♻️نقدی بر بیانیه آیت الله جوادی آملی به مناسبت سومین سالگرد رحلت آقای هاشمی رفسنجانی.
ایشان در بخشی از این بیانیه ظاهرا از شورای فقهی و افتا دفاع کرده است که این قسمت از این بیانیه، توسط آیت الله علیرضا تقوایی از اساتید درس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان تهران مورد نقد قرار گرفته است.
🌐 متن کامل این نوشتار در سایت آیت الله تقوایی قرار دارد.
⭕️ در جمع بندی این نقد آمده است:
«مراجع برای فتوا دادن شورا تشکیل نمیدهند. مجتهد وقتی فتوا میدهد، استقلال کامل دارد و شورایی تشکیل نمیدهد تا نظر آنان را تأمین کند. اصلاً حق چنین کاری را ندارد؛ مراجع حق ندارند برخلاف نظری که به آن میرسند فتوا دهند، لذا تقلید بر آنها حرام است. مقام قضاوت هم همین است. فتوای خود آیت الله جوادی آملی دام ظله هم این مساله را تأیید میکند؛ ایشان در مورد تقلید از میت میفرماید: در صورت اعلم بودن مرجعِ میّت از مراجع حیّ، باید از وی تقلید کرد؛ چه برسد به مرجع اعلم حیّ و این مسأله کاملاً با شورای فقهی منافات دارد. شرعی بودن تقليد از مراجع و آیت الله جوادی آملی دام ظله هم به همین خاطر است که عدّهای شخص آنها را اعلم میدانند. لذا وقتي از نظر علماء شورا در مقام افتاء بیمعناست، به طریق اولی شورا در مقام حکومت پذیرفته نخواهد بود. شورای فقهی نه تنها در مقام حکم مردود است بلکه در مقام فتوا هم چنین است. از منظر اسلام شورا در تعيين و نصب حاکم اسلامي و در شيوه اداره حکومت نقش و دخالت ندارد و تصمیم با ولي فقيه است. بنا بر اين به نظر نويسنده این بخش از پیام آیت الله جوادی آملی دام ظله به خصوص عبارت «نظام پوسیده و منحوس ارباب و رعیتی فرهنگی» اشتباه است و ممکن است مردم را هم در اشتباه بیندازد. ممکن است بشود گفت فرمایشات آیت الله جوادی آملی دام ظله ناظر به حفظ وحدت و احترامِ بزرگداشت آقای هاشمی رفسنجاني رحمه الله بوده است. گرچه برای حفظ وحدت و احترام افراد هم نبایستی افراط شود و حقّ ذبح گردد» .
🌐 http://taghvaee.ir/2020/01/30/
♻️خبره سهل اندیش دروغگو!؟؟
🔸اگر نبود امثال یزدی و مصباح برای مجلس خبرگان موجب خسارت است، حضور امثال حسن روحانی هم برای خبرگان خسارت بیشتری است!!
🔹کسی که مراجع تقلید از نظر علمی و اجتهادی هیچ سابقه روشنی ندارد و در این سالها مراجع تقلید، به خاطر اظهار نظرات دینی اش، او را بی سواد، سهل اندیش، کژ فهم، ناپخته، دارای علم ناقص و مواضع زننده و اشتباه خوانده اند و در همین اواخر رهبری او را دروغگو و مریض القلب نامید!
🔸کاش علمای خبرگان، برای پاسداشت علم و فقاهت و اجتهاد و تقوا از استمرار حضور چنین فردی در مجلس خبرگان جلوگیری کنند و مفهوم خبره را از این مظلومیت نجات دهند!!
🔹حضور چنین فردی جز ننگ و تخریب و تضعیف برای خبرگان دستاوردی ندارد!
🔸مردم هضم نمی کنند افرادی که تاییدیه اجتهاد از مراجع دارند و سالهاست بر کرسی تدریس خارج فقه نشسته اند، صلاحیتشان برای ورود به خبرگان محرز نشده است اما امثال روحانی خبره ملت باشند!
🔹نمونه دیگرش نماینده خبرگانی است که برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شده است و اموري از این دست.. حتما کمیسیونی برای حفظ شان خبرگان لازم است.
🔸 وقتی شخصی به دلیل کهولت سن یا بیماری توان ندارد در جلسات خبرگان شرکت کند چرا باید تا زمان ارتحال او صبر کرد و یک کرسی خبرگان را معطل گذاشت؟
#خبرگان_قوی
https://t.me/sadid59/4378
♻️ برای برادرم محمدصادق شهبازی عزیز
جریانی در کشور وجود دارد که با ریش و چفیه و پول بیت المال کارش خالی کردن دور ولایت است..
نفهمهای متحجری که دو زار نه از انقلاب درکی دارند نه ولایت، راه می افتند از این و آن امتحان ولایت مداری می گیرند و با همان جهل شان به ملت نمره می دهند و غالب افراد را هم رد می کنند!!
چه بسیار جوانان مخلص و مومن و انقلابی که همینها با پرونده سازی احمقانه شان، انگ ضدولایت خوردند!
دایره دفع حداکثری اینها حتی به نویسنده سایت خامنه ای دات آی آر هم رسیده و صادق شهبازی را که روز و شبش را در دفاع از انقلاب و اسلام ناب به هم دوخته است را هم ضد ولایت دانسته اند!!
اف!
🔹صادق یک بچه کارمند و یک دانشجوی یک لا قباس که هر چه دارد از خودش دارد.
نه آقازاده است نه رانت اینجا و آنجا را دارد. اولین بار سال 84 او را در دانشگاه تهران دیدم و هم صحبتی و آشنایی من با او در حالیکه یک تازه جوان بود بسیاری از اندیشه های مرا تغییر داد و زیر بنای فکری من شد.
فارغ از ارادت قلبی ام که نسبت به او دارد، وظیفه دارم وقتی بی مایگانی او را ضد ولایت می نامند محکم به دهانشان بزنم که دانسته یا نادانسته سربازان مخلص خامنه ای را می زنند!
من به او رای خواهم داد و تا جایی که بتوانم دیگران را هم به این کار تشویق می کنم..
#مهدی_عامری
⭕️لیست مردم
🔰در میان دعواهای زرگری به کسانی رای دهیم که سابقه عملکرد موفق انقلابی دارند. کسانی که به تعبیر رهبری «شعارهای انقلاب را سر دست گرفتند»، شبانه روز، در بهترین دولت پس از انقلاب، برای مردم صادقانه کار کردند.
۱_ ۴۵۵۴ صادق خلیلیان
دکتری اقتصاد، استاد دانشگاه، وزیر جهاد کشاورزی و عضو شورای پول و اعتبار کشور در دولت دهم
۲_ ۷۸۷۵ بهروز مرادی
دکتری مدیریت، رئیس سازمان هدفمندی یارانهها، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولتهای نهم و دهم
۳_ ۶۱۹۴ محمدحسن طریقت منفرد
جراح و متخصص چشم، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۴_ ۸۸۵۹ فاطمه واعظ جوادی
استاد دانشگاه تهران، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت نهم
۵_ ۶۹۹۱ فاطمه قربان
دکتری مدیریت آموزشی، معاون وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و معاون سابق سازمان امور زنان
۶_ ۸۲۱۵ داوود منظور
اقتصاددان و استاد دانشگاه، معاون سابق وزیر اقتصاد و معاون سابق سازمان برنامه و بودجه
۷_ ۶۲۲۹ ابوالفضل ظهره وند
تحلیگر ارشد روابط بین الملل و سفیر سابق ایران در ایتالیا
۸_ ۲۵۸۷ سید امین الله تقوی مطلق
دکتری شیلات، رئیس سابق سازمان شیلات ایران، سفیر سابق ایران در سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل
۹_ ۵۲۲۷ جلیل سالاری
دکتری نفت و انرژی، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی دولت قبل
۱۰_ ۵۲۸۴ ابراهیم سحر خیز
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشکده تعاون در دولتهای نهم و دهم
۱۱_ ۴۵۶۶ افشار دارابی
رئیس سابق نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، سردبیر سابق سیاسی ایرنا
۱۲_ ۲۲۴۱ عطا بهرامی
اقتصاددان و از سردبیران ایرنا در دولت قبل
۱۳_ ۵۵۷۱ محسن شاطرزاده
دکتری مهندسی مکانیک، قائم مقام سازمان فضایی کشور، معاون اقتصادی و بینالمللی وزیر صنعت در دولتهای نهم و دهم
۱۴_ ۱۶۵۸ حسین افشارزاده
دکتری حرفهای مدیریت راهبردی، کارشناس ارشد مدیریت دفاعی، فرمانده سابق دژبان جمهوری اسلامی ایران
۱۵_ ۴۴۹۴ غلامرضا خواجه سروی
معاون سابق وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
۱۶_ ۲۷۸۴ احسان جهان دیده
از اعضاي دفتر رسانهاي رئیس جمهور سابق
۱۷_ ۸۷۸۶ کیومرث هاشمی
رییس کمیته ملی المپیک در دولت قبل
۱۸_ ۷۴۶۴ مهدی کوچک زاده
دکتری مهندسی آب، استاد دانشگاه و نماینده دوره¬های هفتم، هشتم و نهم مجلس
➕ ليست عدالتخواهان
۱۹_ ۵۷۵۲ محمدصادق شهبازی راد
۲۰_ ۱۵۵۷ وحید اشتری ماهینی
۲۱_ ۱۹۱۶ روح الله ایزدخواه
۲۲_ ۲۶۴۶ یعقوب توکلی
۲۳_ ۵۱۶۴ سیدمهدی زریباف
۲۴_ ۶۴۴۵ نرگس عبدالحمید
۲۵_ ۲۲۸۴ معصومه پاپی نژاد
۲۶_ ۱۶۱۵ سیدمحمدرضا اصنافی
۲۷_ ۵۸۱۷ محمد شیریجیان
۲۸_ ۵۴۲۱ حجة الاسلام احمد سلطانی
۲۹_ ۸۲۷۸ مهدی موحدی بکنظر
۳۰_ ۴۹۲۶ سید حسین رضوی پور
https://t.me/sadid59/4391
🔰برد اصولگرایان، دوسر برد اصلاحات و دولت!
🔻 ظاهر امر نشان می دهد اصلاح طلبان و دولتی ها در این دوره راضی به یک مجلس غیر اصلاح طلب هستند تا در دو سال پایانی دولت خودشان را کنار بکشند و منتقد وضع موجود جلوه کنند.
به همین خاطر این بار به لشگر سلبریتی های هنری و سیاسی خود مرخصی دادند و خبری خاتمی هم نبود.
🔻 آنها در انتخابات حاضر شدند تا برای حضور پرقدرت در انتخابات 1400 بهانه دست کسی ندهند. اما در عین حال یک دهم مجلس قبل فعاليت انتخاباتی نداشتند.
🔻 اصلاح طلبان روی محافظه کاری برخی اصولگرایان حساب باز کرده اند تا اصول گرایان را همراه دولت معرفی کنند و با مظلوم نمایی و اپوزیسیون بازی خود را ترمیم کنند!
🔻 دولتی ها هم که تا به امروز، تقصیرات خود را گردن سپاه و مجمع تشخیص مصلحت و صدا و سیما و قوه قضائیه و... می انداختند حالا می توانند مجلس را هم اضافه کنند و مدام فریاد کنند که نگذاشتند کار کنیم!!
🔻 این سمت البته اصولگرایان رقابت بین خودشان بیشتر از رقابت با اصلاح طلبان بود.
حالا اصلاح طلبان کنار می نشینند و هم اصولگراها و هم دولت را نقد می کنند تا 1400 خود را ناجی ملت نشان دهند.
🔻فهرستی مانند عدالتخواهان می توانست این بازی را به هم بریزد، اما اصولگرایان باز با تحلیل های مبتنی بر قدرت و مسائل امنیتی مسیر انتخابات را به سمتی دیگر بردند.
🔻 شک ندارم اصولگرایان برای انتخابات 1400 هنوز هیچ برنامه ای ندارند!!
⭕️چه کسی حرمت دین را نگه نمی دارد؟
قاعده لاضرر می گوید اگر عملی ضرر داشته باشد حرام است..
مثلا روزه #واجب فرد مریض اگر برایش ضرر داشته باشد، حرام و باطل است..
اگر زخمی بر بدن باشد که آب برای آن ضرر داشته باشد، غسل و وضوی آن شخص باطل و حرام است.
حالا بالاتر اگر بترسد روزه يا هر عملی باعث طولانی شدن معالجه او می شود باید آن عمل را ترک کند...
ترک این اعمال دستور شارع است و اصلا به معنای بی احترامی به روزه و وضو و... نیست..
🔰 حال این چه استدلالی است که برخی با لباس عالم دینی، تعطیلی زیارت یا هیات يا نماز جماعت به دلیل ترس از یک بیماری را بی احترامی به اهل بیت تلقی می کنند؟
مراجع فرموده اند در این مورد قول پزشکان حجت است که به اتفاق می گویند تجمعات موجب انتقال ویروس می شود.
شاخصه اصلی تشیع و اسلام ناب خمینی، عقلانیت، شناخت زمان و مکان و تشخیص درست موضوع برای بیان حکم شرعی است.
اتفافا هو الشافي در همین بستر معنا پیدا می کند.
بی احترامی به اهل بیت، بیان سخنان عجیب و غریب بالای منبر و با نام دین است...
🔰در هند چه خبر است؟
🔻طبق آمار به زودی کشور هند پرجمعیت ترین کشور شیعه جهان خواهد شد، شیعیانی که بسیاری شان شيفته فرهنگ و آیین انقلابی ایران هستند.
ابعاد کوچکتر این ماجرا را در کشمیر می شود مشاهده کرد.
قریب یک سوم جمعیت مسلمان کشور هزار ادیان هند، شیعه هستند که حدود 80 میلیون نفر تخمین زده می شود.
🔻تا امروز هند به آزادی ادیان شناخته می شد، اما هندوهای افراطی که تحت حمایت اسرائیل و آمریکا هستند، کمر همت بسته اند تا با نام تثبیت هندوئیسم و دفاع از فرهنگ هند، فشار را بر مسلمانان و به خصوص شیعیان هند بیشتر کنند و تعداد زیادی از آنها را از هند اخراج کند.
متاسفانه وزارت خارجه ایران، تا کنون واکنش درخور توجهی به این جنایات نشان نداده است.
در میان حجم عظیم اخبار کرونایی، مسلمانان مظلوم هند، مورد غفلت افکار قرنطینه شده دنیا قرار گرفته اند!
🔰اعتکاف؛ تعطيل يا ترفيع؟
🔻اعتکاف یکی از رویشهای معنوی انقلاب است که هر سال صدها هزار جوان را با خود همراه می کرد. شرایط خاص روزهای اخير سبب شد مجالس اعتکاف در مساجد لغو شود..
اما آنچه از کلیت روایات بر می آید این است که اعتکاف، تعطیل نشده بلکه ترفيع یافته و از مساجد به بیمارستانها و اردوگاههای جهادی منتقل شده است.
نیاز به توضیح و تفسیر ندارد روایت حضرت امام صادق علیه السلام جامع و کامل است:
⭕️ «مَنْ سَعَى فِي حَاجَةِ أَخِيهِ الْمُسْلِمِ فَاجْتَهَدَ فِيهَا فَأَجْرَى اللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ قَضَاءَهَا كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَجَّةً وَ عُمْرَةً وَ اعْتِكَافَ شَهْرَيْنِ فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ صِيَامَهُمَا وَ إِنِ اجْتَهَدَ فِيهَا وَ لَمْ يُجْرِ اللَّهُ قَضَاءَهَا عَلَى يَدَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ حَجَّةً وَ عُمْرَةً»
حضرت امام صادق(ع) فرمود کسی که برای برآورده شدن حاجت برادر مؤمنش کوشش کند و از تمام توانش استفاده کند و به خواست خدا با دستان او حاجت برادر مؤمنش برآورده شود خداوند در پرونده عملش یک حج و یک عمره و دو ماه #اعتکاف در مسجد الحرام و دو ماه روزه همراه #اعتکاف در مسجد الحرام را ثبت میکند و اگر از تمام توانش استفاده کند ولی موفق نشود و حاجت برادر مؤمنش به دست او انجام نگیرد خداوند برایش یک حج و یک عمره ثبت میکند.
#مهدی_عامری
🔻ویروس منحوس زیر ذرهبین شریعت!
1⃣ هر قانون و حُکمی هنگامی به مرحله اجرا میرسد که شرایط و بستر آن فراهم باشد؛ برای نمونه وقتی گفته میشود روزه واجب است، شرایط یا به تعبیری موضوع حکم روزه، انسان مکلف سالم غیر مسافری است که هلال اول ماه رمضان را دیده باشد؛ بنابراین بر کسی که هنوز به سن تکلیف نرسیده، مریض یا مسافر است، روزه واجب نیست.
چه بسا اگر عنوان ثانوی مانند ضرر هم اضافه شود، نه فقط وجوب روزه برداشته میشود، که حتی روزه مضر به فعل حرام تبدیل میشود؛ از این رو موضوعشناسی و توجه به مکان و زمان برای تشخیص موضوع از مهمترین کارهای فقاهتی یک مجتهد است.
2⃣ در میان احکام، برخی نسبت به برخی دیگر اهمیت و اولویت بالاتری دارد. جان، آبرو، ناموس و حقالناس از جمله اموری است که اهمیت فوقالعادهای نزد شارع دارد؛ لذا برای حفظ جان یک مسلم گاه برخی احکام مانند راستگویی، احکام محرم یا نامحرم، غصب و... را میتوان نادیده گرفت.
3⃣ تشیع ناب و آنچه بزرگانی مانند امام خمینی(ره) از تشیع نشان دادهاند، این است که شیعه همواره بر عقل و خردوزی در کنار شریعت و معنویت تأکید داشته است.
به گفته «علامه جوادیآملی» بر خلاف برخی مذاهب منحرف و محرّف، در شیعه تعارض عقل و دین وجود ندارد؛ چراکه عقل در کنار نقل از منابع و ادله دین است و همانگونه که مثلاً تعارض قرآن با اسلام ناممکن است، تعارض عقل و اسلام هم چنین است.
عقل کلید فهم دین سپس چراغ راه استنباط احکام آن است.
4⃣ امیرالمؤمنین عابدان را سه دسته معرفی میکند؛ بردگان، تاجران و آزادگان. جدا از ارزشگذاری این تقسیمبندی، این بیان نشان از یک واقعیت روشن دارد که افراد در ایمان دارای مراتب گوناگون هستند و ضمن تلاش فرد و جامعه برای ارتقای مرتبه ایمانی افراد، باید برای هر کدام برنامه و زبان گفتوگو و تعامل مخصوص خود را داشت و با لحاظ مرتبه ایمان هر فرد با او سخن گفت و از او توقع داشت.
عدم توجه به این مهم جامعه را به دوقطبیسازیهای بیعلت و درگیریهای بیثمر خواهد کشاند.
5⃣ این روزها به روشنی این امور در کشور مشاهده میشود. علمای راستین و روحانیت اصیل در مواجهه با پدیدهای طبیعی، تفکر متعالی شیعه انقلابی را به جهانیان نشان دادند.
تعطیلی مشاهد مشرفه، نمازهای جمعه، هیئتها و تجمعات مذهبی در اصل نه به سبب یک ویروس، که به علت عقلانیت و جامعیت تشیع بوده است. علما بر مبنای حجت شرعی و عقلی چنین احکامی صادر کردند.
همان گونه که بیان شد، مجتهد با بررسی اوضاع زمان و شرایط مکان، باید تشخیص دهد امروز با توجه به شرایط پیشآمده آیا استحباب مؤکد زیارت مشاهده مشرفه یا برگزاری نماز جمعه همچنان باقی است یا نه؟
با توجه به اتفاق اطبا بر خطرناک بودن یک ویروس، آیا اجتماعات مردمی مصداق ضرر بر سلامت مردم و صدمه به جان افراد است یا نه؟ اگر جواب مثبت باشد، این اجتماعات مستحب به عملی حرام تبدیل میشود؛ چراکه مورد نهی شارع قرار گرفته است.
ضمن اینکه سلامت جامعه و حفظ جان افراد از اهم احکام است و اگر در تزاحم با عملی دیگر، مانند تجمعات مذهبی قرار گیرد، باید طرف مقابل آن را نادیده گرفت. چنانکه امروز به تشخیص علما نماز جمعه با همه اهمیت و جلالتی که در اسلام دارد، برای مدتی تعطیل شده است.
گاه ممکن است در زمان دیگری همین امر با مسئله مهمتری، مانند حفظ اصل اسلام در تزاحم قرار گیرد که باز در این صورت همین قاعده اجرا خواهد شد و جانب اهم گرفته میشود و مهم کنار گذاشته میشود.همه این دستورات از دل شرع بیرون میآید و در عین حال منطبق با عقل سلیم است.
6⃣ بر مبنای همین قواعد شرعی و عقلی است که بهداشت فردی و عمومی توصیه میشود و در عین حال، مردم را به شفابخش و قادر اصلی توجه میدهند؛ چه آنکه خداوند سببساز و سببسوز است و اگرچه سنت خدا بر این است که «لايجرِيَ الأمور إلاّ بِأسبابها» اما همه اسباب در آنچه ظاهراً مشاهده میشود، خلاصه نشده است و چه بسا دعا و توسلی سبب دگرگونی عالمی شود.
با این وجود باید دقت داشت همه کس، به این مرتبه از فهم حقایق نرسیدهاند اسباب ظاهری، مانند شستوشو و ضد عفونی کردن برای در امان بودن از یک بیماری، ضروری و مفید است؛ اما این امر نباید راه را بر معارف و امور غیبی ببندد.
◀️هفته نامه #صبح_صادق
#مهدی_عامری
💠از حرم غريب الغربا برای اموات غريب این ایام!
🔹تا امروز حدود هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند.
اگر هر پدیده یا اتفاقی چنین تلفاتی داشت، حتما چند روز عزای عمومی اعلام می شد.
🔸در گذشتگان این ایام، جز غریب ترین اموات محسوب می شوند. کسانی که در ایام بیماری ملاقات با عزیزان شان نداشتند و در تنهایی بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کردند و سپس در مراحل تجهیز و کفن و دفن، همراهی با خود نداشته اند و بعد از آن نیز به دلیل شرایط خاص این روزها، از انجام برگزاری ترحیم و ختم نیز محروم بوده اند.
🔹این امور اوضاع را برای بازماندگان سخت کرده است. به خصوص آنکه همه کس و تمام نهادها وظیفه امیدبخشی به جامعه دارند و بعضا این را به معنای شادی و سرور معنا می کنند تا در مردم در قرنطینه خانگی دچار هراس و اضطراب نشوند.
🔸به نظر می رسد تخصیص روزی برای گرامی داشت مرحومین کرونا هم برای ایشان و به خصوص برای بازماندگانشان می تواند موجب آرامش و تسلا گردد.
🔹روز آخر سال 98 مصادف با شهادت امام موسی کاظم علیه السلام است و بهترین زمان برای این مهم است. صدا و سیما و نهادهای دیگر این روز را ضمن توسل و عزاداری برای امام هفتم، می توانند به یادبودی برای مرحومین (شهدا) کرونا بدل کنند.
این امر فضای همدلی و آرامش را در ادامه این ایام فراهم خواهد آورد.
🔸در همین راستا می توان پویش بزرگترین لایو اینستاگرام را نیز به راه انداخت. به این ترتیب که آستان قدس رضوی در ساعت هشت شب، تصویر زنده از حرم امام رضا علیه السلام پخش کند و مردم در سرتاسر ایران به این صفحه وارد شوند و بزرگترین لایو ایجاد شود.
🔸این اقدام ضمن فاتحه خوانی برای اموات، تسلیت بازماندگان و توسل به اهل بیت، این پیام را خواهد داشت که اگر چه حرمها به خاطر عقلانیت شیعی فعلا بسته است اما ارادت ملت ایران به خاندان رسول خدا تمام نشدنی است.
🔰حوزه تعطیل شد، چی شد؟
🔹مجلس عزای اهل بیت علیهم السلام براش خیلی مهم بود.
همیشه به طلبه ها توصیه می کرد شبهای شهادت #عدس بخورند چون اشک آوره. روایتش هم می خوند. معمولا اینو با خنده می گفت. بيشتر منظورش این بود که اهل گریه باشید که گریه برای خاندان رسول چه ها که نمی کند.
🔸اما توصیه بعدیش جدی تر بود، با صلابت و تاکید می گفت مجلس عزای اهل بیت شرکت کنید. کلاسهای درس را تعطیل می کرد تا مراسم روضه خوانی با شکوه برگزار بشه.
🔹خودش البته می گفت #طلبه تعطیلی نداره، درس تعطیل نمیشه، درس عوض میشه. مجلس اهل بیت درس اصليه.
این روزها خیلی یاد این فرمایش مرحوم حاج آقا #مجتهدی می افتم.
🔹می گویند حوزه و مسجد و حرم تعطيل شده..
اما شاید اگر حاج آقا بود می گفت، درس و کار عوض شده، تعطیلی نداریم.
🔸سالها رفتیم حرم #امام_رضا علیه السلام که از امام رئوف، مهربانی بگیریم و این روزها همه بیمارستانها و خیابانها و... شده مظهر رأفت امام رضا، حرم تعطیل نشد، نوع زیارت عوض شد!!
🔸چقدر از همین بچه های جهادی با نیت خالص در بیمارستانها و قرارگاه جهادی شان حاجت گرفتند از امام رضا؟؟
🔹مگر مسجد نمی رفتیم تا در نماز جماعت با هم بودن و با امام بودن را تمرین کنیم؟ تا قول و فعل مون، به خصوص فعل مون همراه امام باشه..
حالا #نماز_جماعت واقعا تعطیل شده یا گسترش پیدا کرده؟؟
🔸#حوزه مگر درس عقاید و فقه و اصول نمی خوندیم تا بفهمیم شارع چه وظیفه ای گردن مون گذاشته؟ امروز وظیفه غیر از خدمت به مردم است؟ بله درس عوض شده است همین..
آن روز عرصه انجام وظیفه مدرس و مسجد و حرم بود، امروز مطبخ و سوله و خیابان و #بیمارستان و...
انقلابی تعطیلی ندارد..
#دارآباد
⭕️پدیده زهره زاهدی
🔻 گوشه ای از قم، دخترانه هایش را می نوشت برای اینستاگرام. مانند خیلی از دخترهای مومن این کشور از عکسهای هنری و علاقه ها و سلیقه هایش کپشن می نوشت و استوری می گذاشت... کفش صورتی، انار، ورزش، توت فرنگی، دورهمی های دوستانه، و...
یک دختر جوان با همین خصوصیتها شناخته می شود.
اما ناگهان یکی از پدیده های نوروز کرونایی ٩٩ شد. داستان رفتن به بیمارستان و غسالخانه را در صفحه خودش بخوانید.
اما چرا او را یک پدیده می دانم؟
کرونا نقطه عطف حرکات جهادی بود که حرکت جهادی را به محلات کشاند و خدمت به همسایه ها و همشهری ها رساند. در این بین دختران جهادی شکوفه های بهاری این جریان بودند.
دخترانی که از فانتزی های خود دست کشیده اند و آتش به اختیار قدم در میدان خطر نهاده اند.
در غوغای «در خانه بمانید» اینان اگر در منزل می ماندند و به پدر و مادرشان کمک و برای حفظ سلامت خود قرطنیته را انتخاب می کردند کسی به آنها خرده نمی گرفت. اصولا جهاد یعنی همین؛ همه اینها را داشتن اما به آنها دل نبستن و از آنها گذشتن!
🔻 زهره زاهدی از دل فضای مجازی درخشید، خودش می نویسد و خوب می نویسد. در یک اتحاد حقیقی، نوشته های خوبش بازنشر داده شد. این زنجیره خودش جز پدیده هاست.
حمایتهای فعالان مجازی از یک اقدام بدیع و رفیع، سریع و وسیع آن را بالا آورد و فضای مجازی بار دیگر قدرت خود را نشان داد و وحدت کلام نیروهای جهادی در این عرصه اتفاق مفیدی را رقم زد. این امر در مساله محمد مداح هم به خوبی دیده شد.
دایره این هم افزایی خودجوش مردمی باید گسترش یابد و در عین حال استقلال خود را حفظ کند.
پديده های این چنینی نباید از حال عادي و طبیعی به گزارشهای مصنوعی نهادهای حاکمیتی بغلتند. نه اینکه آنها را رد کنند، بلکه فراموش نکنند بستر مردمی قدرت و نفوذ بالاتری دارند.
🔻من آخوند چقدر باید می نشستم فکر می کردم و روش ارائه می دادم تا مردم را به یاد مرگ و آخرت بیندازم و احکام غسل و کفن را به آنها بیاموزم؟ زهره زاهدی و همیارانشر، با قلم دخترانه و هنر طنازانه ناخواسته یا خواسته به خوبی از عهده این مهم برآمدند. با چند استوری و کپشن، دقیق و کامل، هم احکام گفتند هم اخلاق و هم عقاید! این خودش از مورد بالایی شگفت انگیزتر است..
پدیده مبارک حوزه خواهران می تواند در عرصه ارتباط شریعت و امت کارهای شگرفی کند.
این روزها دیدیم می شود یاد مرگ افتاد و نترسید. می شود از شجاعت گفت و موصوف آن دختری نحیف باشد. می شود از غسالخانه گفت و هراس به دل راه نداد. می شود لطافت اندیشه دخترانه و جزئی نگری زنانه را به خدمت بیان احکام آورد. کاری که در خاطره نویسی دفاع مقدس انجام شد و در ادبیات کشور کولاک کرد. می شود از جهاد گفت و یاد خون و خشونت نیفتاد.
پدیده دختران جهادگر نشان داد، بحثهای خاله زنکی روشنفکران درباره حضور زنان و دختران در اجتماع را می توان با عمل درست، پاسخی درخور داد. دخترانی که با حفظ شیطنتهای دخترانه شان بر عقاید و هنجارهای خود پافشاری می کنند و با رعایت اصول دینی در عرصه های خطیر جامعه پررنگ ترین و سالمترین خودنمایی را داشته باشند.
🔻 اما اینک؟
زاهدی ها نباید آنچه بدست آورده اند را آسان از کف بدهند که این یافته ها، بخش اندکیش در حوزه فردی آنهاست؛ آنها امروز تکه مهمی از پیکر جهادگران و حتی بالاتر پاره ای از تن آرمانهای انقلابند. این اندوخته نباید خرج روزمره ها و بازیهای سیاسی شود. نباید خود را وارد دو قطبی های بی سر و ته کند.
از آن سو، آن زنجیره حامی نیز نباید با بزرگنمایی و تقدس آفرینی بی مورد، با حسودی های بی ارزش این پدیده را لوث کند. نهادهای انقلابی هم احساس تکلیف وافر برای تقدیر و تشکر و مصاحبه نکنند. لزوما این پدیده ها، شخصیت رسانه ای نیستند و ممکن است بی سلیقگی برنامه سازان کار خوبشان حبط و بی ربط کند. ماجرای آن راننده اسنپ را به یاد بیاورید که چطور با افتادن در گیر و دار رسانه های رسمی چه بلایی سرش آمد!
این مدل پدیده ها، باید خودشان باشند و پیش بروند. این جمع دختران تاکنون جز گوشی و اینستاگرام چه داشته اند که این گونه می درخشند؟
🔻 آنچه گذشت منحصر در زهره زاهدی نیست. او تلألوی خیل عظیم دخترانی است که دست در دنیا و دل در آخرت و چشم به بهشت دارند. این دختران راز و نیاز خاصی با شهدا دارند و کاش می شد بانوان شهید و جانباز و رزمنده انقلاب و دفاع مقدس را چنان معرفی کرد که هر دختر جوان و نوجوانی، کتاب زندگی خود را با صحیفه نور آنان تطبیق دهد.
الان که چنین نیست این گونه پدیده های خیره کننده داریم اگر چنان بشود، چه شود؟
در بی رسانه ای آن ایام و اخلاص آن بانوان اهل قیام خیلی از رشادتها و فداکاریها گم شده است، اما امروز می شود بین نسل دختران جهادی آن روزها و دختران انقلاب دوران ما پیوستگی ناخودآگاه موجود را آگاهانه کرد و کاری کرد کارستان.
#مهدی_عامری
⭕️کور رنگی به رنگ مستضعفان!
🔸«من نسبت به انتخاب تیترها، عناوین و عکسهای شما در صفحات اول روزنامه اعتراض دارم. معنا ندارد تیتر اول و عکس اول شما مربوط به صحبتی باشد که من کردهام؛ یا صحبتی باشد که رئیسجمهور کرده است. به سراغ مردم بروید. مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند. شما سراغ #کشاورزی بروید که با سختی و مرارت دستاورد مثبتی در امر کشاورزی دارد و نیاز کشور را برآورده میکند. سراغ صنعتگری بروید که نیاز صنعتی کشور را تأمین میکند.
این #پلیس در سرما و گرما، فضای آلوده و پر سر و صدا، تحمل میکند، میایستد و نظم را برقرار میکند. چرا نباید به این توجه شود؟ چرا نباید به #رفتگری که نیمه شب شهر را تمیز میکند و زنده نگه میدارد توجه شود؟ چرا نباید به کسی که شیفت نیمه شب را بر عهده دارد و اگر بیمار اورژانسی باشد برآورده میکند، توجه شود؟»
اینها بخشی از فرمایشات حضرت امام است که به گفته آقای دعایی در جمع مدیران مسوول روزنامه های اطلاعات و کیهان و جمهوری اسلامی و رسالت بیان شده است.
🔹توجه ویژه به محرومین و #مستضعفین از محکمات انکار ناپذیر اندیشه #امام_خمینی است. راس جامعه و جان کشور پابرهنگانی هستند که در زمان آرامش کم مصرف و کم هزینه اند و در زمان بحران پرکار و پرفایده.
🔸این روزها به دلیل شیوع کرونا، فعالیتهای فداکارانه، خوب و حیرت آوری در سرتاسر کشور از سوی اقشار و اصناف مختلف در جریان است.
همه و همه قابل تقدیر و تجلیل است و تقلیل هر کدام یعنی تعطيل انصاف.
اینکه فعالیت پزشک و پرستار و آخوند را به تصویر بکشیم نه تنها قابل اعتراض نیست که در وانفسای شایعات و اهانتها امری پسندیده است.
🔹اما سخن اینجاست چرا در این خیل خادمان سیل خدمت برخی افراد ندید گرفته می شوند و نه خودشان و نه کارشان برای رسانه ها ارزش خبری ندارد؟
اگر به پیام نوروزی رهبری دقت شود، در بخشی از آن به صورت تک تک و جزئی از اقدامات انجام شده دوران کرونایی تشکر کردند که می تواند الگوی مناسبی برای نهادهای انقلابی در این ماجرا باشد.
🔸آشپزها، راننده های آمبولانس، گورکنها، نیروهای خدماتی که این روزها کار تنظيف و جا به جایی و... برایشان چند برابر شده است، برای رسانه ها جذابیت ندارند و ظاهرا نسبت به بو و رنگشان حساسیت دارند!
همین کوررنگی در اعتراضات و مطالبات کارگران و محرومین مشاهده می شود.
کسانی که همواره بیشتر کار می کنند، کمتر دستمزد می گیرند در انتخابات و راهپیمایی ها و جنگ و تحریم بالاترین نفع را به انقلاب و نظام می رسانند و در تنگناها صدایشان شنیده و قامتان دیده نمی شود.
🔸اما قرارمان چیز دیگری بود، قرار بود اینها تاج سر و موی سرشان ارزشمندتر باشد. لنزها و مغزها بیشتر دغدغه اینان را داشته باشند نه اینکه همگی به این کوررنگی عادت کنیم!! گرچه اینان عادت به ندیده شدن دارند، اما به یقین نمایش خدمات آنها، روح امید و نشاط را در روح زخم خورده و تکیده شان می دمد.
پوشش خدمترسانی قشر مستضعف نه تنها مشکل امنیتی ندارد بلکه امروز مصلحت هم اقتضا می کند به سراغشان برویم.
#مهدی_عامری
📌خدمت پاک پاک در منطقه آلوده آلوده.
🔹در #روال_عادی هم هر جا #زباله ای باشد، راهمان کج می کنیم تا پر و بالمان آلوده نشود، حالا اگر #بیمارستان باشد که خودمان را بیشتر جمع و جور می کنیم.. چه برسد به دوران #کرونا که #ویروس_منحوس هم روی زباله ها جلوس کرده است، که جمع بین خوف و چندش می شود و فاصله را دوچندان می کند..
🔸بشر هر چقدر هم تمیز و نظیف باشد، بی زباله نیست. زباله بخشی از زندگی ماست و عده ای باید برای آسایش و سلامت ما کارشان رتق و فتق این طلای کثیف باشد.
🔹خوب که حواسمان را جمع کنیم، کار بسیار مهمی است و این افراد را باید خاضعانه تکریم کنیم. کسانی که در تقویم روزی به نامشان نیست و گاه در برابر این نظافت و سلامت جز بی مهری از ما نمی بینند.
🔸در بيمارستانها حجم بیمار و کار و به تبع حجم پسماندها افزایش پیدا کرده اند و این یعنی بخش بازیافت، فشرده سازی و امحای زباله هم کارش زیاد شده است. هدايا و نذورات با بسته بندی به بیمارستان می آید.
🔹لباسها و گانها و خیلی از وسایل بعضا یک بار مصرف شده اند. تعداد غذاها زیاد و به هر نحو تولید پسماند بیشتر شده است و...
🔸در غوغای تشکر از پزشک و پرستار و آخوند، در هیاهوی این ایام، سر تعظیم فرود بیاوریم برای کسانی که در آلوده ترین نقطه بیمارستان، سر و کارشان با زباله های من و شماست تا دور و برمان چشم نواز بماند.
کسانی که این ور و آن ور رفیق رسانه ای و آشنای مجازی ندارند تا جهادشان را بازتاب دهد.
🗑️
🗞️یک پیام برایشان بنویسید و هر چقدر به این قدردانی اعتقاد دارید نشر دهید.
#مهدی_عامری
#دارآباد
#خدمت_پاک_در_منطقه_آلوده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اوج خروج
🔸سالهاست بخشی از همین نهادی که این فیلم را ساخته، با همین ادبیات، آزادی ها و ارابه ها را می ستاند و مطالبه گری و انتقاد را ایستادن در برابر نظام و خروج تلقی می کند...
🔹انشالله پیام بخش فرهنگی این نهاد به بخش امنیتی آن رسیده باشد که صدای کارگر و مستضعفین را فریاد اراذل و نوای اوباش نخواند...
🕌🌒🌒
به بهانه استقبال از ماه رمضان/برداشت نامبارک از مبارک!
🔸 از میان ماههای دوازده گانه سال تنها نام رمضان در کتاب خدا ذکر شده است.
یکی از اوصاف ماه رمضان که در برخی از روایات و ادعیه بدان تصریح و به گونه ای برای این ماه علم شده است، صفت مبارک می باشد،
مبارک از برکت گرفته شده است و علمای لغت واژه برکت را به فزونی و رشد همراه با ثبات و دوام معنی کرده اند راغب می نویسد: به آنچه که خیر و فایده الهی در آن ثبوت و استقرار داشته باشد مبارک گفته می شود. علامه طباطبایی نیز در تفسیر آیه اول سوره دخان و معنی لیله مبارکه بیان می دارد: «منظور از مبارک بودن آن شب این است که ظرفیت خیر کثیری را داشت، چون برکت به معنای خیر کثیر است، و قرآن خیر کثیری است که در آن شب نازل گشت.» (ترجمه تفسیر المیزان18: 197)
🔹دلیل اطلاق این صفت به معنای خیر کثیر هم در خطبه شعبانیه حضرت رسول ذکر شده است چرا که در این ماه که روزهای آن افضل الایام و شبهای آن افضل الیالی است اعمال کوچک مومنان بزرگ و دارای ثواب چندین برابر می گردند؛ «....أَنْفَاسُکمْفِیهِ تَسْبِیحُ وَ نَوْمُکمْ فِیهِ عِبَادَةُ مَنْ أَدَى فِیهِ فَرْضاً کانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَدَى سَبْعِینَ فَرِیضَةً فِیمَا سِوَاهُ مِنَ الشُهُورِ مَنْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِى غَیْرِهِ مِنَ الشُهُورِ ...»
🔸امام خمینی نیز در بیان تعلیل مبارک بودن این ماه می فرماید: «ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه لیله القدر [دارد] ... ماه رمضان مبارک است؛ برای اینکه نزول وحی در او شده است یا به عبارت دیگر، معنویت رسول خدا وحی را نازل کرده است . ... در ماه مبارک رمضان، مقام رسول اکرم -ص- به ولایت کلی الهی بالاصاله تمام برکات را در این جهان بسط داده است. ماه رمضان مبارک است که قرآن بر او وارد شده است...» (صحیفه امام20: 248)
🔹لذا مشاهده می گردد آنچه این ماه را مبارک گردانیده عنایت خاص خداوند به مومنین و نزول قرآن در آن است و هم چنان که در ابتدای خطبه شعبانیه ذکر شده است این ماه، ماه برکت و مغفرت است: «ِای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که نزد خدا، بهترین ماههاست.»
🔸اما متاسفانه در چند سال گذشته شاید به دلیل برداشت و تفسیر نادرستی که از صفت مبارک در ماه رمضان شده است برنامه ها و فرهنگهایی در جامعه باب شده است که از اهداف و فلسفه این ماه مبارک بسیار دور است.. چنانچه گذشت کلمه مبارک که بعنوان صفت ماه رمضان استفاده می گردد از کلمه برکت به معنای خیر بسیار گرفته شده است که در زبان انگلیسی از آن به BLISS یا BENEDICTION یا FELICITY تعبیر می شود. به نظر می رسد کلمه مبارک در معنای فارسی خود با آنچه در عربی استعمال می گردد متفاوت است چرا که معمولا فارسی زبانان برای شادباش و شادیهای خود از لفظ مبارک استفاده می کنند، چنانچه می گویند: تولدت مبارک، عیدت مبارک و تعابیری از این دست. اما این «مبارک» به معنای bliss نیست بلکه معادل و ترجمه کلمهhappy است که به معنی شادی و فرح و سرور می باشد.
🔹با این توضیحات به نظر می رسد در این سالها با برداشت ناصحیح از کلمه «مبارک» در ماه رمضان برخی از برنامه سازان و مسئولان فرهنگی آن را معادل happy دانسته و از معنای واقعی خود دور کرده اند. بروز چنین برداشت نادرستی را می توان در برنامه های صدا و سیما مشاهده کرد که گویا برای هر چه مبارک نمودن ماه رمضان هر ساله بر برنامه های طنز و جنگ و جشن خود در ماه رمضان می افزایند تا فضای شاد و مفرحی برای روزه داران مهیا کنند!
اما روشن است مبارک نمودن ماه رمضان به معنای این گونه شادیها نیست چرا که این عوامل خود سبب می گردد برکت از این ماه مبارک گرفته شود.
🔸محمد بن مسلم از امام باقر(ع) نقل می کند: «.. خداوند دارای ملائکه ای است که وظیفه آنان استغفار نمودن برای روزه داران در هر روز از ماه رمضان تا پایان این ماه است و در هر شب هنگام افطار به روزه داران بشارت می دهند: ای بندگان خداوند اندکی گرسنگی را چشیدید و بزودی سیر می گردید. شما و آنچه که در شماست مبارک گردید.» با عنایت به این روایت شریف روشن است رمضان هنگامی مبارک است که از ساعات و لحظات آن برای تقرب به خدا بهره جسته شود و از هر آنچه موجب غفلت است باید دوری نمود. نیکوست دست اندرکاران امر و برنامه سازان با توجه به این مهم ماه مبارکی را که در پیش روست به معنای واقعی کلمه مبارک گردانند
⭕️متن کامل در
http://sadid59.parsiblog.com/Posts/64/
tafsir_soreh_mojadeleh.pdf
4.92M
متن کامل کتاب تفسیر سوره مجادله که توسط حضرت آیت الله خامنه ای در سال ١٣۶١ در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری بیان شده است.
ویژگی مهم این تفسیر این است که با نگرش توجه به مسائل جامعه پس از تشکیل حکومت اسلامی بیان شده است.
انشالله در ایام ماه مبارک با هم این کتاب را می خوانیم و بحث و میکنیم
برای اطلاعات بیشتر اینستا را ببنید..
instagram.com/sadid59
#تفسیر_سوره_مجادله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در بهار قرآن در محضر آیت الله سیدعلی خامنه ای، تفسیر سوره مجادله را با هم مرور خواهیم کرد.
این بیانات عالمانه در بهار سال ١٣۶١ ایراد شده و بعدها به صورت کتاب به طبع رسیده است.
بخشهایی از این کتاب را به تناسب با مسائل روز بحث می کنیم.
#تفسیرمجادله
🌐دانلودکتاب
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
48.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه١-١
🔻 جامعه اسلامی؛ پیش و پس از تشکیل حکومت
🔹«نوع مطالب و مسائلی که بعد از تشکیل حکومت براى یک جامعه لازم است با نوع مطالب و مسائلی که مربوط به حین مبارزه مردم براى تشکیل حکومت اسلامی است فرق می کند؛ کمااینکه شما در جامعه خودمان هم این را مشاهده میکنید. امروز شما یک مسائل دارید که این مسائل قبل از بهمن ۵٧ براى شما وجود نداشت، مطرح نبود؛ آن روز مسائلی داشتید که امروز براى شما مطرح نیست.
ًمثلا مسئله منافقین و مسئله نفاق، مسئله عدالت اجتماعى، مسئله حکومت، مسئله جهاد در جبهههای جنگ و دهها مسئله از این قبیل، مسائل عمده بعد از تشکیل حکومت است و این مسائل
همان مسائلی است که در آیات مدنى بیشتر به آنها پرداخته شده.»
🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ١۵
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
43.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه ١-٢
🔻 مرز اسلام و نفی التقاط (عمامه و کاخ)!
🔹«"و تلک حدود الله“ کاری که کفاره دارد کار غلطی است. این کار را انجام ندادن، مرز خدایی است. یعنی اگر می خواهید مؤمن باشید، مسلمان باشید، داخل دایره ایمان باشید، باید این مرزها را مراعات کنید؛ و الا اگر مرزها را مراعات نکردی، قاطی کردن بین سنت جاهلی و سنت اسلامی این دیگر اسلام نمیشود، قاطی کردن بین فرآورده های تفکر الحادی و فراورده های اسلامی و اینها را با هم مخلوط کردن، دیگر اسلام نمی شود.
اسلام مرز دارد از مرزهای خدا باید تعدی نکنید. "وللکافرین" برای کسانی که می پوشانند مرزها را، این خطوط اصلی را پاک می کنند، "عذاب الیم" عذابی است دردناک.»
🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄 ص. ٢٣
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه ١-٣
🔻آيتالله خامنهای سال ۶١ درباره رهبری آينده چه گفت؟
🔹«خدا و رهبری اسلامی در هر مسئلهای و پدیدهای از پدیدههای مردم حاضر و ناظر است، معنای رهبری این است.
امام در هر جایی که یک مسئلهای پیش میآمد حضور داشت. هیچ جا نبود که انسان را دچار سردرگمی بکند... امام حاضر بود، در تمام دوران مبارزه، این مسئله وجود داشت، در همه جا!
واقعاً این یک حقیقت شگفتآوری است که در همه جا حاضر بود.
بعد از انقلاب هم همین جور بود، بعد از انقلاب تمام قضایای که سرنوشت ساز بود و برای این ملت مسئله بود و رهبری امام را لازم داشت امام حاضر و ناظر بود.
الان هم رهبری اسلامی و در آینده رهبریهایی که وجود دارد بایستی همین جور باشد. اولاً باید حاضر و ناظر باشد، ثانیاً باید از قرآن اتخاذ بشود و آن پاسخها و حلها متکی به قرآن باشد و این شرط اصلی رهبری است و خوشبختانه در رهبری امام امت این کاملاً مشهود و محسوس است».
🎙آیتالله خامنهای¦١٧ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ٢۵
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه١-۴
🔻 روش منطقی برخورد با سنتهای غلط
🔹 «ببینید هر جامعهای یک سنتهایی دارد که همه اش هم غلط نیست؛ بعضى اش غلط است، بعضى اش درست است؛ از آن غلطهایش هم بعضى خیلى غلط است، غلط اندر غلط است، بعضى نه، کمى غلط است، خیلی غلط نیست.
یک جامعهى انقلابی چهکار می کند؟ اگر شما خیال کنید که جامعهى انقلابی باید بیاید یک داس در دست بگیرد و سنّتها را ریشهکن بکند و برود جلو و جامعه را از تمام این سنّتها صاف کند، اشتباه فکر کردهاید؛ نه، جامعهى انقلابی نباید این کار را بکند.
هم سنّتهاى گذشته را به چشم مخالف نگاه کردن و همه را قطع کردن، هم این شکلش که همهى
سنّتها را نگه داشتن و در مقابل سنّتهاى جاهلیّ حساس نبودن که این هم چیز بدى است. (هر دو غلط است).
اسلام اینجورى نیست و همانطور که عرض کردم حد وسط دارد؛ یعىن سنجیدن سنتها، سنّتهاى خوب را نگه داشتن، بدهایش را رد کردن؛ آنهایی را هم که رد میکند با استدلال، با منطق، با توجه به جوانب کار و بهصورتی که در دل مردم
جا بیفتد و عمق پیدا بکند رد میکند.»
🎙آیت الله خامنه ای¦١٧ اردیبهشت۶١
#تفسیرمجادله
📄ص. ٢۶ و ٢٧
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه٢-١
🔻 وقتی بدانیم خدا همراه ماست...
«خب همین مفهوم الهی و مفهوم قرآنى اگر در ذهن ما باشد که خدا از همه کارها اطلاع دارد، مانع بسیارى از گناهان میشود. گاهى انسان از خدا شرم میکند، گاهى از خدا می ترسد گاهی محبت خدا مانع می شود. فرق نمیکند به هرحال توجه به اینکه خدای متعال شاهد و ناظر و حاضر در آن خلأ و خلوات و تنهایی های ما است، موجب میشود که ما خلاف را حتىّ در آنجا هم انجام ندهیم.»
🎙آیت الله خامنه ای¦٢۴ اردیبهشت ۶١
#تفسیرمجادله
📄ص۴٠ و۴١
💠اینستاگرام جهت تبادل نظر
#همگرام