(علیه السلام)
از همان دوران زندگی امام حسن(علیه السلام) اعتراض و پرسش در مورد صلح آن حضرت با معاویه شروع شد. افراد و گروه های متعدد كه بعضا شخصیتهای معروفی در میان آن ها به چشم میخورد راجع به این کار اعتراض میكردند و علتش را از آن حضرت جویا می شدند. امام مجتبی (علیه السلام) در پاسخ، دلایل متعددی را بیان میفرمودند كه در این جا به برخی از آنها اشاره میكنیم:
1. برای حفظ خون مسلمانان صلح كردم؛ اگر چنین نمیكردم یك نفر از شیعیان ما روی زمین باقی نمیماند .
📖علل الشرائع : ج1 ص 211
2. صلح من، همانند صلح پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با كافرانی مانند بنی ضمره و بنی أشجع و مشركان مکه در صلح حدیبیه بود. آنان كه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با آن ها صلح كرد، بر اساس تنزیل و ظاهر قرآن كافر بودند، و معاویه و یارانش كه من با آن ها صلح نمودم، بر اساس تاویل و باطن قرآن كافر هستند .
📖علل الشرائع : ج1 ص 211
3. سوگند به خداوند پذیرش صلح من، برای شیعیانم بهتر است از آن چه خورشید بر آن میتابد و غروب میكند!
📖الاحتجاج : ج2 ص 9
4. اراده خداوند هر روز شكل خاصی دارد (اكنون شكل مبارزه باید بدین گونه باشد) .
📖مناقب ال ابی طالب : ج 4 ص 41
5. یار و یاوری نداشتم و آنان كه به ظاهر با من بودند، عقاید گوناگونی داشتند .
📖الکامل ، ابن ابی اثیر : ج 3 ص 407
6. از عقل و خرد دور است كه جنگی را بر شما تحمیل كنم كه آماده آن نیستید .
📖اخبار الطوال ، الدینوری : ص 216
7 . صلح من همچون داستان حضرت خضر و حضرت موسی(علیهما السلام) است كه خضر نبی كشتی را سوراخ كرد تا به دست صاحبانش برسد، و گرنه طاغوتیان آن را تصرّف میكردند. از آن جا كه حضرت موسی (علیه السلام) از راز و حكمت این موضوع بی خبر بود، از عمل حضرت خضر (علیه السلام) خشم گین شد؛ ولی آن هنگام كه به راز آن پی برد، آن را پسندید پس شما نیز به دلیل آگاه نبودن از راز صلح، بر من خشمگین شدهاید، اگر راز آن را میدانستید، آن را میپسندیدید.
📖علل الشرائع : ج 1 ص 211
🏴 به مناسبت سالروز درگذشت عالم بزرگ، ابوالقاسم علی بن حسین، معروف به سیدِ مرتضی، ٢۵ ربیعالأول ۴٣۶ق؛
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
💠سید مرتضی رحمهالله مقام زعامت و ریاست فاطمیین را به عهده داشته و شخصیت او به حدی بوده که گاهی به خانهی او پناهنده میشدند.
🔹در میان علمای خاصه بیش از شیخ مفید و خواجه نصیر طوسی رحمهمالله تقیه میکرد.
🔰این سه شخصیت (سید مرتضی، شیخ مفید و خواجه نصیر طوسی رحمهم الله) خیلی بزرگوار بودهاند و تقریباً به مذهب حیات دادند، بلکه شالوده و اساس و پایهی مذهب تشیع را اینها ریختهاند.
🤲جزاهُمُ الله خَیراً (خداوند به آنها جزای خیر دهد!).
✨وقتی در مجلس خواجه نصیر طوسی رحمهالله ، سخن از سید مرتضی رحمهالله میآمد، میفرمود: «صَلَواتُ الله عَلَیهِ؛ درودهای خداوند بر او باد!»
📚در محضر بهجت، ج١، ص۵٩
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir