کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.12.06.mp3
11.97M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 11 )
👈☘️ ج دو صفحه 49
🏷 جلسه دویست و سی ام بحار الانوار
🏷 ( جلسه 157 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.12.06
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27149
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص 49 الخصال قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
أَشَدُّ مَا يُتَخَوَّفُ عَلَى أُمَّتِي ثَلَاثَةٌ
پيامبر خدا ص : سختترين چيزى كه از آنها بر امّت من ترسيده مىشود ( نگران كننده است )
سه چيز است :
زَلَّةُ عَالِمٍ أَوْ جِدَالُ مُنَافِقٍ بِالْقُرْآنِ أَوْ دُنْيَا ( = صح * غَلَط = دَینا ) تَقْطَعُ رِقَابَكُمْ فَاتَّهِمُوهَا عَلَى أَنْفُسِكُمْ .
1 = لغزش عالم 2 = و استدلال منافق براى مدعاى باطل خود بقرآن 3 = يا دنيائى كه گردن شما را بزند پس از دنيا در باره خود بد بين باشيد.
بحار ج2 ص50 الخصال سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ
سَبْعَةٌ يُفْسِدُونَ أَعْمَالَهُمْ
راوی گويد : از امام صادق(ع)شنيدم كه ميفرمود
هفت نفر كاركردها و اعمال خود را
فاسد و تباه ميكنند
1 = الرَّجُلُ الْحَلِيمُ ذُو الْعِلْمِ الْكَثِيرِ
لَا يُعْرَفُ بِذَلِكَ وَ لَا يُذْكَرُ بِهِ
مرد بردباري كه داراي دانش فراواني باشد ولي
كسي او را باين عنوان نشناسد و نامش بدانش برده
نشود ( علمش را در اختیار دیگران قرار نمی دهد )
2 = وَ الْحَكِيمُ الَّذِي يُدَبِّرُ ( يُدِينُ مَالَهُ = صح : خصال ) مَالَهُ كُلُّ كَاذِبٍ مُنْكِرٍ لِمَا يُؤْتَى إِلَيْهِ
و شخص صاحب حكمتي كه اندوخته هاي مالی خود
را در دسترس هر دروغگويي كه هر چه باو برسد باور
نميدارد قرار دهد ( سرمايه خود را بنا اهلان بدهد )
3 = وَ الرَّجُلُ الَّذِي يَأْمَنُ ذَا الْمَكْرِ وَ الْخِيَانَةِ
و مرديكه شخص حيله گر و خيانت پيشه را
امين خود كند
( اعتماد به نا اهل که
مال و جان و عزت و دین را فاسد می کند )
4 = وَ السَّيِّدُ الْفَظُّ الَّذِي لَا رَحْمَةَ لَهُ
و آقايي كه سنگدل و بيرحم باشد
( که آقایی و مقام و خوبی هایش را فاسد می کند )
5 = وَ الْأُمُّ الَّتِي لَا تَكْتُمُ عَنِ الْوَلَدِ السِّرَّ وَ تُفْشِي عَلَيْهِ
و مادري كه راز فرزند را پنهان نگه ندارد
و آن را فاش كند
( مادر باید اسرار همسر و خانه و خانواده و فرزندان
را رعایت کند و اسرار را فاش نکند )
6 = وَ السَّرِيعُ إِلَى لَائِمَةِ إِخْوَانِهِ
و كسي كه شتابزده برادران خود را سرزنش نمايد
7 = وَ الَّذِي يُجَادِلُ أَخَاهُ مُخَاصِماً لَهُ.
و كسي كه همواره با برادر خود خصمانه ستيزه نمايد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
کتاب_المهدویة_الخاتمة_جلسه_91_1401-12-06.mp3
17.27M
.
تدریس کتاب #المهدویة_الخاتمة
✨ جلسه نود و یکم - صوتی
✨ تاریخ : 06 / 12 / 1401
💥 ادعای عـصـمـت داشتن ( 2 )
لینک جلسه قبلی ( نود ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27075
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
جلسه نود و یکم #المهدویة_الخاتمة
شنبه ها مهدویت
از مهمترین ادعاهای مدعی دروغین احمد البصری کذاب
ج 2 ص 214 مهدویه الخاتمه
عـصمـت و اینکه او مـعـصـوم است
معصومین بعد از انبیاء فقط 14 نفر
عصمت رسول اکرم ص در چهار جهت:
۱ـ عصمت گفتاری
۲ـ عصمت مدیریتی
۳ـ عصمت رفتاری
۴ـ عصمت در دریافت و ابلاغ وحی
شیعه معتقد است، امام در تمام شئون
( جز مسئلۀ وحی ) با پیامبر ص مساوی است
و امامت همان جانشینی پیامبر ص است
و مثل نبوت یک مقام انتصابی است ( نه انتخابی )
منشأ عصمت پیامبران و ائمه ع
1 = از لطف خداوند
2 = یا علم راسخ آنان درباره طاعت و گناه
3 = حضور در محضر خداست
أ لَمْ یعْلَمْ بِأنَّ اللهَ یری آیا انسان نمیداند كه خدا او را میبیند؟
دلایل عقلی و نقلی شیعه بر عصمت امام :
آیات تطهیر، امامت و اطاعت،
حدیث ثقلین و منزلت و ...
= و در صورت معصوم نبودن اعتماد از بین میرود
= اگر امام مرتکب معصیت شود، احترام و محبوبیت او از دلها خارج میشود و دیگر از دستورات او پیروی و اطاعت نمیشود،
= اگر امام معصوم نباشد و مرتکب گناه شود، محکوم نمودن و مجازات او از باب امر به معروف
و نهی از منکر واجب میشود،
= امام مانند پیامبر ص حافظ شرع است باید معصوم باشد ؛ زیرا مراد از حفظ و نگهداری،
حفاظت علمی و عملی است،
= نصب امام برای هدایت مردم است
در جهت پرهیز از خطا و اشتباه
و اگر خود امام نیز دچار اشتباه گردد برای هدایت و راهنمایی خویش، نیاز به امام برای او نیز ضروری است پس آن امام دیگر باید معصوم باشد و تسلسل ...
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_571_تاریخ_1401_12_07.mp3
8.67M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 571
🌸 معاملات ( 20 )
☘️ خرید و فروش روغن نجس و ...
🌷 تاریخ 1401.12.07
🌼 صفحه 51
💥 مسئله 11
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 570 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27167
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله 11 خرید و فروش روغن نجس و ...
برای جهت حلال
غیر خوراکی جائز و صحیح است
مسأله 13 خرید و فروش انواع مختلف روغن¬های نباتی، فرآوردههای گیاهی خوراکی، آشامیدنیهای حلال و مانند آن، چه مربوط به سرزمینهای اسلامی باشد و چه غیر اسلامی، اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد، جایز و صحیح است ...
مسأله 14 خرید و فروش روغن حیوانی، گوشت، چربی، چرم و ...
اگر مربوط به حیوان خون جهندهداری است که ذبح شرعی نشده، مردار نجس محسوب میشود و خرید و فروش آن، بنابر احتیاط واجب، حرام و باطل است.
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.12.07.mp3
8.93M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 12 )
👈☘️ ج دو صفحه 51
🏷 جلسه دویست و سی و یکم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 158 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.12.07
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27169
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص51 الخصال قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَشَرَةٌ يُعَنِّتُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ غَيْرَهُمْ
امیر المومنین علی علیه السلام :
ده طائفة خود و ديگران را رنج داده و گرفتار مىسازند : ( کارهای زشتی که باید پرهیز شود )
1 = ذُو الْعِلْمِ الْقَلِيلِ يَتَكَلَّفُ أَنْ يُعَلِّمَ النَّاسَ كَثِيراً
آنكه اندك دانشى دارد
و ميخواهد بمردم دانش فراوان بياموزد
2 = وَ الرَّجُلُ الْحَلِيمُ ذُو الْعِلْمِ الْكَثِيرِ لَيْسَ بِذِي فِطْنَةٍ
و مرد بردبارى كه دانشاش بسيار است
ولى باهوش نيست
3 = وَ الَّذِي يَطْلُبُ مَا لَا يُدْرِكُ وَ لَا يَنْبَغِي لَهُ
و كسى كه در جستجوى چيزى است كه
به آن نمىرسد و شايستۀ او نيست
4 = وَ الْكَادُّ غَيْرُ الْمُتَّئِدِ
و زحمت كش بىحوصله و سهل انگار است،
5 = وَ الْمُتَّئِدُ الَّذِي لَيْسَ لَهُ مَعَ تُؤَدَتِهِ عِلْمٌ
و پر حوصلۀ و غیرسهلانگارى كه با
آن حالتش علم هم ندارد،
6 = وَ عَالِمٌ غَيْرُ مُرِيدٍ لِلصَّلَاحِ
و دانشمندى كه نظر اصلاحى ندارد
7 = وَ مُرِيدٌ لِلصَّلَاحِ وَ لَيْسَ بِعَالِمٍ
و صلاح انديشى كه دانش ندارد
8 = وَ الْعَالِمُ يُحِبُّ الدُّنْيَا
و دانشمند دنيا دوست
9 = وَ الرَّحِيمُ بِالنَّاسِ يَبْخَلُ بِمَا عِنْدَهُ
و آنكه بمردم دلسوز است ولى از آنچه خود دارد بخل ميورزد ( و از كيسۀ ديگران مىبخشد )
10 = وَ طَالِبُ الْعِلْمِ يُجَادِلُ فِيهِ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ
فَإِذَا عَلَّمَهُ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ.
و دانش آموزى كه با دانشمندتر از خود
ستيزه كند و چون به او ياد دهد نمىپذيرد.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
نهج البلاغه - 1401.12.07.mp3
19.64M
.
#نهج_البلاغه
🌺 حکمت 375
🌹 نخستین شکست در جهاد
🌼 ترک امر به معروف و نهی از منکر
✅ یکشنبه شب 07 / 12 / 1401
🌹 لینک جلسه قبلی 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27121
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه بالا 👆👇
یکشنبه ها نهج البلاغه حکمت 375 نهج البلاغه
وَ عَنْ أَبِي جُحَيْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ
(عليه السلام) يَقُولُ:
أَوَّلُ مَا تُغْلَبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الْجِهَادِ ،
راوی گويد : از امير المؤمنين (ع) شنيدم
كه فرمود: نخستين جهادى كه در آن شكست مى خوريد، ( بر شما بسيار سخت و دشوار مى آيد اگر به آن عمل كنيد و بر اثر بدبختى و دور ماندن از رحمت الهىّ از شما گرفته ميشود )
الْجِهَادُ بِأَيْدِيكُمْ، ثُمَّ بِأَلْسِنَتِكُمْ، ثُمَّ بِقُلُوبِكُمْ؛
جهاد با دستهايتان است. سپس، جهاد است با زبانهايتان و آن گاه جهاد با دلهايتان.
( حدود خدا را بر فاسقين و ستمكاران و گناهكاران اجراء نمى نمائيد و معاصى و زشتيها را مى بينید
و مى شنويد و نديده و نشنيده مى انگاريد )
فَمَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قُلِبَ، فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلَاهُ.
كسى كه كار نيكويى را در دل نستايد
و كار زشتى را در دل نكوهش نكند،
دگرگون و چپه شود
( نتیجه : حس تشخيص نيك و بد را از دست مىدهد 1 = نيكوكاران را دوست نداشته 2 = و بد كاران را دشمن ندانسته 3 = و در دنيا آسايش نداشته
4 = و سرگردان شود 5 = و در آخرت نيكبختى را از دست داده 6 = به كيفر هميشگى گرفتار گردد )
(( جلسه قبل : مراتب امر به معروف و نهی از منکر
1 = قلبی ... 2 = زبانی ... 3 = عملی ...))
اقسام مردم نسبت به نهی از منکر 8 دسته
1 به دل تنها + - -
2 يا به زبان تنها + - -
3 يا با دست تنها + - -
4 يا با دل و زبان + + -
5 يا با دل و دست + + -
6 يا با زبان و دست + + -
7 با قلب و زبان و دست + + +
8 هیچ کدام ( مرده متحرّک ) - - -
تهذيب الاحكام ج 6 ص 181 لاَ يزَالُ النَّاسُ بِخَير مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى
پیامبر گرامی : مردم همواره در طريق خير و سعادت اند تا زمانى كه امر به معروف و نهى از منكر را
انجام مى دهند و تعاون بر نيكى و تقوا مى نمايند.
فَإِذَا لَمْ يفْعَلُوا ذَلِكَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَكَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْض وَ لَمْ يكُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِى الاَرْضِ وَ لاَ فِى السَّمَاءِ زمانى كه اين ها ترك شود بركات الهى از آن ها قطع خواهد شد و بعضى بر بعض ديگر سلطه پيدا
مى كنند و ياورى در زمين و آسمان نخواهند داشت
شرایط واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر
1 - معروف از واجبات و منکر از محرّمات باشد
2 - آمر و ناهی معروف و منکر را بشناسد
3 - احتمال تأثیر در شخص خلافکار بدهد
4 - خلافکار، قصد انجام منکر یا مشغول به انجام آن باشد
5 - در ارتکاب منکر یا ترک واجب، معذور نباشد
6 - سختی فوقالعاده¬ای ... نداشته باشد
كافى ج 5 ص 59 رسول خدا ص :
كَيفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ
چگونه خواهيد بود هنگامى كه زنان شما فاسد شوند
و جوانان شما فاسق
وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَقِيلَ لَهُ وَ يكُونُ ذَلِكَ يا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ
و امر به معروف و نهى از منكر را ترك كنيد؟
كسى عرض كرد: اى رسول خدا ! آيا چنين امرى واقع مى شود ؟ پيامبر اكرم ص فرمود :
آرى و بدتر از اين واقع خواهد شد.
كَيفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ فَقِيلَ لَهُ يا رَسُولَ اللَّهِ وَ يكُونُ ذَلِكَ قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ
چگونه خواهيد بود هنگامى كه امر به منكر مى كنيد
و نهى از معروف ؟ عرض كردند : اى رسول خدا آيا چنين چيزى واقع خواهد شد؟
فرمود : آرى و بدتر از اين روى مى دهد.
كَيفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً; چگونه خواهيد بود هنگامى كه
معروف را منكر و منكر را معروف
( و زيبايى ها را زشت و زشتى ها را زيبا )
خواهيد ديد ؟
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تونل وحشت و ...
⛔️ کاهش جمعیت ⛔️
این لینک را تا می توانید
پخش کنید
⛔️ کاهش جمعیت ⛔️
⭕ فعلا 103 مطلب ⭕
https://t.me/sadeghiyemohebbi/20776
بارشد انفجاری جمعیت اهل تسنن و رواج تک فرزندی در میان شیعیان...😭،
http://sadeghiye.com
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_572_تاریخ_1401_12_08.mp3
9.69M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 572
🌸 معاملات ( 21 )
☘️ خرید و فروش روغن نجس و ...
🌷 تاریخ 1401.12.08
🌼 صفحه 52
💥 مسئله 15
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 571 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27173
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله 15 اشیای تهیّه شده از حیوانی که خون جهنده ندارد، مثل چرمی که از پوست مار
ساخته شده است، پاک میباشد
و خرید و فروش آن جایز است.
همین طور، چیزی که معلوم نیست از اجزاء حیوان است یا غیر حیوان، مثل چرمی که معلوم نیست
از چرمهای طبیعی است یا چرمهای مصنوعی،
پاک محسوب شده و خرید و فروش آن جایز است
رساله ج 3 ص 52 مسأله 16 خرید و فروش و معاملۀ مال غصبی و همین طور مالی که از راه قمار
یا دزدی به دست آمده، باطل است
و هرگونه تصرّف در آن مال، مثل دادن آن مال به دیگری، حرام نیز می¬باشد
و فروشنده باید پولی را که از خریدار گرفته
به او برگرداند
و خریدار نیز باید مال غصبی را به مالک آن پس دهد. البتّه اگر مالک مال، بعداً راضی شده و معاملۀ انجام شده را اجازه دهد، معامله صحیح میباشد.
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.12.08.mp3
8.56M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 13 )
👈☘️ ج دو صفحه 52
🏷 جلسه دویست و سی و دوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 159 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.12.08
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27175
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص52 قَالَ الصَّادِقُ ع الْخَشْيَةُ مِيرَاثُ الْعِلْمِ وَ الْعِلْمُ شُعَاعُ الْمَعْرِفَةِ وَ قَلْبُ الْإِيمَانِ
مضمونِ آنچه منسوب به امام صادق عليه السلام:
برکت و نتیجه عـلـم
1 = خدا ترسی 2 = خدا شناسی 3 = ایمان کامل
وَ مَنْ حُرِمَ الْخَشْيَةَ لَا يَكُونُ عَالِماً وَ إِنْ شَقَّ الشَّعْرَ فِي مُتَشَابِهَاتِ الْعِلْمِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ ( ی 28 فاطر )
كسى كه ازخدا ترسی بى بهره باشد عالم حقیقی نيست، گر چه در پيچيدگيهاى علم مو شكاف باشد خداوند متعال فرموده : جز اين نيست كه از ميان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مى ترسند
وَ آفَةُ الْعُلَمَاءِ ثَمَانِيَةُ أَشْيَاءَ الطَّمَعُ وَ الْبُخْلُ
آسيب ( فساد و نابودی ) علم و علماء چند چيز است :
1 = طمع ( طمع ذلّت و خوارى دارد با عزّت علم جمع نمىشود)
2 = بخل ( در علم و در مال + علم علوّ همّت دارد منافى بخل است )
وَ الرِّيَاءُ وَ الْعَصَبِيَّةُ
3 = رئاء و خودنمائى
4 = عصبيّت ( نپذيرفتن حقّ و راستى و درستى )
وَ حُبُّ الْمَدْحِ
5 = دوست داشتن كه مردم،مدح و ثنايش گويند
وَ الْخَوْضُ فِيمَا لَمْ يَصِلُوا إِلَى حَقِيقَتِهِ
6 = فرو رفتن در مسائلى كه به كنه او نتوان رسيد
وَ التَّكَلُّفُ فِي تَزْيِينِ الْكَلَامِ بِزَوَائِدِ الْأَلْفَاظِ
7 = رنج بردن در زينت و آرايش دادن مطلبى بسخنان زياده ( در کلام و کتاب )
وَ قِلَّةُ الْحَيَاءِ مِنَ اللَّهِ
8 = کمی حياء از ( عظمت و بزرگى ) خدا
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تفسیر سوره کهف 1401.12.08.mp3
19.25M
.
🌺☘️🌼🌺☘️🌼🌺☘️
💜❤️ در محضر قرآن
💚💛💙 خانه هایتان را نورانی کنید 🌷
⚡️⚡️ تفسیر سوره حضرت مریم ( صوتی )
⚡️⚡️ جلسه شماره + 27 +
🌷 موضوع جلسه : مقام های حضرت موسی علیه السلام
⚡️ مورخه : 08 . 12 . 1401
#سایر_جلسات_تفسیر_صوتی
✅ لینک جلسه قبلی ، تفسیر
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27133
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
مطالب بیان شده در جلسه بیست و هفتم - سوره مبارکه حضرت مریم علیها السلام
👆👇
مقامهای حضرت موسی ع در آیات 51 تا 53 مریم ع
1 = مُخْلَصاً بندهى برگزيده و خالص شده خدا
2 = رَسُولًا فرستاده
3 = نَبِيًّا پيامبر
4 = نادَيْناهُ و از جانب راست كوهِ طور
او را ندا داديم
5 = قَرَّبْناهُ نَجِيًّا و به مقام قرب خود
و رازگويى نزديكش ساختيم
6 = وَهَبْنا و از رحمت خويش
برادرش هارونِ پيامبر را به او بخشيديم
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً
وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا «51» مریم ع
و در اين كتاب از موسى ياد كن، زيرا كه او بندهى
( برگزيده و ) خالص شده ( خدا )
و فرستادهاى پيامبر بود.
وَ نادَيْناهُ مِنْ جانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَ قَرَّبْناهُ نَجِيًّا «52»
و از جانب راست ( كوهِ ) طور او را ندا داديم و به
( مقام قرب خود و ) رازگويى نزديكش ساختيم.
وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا أَخاهُ هارُونَ نَبِيًّا «53» مریم ع
و از رحمت خويش، برادرش هارونِ پيامبر
را به او بخشيديم.
برگزيدگى حضرت موسى ع در آيات ديگر:
وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ من تو را انتخاب كردم
ودر جاى ديگر آمده: وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي
من تورا براى خودم برگزيدم.
مُخْلَصاً خداوند او را خالص گردانيد از آلودگى ها براى نبوت و رسالت و عبادت و بندهگى
خلوص دو وجه دارد
يكى آنكه بندگان خود را براى خدا خالص كردهاند
ديگرى آنكه خدا عدهاى را براى خود خالص كرده
سلسله مراتب انبياء و شریعتهای ایشان :
حضرت آدم ع نوح ع ابراهيم ع موسى ع عيسى ع و محمّد صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم
فرق رسول با نبى :
نبی : حامل وحى الهى +
در خواب مىبيند و صدای ملک را مىشنود
+ ملك بر او نازل نمىشود = فرشته را نمىبيند
+ موظف به ابلاغ آن نيست
رسول : در خواب مىبيند و صدای ملک را مىشنود + ملك بر او نازل مىشود = فرشته را مىبيند
+ صاحب آئين و مامور ابلاغ باشد + پيام آور
خدا با يكى از 4 راه با پيامبران سخن مىگويد :
1 = وحى و انداختن به قلب،
2 = اينكه خدا صدا خلق مىكند و پيغمبر مىشنود
3 = اينكه جبرئيل نازل مىشود و پيام خدا را مىآورد
4 = در خواب می بیند
وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ
إِلَّا وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ
أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ
إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ شورى/ 51
كوه طور، ميان مصر و مدين واقع است در آن شب تاريك و پر وحشتى كه با همسرش از بيابانهاى" مدين" گذشته و به سوى مصر در حركت بود به همسرش درد وضع حمل دست داد، و گرفتار سرماى شديدى شد و به دنبال شعله آتشى در حركت بود، ناگهان برقى از دور درخشيد
و ندايى برخاست و به موسى ع فرمان رسالت داده شد، و اين بزرگترين افتخار و شيرينترين لحظه در عمر او بود.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌷📚🌷📚🌷📚🌷
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_573_تاریخ_1401_12_09.mp3
9.72M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 573
🌸 معاملات ( 22 )
☘️ خرید و فروش مال غصبی
🌷 تاریخ 1401.12.09
🌼 صفحه 53
💥 مسئله 17
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 572 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27180
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
گلچین رساله ج 3 ص 53
مسأله 17 خرید و فروش شیئی که
از طریق معاملۀ باطل به دست آمده است،
حکم خرید و فروش مال غصبی را دارد
مسأله 18 اگر خریدار قیمت جنسی را که میخرد ندهد ، ... فروشنده حقّ دارد معامله را فسخ کند.
و نیز فروشندهای که قصد دارد کالای فروخته شده را تحویل ندهد خریدار حقّ دارد معامله را فسخ کند
مسأله 19 خرید و فروش شیئی که در نزد عقلا، ارزش مالی قابل توجّهی ندارد ...
بنابر احتیاط واجب باطل است،
مانند خرید و فروش حشرات معمولی که
استفادۀ حلال قابل توجّهی ندارند.
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.12.09.mp3
7.14M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 13 )
👈☘️ ج دو صفحه 52
🏷 جلسه دویست و سی و دوم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 159 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.12.08
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27175
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
تتمه روایت قبل
وَ الِافْتِخَارُ
9 = فخر نمودن و بخود نازيدن
( به علم و مال و جاه و جلال
و حسن صورت و اعتدال قامت )
به مال و جمال خود مبال ،
زيرا كه آن به شبى مىرود و اين به تبى
به عزّت مبال و ز ذلّت منال
كه اين هر دو را زود باشد زوال
وَ تَرْكُ الْعَمَلِ بِمَا عَلِمُوا.
10 = عمل نکردن بآنچه را ميدانند
بحار ج2 ص52 قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع أَشْقَى النَّاسِ مَنْ هُوَ مَعْرُوفٌ عِنْدَ النَّاسِ بِعِلْمِهِ مَجْهُولٌ بِعَمَلِهِ.
عيسى بن مريم ع فرموده :
بد بخت ترين انسانها كسى است كه نزد مردم به علم شناخته و به عمل نشناخته باشد.
.
علی محبی 1401.12.09.mp3
18.85M
.
#حق_الیقین
#امام_شناسی
🌼 جلسه هشتاد و هفتم #صوتی
🌺 تدریس کتاب حق الیقین #صوتی
🌏☄️ میزان ( سنجش اعمال در قیامت )
🌹 سه شنبه شب 1401.11.09
♻️ لینک جلسه قبلی 👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27142
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
#حق_الیقین
سه شنبه ها حق الیقین ص 684 چ جدید و ...
فصل 10 میزان ( سنجش اعمال در قیامت ) و ...
در 5 بحث عنوان می شود
وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ
فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ «8» اعراف
و در آن روز (قيامت،)
سنجش (اعمال بر پايهى) حقّ است.
پس هر كس كارهاى سنجش شدهاش سنگين باشد، پس آنان همان رستگارانند.
* 1 * در اثبات و حقيت میزان که در قرآن
و روایات متواتر بیان شده
از ضروريات دين اسلام است
و واجب است اعتقاد به آن داشتن
* 2 * حقيقت میزان چیست ؟
: عدل است ( سنجش ثواب و عقاب اعمال بر وجه عدالت )
: مجازات است ( برابری میان اعمال و جزاي آنها
و هر حقی را بصاحبش رسانیدن )
: کمی و زیادی حساب است از حسنات
: انبياء و اوصياء هستند ( : نحن الموازين و در
زیارت مولی امیر ع : السلام على ... ميزان الاعمال )
: ترازو است داراى دو كفّه حسنات و سيّئات
: ميزان هر چيزى مناسب خود او است
: مطابق واقع و دستور خدا بودن آن است
* 3 * چطوری و چه چیز سنجش می شود ؟
: اعمال مجسم ميشود بصورت زيبا و زشت ،
( یا بصورت جواهر نورانى و اشياء ظلمانى ميشود )
: نامه اعمال را موازنه ميكنند وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ...
: ميزان و سنجش هر چيزى مناسب خود او است
وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبِينَ «47» انبیاء
و ما براى روز قيامت، ترازوهاى عدل برپا خواهيم كرد، پس (در آن روز) هيچ ستمى به احدى نخواهد شد و اگر (عملى) همسنگ دانهى خردلى (هم) باشد، ما آن را (براى محاسبه) خواهيم آورد و (همين قدر در دقّت محاسبات) كافى است كه ما حسابرس باشيم.
* 4 * چه چيزهايى موازنه ميشود ؟
فقط حسنات است زيرا مراد از سنگینی
سنگین بودن حسنات است
* 5 * برای چه افرادی میزان هست ؟
اهل محشر چهار دسته ميشوند :
دسته 1- مشركين و كفار و مخالفين که برای آنها ميزان نصب نميشود چون
حسناتى ( ایمان ) ندارند كه سنجش شود
كافى امام سجاد ع :
اعلموا عباد اللَّه انّ اهل الشرك لا ينصب لهم الموازين و لا ينشر لهم الدواوين
و انما يحشرون الى جهنم زمرا
احتجاج امير المؤمنين ع : ائمة الكفر و قادة الضلالة فاولئك لا يقيم لهم يوم القيمة وزنا
دسته 2- اخيار و صلحاء از دوستان اهل بيت ع
كه بىگناه وارد محشر شوند
براى آنها نصب ميزان نميشود
دسته 3- كسانى كه اعمال صالحه آنها سنگين باشد فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
دسته 4- آنهايى كه معاصى آنها بیشتر
و اعمال صالحه سبك باشد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند بخشنده مهربان
الْقارِعَةُ «1» مَا الْقارِعَةُ «2» وَ ما أَدْراكَ مَا الْقارِعَةُ «3» يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ «4»
(1) حادثه كوبنده. (2) آن حادثه كوبنده چيست؟ (3) و تو چه دانى آن حادثه كوبنده چيست؟ (4) روزى كه مردم مانند پروانهها پراكنده باشند.
وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ «5»
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ «6» فَهُوَ فِي عِيشَةٍ راضِيَةٍ «7»
(5) و كوهها مانند پشمِ رنگارنگِ زده شده. (6) پس هر كس كفّههاى (عمل خيرش در) ترازويش سنگين باشد، (7) پس او در زندگى رضايت بخشى است.
وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ «8» فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ «9»
وَ ما أَدْراكَ ما هِيَهْ «10» نارٌ حامِيَةٌ «11»
(8) ولى هر كس كفّههاى (كار خيرش در) ترازويش سبك باشد، (9) پس در آغوش آتش است. (10)
و تو چه دانى آن چيست؟ (11) آتشى سوزان.
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
تدریس_رساله_جامع_ ج2 - جلسه_شماره_574_تاریخ_1401_12_10.mp3
9.95M
.
#تدریس رساله جامع - جلد 3 🌹
🌼 احکام - جلسه شماره 574
🌸 معاملات ( 23 )
☘️ خرید و فروش حشراتی که خوردن آنها حرام است و نیز حیوانات حرام گوشت زنده (غیر سگ و خوک)
🌷 تاریخ 1401.12.10
🌼 صفحه 54
💥 مسئله 20
✅ لینک جلسه قبلی ( جلسه 573 ) 👇👇
♻️ https://t.me/sadeghiyemohebbi/27185
🌷🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
مطالب بیان شده در جلسه 👆👇
مسأله 20 خرید و فروش حشراتی که خوردن آنها حرام است و نیز حیوانات حرام گوشت زنده
(غیر سگ و خوک) چنانچه دارای استفادۀ حلال
قابل توجّه در نزد عرف باشند، صحیح و جایز است.
بنابراین، خرید و فروش زالو که برای مکیدن خون انسان در حجامت و درمان بیماری مورد استفاده
قرار میگیرد، یا کرم ابریشم و زنبور عسل و نیز حیواناتی که در باغ وحش
از آنها نگهداری میشود، اشکال ندارد.
مسأله 22 معاملاتی که باطل است و جایز نیست :
آلات و وسایل حرام، ( یعنی آنچه به گونهای ساخته شده که معمولاً برای امور حرام مورد استفاده قرار می¬گیرد و ارزش آن به دلیل استفادۀ حرام است، ) مانند صلیب، بت، وسائل قمار مثل تخته نرد و شطرنج،
انگشتر طلای مخصوص مردان
و آن دسته از آلات موسیقی که
اختصاص به نواختن موسیقی حرام دارد ،
.
کتاب أبواب العلم و آدابه 1401.12.10.mp3
9.17M
🔸🌷🔸🌺🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸
🔹
👈 🌺 #گلچین_بحار
👈 🧠 کتاب العلم
👈 باب یازدهم = صفات علماء و انواع ايشان ( 13 )
👈☘️ ج دو صفحه 52
🏷 جلسه دویست و سی و چهارم بحار الانوار
🏷 ( جلسه 161 از کتاب العلم )
💥 ✨ تاریخ 1401.12.10
لینک جلسه قبلی👆👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27186
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
🔹
🌺🔸
🔹🌷🔹
🌺🔸🌷🔸
🔹🌷🔹🌺🔹
🌺🔸🌷🔸🌺🔸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
بحار ج2 ص52 قَالَ النَّبِيُّ ص لَا تَجْلِسُوا عِنْدَ كُلِّ دَاعٍ مُدَّعٍ يَدْعُوكُمْ مِنَ الْيَقِينِ إِلَى الشَّكِّ
پيغمبر اکرم ص فرموده : نزد هر صاحب اِدّعايى كه شما را به گرد خويش مىخواند ننشينيد كه
1 = يقين شما را به شك تبديل مىكند
وَ مِنَ الْإِخْلَاصِ إِلَى الرِّيَاءِ
2 = و اخلاصتان را مبدل به ريا مىنمايد.
وَ مِنَ التَّوَاضُعِ إِلَى الْكِبْرِ
3 = تواضع را از شما گرفته،متكبرتان مىكند.
وَ مِنَ النَّصِيحَةِ إِلَى الْعَدَاوَةِ
4 = و نصيحت و خيرخواهى را از بین برده
و تخم عداوت و دشمنى را در دلتان مىكارد
وَ مِنَ الزُّهْدِ إِلَى الرَّغْبَةِ
5 = و زهدتان را تبديل به دنياگرايى مىگردد،
وَ تَقَرَّبُوا إِلَى عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنَ الْكِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ
بلكه به عالمى نزديك شويد كه بخواهد
كبر شما را به تواضع تبديل كند
وَ مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ
وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الزُّهْدِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَى النَّصِيحَةِ
و ريائتان را به اخلاص مبدل نمايد.
شكّتان بَدَل به يقين گردد و از دنيا گرايى به زهد روى نماييد و دشمنى و عداوت را مبدل به خيرخواهى و نصيحت گرداند
وَ لَا يَصْلُحُ لِمَوْعِظَةِ الْخَلْقِ إِلَّا مَنْ خَافَ هَذِهِ الْآفَاتِ بِصِدْقِهِ وَ أَشْرَفَ عَلَى عُيُوبِ الْكَلَامِ وَ عَرَفَ الصَّحِيحَ مِنَ السَّقِيمِ وَ عِلَلَ الْخَوَاطِرِ وَ فِتَنَ النَّفْسِ وَ الْهَوَى.
و برای موعظه مردم صلاحیّت ندارد مگر کسی که از این آفتها به راستی بترسد و بر عیوب سخن آگاه باشد و صحیح را از باطل و بیماریهایی که به قلب نفوذ می کند و فتنه های نفس و هواها را بشناسد
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.
1401.12.10 مهدی موعود.mp3
18.09M
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌸🍂🌸
🍂
🌸
جلد 51 بحار آشنایی با امام عصر
عجل الله تعالی فرجه
#مهدی_موعود
👈🌷 آنچه شيعه و سنى از قول خداوند متعال و پيغمبر اكرم (ص) راجع به قائم آل محمد نقل كرده اند ( 13 )
🍃 🌼 جلسه سی و دوم
🌿🌺 تاریخ 1401.12.10
لینک جلسه قبلی👇
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi/27151
♥️ #اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌺🌿
🌸
🍂
🌸🍂🌸
🍂🌸🍂🌸🍂🌸
🌷
بعضی مطالب بیان شده در این جلسه👇👆
چهار شنبه ها مـهـدی مـوعـود بحار ج51
ص78 ... كه حافظ ابو نعيم اصفهانى آنها را جمع
چهل حديث از طريق اهل تسنن
و ص85 ابو عبد اللَّه محمد بن يوسف گنجى شافعى
25 باب حدیث نقل کرده
بحار ج51 ص88 الْبَابُ السَّابِعُ فِي بَيَانِ أَنَّهُ يُصَلِّي بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ع أَبُو هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْيَمَ فِيكُمْ وَ إِمَامُكُمْ مِنْكُمْ قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ مُتَّفَقٌ عَلَى صِحَّتِهِ ... رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ وَ مُسْلِمٌ فِي صَحِيحَيْهِمَا.
باب هفتم عيسى بن مريم (ع) با مهدى (ع) نماز ميگذارد
قال ( گنجی شافعی ) : هذا حديث حسن صحيح أخرجه مسلم في صحيحه ... فإن سأل سائل و قال مع صحة هذه الأخبار و هي أن عيسى يصلي خلف المهدي ع و يجاهد بين يديه و أنه يقتل الدجال بين يدي المهدي ع و رتبة التقدم في الصلاة معروفة ...
فأيما أفضل الإمام أو المأموم في الصلاة و الجهاد معا الجواب عن ذلك أن نقول هما قدوتان نبي و إمام ...
و هما أيضا معصومان من ارتكاب القبائح كافة و المداهنة و الرياء و النفاق و لا يدعو الداعي لأحدهما إلى فعل ما يكون خارجا عن حكم الشريعة و لا مخالفا لمراد الله و رسوله ص و إذا كان الأمر كذلك فالإمام أفضل من المأموم لموضع ورود الشريعة المحمدية بذلك ...
فلو علم الإمام أن عيسى أفضل منه لما جاز له أن يتقدم عليه لإحكامه علم الشريعة و لموضع تنزيه الله تعالى له عن ارتكاب كل مكروه
و كذلك لو علم عيسى أنه أفضل منه لما جاز له أن يقتدي به لموضع تنزيه الله له من الرياء و النفاق و المحاباة بل لما تحقق الإمام أنه أعلم منه جاز له أن يتقدم عليه و كذلك قد تحقق عيسى
أن الإمام أعلم منه فلذلك قدمه و صلى خلفه و لو لا ذلك لم يسعه الاقتداء بالإمام فهذه درجة الفضل في الصلاة ...
بحار ج51 ص90
الْبَابُ الثَّامِنُ فِي تَحْلِيَةِ النَّبِيِّ ص الْمَهْدِيَّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَهْدِيُّ مِنِّي أَجْلَى الْجَبْهَةِ
أَقْنَى الْأَنْفِ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما
باب هشتم شمائل مهدى (ع)
بحار ج51 ص91
الْبَابُ الْعَاشِرُ فِي ذِكْرِ كَرَمِ الْمَهْدِيِّ ع
باب دهم جود و بخشش مهدى عليه السّلام
يَرْضَى عَنْهُ سَاكِنُ السَّمَاءِ وَ سَاكِنُ الْأَرْضِ
يَقْسِمُ الْمَالَ صِحَاحاً = بِالسَّوِيَّةِ بَيْنَ النَّاسِ
وَ يَمْلَأُ اللَّهُ قُلُوبَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص غِنًى
وَ يَسَعُهُمْ عَدْلُهُ
پيغمبر فرمود : بشما مژده ميدهم كه مهدى بهنگامى كه
مردم با هم نزاع داشته باشند و اوضاع متزلزل باشد
در امت من برانگيخته شود و زمين را پر از عدل و داد كند
چونان كه پر از ظلم و ستم شده باشد.
ساكنان آسمان و زمين از او راضى باشند
و بالسويه اموال را ميان مردم تقسيم كند.
خداوند دلهاى آنها را بىنياز مىسازد و سايه عدلش بر سر همه گسترش مييابد تا آنجا كه دستور دهد اعلان كنند
كيست كه بمال نياز داشته باشد؟
و در آن ميان فقط يك مرد برخاسته و ميگويد :
منم كه نيازمند ميباشم. اعلانكننده بوى ميگويد :
برو نزد خزينهدار و بگو مهدى عليه السّلام دستور داده
كه بمن مال دهى. خزينهدار پول بسيارى در دامن او ريخته
و ميگويد: بردار! ولى او از حملش عاجز ميماند و پشيمان مىشود، و ميگويد: من از لحاظ نيروى بدنى بسيار قوى هستم
و با اين وصف از بردن اين پولها ناتوان ميباشم
و آن را نميپذيرد. ولى باو گفته مىشود :
چيزى را كه ما بكسى داديم پس نميگيريم! ...
بحار ج51 ص92 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَكُونُ عِنْدَ انْقِطَاعٍ مِنَ الزَّمَانِ وَ ظُهُورٍ مِنَ الْفِتَنِ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ الْمَهْدِيُّ
يَكُونُ عَطَاؤُهُ هَنِيئاً قَالَ حَدِيثٌ حَسَنٌ أَخْرَجَهُ أَبُو نُعَيْمٍ الْحَافِظُ.
پيغمبر ص فرمود : در آخر الزمان و پيدايش آشوبها مردى بسلطنت خواهد رسيد به نام مهدی كه بخشش وى براى همه گواراست .
ادامه دارد 👇👆
ادامه مطالب بالا 👆👇
بحار ج51 ص97 الْبَابُ الثَّالِثُ وَ الْعِشْرُونَ فِي ذِكْرِ
تَنَعُّمِ الْأُمَّةِ زَمَنَ الْمَهْدِيِّ ع ... عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: تَتَنَعَّمُ أُمَّتِي فِي زَمَنِ الْمَهْدِيِّ ع نِعْمَةً لَمْ يَتَنَعَّمُوا مِثْلَهَا قَطُّ يُرْسَلُ السَّمَاءُ عَلَيْهِمْ مِدْرَاراً وَ لَا تَدَعُ الْأَرْضُ شَيْئاً مِنْ نَبَاتِهَا إِلَّا أَخْرَجَتْهُ
باب 23 تنعّم اُمّت اسلام در عصر مهدى .
بحار ج51 ص97 الْبَابُ الْخَامِسُ وَ الْعِشْرُونَ فِي الدَّلَالَةِ عَلَى كَوْنِ الْمَهْدِيِّ حَيّاً بَاقِياً مُذْ غَيْبَتِهِ إِلَى الْآنَ وَ لَا امْتِنَاعَ فِي بَقَائِهِ بِدَلِيلِ بَقَاءِ عِيسَى وَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ مِنْ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَ بَقَاءِ الدَّجَّالِ وَ إِبْلِيسَ اللَّعِينِ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَ هَؤُلَاءِ قَدْ ثَبَتَ بَقَاؤُهُمْ بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ
باب 25 در اينكه مهدى (ع) از زمان غيبتش
تا كنون زنده و باقى است
و هيچ گونه اشكالى در بودن ایشان نيست
بدليل حيات عيسى و خضر و الياس از اولياء اللَّه
و زنده بودن دجال و شيطان از دشمنان خداوند،
که اینها به استناد كتاب و سنت تا كنون زنده ميباشند
وَ قَدِ اتَّفَقُوا ثُمَّ أَنْكَرُوا جَوَازَ بَقَاءِ الْمَهْدِيِّ لِأَنَّهُمْ إِنَّمَا أَنْكَرُوا بَقَاءَهُ مِنْ وَجْهَيْنِ أَحَدُهُمَا طُولُ الزَّمَانِ
وَ الثَّانِي أَنَّهُ فِي سِرْدَابٍ مِنْ غَيْرِ
أَنْ يَقُومَ أَحَدٌ بِطَعَامِهِ وَ شَرَابِهِ و ...
🆔 https://t.me/sadeghiyemohebbi
🌼🌺🌸🌼🌷🍀🌼
🆔 https://instagram.com/sadeghiye_
.