eitaa logo
۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
251 دنبال‌کننده
366 عکس
78 ویدیو
48 فایل
یادداشت های پژوهشی سید مهدی بیژنی پویا (بیژنی حاجی) خرده پژوهشگر بقاع متبرکه و انساب سادات اعرجی کیاکی قم، سالاریه ۰۹۱۲۶۵۱۹۰۱۱ اساتید راهنما: دکتر فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم نسابه دکتر یوسف الهی دکتر سید محمد صادق ابراهیمیان دکتر امین نعیمایی عالی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت اول یکی از شخصیت های بزرگ و کهن حاجی تبار کیا (بنا به تاریخ شفاهی متواتر طایفه) حاجی شیخ موسی حاجی است و بنا بر شواهد نسب نامه شناسی احتمالا در قرن هشتم هجری می زیست، داستان شاگردی مستقیم ایشان نزد حضرت امام صادق ع یک افسانه است و او هم عصر امام ع نبود، این داستان از آنجا نشأت می گیرد که او چون عموزاده اش سیدعلی کیا مدفون در لفور ملا و منشأ تبلیغ دین شیعه ی جعفری اثنی عشری در منطقه بود. پسوند حاجی در نام اکثر اجداد و بزرگانمان هم به این خاطر بود که آنها حمله دار منطقه بودند و اگر اهالی بندپی و لفور می خواستند جهت سفر زیارتی به عتبات و مکه بروند به آنها مراجعه می کردند و راه اندازی کاروان عتبات قرن ها از فعالیت طایفه ی ما بود و آخرین فردی که برایم از سفر زیارتی اش با پای پیاده گفت مادربزرگم مرحومه حاجیه خانم گلین گرجی نشلی(متوفی ۱۳۵۹ شمسی) فرزند مرحوم آیت الله ملا مهدی گرجی نشلی بود که مفصل است. بنا به نقل حضرت علامه جلالی بحرالعلوم نسابه از پژوهشکده ی حج و زیارت و دانشنامه بزرگ بقاع متبرکه، افرادی که حمله دار بودند در مازندران با پسوند حاجی شناخته می شدند. اگر پا را از طایفه ی ام در بندپی فراتر بگذاریم، حدود سه دهه قبل بزرگان طایفه ی کریمی آلاشتی که از عموزادگان ما هستند بیان می کردند امامزاده حاجی آلاشت، یکی از اجداد برخی حاجی تباران علوی تبار است و بعضی گفته اند نامش سید علیست، در پرونده ی این امامزاده در اوقاف خواندم او یکی سادات بلند مرتبه ی مربوط به قبل از قرن نهم بوده که اجدادش به جهت حفظ جانشان سیادتشان را مخفی نموده اند.
۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
قسمت اول یکی از شخصیت های بزرگ و کهن حاجی تبار کیا (بنا به تاریخ شفاهی متواتر طایفه) حاجی شیخ موسی ح
قسمت دوم: مردم آلاشت می گویند او برادر شیخ موسی است و حتی در کتب عامه شناسی آنجا چون کتاب افسانه های سوادکوه دکتر فریده ی یوسفی مدیر نشر شلفین و کتاب دو جلدی فرهنگ مردم سوادکوه نوشته ی دکتر کیوان پهلوان به این برادری اشاره شده است, در کتاب تاریخ بندپی هم به برادر دیگر ایشان بنام درویش یوسف اشاره شده که طبق تاریخ شفاهی نقلی نزد من او در انتهای حاجیکلای تاریخی آمل (یعنی اگر مستقیم از فکچال به سمت زرگرشهر بروید) می زیست، که جایی میان محدوده ی بندپی، لاله آباد و دشت سر می باشد، اگر کسی در منطقه مزار درویش یوسف یا امامزاده یوسف می شناسد به من اطلاع دهد تا تحقیقاتم را گسترش دهم. تعدادی از اهالی غیر حاجی تبار فیروجاه بخاطر مجاورت و علاقه مندی خالصانه ی اجدادشان به حاجی شیخ موسی حاجی، پسوند حاجی را در انتهای فامیلی شان دارند که به طایفه ی ما مرتبط نیستند ولی حاجی تباران لفور، بابلکنار و هراز چون: گنج کلا، گنج افروز، چهره، رزکه، بوالقلم و... با ما از یک ریشه اند. در گذشته چون تلاش بسیاری جهت یافتن حلقه های مفقوده ی نسب نامه ی اجداد و امامزادگان طایفه ی ما توسط افراد غیر متخصص صورت گرفت نهایتاً عنوان شد طایفه و حاجی شیخ موسی سید نیست ولی بسیاری دیگر او را امامزاده دانسته و خالصانه زیارتش می کردند.
۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
قسمت دوم: مردم آلاشت می گویند او برادر شیخ موسی است و حتی در کتب عامه شناسی آنجا چون کتاب افسانه های
قسمت سوم: تمام حاجی تباران کیا که از طایفه ی ملا یا همان ملاخیل و ابوخیل بحساب می آیند معتقدند از نسل یک علوی مهاجر به مازندران بنام ابومحمد هستند، این مطلب در کتب فرهنگ عامه ی متعدد مازندران هم منعکس شده که من دارم، علامه بحرالعلوم در کتاب زین الدین مهدی به استناد نسب نامه های تاریخی، حاجی تباران و آل کی و کیا را از نسل پسر امامزاده سید مهدی زین الدین مدفون در سمنان می داند که به مازندران مهاجرت کرده اند، بطور مثال سید کمال الدین کیا نوه ی مهدی زین الدین در نفت چال مزار دارد و پسر او هم سید علی کیا سلطان در شاه کلا و... در کتب انساب پسر سید مهدی زین الدین، ابو محمد حسن کیاکی ذکر شده و این حسن بنا به دلایل مفصل و مستند، امامزاده حسن بالای بندپی بوده که جد تمام طایفه و تعداد زیادی از امامزادگان منطقه است، کهن ترین آیین سنتی مازندران که آیین داوِت (دعوت) و مراسم ۲۶ عید ماه و... است در امامزاده حسن چسبیده به بندپی برگزار می شود و بنا به اسناد مراتع آن محدوده از املاک اجدادی حاجی تباران بود بطور مثال حاجی علیجان چراتی حاجی که جد اهالی سادات گنج کلاست و از نسل میرزا محمد مقیم فکچالی بود آنها را وقف کرد.... پس در نتیجه امامزاده حسن جد شیخ موسی هم هست، شیخ موسی فرزندی نداشت و در نزدیکی مادرش و امامزاده سید عبدالله بخاک سپرده شد، او مراتع گسترده و اجدادیش را وقف عام کرد و بسیار از اهالی منطقه شاکرِ خوردن نان این سفره اند.
۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
قسمت سوم: تمام حاجی تباران کیا که از طایفه ی ملا یا همان ملاخیل و ابوخیل بحساب می آیند معتقدند از نس
قسمت چهارم: در بالا عرض شد، نقل فراگیر اینست که حاجی شیخ موسی ییلاقات بندپی شرق که منتهی به لفور می شود را وقف عام نمود، اسنادی تاریخی در نزد ذینفعان وجود دارد که به نوعی این املاک وقفی را تایید و یا تقسیم کرده و طوایفی تولیت آنرا بر عهده دارند، این طوایف چون ذینفع هستند اسنادشان را حراست کرده و به احدی نشان نمی دهند، بنا به گواهی دوستی پژوهشگر در دادگاه هم بابت اختلافات ملکی مرتبط اخیراً پرونده ای مفتوح بود، بنا به پیگیری بسیار زیاد دوست عزیزم جناب آقای محسن داداش پور باکر در منطقه به دو سند تاریخی برخوردیم که اولی بتاریخ ۱۰۱۸ قمری بوده که شیخ موسی در آن تاریخ در قید حیات نبود او چنین معرفی شد: مرحوم آقا شیخ موسی بن فیض الله بن علی و در سند دومی به تاریخ ۸۴۱ قمری هم آقا شیخ موسی دارای مزار بود اینگونه معرفی شده است: موسی بن فیض الله بن علی بن تقی بن حسن.
۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
قسمت چهارم: در بالا عرض شد، نقل فراگیر اینست که حاجی شیخ موسی ییلاقات بندپی شرق که منتهی به لفور می
قسمت پنجم و پایانی: در بالا گفتیم چون امامزاده حسن جد حاجی تباران کیاست و آنها سید هستند پس پس از تجمیع نسب نامه های: ضامن بن شدقم نسابه، مشجرالوافی ابوسعیده ی نسابه، علامه جلالی بحرالعلوم نسابه و اسناد قید شده و تاریخ شفاهی، نسب نامه ی تایید نشده ی حاجی شیخ موسی چنین است: موسی بن فیض الله بن علی بن تقی (برادر کمال الدین و محمد مدفون در نفت چال) بن حسن بن مهدی زین الدین بن ابراهیم ارزق بن حسین بن محمد بن حسین الکوسج بن ابراهیم ارزق بن محمد حرون بن حمزه بن عبیدالله اعرج بن حسین اصغر بن حضرت سجاد علیه اسلام امیدوارم هیات امنای امامزاده شیخ موسی هزینه کرده و پیگیر روند تایید نسب نامه و تکمیل پژوهش از جانب علامه بحرالعلوم شوند که سالهاست پرونده ی این امامزاده را مفتوح داشته و در کتاب هفت جلدی در حال جمع بندی مزارات مازندران و کتاب ۱۱۰ جلدی بقاع متبرکه دنیای اسلام را در دست تالیف دارند. گروه پژوهشگران بزرگوار مرتبط به من هم در این پرونده، قطعا یاری رسان خواهند بود‌.
۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
قسمت پنجم و پایانی: در بالا گفتیم چون امامزاده حسن جد حاجی تباران کیاست و آنها سید هستند پس پس از تج
بقول استاد محسن داداش پور باکر: با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
هدایت شده از قدم‌قدم تا اربعین
📣📣📣 امام حسینیا 🍏😍 دوست دارید و هم‌درجه حضرت امام حسین علیه السلام در بهشت باشید؟؟ 😍🍏 👈👈 بر قرائت سوره مبارکه مداومت داشته باش 👉👉 قال الصادق علیه السلام: ✴️ اقرؤوا سورة الفجر في فرائضكم و نوافلكم فانّها سورة الحسين بن علي عليهما الصلاة و السلام من قرأها كان مع الحسين عليه السلام يوم القيامة في درجة من الجنّة ✴️ من ادمن قراءة الفجر کان مع الحسین فی درجته فی الجنة، ان الله عزیز حکیم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📥 📢 🕋 🎬 🕌 💚 🎇 🎁 آن‌چه برای جهانی‌شدن اربعین (مقدمه‌ی ظهور) لازم است؟ شما دعوتید 👇👇👇 @Lavazem_Arbaeen 🏴 با ذکر صلوات، این پست رو برای دوستانتون بفرستید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 مرقد مطهر و ملکوتی 🌹 🌹 مشهور و معروف به آقا یکی از فرزند زادگان ایشان عارف بالله، سالک الی الله شاعر اهل بیت 🌹 🌹 به از نسل از نوادگان امام زاهد و عابد 🌹جد آیت الله. 🌹 🕌 آدرس رامسر ، سادات شهر ✍پژوهشگر انساب علویان @HosseinAli_Asri @Alaviyan_and_Alkia
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
🌿 📘کتاب دانشنامه هویت شناسی جلد ۱۱ ص ۶۷۵۸ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
۵) سادات حاجی تبار حسینی کیا
تطبیق نوشته ی من با بیان دکتر پهلوان در مورد زمان زیست امامزاده شیخ موسی حاجی.
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜شیخ موسی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
20.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 / مراسم سالیانه دعوت (داوّت) حضرتین امامزاده عبدالله(ع) و حاج شیخ موسی (ره) در ارتفاعات بخش بندپی شرقی بابل روستای ییلاقی شیخ‌موسی 📹 تهیه:
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹میدان کشتی ییلاق شیخ موسی بندپی ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📌 مراسم دعوت سالانه آقامار 📎مادر حاج شیخ موسی ره در تکیه سیدالشهدا فیروزجاه (پریجا) ثابت بندپی بابل 🗓جمعه، ۱۴۰۲/۰۹/۲۴ ⏰ساعت ۱۰ الی ۱۴ ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📜سند طومار مرتبط با حاج شیخ موسی رضوان الله تعالی علیه 🗓سال ۹۹۸ قمری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
📝محتوای سند: ۱/تحدید حدود ۲۷ ملک مرتع مزروعی ۲/اعلام و اشخاص ۱۱ نفر ۳/دو چشمه ۴/کتیبه ۵/واقفین ۶/احداث بقعه و مزار ۷/امور متولیان و درویشان ۸/نحوه ی اطعام به یتیمان و ابن سبیل ۹/تکریم ۱۶ تبار خاص ۱۰/متولی ۱۱/معمار و نجار ۱۴/دو روحانی ۱۵/ظروف معین ۱۶/نماینده ی حکومتی ۱۷/تعزیه داری ۱۸/سادات معین مقیم بندپی ۱۹/وقف قرآن ۲۰/مخارج درویش... ۲۱/.... ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
30.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍 🌍 🌍 🕌 📽 مستند حاج شیخ موسی 🎬 تهیه شده در روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان مازندران 🕌حاج شیخ موسی 🕌امامزاده عبدالله‌ 🌐http://mzm22mzm.blogfa.com 🌸‌اَلّلهُم عجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج‌َ‌🌸 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
مظلومیت زائد الوصف امسال سیدالشهداء علیه السلام : در کانالها مشاهده کردم که از امام حسین علیه السلام نقل شده : " ما از تبار قریشیم وایرانیان دشمنان ما هستند ۰ باید مردانشان را بنده قرار داد وزنانشان را فروخت " حقیر تتبع کردم دیدم این جمله ثانی ( عمر بن خطاب ) است نه امام حسین علیه السلام که منادی انسانیت وحکمت وفرزانگی ایرانیان است۰ نسخه قدیمه سفینه البحار را ببینید نوشته سوء رای الثانی فی الاعاجم : نظریه بَدِ دومی ( عمر) در باره اعاجم ( که با نحن قریش شروع میشود) این نامردها امده اند سخن عمر را به امام حسین روحی له الفدا چسبانده اند ۰ البته عجیب نیست دشمنان دیروز و امروز امام حسین علیه السلام همه نامرد و بد ذات و مزوّر بوده وهستند۰ الاحقر : کمال الدین الفراهانی @mnse30
بیاد جدم میرزا محمد کاظم بیک بن میرزا محمدعلی بیک بن میر کمال الدین کاظم حسینی کیای مازندرانی که عالمی دارای علوم غریبه در زمان صفویه بود که سلام به رجال الغیب می داد: در منابع آمده امروز پنجشنبه مسیر رجال الغیب از میان غرب و شمال میباشد. بهتر است هنگام حرکت به سمت محل کار یا در مکانی که حاجتی دارید رو به این سمت نهاده و از ایشان یاری بطلبید. چون کسی در نزد شروع در شغلی و سفری روی خود را به طرف ایشان کند و همت از ایشان طلبد، بدین نهج (صورت): بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم، اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا رِجالُ الغَیبِ. اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیَّتُهاَ الاَرواحُ المُقَدَّسَةِ. اَغیثُونی بِغَوثِهِ و اُنظُروُا اِلَیَّ بِنَظرَةٍ یا رُقَبا یا نُقَبا یا نُجَبا یا اَبدالَ یا اَوتادَ یا غَوث َیا قُطُب و به هر زبانی که خواهد، مطلب خواهد و شروع در مدعا کند، البته به مقصود رسد. ناپاک، بدخواه، بددل، بدذات، خودبین نخواند. پرسش ممنوع
🌷 مردانِ جوانِ ، را در پایدار کردند ✏️ رهبر انقلاب: وقتی که در حکومت علوی‌ها میخواست تشکیل بشود، آمدند از نیرو بردند؛ این (الحوثی) که سال آنجا حکومت کردند، آن در واقع به دست بود؛ از اینجا رفتند به و ، برای اینکه را، را در آنجا پایدار کنند. 🔹️از بیانات رهبر انقلاب ۱۴۰۳/۶/۲۸ امامزادگان مازندران و گیلان 👇👇 @Alaviyan_and_Alkia
🌷 به وسیله وارد شد ✏️ رهبر انقلاب: در با و وارد نشد... ✏️ تا اینکه فرزندان ائمّه در حال ، با ، با ، فراری، از این کوه‌ها پیاده عبور کردند و خودشان را رساندند به ، و اینها توانستند مردم را کنند؛ لذا مازندرانِ مسلمان، از متولّد شد. 🔹 بیانات رهبر انقلاب ۱۴۰۳/۶/۲ امامزادگان مازندران و گیلان 👇👇 @Alaviyan_and_Alkia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنت کهن تبرک به تربت امام حسین ع توسط رهبر فرزانه متفاوت با بعضی علما 1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنت کهن تبرک به تربت امام حسین ع توسط رهبر فرزانه متفاوت با بعضی علما 2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنت کهن تبرک به تربت امام حسین ع توسط رهبر فرزانه متفاوت با بعضی علما 3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبرک جستن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تربت سیدالشهداء علیه‌السلام پس از پایان نماز @bizhani_ir👈عضویت🌷
کودک بودم والدینم مرا به حرم بی بی معصومه س می بردند، آنزمان چون سایر بلاد اسلامی رسم بود مردم گندم میخریدن یا نذر میکردن و می ریختن روی قبور، جای آبی هم روی قبور بود، یکی از این قبور که مردم گندم می ریختن قبری برجسته در صحن آب و آیینه ی حرم و مطهره.... اینک این رسم اجرا نمیشه ولی در بعضی بلاد اسلامی روی سنگ تمام قبور چاله ای کاسه مانند می تراشند یا در زمین دو تا شش کاسه نصب می کنند جهت آب و دان. دو، چهار یا شش چاله، هر کدام حکمتی دارد که شش عدد جای شش شمعدان هم هست که روایتش را سابقا گفتم، دوست دارم سنگ مزارم شش چاله داشته باشد تا حداقل گهگاه پرندگان آب بنوشند، اینکار اسباب زحمت کسی نیست و بی شک برای صاحب مزار منشاء خیرات است.
در روایتی از «امالی» شیخ صدوق خواندم: پس از مراسم دفن مادر سادات بانو فاطمه بنت اسد در بقیع رسول خدا (ص) به عمار فرمود: به خدا سوگند، من از قبر فاطمه بیرون نیامدم، جز آنکه دو چراغ از نور را دیدم که نزد سر فاطمه آوردند و دو چراغ دیگر از نور در نزد دست­های او بود و دو چراغ از نور در کنار پاهایش بود و دو فرشته که بر قبر او گماشته بودند که تا روز قیامت برای او استغفار کنند. این یک دست چراغ با اون دو حامی چقدر قشنگه دلم خواست.