تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_532_تاریخ_1401_10_12.mp3
9.89M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 532
🌹 خوردن و آشامیدن ( 23 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 7 )
👈❤️🔥 خوردن شراب و مُسکِرات ( 2 )
🌷 تاریخ 1401.10.12
🌼 صفحه 581
💥 مسئله 1390
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 531 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26816
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۳۹۰ . غذا خوردن یا آشامیدن و نشستن
سر سفره یا میزی که در آن شراب یا مسکرات
می نوشند، حرام است،
هرچند آن غذا و آشامیدنی حلال و مباح باشد.
مسأله ۱۳۹۱ اگر آب انگور به جوش آید خوردن آن حرام می شود
اما غوره ، خرما، مویز و کشمش یا آب آنها حکم آب انگور را ندارد. بنابراین، اگر جوش بیایند پاک و خوردن آنها حلال است؛
مگر آنکه مسکر و مست کننده باشد.
مسأله ۱۳۹۲. تبخیر شدن دو سوم آب انگور موجب حلال شدن آن می گردد، که :
=خود انسان یقین کند که دو قسمت آن تبخیر شده
= دو مرد عادل شهادت دهند
= یا در اختیار مسلمان باشد و او خبر دهد
مسأله ۱۳۹۳. اگر آب انگور چه قبل از جوش آمدن و چه بعد از آن با آب مخلوط شود،
برای حلال شدن آن کافی است
دو سوم مجموع آن تبخیر شود.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.12.mp3
8.09M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 31
🏷 جلسه صد و نود و دوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 119 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.12
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26818
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص30
14- ثواب الأعمال عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :
مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ كُفِيَ مَا لَمْ يَعْلَمْ.
بيان: كفى ما لم يعلم أي علمه الله بلا تعب.
امام صادق عليه السلام : هر كه به آنچه مى داند عمل كند، از آنچه نمى داند كفايت شود.
( خداوند بدون زحمت به او آموزش می دهد )
بحار ج2 ص31
20- قَالَ الصَّادِقُ ع الْعِلْمُ أَصْلُ كُلِّ حَالٍ سَنِيٍّ
وَ مُنْتَهَى كُلِّ مَنْزِلَةٍ رَفِيعَةٍ لِذَلِكَ قَالَ النَّبِيُّ ص
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ
أَيْ عِلْمِ التَّقْوَى وَ الْيَقِينِ.
علم، ریشة هر صفت نیکو
و اوج هر جایگاه رفیعی است
و از این روست که پیامبر(ص) فرموده است :
کسب علم یعنی دانشِ تقوا و دین
بر هر فرد مسلمان (چه زن و چه مرد) واجب است
بحار ج2 ص31
21- وَ قَالَ عَلِيٌّ ع اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ وَ هُوَ عِلْمُ مَعْرِفَةِ النَّفْسِ وَ فِيهِ مَعْرِفَةُ الرَّبِّ عَزَّ وَ جَلَّ.
دانش بجویید؛ اگرچه در چین باشد. آن دانش، علم خودشناسی است و در آن، معرفت خداوند عزوجل نهفته است ( گر چه مسافت طولانی بروید و علم بیاموزید )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تفسیر سوره کهف 1401.10.12.mp3
19.98M
.
🌺☘️🌼🌺☘️🌼🌺☘️
🌈🌈 در محضر قرآن
🌈🌈🌈 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷
⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
⚡️⚡️ جلسه شماره + 19 +
🌷 موضوع جلسه : قهرمان توحيد ( حضرت ابراهیم علیه السلام ) ( 2 )
⚡️ مورخه : 12 . 10 . 1401
#سایر_جلسات_تفسیر_صوتی
✅ لینک جلسه قبلی ، تفسیر
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26733
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه نوزدهم - سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👇
جلسه دوم قـهـرمـان تـوحـيد
حضرت ابراهيم خليل الرحمن
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» مریم ع
در اين كتاب از ابراهيم ياد كن كه او
بسيار راستگو و پيامبر خدا بود .
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ
ذكر احوال سابقين در قرآن مجيد
از انبياء و مؤمنين و صلحاء و متقين
و از كفار و مشركين و فجار و فاسقين ...
إِبْرَاهِيم : جدّ أوّل پیامبر ما و انبیاء بنى اسرائيل
مورد تصديق مسلمين و يهود و نصارى
نام مباركش 69 بار در قرآن آمده
ابراهیم کلمه عبری = پدر مهربان
پدر ایشان : تارُخ
مادر : امیله
تاریخ ولادت : ۳۳۲۳ سال بعد از هبوط آدم
مدت عمر : ۱۷۵ سال
حضرت آدم لقب : خلیفه الله ابوالبشر صفوه الله
حضرت نوح لقب : شیخ الانبیاء
حضرت ابراهیم لقب : خلیل الله
حضرت اسماعیل لقب : ذبیح الله
حضرت یعقوب لقب : اسرائیل ( عبد الله )
حضرت یوسف لقب : صدیق
حضرت موسی لقب : کلیم الله
حضرت سلیمان لقب : حشمت الله
حضرت عیسی لقب : مسیح + روح الله
حضرت محمد ص معروف ترین القاب:
حبیب الله خاتم الانبیاء رسول الله
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» مریم ع
در اين كتاب از ابراهيم ياد كن كه او
بسيار راستگو و پيامبر خدا بود .
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ
در موضوع حضرت ابراهيم ع اختلافاتی هست
1 = در نسب ابراهيم ع
اهل تسنن : او فرزند آزر كه مشرك و بت پرست بود
و لی شيعه مأخوذ از اَخبار آل اطهار معتقد هستند
كه پدر ابراهيم تارُخ بوده مؤمنِ صالح
أب = کسی که امور فرد را بر عهده دارد مثل : پدر، عمو ، جد ، پدر زن ، و رئیس و بزرگ قبیله
تارُخ = پدر اَصلی ابراهیم ع ( والِد )
والِد = پدر
آزر = عموى ابراهیم ع و بت ساز و بت فروش
و شوهر مادر ابراهیم ع و ابراهیم پیش او بزرگ شده
و به اين مناسبت اطلاق اَب بر او مىكرد
و دليل شيعه با توجه به روایات
دو آيه در قرآن سوره توبه ی 114
وَ ما كانَ اسْتِغْفارُ إِبْراهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ
وَعَدَها إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ
و سوره ابراهيم ي 41 ابراهيم ع :
... رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ
يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ
عقیده شیعه : تمامی پدران ( و مادران )
رسول الله ص همه تا حضرت آدم ع
مومن و موحد بودند
يَا مَوْلَايَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً
فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّةُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تَلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِيَابِهَا ...
أَشْهَدُ أَنَّكَ طُهْرٌ طَاهِرٌ مُطَهَّرٌ مِنْ طُهْرٍ طَاهِرٍ مُطَهَّرٍ طَهُرْتَ وَ طَهُرَتْ أَرْضٌ أَنْتَ بِهَا وَ طَهُرَ حَرَمُك
اجداد پیامبر تا حضرت آدم علیه السلام :
محُمَّدٌ رَسُولُ اللهِ(ص) ابْنُ عَبْدِ اللهِ
بْنِ عَبْدِ المُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافِ بْنِ
قُصَی بْنِ کلَابِ بْنِ مُرَّةَ بْنِ کعْبِ بْنِ لُؤَی بْنِ غَالِبِ
بْنِ فِهْرِ بْنِ مَالِک بْنِ النَّضْرِ بْنِ کنَانَةَ بْنِ خُزَیمَةَ
بْنِ مُدْرِکةَ بْنِ إِلْیاسَ بْنِ مُضَرَ بْنِ نِزَارَ بْنِ
مَعَدَّ بْنِ عَدْنَان بن ...
إسماعیل بن إبراهیم(ع)
بن تارخ بن تاخور بن ساروخ بن أرعواء
بن فالغ بن هود(ع) بن شالخ بن أرفخشد بن
سام بن نوح(ع) بن لمک بن متوشلخ بن إدریس(ع) بن یارد بن مهلائیل بن قینان بن أنوش بن
شیث بن آدم(ع)
2 = در عقيده ابراهيم ع
يهود گفتند هم عقيده ما است
نصارى گفتند در مذهب ما است
مسلمين گفتند مذهب اسلام است
: ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا
وَ لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
آل عمران آيه 67
ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حقگرا و تسليم خدا بود و هرگز از مشركان نبود.
3 = فرزندی که قرار بود قربانی شود :
يهود گفتند اسحق بوده
و عقيده مسلمين اسمعيل بوده
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا «41» مریم ع
در اين كتاب از ابراهيم ياد كن كه او
بسيار راستگو و پيامبر خدا بود .
صـداقـت ، شرط نبوّت است .
صِدق = راستی و درستی
1 = صِدق در كلام 2 = صدق در افعال
3 = صدق در عقیده 4 = صدق در وعده
5 = صدق در اخلاق 6 = صدق در كتابت
صِدق ...
صادق = راستگو ...
صدّيق = صيغه مبالغه = بسیار راستگو ...
و ابراهيم ع صدّيق بوده و اين دليل بر مقام عصمت است
ی 119 توبه : وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ
( و با راستگويان باشيد )
کسانی که در تمام عقائد و افعال
و گفتار در تمام عمر صادق بودند
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_533_تاریخ_1401_10_13.mp3
10.46M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 533
🌹 خوردن و آشامیدن ( 24 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 8 )
👈❤️🔥 خوردن شراب و مُسکِرات ( 3 )
🌷 تاریخ 1401.10.13
🌼 صفحه 582
💥 مسئله 1393
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 532 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26822
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۳۹۳. اگر آب انگور چه قبل از جوش آمدن و چه بعد از آن با آب مخلوط شود،
برای حلال شدن آن کافی است
دو سوم مجموع آن تبخیر شود.
مسأله ۱۳۹۶ خوردن و آشامیدن خوراکیها آشامیدنیها و داروهایی که حاوی مقدار اندکی الکل است که عرفاً از بین رفته
و مستهلک محسـوب میشود اشکال ندارد
توجه : الکل پاک است
مگر آنکه ثابت شود
از تقطیر شراب انگور به دست آمده است؛
مسأله ۱۳۹۷. عصاره مالت جو ( چه به صورت شربت و مایع باشد و چه به صورت پودر و جامد )
و قرص یا پودر مخمِّر آب جو نجس نمی باشد ...
توجه : عصاره مالت جو و قرص یا پودر آن را میتوان به شیوه حلال بدون الکل مسکر یا شیوه حرام (حاوی الکل مسکر) تهیه کرد
و حلال بودن آنها بستگی به کیفیت تولید آن دارد.
جلد 1 خمر (شراب انگور)
مسأله ۱۳۰. «خمر» نجس است و منظور از آن شرابی است که از آب انگور تهیه میشود
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.13.mp3
7.53M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 31
🏷 جلسه صد و نود و سوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 120 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.13
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26824
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص31
22- قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ
هر کس خود را بشناسد،
خدای خود را خواهد شناخت.
ثُمَّ عَلَيْكَ مِنَ الْعِلْمِ بِمَا لَا يَصِحُّ الْعَمَلُ إِلَّا بِهِ وَ هُوَ الْإِخْلَاصُ.
و دیگر آنکه، بر تو باد به فراگیری علمی که عمل،
جز با آن صحیح نباشد و آن اخلاص است.
خود شناسی = خدا شناسی
علم با عمل = عمل با اخلاص
بحار ج2 ص31
23- قَالَ النَّبِيُّ ص نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ
وَ هُوَ الْعِلْمُ الَّذِي يُضَادُّ الْعَمَلَ بِالْإِخْلَاصِ
: پناه می بریم به خدا از علمی که سودی نرساند
و این، علمی است که از اخلاص تهی باشد
.
علی محبی 1401.10.13.mp3
18.27M
.
#حق_الیقین
#امام_شناسی
🌼 جلسه هفتاد و نهم #صوتی
🌺 تدریس کتاب حق الیقین #صوتی
💝 سؤال و ثواب و عقاب و فشار قبر ( 6 )
🖤 فشار قبر برای مومن و کافر
🌹 سه شنبه شب 1401.10.13
♻️ لینک جلسه قبلی 👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26742
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
#حق_الیقین
اِعـتـقـادات ( سه شنبه ها )
ص 640 حق الیقین علامه مجلسی { گلچین کتاب }
فشار قبر و ثواب و عقاب در قبر ( = برزخ )
اجماعی جمیع مسلمانان است
حضرت صادق علیه السّلام فرمود :
بخدا سوگند که نمیترسم بر شما مگر برزخ را
اما در وقتی که در قیامت با ما باشید
ما اولائیم بشفاعت شما
حضرت صادق ع : که چون سعد بن معاذ انصاري برحمت الهی واصل شد پیامبر ...
بدون کفش و عبا با جنازه او روان شد
(هفتاد هزار ملک در تشییع جنازه او)
... حضرت خود داخل قبر او شد
و بدست مبارك خود او را در لحد گذاشت ...
پس مادر سعد گفت که اي سعد
گوارا باد تو را بهشت
حضرت فرمود اي مادر سعد جزم مکن بر پروردگار خود بدرستی که در قبر فشاري بسعد رسید
... پیامبر فرمود : من اقتدا به ملائکه کردم ...
و دستم در دست جبرئیل علیه السّلام بود
هر جا را که او میگرفت من میگرفتم ...
پیامبر : فشارقبر به سعد رسید
چون با اهلش کج خلقی میکرد
بروایت دیگر : در زبانش غلظتی بود با اهلش
یونس از حضرت امام رضا علیه السّلام سؤال کرد
از کسی که او را بر دار کشیده باشند
آیا عذاب قبر باو میرسد ؟
حضرت فرمود بلی
خدا هوا را امر نماید که او را بفشارد
حضرت صادق علیه السّلام :
پروردگار زمین و پروردگار هوا یکی است وحی میکند خدا بهوا پس میفشارد او را
بدتر از فشار در قبر
رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم :
فشار قبر از براي مؤمن کفاره ایست که از براي آنچه از او صادر شده است
از ضایع کردن نعمتهاي خدا
(( کیفر و چوبِ کارهای بد مان را
یا پاداش ونتیجه کارهای خوب مان را
مرحله به مرحله میخوریم :
1 = در همین زندگی دنیا با گرفتاریها یا گشایشها و ...
2 = با سختی یا آسانی جان دادن و قبض روح
3 = درون قبر و برزخ
4 = در محشر و قیامت
5 = در جهنم یا بهشت ))
حضرت صادق علیه السّلام : چون از کافر سؤال کنند در قبر و گوید نمیدانم ضربتی بر او بزنند
که هر که خدا خلق کرده است بشنود
بغیر از انسان و مسلط گرداند بر او شیطان را
و دیده هاي او مانند مس گداخته سرخ باشد
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_534_تاریخ_1401_10_14.mp3
12.33M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 534
🌹 خوردن و آشامیدن ( 25 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 9 )
🌷 تاریخ 1401.10.14
🌼 صفحه 584
💥 مسئله 1398
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 533 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26829
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
۳ . سایر اشیای نجس
مسأله ۱۳۹۸ خوردن و آشامیدن عین نجس
و چیزهایی که نجس شده اند،
مثل غذای متنجس حرام است.
مسأله ۱۳۹۹ خوردن مردار (میته )
حتی ماهی ...
و خوردن اجزای بدن مردار
حرام است
مسأله ۱۴۰۰ اجزای بدون روح مردار حلال گوشت مانند استخوان، شاخ، ناخن هر چند دارای خون جهنده باشد پاک محسوب میشوند؛
ولی خوردن آنها محل اشکال است
و بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
۴ . گِل، خاک، شِن، سنگ ریزه
مسأله ۱۴۰۱ خوردن انواع گِل و کلوخ حرام است
و نیز خوردن خاک، شن و سنگریزه (رَمل)
بنابر احتیاط واجب، حرام میباشد ؛
مسأله ۱۴۰۲ خوردن گِلِ اَرمنی و داغستانی
و غیر آن برای معالجه بیماری، در صورتی که
درمان منحصر به آن باشد اشکال ندارد،
وگرنه جایز نیست.
مسأله ۱۴۰۵. خوردن تربت حضرت سيّد الشهداء ،
با وجود سه شرط جایز است:
۱ = برای شفا خورده شود؛
۲ = بیش از مقدار یک نخود متوسط نباشد؛
3 = یقین داشته باشد که تربت مربوط به قبر مطهر
آن حضرت یا نزدیک آن می باشد،
طوری که عرف آن را ملحق به قبر مطهر بداند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.14.mp3
6.44M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 31
🏷 جلسه صد و نود و چهارم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 121 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.14
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26831
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص31
23- قَالَ النَّبِيُّ ص نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ
وَ هُوَ الْعِلْمُ الَّذِي يُضَادُّ الْعَمَلَ بِالْإِخْلَاصِ
: پناه می بریم به خدا از علمی که سودی نرساند
و این، علمی است که از اخلاص تهی باشد
وَ اعْلَمْ أَنَّ قَلِيلَ الْعِلْمِ يَحْتَاجُ إِلَى كَثِيرِ الْعَمَلِ
لِأَنَّ عِلْمَ سَاعَةٍ يُلْزِمُ صَاحِبَهُ اسْتِعْمَالَهُ طُولَ عُمُرِهِ.
بدان که علم اندک، عمل بسیار می طلبد؛
زیرا یک ساعت دانشاندوزی
مستلزم یک عمر عمل به آن است.
بحار ج2 ص31 24- قَالَ عِيسَى ع رَأَيْتُ حَجَراً مَكْتُوباً عَلَيْهِ قَلِّبْنِي فَقَلَّبْتُهُ فَإِذَا عَلَى بَاطِنِهِ
عیسی بن مریم(ع) فرمود: سنگی را دیدم که بر آن نوشته بود : مرا برگردان.
آن را برگرداندم . بر روی آن نوشته بود :
مَنْ لَا يَعْمَلُ بِمَا يَعْلَمُ مَشُومٌ عَلَيْهِ طَلَبُ مَا لَا يَعْلَمُ وَ مَرْدُودٌ عَلَيْهِ مَا عَلِمَ.
کسی که به آنچه می داند عمل نمی کند، طلب نادانستهها برایش شوم است و علمی که می داند
و بدان عمل نمی کند، به خود او، باز میگردد
(و نزد پروردگار پذیرفته نمیشود)
معرفی كتاب : عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية
نويسنده : ابن أبي جمهور، محمد بن زين الدين
تاريخ وفات مؤلف : زنده در 901 ق
بحار ج2 ص33 غوالي اللئالي عَنِ النَّبِيِّ ص :
الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمٌ عَلَى اللِّسَانِ فَذَلِكَ حُجَّةٌ عَلَى ابْنِ آدَمَ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : علم دو گونه است: 1= علمى كه بر زبان است و آن بر آدمى حجّت است ( بر ضرر انسان است که : چرا عمل نکردی ؟؟ )
وَ عِلْمٌ فِي الْقَلْبِ فَذَلِكَ الْعِلْمُ النَّافِع
2= و علمى كه در دل است
که علم سودمند اين علم است
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
1401.10.14 مهدی موعود.mp3
18.57M
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌸🍂🌸
🍂
🌸
جلد 51 بحار آشنایی با امام عصر
عجل الله تعالی فرجه
#مهدی_موعود
👈🌷 آنچه شيعه و سنى از قول خداوند متعال و پيغمبر اكرم (ص) راجع به قائم آل محمد نقل كرده اند ( 6 )
👈 كبريت احمر
🍃 🌼 جلسه بیست و چهارم
🌿🌺 تاریخ 1401.10.14
لینک جلسه قبلی👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26786
♥️ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌺🌿
🌸
🍂
🌸🍂🌸
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
مهدی موعود
چهارشنبه ها
گلچین
بحار ج51 ص72 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ قَائِمَ أَهْلِ بَيْتِي وَ هُوَ يَأْتَمُّ بِهِ فِي غَيْبَتِهِ قَبْلَ قِيَامِهِ
پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود :
خوش بحال كسى كه قائم اهل بيت مرا به بيند و در غيبت و پيش از قيامش از وى پيروى كند
وَ يَتَوَلَّى أَوْلِيَاءَهُ وَ يُعَادِي أَعْدَاءَهُ ذَاكَ مِنْ رُفَقَائِي
وَ ذَوِي مَوَدَّتِي وَ أَكْرَمِ أُمَّتِي عَلَيَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
و دوستان او را دوست و دشمنانش را دشمن بدارد، اينان دوستان و رفقاى من هستند، و روز قيامت نزد من بسيار گرامى ميباشند!.
ج 51 بحار ص 72 چهارشنبه قبلی خوانده شد
7/10/1401 ذخیره ها و مواریث انبیاء
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي تَكُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ تَضِلُّ فِيهَا الْأُمَمُ يَأْتِي بِــذَخِــيـرَةِ الْأَنْبِيَاءِ
فَيَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.
بحار ج51 ص73 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع إِمَامُ أُمَّتِي وَ خَلِيفَتِي عَلَيْهِمْ بَعْدِي
از سعيد بن جبير از ابن عباس روايت نموده كه پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: على بن ابى طالب پيشواى امت من است و بعد از من جانشين من خواهد بود.
وَ مِنْ وُلْدِهِ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الَّذِي يَمْلَأُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ
بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
قائم منتظر كه زمين را از عدل و داد پر گرداند چونان كه از ظلم و جور پر شده،
از فرزندان اوست
وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً إِنَّ الثَّابِتِينَ عَلَى الْقَوْلِ
بِهِ فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
بخدائى كه مرا براستى به پيغمبرى برانگيخته، كسانى كه در زمان غيبت وى در عقيده بوجود و ظهور او ثابت قدم بمانند، خیلی کمیاب و با ارزش ميباشند !
كبريت احمر ؟
گوگرد جوهرى است که آن را کبریت هم مى گویند و آن چهار نوع مى باشد : سفید و زرد و سرخ و سیاه
گوگرد سرخ (= کبریت احمر) بسیارکمیاب است.
هر چیزکه به دشواری تحصیل شود
از این رو در شعر و ادب فارسى، و عربی در مفهوم کنایى هر چیز نادر و کمیاب و با ارزش به کار مى رود
: بغایت کمیاب است : معدن ذهب
: کنایه از اکسیراعظم : یاقوت سرخ
عيون الحكم و المواعظ ص410
لَيْسَ شَيْءٌ أَعَزَّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
إِلَّا مَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِ الْمُؤْمِنِ .
امام على عليه السلام : چيزى گرانبهاتر از
كبريت احمر نيست، مگر باقيمانده عمر مؤمن.
وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً إِنَّ الثَّابِتِينَ عَلَى الْقَوْلِ
بِهِ فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
بخدائى كه مرا براستى به پيغمبرى برانگيخته، كسانى كه در زمان غيبت وى در عقيده بوجود و ظهور او ثابت قدم بمانند، خیلی کمیاب و با ارزش ميباشند !
فَقَامَ إِلَيْهِ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِلْقَائِمِ مِنْ وُلْدِكَ غَيْبَةٌ
جابر بن عبد اللَّه انصارى برخاست و عرضكرد:
يا رسول اللَّه! قائم كه فرزند شماست غائب مىشود ؟
فَقَالَ إِي وَ رَبِّي وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ
فرمود: آرى و اللَّه! آیه 141 آل عمران :
خداوند ( در زمان غیبت امام ) اهل ايمان را
امتحان نموده خالص ميگرداند
و كافران را آزمايش كرده از ميان ميبرد.
يَا جَابِرُ إِنَّ هَذَا لَأَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ مَطْوِيٌّ عَنْ عِبَادِهِ فَإِيَّاكَ وَ الشَّكَّ فِي أَمْرِ اللَّهِ فَهُوَ كُفْرٌ.
اى جابر! اين از كارهاى عجيب خداوند و سرى از اسرار الهى است كه بر بندگانش پوشيده است،
پس از شك در كار خدا بپرهيز كه كفر است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_535_تاریخ_1401_10_17.mp3
10.37M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 535
🌹 خوردن و آشامیدن ( 26 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 10 )
🌷 تاریخ 1401.10.17
🌼 صفحه 585
💥 مسئله 1405
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 534 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26834
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۴۰۵. خوردن تربت حضرت سيّد الشهداء ،
با وجود سه شرط جایز است:
۱ = برای شفا خورده شود؛
۲ = بیش از مقدار یک نخود متوسط نباشد؛
3 = یقین داشته باشد که تربت مربوط به قبر مطهر
آن حضرت یا نزدیک آن می باشد،
طوری که عرف آن را ملحق به قبر مطهر بداند
توجه : برای گرفتن تربت مقدّس حضرت سید الشهداء و خوردن آن، جهت زودتر اثر بخشیدن :
کلیات مفاتیح الجنان
فضیلت و آداب تربت مقدسه امام حسین علیه السلام
بدان که روایات بسیاری وارد شده که در تربت آن حضرت شفای هر درد و بیماری است به جز مرگ
و امان است از هر بلا و سبب ایمنی است
از هر خوف و بیم ...
... پنجم : روایت شده که هرگاه یکى از شما خواهد که بردارد تربت را ... ببوسد آن را
و بر هر دو دیده گذارد ... و بگوید :
اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذِهِ التُّرْبَهِ وَبِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِها
وَثَوى فیها وَبِحِقِّ جَدِّهِ وَاَبیهِ وَاُمِّهِ وَاَخیهِ
وَالاَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ وَبِحَقِّ الْمَلاَّئِکَهِ الْحآفّینَ بِهِ
اِلاّ جَعَلْتَه ا شِفآءً مِنْ کُلِّ د آءٍ
وَبُرْءا مِنْ کُلِّ مَرَضٍ وَنَجاهً مِنْ کُلِّ آفَهٍ
وَحِرْزا مِمّا اَخافُ وَاَحْذَرُ
و نیز روایت شده که هرگاه تربت را بخورى
یا به کسى بخورانى بگو :
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ رِزْقا واسِعا وَعِلْما نافِعا وَشِفآءً مِنْ کُلِّ دآءٍ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ
مسأله ۱۴۰۶ خوردن تربت حضرت رسول اکرم
و سایر ائمه طاهرین هر چند برای شفا باشد
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
توجه : برای استفاده از تربت مشاهد مشرفه مذکور و نیز تربت حضرت امام حسین که از مکانی غیر از محدوده قبر مطهر است آن را در مقداری از آب و مانند آن حل نمایند، طوری که در آن عرفاً از بین رفته و مستهلک محسوب شود، سپس آن را بیاشامند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.17.mp3
8.2M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 33
🏷 جلسه صد و نود و پنجم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 122 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.17
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26836
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص33 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :
مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ
كسى كه در دنیا زهد پيشه كند 1= خداوند حكمت
و بصيرت را در قلبش وارد مىكند
2 = و زبانش را به حكمت گويا مىنمايد
وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا
وَ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ.
3 = وعیوب و درد و درمان دنیا را به او مىشناساند
4 = و او را از دنيا سالم به بهشت بيرون مىبرد
بحار ج2 ص33 عن أبي ذر قال : مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً مِنْ عِلْمِ الْآخِرَةِ يُرِيدُ بِهِ الدنيا عَرَضاً مِنْ عَرَضِ الدُّنْيَا لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ
هر که بیاموزد علمى از علوم آخرت را و غرض او از آن، یاد گرفتن تحصیل متاعى باشد از متاع هاى دنیا بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد
بحار ج2 ص34 عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ حَدَّثَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ : الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ رَجُلٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ
پیامبر گرامی : دانشمندان ، دو گونه اند :
مردى دانا كه به دانش خود ، عمل مى كند و اين ، نجات يافته است و دانشمندى كه به علم خود
عمل نمی کند و اين ، هلاك شده است
وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ
و اهل جهنم از بوى دانشمندی که
به علمش عمل نمی کند ، اذيّت مى شوند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_86_1401-10-17.mp3
18.39M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه هشتاد و ششم - صوتی
✨ تاریخ : 17 / 10 / 1401
💥 دروغ گویانی بودند که می گفتند مهدی هستند و یکی از دلیل ها شان استخاره بوده
◀️ استخاره با کاغذ
⬅️ آدابِ اِسـتـخاره
✅ استخاره جلسه ( 8 )
لینک جلسه قبلی ( هشتاد و پنجم ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26811
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه هشتاد و ششم #المهدویة_الخاتمة
مهدویت ( شنبه ها نقد مدعیان کذاب )
دروغ گویانی بودند که
می گفتند مهدی هستند
و یکی از دلیل ها شان استخاره بوده
=1= میرزا غلام احمد قادیانی
سنی هندوستانی تولد 1214 شمسی
=2= محمد عبد الله قحطانی
سنی عربستانی ت 1335 شمسی
=3= احمد اسماعیل بصری
یمانی قلابی تولد 1347 شمسی
انـواع اسـتـخـاره
= = دعایی = = غیر دعایی
1= استخاره مطلق 1= استخاره با قرآن
2= استخاره قلبی 2= استخاره با تسبیح
3= استخاره مشورتی 3 = استخاره با کاغذ رقعه
أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ
خِيَرَةً فِي عَافِيَة
الكافي ج3 ص471
6 - استخاره با کاغذ = رُقعِه
بحار ج88 ص230 الكافي ج3 ص 470
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :
إِذَا أَرَدْتَ أَمْراً فَخُذْ سِتَّ رِقَاعٍ فَاكْتُبْ فِي ثَلَاثٍ مِنْهَا
امام صادق(عليهالسّلام) فرمود : هرگاه ارادۀ کاری نمودی، شش عدد کاغذ بردار، در سه تا از آن کاغذها بنویس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ لِفُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ افْعَلْ
در سه تا از آن کاغذها بنویس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ لِفُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ لَا تَفْعَلْ
ثُمَّ ضَعْهَا تَحْتَ مُصَلَّاكَ ثُمَّ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ
آنگاه این شش کاغذ را زیر سجادۀ خود بگذار.
سپس برخیز و دو رکعت نماز بخوان،
فَإِذَا فَرَغْتَ فَاسْجُدْ سَجْدَةً وَ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ
پس از نماز به سجده برو و در سجده،
صد بار بگو: « أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فِي عَافِيَة ».
ثُمَّ اسْتَوِ جَالِساً وَ قُلِ :
سپس سر از سجده بردار و راست بنشین و بگو:
« اللَّهُمَّ خِرْ لِي وَ اخْتَرْ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَة ».
ثُمَّ اضْرِبْ بِيَدِكَ إِلَى الرِّقَاعِ فَشَوِّشْهَا وَ أَخْرِجْ وَاحِدَةً وَاحِدَةً
سپس با دست خود، آن شش کاغذ را از زیر سجاده بیرون بیاور و مخلوط کن.
فَإِنْ خَرَجَ ثَلَاثٌ مُتَوَالِيَاتٌ افْعَلْ فَافْعَلِ الْأَمْرَ الَّذِي تُرِيدُهُ
آنگاه یکی از آنها را بردار، و سپس یکی دیگر را بردار و سپس سومی را بردار. و اگر در هر سه نوشته بود: « افعل : انجام بده »، پس تو انجام بده
وَ إِنْ خَرَجَ ثَلَاثٌ مُتَوَالِيَاتٌ لَا تَفْعَلْ فَلَا تَفْعَلْهُ
اگر در هر سه، پشت سر هم نوشته بود:
« لاتفعل : انجام مده »، پس تو انجام نده
وَ إِنْ خَرَجَتْ وَاحِدَةٌ افْعَلْ وَ الْأُخْرَى لَا تَفْعَلْ فَأَخْرِجْ مِنَ الرِّقَاعِ
إِلَى خَمْسٍ فَانْظُرْ أَكْثَرَهَا فَاعْمَلْ بِهِ وَ دَعِ السَّادِسَةَ لَا يُحْتَاجُ إِلَيْهَا.
و اگر مخلوط بود، یعنی به این صورت که در اولی نوشته بود افعل و در دومی نوشته بود لاتفعلْ در این صورت تا پنج عدد کاغذ را بیرون بیاور و در میان آن پنج عدد هرگاه در اکثر آنها هرچه نوشته بود، همان را انجام بده و ششمین کاغذ را ترک کن که نیازی به آن نداری.
خلاصه : استخاره با کاغذ
شش عدد کاغذ بردار
3 تا : افعل = انجام بده
3 تا : لاتفعل = انجام نده
شش کاغذ زیر سجادۀ
دو رکعت نماز
سجده و صد بار :
« أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فِي عَافِيَةٍ ».
سپس شش کاغذ را مخلوط
اگر در هر سه : « افعل = انجام بده »، خیلی خوب
اگر در هر سه : « لاتفعل = انجام مده »، خیلی بد
اگر مخلوط بود، تا پنج عدد کاغذ برداشته و بیشترینش ...
آدابِ اِسـتـخاره
1= سر دو راهی ها : تعقل و تفکر + توسل و دعا
+ مشورت و سپس استخاره
2 = غسل کردن ( یا وضوگرفتن )
3 = دو رکعت نمازخواندن
4 = صدقه دادن
5 = بهتر بعد از نمازهای واجب خصوصا صبح
6 = خواندن سورههایی از قرآن،
7 = صلوات فرستادن
8 = گفتن ذکرهایی خاص مثلا :
أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِخِيَرَةً فِي عَافِيَة
9 = استخاره بجا و بمورد باشد
( در انجام واجبات و ترک محرمات و بالعکس نباشد )
10 = رو به قبله بودن
11 = حالت توجّه و ارتباط قلبى با خداوند داشتن
12 = رضایت به استخاره داشتن ( تسلیم بودن )
13 = حمد الهی بجا آوردن
14 = توکل بر خدا کردن با دلی پاک
15 = استغفار کردن
16 = بین استخاره با کسی صحبت نکند
17 = گفتن بسم الله الرّحمن الرّحیم
18 = عمل کردن به استخاره
( اگر قصد عمل ندارد استخاره نگیرد )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.