eitaa logo
راه رشد
2.3هزار دنبال‌کننده
38 عکس
16 ویدیو
0 فایل
((يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ : (قرآن) به سوی رشد و تعالی هدایت می کند پس به آن ایمان آوردیم.)) جن، ۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ضروری ست که بعد از ۴۴ سال از گذشت انقلاب، بتوانیم یک نگاه آسیب شناسانه کلی به آن‌ داشته باشیم. در این صورت از نظر من بزرگ ترین مشکل سیستماتیک ما در نظام یک چیز است: ضعف در اعمال حاکمیت. یک تصمیم می تواند درست باشد یا غلط. اگر آن تصمیم کامل اجرا شود و نتیجه خوبش را همه ببینند ادامه پیدا می کند ولی اگر غلط باشد و نتیجه بدش مشخص شود اجرای آن را متوقف می کنیم. ولی وای به زمانی که یک تصمیم ناقص اجرا شود؛ اگر درست باشد خوبی هایش مشخص نمی شود و اگر هم غلط باشد بدی هایش مشخص نمی شود! موافق ها و مخالف ها هر کدام از زاویه خود به آن می نگرند و بحث و نزاع تا همیشه ادامه می یابد! (احتمالا این رویه برایتان بسیار آشنا باشد!) اجرای آن می ماند در یک برزخ و شُل گیری تا زمانی که کمرنگ شده و بود و نبودش تفاوتی نکند. نمی دانیم ضعف در اجرا و کارآمدی چه بلایی سر وجهه نظام می آورد. زبان طرفداران را کوتاه و زبان اپوزوسیون را دراز می کند. ضعف در اعمال حاکمیت یعنی هنگام اجرا نیز انگار هنوز در حال شُور و تصمیم گيري هستی. یعنی فکر کنی برای همه تصمیم ها باید اجماع صد درصدی در جامعه وجود داشته باشد در حالی که اصلا این ممکن نیست مخصوصا با قدرت اقناع پایین ما در میان هیاهوی رسانه ای دشمن که باعث غالب بودن همیشگی فضای احساسی و مغلوب بودن فضای منطقی می شود. اینگونه است که هیچ قضیه ای به سرانجام نمی رسد؛ از ساماندهی سگ های ولگرد بگیر تا سیستم بانکداری و خودروسازی و مدیریت الگوی مصرف (تابستان دارد می رسد ولی هنوز بعد از ماه ها در تهران به خانه هایی که روزانه بیش از ۲ متر مکعب در روز مصرف آب دارند التماس می کنند) ضعف در اعمال حاکمیت هم می تواند ناشی از ضعف شخصی مسئولان اجرایی بلند پایه در تصمیم گیری ها باشد و هم ناشی از پراکندگی در سیستم تصمیم گیری. مورد دوم یعنی انواع و اقسام شوراها با حدود اختیارات دارای همپوشانی وجود داشته باشد! این باعث کندی در تصمیم گیری نهایی می شود (همان نوش داروهای بعد از مرگ سهراب!). تا یک تصمیم درست بخواهد از شورای رقابت (قیمت خودرو) و شورای حمایت، شورای استان ها، شورای مجوزها! (فیلم های شبکه خانگی) اتاق بازرگانی (اژدهای هفت سر) و نظامِ پزشکی (عدم همراهی در بسیاری از تصمیم گیری های کلان) و ... بیرون بیاید نه سری مانده برایش نه تهی. اگر هم تصمیم درست بیرون بیاید دیگر از زمان موثر و طلایی اش گذشته است. کارآمدی برای یک نظام سیاسی به همان میزان مهم است که ایدئولوژی و آرمان مهم است. تاکنون هرجا که نقص در کارآمدی داشتیم با ایدئولوژی و آرمان جبرانش کرده ایم ولی این روش تا ابد پاسخگو نیست. راه حل برون رفت از ضعف در اعمال حاکمیت که نتیجه اش ضعف در کارآمدی است چیست؟ نظام تصمیم سازی واحد؛ کسی منکر شوراها نیست ولی شورا (همانگونه که از اسمش پیداست) جای مشورت است نه تصمیم گیری. تصمیم سازی باید (بعد از مشورت های کافی با کارشناسان و سازمان ها) تحکّمی، از بالا به پایین و برعهده دولت، مجلس و نهادهای بالادستی باشد. همانگونه که قرآن به ما آموزش داده: ((وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّه : با آنها مشورت کن. پس زمانی که (بعد از پایان مشورت) تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن (اینجا برخدا توکل کن یعنی کار را با قاطعیت انجام بده و درگیر دودلی نباش).)) آل عمران ان، ۱۵۹. با عضویت در کانال راه رشد، کمکی به گسترش گفتمان منطقی انقلاب کنید. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
برایم جالب بود که قرآن کریم در سوره نصر فرموده که بعد از فتح، مردم گروه گروه به دین خدا می پیوندند. می گفتم مگر با فتح و غلبه نظامی است که حقانیت یک دین اثبات می شود؟! نه، ولی اکثر مردم طرفدار ایدئولوژی صحیح نیستند بلکه طرفدار ایدئولوژی غالب هستند (که این خود نشاندهنده پراگماتیسم مخفی در ضمیر ناخودآگاه مردم است)؛ حال چه غلبه از نظر نظامی و چه غلبه از نظر کارآمدی در اقتصاد و علم. ایمان منشاء عزت نفس است. ولی آنها که دارای ایمان ضعیف و در نتیجه ضعف نفس هستند، باید خود را به قدرتی بیرونی وصل کنند. اینگونه افراد همیشه طرفدار جبهه قوی تر هستند نه جبهه حق. هر استدلالی هم که بکنی حاضر نیستند از طرفداری جبهه ای که بدعهدی و جنایاتش در یمن، سوریه، فلسطین و ... روشن است دست بردارند. اینها هیچوقت با دلایل و شواهد به حق ایمان نمی آورند مگر بعد از شکست باطل. در تاریخ می بینید که تا قبل از فتح مکه تعداد مسلمانان را ۱۰ هزار نفر نوشته اند ولی 1 سال بعد از فتح مکه این تعداد به 100 هزار نفر می رسد. همین اتفاق بعد از فتح مکه ثانی و ان شاء الله فتح بیت المقدس هم خواهد افتاد. زمانی که یک قدرت بلامنازع اسلامی در دنیا تشکیل شود، همان کسانی که امروز افتخار را در شباهت به غرب می بینند تبدیل به مسلمانان دو آتشه خواهند شد! ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
آورده اند که در فلسطین برکه ای بوده که بنی اسرائیل خود را در آن شست و شو می دادند.  حضرت موسی (ع) هیچگاه در منظر دیگران خود را شست و شو نمیداد. تا حدی که بنی اسرائیل شایعه کرده بودند که در بدن موسی ایرادی مانند برص هست که پنهان می کند. حیا گوهری ست که انسان از بچگی با آن به دنیا می آید ولی طی زمان و تأثیر گرفتن از محیط، مقداری از آن و یا همه آن را از دست می دهد. به همین خاطر شاید رفتار حضرت موسی (ع) (حمام نکردن حتی در منظر مردها) در نگاه اول برایمان غریب بیاید ولی سپس یک آشنایی مبهم با آن در گذشته های دور خودمان پیدا می کنیم. گم نشدن خط اصیل هدایت یک وظیفه است. باید نقطه اوج حیا و عفت در زندگی اولیای خدا به عنوان یک الگو در همیشه تاریخ جوامع باقی بماند حتی اگر در زمان هایی در اقلیت قرار بگیرد. تاریخ طبعا و ناچارا به سمت کمال پیش می رود و روزی اکثریت با جناح حق خواهد بود. ★*******★ کانال راه رشد @rahroshd
باید یاد بگیری که از مناسک دینی، نماز خواندن، خواندن قرآن و ادعیه لذت ببری وگرنه جذب لذت های حرام خواهی شد. چاره ای نداری جز اینکه محبت خدا را داشته باشی، وگرنه محبت دیگران بر دلت خواهد نشست. علت تقابل شاعرانی مانند حافظ و سنایی با دین داری خشک و ریاکارانه نیز همین است: ((ساقیا مِی ده که جز مِی نشکند پرهیز را تا زمانی کم کنم این زهد رنگ آمیز را ملکت آل بنی آدم ندارد قیمتی خاک ره باید شمردن دولت پرویز را)) سنایی علم و دانستن عامل حرکت نیست بلکه این محبت و دوست داشتن است که انگیزه ی حرکات بشر است. هر کس باید خودش فعالانه دنبال ایجاد این محبت که عامل سعادت اوست برود و منتظر ننشیند که آن خودش ایجاد شود. موسیقی، فوتبال و بازی های کامپیوتری جهانی شدند بدلیل جذابیتشان. اگر از این ساحتِ بشر غفلت کنیم در اجتماع باخته ایم. بچه ها جذب نماز خواندن خشک ما نمی شوند، چون لذت نبردن ما را از آن می فهمند: ((هَلِ الدِّينُ إلاّ الحُبُّ : آيا دین چیزی جز دوست داشتن و محبت (الهی) است؟)) امام صادق (ع). خصال. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
دفعه بعدی که خواستی از نرسیدن زمان ظهور گلایه کنی، یک وضعیت مطلوب برای خودت (از نظر اخلاقی، علمی، مهارت و غیره) در نظر بگیر و بگو تا من به آن نقطه نرسم امام ظهور نمی کند. اینگونه یادمان می ماند که خود امام همیشه دارای شرایط ظهور و قیام هست ولی این ما هستیم که شرایط لازم را نداریم و عامل تاخیر در قیام شده ایم. قوم بنی اسرائیل به عذاب تیهان گرفتار شدند، یعنی ۴۰ سال در بيابان سرگردان شدند؛ می دانید چرا؟ چون به حضرت موسی گفتند: ((فَاذْهَبْ أَنْتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ : تو و خدایت بروید و (با آن قوم ستمگر) بجنگید؛ ما اینجا (به انتظار) می نشینیم!)) مائده، ۲۴. یعنی همه مسئولیت را گردن خدا و حجت او انداختند؛ سپس خداوند فرمود: ((فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ : پس آن (سرزمین موعود) بر آنها حرام شد به مدت ۴۰ سال که در زمین سرگردان می مانند.)) مائده، ۲۶. طبق فرموده امامان معصوم علت تکرار ماجرای بنی اسرائیل در قرآن، شباهت ابتلائات آن قوم با امت پیامبر(ص) است. آيا شباهتی بین سرگردانی بنی اسرائیل در بيابان و حال امروز ما پیدا می کنی؟ اگر جواب آری ست شاید علت سرگردانی هم مشابه باشد! ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
اگر زمانی کسی ببیند امکان تاثیرگذاری و بهبود شرایط و اصلاح انحرافات را ندارد وظیفه اش چیست؟ قرآن جواب داده: خودسازی. ((يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا : ای کسانی که ایمان آورده اید بر عهده شماست خودتان (به خودتان بپردازید). زیانی به شما نمی رساند کسی که گمراه شده زمانی که شما هدایت شده اید. بازگشت همه شما بسوی خداست.)) مائده، ۱۰۵ شاید سختی های دوره آخرالزمان به حدی برسد که وظیفه هرکس فقط حفظ خود باشد! هرچند امیدوارم به آن روزها نرسیم. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
هدایت شده از راه رشد
وقتی مردیم بدنمان پوسیده می شود. باکتری ها تمام مولکول های بدن را تجزیه می کنند. فقط یک نوع مولکول از بدن است که سالم می ماند: DNAها. آنقدر آنتالپی تشکیل DNA پایین است که تجزیه آن نه تنها انرژی به باکتری نمی دهد بلکه باید انرژی هم مصرف کند که چنین اتفاقی هیچگاه روی نمی دهد. به همین خاطر است که بعضی از دانشمندان به‌فکر دوباره زندگی دادن به گونه های منقرض شده حیوانی اند زیرا تمام اطلاعات ساختار بدن یک موجود زنده در مولکول های دی ان ای آن موجود است و تمام این مولکول ها در خاک محفوظ مانده اند. وقتی بشر به فکر دوباره زنده کردن موجودات میلیون ها سال پیش است، خالق بشر نمی تواند انسان را بعد از چند هزار سال زنده کند؟! ((قَدْ عَلِمْنَا مَا تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ وَعِنْدَنَا كِتَابٌ حَفِيظٌ : همانا دانسته ایم که زمین چه چیزی را از (بدن) آنها کم می کند. و ما کتابی نگاهبان داریم!)) ق، ۴ ۵ پیامبر اولوالعزم و ۱۲۴ هزار پیامبر بطور موکد به انسان ها گفتند که حسابرسی و بازگشتی هست. بدانیم که در خاک از بین نمی رویم. هستیم تا روزی که اراده خداوند به بازگشت باشد: ((فردا به امروز نزدیک است. امروز با آنچه در آن است می گذرد، و فردا می آید و به آن می رسد ... گویی هم اکنون بر صور اسرافیل دمیدند و قیامت شما را فراگرفته و برای قضاوت و حسابرسی بیرون شده اید. پندارهای باطل از شما دور شده، بهانه ها از میان برخواسته و حقایق برای شما آشکار شده است.)) نهج البلاغه، خطبه ۱۵۷ اگر دوست داشتی به دین داریت عمق بدی یا بتونی جواب معاندان رو بدی، کانال راه رشد رو پیشنهاد می کنم. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
ضمن تقدیم سلام به اعضای جدید کانال، به شما عرض می کنم که در کانال راه رشد هر ۲ روز یک متن برگرفته از قرآن و احادیث با رویکردی جدید فرستاده خواهد شد. وقت مخاطب برای اینجانب باارزش است و سعی می کنم هرجمله ای که می نویسم دارای هدف، و موثر در انتقال مطلب باشد. از همراهی شما صمیمانه سپاسگذارم. ((چو باد عزم سر کوی یار خواهم کرد نفس به بوی خوشش مشکبار خواهم کرد به هرزه بی می و معشوق عمر می‌گذرد بطالتم بس، از امروز کار خواهم کرد هر آبروی که اندوختم ز دانش و دین نثار خاک ره آن نگار خواهم کرد)) حافظ
سلامت روان قشر مذهبی و انقلابی در خطر است. دشمن می‌داند دارد چه می کند. ما را از درون سرخورده و خنثی می کند. آنقدر تعداد خبرهای تشویش گر ذهن زیاد است که روح آدم فرسوده شده و احساس خستگی می کنیم. فلان بازیگر، فلان معلم، فلان بازیکن، وضعیت خیابان ... . ولی نباید فراموش کنیم که جبهه باطل هم بالاخره آدم اند و فرسوده می شوند: ((وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ : و در پیگیری (نقشه های)  آن گروه (دشمنان) سستی نورزید. اگر شما درد می کشید، آنها نیز مانند شما درد می کشند؛ و (این در حالی ست که) شما از جانب خدا (به پاداش هایی) امید دارید که آنها ندارند.)) نساء ۱۰۴. هنگام نزول این آیه در دفاع با شمشیر، بیشتر درد کشیدن جسمی مطرح بوده ولی امروز در جنگ شناختی، درد کشیدن ذهنی مطرح است. سلامت روان مؤمنین در جنگ شناختی، همان نقش پشتیبانی در جنگ های معمولی را دارد و باید برایش برنامه ریزی کرد. ((آنها هم مانند شما درد می کشند))؛ خودِ دانستن این موضوع از فشار روانی ما کم می کند. بله، آنها هم انسان اند و از بعضی خبرها شوکه و سرخورده می شوند؛ از خبر راهپیمایی میلیونی اربعین، از مشاهده راهپیمایی ۲۲بهمن، از قرارداد راهبردی با چین و روسیه، از دیدن اعتراضات میلیونی اسرائیل و فرانسه و اعتصابات بی سابقه انگلیس و فرانسه. ۱۰ سال پیش رهبری عنوان کردند جنگ امروز جنگ اراده هاست و امسال عنوان کردند هدف دشمن ناامید کردن افراد جبهه حق است. جنگ امروز به درون مغزها کشیده شده است. در این جنگ، ناامید شدن به معنی سپر انداختن است. به نوشته گاردین، ایران اکنون رهبر پهپادی جهان است. ما هنوز سورپرایزهای زیادی برای آنها داریم! ((يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا : (گیاه طیبه یاران پیامبر بعد از رشد خیره کننده اش) باعث تعجب (سایرِ) دهقانان و مایه خشم کفار می گردد. خداوند به کسانی از آنها که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است.)) فتح، ۲۹. ★***★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
در دوران تحصیل پزشکی عمومی در همه بخش های پزشکی برای حداقل چند هفته دوره گذراندم و بیمار دیدم. انواع دردهای جسمانی بیماران را از نزدیک مشاهده کردم. از سردردهای ناشی از خونریزی زیر عنکبوتیه تا دل دردهای ناشی از روده پیچ و یا پانکراتیت تا دردهای قفسه سینه ناشی از آنفارکتوس قلبی و دردهای شدید ناشی از خردشدگی استخوان در تروما. ولی فقط یک بخش بود که در آن از شدت درد بیماران، با متخصص بیهوشی مشاوره گرفته و آسیب دیدگان را تا مرز و یا خود بیهوشی می بردند که آن، بخشِ سوختگی بود! آتش حقیقتا نماد غضب است زیرا از همان زمان نزدیک شدنش قربانی را با دردهای مرگ آور مواجه می کند و چه بد است زمانی که لحظه لحظه این درد مرگ آور به کسی وارد شود ولی زنده و هشیار بماند : ((وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُمْ مَاكِثُونَ : (جهنمیان) صدا زدند که ای مالک، (کاش) پروردگارت ما را بکشد. گفت شما ماندگارید!!)) زخرف، 77 ((بدان پسرم هر نعمت و لذتی در دنیا در مقابل بهشت، جهنم است و تمام بلاها و سختی های دنیا در مقابل جهنم، عافیت است.)) امیرالمؤمنین (ع)، تحف العقول، ص 215 ((در گذشتم از حد این کائنات پا نهادم در جهان بی جهات بی یمین و بی یسار است این جهان فارغ از لیل و نهار است این جهان آن جهان را بر جهان دل شناس من چه گویم زانچه ناید در قیاس گفت رومی «ای گرفتار قیاس در گذر از اعتبارات حواس از تجلی کارهای خوب و زشت می شود آن دوزخ این گردد بهشت!)) اقبال لاهوری، جاوید نامه ★***★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
اگر قرار بود همیشه نظر اکثریت درست بود نباید مسیر تاریخ چنین رقم می خورد و بسیار زودتر از اینها باید مدینه فاضله درست می شد. وضعیت امروز بشر نشان دهنده این است که اکثریت، نه تنها همیشه راه درست را نرفته اند بلکه تقریبا همیشه راه غلط را رفته اند (کافی ست به تعبیرات قرآن درباره أَكْثَرُهُمْ و أَكْثَرُ النَّاسِ رجوع شود). حالا فرض کنید که الگوی این توده های مردم افرادی بشوند که دارای اختلال شخصیت نمایشی اند و به راحتی رنگ عوض کرده و برای شنیدن دست و هورای أَكْثَرُ النَّاسِ جهت گیری کنند. آن الگو (سلبریتی) و این مردم می افتند در یک دور باطل که مدام یکدیگر را در انحراف خود تقویت می کنند تا زمانی که به چنان فرهنگ منحطی برسند که حتی یکدیگر را نیز تحمل نکرده و به هم فحش بدهند (همین ماجراهایی که در تجمعات برلین، لس آنجلس و بروکسل اتفاق افتاده و ان شاء الله بیشتر هم خواهد شد. اینها طوری نیستند که حتی یکدیگر را تحمل کنند!): ((فتنه هایی که آغازش چون دوران جوانی، پرقدرت و زیباست ولی اثرهایش چون آثار باقیمانده بر سنگهای زشت و خشن است. آنان در بدست آوردن دنیای پست بر هم سبقت می گیرند و چونان سگ های گرسنه، این مُردار را از دست یکدیگر می ربایند. طولی نمی کشد که پیرو از رهبر، و رهبر از پیرو بیزاری می جوید. همدیگر را هنگام ملاقات نفرین می کنند و با بغض و کینه از هم جدا می شوند! ...  فتنه ها(ی بعدی) پر رعد و برق و پر زحمت است، در آن پیوندهای خویشاوندی قطع شده و از اسلام جدا می گردند!! ... پس سعی کنید (بعد از فتنه ها) بر خدا، ستمدیده وارد شوید نه ستمگر!)) نهج البلاغه، خطبه ۱۵۱. ★***★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
قرآن کریم بشارت دهنده و بیم دهنده است. هدف، تربیت انسان است و در این راه از هر ابزاری که مفید باشد استفاده می شود. در یک تقسیم بندی کلی، هشدارهای قرآن دو نوع است: هشدار درباره عذاب و هشدار درباره بی آبرویی. من فکر می کنم کمتر به مورد دوم و اثرات پیشگیرانه فراوانش پرداخته شده است در حالی که قسمتی از مردم، بیشتر از درد کشیدن، از ذلت و خوار شدن می ترسند؛ از خجالت کشیدن در صحرای محشر، جلوی چشم جمیع انسان های تاریخ می ترسند: ((رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ : پروردگارا، همانا تو رسوا کرده ای هرکسی را که به آتش وارد کنی!)) آل عمران، ۱۹۲. کسی که در این دنيا محترم بوده، بیشتر از بی احترامی می ترسد. آنجا که دست و پای مجرمان را بسته و با سر به درون آتش پرت می کنند ((خُذُوهُ فَغُلُّوه، ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوه : (گفته شود) او را بگیرید و به زنجیر بکشید. سپس به درون آتش بیندازید.)) حاقه، ۳۰ و ۳۱. و این منظره را تمام اجداد و فرزندانش و تمامی انسان های پیشین و پسین می بینند؛ در روزی که به معجزه خدا همه یکدیگر را می شناسند: ((خداوندا همچنان که در این جهان گذرا پیش چشم دیگر مردمان با عفو خود بر گناهان من پرده افکنده و زندگی ام را از فضل و بخشش خود پرکردی، در آن جهان ماندگار نیز مرا در پناهت بیاور هنگامی که گواهان می ایستند و در محضر فرشتگان مقرب و رسولان بزرگوارت، و شهیدان و صالحان.)) صحیفه سجادیه، دعای ۳۲. ★***★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
تا عقدِ (قراداد) ازدواج نباشد روابط پایدار انسانی شکل نمی گیرد. امروزه بحران تنهایی تحت عنوان lonliness crisis چیزی ست که متفکران غربی دهه هاست نسبت به آن هشدار می دهند و می نویسند و در بعضی کشورها برایش وزارت خانه تشکیل می دهند! این تنهایی نتیجه مستقیم بی بند و باری و تحت شعاع قرار گرفتن روابط انسانی توسط شهوت، و گسست سلول های اجتماع (یعنی خانواده) است. انسانی که به همجنس، اطفال و حتی حیوان و اشیا هم نگاه شهوانی دارد کی نیازهای عمیق انسانی اش تامین می شود؟ ببینید که ویل دورانت، فیلسوف و مورخ بزرگ و نویسنده کتاب ((تاریخ تمدن)) چگونه با حسرت تغییرات اخلاقی جامعه غربی را توصیف کرده است: ((اگر فرض کنیم که در سال 2000 میلادى هستیم و بخواهیم بدانیم که بزرگترین حادثه ربع اول قرن بیستم چه بوده است متوجه خواهیم شد که این حادثه, جنگ بزرگ و یا انقلاب روسیه (و یا هر اتفاق سیاسی دیگری) نبوده است بلکه قطعا دگرگونى وضع زنان بوده است. تاریخ چنین تغییر تکان دهنده اى را در مدتى به این کوتاهى کمتر دیده است! ((خانه مقدس)) که پایه نظم اجتماعى ما بود, شیوه زناشویى که مانع شهوترانى و ناپایدارى وضع انسان بود، قانون اخلاقى پیچیده اى که ما را از توحش به تمدن و آداب معاشرت رسانده بود همه آشکارا در این انتقال پر آشوبى که همه رسوم و اشکال زندگى و تفکر ما را فرا گرفته است گرفتار گشته اند.)) لذات فلسفه، ویل دورانت. اندیشمندان آن طرف غبطه می خوردند به آن‌ میراثی که ما با چنگ و دندان در مملکت مان حفظ کرده ایم. ما هنوز در ایران تنهایی عمیقی که بعد از نابودی روابط خونی بوجود می آيد را حس نکرده ایم! آزادی ای که امروزه شده است شعار اپوزوسیون، منظور آزادی هوس است؛ و آزادی هوس مساوی است با اسارت عقل! درحالی که آن آزادی ای که ما در اسلام می‌خواهیم و می گوییم منظور آزادی عقل است که اینها قطعا ندارند! ((كَم مِن عَقلٍ أسيرٍ تَحتَ هَوى أميرٍ : چه بسیار عقلی که اسیر است، تحت فرماندهی هوس!)) نهج البلاغه، حکمت ۲۱۱ اگر دوست داری به دین داری ات عمق بدهی، یا بتوانی جواب معاندان را بدهی، کانال راه رشد را به شما پیشنهاد می کنم. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
هدایت شده از راه رشد
ضمن تقدیم سلام به اعضای جدید کانال، به شما عرض می کنم که در کانال راه رشد هر ۲ روز یک متن برگرفته از قرآن و احادیث با رویکردی جدید فرستاده خواهد شد. وقت مخاطب برای اینجانب باارزش است و سعی می کنم هرجمله ای که می نویسم دارای هدف، و موثر در انتقال مطلب باشد. از همراهی شما صمیمانه سپاسگذارم. ((چو باد عزم سر کوی یار خواهم کرد نفس به بوی خوشش مشکبار خواهم کرد به هرزه بی می و معشوق عمر می‌گذرد بطالتم بس، از امروز کار خواهم کرد هر آبروی که اندوختم ز دانش و دین نثار خاک ره آن نگار خواهم کرد)) حافظ
چند سال پیش اسم فیلم پُمپِئی را از یکی از آشنایان شنیدم. فیلمی که براساس آثار باقی مانده از شهری باستانی ساخته شده. شهری که مردمش چند هزار سال پیش با خاکسترهای آتشفشانی که احاطه شان کرد تبدیل به مجسمه هایی ثابت از یک فرهنگ منحط و مردمی عذاب گرفته شدند. مجسمه هایی که مشخص می کند در لحظه نزول بلا، خیلی از مردم شهر در حال لواط و بعضی در حال خودارضائی بودند. احتمالا تاکنون دانسته اید که نوع انحراف شهر پمپئی و عذابی که گرفتار آن شدند بسیار مطابق با ماجرای قوم لوط در قرآن کریم است. قومی منحط که پیامبرشان به همراه خانواده در شب قبل از نزول بلا از آن گریختند و به ایشان دستور داده شد که هنگام فرار به پشت سر نگاه نکنند!! جز همسر لوط که به فرموده قرآن: ((كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ : از جمله غبار گرفتگان بود!!)) اعراف، 83 ((وَلَقَدْ تَرَكْنَا مِنْهَا آيَةً بَيِّنَةً لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ : و از آن [شهر سوخته] نشانه ای آشکار باقی گذاشتیم براى مردمى كه مى‏ انديشند.)) عنکبوت، 35. پمپئی در زیر 4 متر خاکستر و خاک مدفون بود تا اینکه در سال 1599 میلادی بصورت اتفاقی کشف شد. قرآن فرموده که آثار شهر قوم لوط را برای عبرت آیندگان باقی گذاشتیم. و اکنون آثار آن شهر را همه در گوشی هایشان می بینند و حتی به عنوان گردشگر از آن بازدید می کنند ولی نه با چشم بصیرت بلکه به عنوان تفریح و سرگرمی. ((آيا در زمين گردش نكرده‏ اند تا دلهايى داشته باشند كه با آن بينديشند يا گوشهايى كه با آن بشنوند؟! پس در حقيقت چشمها كور نمی شود، بلکه قلب هایی كه در سينه‏ هاست كور می شود!)) حج، 46 https://www-dailymail-co-uk.cdn.ampproject.org/c/s/www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4391498/amp/The-two-embracing-maidens-Pompeii-MEN.html ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
طرف معامله ات را در این دنيا فقط خدا قرار بده. وجه معامله ات نیز فقط رضایت خدا باشد. در آن صورت با داشتن بهترین طرف معامله و بهترین وجه معامله،  قطعا بهترین معامله را خواهی داشت و در ازای زندگی فانی خود، به ارزشمندترین و دائمی ترین هدف ممکن در عالم هستی دست خواهی یافت. چطور خداوند را طرف معامله قرار دهم؟ با کمک این آیه: ((وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّه : و جزای بدی، بدی ای مثل آن است. پس هرکس بگذرد و (روابط و امور را) اصلاح نماید اجرش بر عهده خداست!)) شوری، ۴۰. باید آنجا که اصلاح امور دین مطرح است بتوانی گذشت کنی مانند پیامبر و ائمه بزرگوار. چطور رضایت خدا را وجه این معامله قرار دهم؟ با کمک این آیه: ((وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ : و از مردم کسی ست که خودش را در قبال کسب رضایت های خدا می فروشد.)) بقره، ۲۰۷. برای کسب رضایت خدا باید خودت را بفروشی! باید دُور خودت را خط بکشی! ((ای زاده ی ساقی، هله از غم بگذر ای همدم روح قدس از دَم بگذر! گفتی که ز غم گریختم شاد شدم شادی روان خود از این هم بگذر!)) از صُنع برآیم بَرِ صانع باشم حاشا که زبون هیچ مانع باشم! مولوی ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
آیا کسی می تواند ادعای دوستی خدا را داشته باشد و همزمان با دشمنان خدا و دین او دوستی نماید؟! ((لا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ : نمی یابی گروهی را که به خدا و روز آخر ایمان داشته باشند در عین حال با کسانی که با خدا و فرستاده اش دشمنی کرده اند اظهار دوستی کنند؛ هرچند پدرشان باشد یا فرزندانشان یا خویشانشان.)) مجادله، ۲۲. مومن نه تنها نمی تواند دشمنان خدا را دوست داشته باشد حتی نمی تواند نسبت به کار آنها بی تفاوت بنشیند. ((مُفَارِقَةً لِأَخْلاَقِ أَعْدَائِكَ : خداوندا مرا ترک کننده خلق و خوی دشمنانت قرار ده.)) در زیارت امین الله از خداوند می خواهیم که اخلاقمان شبیه دشمنان خدا نشود. قرآن خودش ریشه گرایش بعضی از مسلمان های سطحی به کفار را می گوید: ((الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا : همان ها كه کفار را بجای مؤمنان دوست (و صاحب اختیار) مى‏ گيرند. آيا عزت را نزد آنها مى ‏جويند؟! در حالی که عزت همه اش برای خداست.)) نساء ۱۳۹ و پایان سخن اینکه تبری جزو یکی از ۱۰ فروع دین  ماست و ریشه در کتاب خدا دارد: ((اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد كفار را بجای مومنان به دوستى خود نگيريد. آيا مى‏ خواهيد برای خدا حجتى روشن علیه خود قرار دهيد؟!)) نساء ۱۴۴ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
در ابتدای تاریخ اقتصادی، هر کس در پی رفع نیازهای اولیه اش بود. مردم معامله پایاپای می کردند تا آذوقه مورد نیاز از چند نوع تامین شود. اگر هم کسی بیشتر از نیاز اولیه اش کالایی می گرفت، به هیچ کارش نمی آمد. به همین خاطر کسی به کسب بیش از نیازش فکر نمی کرد. تا اینکه سکه ضرب شد. بصورت قراردادی میزان ارزشی را برای هر سکه قائل شدند تا بتوانند با آن خرید کنند. سکه و بعدها اسکناس، بدلیل حجم کم، امکان ذخیره سازی بالا را داشتند. این قابلیت ذخیره سازی بالا، عاملی شد برای پاسخگویی به حرص انسان. حرصی که باعث می شود اگر یک نفر هزار برابر نیازهای خود و خانواده اش را هم مالک باشد، دست از جمع مال بر ندارد. در حکومت حضرت مهدی (عج) نه تنها نیازهای مردم به طور کامل رفع می شود، که حتی حرص به مال بیشتر نیز از اجتماع رخت می بندد. تا آنجا که مطابق با یک روایت؛ امام دستور می دهند با صدای بلند اعلام کنند: هر کس نیازی مالی دارد برخیزد؛ هیچ کس اظهار نمی کند جز یک نفر. امام دستور می دهد نزد خزانه دار برود و به او بگوید: مهدی به تو فرمان می دهد که مالی در اختیار من قراردهی. پس خزانه دار مالی فراوان به او می بخشد اما آن مرد پشیمان می شود که چرا آزمند و حریص شده است و مال را بر می گرداند! اما خزانه دار هم آن مال را پس نمی گیرد! (چقدر دوران امام برای ما به افسانه شبیه است) ((چه خیالی ساکن چه ملالی در راه روز دیدار تو تنها با من خواهد این راز گشود سنگ بارد از مدخل کوه عدد افزاید حق نشناسانرا! من همه رنج به دل می بندم و همه تیر ملامت به جگر بخیالی که می آید روزی که به دیدار رخت می خندم چند سالست که گشته سپری؟ چند ماهست؟ بگو سال و مه را بحساب برده غارت از من تو بگو از چه درین مدت هر چیزی غماز شدست؟! صحنه ی این شب دیرین که در او هر تعب (خستگی) است راه سرمنزل مقصود و ره روز خلاص در کدامین سوی تاریک بیابان شب است؟)) کتاب ((افسانه)) نیما یوشیخ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مراقبه یا درون پویی (شبیه مدیتیشن و ذن در دیگر مکاتب) در اخلاق و عرفان اسلامی بخش مهمی از سیر و سلوک است که پس از توبه و مشارطه و پیش از محاسبه است. مراقبه یعنی پیوسته خود را در محضر پروردگار دیدن و کشیک جسم و ذهن را کشیدن که مبادا عملی خلاف را انجام دهد و افکار پراکنده و مزاحم را از ذهن زدودن و حتی لحظه ای از عمر را در غفلت از مقصود سپری نکردن. مراقبه یا مدیتیشن در آیین های هندوئیسم و بودیسم بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. گزارش هایی در علم تجربی وجود دارد که می گوید وقتی افکار پراکنده حذف شده و تمام قدرت امواج فکر روی یک موضوع واحد (مثلا جابجایی قطعه سنگ بزرگی که روی یک کوهنورد افتاده) متمرکز می شود، حتی قدرت فیزیکی نیز به طرز معجزه آسایی افزایش می یابد و می تواند آن قطعه سنگ را جابجا کند؛ وقتی تمرکز بر روی قدرت فیزیکی اینقدر موثر است، تاثیر آن بر قدرت معنوی و اتصال با معبود که جای خود دارد. ما هر روز 5 بار فرصتی مناسب داریم برای تقویت مراقبه و زدودن هرچیزی غیر خداوند از دل: ((از هرچه بگذریم سخن دوست خوشتر است * پیغام آشنا نفس روح پرور است ... جز یاد دوست هرچه کنی عمر ضایع است * جز سر عشق هرچه بگویی بطالت است سعدی بشوی لوح دل از نقش غیر او * علمی که ره به حق ننماید جهالت است)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
علم تجربی در هزاره های پیشین مانند کودکی بود که هرچه به سمت نوجوانی (انقلاب صنعتی) نزدیک تر میشد بیشتر نسبت به گزاره های ماورائی دچار غرور خام می شد. نزدیک به یک یا دو قرن نعره سرمستی دور شدن از خدا و خود خدا انگاری میزد. رفته رفته که به سمت پختگی آمد با یافته هایی مواجه شد که باعث می شد تلنگری بخورد و کم کم به سمت ماورا و خدا رو کند. شاید بتوان گفت که آغاز دوران پختگی علم تجربی اکنون با ورود آن به مبحثی به نام ((ماده تاریک)) یا بهتر است بگوییم ((وجود غیبی)) در حال شکل گیری ست. علم تجربی در حال ورود به عالم غیب است. علمی که مانند یک جنین که رحم اطراف خود را همه دنیا می دانست، بعد از چند هزار سال تکاپو تازه دارد مانند یک نوزاد در دنیایی بسیار بزرگتر و ناشناخته تر متولد می شود و اقرار می کند که: ((وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا: جز اندکی از علم به شما داده نشده است.)) اسراء، 85. در سال های اخیر دانشمندان همیشه تاکید کرده اند که هنوز نتوانسته اند پی ببرند که ماده تاریک واقعا چیست و روزی که ماهیت این معما کشف بشود احتمالا انقلاب بزرگی در علم رخ می دهد. اولین سرنخ های ماده تاریک در سال 1930 پیدا شد. فریتس تسوئیکی دانشمندی بود که روی تعادل کهکشان ها کار می کرد. او می خواست بداند چه عاملی باعث تعادل کهکشان هایی که کنار هم قرار گرفته اند شده است. جرمی که او براساس سرعت و چگونگی حرکت کهکشان ها محاسبه کرد، 400 برابرِ جرم مجموع ستارگان و سیارات قابل دید هر کهکشان بود! یعنی ماده ی قابل دید و مرئی، تنها 1 قسمت از 400 قسمت جرم کهکشان هاست و در اصل عامل پایداری کهکشان ها همان جرم های نامرئی هستند. این علم تجربی ست که می گوید کهکشان ها و فضای بین کهکشانی را موجودات غیبی پایدار نگه می دارند همانگونه که قرآن می گوید: ((بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان. وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا ﴿۱﴾ سوگند به فرشتگانى كه [از كافران] به سختى جان ستانند (۱). وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا ﴿۲﴾ و به فرشتگانى كه جان [مؤمنان] را با نشاط می گيرند (۲). وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا ﴿۳﴾ و به فرشتگانى كه [در عالم ملکوت] شناكنان اند (۳). فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا ﴿۴﴾ و در پيشى گرفتن [در اجرای حکم خدا از یکدیگر] سبقت ‏گيرنده‏ گانند (۴). فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا ﴿۵﴾ پس (با اجرای احکام) كار [دنیا] را منظم مى كنند (۵).)) سوره نازعات. نه تنها ریزش قطرات باران و حرکت زمین و ستارگان، بلکه حتی عرش خدا را فرشتگان حمل می کنند: ((وَالْمَلَكُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَيَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَةٌ: و فرشتگان در اطراف [آسمان]اند و عرش پروردگارت را آن روز هشت [فرشته ] بر دوش خود بر مى دارند.)) حاقّه، 17. به نظر می آید درحالی که دنیای مدرن در حال بازگشت به خداست غربگراهای جهان سوم می خواهند همان بن بست دور شدن از خدا و معنویات و تابوشکنی را با پای خود بپیمایند و مطمئن شوند که چیزی در انتهای مسیر نیست و سپس برگردند! ((و زمانی که پیامبرانشان دلایل آشکاری برایشان آوردند، به آن علم (مختصری) که نزد خود داشتند مشعوف و راضی شدند و سرانجام آنچه را که مسخره می کردند دورشان را احاطه کرد.)) غافر، 83. ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
ریشه یابی اولین گناه شیطان و اولین گناه آدم دارای نکاتی بسیار آموزنده است که در قرآن و احادیث به آن پرداخته شده است. ریشه اولین گناه شیطان (سجده نکردن بر آدم) دو چیز بود: تکبر و حسادت؛ رذائلی که خیلی از انسان ها را نیز از بالا به زیر می کشد. حدیث گهرباری را از امیرالمومنین در این باره بخوانیم: ((از آن معامله ای که خداوند با ابلیس کرد عبرت بگیرید. آن همه اعمال نیکو و آن همه جهد و تلاش او را بی ثمر گردانید. ابلیس شش هزار سال خداوند را عبادت کرد ولی ساعتی تکبر ورزید. بعد از ابلیس چه کسی ممکن است که با اینگونه نافرمانی ها علیه پروردگار در امان بماند؟ حاشا، هرگز خداوندِ پاک و منزه انسانی را برای عملی وارد بهشت نمی کند که بخاطر همان عمل فرشته ای را از آنجا رانده است!)) نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲. و اما اولین گناه آدم و حوا یعنی خوردن از میوه ممنوعه ۲ بار در قرآن آورده شده است که آیات ابتدایی سوره اعراف یکی از آنهاست. نخست باید دید شیطان آن دو را با چه نکته ای اغوا کرد؟ گفت: ((مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ : پروردگارتان شما را از این درخت نهی کرده تا مبادا دو فرشته شوید و یا جزو جاودانگان باشید.)) اعراف، ۲۰. دو نیاز مهم بشر یعنی میل به تعالی و میل به جاودانگی او را به ارتکاب گناه واداشت. اما اگر بپرسیم که اصلا چه عاملی باعث شد که آدم و حوا این دروغ شیطان را باور کنند؟ آیا جواب چیزی جز سوء ظن و عدم اعتماد به فرمان خداست؟ یعنی گمان می کردند که ممکن است خداوند خیر آنها را نخواهد و علت نهی اش از آن درخت (نعوذ بالله) خساست بوده و می خواسته مانع رسیدن خیر و رفع نیاز آنها شود! یا اینگونه بوده یا حداقل بعد از فریب شیطان به چنین باوری رسیدند. آدم علم الاسماء داشت ولی گویا در آن حد خداشناس نبوده که بداند دستورات خدا عین خیرخواهی برای آفريده هایش است. خساست و ظلم از نقص و احتیاج می آید و برای کمال مطلق هیچکدام از این ها قابل تصور نیست. اگر امری می کند برای خودمان است و اگر نهیی می کند برای خودمان است. شاید ریشه گناه فرزندان آدم نیز همان ریشه گناه آدم و حوا باشد. یعنی بی اعتمادی به دستور خدا و سوء ظن نسبت به نهی او. (( اِعلَمْ أَنّ الجُبنَ وَ البُخلَ وَ الحِرصَ غریزةٌ یَجمَعُها سُؤُالظَّنِّ : بدان که ترس، بخل و طمع، غریزه‌هایی هستند که منشأ همة آن‌ها سوء ظن و بدبینی است.)) امام رضا(ع). مواعظ صدوق، ص ۱۰۹ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
می توانستیم فرشته باشیم؛ فارغ از بلا، نفس و شیطان. میشد که فرشته باشیم، خدا ما را انسان آفرید تا فرصت بالاتر رفتن از فرشته را داشته باشیم. تا جایی که آنها به ما سجده کنند. ((برگذری درنِگری، جز دل خوبان نبری سر مکش ای دل که از او، هر چه کنی جان نبری تا نشوی خاک درش، در نگشاید به رضا تا سوی دریا نروی، گوهر و مرجان نبری سر ننهد چرخ تو را، تا که تو بی‌سر نشوی کس نخرد نقد تو را، تا سوی میزان نبری تا نشوی مست خدا، غم نشود از تو جدا تا تو ز دیوی نرهی، مُلک سلیمان نبری نعمت تن خام کند، محنت تن رام کند محنت دین تا نکشی، دولت ایمان نبری)) مولوی ((وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا : و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد. پس [همه] سجده كردند جز ابلیس كه از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپيچيد. آيا [با اين حال] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى‏ گيريد و حال آنكه آنها دشمن شمايند (و به جایگاه شما نزد من حسادت دارند). چه بد جایگزین هایی برای ستمگران اند (ستمگران شیاطین را جایگزین خدا در دوستی کرده اند).)) کهف، ۵۰ ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مومنی که با وجود ترس از آسیب ها، در راه خدا جهاد می کند ثواب زیادی می برد ولی برای کسی که در مراحل بالای ایمان قرار دارد، کوچکترین احساس ترس در مقابل دشمن، گناه است و باید از آن استغفار کند. از یک مرحله به بعد، کمترین ((احساس ترس)) با وجود در کنار خداوند جلیل بودن، گناه محسوب می شود! ((حسنات الابرار سیئات المقربین : خوبی های نیکان، بدی های مقربین است!)) مومنی که سختی بلایا را تحمل کند بسیار نیکوست و مورد تحسین قرار می گیرد ولی برای کسی که در مراحل نهایی ایمان است، اگر از سختی ها احساس ناراحتی کند گناه محسوب شده و به استغفار می افتد. از یک مرحله به بعد، کمترین ((احساس ناراحتی)) با وجود خدا مهربان، گناه محسوب می شود! وقتی لفظ گناه در قرآن برای پیامبران برده می شود و یا استغفار از گناه در دعاهای ائمه بزرگ ما شنیده می شود باید از این زاویه به آن‌ نگاه کرد. و این است تفسیر آیه: ((أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ : آگاه باشید که دوستان خدا نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.)) یونس، ۶۲. معنی آیه فوق این نیست که اولیای خدا بلا مشکلات و سختی ها را نمی بینند؛ اتفاقا سخت ترین آزمایش ها برای مقربان خدا بوده ولی آنها در مقابل مشکلات نه کوچکترین ترسی وارد دلشان می شود و نه غم و اندوهی. در گودال قتلگاه هم مدح خدا می گویند: ((الهي رِضاً بِقَضائِكَ و تَسْليماً لِامْرِكَ. لا مَعْبودَ سِواكَ : پروردگارا راضی ام به قضای تو و تسلیمم در برابر امر تو. معبودی جز تو نیست)). به همین خاطر مرحله ((رضا)) را نهایت سلوک دانسته اند که معادل همان مرحله ((فناء فی الله)) است. ((به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی‌ست به ارادت ببرم درد که درمان هم از اوست غم و شادی برِ عارف چه تفاوت دارد ساقیا باده بده شادیِ آن کاین غم از اوست پادشاهی و گدایی برِ ما یکسان است که بر این در همه را پشت عبادت خم از اوست «سعدیا» گر بکَند سیل فنا خانۀ عمر دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست)) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
حدود پنجاه سال قبل در اورشلیم (قدس اشغالی) بذرهایی پیدا شد که متعلق به دو هزار سال پیش بود! و عجیب آنکه بعد از کاشت و آبیاری آن دانه ها، درخت نخل یهودی رویید! یعنی این دانه ها دو هزار سال روح دوباره زنده شدن را در خود بصورت بالقوه حفظ کرده بودند. از وقتی این ماجرا را دانستم درکی که از این تشبیه قرآنی داشتم عمیق تر شده است: ((وَمِنْ آيَاتِهِ أَنَّكَ تَرَى الْأَرْضَ خَاشِعَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ إِنَّ الَّذِي أَحْيَاهَا لَمُحْيِي الْمَوْتَى إِنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ : و از نشانه‏ هاى او اين است كه تو زمين را فسرده و مرده مى ‏بينى ولی هنگامی که باران بر آن نازل می کنیم به جنبش در می آيد و (گیاهان از آن) بر می دمد. همان كسى كه آن را زنده کرد زنده‏ كننده مردگان است. همانا او به هر کاری تواناست.)) فصلت، 39 وجه تشابه دوم بین رویش مجدد گیاهان و معاد این است که وقتی گیاهی می رویند به صورت یک موجود کاملا گسترش یافته از آن دانه اولیه ظاهر می شوند. در اصل گیاهان ظرفیت های مخفی و فشرده موجود در آن دانه ها را به ظهور می آورند; همانگونه که انسان ها وقتی در روز قیامت از دل زمین بیرون می آیند بصورت توسعه یافته و دارای ابعاد جدید ظاهر می شوند. مکارم اخلاقی یا رذائل مخفی هرکس در دنیا، در قیامت تجسم می یابد. ((وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ : و آن مثالهایی ست که را براى مردم مى‏ زنيم. و جز عالمان در آنها اندیشه نمی کنند.)) عنکبوت، 43 ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
تعجب می کنم از مردمی که از جن می ترسند ولی از خدا نه! ((وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ : و همانا اجنه دانسته اند که (برای حساب پس دادن، نزد ما) احضار خواهند شد!)) صافات، ۱۵۸ تعجب می کنم از مردمی که برای ارتباط تلفنی با مقامات بلند پایه سر و دست می شکنند ولی برای ارتباط رودررو با خدا بی رغبتی می کنند! ((وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أُنَادِيهِ كُلَّمَا شِئْتُ لِحَاجَتِي وَ أَخْلُو بِهِ حَيْثُ شِئْتُ لِسِرِّي : و سپاس خداي را كه هرگاه بخواهم براي حاجتم صدايش می كنم، و هرجا كه بخواهم براي راز و نياز با او خلوت كنم.)) دعای ابوحمزه ثمالی تعجب می کنم از مردمی که محبت مادرانه را که شمه ای از محبت خالق است می شناسند ولی محبت خود خالق را به مخلوقات نمی شناسند! ((یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ : ای آنکه دو دستت را به مهربانی گشوده ای)) دعای جوشن کبیر، بند ۲۲. (( یَا أَرْحَمَ مِنْ كُلِّ رَحِیمٍ : ای مهربان تر از هر مهربانی)) بند ۳۳ خداوند بلند پایه ترین، مهربان ترین و البته ترسناک ترین است. شاید بعضی ها با آخرین صفتی که نام بردم مخالفت کنند ولی من با بعضی ساده انگاری های جاافتاده مخالفم. اگر خداوند ترسناک نبود مقدس ترین انبیا و اولیائش در دعاهایشان از ترس او تضرع و گریه نمی کردند: ((وَ أَفْئِدَهَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَهٌ : و دلهاي عرفا از تو هراسان است.)) بند ۶ اگر فقط از خدا بترسیم دیگر ترس دشمنان خدا در دلمان باقی نمی مانَد. اگر فقط از خدا می ترسیدیم، هزینه های اطاعت از فرمان خدا در چشممان کوچک و حتی قابل اغماض می شد. ((عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْيُنِهِمْ : خداوند در نزدشان بزرگ است، پس هرچه جز اوست در چشمشان کوچک است.)) خطبه المتقین از امیر المومنین (ع) ★*******★ کانال راه رشد https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4