eitaa logo
SADIQI.IR
717 دنبال‌کننده
1هزار عکس
106 ویدیو
4 فایل
صفحه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله شیخ کاظم صدیقی
مشاهده در ایتا
دانلود
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-769-Dar Khaneye Khod Mosalla Dashte Bashim-Thaqalain_IR.mp3
1.98M
🔊 858 📋 در خانه ی خود «مصلّی» داشته باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
858 🔴 در خانه ی خود «مصلّی» داشته باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 در روایاتِ ما دارد که هر کسی در خانه‌ی خود یک محلی را برای نمازهای خود انتخاب کند و نمازهای خود را در آنجا بخواند، در روایت دارد که اگر یک زمانی حضرت عزرائیل علیه السلام سراغِ یک فردی را گرفت و جان کندن برای او سخت بود او را به جایی ببرید که در آنجا نماز می‌خواند، خدای متعال به آنجا یک نورانیتی داده است و تسهیلاتی در قبضِ روحِ او ایجاد می‌شود. معلوم می‌شود وجود مبارک امام جعفر صادق صلوات الله علیه در خانه‌ی خودشان مصلّی داشته‌اند، یک محلِ معیّنی بوده است که حضرت نمازهای خود را در آنجا بپا می‌داشتند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-770-Khak Neshini Onvane Basri Moghabele Beyte Mohtarame Emam Sadegh(AS)-Thaqalain_IR.mp3
2.39M
🔊 859 📋 خاک نشینیِ «عنوان بصری» مقابلِ بیتِ محترمِ امام صادق صلوات الله علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
859 🔴 خاک نشینیِ «عنوان بصری» مقابلِ بیتِ محترمِ امام صادق صلوات الله علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 «فَقَالَ هُوَ قَائِمٌ فِی مُصَلَّاهُ فَجَلَسْتُ بِحِذَاءِ بَابِهِ»؛ گفتم دیگر برنمی‌گردم، مقابلِ این درب نشستم که یا در باز بشود و یا جانِ مرا بگیرند، و مأیوس نشدم، قهر نکردم، پیشِ خودم گفتم که من به کجا بروم؟ ما که بعد از اینجا جایی را نداریم، «فَجَلَسْتُ بِحِذَاءِ بَابِهِ»، مقابلِ دربِ خانه‌ی حضرت خاک‌نشین شدم، «فَمَا لَبِثْتُ إِلَّا یَسِیراً». اگر «حقیقت» از انسان استشمام بشود، اگر انسان با «صداقت» رفته باشد، ممکن نیست که دستِ رد به سینه‌ی انسان بزنند. وقتی دیدند «عطش» جدّی است و «طلب» واقعی است و طلبِ دنیا هم نیست، چون عنوان بصری عرض کرده بود که من خودِ حضرت را می‌خواهم، نه اینکه حضرت را برای حوائجِ خود بخواهم، حوائجِ من که ارزشی ندارد، خودِ حضرت برای «عنوان بصری» مطلوب بود، خودِ حضرت «هدف و عشقِ» عنوان بصری بود. وقتی «عنوان بصری» این مطلب را به زبان آورد و پشتِ درب نشست «فَمَا لَبِثْتُ إِلَّا یَسِیراً»، او را اندکی پشتِ درب گذاشتند، خیلی پشتِ درب معطّل نشد، «إِذْ خَرَجَ خَادِمٌ فَقَالَ ادْخُلْ عَلَى بَرَکَةِ اللَّهِ»، که یکی صدا در امد که درا درا عراقی که تو هم از آنِ مایی. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-771-Ba Doostan Rahat Bashim-Thaqalain_IR.mp3
1.38M
🔊 860 📋 با دوستان راحت باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 دی 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
860 🔴 با دوستان راحت باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 «شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ»، بدترین دوستانِ انسان، بدترینِ برادران کسانی هستند که مردم بخاطرِ آن‌ها به دردسر می‌افتند. باید مردم با ما راحت باشند، طلبه، عالِمِ حوزوی باید به هر کجا که می‌رود با خود آرامش و آسایش و راحتی ببرد، عالِم مانندِ نور و هواست، عالِم مانندِ آب لطیف و روان است، هر کجا که مسیر باز بود آنجا نور و برکت می‌رود، هر کجا که مسیر بسته بود دیگر سماجت نمی‌کند. بنابراین بنای ما بر این باشد که هم خودمان با رفقای خود راحت باشیم، «تَسْقُطُ الْآدَابُ‏ بَیْنَ‏ الْأَحْبَابِ»، این شعار شعارِ خیلی مؤثری برای راحتی در معاشرت است، که در میانِ دوستانی که با انسان صداقت دارند لازم نیست که انسان محذورِ اخلاقی برای خود بداند و در رودربایسی گیر کند، نباید رودربایسی داشته باشیم، اگر آمادگی داشته باشیم می‌پذیریم و اگر آمادگی نداشته باشیم معذرت خواهی می‌کنیم و می‌گوییم که ان شاء الله یک فرصتِ دیگری به خدمتِ شما می‌رسیم. این یک نکته‌ی اخلاقی است که مایه‌ی راحت شدنِ ارتباطات و رفت و آمدها است، اگر اصل بر این باشد که انسان خود را بدهکارِ همه بداند و طلبکار زندگی نکند این مسائل برای او حل شده است، اما وای به حالِ کسانی که پُرادّعا و طلبکار هستند، شما هر اندازه به این‌هایی که پُرادّعا و طلبکار هستند خدمت کنید باز هم راضی نیستند، انسان‌های پُرتوقّع زودرنج هستند و زودرنجی با طرفیتی که مؤمن دارد و از خدای متعال شرح صدر خواسته است، اهلِ صبر است، مناعتِ طبع و عزّت نفس دارد، این ارزشِ خود را به بیرونِ خود نمی‌برد، ارزش در درونِ خودِ اوست. لذا اینکه دیگران پذیرش نشان بدهند یا نه، روی خوش نشان بدهند یا اخم کنند برای مؤمن فرقی نمی‌کند، مواظب هستند که خدای متعال از آن‌ها ناراضی نباشد و خدای متعال انسان را رد نکند و درب را به روی انسان نبندد، رد کردنِ دیگران خیلی مهم نیست، اینکه بگویند بیا یا برو مهم نیست. این نشانه‌ی همّتِ بلند و مناعت طبع و عزّت نفس است. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-772-Jaryani Az Allame Ghazvini(RH)-Thaqalain_IR.mp3
2.01M
🔊 861 📋 جریانی از علامه قزوینی اعلی الله مقامه الشّریف ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
861 🔴 جریانی از علامه قزوینی اعلی الله مقامه الشّریف ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 جریان علامه‌ی قزوینی را... که مرحوم آقای بهجت رحمة الله تعالی علیه هم برای ما و هم برای دیگران مکرر عنایت داشتند که بفرمایند، علامه‌ی قزوینی با یک سخنرانی چهار هزار نفر را مستبصر کرده است، چه نفسی بوده است، چه اکسیری بوده است، چه نظری داشته است، آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند... ممکن است ما ده جلسه مناظره داشته باشیم و از ظاهراً هم خوب از عهده‌ی بحث بیرون بیاییم ولی هیچ کسی پذیرش نشان ندهد و حرف‌های ما را قبول نکند، با اینکه جوابی پیدا نمی‌کند و خلع سلاح می‌شود ولی دل باز نیست و فکر بن‌بست پیدا کرده است، دل همچنان ناسازگار است و منطق را قبول نمی‌کند و ایمان نمی‌آورد، اما اگر خودِ انسان «حقیقت» باشد، اگر خودِ انسان «نور» باشد و برای مطرح کردنِ خود مناظره نکند، بلکه دلِ انسان به شخصِ روبرو بسوزد، ولع داشته باشد که یک نفر در جهنّم نیفتد... وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای بزرگیِ خویش به سراغِ اشخاص نمی‌رفتند، اینکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم معجزه می‌کردند برای خودشان نبود، «فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَىٰ آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهَٰذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا»، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از اینکه با حق لج می‌کنند و قهراً مطرودِ خدای متعال می‌شوند و ملعون و جهنّمی می‌شوند، به خودِ این‌ها دلسوزی می‌کردند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قرار نداشتند که ببینند این‌ها فوج فوج در حالِ سقوط کردن به جهنّم هستند و درب‌های بهشت را به روی خودشان می‌بندند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خلق و عائله‌ی خدای متعال را بخاطرِ خدای متعال می‌خواستند به سعادت برسانند، تمامِ هَمّ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این بود که دستِ افتاده‌ها را بگیرند، اشخاص را از چاه به شاهراه هدایت کنند، همیشه روشِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این بوده است، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هیچ کجا بخاطرِ اینکه خود را اثبات کند و نشان بدهد معجزه نشان نداده‌اند و بحثی نکرده‌اند و کاری نکرده‌اند، فقط برای مردم بوده است که مردم را از بدبختی و ضلالت نجات بدهند. این علامه قزوینی... در حلّه یک امامزاده‌ای است و مقامِ امام زمان ارواحنا فداه آنجا هست، ما هم توفیق داشته‌ایم و مشرّف شده‌ایم، می‌فرمایند من از کنارِ این امامزاده عبور می‌کردم، برای من خیلی انگیزه پیش نمی‌آمد که این امامزاده را زیارت کنم، یک روز صبح در زمانِ عبور دیدم یک سیّد مجلل و بزرگواری در حالِ زیارتِ این مرقدِ مطهر هستند، دلِ من هم رفت و به محضرِ ایشان رفتم و سلام عرض کردم و آن امامزاده را زیارت کردم، ایشان بهمراهِ من آمدند تا به دربِ منزلِ ما رسیدیم، من درب را باز کردم و گفتم... هنوز نمی‌دانستم که این سیّد بزرگوار وجود نازنین حضرت ولی عصر امام زمان ارواحنا فداه هستند، عرض کردم: مولای تفضّل... آقا بفرمایید... عرب‌ها به یکدیگر «مولای» یا «سیّدی» می‌گویند، من هم اینطور خطاب کردم، ایشان فرمودند: شما بفرمایید؛ ایشان فرمودند: «أنا صاحب الدّار» یعنی صاحبخانه من هستم، متوجه شدم که آقا وجودِ مقدّس حضرت بقیّة الله امام زمان ارواحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه هستند. همه جا را حرم بدانیم و همه جا حریم نگه داریم، همه جا حرم است و همه جا حریم است، و اگر ما محترم باشیم حرم‌شناس هستیم و حرمی هستیم و حرامی نیستیم و اگر حرمی بودیم و همه جا را ملکِ خدای متعال دیدیم و نماینده‌ی خدای متعال را «عین الله الناظره» دیدیم باید همه جا توقف کنیم و احساس کنیم که صاحب راضی است و بعد وارد بشویم. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
🏴 انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به محضر امام زمان اروحنا فداه، مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. @Sadighi_ir2
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-773-Hazrate Amirolmomenin Ali Ebne Abitaleb(AS) Babe Elm Hastand-Thaqalain_IR.mp3
1.53M
🔊 862 📋 حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ علم هستند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
862 🔴 حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ علم هستند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 در مسائلِ علمی هم حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ علم هستند، شهرِ علم قلبِ مبارکِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، مدینه‌ی علم جانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، بابِ این مدینه وجود مقدّسِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه است. یعنی علومِ حَقّه و علوم توحیدی و علوم اخلاقی و علوم شرعی و تکلیفی، همه از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم گرفته می‌شود، از قرآن کریم اخذ می‌شود، اما کانال و درگاه و محلِ ورودِ آن «ولایت» است، اگر کسی بدونِ مراجعه‌ی به حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و ائمه معصومین علیهم السلام بخواهد دین‌شناس بشود و آدرسِ خدای متعال را داشته باشد یا آدرسِ بهشت را پیدا کند، این خیالِ باطلی است و محال است که کسی حقایقِ عالَم را از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و اولادِ طاهرینِ ایشان نگیرد و با زحماتِ خود به آن در و این در بزند و فکر کند که عالِم شده است، این موضوع هرگز عملی نخواهد بود، «أنا مدینة العلمِ و علیٌ بابُها». هر وقتی که به کلاس وارد می‌شوید یک توجّهی به حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه داشته باشید، بگویید یا امیرالمؤمنین! در حالِ در زدن هستم، شما دربِ علم را به روی من باز بفرمایید، این موضوع که طلبه با وضو به کلاس وارد بشود خیلی نورانیت می‌آورد، اینکه کلاسِ درس را قلبِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بداند، «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»، وجود منبسطی است و همه‌ی این کانون‌های علمی تجلّیاتِ نفسِ نفیسِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، و اگر بخواهیم به حریم وارد بشویم و از اساس‌البیت وحی الهی که «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» استفاده کنیم، باید از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و ائمه معصومین علیهم السلام جواز دریافت کنیم تا اذن حاصل بشود. کلاسِ درسِ شما مانندِ حرمِ حضرت رضا صلوات الله علیه است، مانندِ حرمِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه است، لذا در باطنِ خودتان... همانطور که وقتی امام حسن مجتبی صلوات الله علیه می‌خواستند به مسجد وارد شوند دربِ مسجد می‌ایستادند و گریه می‌کردند و می‌گفتند: «یا مُحْسِنُ قَدْ اتاکَ الْمُسى‏ءُ». این کلاس‌های درستان را، این مدرسه‌های طلبگی را حرمِ حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف بدانید، در بارگاهِ حضرت «اذن» طلب کنید، به انسانِ آلوده اذن نمی‌دهند، قبل از آن یک توبه و استغفار و استیذانی کنید، آن وقت وقتی که وارد بشوید خدای متعال بابِ فهم را باز می‌کند و علمِ شما علمِ بابرکتی می‌شود. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-774-Bayad Naze AhleBeyt(AS) Ra Bekharim-Thaqalain_IR.mp3
1.54M
🔊 863 📋 باید نازِ حضرات اهل بیت علیهم السلام را بخریم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
863 🔴 باید نازِ حضرات اهل بیت علیهم السلام را بخریم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 گاهی این مناجات منظوم حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه را مرور کنید و از بر کنید، خیلی زیبا و دلنشین است، همه‌ی مناجات‌های حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه زیباست... «إِلٰهِى لَئِنْ عَذَّبْتَنِى أَلْفَ حِجَّةٍ فَحَبْلُ رَجَائِى مِنْكَ لَايَتَقَطَّعُ»، خدایا! اگر هزار سال من در فراقِ تو باشم و اجازه‌ی وصال نداشته باشم، هرگز ناامید نمی‌شوم، حبلِ رجاء من قطع نمی‌شود، سیمِ امیدِ من قطع نمی‌شود، باز هم می‌گویم بالاخره... وظیفه‌ی ما توبه و دعا و سؤال و درخواست و تقاضاست، وظیفه‌ی ما رفت و آمدِ در این کوچه‌هاست، از کوی اهل بیت علیهم السلام به کوی دیگری نروید، از درِ این خانه به درِ دیگری مراجعه نکنید، اگر در باز نشد همینجا سر به آستان بگذارید، جای دیگر خبری نیست، این باب بابِ رحمت است، ابوابِ دیگر اینطور نیست. اگر در شما صداقت دیدند یا شما را راضی می‌کنند که در این انتظار عشق کنید، چون خودِ این «انتظار» خیلی مهم است، «إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا»، این قبل از وصال است، خودِ «انتظار» عُسر است، سخت است، «انتظار» یک نوع جان کندن و جان دادن است، روحِ انسان در حالِ خارج شدن است اما عزیزِ او نمی‌آید، یا در به روی او باز نمی‌کند، یا جوابِ او را نمی‌دهد. خودِ اینکه انسان برای معشوق و دلبرِ خود پشتِ دربِ رحمتِ او ایستاده است و دل نمی‌کند، حتّی وقتی درب باز نمی‌شود، وقتی اجازه داده‌اند ما پشتِ دربِ بسته هم بیاییم برای ما افتخار است، لذا باید همانجا جلوس کرد و دل را به همانجا گره زد و نباید از آنجا به جای دیگر رفت، این «وفا» است، این «صداقت» است. «مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ»، خدای متعال یک دل به ما داده است، ما یک دلبر داریم، چند دلبر نداریم، دلبرِ ما خدای متعال است، ولی ابواب‌الرحمن «اهل بیت علیهم السلام» هستند، این دربِ رحمتِ خدای متعال است که ما پشتِ این درب قرار گرفته‌ایم، باب الله است، جای دیگر که خبری نیست. لذا نازِ این بزرگواران را کشیدن، برای این بزرگواران کوچکی کردن، منّتِ این بزرگواران را کشیدن «سربلندی و آقایی» است، و طلبه نباید این گدایی را با پادشاهیِ جاهای دیگر عوض کند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
☑️ پیام تسلیت به مناسبت درگذشت «حضرت » بسم الله الرحمن الرحیم «انا لله و انا الیه راجعون» ضایعه رحلت جانگداز و فقدان جبران ‌ناپذیر فقیه پارسا و فیلسوف ژرف اندیش، اسلام شناس کم نظیر، مفسر قرآن کریم، مبارز نستوه و مجاهد همیشه پیروز، خار چشم خفاشان مادیگرا و سکولار، مهذب نفوس و مزکی جانها، مربی کم‌ نظیر نسل جوان، مصباح پرفروغ محافل فلسفی جهان، عبد صالح و عابد عارف، شیدای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مزین به در ناب اشک در محضر حق و در مجالس عزای حضرات معصومین علیهم السلام، ایده پرداز برجسته فنون مختلف مکتب، صاحب قلب سلیم و خلوت نشین عرصه حضور و انس با معبودِ همیشه حاضر، چشمه جوشان عشق به ولایت و امامین انقلاب، مدافع شکست ناپذیر ولایت فقیه و حکومت دینی، آشنای دیرین حضرت امام خامنه ای و ارادتمند واقعی و مروج شخص و شخصیت آفتاب انقلاب، تبلور حقیقت علمی و اخلاقی آیتین سیر و سلوک علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و محبوب آن دو اختر آسمان معرفت ، انیس خراباتیان، استاد علم و اخلاق و دانش و بینش، استاد عزیزتر از جانم و مهربانتر از پدرم، موجب اندوه فراوان گردید. این حکیم الهی و سیاستمدار شجاع، سرمایه بزرگ علمی و عرفانی و اخلاقی جهان اسلام و گنج پر گهر مکتب تشیع، فخر دین و زینت قلوب موحدین، علامه عالم پرور پر اثر، بعد از عمری بیقراری و شیدائی و جهاد و اجتهاد، از عالم فنا پرکشید و به جوار قرب جانان و رحمت بیکران دلدار پیوست و به همنشینی مقربان به بارگاه ذوالجلال، انبیاء و ائمه و شهدا و صالحان بار یافت و آرام گرفت. این دلسوخته مصیبت زده، با اندوه فراوان و چشمان اشک بار، به امام زمان ارواحنا فداه و زعیم عالیقدر حضرت امام خامنه ای مدظله العالی و جهان اسلام و پیروان اهل بیت و حوزه های علمیه و دانشگاه ها و هزاران نفر از شاگردان و میلیونها ارادتمند ایشان، خاصه به بیت با فضل و فضیلت و فرزندان عالم و شایسته و داماد دانشمند و معتمد مقام منیع رهبری، آیت الله محمدی عراقی از عمق جان تسلیت عرض می نمایم و جبران این ضایعه را با ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه از بارگاه حضرت حق مسئلت دارم. 🖊 کاظم صدیقی ۱۲/۱۰/۱۳۹۹ @Sadighi_ir2
Sadighi-13990929-Dars-Akklagh-Hoze-775-5Sefate Arzeshmand-Thaqalain_IR.mp3
596.1K
🔊 864 📋 پنج صفتِ ارزشمند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
864 🔴 پنج صفتِ ارزشمند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در حدیثی فرمودند پنج صفت است که «لاَ يَجْتَمِعْنَ إِلاَّ فِي مُؤْمِنٍ حَقّاً يُوجِبُ اَللَّهُ لَهُ بِهِنَّ اَلْجَنَّةَ»، این پنج صفت، صفاتِ منجی است و نردبانِ عروج به مقصدِ اعلی است؛ یکی «اَلنُّورُ فِي اَلْقَلْبِ» است. حرفِ اول را طهارتِ طینت می‌زند، خمیره‌ی انسان، سرشتِ انسان، طهارتِ ذات، «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ»؛ ائمه علیهم السلام نورِ خدای متعال هستند، اولین عنوانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم «نور» است، «يا جابر، أوّل ما خلق اللّه نور نبيّك»، اول مظهرِ نورِ خدای متعال «حقیقتِ وجودیِ نبیّ مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم» است، بعد حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه، بعد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، بعد امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه و بعد هم حضرات معصومین علیهم السلام. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990929-Dars-Akklagh-Hoze-776-AhleBeyt(AS) Dar Ziyarate Jame'eh Kabireh-Thaqalain_IR.mp3
1.58M
🔊 865 📋 اهل بیت علیهم السلام در زیارت جامعه کبیره ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
865 🔴 اهل بیت علیهم السلام در زیارت جامعه کبیره ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 امیدوارم غفلت نکنیم، زیارت جامعه مغناطیسِ دل به صفاتِ الهیِ ائمه علیهم السلام است، اگر کسی اهلِ دل باشد با خواندنِ زیارت جامعه دل را از کف می‌دهد و بی‌دل می‌شود، آن بزرگواران هم دل را تحویل می‌گیرند، دلدارِ خوبی هستند، هم اینکه خدای متعال دلبری پُرجاذبه‌تر از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام نیافریده است، همه چیزِ آن بزرگواران زیباست، «فَما أحْلى أسْماءَكُم وَ أكْرَمَ أنْفُسَكُمْ وَ أعْظَمَ شَأْنَكُمْ وَ أجَلَّ خَطَرَكُمْ وَ أوْفى عَهْدَكُمْ وَ أصْدَقَ وَ عْدَكُمْ ، كَلامُكُمْ نُورٌ وَ أمْرُكُمْ رُشْدٌ وَ وَصِيَّتُكُمْ التَّقْوى وَ فَعَلُكُمُ الْخَيْرُ»، کجا پیدا می‌کنید کسی همه‌ی این صفات را یکجا داشته باشد؟ اینقدر جمال! اینقدر جاذبه! هم خوب دل می‌بَرَند، هم دل را به صاحبِ اصلیِ دل می‌رسانند، هادی هستند، دلیل هستند، قافله‌سالارِ دل‌ها هستند، دلِ سالک را به مقصد می‌رسانند و خودشان راحت دل را به همراهِ خود می‌برند. و فرموده‌اند «شِيعَتُكَ خُلِقُوا مِنْ فَاضِلِ طِينَتِنَا»، چون این‌ها نور هستند، «خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ»، خدای متعال شما را نور خلق کرده است، آن هم نورِ عرش که بر همه‌ی عالَم محیط است، نوری که همه‌ی عوالِم تحتِ هیمنه‌ی آن نور هستند. بعد شیعه‌ها که از فاضلِ نورِ آن بزرگواران آفریده شده‌اند، معنیِ آن این است که اگر شیعه باشی نوری در وجودِ خود داری، و وقتی این نور کشف بشود وجودِ انسان را مشعشع می‌کند و ظلماتِ جداییِ از خدای متعال را به انوارِ وصال تبدیل می‌کند، «وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ». این طینت، این زیبایی، این گِل همان گِلِ خوش‌بویی است که او در حمام بدست آورده بود، این گِل غیر از این خوشگِل است که وقتی انسان‌های ظاهربین یک چشم و ابروی زیبایی را می‌بینند می‌گویند «خوشگِل است»، بعضی از این خوشگِل‌های ظاهری زشت‌ترین زشت‌های عالَم هستند؛ خدای متعال به دِل نگاه می‌کند، این گِل آن طینت است، آن خمیره است که وجودِ ما با آن سرشته است، اگر طینتِ کسی دست نخورده باشد و فطرتِ او سالم باشد، او قطعاً نورِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام را دارد، ما یک شعاعی از نورِ آن بزرگواران هستیم، و ان شاء الله این نور را کشف کنیم و این نور را از حُجُبِ متراکم بالا بکشیم و همه‌ی وجودِ ما نور بشود. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990929-Dars-Akklagh-Hoze-777-Nokate Barjeste'ei Az Doaye Eftetah-Thaqalain_IR.mp3
1.19M
🔊 866 📋 نکاتِ برجسته ای از دعای افتتاح ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
866 🔴 نکاتِ برجسته ای از دعای افتتاح ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 «اَلنُّورُ فِي اَلْقَلْبِ». این موضوع خیلی مهم است، همیشه در خلوت‌های خودتان ببینید چقدر نور دارید، هر اندازه احساسِ عشقِ به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و اهل بیت علیهم السلام کنید، این سنخیّت است و معلوم می‌شود که نور «نورٌ عَلَی نُور» است، مجذوبِ نور هستید، و اگر غفلت داریم، اگر خدای نکرده اصلاً یادی از امام زمان ارواحنا فداه نمی‌کنیم، اصلاً یادی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نمی‌کنیم... این دعاها و زیارتنامه‌ها نسخه هستند، درد و درمان را نشان می‌دهد امام زمان ارواحنا فداه در دعای افتتاح چه می‌فرمایند؟ خودِ امام زمان ارواحنا فداه این دعا را سروده‌اند ولی می‌خواهند به ما هم آموزش بدهند، «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا». شما جوان‌های عاشقِ امام زمان ارواحنا فداه که شما را به کوی دوست راه داده‌اند، شما که به حرمِ امنِ حضرت قدم گذاشته‌اید، شما که کبوترِ حرم هستید، شما که طلبه هستید، و همه‌ی مدارسِ طلبه‌ها بارگاهِ امام زمان ارواحنا فداه و حرمِ ایشان هستند، آیا تابحال شده است شما بنشینید و در فراقِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم گریه کنید و احساسِ سوز کنید؟ اگر ندارید «حجاب» هست، معلوم می‌شود نورانیت کم است، باید برای پیغمبرتان دردمند باشید، دردِ فراقِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را در وجودِ خودتان احساس کنید، این حس را داشته باشید، بعد به بارگاهِ خدای متعال شکوه کنید، دردمندانه شکوه کنید. «اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا»، هر دوی این بزرگواران از یک کانون ناشی می‌شوند، ما از آن اصل هستیم و می‌خواهیم به اصلِ خودمان برگردیم، ما را از آن وطن بیرون کردند، در بهشت با آن بزرگواران بودیم، مرغِ باغِ ملکوت بودیم، بعد ما را به قَبَسِ خاکیِ این عالَم فرستادند و ما را در زندان کردند، حال باید بخواهیم که این قفس را بشکنیم و این پر و بالِ سوخته‌ی خودمان را با اتّصال به انوارِ طیّبه ترمیم کنیم، شَهپَر پیدا کنیم، اهلِ پرواز باشیم، اهلِ معراج باشیم، «اَلنُّورُ فِي اَلْقَلْبِ». 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi_13990929_Dars_Akklagh_Hoze_778_Feghh_Fahm_Ast_Thaqalain.mp3
730.7K
🔊 867 📋 «فقه» فهم است ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
867 🔴 «فقه» فهم است ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 «اَلْفِقْهُ فِي اَلْإِسْلاَمِ»، «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ»؛ اگر وجودِ انسان خباثت و رذالت نداشته باشد و به لجنِ رذائلِ اخلاقی آلوده نباشد و در باتلاقِ گناهان فرو نرفته باشد، آنوقت «فقه در اسلام» به این دل ظرفیت می‌دهد، «إِنَّ هذهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا»، «علم» به انسان ظرفیت می‌دهد، انسانی که عالِم نیست اگر ریاضت هم بکشد باز هم انسانِ کوچکی است، انسانِ قدبلند نیست و نمی‌تواند خیلی قَد بکشد، فقه لازم است. «فقه» فهم است، اطلاع است، علم است، که با فهم آمیخته است، هر عالِمی فهیم و فقیه نیست، «فَهم» خیلی مهم است، «فهم» یافتن است، علم عاریت است، در ظرف ریختن است، ممکن است بالا بیاوری و هیچ چیزی نماند، اما وقتی انسان مطلب را هضم می‌کند و جزوِ جانِ او می‌شود دیگر عاریه نیست، صیرورتِ وجودیِ او اینطور شد، وجودِ او تاریک و تیره و کدر بود، حال یک گوهرِ براق و قیمتی و قابلِ عَرضه شد، «اَلْفِقْهُ فِي اَلْإِسْلاَمِ». 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi_13990929_Dars_Akklagh_Hoze_779_Mohabbate_Mardom_Ra_Dar_Del.mp3
1.38M
🔊 868 📋 محبّتِ مردم را در دل داشته باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
868 🔴محبّتِ مردم را در دل داشته باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا». هم باید مردم را دوست داشت، حتّی گنهکارها را؛ کسی که حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه در طینتِ او باشد مگر گناه می‌ماند؟ این گناه بر ما تحمیل است، این گناه «بیگانه» است، گناه را بیرون می‌کنیم، ما با گناه نمی‌سازیم، همانطور که با کانون‌های فساد و گناه که استکبارِ عالَمی است، آن‌ها تولیدِ گناه می‌کنند، آن‌ها تولیدِ فساد می‌کنند، و سازشکارها بی‌غیرت هستند، بی‌دین هستند، با میوه‌های شجره‌ی خبیثه ساختن هم بی‌غیرتی و بی‌دینی است، لذا مؤمن سرعتِ در توبه دارد، همینکه احساس می‌کند نفوذی به بدنِ او وارد شده است... همانطور که این بدن میکروب با تحمّل نمی‌کند، همانطور که میکروب این بدن را دردمند می‌کند، معصیت در او ایجادِ تب می‌کند. این ویروس‌های بدنی ایجادِ درد می‌کند و درد ما را وادار می‌کند که به کمکِ دارو یا پرهیز، هرچه زودتر شرّ این میکروب را از بدنِ خود دور کنیم، برای کسانی که طینتِ پاک دارند، گناه و معصیت و حسد و تکبّر همینطور است، بیگانه است، منکر است، و این‌ها با بیگانه و منکر نمی‌سازند و می‌خواهد هرچه زودتر شرّ آن را بکنند. لذا پروردگار متعال بر اساسِ این عطشِ درونیِ مؤمن که از گناه درد پیدا کرده است، دعوتِ به توبه‌ی فوری کرده است، «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ»، تشریع با تکوین همراه است، نگذارید که لحظه‌ای بر گناهتان بگذرد، و توبه زیرِ آن نوشته نشود. گناه را تحمّل نکنیم، رذائلِ اخلاقی را حتّی برای لحظه‌ای بر خود نتابیم، هرچه زودتر شجاعانه مقاومت کنیم و وجودمان را پاکسازی کنیم و دلمان را پاکسازی کنیم، و اگر تکبّر نباشد انسان همه را تحویل می‌گیرد و حُسنِ سَمت پیدا می‌کند، این‌هایی که تحویل نمی‌گیرند یا بعلّتِ حسد است، یعنی چشمِ دیدن ندارند، یا تکبّر دارند و طرفِ مقابل را خیلی ریز می‌بینند و خودشان را بزرگ می‌بینند، ولی انسانی که بنده است، انسانی که برده است، انسانی که مِلکِ خدای متعال است و مالکِ هیچ چیزی نیست و هیچ چیزی ندارد تا به رُخِ کسی بکشد، چنین کسی همیشه حُسنِ سَمت دارد. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir