🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص29
10- الأمالي للشيخ الطوسي سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَبْدِي أَ كُنْتَ عَالِماً فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ وَ إِنْ قَالَ كُنْتُ جَاهِلًا قَالَ لَهُ أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ حَتَّى تَعْمَلَ فَيُخْصَمُ فَتِلْكَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ.
گويد : از امام صادق( عليه السّلام ) شنيدم كه از تفسير اين آيه : قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَة
« پس خداى را حجّت رساست»
از آن حضرت پرسش شد ،
فرمود : خداى متعال در روز قيامت به بنده گويد :
بندۀ من آيا مىدانستى؟
پس اگر گويد : آرى، باو مىفرمايد :
پس چرا بدان چه مىدانستى عمل نكردى ؟
و اگر گويد : نمىدانستم و جاهل بودم،
باو مىفرمايد : چرا نياموختى تا عمل كنى ؟
پس او را محكوم نمايد، و اين است حجّت رسا.
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَة
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَة انعام ی 149
بگو براى خدا دليل رسا (و قاطع) است
(بطورى كه بهانهاى براى هيچكس باقى نمىگذارد)
حجة بالغة : دليل كامل كه به حدّ
مغلوب كردن خصم مىرسد
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَة خداوند، با فطرت توحيدى كه در انسان قرار داده و با هدايت انبيا و عقل،
حجّت را بر مردم تمام كرده و راه خير و شرّ و پايان نيك يا بد هر كدام را هم بيان نموده است.
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَة براى خطاكاران هم راه توبه و جبران را باز گذاشته است .
معجزههاى روشن انبيا وشيوهى نيكوى دعوت
و استدلالهاى محكم آنان وسازگارى دين
با فطرت وعقل، حجّت را برمردم تمام كرده است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_85_1401-10-10.mp3
19.5M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه هشتاد و پنجم - صوتی
✨ تاریخ : 10 / 10 / 1401
💥 دروغ گویانی بودند که می گفتند مهدی هستند و یکی از دلیل ها شان استخاره بوده
◀️ استخاره با تسبیح
✅ استخاره جلسه ( 7 )
لینک جلسه قبلی ( هشتاد و چهارم ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26760
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه هشتاد و پنجم #المهدویة_الخاتمة
مهدویت ( شنبه ها نقد مدعیان کذاب )
دروغ گویانی بودند که
می گفتند مهدی هستند
و یکی از دلیل ها شان استخاره بوده
=1= میرزا غلام احمد قادیانی
سنی هندوستانی تولد 1214 شمسی
=2= محمد عبد الله قحطانی
سنی عربستانی ت 1335 شمسی
=3= احمد اسماعیل بصری
یمانی قلابی تولد 1347 شمسی
انـواع اسـتـخـاره
= = دعایی = = غیر دعایی
1= استخاره مطلق 1= استخاره با قرآن
2= استخاره قلبی 2= استخاره با تسبیح
3= استخاره مشورتی 3 = استخاره با کاغذ رقعه
أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ
خِيَرَةً فِي عَافِيَة
الكافي ج3 ص471
استخاره با تسبیح
... واگذار کردن انتخاب به خداوند
در کاری است که
انسان در انجام دادن آن تردید دارد
بحار ج 88 ص250
وَ وَجَدْتُ فِي مُؤَلَّفَاتِ أَصْحَابِنَا نَقْلًا مِنْ كِتَابِ السَّعَادَاتِ مَرْوِيّاً عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ :
يَقْرَأُ الْحَمْدَ مَرَّةً وَ الْإِخْلَاصَ ثَلَاثاً
وَ يُصَلِّي عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً ثُمَّ يَقُولُ :
از امام صادق ( علیه السلام) روایت شده است
: ( در زمان استخاره با تسبیح ) ابتدا یك مرتبه سوره حمد را مى خوانى و سپس سه بار سوره توحید
( قل هو اللّه...) را و بعد از آن پانزده مرتبه
صلوات مى فرستى، آنگاه مى گویى:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْحُسَيْنِ وَ جَدِّهِ وَ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ
وَ أَخِيهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ
أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ أَنْ تَجْعَلَ لِيَ الْخِيَرَةَ فِي هَذِهِ السُّبْحَةِ
وَ أَنْ تُرِيَنِي مَا هُوَ الْأَصْلَحُ لِي فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا
اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ الْأَصْلَحُ فِي دِينِي وَ دُنْيَايَ
وَ عَاجِلِ أَمْرِي وَ آجِلِهِ فِعْلَ مَا أَنَا عَازِمٌ عَلَيْهِ
فَأْمُرْنِي وَ إِلَّا فَانْهَنِي إِنَّكَ عَلَى كُلِ شَيْءٍ قَدِيرٌ
ثُمَّ يُقْبَضُ قَبْضَةً مِنَ السُّبْحَةِ وَ يَعُدُّهَا وَ يَقُولُ
سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
إِلَى آخِرِ الْقَبْضَةِ فَإِنْ كَانَتِ الْأَخِيرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ
فَهُوَ مُخَيَّرٌ بَيْنَ الْفِعْلِ وَ التَّرْكِ وَ إِنْ كَانَ الْحَمْدُ لِلَّهِ
فَهُوَ أَمْرٌ وَ إِنْ كَانَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَهُوَ نَهْيٌ.
پس از آن، قسمتى از تسبیح را مى گیرى و آن را مى شمارى
و با عدد اوّل مى گویى : سُبْحانَ اللهِ
و با عدد دوم مى گویى : أَلْحَمْدُلِلّهِ
و با عدد سوم مى گویى : لا إِلهَ اِلاَّ اللّهُ
و به همین ترتیب پیش مى روى
در پایان درصورتی که دانه آخر شمارش ،
سُبحان الله بود، مخیّر میان فعل و ترك هستى
و چنانچه أَلْحَمْدُللهِ بود، علامت امر است و آن را انجام مى دهى
و درصورتی که لا إِلهَ اِلاَّ اللّهُ بود،
نهى است و آن را ترك مى كنى ج 88 ص250 بحار
مفاتحالغیب، ص 52 بحار ج 88 ص 250
أَقُولُ سَمِعْتُ وَالِدِي ره يَرْوِي عَنْ شَيْخِهِ الْبَهَائِيِّ نَوَّرَ اللَّهُ ضَرِيحَهُ أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَمِعْنَا مُذَاكَرَةً عَنْ مَشَايِخِنَا عَنِ الْقَائِمِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ فِي الِاسْتِخَارَةِ بِالسُّبْحَةِ أَنَّهُ يَأْخُذُهَا وَ يُصَلِّي عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ يَقْبِضُ عَلَى السُّبْحَةِ وَ يَعُدُّ اثْنَتَيْنِ اثْنَتَيْنِ فَإِنْ بَقِيَتْ وَاحِدَةٌ فَهُوَ افْعَلْ وَ إِنْ بَقِيَتْ اثْنَتَانِ فَهُوَ لَا تَفْعَلْ.
علامۀ مجلسی رحمةالله علیه میفرماید :
پدرم از شیخ بهایی رحمةالله علیه نقل میفرمود
که ما از مشایخ خود شنیدهایم که
حضرت صاحبالامر(عليهالسّلام) در مورد استخاره
با تسبیح روایت میکردند که :
سه مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات بفرست،
سپس میانۀ تسبیح را بگیر و دوتا دو تا رد کن.
اگر آخری جفت آمد، بد است
و اگر فرد آمد، خوب است.
علامه مجلسی : پدرم ملامحمدتقی مجلسی،
اکثر اوقات در اموری که عجله داشتند،
اینگونه استخاره میکردند.
شیخ فقیه بزرگوار صاحب جواهر در کتاب جواهر فرموده : استخارهای است که پیش بعضی از اهل زمان رایج است و بسا به مولای ما حضرت قائم
(عجل الله تعالی فرجه) نسبت داده میشود
و آن به این صورت است که:
پس از قرائت و دعا، یک قبضه از تسبیح را بگیرد
ادامه دارد 👆👇
ادامه مطالب جلسه بالا 👆👇
و هشت هشت رد کند،
1 خوب است 2 یک نهی دارد
3 میانه است 4 دارای دو نهی است
5 بد و پشیمانی دارد 6 خیلی خوبِ عجله کنید
7 زحمت دارد 8 در آن چهار نهی است.
استخاره با تسبیح که آقا امام زمان(عج) به مرحوم آیتالله مرعشی تعلیم فرموده اند عبارت است از:
... در رابطه با استخاره سخن به میان آمد .
سید عرب ( امام زمان عج ) فرمود :
اى سید ( = آقای مرعشی ) با تسبیح
چگونه استخاره مى کنى ؟
گفتم: سه مرتبه صلوات مى فرستم
و سه مرتبه مى گویم:
استخیر الله برحمته خیرة فى عافیة
پس قبضه ای از تسبیح را گرفته مى شمارم،
اگر دو تا بماند بد است و اگر یکى ماند خوب است.
فرمود : این استخاره، دنباله ای دارد که به شما نرسیده و آن این است که
هر زمان یکى باقى ماند فورا حکم به خوبى استخاره ندهید بلکه مجدد بر ترک عمل، استخاره کنید
درصورتی که زوج آمد کشف مى شود
استخاره اول خوب است،
ولی چنانچه یکى آمد کشف مى شود که
استخاره اول میانه است.
بهتر است برای هر کار با تسبیح
دو تا استخاره بگیرید
یکی برای انجام دادن
یکی برای ترک کردن
فعل 1 ترک 2 = خیلی خوب حتما اقدام شود
فعل 2 ترک 1 = خیلی بد اصلا اقدام نشود
فعل 1 ترک 1 = میانه نفع و ضرری ندارد
فعل 2 ترک 2 = صبر کنید و مشورت و تحقیق
استخاره 2 تایی = دو تا دو تا رد کردن
استخاره 3 تایی = سه تا سه تا رد کردن
استخاره 4 تایی = چهار تا چهارتا رد کردن
استخاره 8 تایی = هشت تا هشت تا رد کردن
چطوری استخاره با تسبیح بگیریم ؟
نیت روش استخاره ... ( مثلا دو تا یی )
قرائت سوره حمد و توحید دعا ... 3 تا صلوات
3 مرتبه أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِخِيَرَةً فِي عَافِيَة
اگر یکی آمد خوب و اگر دو تا آمد بد است
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
📚حکایت دنیا
🐜قطره عسلی بر زمین افتاد، مورچه کوچکی آمد و از آن چشید و خواست که برود اما مزه ی عسل برایش اعجاب انگیز بود، پس برگشت و جرعه دیگری نوشید ...
باز عزم رفتن کرد، اما احساس کرد که خوردن از لبه عسل کفایت نمی کند و مزه واقعی را نمی دهد، پس بر آن شد تا خود را در عسل بیندازد تا هر جه بیشتر و بیشتر لذت ببرد ...
مورچه در عسل غوطه ور شد و لذت می برد ... اما ( افسوس ) که نتوانست از آن خارج شود، پاهایش خشک و به زمین چسبیده بود و توانایی حرکت نداشت ... در این حال ماند تا آنکه نهایتا مرد ...
دنیا چیزی نیست جز قطره عسلی بزرگ! پس آنکه به نوشیدن مقدار کمی از آن اکتفا کرد نجات می یابد، و آنکه در شیرینی آن غرق شد هلاک می شود ...
این است حکایت دنیا ...
☘❤️☘❤️☘❤️☘❤️☘❤️
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_531_تاریخ_1401_10_11.mp3
10.02M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 531
🌹 خوردن و آشامیدن ( 22 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 6 )
👈❤️🔥 خوردن شراب و مُسکِرات
🌷 تاریخ 1401.10.11
🌼 صفحه 581
💥 مسئله 1388
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 530 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26806
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
وسائل الشیعه ج 25 ص 317
از امام صادق روایت شده است که فرمودند :
شراب، ریشه بدی ها (أم الخبائث)
و سرچشمه هر شری است
و کسی که شراب می خورد، عقل خود را از دست می دهد و در آن موقع خدا را نمی شناسد
و از هیچ گناهی باک ندارد
و آن را مرتکب می شود
و احترام هیچ کس را نگه نمیدارد
و حق خویشان نزدیک را رعایت نمیکند
و قطع رحم می نماید
و از زشتیهای آشکار روی نمیگرداند
و آن را انجام می دهد،
انسان مست افسارش به دست شیطان است
اگر به او دستور دهد برای بت سجده نماید
خواهد کرد و به هر کجا می خواهد او را می برد .
وسائل الشیعه ج 25 ص 339
از امام صادق روایت شده که رسول خدا فرمودند: هر مسکری (مست کننده ای) حرام است و آنچه زیاد آن مسکر است، خوردن کم آن نیز حرام است
وسائل الشیعه ج 25 ص 328
از امام صادق روایت شده که رسول خدا صلى الله عليه و آله سلم فرمودند : شفاعت من به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد، به خدا سوگند او بر من در حوض کوثر وارد نمی شود؛
شفاعت من به کسی که
مسکر می نوشد نمیرسد،
به خدا سوگند او بر من
در حوض کوثر وارد نمی شود.
مسأله ۱۳۸۸ آشامیدن شراب انگور و سایر مسکرات ( چه جامد و چه مایع ) حرام میباشد،
و « فقاع » که غالباً از جو گرفته می شود
و موجب درجه خفیفی از مستی است،
خوردن آن حرام است
اما آب جو که برای خواص طبی از جو میگیرند
و به آن «ماء الشعیر» میگویند و موجب هیچ گونه مستی نیست خوردن آن حلال میباشد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.11.mp3
8.56M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 30
🏷 جلسه صد و نود و یکم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 118 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.11
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26809
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
گلچین بحار ج2 ص30
13- معاني الأخبار و عيون أخبار الرضا عليه السلام قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا
خدا رحمت کند بندهای را که امر ما را زنده مینماید.
فَقُلْتُ لَهُ وَ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ
راوی میگوید: من گفتم:
چگونه امر شما را زنده نماید؟
قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ
فرمود: علوم ما را فرا بگیرد
و آنها را به مردم بیاموزد
فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا
که اگر مردم، محاسن و شکوه و زیبائیهای
کلام ما را بدانند بما گرايش پيدا کرده
و از ما پیروی میکنند.
قَالَ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَدْ رُوِيَ لَنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع
عرض كردم: اى فرزند رسول خدا از امام صادق عليه السّلام روايتى براى ما نقل شده كه
آن حضرت فرموده است :
أَنَّهُ قَالَ مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً
كسى كه دانشى بياموزد
1= لِيُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ
تا به وسيله آن با نابخردان بحث و جدل كند،
2= أَوْ يُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ
يا به دانشمندان مباهات نمايد،
3= أَوْ لِيُقْبِلَ بِوُجُوهِ النَّاسِ إِلَيْهِ
يا به اين منظور كه مردم به او روى آورند،
فَهُوَ فِي النَّارِ فَقَالَ (ع ) صَدَقَ جدی ...
جاى او در آتش خواهد بود؟
امام رضا عليه السّلام فرمود:
جدّم درست فرموده ...
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
نهج البلاغه - 1401.10.11.mp3
19.35M
.
#نهج_البلاغه
🌺 حکمت 368
⚡️🌏 ثوابهای الهی تفضّل است نه استحقاق
✅ یکشنبه شب 11 / 10 / 1401
🌹 لینک جلسه قبلی 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26768
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇
حکمت 368 نهج البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام) : إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَضَعَ الثَّوَابَ عَلَى طَاعَتِهِ، وَ الْعِقَابَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ،
خداوند سبحان ثواب را بر اطاعتش
و كيفر را بر معصيتش قرار داده است
ذِيَادَةً لِعِبَادِهِ عَنْ نِقْمَتِهِ ، وَ حِيَاشَةً لَهُمْ إِلَى جَنَّتِهِ.
تا بندگانش را از عذاب خود بازدارد
و آن ها را به سوى بهشتش سوق دهد.
اگر به شما دستور ایمان و اطاعت و پرستش مى دهد،
همه براى خود شما است،
و سود و برکات آن عائد خود شما مى گردد.
گر جمله كاينات كافر گردند
بر دامن كبرياش ننشيند گرد
ثوابهای الهی تفضّل است نه استحقاق
هیچ کسی از خدا طلب کار نیست
خداوند به عبادت ما نیاز ندارد
عبادت هدف عابد است نه هدف معبود
(( عابد = انسان * معبود = خالق = الله ))
دستورى كه طبيب به بيمار مى دهد
دستور به اینکه خانه تان را ضد زلزله بسازید
دستور كه منزل خود را رو به آفتاب بسازيم،
نبايد كسى گمان كند كه خورشيد به ما نياز دارد،
ابر و باد و مه و خورشيد فلك در كارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار
شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
بحار ج 7 ص 11
أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا مِنَ النَّاسِ أَحَدٌ يَدْخُلُ الْجَنَّةَ بِعَمَلِهِ قَالُوا وَ لَا أَنْتَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ وَ لَا أَنَا إِلَّا أَنْ يَتَغَمَّدَنِيَ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) :
هيچ كس با عملش وارد بهشت نمى شود .
عرض كردند : حتى خود شما اى رسول خدا ؟!
فرمود : آرى، من هم چنين هستم،
مگر اين كه رحمت و فضل خدا شامل من شود!
وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى فَوْقِ رَأْسِهِ وَ طَوَّلَ بِهَا صَوْتَهُ.
و پيامبر اكرم دست مبارك را بر سر خود نهاد
و با صداى بلند جمله بالا را بيان كرد.
( يعنى يقين بدانيد كه من هم
مشمول اين حكم هستم )
بحار ج46 ص57
امام سجاد ع : وَ اللَّهِ لَوْ تَقَطَّعَتْ أَعْضَائِي وَ سَالَتْ مُقْلَتَايَ عَلَى صَدْرِي
بخدا سوگند اگر اعضايم ( از شدّت عبادت ) تکّه تکّه
و قطع شود و چشمانم بر روى سينهام بيفتد
لَنْ أَقُومَ لِلَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ بِشُكْرِ عُشْرِ الْعَشِيرِ مِنْ نِعْمَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ جَمِيعِ نِعَمِهِ الَّتِي لَا يُحْصِيهَا الْعَادُّون
هرگز نمی توانم سپاس يك هزارم از يك نعمت
از نعمتهاى بىشمارش را بجا آورم
وَ لَا يَبْلُغُ حَدَّ نِعْمَةٍ مِنْهَا عَلَيَّ جَمِيعُ حَمْدِ الْحَامِدِين
و ستايش تمام ستايشگران
بپايه يك نعمت او بر من نمي رسد
يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ
وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ «15» فاطر
: « اى مردم! شما همگى نیازمند به خدایید.
تنها خداوند است که بى نیاز
و شایسته هر گونه حمد و ستایش است »
من نكردم خلق تا سودى كنم
بلكه تا بر بندگان جودى كنم
آل عمران ی ۹۷ ... وَ مَنْ كَفَرَ
فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِين
: « هر کسى کفر ورزد و حج را ترک کند،
به خود زیان رسانده است.
خداوند از همه جهانیان بى نیاز است »
وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ
إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ «6» عنکبوت
: «کسى که جهاد و تلاش کند،
براى خود جهاد مى کند؛
چرا که خداوند از همة جهانیان بى نیاز است».
جاثیه ی 15 مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ
وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ.
: « کسى که عمل صالحى به جا آورد ، به سود خود
به جا آورده است، و کسى که کار بدى انجام دهد ،
به زیان خود او است. سپس همة شما به سوى پروردگارتان باز می گردید».
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_532_تاریخ_1401_10_12.mp3
9.89M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 532
🌹 خوردن و آشامیدن ( 23 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 7 )
👈❤️🔥 خوردن شراب و مُسکِرات ( 2 )
🌷 تاریخ 1401.10.12
🌼 صفحه 581
💥 مسئله 1390
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 531 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26816
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۳۹۰ . غذا خوردن یا آشامیدن و نشستن
سر سفره یا میزی که در آن شراب یا مسکرات
می نوشند، حرام است،
هرچند آن غذا و آشامیدنی حلال و مباح باشد.
مسأله ۱۳۹۱ اگر آب انگور به جوش آید خوردن آن حرام می شود
اما غوره ، خرما، مویز و کشمش یا آب آنها حکم آب انگور را ندارد. بنابراین، اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است؛
مگر آنکه مسکر و مست کننده باشد.
مسأله ۱۳۹۲. تبخیر شدن دو سوم آب انگور موجب حلال شدن آن می گردد، که :
=خود انسان یقین کند که دو قسمت آن تبخیر شده
= دو مرد عادل شهادت دهند
= یا در اختیار مسلمان باشد و او خبر دهد
مسأله ۱۳۹۳. اگر آب انگور چه قبل از جوش آمدن و چه بعد از آن با آب مخلوط شود،
برای حلال شدن آن کافی است
دو سوم مجموع آن تبخیر شود.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.12.mp3
8.09M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 31
🏷 جلسه صد و نود و دوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 119 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.12
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26818
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص30
14- ثواب الأعمال عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :
مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ كُفِيَ مَا لَمْ يَعْلَمْ.
بيان: كفى ما لم يعلم أي علمه الله بلا تعب.
امام صادق عليه السلام : هر كه به آنچه مى داند عمل كند، از آنچه نمى داند كفايت شود.
( خداوند بدون زحمت به او آموزش می دهد )
بحار ج2 ص31
20- قَالَ الصَّادِقُ ع الْعِلْمُ أَصْلُ كُلِّ حَالٍ سَنِيٍّ
وَ مُنْتَهَى كُلِّ مَنْزِلَةٍ رَفِيعَةٍ لِذَلِكَ قَالَ النَّبِيُّ ص
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ
أَيْ عِلْمِ التَّقْوَى وَ الْيَقِينِ.
علم، ریشة هر صفت نیکو
و اوج هر جایگاه رفیعی است
و از این روست که پیامبر(ص) فرموده است :
کسب علم یعنی دانشِ تقوا و دین
بر هر فرد مسلمان (چه زن و چه مرد) واجب است
بحار ج2 ص31
21- وَ قَالَ عَلِيٌّ ع اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَةِ النَّفْسِ وَ فِيهِ مَعْرِفَةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ.
دانش بجویید؛ اگرچه در چین باشد. آن دانش، علم خودشناسی است و در آن، معرفت خداوند عزوجل نهفته است ( گر چه مسافت طولانی بروید و علم بیاموزید )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تفسیر سوره کهف 1401.10.12.mp3
19.98M
.
🌺☘️🌼🌺☘️🌼🌺☘️
🌈🌈 در محضر قرآن
🌈🌈🌈 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷
⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
⚡️⚡️ جلسه شماره + 19 +
🌷 موضوع جلسه : قهرمان توحيد ( حضرت ابراهیم علیه السلام ) ( 2 )
⚡️ مورخه : 12 . 10 . 1401
#سایر_جلسات_تفسیر_صوتی
✅ لینک جلسه قبلی ، تفسیر
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26733
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه نوزدهم - سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👇
جلسه دوم قـهـرمـان تـوحـيد
حضرت ابراهيم خليل الرحمن
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» مریم ع
در اين كتاب از ابراهيم ياد كن كه او
بسيار راستگو و پيامبر خدا بود .
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ
ذكر احوال سابقين در قرآن مجيد
از انبياء و مؤمنين و صلحاء و متقين
و از كفار و مشركين و فجار و فاسقين ...
إِبْرَاهِيم : جدّ أوّل پیامبر ما و انبیاء بنى اسرائيل
مورد تصديق مسلمين و يهود و نصارى
نام مباركش 69 بار در قرآن آمده
ابراهیم کلمه عبری = پدر مهربان
پدر ایشان : تارُخ
مادر : امیله
تاریخ ولادت : ۳۳۲۳ سال بعد از هبوط آدم
مدت عمر : ۱۷۵ سال
حضرت آدم لقب : خلیفه الله ابوالبشر صفوه الله
حضرت نوح لقب : شیخ الانبیاء
حضرت ابراهیم لقب : خلیل الله
حضرت اسماعیل لقب : ذبیح الله
حضرت یعقوب لقب : اسرائیل ( عبد الله )
حضرت یوسف لقب : صدیق
حضرت موسی لقب : کلیم الله
حضرت سلیمان لقب : حشمت الله
حضرت عیسی لقب : مسیح + روح الله
حضرت محمد ص معروف ترین القاب:
حبیب الله خاتم الانبیاء رسول الله
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» مریم ع
در اين كتاب از ابراهيم ياد كن كه او
بسيار راستگو و پيامبر خدا بود .
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ
در موضوع حضرت ابراهيم ع اختلافاتی هست
1 = در نسب ابراهيم ع
اهل تسنن : او فرزند آزر كه مشرك و بت پرست بود
و لی شيعه مأخوذ از اَخبار آل اطهار معتقد هستند
كه پدر ابراهيم تارُخ بوده مؤمنِ صالح
أب = کسی که امور فرد را بر عهده دارد مثل : پدر، عمو ، جد ، پدر زن ، و رئیس و بزرگ قبیله
تارُخ = پدر اَصلی ابراهیم ع ( والِد )
والِد = پدر
آزر = عموى ابراهیم ع و بت ساز و بت فروش
و شوهر مادر ابراهیم ع و ابراهیم پیش او بزرگ شده
و به اين مناسبت اطلاق اَب بر او مىكرد
و دليل شيعه با توجه به روایات
دو آيه در قرآن سوره توبه ی 114
وَ ما كانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ
وَعَدَها إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ
و سوره ابراهيم ي 41 ابراهيم ع :
... رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ
يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ
عقیده شیعه : تمامی پدران ( و مادران )
رسول الله ص همه تا حضرت آدم ع
مومن و موحد بودند
يَا مَوْلَايَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً
فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تَلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِيَابِهَا ...
أَشْهَدُ أَنَّكَ طُهْرٌ طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ مُطَهَّرٍ طَهُرْتَ وَ طَهُرَتْ أَرْضٌ أَنْتَ بِهَا وَ طَهُرَ حَرَمُك
اجداد پیامبر تا حضرت آدم علیه السلام :
محُمَّدٌ رَسُولُ اللهِ(ص) ابْنُ عَبْدِ اللهِ
بْنِ عَبْدِ المُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافِ بْنِ
قُصَی بْنِ کلَابِ بْنِ مُرَّةَ بْنِ کعْبِ بْنِ لُؤَی بْنِ غَالِبِ
بْنِ فِهْرِ بْنِ مَالِک بْنِ النَّضْرِ بْنِ کنَانَةَ بْنِ خُزَیمَةَ
بْنِ مُدْرِکةَ بْنِ إِلْیاسَ بْنِ مُضَرَ بْنِ نِزَارَ بْنِ
مَعَدَّ بْنِ عَدْنَان بن ...
إسماعیل بن إبراهیم(ع)
بن تارخ بن تاخور بن ساروخ بن أرعواء
بن فالغ بن هود(ع) بن شالخ بن أرفخشد بن
سام بن نوح(ع) بن لمک بن متوشلخ بن إدریس(ع) بن یارد بن مهلائیل بن قینان بن أنوش بن
شیث بن آدم(ع)
2 = در عقيده ابراهيم ع
يهود گفتند هم عقيده ما است
نصارى گفتند در مذهب ما است
مسلمين گفتند مذهب اسلام است
: ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا
وَ لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
آل عمران آيه 67
ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حقگرا و تسليم خدا بود و هرگز از مشركان نبود.
3 = فرزندی که قرار بود قربانی شود :
يهود گفتند اسحق بوده
و عقيده مسلمين اسمعيل بوده
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» مریم ع
در اين كتاب از ابراهيم ياد كن كه او
بسيار راستگو و پيامبر خدا بود .
صـداقـت ، شرط نبوّت است .
صِدق = راستی و درستی
1 = صِدق در كلام 2 = صدق در افعال
3 = صدق در عقیده 4 = صدق در وعده
5 = صدق در اخلاق 6 = صدق در كتابت
صِدق ...
صادق = راستگو ...
صدّيق = صيغه مبالغه = بسیار راستگو ...
و ابراهيم ع صدّيق بوده و اين دليل بر مقام عصمت است
ی 119 توبه : وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ
( و با راستگويان باشيد )
کسانی که در تمام عقائد و افعال
و گفتار در تمام عمر صادق بودند
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_533_تاریخ_1401_10_13.mp3
10.46M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 533
🌹 خوردن و آشامیدن ( 24 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 8 )
👈❤️🔥 خوردن شراب و مُسکِرات ( 3 )
🌷 تاریخ 1401.10.13
🌼 صفحه 582
💥 مسئله 1393
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 532 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26822
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۳۹۳. اگر آب انگور چه قبل از جوش آمدن و چه بعد از آن با آب مخلوط شود،
برای حلال شدن آن کافی است
دو سوم مجموع آن تبخیر شود.
مسأله ۱۳۹۶ خوردن و آشامیدن خوراکیها آشامیدنیها و داروهایی که حاوی مقدار اندکی الکل است که عرفاً از بین رفته
و مستهلک محسـوب میشود اشکال ندارد
توجه : الکل پاک است
مگر آنکه ثابت شود
از تقطیر شراب انگور به دست آمده است؛
مسأله ۱۳۹۷. عصاره مالت جو ( چه به صورت شربت و مایع باشد و چه به صورت پودر و جامد )
و قرص یا پودر مخمِّر آب جو نجس نمی باشد ...
توجه : عصاره مالت جو و قرص یا پودر آن را میتوان به شیوه حلال بدون الکل مسکر یا شیوه حرام (حاوی الکل مسکر) تهیه کرد
و حلال بودن آنها بستگی به کیفیت تولید آن دارد.
جلد 1 خمر (شراب انگور)
مسأله ۱۳۰. «خمر» نجس است و منظور از آن شرابی است که از آب انگور تهیه میشود
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.13.mp3
7.53M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 31
🏷 جلسه صد و نود و سوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 120 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.13
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26824
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص31
22- قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ
هر کس خود را بشناسد،
خدای خود را خواهد شناخت.
ثُمَّ عَلَيْكَ مِنَ الْعِلْمِ بِمَا لَا يَصِحُّ الْعَمَلُ إِلَّا بِهِ وَ هُوَ الْإِخْلَاصُ.
و دیگر آنکه، بر تو باد به فراگیری علمی که عمل،
جز با آن صحیح نباشد و آن اخلاص است.
خود شناسی = خدا شناسی
علم با عمل = عمل با اخلاص
بحار ج2 ص31
23- قَالَ النَّبِيُّ ص نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ
وَ هُوَ الْعِلْمُ الَّذِي يُضَادُّ الْعَمَلَ بِالْإِخْلَاصِ
: پناه می بریم به خدا از علمی که سودی نرساند
و این، علمی است که از اخلاص تهی باشد
.
علی محبی 1401.10.13.mp3
18.27M
.
#حق_الیقین
#امام_شناسی
🌼 جلسه هفتاد و نهم #صوتی
🌺 تدریس کتاب حق الیقین #صوتی
💝 سؤال و ثواب و عقاب و فشار قبر ( 6 )
🖤 فشار قبر برای مومن و کافر
🌹 سه شنبه شب 1401.10.13
♻️ لینک جلسه قبلی 👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26742
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
#حق_الیقین
اِعـتـقـادات ( سه شنبه ها )
ص 640 حق الیقین علامه مجلسی { گلچین کتاب }
فشار قبر و ثواب و عقاب در قبر ( = برزخ )
اجماعی جمیع مسلمانان است
حضرت صادق علیه السّلام فرمود :
بخدا سوگند که نمیترسم بر شما مگر برزخ را
اما در وقتی که در قیامت با ما باشید
ما اولائیم بشفاعت شما
حضرت صادق ع : که چون سعد بن معاذ انصاري برحمت الهی واصل شد پیامبر ...
بدون کفش و عبا با جنازه او روان شد
(هفتاد هزار ملک در تشییع جنازه او)
... حضرت خود داخل قبر او شد
و بدست مبارك خود او را در لحد گذاشت ...
پس مادر سعد گفت که اي سعد
گوارا باد تو را بهشت
حضرت فرمود اي مادر سعد جزم مکن بر پروردگار خود بدرستی که در قبر فشاري بسعد رسید
... پیامبر فرمود : من اقتدا به ملائکه کردم ...
و دستم در دست جبرئیل علیه السّلام بود
هر جا را که او میگرفت من میگرفتم ...
پیامبر : فشارقبر به سعد رسید
چون با اهلش کج خلقی میکرد
بروایت دیگر : در زبانش غلظتی بود با اهلش
یونس از حضرت امام رضا علیه السّلام سؤال کرد
از کسی که او را بر دار کشیده باشند
آیا عذاب قبر باو میرسد ؟
حضرت فرمود بلی
خدا هوا را امر نماید که او را بفشارد
حضرت صادق علیه السّلام :
پروردگار زمین و پروردگار هوا یکی است وحی میکند خدا بهوا پس میفشارد او را
بدتر از فشار در قبر
رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم :
فشار قبر از براي مؤمن کفاره ایست که از براي آنچه از او صادر شده است
از ضایع کردن نعمتهاي خدا
(( کیفر و چوبِ کارهای بد مان را
یا پاداش ونتیجه کارهای خوب مان را
مرحله به مرحله میخوریم :
1 = در همین زندگی دنیا با گرفتاریها یا گشایشها و ...
2 = با سختی یا آسانی جان دادن و قبض روح
3 = درون قبر و برزخ
4 = در محشر و قیامت
5 = در جهنم یا بهشت ))
حضرت صادق علیه السّلام : چون از کافر سؤال کنند در قبر و گوید نمیدانم ضربتی بر او بزنند
که هر که خدا خلق کرده است بشنود
بغیر از انسان و مسلط گرداند بر او شیطان را
و دیده هاي او مانند مس گداخته سرخ باشد
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_534_تاریخ_1401_10_14.mp3
12.33M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 534
🌹 خوردن و آشامیدن ( 25 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 9 )
🌷 تاریخ 1401.10.14
🌼 صفحه 584
💥 مسئله 1398
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 533 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26829
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
۳ . سایر اشیای نجس
مسأله ۱۳۹۸ خوردن و آشامیدن عین نجس
و چیزهایی که نجس شده اند،
مثل غذای متنجس حرام است.
مسأله ۱۳۹۹ خوردن مردار (میته )
حتی ماهی ...
و خوردن اجزای بدن مردار
حرام است
مسأله ۱۴۰۰ اجزای بدون روح مردار حلال گوشت مانند استخوان، شاخ، ناخن هر چند دارای خون جهنده باشد پاک محسوب میشوند؛
ولی خوردن آنها محل اشکال است
و بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
۴ . گِل، خاک، شِن، سنگ ریزه
مسأله ۱۴۰۱ خوردن انواع گِل و کلوخ حرام است
و نیز خوردن خاک، شن و سنگریزه (رَمل)
بنابر احتیاط واجب، حرام میباشد ؛
مسأله ۱۴۰۲ خوردن گِلِ اَرمنی و داغستانی
و غیر آن برای معالجه بیماری، در صورتی که
درمان منحصر به آن باشد اشکال ندارد،
وگرنه جایز نیست.
مسأله ۱۴۰۵. خوردن تربت حضرت سيّد الشهداء ،
با وجود سه شرط جایز است:
۱ = برای شفا خورده شود؛
۲ = بیش از مقدار یک نخود متوسط نباشد؛
3 = یقین داشته باشد که تربت مربوط به قبر مطهر
آن حضرت یا نزدیک آن می باشد،
طوری که عرف آن را ملحق به قبر مطهر بداند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.