🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
#حق_الیقین
اِعـتـقـادات ( سه شنبه ها )
ص 640 حق الیقین علامه مجلسی { گلچین کتاب }
فشار قبر و ثواب و عقاب در قبر ( = برزخ )
اجماعی جمیع مسلمانان است
حضرت صادق علیه السّلام فرمود :
بخدا سوگند که نمیترسم بر شما مگر برزخ را
اما در وقتی که در قیامت با ما باشید
ما اولائیم بشفاعت شما
حضرت صادق ع : که چون سعد بن معاذ انصاري برحمت الهی واصل شد پیامبر ...
بدون کفش و عبا با جنازه او روان شد
(هفتاد هزار ملک در تشییع جنازه او)
... حضرت خود داخل قبر او شد
و بدست مبارك خود او را در لحد گذاشت ...
پس مادر سعد گفت که اي سعد
گوارا باد تو را بهشت
حضرت فرمود اي مادر سعد جزم مکن بر پروردگار خود بدرستی که در قبر فشاري بسعد رسید
... پیامبر فرمود : من اقتدا به ملائکه کردم ...
و دستم در دست جبرئیل علیه السّلام بود
هر جا را که او میگرفت من میگرفتم ...
پیامبر : فشارقبر به سعد رسید
چون با اهلش کج خلقی میکرد
بروایت دیگر : در زبانش غلظتی بود با اهلش
یونس از حضرت امام رضا علیه السّلام سؤال کرد
از کسی که او را بر دار کشیده باشند
آیا عذاب قبر باو میرسد ؟
حضرت فرمود بلی
خدا هوا را امر نماید که او را بفشارد
حضرت صادق علیه السّلام :
پروردگار زمین و پروردگار هوا یکی است وحی میکند خدا بهوا پس میفشارد او را
بدتر از فشار در قبر
رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم :
فشار قبر از براي مؤمن کفاره ایست که از براي آنچه از او صادر شده است
از ضایع کردن نعمتهاي خدا
(( کیفر و چوبِ کارهای بد مان را
یا پاداش ونتیجه کارهای خوب مان را
مرحله به مرحله میخوریم :
1 = در همین زندگی دنیا با گرفتاریها یا گشایشها و ...
2 = با سختی یا آسانی جان دادن و قبض روح
3 = درون قبر و برزخ
4 = در محشر و قیامت
5 = در جهنم یا بهشت ))
حضرت صادق علیه السّلام : چون از کافر سؤال کنند در قبر و گوید نمیدانم ضربتی بر او بزنند
که هر که خدا خلق کرده است بشنود
بغیر از انسان و مسلط گرداند بر او شیطان را
و دیده هاي او مانند مس گداخته سرخ باشد
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_534_تاریخ_1401_10_14.mp3
12.33M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 534
🌹 خوردن و آشامیدن ( 25 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 9 )
🌷 تاریخ 1401.10.14
🌼 صفحه 584
💥 مسئله 1398
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 533 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26829
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
۳ . سایر اشیای نجس
مسأله ۱۳۹۸ خوردن و آشامیدن عین نجس
و چیزهایی که نجس شده اند،
مثل غذای متنجس حرام است.
مسأله ۱۳۹۹ خوردن مردار (میته )
حتی ماهی ...
و خوردن اجزای بدن مردار
حرام است
مسأله ۱۴۰۰ اجزای بدون روح مردار حلال گوشت مانند استخوان، شاخ، ناخن هر چند دارای خون جهنده باشد پاک محسوب میشوند؛
ولی خوردن آنها محل اشکال است
و بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
۴ . گِل، خاک، شِن، سنگ ریزه
مسأله ۱۴۰۱ خوردن انواع گِل و کلوخ حرام است
و نیز خوردن خاک، شن و سنگریزه (رَمل)
بنابر احتیاط واجب، حرام میباشد ؛
مسأله ۱۴۰۲ خوردن گِلِ اَرمنی و داغستانی
و غیر آن برای معالجه بیماری، در صورتی که
درمان منحصر به آن باشد اشکال ندارد،
وگرنه جایز نیست.
مسأله ۱۴۰۵. خوردن تربت حضرت سيّد الشهداء ،
با وجود سه شرط جایز است:
۱ = برای شفا خورده شود؛
۲ = بیش از مقدار یک نخود متوسط نباشد؛
3 = یقین داشته باشد که تربت مربوط به قبر مطهر
آن حضرت یا نزدیک آن می باشد،
طوری که عرف آن را ملحق به قبر مطهر بداند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.14.mp3
6.44M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 31
🏷 جلسه صد و نود و چهارم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 121 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.14
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26831
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص31
23- قَالَ النَّبِيُّ ص نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ
وَ هُوَ الْعِلْمُ الَّذِي يُضَادُّ الْعَمَلَ بِالْإِخْلَاصِ
: پناه می بریم به خدا از علمی که سودی نرساند
و این، علمی است که از اخلاص تهی باشد
وَ اعْلَمْ أَنَّ قَلِيلَ الْعِلْمِ يَحْتَاجُ إِلَى كَثِيرِ الْعَمَلِ
لِأَنَّ عِلْمَ سَاعَةٍ يُلْزِمُ صَاحِبَهُ اسْتِعْمَالَهُ طُولَ عُمُرِهِ.
بدان که علم اندک، عمل بسیار می طلبد؛
زیرا یک ساعت دانشاندوزی
مستلزم یک عمر عمل به آن است.
بحار ج2 ص31 24- قَالَ عِيسَى ع رَأَيْتُ حَجَراً مَكْتُوباً عَلَيْهِ قَلِّبْنِي فَقَلَّبْتُهُ فَإِذَا عَلَى بَاطِنِهِ
عیسی بن مریم(ع) فرمود: سنگی را دیدم که بر آن نوشته بود : مرا برگردان.
آن را برگرداندم . بر روی آن نوشته بود :
مَنْ لَا يَعْمَلُ بِمَا يَعْلَمُ مَشُومٌ عَلَيْهِ طَلَبُ مَا لَا يَعْلَمُ وَ مَرْدُودٌ عَلَيْهِ مَا عَلِمَ.
کسی که به آنچه می داند عمل نمی کند، طلب نادانستهها برایش شوم است و علمی که می داند
و بدان عمل نمی کند، به خود او، باز میگردد
(و نزد پروردگار پذیرفته نمیشود)
معرفی كتاب : عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية
نويسنده : ابن أبي جمهور، محمد بن زين الدين
تاريخ وفات مؤلف : زنده در 901 ق
بحار ج2 ص33 غوالي اللئالي عَنِ النَّبِيِّ ص :
الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمٌ عَلَى اللِّسَانِ فَذَلِكَ حُجَّةٌ عَلَى ابْنِ آدَمَ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : علم دو گونه است: 1= علمى كه بر زبان است و آن بر آدمى حجّت است ( بر ضرر انسان است که : چرا عمل نکردی ؟؟ )
وَ عِلْمٌ فِي الْقَلْبِ فَذَلِكَ الْعِلْمُ النَّافِع
2= و علمى كه در دل است
که علم سودمند اين علم است
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
1401.10.14 مهدی موعود.mp3
18.57M
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌸🍂🌸
🍂
🌸
جلد 51 بحار آشنایی با امام عصر
عجل الله تعالی فرجه
#مهدی_موعود
👈🌷 آنچه شيعه و سنى از قول خداوند متعال و پيغمبر اكرم (ص) راجع به قائم آل محمد نقل كرده اند ( 6 )
👈 كبريت احمر
🍃 🌼 جلسه بیست و چهارم
🌿🌺 تاریخ 1401.10.14
لینک جلسه قبلی👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26786
♥️ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌺🌿
🌸
🍂
🌸🍂🌸
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
مهدی موعود
چهارشنبه ها
گلچین
بحار ج51 ص72 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ قَائِمَ أَهْلِ بَيْتِي وَ هُوَ يَأْتَمُّ بِهِ فِي غَيْبَتِهِ قَبْلَ قِيَامِهِ
پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود :
خوش بحال كسى كه قائم اهل بيت مرا به بيند و در غيبت و پيش از قيامش از وى پيروى كند
وَ يَتَوَلَّى أَوْلِيَاءَهُ وَ يُعَادِي أَعْدَاءَهُ ذَاكَ مِنْ رُفَقَائِي
وَ ذَوِي مَوَدَّتِي وَ أَكْرَمِ أُمَّتِي عَلَيَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
و دوستان او را دوست و دشمنانش را دشمن بدارد، اينان دوستان و رفقاى من هستند، و روز قيامت نزد من بسيار گرامى ميباشند!.
ج 51 بحار ص 72 چهارشنبه قبلی خوانده شد
7/10/1401 ذخیره ها و مواریث انبیاء
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَهْدِيُّ مِنْ وُلْدِي تَكُونُ لَهُ غَيْبَةٌ وَ حَيْرَةٌ تَضِلُّ فِيهَا الْأُمَمُ يَأْتِي بِــذَخِــيـرَةِ الْأَنْبِيَاءِ
فَيَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.
بحار ج51 ص73 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع إِمَامُ أُمَّتِي وَ خَلِيفَتِي عَلَيْهِمْ بَعْدِي
از سعيد بن جبير از ابن عباس روايت نموده كه پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: على بن ابى طالب پيشواى امت من است و بعد از من جانشين من خواهد بود.
وَ مِنْ وُلْدِهِ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الَّذِي يَمْلَأُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ
بِهِ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
قائم منتظر كه زمين را از عدل و داد پر گرداند چونان كه از ظلم و جور پر شده،
از فرزندان اوست
وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً إِنَّ الثَّابِتِينَ عَلَى الْقَوْلِ
بِهِ فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
بخدائى كه مرا براستى به پيغمبرى برانگيخته، كسانى كه در زمان غيبت وى در عقيده بوجود و ظهور او ثابت قدم بمانند، خیلی کمیاب و با ارزش ميباشند !
كبريت احمر ؟
گوگرد جوهرى است که آن را کبریت هم مى گویند و آن چهار نوع مى باشد : سفید و زرد و سرخ و سیاه
گوگرد سرخ (= کبریت احمر) بسیارکمیاب است.
هر چیزکه به دشواری تحصیل شود
از این رو در شعر و ادب فارسى، و عربی در مفهوم کنایى هر چیز نادر و کمیاب و با ارزش به کار مى رود
: بغایت کمیاب است : معدن ذهب
: کنایه از اکسیراعظم : یاقوت سرخ
عيون الحكم و المواعظ ص410
لَيْسَ شَيْءٌ أَعَزَّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
إِلَّا مَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِ الْمُؤْمِنِ .
امام على عليه السلام : چيزى گرانبهاتر از
كبريت احمر نيست، مگر باقيمانده عمر مؤمن.
وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً إِنَّ الثَّابِتِينَ عَلَى الْقَوْلِ
بِهِ فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ لَأَعَزُّ مِنَ الْكِبْرِيتِ الْأَحْمَرِ
بخدائى كه مرا براستى به پيغمبرى برانگيخته، كسانى كه در زمان غيبت وى در عقيده بوجود و ظهور او ثابت قدم بمانند، خیلی کمیاب و با ارزش ميباشند !
فَقَامَ إِلَيْهِ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيُّ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لِلْقَائِمِ مِنْ وُلْدِكَ غَيْبَةٌ
جابر بن عبد اللَّه انصارى برخاست و عرضكرد:
يا رسول اللَّه! قائم كه فرزند شماست غائب مىشود ؟
فَقَالَ إِي وَ رَبِّي وَ لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ
فرمود: آرى و اللَّه! آیه 141 آل عمران :
خداوند ( در زمان غیبت امام ) اهل ايمان را
امتحان نموده خالص ميگرداند
و كافران را آزمايش كرده از ميان ميبرد.
يَا جَابِرُ إِنَّ هَذَا لَأَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ مَطْوِيٌّ عَنْ عِبَادِهِ فَإِيَّاكَ وَ الشَّكَّ فِي أَمْرِ اللَّهِ فَهُوَ كُفْرٌ.
اى جابر! اين از كارهاى عجيب خداوند و سرى از اسرار الهى است كه بر بندگانش پوشيده است،
پس از شك در كار خدا بپرهيز كه كفر است.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_535_تاریخ_1401_10_17.mp3
10.37M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 535
🌹 خوردن و آشامیدن ( 26 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 10 )
🌷 تاریخ 1401.10.17
🌼 صفحه 585
💥 مسئله 1405
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 534 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26834
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله ۱۴۰۵. خوردن تربت حضرت سيّد الشهداء ،
با وجود سه شرط جایز است:
۱ = برای شفا خورده شود؛
۲ = بیش از مقدار یک نخود متوسط نباشد؛
3 = یقین داشته باشد که تربت مربوط به قبر مطهر
آن حضرت یا نزدیک آن می باشد،
طوری که عرف آن را ملحق به قبر مطهر بداند
توجه : برای گرفتن تربت مقدّس حضرت سید الشهداء و خوردن آن، جهت زودتر اثر بخشیدن :
کلیات مفاتیح الجنان
فضیلت و آداب تربت مقدسه امام حسین علیه السلام
بدان که روایات بسیاری وارد شده که در تربت آن حضرت شفای هر درد و بیماری است به جز مرگ
و امان است از هر بلا و سبب ایمنی است
از هر خوف و بیم ...
... پنجم : روایت شده که هرگاه یکى از شما خواهد که بردارد تربت را ... ببوسد آن را
و بر هر دو دیده گذارد ... و بگوید :
اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذِهِ التُّرْبَهِ وَبِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِها
وَثَوى فیها وَبِحِقِّ جَدِّهِ وَاَبیهِ وَاُمِّهِ وَاَخیهِ
وَالاَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ وَبِحَقِّ الْمَلاَّئِکَهِ الْحآفّینَ بِهِ
اِلاّ جَعَلْتَه ا شِفآءً مِنْ کُلِّ د آءٍ
وَبُرْءا مِنْ کُلِّ مَرَضٍ وَنَجاهً مِنْ کُلِّ آفَهٍ
وَحِرْزا مِمّا اَخافُ وَاَحْذَرُ
و نیز روایت شده که هرگاه تربت را بخورى
یا به کسى بخورانى بگو :
بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ رِزْقا واسِعا وَعِلْما نافِعا وَشِفآءً مِنْ کُلِّ دآءٍ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ
مسأله ۱۴۰۶ خوردن تربت حضرت رسول اکرم
و سایر ائمه طاهرین هر چند برای شفا باشد
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
توجه : برای استفاده از تربت مشاهد مشرفه مذکور و نیز تربت حضرت امام حسین که از مکانی غیر از محدوده قبر مطهر است آن را در مقداری از آب و مانند آن حل نمایند، طوری که در آن عرفاً از بین رفته و مستهلک محسوب شود، سپس آن را بیاشامند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.17.mp3
8.2M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 33
🏷 جلسه صد و نود و پنجم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 122 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.17
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26836
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص33 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :
مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ
كسى كه در دنیا زهد پيشه كند 1= خداوند حكمت
و بصيرت را در قلبش وارد مىكند
2 = و زبانش را به حكمت گويا مىنمايد
وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا
وَ أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ.
3 = وعیوب و درد و درمان دنیا را به او مىشناساند
4 = و او را از دنيا سالم به بهشت بيرون مىبرد
بحار ج2 ص33 عن أبي ذر قال : مَنْ تَعَلَّمَ عِلْماً مِنْ عِلْمِ الْآخِرَةِ يُرِيدُ بِهِ الدنيا عَرَضاً مِنْ عَرَضِ الدُّنْيَا لَمْ يَجِدْ رِيحَ الْجَنَّةِ
هر که بیاموزد علمى از علوم آخرت را و غرض او از آن، یاد گرفتن تحصیل متاعى باشد از متاع هاى دنیا بوى بهشت را استشمام نخواهد کرد
بحار ج2 ص34 عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ حَدَّثَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ : الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ رَجُلٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ
پیامبر گرامی : دانشمندان ، دو گونه اند :
مردى دانا كه به دانش خود ، عمل مى كند و اين ، نجات يافته است و دانشمندى كه به علم خود
عمل نمی کند و اين ، هلاك شده است
وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ
و اهل جهنم از بوى دانشمندی که
به علمش عمل نمی کند ، اذيّت مى شوند
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_86_1401-10-17.mp3
18.39M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه هشتاد و ششم - صوتی
✨ تاریخ : 17 / 10 / 1401
💥 دروغ گویانی بودند که می گفتند مهدی هستند و یکی از دلیل ها شان استخاره بوده
◀️ استخاره با کاغذ
⬅️ آدابِ اِسـتـخاره
✅ استخاره جلسه ( 8 )
لینک جلسه قبلی ( هشتاد و پنجم ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26811
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه هشتاد و ششم #المهدویة_الخاتمة
مهدویت ( شنبه ها نقد مدعیان کذاب )
دروغ گویانی بودند که
می گفتند مهدی هستند
و یکی از دلیل ها شان استخاره بوده
=1= میرزا غلام احمد قادیانی
سنی هندوستانی تولد 1214 شمسی
=2= محمد عبد الله قحطانی
سنی عربستانی ت 1335 شمسی
=3= احمد اسماعیل بصری
یمانی قلابی تولد 1347 شمسی
انـواع اسـتـخـاره
= = دعایی = = غیر دعایی
1= استخاره مطلق 1= استخاره با قرآن
2= استخاره قلبی 2= استخاره با تسبیح
3= استخاره مشورتی 3 = استخاره با کاغذ رقعه
أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ
خِيَرَةً فِي عَافِيَة
الكافي ج3 ص471
6 - استخاره با کاغذ = رُقعِه
بحار ج88 ص230 الكافي ج3 ص 470
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ :
إِذَا أَرَدْتَ أَمْراً فَخُذْ سِتَّ رِقَاعٍ فَاكْتُبْ فِي ثَلَاثٍ مِنْهَا
امام صادق(عليهالسّلام) فرمود : هرگاه ارادۀ کاری نمودی، شش عدد کاغذ بردار، در سه تا از آن کاغذها بنویس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ لِفُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ افْعَلْ
در سه تا از آن کاغذها بنویس
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ لِفُلَانِ بْنِ فُلَانَةَ لَا تَفْعَلْ
ثُمَّ ضَعْهَا تَحْتَ مُصَلَّاكَ ثُمَّ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ
آنگاه این شش کاغذ را زیر سجادۀ خود بگذار.
سپس برخیز و دو رکعت نماز بخوان،
فَإِذَا فَرَغْتَ فَاسْجُدْ سَجْدَةً وَ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ
پس از نماز به سجده برو و در سجده،
صد بار بگو: « أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فِي عَافِيَة ».
ثُمَّ اسْتَوِ جَالِساً وَ قُلِ :
سپس سر از سجده بردار و راست بنشین و بگو:
« اللَّهُمَّ خِرْ لِي وَ اخْتَرْ لِي فِي جَمِيعِ أُمُورِي فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَة ».
ثُمَّ اضْرِبْ بِيَدِكَ إِلَى الرِّقَاعِ فَشَوِّشْهَا وَ أَخْرِجْ وَاحِدَةً وَاحِدَةً
سپس با دست خود، آن شش کاغذ را از زیر سجاده بیرون بیاور و مخلوط کن.
فَإِنْ خَرَجَ ثَلَاثٌ مُتَوَالِيَاتٌ افْعَلْ فَافْعَلِ الْأَمْرَ الَّذِي تُرِيدُهُ
آنگاه یکی از آنها را بردار، و سپس یکی دیگر را بردار و سپس سومی را بردار. و اگر در هر سه نوشته بود: « افعل : انجام بده »، پس تو انجام بده
وَ إِنْ خَرَجَ ثَلَاثٌ مُتَوَالِيَاتٌ لَا تَفْعَلْ فَلَا تَفْعَلْهُ
اگر در هر سه، پشت سر هم نوشته بود:
« لاتفعل : انجام مده »، پس تو انجام نده
وَ إِنْ خَرَجَتْ وَاحِدَةٌ افْعَلْ وَ الْأُخْرَى لَا تَفْعَلْ فَأَخْرِجْ مِنَ الرِّقَاعِ
إِلَى خَمْسٍ فَانْظُرْ أَكْثَرَهَا فَاعْمَلْ بِهِ وَ دَعِ السَّادِسَةَ لَا يُحْتَاجُ إِلَيْهَا.
و اگر مخلوط بود، یعنی به این صورت که در اولی نوشته بود افعل و در دومی نوشته بود لاتفعلْ در این صورت تا پنج عدد کاغذ را بیرون بیاور و در میان آن پنج عدد هرگاه در اکثر آنها هرچه نوشته بود، همان را انجام بده و ششمین کاغذ را ترک کن که نیازی به آن نداری.
خلاصه : استخاره با کاغذ
شش عدد کاغذ بردار
3 تا : افعل = انجام بده
3 تا : لاتفعل = انجام نده
شش کاغذ زیر سجادۀ
دو رکعت نماز
سجده و صد بار :
« أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فِي عَافِيَةٍ ».
سپس شش کاغذ را مخلوط
اگر در هر سه : « افعل = انجام بده »، خیلی خوب
اگر در هر سه : « لاتفعل = انجام مده »، خیلی بد
اگر مخلوط بود، تا پنج عدد کاغذ برداشته و بیشترینش ...
آدابِ اِسـتـخاره
1= سر دو راهی ها : تعقل و تفکر + توسل و دعا
+ مشورت و سپس استخاره
2 = غسل کردن ( یا وضوگرفتن )
3 = دو رکعت نمازخواندن
4 = صدقه دادن
5 = بهتر بعد از نمازهای واجب خصوصا صبح
6 = خواندن سورههایی از قرآن،
7 = صلوات فرستادن
8 = گفتن ذکرهایی خاص مثلا :
أَسْتَخِيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِخِيَرَةً فِي عَافِيَة
9 = استخاره بجا و بمورد باشد
( در انجام واجبات و ترک محرمات و بالعکس نباشد )
10 = رو به قبله بودن
11 = حالت توجّه و ارتباط قلبى با خداوند داشتن
12 = رضایت به استخاره داشتن ( تسلیم بودن )
13 = حمد الهی بجا آوردن
14 = توکل بر خدا کردن با دلی پاک
15 = استغفار کردن
16 = بین استخاره با کسی صحبت نکند
17 = گفتن بسم الله الرّحمن الرّحیم
18 = عمل کردن به استخاره
( اگر قصد عمل ندارد استخاره نگیرد )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_536_تاریخ_1401_10_18.mp3
10.9M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 536
🌹 خوردن و آشامیدن ( 27 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 11 )
🌷 تاریخ 1401.10.18
🌼 صفحه 586
💥 مسئله 1407
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 535 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26841
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
ج 2 ص 586 رساله جامع ۵- اشیای مضر
مسأله ۱۴۰۷ خوردن و آشامیدن هر چیزی یا انجام هر کاری که موجب هلاکت یا ضرر و زیان شدید ضرر فوق العاده و مهم برای بدن شود، مثل نقص اعضا
یا از بین رفتن بعضی از حواسّ، حرام است.
مسأله ۱۴۰۸ اگر انسان احتمال دهد خوردن یا آشامیدن چیزی یا انجام کاری برای او ضرر شدید ضرر فوق العاده و مهم دارد هر چند در آینده ... خوردن و آشامیدن آن شیء یا
انجام آن کار حرام است
مسأله ۱۴۰۹ خوردن نان و غذای سوخته مثل برنج ، نخود ، سیب زمینی ، گوشت و مانند آن ، که گاهی در تنور یا دیگ یا روی آتش می سوزد ، جایز است ؛
مگر آنکه برای شخص ضرر شدید داشته باشد .
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
6- خباثات
مسأله ۱۴۱۰ خوردن هر چیزی که عرفاً جزء خبائث باشد یعنی اشیایی که طبع انسان از آنها متنفر است از قبیل چرک و کثافت های بدن و زخم انسان
و حيوانات و مانند آن حرام است .
مسأله ۱۴۱۱ فرو بردن اخلاط سروسینه که
از مجاری داخلی وارد فضای دهان شده ،
حرام نیست .
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.18.mp3
9.42M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 34
🏷 جلسه صد و نود و ششم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 123 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.18
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26843
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص34 عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ حَدَّثَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ : الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ رَجُلٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ
پیامبر گرامی : دانشمندان ، دو گونه اند :
مردى دانا كه به دانش خود ، عمل مى كند و اين ، نجات يافته است و دانشمندى كه به علم خود
عمل نمی کند و اين ، هلاك شده است
وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ
و اهل جهنم از بوى دانشمندی که
به علمش عمل نمی کند ، اذيّت مى شوند
وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً
رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ
و پشيمان ترين و پرحسرت ترينِ ساكنان جهنّم ،
مردى است كه بنده اى را به سوى خدا فرا خوانده
فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَه
و او پاسخ مثبت داده و از وى پذيرفته و اطاعت خدا را كرده و خدا هم او را به بهشت برده است ؛
ولى آن دعوت كننده را به سبب عمل نکردن
به دوزخ افكنده است .
بحار ج2 ص34
رَوَى أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص :
مَنْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ طَالِبُ دُنْيَا وَ طَالِبُ عِلْمٍ
پیامبر گرامی : دو گرسنه اند که سير نميشوند :
جوياي دنيا و جوياي دانش،
فَمَنِ اقْتَصَرَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى مَا أُحِلَّ لَهُ سَلِمَ
پس كسي كه از دنيا به آنچه كه
خداوند برايش حلال كرده
قناعت كند، سالم ميماند
وَ مَنْ تَنَاوَلَهَا مِنْ غَيْرِ حِلِّهَا هَلَكَ
و كسي كه از راه حرام آن را به دست آورد،
هلاك ميشود؛
إِلَّا أَنْ يَتُوبَ أَوْ يُرَاجِعَ
مگر آنكه توبه كند يا بازگردد
( مالهای حرام را به صاحبانش برگرداند
و اعمال صالحه انجام داده و گناهان را ترک کند )
وَ مَنْ أَخَذَ الْعِلْمَ مِنْ أَهْلِهِ وَ عَمِلَ بِهِ نَجَا
و هر كس دانش را از اهلش فراگيرد
و به دانشش عمل كند، نجات يابد
وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ الدُّنْيَا فَهُوَ حَظُّهُ.
و هر كس علم را برای دنیا بجويد،
همان بهرهاش است
( در آخرت بهره ای ندارد )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
نهج البلاغه - 1401.10.18.mp3
17.9M
.
#نهج_البلاغه
🌺 حکمت 369
⚡️🌏 وقایع آخرالزمان از زبان امیر المومنین علیه السلام
✅ یکشنبه شب 18 / 10 / 1401
🌹 لینک جلسه قبلی 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26820
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇
حکمت 369 نهج البلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام) : يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ
امیر المومنین علی (عليه السلام) فرمود :
روزگارى بر مردم فرا مى رسد كه
لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ
1 = در ميان آن ها از قرآن فقط خطوطش باقی می ماند
( چاپهای مختلف از قرآن، و ممکن زياد بخوانند ولى از عمل به قرآن خبرى نيست )
وَ مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ
2 = و از اسلام جز نامش باقى نخواهد ماند،
( داد اسلام زياد مى زنند ولى خبرى از تعليمات اسلام و از اخلاق و اعتقادات اسلامی نیست )
وَ مَسَاجِدُهُمْ يَوْمَئِذٍ عَامِرَةٌ مِنَ الْبِنَاءِ،
3 = مساجد آن ها در آن زمان از جهت بنا آباد و محكم
( مسلمانان براثر غفلت ها و بيگانگى از
دستورات دین ظاهر سازی ها دارند ولی ... )
خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى،
4 = ولى از جهت هدايت خراب و ويران است
( مساجد فراوانى دارند، بسيار آباد و پرشكوه
ولى نور هدايت در آن ها نيست،
... مسجد زیاد ولی مسجدی کم )
سُكَّانُهَا وَ عُمَّارُهَا شَرُّ أَهْلِ الْأَرْضِ؛
5 = ساكنان آن مساجد و آبادكنندگانش
بدترين مردم روى زمين اند،
( بازيگران رياكار كه بدترين مردم روى زمين اند )
مِنْهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ، وَ إِلَيْهِمْ تَأْوِي الْخَطِيئَةُ،
6 = فتنه و فساد از آن ها برمى خيزد
7 = و خَطاها به آن ها بازمى گردد،
( ... كارى جز فتنه گرى و خطاكارى ندارند )
يَرُدُونَ مَنْ شَذَّ عَنْهَا فِيهَا ،
8 = آن كس كه در آن زمان
از فتنه ها كناره گيرى كند
او را (به اجبار) به آن بازمى گردانند
وَ يَسُوقُونَ مَنْ تَأَخَّرَ عَنْهَا إِلَيْهَا ؛
9 = و هر كسى كه از آن جا وامانده است
به سوى فتنه سوقش مى دهند
( عجب اين كه اصرار دارند
ديگران را هم به رنگ خود درآورند )
يَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ فَبِي حَلَفْتُ لَأَبْعَثَنَّ عَلَى أُولَئِكَ
فِتْنَةً تَتْرُكُ الْحَلِيمَ فِيهَا حَيْرَانَ، وَ قَدْ فَعَلَ،
= خداى تعالى فرمايد : به خود سوگند، بر آنان فتنه اى بگمارم كه بردبار در آن سرگردان ماند
و چنين كرده است،
( فـتـنـه هـا : بلاهاى آسمانى، فتنه هاى زمينى،
بيمارى هاى فراگير، قحط سالى و از همه بدتر
سلطه گروهى بى رحم بر آن ها و كشت و كشتار آنان به دست اين گروه ...
كه آگاه ترين مردم از حلّ آن عاجز و ناچار حيران
و سرگردان تماشاگر اين صحنه ها خواهند بود )
وَ نَحْنُ نَسْتَقِيلُ اللَّهَ عَثْرَةَ الْغَفْلَةِ
= و ما از خداوند خواستاريم كه
از لغزش ها و غفلت هاى ما درگذرد.
(وظیفه عمومی : از غفلت در آمدن و
توبه به درگاه الهی و به پناه اهل البیت رفتن )
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبیعت بسیار دیدنی و زیبا
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_537_تاریخ_1401_10_19.mp3
11.21M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 2 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 537
🌹 خوردن و آشامیدن ( 28 )
🍇🍿 خوراکیها (غـیر حیوانات) ( 12 )
🌷 تاریخ 1401.10.19
🌼 صفحه 587
💥 مسئله 1412
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 536 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/26847
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
بعضی از چیزهایی که خوردنش حـرام است
۱. خون ۲. شراب و مست کننده ها و ...
3. سایر اشیای نجس ۴. گِل و خاک و شن و سنگریزه
۵ . اشیاء مضر ۶ . خبائث ۷. اموال دیگران
7- اموال دیگران
مسأله ۱۴۱۲ خوردن اموال دیگران و هر نوع تصرف دیگری بدون رضایت آنان حرام است
امام صادق ع : کسی که از غذایی که
به آن دعوت نشده بخورد در حقیقت پاره ای
از آتش را خورده است . فروع کافی ج ۶ ص ٢٧٠
مسأله ۱۴۱۳ اگر شخصی غذایی را به انسان تعارف کند، خوردن آن جایز است،
ولی اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که صاحب غذا قلباً راضی نیست ،هر چند به زبان ابراز رضایت ،کند نمیتواند از آن غذا استفاده نماید.
= (( لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ
وَ لا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لا عَلى أَنْفُسِكُمْ
أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ
بر نابينا و لنگ و بيمار و بر خودتان ايرادى نيست
كه بخوريد از خانه هاى خود
أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ
أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ
يا خانههاى پدرانتان يا خانههاى مادرانتان يا خانههاى برادرانتان يا خانههاى خواهرانتان يا خانههاى عموهايتان يا خانههاى عمههايتان يا خانههاى دايىهايتان يا خانههاى خالههايتان
أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ
أَنْ تَأْكُلُوا جَمِيعاً أَوْ أَشْتاتاً
يا خانه هايى كه كليدهايش را در اختيار داريد،
يا خانههاى دوستانتان. بر شما باكى نيست كه
دسته جمعى بخوريد يا پراكنده ( و تنها )،
فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ «61» نور
و چون وارد خانهاى شديد، پس بر يكديگر سلام كنيد، كه تحيّتى است الهى و مبارك و پسنديده. خداوند آيات خود را اين چنين براى شما بيان مىكند، شايد كه بينديشيد.
امام باقر عليه السلام مىفرمايد : قبل از اسلام،
افراد نابينا، لنگ و مريض حقّ نداشتند
با افراد سالم غذا بخورند.
اين آيه به آنان اجازه داد تا با افراد سالم و دستهجمعى غذا بخورند،
يا اگر خواستند جداگانه ميل كنند.
خداوند براى مؤمنان حقّى قرار داده كه بتوانند
به ميزان احتياج بخورند و مصرف كنند
و اين اذن، كلّى و فراگير است،
لكن ابتداى آيه به سه گروه اشاره كرده
كه معمولًا نمىتوانند غذاى خود را تأمين كنند
و نيازمند ديگران هستند، اما حكم به اين سه گروه اختصاصى ندارد و براى همه مؤمنان است
و خوردن غذا از خانههاى ياد شده نيز بايد طبيعى
و دور از اسراف و تبذير باشد.
و گاهى قرائن نشان مىدهد كه اين افراد ميل ندارند از غذاى خانه آنان بخوريم، مثل آنكه خوردنى را در جاى مخصوصى پنهان كردهاند.
در چنين مواردى بايد دست نگهداريم
اين آيه تنها اجازه استفاده از خانه
خويشانِ نَسَبى را بيان كرده و نامى از
فاميل سببى مثل پدرزن، مادرزن، برادرزن
و خواهر زن نبرده است . )) =
مسأله ۱۴۱۴ خوردن و آشامیدن و نماز خواندن
در منزل افرادی که در سوره مبارکه نور آیه ۶۱
ذکر شده بدون اجازه آنها با شرایطی
که خواهد آمد جایز است :
۱. پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ،
هرچه بالا روند ؛ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ
۲. فرزند و نوه هرچه پایین رود ؛ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ
3. برادر و خواهر؛ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ
۴. عمو و عمه ؛ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ
۵ . دایی و خاله ؛ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ
۶ . رفیق و دوست ؛ أَوْ صَدِيقِكُمْ
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.10.19.mp3
8.42M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
🔱 أبواب العلم و آدابه و أنواعه و أحكامه
👈☘️ ج دو صفحه 34
🏷 جلسه صد و نود و هفتم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 124 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.10.19
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/26849
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص34
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا
هر كه دانش را براى خدا بياموزد،
به هيچ بابى از آن نرسد مگر اين كه
ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا
1 = بيش از پيش خود را حقيرتر بيند،
وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً
2 = با مردم افتاده تر شود،
وَ لِلَّهِ خَوْفاً 3 = ترسش از خدا بيشتر گردد
وَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً 4 = و در دين كوشاتر شود
وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ
چنين كسى از علم بهره مند مى شود
پس، بايد آن را بياموزد.
وَ مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلدُّنْيَا وَ الْمَنْزِلَةِ عِنْدَ النَّاسِ وَ الْحُظْوَةِ عِنْدَ السُّلْطَانِ
اما كسى كه دانش را براى
+ دنيا
+ و منزلت يافتن نزد مردم
+ و موقعيت يافتن نزد سلطان و حاكم فرا گيرد،
لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا
به هيچ بابى از آن نرسد مگر اين كه
ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ عَظَمَةً
خود بزرگ بين تر شود
وَ عَلَى النَّاسِ اسْتِطَالَةً
و بر مردم بيشتر بزرگى فروشد
وَ بِاللَّهِ اغْتِرَاراً
و از خدا بيشتر غافل شود
وَ مِنَ الدِّينِ جَفَاءً و از دين بيشتر فاصله گيرد.
فَذَلِكَ الَّذِي لَا يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَكُفَّ وَ لْيُمْسِكْ عَنِ الْحُجَّةِ عَلَى نَفْسِهِ
وَ النَّدَامَةِ وَ الْخِزْيِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
چنين كسى از دانش سود نمى برد؛ بنا بر اين،
بايد از تحصيل دانش خوددارى ورزد
و عليه خود حجّت و پشيمانى و رسوايى
در روز قيامت فراهم نياورد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.