💢۳. وظیفه سالک در مقابل خلق
◀️همان طور که انسان نسبت به دوستان خود وظایفی دارد ؛ نسبت به عموم خلق نیز وظایف دیگری به عهده اوست.
گاهی ممکن است برادران در اثر عبادت، صفایی پیدا کنند که قهراً معاشرتشان با مردم سخت میگردد.
در چنین اوقاتی باید بدانند که تکلیف دینی ساقط نمیشود، بلکه باید ضمن رعایت آداب معاشرت با مردم، با توجه به این نکته که خدای متعال مخلوقات خود را دوست دارد و همه صنع اویند و نقش آنها را خدای متعال کشیده و با نظر به روح آنان و نظر حقیقت یعنی با نظر خدایی به آنها نگاه کند .
((" هو الَّذی یصَوِّرُکمْ فِی الْأَرْحامِ کیفَ یشاء" آل عمران / ۶ ))
(سفینه الصادقین / ص ۱۶۸ )
💢۴. راههای سلوک
◀️برای سیر و سلوک دو طریق عمده وجود دارد: راه ریاضت و راه محبّت.
افرادی که از طریق ریاضت و مجاهده که در واقع راه تزکیه نفس است به سیر و سلوک مشغول میشوند، نوعاً با
اذکار و اوراد و اربعین های پی در پی و عبادت های طاقت فرسا و تحمّل فشار مبارزه و مخالفت با نفس میکوشند
با محو نمودن رذایل نفسانی، خود را به صفات حقّ و اولیایش متخلّق نمایند.
امّا از آنجا که انسان خود را دوست دارد و به تبع آن هر آنچه را که متعلّق به اوست نیز دوست دارد، نفس به
سادگی تسلیم اراده عقل نگشته، با آن درگیر خواهد شد و برداشتن هر قدمی به خصوص برای نفوس قوی-
چنانچه خلاف طبع و نفس باشد که معمولًا نیز چنین است – مستلزم مبارزه و مجاهده هایی بس عظیم خواهد
بود. علاوه بر آن با محو هر یک از صفات رذیله که توأم با هزاران نوع جان کندن است گرفتار رذیله ی دیگری
میگردد ؛ بخل را از خود دور میکند دچار ریا میشود، از ریا میگریزد اسیر عجب میگردد، و همین طور..... و
تا وقتی که نور #توحید در قلب او نتابد این مشکلات ادامه خواهد داشت ؛ زیرا ریشه کن شدن رذائل نفسانی جز
با اشراق نور توحید میسور نیست.
... اما راه محبت از جهتی آسان تر است؛ زیرا در این راه متعلق محبت »خود« نیست و محبت به جای دیگری
تعلق پیدا میکند ؛ لذا نفس درگیر نشده، بدون احساس کمترین فشار و سختی از همه چیز میگذرد.
( سفینه الصادقین /۱۳۶ و ۱۳۷)
💠@sadeghin_ir
ey-nsime-sahar-aramgah-yar-kojast.mp3
7.32M
🔘 « غزلیات حافظ »
ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست
💠 در محضر عالم ربّانی
حضرت آیت الله یعقوبی قائنی
رضوان الله تعالی علیه
⏪ « حاج حسین دارابی »
⬅️ ای نسیم سحر، آرامگه یار کجاست؟
منزل آن مه عاشقکش عیار کجاست؟
شب تار است و ره وادی ایمن در پیش
آتش طور کجا موعد دیدار کجاست؟
هرکه آمد به جهان نقش خرابی دارد
در خرابات مپرسند که هشیار کجاست؟
آنکس است اهل بشارت که اشارت داند
نکتهها هست بسی، محرم اسرار کجاست؟
هر سر موی مرا با تو هزاران کارست
ما کجاییم و نصیحت گر بیکار کجاست؟
عاشق خسته ز درد غم هجران تو سوخت
خود نپرسی تو که آن عاشق غمخوار کجاست
عقل دیوانه شد آن سلسلهی مشکین کو؟
دل ز ما گوشه گرفت، ابروی دلدار کجاست؟
باده و مطرب و گل جمله مهیاست ولی
عیش بییار مهیا نبود یار کجاست؟
دلم از صومعه و صحبت شیخ است ملول
یار ترسا بچه کو خانه خمار کجاست
حافظ! از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما، گل بیخار کجاست؟
💠 فهرست مداحی های مرتبط با
"امام زمان (عج) "
💠 @sadeghin_ir
💠عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه :
💢مطلبى كه بايد هميشه به آن توجه داشته باشيم اين است كه #شريعت و #طريقت از يكديگر جدا نيست، بلكه طريقت از شريعت اتخاذ مى شود و اگر طبق آن سلوك شود انسان را به حقيقت مى رساند. راه صحيح همان است كه محمد و آل محمد عليهم السلام نشان داده اند و سلوك صحيح كه نتيجه بخش و قرب آور باشد منحصر به اين است كه به آنان تمسك جسته و از ارواح شريف آن بزرگواران استمداد بجوييم. آنان سرچشمه ى فيض الهى هستند و معانى را هم در واقع خود آن سروران افاضه مى كنند؛ زيرا آنان روح كلى و نفس كلى و ما نفوس جزئى هستيم، و هميشه فرع بايد از اصل خويش استفاده كند. پس هر چه از ناحيه ى غير آنها باشد، گرچه ممكن است داراى خواص و آثارى هم باشد، لكن حقيقت و محتوايى ندارد و همه باطل و گمراهى است.
( سفینه الصادقین / ۵۸۳)
💢اگر از مسيرى كه آنان تعيين فرموده و به ما نشان داده اند حركت نكنيم، هر چند ممكن است داراى آثارى باشد و در مسير نيز سرسبزى و خرمى مشاهده كنيم، لكن بیراهه است و روشن است كه عاقبت بیراهه رفتن وصول به مقصود نخواهد بود ( سفینه الصادقین / ۵۸۴)
💢بر ما لازم است كه اعمال خود را با ميزان #شرع سنجيده، خود را و عقايد خود را آزمايش نماييم. مثلاً يكى از نشانه هاى ايمان صحيح و اعتقاد درست اين است كه اگر انسان بين دو امر مخير شد كه در يكى رضاى خالق و سخط مخلوق و در ديگرى عكس آن باشد، رضاى خالق را بر رضاى مخلوق ترجيح دهد. ( سفینه الصادقین / ۸۴)
💠@sadeghin_ir
💠کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه
🔸عالم ربانی حضرت آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه / سفینة الصادقين / 9
كسانى كه خود، مطالبى را به طور سطحى از پدر و مادرشان ياد گرفته اند اسلام و ايمان را به فرزند خود چنين تعليم مى كنند كه مى پرسند: اصول دين چند تاست؟ بگو: پنج تاست. اول #توحيد، دوم عدل، سوم نبوت، چهارم امامت، پنجم معاد روز قيامت! آن كودك هم اين مطالب را به خوبى حفظ مى كند. پدر و مادرش نيز به اين افتخار مى كنند و گاهى به ديگران هم مى گويند كه فرزند ما اصول دينش را خوب مى داند، امّا اينكه حقيقت اين اصول چيست و نتيجه اش چه مى باشد ابدا به آن توجهى ندارند.
اين كودك نيز بعدها به بعضى از فروع دين عادت مى كند، امّا هيچ گاه توجهى به مزاياى معنوى آن نداشته، نه از ياد گرفتن اصول بهره اى مى برد و نه از عمل كردن به فروع.
🔸تازه اين، حال افرادى است كه احيانا به بعضى از لوازم اعتقاد خود عمل مى كنند. چه بسا افرادى كه اصول دين را ياد گرفته و به آن اعتقاد پيدا كرده اند، ولى به لوازم آن عمل هم نمى كنند، يا اگر احيانا عملى هم دارند بدون تفكر و تعقل و بدون توجه به شرايط قبولى اعمال مى باشد؛ لذا اعتقاد آنها كه به آب عمل آبيارى نشده و يا سطحى است و ريشه ندارد با اندك وزش باد تشكيك ريشه كن شده، خداى ناكرده اعمالى هم كه صحت آن مشروط به اعتقاد صحيح است هباءً منثورا مى گردد. هيهات كه انسان با چنين وضعى از عذاب ابدى نجات پيدا كرده، به حيات سرمدى برسد.......
💠@sadeghin_ir
💠کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه
1380-9-17-A.mp3
2.69M
💢فایل صوتی عالم ربانی آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه
《 حکمت تکرار اذکار 》
زمان : 5:30 دقیقه
سال ۸۰
💠@sadeghin_ir
💠کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه
💠عالم ربانی آیت الله یعقوبی رحمة الله علیه / سفینة الصادقین / ۵۴
...چه بسيارند كسانى كه ثروتمندند، ولى نفس شان #فقير است و در برابر پول دارتر از خود - با اينكه نفع مادى هم عايدشان نمى شود - تملق مى كشند و «چاكرم» و «نوكرم» مى گويند. اينكه فرموده اند:
«من تواضع لغنىّ طلبا لما عنده، ذهب ثلثا دينه»
«كسى كه براى ثروتمندى به خاطر رسيدن به آنچه نزد اوست تواضع كند دو ثلث دينش از بين مى رود»،
معنايش چيست؟ آيا به اين معناست كه مثلاً ديگر نماز نمى خواند يا روزه نمى گيرد؟
خير. همه ى اينها مربوط به نفس است.
يعنى از دارايى نفس كاسته و بر قباحت آن افزوده مى شود.
🔸و چه اندك است مؤمن! يعنى كسى كه نفس او واقعا غنى است و در مقابل ثروتمند نه تنها تعظيم نمى كند، بلكه كوچك ترين توجهى به مال او ندارد،
با آنكه چه بسا به حسب ظاهر فقير هم باشد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايند:
«ليس الغنى عن كثرة العرض، و لكن الغنى غنى النفس»
«بى نيازى از زيادى مال و حطام دنيا به دست نمى آيد، بلكه غناى حقيقى بى نيازى نفس است.»
بنا بر اين هرگاه انسان نماز يا دعايى را كه مثلاً براى وسعت رزق يا نجات از گرفتارى وارد شده، بخواند و به دنبال آن باطنا خود را بى نياز ببيند يا فكرش از آن ناراحتى آزاد شود و نفسش از قيد آن خلاصى يابد، در حقيقت به نتيجه ى مطلوب رسيده و به گونه اى دعايش مستجاب شده است.
💠@sadeghin_ir
💠کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه
راه محبت.mp3
8.66M
فرمایشات
عالم ربّانی آیت الله یعقوبی قائنی
رضوان الله تعالی علیه
یا طَبیبَ مَن لا طَبیبَ لَه
یا حَبیبَ مَن لا حَبیبَ لَه
یا مُنتَهی هِمَمِ العارِفین
منتهای همّت عارف خداست
یا مَن ذِکرُهُ حُلو
ای کسی که یادش شیرینه
چرا شیرینی اش را نمی فهمیم ؟
اول باید درون را پاک کرد ،
از صفات رذیله ، از غیر خدا
علم اخلاق مقدمه عرفان است ،
که (انسان) صفات رذیله وصفات خوب را بشناسد ،
قلب را از صفات رذیله پاک کند ،
و از صفات خوب پر کند .
" اثر تابیدن نور توحید و نور حقیقت در قلب در ریشه کن شدن صفات رذیله "
محبت اولیاء و .... راه محبت خداست
ارزش محبت و وحدت قلوب
نزدیک ترین راه ، راه محبت است
لطف خداوند به وسیله امام حسین علیه السّلام به خلق خود
پیروی از سنت پیامبر (ص) در همه چیز ، برای محبوب شدن نزد خدا
اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُتوَکِّلین ،
اِنَّ اللهَ یُحِبّ المُحسِنین .....
کاری را که خدا خوشش می آید هدفمان قرار دهیم .......
💠@sadeghin_ir
۰
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بینیاز و غنیّ بالذات و ستوده است .
فاطر /۱۵
💠@sadeghin_ir
💢دیدگاه حضرت آیت الله یعقوبی در ارتباط با مقام ائمّه اطهار علیهم السّلام مبتنی بر چند اصل است .
1⃣از نظر ایشان ائمّه اطهار علیهم السّلام و پیامبر اکرم ( ص) حقیقت واحدی هستند که در دوازده جلوه متجلّی شده اند ، و هم چون آیینه ها یی هستند که در عالم خلقی شان همان حقیقت محمّدی تجلّی یافته است ، و خورشید حقیقت الهی در وجود مبارک آنان حقیقتی واحد است که در مقابل آیینه های متعدد قرار گرفته است ، لذا نفس شریف امام علیه السّلام را همچون نفس مبارک پیامبر اکرم باید مظهر تامّ و تمام اسماء و صفات خداوندی دانست. ( برگرفته از فایل صوتی سال ۶۵)
همچنین اینکه از حضرتش نقل شده است که فرموده اند :
"اَنَا اَصغَرُ مِنَ اللهَ سِنَتَین" معنایش آن است که حقیقت در دو مرحله تجلّی کرده و تنزل یافته است : تجلّی نخست در وجود مقدس پیامبراکرم صلی الله علیه و آله که با آن، جلوه ای از حقیقت نازل گردیده؛ و تجلّی دیگر در وجود مولا علیه السّلام که جلوه ی دیگری از حق متجلّی گشته است.
هنگامی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه تشریف می آورند،
مردم عالم را مخاطب قرارداده ومی فرمایند :
هرکه می خواهد آدم علیه السّلام را ببیند، مرا ببیند!...
هرکه می خواهد محمّد صلّی الله علیه و آله را ببیند، مرا ببیند ،
هر که می خواهد علی، حسن، حسین...علیهم السّلام را ببیند مرا ببیند!
آدم علیه السلام که هزاران سال قبل از آن از دنیا رفته، و از زمان حیات آن بزرگواران نیز سال های بسیاری گذشته است،
لذا معنای سخن آن عزیز سفر کرده جز این نیست که آنان همه تجلّی یک حقیقت اند. ( برگرفته از فایل صوتی سال ۶۵)
هم چنین از نظر ایشان اتّحاد قول و روش ائمّه اطهار علیهم السّلام از دلایل حقّانیت آن بزرگواران است. در این باره می فرمایند : " اگر ما در آثار ائمّه ى اطهار عليهم السّلام دقت كنيم اقوال هيچ يك از آنها را ناقض قول ديگرى نمى يابيم. و چنانچه مثلاً از امام دوم سؤالى مى شد بدون مراجعه به آثار امير المؤمنين عليه السّلام جواب مى دادند و نقض قول آن بزرگوار هم نبود. و همين طور اگر از هر يك از آن بزرگواران سؤالى مى شد بدون مراجعه به آثار ائمّه ى قبلى چيزى مى فرمودند كه اقوال آنها را رد نمى كرد، به طورى كه همه به يك جا و يك هدف راهنمايى مى كردند و روش آنان عليهم السّلام اين بود كه خلق را به سوى هدفى واحد سير مى دادند. از همين اتّحاد قول و روش ، مى فهميم كه همه ى آنان حقّ اند." ( سفینة الصّادقین : ۲۱۱)
💠@sadeghin_ir
💠کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه
2⃣از نظر ایشان رفتار و عمل ائمّه اطهار علیهم السّلام مأخذ عرفان و معنویت حقیقی است . " عمل پيامبر اكرم و ائمه ى معصومين عليهم السّلام و گفتارشان و ادعيه اى كه از آنان رسيده همه پر از نكات دقيق عرفانى است، ولى ما كوريم و چنان در خوديت و غرور فرو رفته ايم كه نه مى بينيم و نه مى فهميم." ( سفینة الصّادقین : ۳۲۰)
3⃣ پذیرش و تحمّل ولایت امیرالمؤمنین مبتنی بر مجاهده ی با نفس است . در این باره می فرمایند: " پذيرش و تحمّل ولايت مولا امير المؤمنين عليه السلام ...
براى بسيارى از نفوس دشوار است؛ چون آن بزرگوار - صلوات الله عليه - مربّى نفوس اند. نفس جهول و سركش را مى گيرند و به نفسى قدسى متحول مى سازند" .( سفینة الصّادقین : ۱۳۷)
4⃣از نظر ایشان برای سالک الی الله مقام توحید حقیقی منحصرا از طریق ولایت امیرالمؤمنین به دست می آید. در این باره می فرمایند: " اگر كسى ذرّه اى با ذات مقدّس اميرالمؤمنين عليه السّلام آشنا شود آنجا غير از خدا چيزى نخواهد يافت هم چنان كه خود فرموده اند: «معرفتى بالنورانيّة معرفة الله .» ( سفینة الصّادقین : ۲۲۳) در این مورد یکی از مکاشفات معنوی خود را بیان می کنند: " يك روز هم به حرم رفته و عرض كردم: يا امير المؤمنين! عشق خداى متعال را به من عنايت فرماييد. روز بعد متوجّه شدم حالت محبّت و عشق عجيبى نسبت به خود اميرالمؤمنين عليه السّلام پيدا كرده ام! مجدّدا به حرم مشرّف شده و عرض كردم: يا امير المؤمنين! من عشق خدا را خواسته بودم. بلافاصله متوجّه شدم همان عشق مبدّل به عشق خداى متعال گرديد.
البتّه حال من در واقع تغييرى نكرد، بلكه ادراك من متحوّل گرديد. و اين مطلب بسيار مهمّ برايم روشن شد كه آنجا دوئيّت و تعيّنى در كار نيست".( سفینة الصّادقین : ۲۲۲)
💠@sadeghin_ir
💠کانال رسمی حضرت آیت الله یعقوبی رضوان الله تعالی علیه