eitaa logo
SADIQI.IR
709 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
106 ویدیو
4 فایل
صفحه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله شیخ کاظم صدیقی
مشاهده در ایتا
دانلود
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-765-Ahamiyate Ezn Khastan Ra Faramoush Nakonim-Thaqalain_IR.mp3
5.73M
🔊 854 📋 اهمیتِ «اذن خواستن» را فراموش نکنیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
854 🔴 اهمیتِ «اذن خواستن» را فراموش نکنیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 این «اذن خواستن» یکی از آدابِ مراجعه‌ی به بزرگان است، انسانِ بامعرفت وقتی محبوبِ خود را باعظمت یافته است حریمِ او را نگه می‌دارد و بدونِ اذن و اجازه قدم از قدمِ خود بر نمی‌دارد تا چه برسد که بخواهد به حریمِ او ورود پیدا کند، خود را حقیر می‌داند، خود را فقیر می‌شناسد، خود را محتاج یافته است، می‌خواهد به بارگاهِ غنی مراجعه کند، خود را جاهل تلقّی کرده است و می‌خواهد به چشمه‌ی علم وارد بشود و در کنارِ اقیانوسِ دانش جرعه‌نوش باشد، نمی‌شود بدونِ اجازه و بدونِ اذن به حریم وارد شد. «اسْتَأْذَنْتُ»؛ اینکه «مراجعه‌ی به امام» در تمامِ امور «شرطِ قبولی» است... «بِمُوالاتِکُم تُقبَلُ الطّاعَةُ المُفتَرَضَةُ، و لَکُمُ المَوَدَّةُ الواجِبَةُ»، شرطِ قبولیِ همه‌ی عبادت‌ها این است که انسان از بابِ ولایت وارد بشود، هم در مسائلِ علمی، فقهی، معرفتی، اخلاقی... وقتی انسان مطمئن می‌شود که از قرآن کریم و از احادیثِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و از احادیثِ قدسی انبیاء علیهم السلام چیزی بدست می‌آورد، صِرفِ ظاهری نیست که چشمِ ظاهربین یک عبارتی را دیده است و یک لفظی را خوانده است یا ذهنِ او یک مفهومی را تلقّی کرده است، این باید حق بداند و از مسیری که انسان به حق می‌رسد برود، چرا وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ»، عباراتِ متنوعی در این رهگذر از فرمایشاتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تماشا می‌کنیم، گاهی فرموده‌اند: «انا مدینة الفقه و علی بابها»، «انا مدینة العلم و علی بابها»، «انا مدینة الحکمه و هی الجنة و علی بابها» که مرحوم صدوق اعلی الله مقامه الشّریف این حدیث اخیر را در کتاب شریف «امالی» خود آورده‌اند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-766-Baraye Vorod Be Behesht Bayad Ezn Gereft-Thaqalain_IR.mp3
4.61M
🔊 855 📋 برای ورود به بهشت باید از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه «اذن» گرفت ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
855 🔴 برای ورود به بهشت باید از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه «اذن» گرفت ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 انسان نمی‌تواند بدونِ مراجعه‌ی به درِ بهشت به بهشت راه پیدا کند، حکمت هم بهشت است، خودِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بهشتِ واقعی هستند، بهشت برین و فردوس اعلی تجلیّاتِ وجودیِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند. اگر کسی بخواهد اهلِ بهشت باشد و از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه اذن نگیرد امکان ندارد که راهی به بهشت داشته باشد، اگر کسی بخواهد به حق، که خدای متعال حقِ مطلق است و هر حقی در ارتباط با خدای متعال «حق» است، وگرنه باطلِ محض است، اگر بخواهد حق را بیابد، آیا می‌شود بدونِ اذن و مراجعه‌ی به در به حق برسد؟ امکان ندارد، قرآن کریم می‌فرماید: «وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا»، اگر خواستید به خانه‌هایی وارد بشوید، اگر انسان از دیوار بالا برود «سارق» شناخته می‌شود، اگر اساس البیتی هم بدست بیاورد «غاصب» است و برکت و نوری ندارد. اگر کسی طالب است معارف دین و فقه و احکام اسلام را از قرآن کریم و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دریافت کند این حدیثِ «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ» از احادیثِ متواتر و قطعی الصدور از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ قلبِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستند، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ فقهِ اسلام هستند، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ حکمتِ دین هستند، لذا بدونِ اینکه از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه اذن بخواهد و از این کانال وارد بشود، اگر هم چیزی بدست بیاورد از او می‌گیرند، این شخص غاصب و ظالم است و رعایتِ حق و بیت را نکرده است و اذنی از صاحب البیت نداشته است، لذا برای او ذخیره نمی‌شود و هزینه‌ی بیجایی می‌شود و مایه‌ی بدبختیِ دنیا و آخرتِ او خواهد شد. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-767-Tamasok Be AhleBeyt(AS)-Thaqalain_IR.mp3
6.29M
🔊 856 📋 تمسک به اهل بیت علیهم السلام ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
856 🔴 تمسک به اهل بیت علیهم السلام ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 در هر حاجتی که ما داریم باید درِ خانه‌ی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السلام را بزنیم، اولین مراجعه‌ی ما صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام باشد، خودِ این یک نوع اذن گرفتن است، یک نوع درخواستِ اجازه است، و در همه‌ی امور اینطور است. برای چه در ابتدای همه‌ی صحبت‌های خود حمد خدای متعال و صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام و لعن بر دشمنانِ ایشان می‌فرستیم؟ این استیذان است، این ادب است، این معرفت است، این نگه داشتنِ حریم است. لذا وقتی هم به حرم‌های ظاهری می‌رویم، مانندِ حرمِ امام رضا علیه آلاف التحیّة و الثناء می‌رویم که در خراسان است، ابتدا ورودی می‌ایستیم، اشک می‌ریزیم، اجازه می‌خواهیم، خودِ این اشک نشانه‌ی این است که اذن داده‌اند، و اماکن متبرّکه‌ی دیگر هم همینطور است، هر وقت به مسجد که بیت الله است هم می‌رویم خوب است که به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه تأسّی کنیم و جلوی مسجد بایستیم و از خدای متعال بخواهیم که به ما دلِ شکسته و اشکِ ناب بدهد که قلبِ ما را شستشو کند، و بگوییم «يا مُحْسِنُ قَدْ اتاكَ الْمُسى‏ءُ وَ قَدْ أَمَرْتَ الْمُحْسِنَ انْ يَتَجاوَزَ عَنِ الْمُسيئِ». «عنوان بصری» در این کارهای خود مؤدب به آدابِ ولایی بوده است، لذا حضرت او را درواقع تأدیب کردند و در عینِ حال خواستند ناز کنند تا ببینند که آیا او نازِ حضرت را می‌کشد یا نه، «عنوان بصری» هم نشان داد که نورانیتِ امام صادق صلوات الله علیه را در حدِ ظرفیتِ خود یافته است، لذا هم از بابِ ادب فرمایشِ حضرت را گوش داد و در آن وقت اصرار نورزید، و هم اینکه در این مدّت کمی خودسازی و کسبِ آمادگی کرد و ظرفیتِ خود را ارزیابی کرد و بعد آمد از جوارِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم ارتزاق کرد و نماز خواند، حال آمده است و اجازه می‌گیرد. «اسْتَأْذَنْتُ»؛ خدا کند در هر درسی که طلبه می‌خواهد وارد بشود در خارج از کلاس بفهمد که کلاسِ درس محضرِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، اگر نگوییم محضرِ خدای متعال است، که قطعاً محضرِ خدای متعال است، همه‌ی علومِ دینی تجلیّاتِ حق‌تعالی است، لذا طلبه باید بدونِ اذن و طهارت وارد نشود، حتماً باید وضو بگیرد، حتماً باید توبه کند، حتماً باید در باطنِ خود بگوید: خدایا! آمده‌ام، به من اذنِ ورود بده که بر سرِ سفره‌ی معرفت بنشینم و از این بیت العلم با دستِ خالی برنگردم. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-768-Ertebate Onvane Basri Ba Khademe Emam Sadegh(AS)-Thaqalain_IR.mp3
6.5M
🔊 857 📋 ارتباطِ «عنوان بصری» با خادمِ امام صادق صلوات الله علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
857 🔴 ارتباطِ «عنوان بصری» با خادمِ امام صادق صلوات الله علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 «اسْتَأْذَنْتُ»؛ به درِ خانه‌ی حضرت صادق صلوات الله علیه رفتم و استیذان کردم، «فَخَرَجَ خَادِمٌ لَهُ»... چه خوب است که اگر انسان مولای خود را ندید حداقل با کسی مرتبط بشود که او با مولای انسان در ارتباط است؛ علاقه‌ی ما به بزرگانِ اهلِ تشرّف به همین مناسبت است. أَمُرُّ عَلى الدِيارِ دِيارِ لَيلى أُقَبِّلَ ذا الجِدارَ وَذا الجِدارا وَما حُبُّ الدِيارِ شَغَفنَ قَلبي وَلَكِن حُبُّ مَن سَكَنَ الدِيارا ما در و دیوارِ حرم را می‌بوسیم، ما جلدِ قرآن کریم را می‌بوسیم، ما حاشیه‌های قرآن کریم را می‌بوسیم، چرا؟ برای اینکه جلدِ قرآن کریم است، ما این جلد را باز می‌کنیم و با قرآن کریم ارتباط پیدا می‌کنیم. «فَخَرَجَ خَادِمٌ لَهُ»؛... ای کاش ما هم با امام زمان ارواحنا فداه... اگر نتوانستیم خودِ حضرت را ببینیم ولی پشتِ درِ حضرت بایستیم، یک کسی که در خدمتِ حضرت است، از رجال الغیبِ حضرت، از خادمینِ حضرت، کسی بیرون بیاید و بگوید دردِ تو چیست که آمده‌ای و این در را می‌زنی؟ «فَقَالَ مَا حَاجَتُکَ»؛ این خادم که خادمِ امام صادق صلوات الله علیه بود پرسید که مشکلِ تو چیست و چه می‌خواهی؟ «فَقُلْتُ السَّلَامُ عَلَى الشَّرِیفِ»... چقدر با ادب! گفت: به دنبالِ چیزی نیستم، می‌خواهم خودم را بر شریف عرضه کنم و سلامی خدمتِ ایشان تقدیم بدارم. برای دنیا نیامده‌ام، برای منصبِ دنیایی نیامده‌ام، برای درمانِ دردِ جسمی نیامده‌ام، به آقا علاقه دارم و می‌خواهم به آقای خودم سلام کنم. نمی‌دانم آیا شده است که ما طلبه‌ها بدونِ اینکه هیچ حاجتی داشته باشیم، یا حاجتی را مطرح کنیم، دلمان هوای امام زمان ارواحنا فداه کند، در میانِ درس در دلِ خود بگوییم «السلام علیک یا بقیّة الله یا صاحب الزّمان»؛ آیا شده است در روز و یا در شب صرفاً محبّتِ حضرت ما را به زبان بیاورد و دلِ ما هوای حضرت را کند و نامِ آن بزرگوار را به زبان بیاوریم؟ این هم از اموری است که آموزنده است. وقتی می‌پرسد که مشکلِ تو چیست و چه گره‌ای به کارِ تو افتاده است که آمده‌ای به امام صادق صلوات الله علیه عرضِ ادب کنی؟ عرضه داشت: من چیزی نمی‌خواهم، «السَّلَامُ عَلَى الشَّرِیفِ»، و چه تعبیرِ زیبایی است، «شریف» باکرامت و باارزش است، «فَقُلْتُ السَّلَامُ عَلَى الشَّرِیفِ»... «فَقَالَ هُوَ قَائِمٌ فِی مُصَلَّاهُ»؛ باز آبِ پاکی را به دستِ «عنوان بصری» ریخت تا عشقِ او تیزتر بشود، گفت: حضرت در مصلّی خود مشغولِ نماز هستند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-769-Dar Khaneye Khod Mosalla Dashte Bashim-Thaqalain_IR.mp3
1.98M
🔊 858 📋 در خانه ی خود «مصلّی» داشته باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
858 🔴 در خانه ی خود «مصلّی» داشته باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 در روایاتِ ما دارد که هر کسی در خانه‌ی خود یک محلی را برای نمازهای خود انتخاب کند و نمازهای خود را در آنجا بخواند، در روایت دارد که اگر یک زمانی حضرت عزرائیل علیه السلام سراغِ یک فردی را گرفت و جان کندن برای او سخت بود او را به جایی ببرید که در آنجا نماز می‌خواند، خدای متعال به آنجا یک نورانیتی داده است و تسهیلاتی در قبضِ روحِ او ایجاد می‌شود. معلوم می‌شود وجود مبارک امام جعفر صادق صلوات الله علیه در خانه‌ی خودشان مصلّی داشته‌اند، یک محلِ معیّنی بوده است که حضرت نمازهای خود را در آنجا بپا می‌داشتند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990817-Dars-Akklagh-Hoze-770-Khak Neshini Onvane Basri Moghabele Beyte Mohtarame Emam Sadegh(AS)-Thaqalain_IR.mp3
2.39M
🔊 859 📋 خاک نشینیِ «عنوان بصری» مقابلِ بیتِ محترمِ امام صادق صلوات الله علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
859 🔴 خاک نشینیِ «عنوان بصری» مقابلِ بیتِ محترمِ امام صادق صلوات الله علیه ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 17 آبان 1399 «فَقَالَ هُوَ قَائِمٌ فِی مُصَلَّاهُ فَجَلَسْتُ بِحِذَاءِ بَابِهِ»؛ گفتم دیگر برنمی‌گردم، مقابلِ این درب نشستم که یا در باز بشود و یا جانِ مرا بگیرند، و مأیوس نشدم، قهر نکردم، پیشِ خودم گفتم که من به کجا بروم؟ ما که بعد از اینجا جایی را نداریم، «فَجَلَسْتُ بِحِذَاءِ بَابِهِ»، مقابلِ دربِ خانه‌ی حضرت خاک‌نشین شدم، «فَمَا لَبِثْتُ إِلَّا یَسِیراً». اگر «حقیقت» از انسان استشمام بشود، اگر انسان با «صداقت» رفته باشد، ممکن نیست که دستِ رد به سینه‌ی انسان بزنند. وقتی دیدند «عطش» جدّی است و «طلب» واقعی است و طلبِ دنیا هم نیست، چون عنوان بصری عرض کرده بود که من خودِ حضرت را می‌خواهم، نه اینکه حضرت را برای حوائجِ خود بخواهم، حوائجِ من که ارزشی ندارد، خودِ حضرت برای «عنوان بصری» مطلوب بود، خودِ حضرت «هدف و عشقِ» عنوان بصری بود. وقتی «عنوان بصری» این مطلب را به زبان آورد و پشتِ درب نشست «فَمَا لَبِثْتُ إِلَّا یَسِیراً»، او را اندکی پشتِ درب گذاشتند، خیلی پشتِ درب معطّل نشد، «إِذْ خَرَجَ خَادِمٌ فَقَالَ ادْخُلْ عَلَى بَرَکَةِ اللَّهِ»، که یکی صدا در امد که درا درا عراقی که تو هم از آنِ مایی. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-771-Ba Doostan Rahat Bashim-Thaqalain_IR.mp3
1.38M
🔊 860 📋 با دوستان راحت باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 دی 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
860 🔴 با دوستان راحت باشیم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 «شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ»، بدترین دوستانِ انسان، بدترینِ برادران کسانی هستند که مردم بخاطرِ آن‌ها به دردسر می‌افتند. باید مردم با ما راحت باشند، طلبه، عالِمِ حوزوی باید به هر کجا که می‌رود با خود آرامش و آسایش و راحتی ببرد، عالِم مانندِ نور و هواست، عالِم مانندِ آب لطیف و روان است، هر کجا که مسیر باز بود آنجا نور و برکت می‌رود، هر کجا که مسیر بسته بود دیگر سماجت نمی‌کند. بنابراین بنای ما بر این باشد که هم خودمان با رفقای خود راحت باشیم، «تَسْقُطُ الْآدَابُ‏ بَیْنَ‏ الْأَحْبَابِ»، این شعار شعارِ خیلی مؤثری برای راحتی در معاشرت است، که در میانِ دوستانی که با انسان صداقت دارند لازم نیست که انسان محذورِ اخلاقی برای خود بداند و در رودربایسی گیر کند، نباید رودربایسی داشته باشیم، اگر آمادگی داشته باشیم می‌پذیریم و اگر آمادگی نداشته باشیم معذرت خواهی می‌کنیم و می‌گوییم که ان شاء الله یک فرصتِ دیگری به خدمتِ شما می‌رسیم. این یک نکته‌ی اخلاقی است که مایه‌ی راحت شدنِ ارتباطات و رفت و آمدها است، اگر اصل بر این باشد که انسان خود را بدهکارِ همه بداند و طلبکار زندگی نکند این مسائل برای او حل شده است، اما وای به حالِ کسانی که پُرادّعا و طلبکار هستند، شما هر اندازه به این‌هایی که پُرادّعا و طلبکار هستند خدمت کنید باز هم راضی نیستند، انسان‌های پُرتوقّع زودرنج هستند و زودرنجی با طرفیتی که مؤمن دارد و از خدای متعال شرح صدر خواسته است، اهلِ صبر است، مناعتِ طبع و عزّت نفس دارد، این ارزشِ خود را به بیرونِ خود نمی‌برد، ارزش در درونِ خودِ اوست. لذا اینکه دیگران پذیرش نشان بدهند یا نه، روی خوش نشان بدهند یا اخم کنند برای مؤمن فرقی نمی‌کند، مواظب هستند که خدای متعال از آن‌ها ناراضی نباشد و خدای متعال انسان را رد نکند و درب را به روی انسان نبندد، رد کردنِ دیگران خیلی مهم نیست، اینکه بگویند بیا یا برو مهم نیست. این نشانه‌ی همّتِ بلند و مناعت طبع و عزّت نفس است. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-772-Jaryani Az Allame Ghazvini(RH)-Thaqalain_IR.mp3
2.01M
🔊 861 📋 جریانی از علامه قزوینی اعلی الله مقامه الشّریف ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
861 🔴 جریانی از علامه قزوینی اعلی الله مقامه الشّریف ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 جریان علامه‌ی قزوینی را... که مرحوم آقای بهجت رحمة الله تعالی علیه هم برای ما و هم برای دیگران مکرر عنایت داشتند که بفرمایند، علامه‌ی قزوینی با یک سخنرانی چهار هزار نفر را مستبصر کرده است، چه نفسی بوده است، چه اکسیری بوده است، چه نظری داشته است، آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند... ممکن است ما ده جلسه مناظره داشته باشیم و از ظاهراً هم خوب از عهده‌ی بحث بیرون بیاییم ولی هیچ کسی پذیرش نشان ندهد و حرف‌های ما را قبول نکند، با اینکه جوابی پیدا نمی‌کند و خلع سلاح می‌شود ولی دل باز نیست و فکر بن‌بست پیدا کرده است، دل همچنان ناسازگار است و منطق را قبول نمی‌کند و ایمان نمی‌آورد، اما اگر خودِ انسان «حقیقت» باشد، اگر خودِ انسان «نور» باشد و برای مطرح کردنِ خود مناظره نکند، بلکه دلِ انسان به شخصِ روبرو بسوزد، ولع داشته باشد که یک نفر در جهنّم نیفتد... وجود نازنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم برای بزرگیِ خویش به سراغِ اشخاص نمی‌رفتند، اینکه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم معجزه می‌کردند برای خودشان نبود، «فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَىٰ آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهَٰذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا»، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از اینکه با حق لج می‌کنند و قهراً مطرودِ خدای متعال می‌شوند و ملعون و جهنّمی می‌شوند، به خودِ این‌ها دلسوزی می‌کردند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم قرار نداشتند که ببینند این‌ها فوج فوج در حالِ سقوط کردن به جهنّم هستند و درب‌های بهشت را به روی خودشان می‌بندند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خلق و عائله‌ی خدای متعال را بخاطرِ خدای متعال می‌خواستند به سعادت برسانند، تمامِ هَمّ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این بود که دستِ افتاده‌ها را بگیرند، اشخاص را از چاه به شاهراه هدایت کنند، همیشه روشِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم این بوده است، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هیچ کجا بخاطرِ اینکه خود را اثبات کند و نشان بدهد معجزه نشان نداده‌اند و بحثی نکرده‌اند و کاری نکرده‌اند، فقط برای مردم بوده است که مردم را از بدبختی و ضلالت نجات بدهند. این علامه قزوینی... در حلّه یک امامزاده‌ای است و مقامِ امام زمان ارواحنا فداه آنجا هست، ما هم توفیق داشته‌ایم و مشرّف شده‌ایم، می‌فرمایند من از کنارِ این امامزاده عبور می‌کردم، برای من خیلی انگیزه پیش نمی‌آمد که این امامزاده را زیارت کنم، یک روز صبح در زمانِ عبور دیدم یک سیّد مجلل و بزرگواری در حالِ زیارتِ این مرقدِ مطهر هستند، دلِ من هم رفت و به محضرِ ایشان رفتم و سلام عرض کردم و آن امامزاده را زیارت کردم، ایشان بهمراهِ من آمدند تا به دربِ منزلِ ما رسیدیم، من درب را باز کردم و گفتم... هنوز نمی‌دانستم که این سیّد بزرگوار وجود نازنین حضرت ولی عصر امام زمان ارواحنا فداه هستند، عرض کردم: مولای تفضّل... آقا بفرمایید... عرب‌ها به یکدیگر «مولای» یا «سیّدی» می‌گویند، من هم اینطور خطاب کردم، ایشان فرمودند: شما بفرمایید؛ ایشان فرمودند: «أنا صاحب الدّار» یعنی صاحبخانه من هستم، متوجه شدم که آقا وجودِ مقدّس حضرت بقیّة الله امام زمان ارواحنا و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه هستند. همه جا را حرم بدانیم و همه جا حریم نگه داریم، همه جا حرم است و همه جا حریم است، و اگر ما محترم باشیم حرم‌شناس هستیم و حرمی هستیم و حرامی نیستیم و اگر حرمی بودیم و همه جا را ملکِ خدای متعال دیدیم و نماینده‌ی خدای متعال را «عین الله الناظره» دیدیم باید همه جا توقف کنیم و احساس کنیم که صاحب راضی است و بعد وارد بشویم. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
🏴 انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به محضر امام زمان اروحنا فداه، مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. @Sadighi_ir2
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-773-Hazrate Amirolmomenin Ali Ebne Abitaleb(AS) Babe Elm Hastand-Thaqalain_IR.mp3
1.53M
🔊 862 📋 حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ علم هستند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
862 🔴 حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ علم هستند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 در مسائلِ علمی هم حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بابِ علم هستند، شهرِ علم قلبِ مبارکِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، مدینه‌ی علم جانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، بابِ این مدینه وجود مقدّسِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه است. یعنی علومِ حَقّه و علوم توحیدی و علوم اخلاقی و علوم شرعی و تکلیفی، همه از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم گرفته می‌شود، از قرآن کریم اخذ می‌شود، اما کانال و درگاه و محلِ ورودِ آن «ولایت» است، اگر کسی بدونِ مراجعه‌ی به حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و ائمه معصومین علیهم السلام بخواهد دین‌شناس بشود و آدرسِ خدای متعال را داشته باشد یا آدرسِ بهشت را پیدا کند، این خیالِ باطلی است و محال است که کسی حقایقِ عالَم را از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و اولادِ طاهرینِ ایشان نگیرد و با زحماتِ خود به آن در و این در بزند و فکر کند که عالِم شده است، این موضوع هرگز عملی نخواهد بود، «أنا مدینة العلمِ و علیٌ بابُها». هر وقتی که به کلاس وارد می‌شوید یک توجّهی به حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه داشته باشید، بگویید یا امیرالمؤمنین! در حالِ در زدن هستم، شما دربِ علم را به روی من باز بفرمایید، این موضوع که طلبه با وضو به کلاس وارد بشود خیلی نورانیت می‌آورد، اینکه کلاسِ درس را قلبِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بداند، «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»، وجود منبسطی است و همه‌ی این کانون‌های علمی تجلّیاتِ نفسِ نفیسِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، و اگر بخواهیم به حریم وارد بشویم و از اساس‌البیت وحی الهی که «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» استفاده کنیم، باید از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و ائمه معصومین علیهم السلام جواز دریافت کنیم تا اذن حاصل بشود. کلاسِ درسِ شما مانندِ حرمِ حضرت رضا صلوات الله علیه است، مانندِ حرمِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه است، لذا در باطنِ خودتان... همانطور که وقتی امام حسن مجتبی صلوات الله علیه می‌خواستند به مسجد وارد شوند دربِ مسجد می‌ایستادند و گریه می‌کردند و می‌گفتند: «یا مُحْسِنُ قَدْ اتاکَ الْمُسى‏ءُ». این کلاس‌های درستان را، این مدرسه‌های طلبگی را حرمِ حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف بدانید، در بارگاهِ حضرت «اذن» طلب کنید، به انسانِ آلوده اذن نمی‌دهند، قبل از آن یک توبه و استغفار و استیذانی کنید، آن وقت وقتی که وارد بشوید خدای متعال بابِ فهم را باز می‌کند و علمِ شما علمِ بابرکتی می‌شود. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
Sadighi-13990915-Dars-Akklagh-Hoze-774-Bayad Naze AhleBeyt(AS) Ra Bekharim-Thaqalain_IR.mp3
1.54M
🔊 863 📋 باید نازِ حضرات اهل بیت علیهم السلام را بخریم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
863 🔴 باید نازِ حضرات اهل بیت علیهم السلام را بخریم ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 15 آذر 1399 گاهی این مناجات منظوم حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه را مرور کنید و از بر کنید، خیلی زیبا و دلنشین است، همه‌ی مناجات‌های حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه زیباست... «إِلٰهِى لَئِنْ عَذَّبْتَنِى أَلْفَ حِجَّةٍ فَحَبْلُ رَجَائِى مِنْكَ لَايَتَقَطَّعُ»، خدایا! اگر هزار سال من در فراقِ تو باشم و اجازه‌ی وصال نداشته باشم، هرگز ناامید نمی‌شوم، حبلِ رجاء من قطع نمی‌شود، سیمِ امیدِ من قطع نمی‌شود، باز هم می‌گویم بالاخره... وظیفه‌ی ما توبه و دعا و سؤال و درخواست و تقاضاست، وظیفه‌ی ما رفت و آمدِ در این کوچه‌هاست، از کوی اهل بیت علیهم السلام به کوی دیگری نروید، از درِ این خانه به درِ دیگری مراجعه نکنید، اگر در باز نشد همینجا سر به آستان بگذارید، جای دیگر خبری نیست، این باب بابِ رحمت است، ابوابِ دیگر اینطور نیست. اگر در شما صداقت دیدند یا شما را راضی می‌کنند که در این انتظار عشق کنید، چون خودِ این «انتظار» خیلی مهم است، «إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا»، این قبل از وصال است، خودِ «انتظار» عُسر است، سخت است، «انتظار» یک نوع جان کندن و جان دادن است، روحِ انسان در حالِ خارج شدن است اما عزیزِ او نمی‌آید، یا در به روی او باز نمی‌کند، یا جوابِ او را نمی‌دهد. خودِ اینکه انسان برای معشوق و دلبرِ خود پشتِ دربِ رحمتِ او ایستاده است و دل نمی‌کند، حتّی وقتی درب باز نمی‌شود، وقتی اجازه داده‌اند ما پشتِ دربِ بسته هم بیاییم برای ما افتخار است، لذا باید همانجا جلوس کرد و دل را به همانجا گره زد و نباید از آنجا به جای دیگر رفت، این «وفا» است، این «صداقت» است. «مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ»، خدای متعال یک دل به ما داده است، ما یک دلبر داریم، چند دلبر نداریم، دلبرِ ما خدای متعال است، ولی ابواب‌الرحمن «اهل بیت علیهم السلام» هستند، این دربِ رحمتِ خدای متعال است که ما پشتِ این درب قرار گرفته‌ایم، باب الله است، جای دیگر که خبری نیست. لذا نازِ این بزرگواران را کشیدن، برای این بزرگواران کوچکی کردن، منّتِ این بزرگواران را کشیدن «سربلندی و آقایی» است، و طلبه نباید این گدایی را با پادشاهیِ جاهای دیگر عوض کند. 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir
☑️ پیام تسلیت به مناسبت درگذشت «حضرت » بسم الله الرحمن الرحیم «انا لله و انا الیه راجعون» ضایعه رحلت جانگداز و فقدان جبران ‌ناپذیر فقیه پارسا و فیلسوف ژرف اندیش، اسلام شناس کم نظیر، مفسر قرآن کریم، مبارز نستوه و مجاهد همیشه پیروز، خار چشم خفاشان مادیگرا و سکولار، مهذب نفوس و مزکی جانها، مربی کم‌ نظیر نسل جوان، مصباح پرفروغ محافل فلسفی جهان، عبد صالح و عابد عارف، شیدای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مزین به در ناب اشک در محضر حق و در مجالس عزای حضرات معصومین علیهم السلام، ایده پرداز برجسته فنون مختلف مکتب، صاحب قلب سلیم و خلوت نشین عرصه حضور و انس با معبودِ همیشه حاضر، چشمه جوشان عشق به ولایت و امامین انقلاب، مدافع شکست ناپذیر ولایت فقیه و حکومت دینی، آشنای دیرین حضرت امام خامنه ای و ارادتمند واقعی و مروج شخص و شخصیت آفتاب انقلاب، تبلور حقیقت علمی و اخلاقی آیتین سیر و سلوک علامه طباطبایی و آیت الله بهجت و محبوب آن دو اختر آسمان معرفت ، انیس خراباتیان، استاد علم و اخلاق و دانش و بینش، استاد عزیزتر از جانم و مهربانتر از پدرم، موجب اندوه فراوان گردید. این حکیم الهی و سیاستمدار شجاع، سرمایه بزرگ علمی و عرفانی و اخلاقی جهان اسلام و گنج پر گهر مکتب تشیع، فخر دین و زینت قلوب موحدین، علامه عالم پرور پر اثر، بعد از عمری بیقراری و شیدائی و جهاد و اجتهاد، از عالم فنا پرکشید و به جوار قرب جانان و رحمت بیکران دلدار پیوست و به همنشینی مقربان به بارگاه ذوالجلال، انبیاء و ائمه و شهدا و صالحان بار یافت و آرام گرفت. این دلسوخته مصیبت زده، با اندوه فراوان و چشمان اشک بار، به امام زمان ارواحنا فداه و زعیم عالیقدر حضرت امام خامنه ای مدظله العالی و جهان اسلام و پیروان اهل بیت و حوزه های علمیه و دانشگاه ها و هزاران نفر از شاگردان و میلیونها ارادتمند ایشان، خاصه به بیت با فضل و فضیلت و فرزندان عالم و شایسته و داماد دانشمند و معتمد مقام منیع رهبری، آیت الله محمدی عراقی از عمق جان تسلیت عرض می نمایم و جبران این ضایعه را با ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه از بارگاه حضرت حق مسئلت دارم. 🖊 کاظم صدیقی ۱۲/۱۰/۱۳۹۹ @Sadighi_ir2
Sadighi-13990929-Dars-Akklagh-Hoze-775-5Sefate Arzeshmand-Thaqalain_IR.mp3
596.1K
🔊 864 📋 پنج صفتِ ارزشمند ✅ برگرفته از جلسات درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) - ایراد شده در تاریخ 29 آذر 1399 🔴 🆔 eitaa.com/Sadighi_ir2/ 🆔 telegram.me/Sadighi_ir2/ 🆔 instagram.com/Sadighi_ir2/ 🌐 www.Thaqalain.ir