eitaa logo
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
2.1هزار دنبال‌کننده
717 عکس
92 ویدیو
9 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽مطالعات آمریکا ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
: انسان‌شناسی روائی؛ روی‌کرد مبتنی بر «طینت» (آیا اساسًا می‌توان از یک مفهوم کلی به نام «انسان» سخن گفت؟) ارائه دهنده: عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام ناقد: پژوهشگر هسته منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ⏰ یکشنبه ١٠ بهمن، ساعت ١٠ الی ١٢ 🏡 پژوهشکده شهید صدر 📍برگزار کننده: اندیشکده مطالعات بنیادین تمدنی، کارگروه مبانی فکری و فلسفه تمدن لینک مجازی نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸 📣 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/ ------------- 🆔 @sadr_ir
«فصلنامه تمدن پژوهی» 📍با توجه به راه اندازی فصلنامه تمدن‌پژوهی به عنوان اولین نشریه تخصصی در حوزه مطالعات تمدنی، از تمامی اساتید، محققین و نویسندگان جهت ارسال مقاله بر اساس اهداف و راهبردهای این نشریه دعوت به‌عمل می‌آید. 📌اهم محور موضوعات: -فلسفه تمدن -وضعیت کنونی تمدن غرب و تمدن اسلامی -انقلاب اسلامی و آثار آن بر تمدن بشری و... ❗️برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت نشریه به نشانی https://cir.ihu.ac.ir/ مراجعه فرمایید. --------------- 🆔 @sadr_ir
🔸یک نهضتِ ترجمۀ آثارِ مکتوبِ خوب باید راه بیفتد؛ نهضت ترجمۀ آثار خوب. آثار خوبِ مکتوب کم نداریم. آثار بسیار خوبی تولید شده و انصافاً جا دارد که ترجمه بشود؛ اینهایی که تا حالا به وجود آمده. یک نهضتِ ترجمه راه بیندازیم؛ نه ترجمۀ از بیرون؛ ترجمۀ به بیرون، برای ارائۀ آنچه هست. بگذارید بدانند در آبادان چه گذشت، در خرّمشهر چه گذشت، در جنگها چه گذشت، در روستاهای ما چه گذشت.🔸 رهبر معظم انقلاب 4 مهر 97 🔹مرکز نهضت ترجمه، یکی از مراکز علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام است که با هدف ایجاد حرکت سازماندهی‌شده، اثربخش و کیفی در حوزۀ ترجمۀ آثار خوب زبان فارسی به زبان‌های زندۀ دنیا از سال 1395 شکل گرفته است. محوریت کار در مرکز نهضت ترجمه، به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های موجود در حوزه زبان، ادبیات و نشر در کشور و همکاری و هم‌افزایی همه‌جانبه با تمامی زحمت‌کشان، دغدغه‌مندان، متخصصان و اساتید این حوزه برای رفع آسیب‌های موجود در مسأله ترجمه معکوس و نشر، کیفی‌سازی بیش از پیش آثار تولیدی و فعال‌سازی استعدادها و توانمندی‌های تخصصی و ارتباطی افراد، نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد، مترجمان بومی و نهادهای مرتبط است.🔹 🔸مرکز نهضت ترجمه، تا کنون موفق به ترجمۀ بیش از 50 اثر در حوزۀ ادبیات و فرهنگ مقاومت به زبان‌های زندۀ دنیا شده است که این مهم، با تکیه بر روش‌های دقیق مخاطب‌شناسی و ترجمۀ مطابق با فرهنگ بومی زبان مقصد ادامه دارد.🔸 ----------------- 🆔 @sadr_ir
با همکاری (ع) برگزار میکند: (پنل کارگروه نظام سازی اسلامی همایش) 🔸سخنران: ریاست موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی 🔹 موضوع: انقلاب اسلامی ،آسیب ها و راهکارها 💠 گفتگوی علمی با موضوع: امکان یا امتناع نظام سازی دینی با حضور: - حجة الاسلام (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع) - حجة الاسلام (عضو هیئت علمی دانشگاه مفید) - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین ع) 📄 همراه با ارائه مقاله برتر ⏱ زمان: شنبه، ۹ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷ ، دانشگاه باقرالعلوم 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc ----------------- 🆔 @sadr_ir
🍃 دکتر عطاءالله بیگدلی در نشست «انقلاب اسلامی و مسئله آرمان‌شهر» : 🔹 آیا ما ایرانیان واقعاً به جهانی دیگرگون از جهان معاصر می‌اندیشیم؟ 🔸 انقلاب اسلامی فرصتی بود برای امکان متفاوت بودن. در خیال ایرانیان، آرمان‌شهر انقلاب، یا شبیه به تمدن قدیم اسلامی بود یا سوسیالیستی، یا لیبرال، یا سرمایه‌داری. این آرزوها با هم نبرد کردند! این نبرد سرمنشأ بسیاری از ناکارآمدی‌های ایران امروز است. 🔹 ما امروزه کم‌تر نبرد می‌کنیم و گوئی نظم و آرامش در حال برقراری است. اما به کدامین سوی؟! 🔸 ما در حدود 150 سال گذشته دچار تردید در «بنیاد» شدیم. اما جامعه ما ظرف دو دهه گذشته به انتخاب یک «بنیاد» برای زندگی نزدیک می‌شود. 🔹 در مورد بنیاد جدید ایران، دو نظریه مطرح است: (1) رفاهیت و شبهِ سرمایه‌داری؛ (2) حریت و آزادی. 🔸 «بنیاد» ایرانی‌ها بعد از مشروطه، حریت بوده است. علیرغم اینکه به نظر می‌رسد در ایران، نوعی شبهِ سرمایه‌داری بر رفتار، گفتار و کنش ایرانیان غلبه کرده است اما در پسِ این رفتار، همچنان مسئلۀ اصیل ایرانیان، حریت و آزادی است. 📚 روش اثبات این مسأله، مطالعات تاریخ اجتماعی، فرهنگی و به خصوص فکری ایران است. این نظریه می‌تواند بیشترین میزان رفتاری ایرانی را توجیه نماید. ▫️ البته روشن است که جامعه ایران باید به سمت «بنیاد» دیانت برود. ------------- 🆔 @sadr_ir
📝استاد عبدالحمید نقره کار: محله محوری با مرکزیت و سایر فضا های فرهنگی و خدماتی، نظریه ای مطلوب برای شهر های مدرن است. که با تفکیک پیاده از سواره، پیاده روی تشویق و سیر از خانه تا مسجد تسهیل می شود و خانواده ها می توانند در زمان نمازهای واجب ضمن تامین « های مادیِ» خود که از خانه تا مسجد ایجاد شده است، در فضای فرهنگی- معنوی مسجد «نیازهای متعالی» خود را نیز تامین کنند. 🔸نشست هم اندیشی "الگوی شهرسازی و تامین مسکن" _ ۱۴۰۰/۴/۲۱ ------------------- 🆔 @sadr_ir
📝دکتر علی امینیان: بالاخره نسبت تعلیم با تربیت چیست؟ مخاطبِ تعلیم، ذهن انسان است و مخاطبِ تربیت، قلب او، تعلیم مربوط به انتقال علم حصولی است و تربیت برای ایجاد علم حضوری، تعلیم، شنیدنی است اما تربیت، دیدنی و چشیدنی. تعلیم دانایی است لکن تربیت همانا دارا شدن، وجدان و یافتن است. با تسامح می توان گفت تعلیم مقدمه تربیت است یا به عبارت دیگر یکی از ساحت های تربیت است؛ "تربیت علمی". در کنار دیگر ساحت های تربیت مانند تربیت اجتماعی، اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی و هنری و حرفه ای. در حقیقت هر چه تعلیم همه جانبه تر و عمیق تر باشد، اثرات پایدارتر داشته و بیشتر بر قوای باطنی انسان اثر بگذارد، به حقیقت تربیت نزدیک تر شده است. 🔸دوره آموزشی "معرفی نوآوری های مدارس برتر جهان" _ ۱۴۰۰/۸/۲۷ --------------- 🆔 @sadr_ir
🔰 آیت‌الله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره)، در پنل کارگروه نظام سازی انقلاب اسلامی همایش : 🔸نظام‌سازی اسلامی با دانش سکولار ممکن نیست. 🔸توحید محور نظام‌سازی اسلامی است مشروح سخنان👇 https://iqna.ir/fa/news/4032242/نظام‌سازی-اسلامی-با-دانش-سکولار-ممکن-نیست 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
📣 در گفتگوی علمی (مناظره) پنل اسلامی مطرح شد: 🍃حجت‌الاسلام شفیعی : 🔹دولت از ساخته های تشریعی خداوند نیست، انسان خودش با قابلیت ها و توانایی های خودش دولت را بر اساس تجربه های تاریخی خود ساخته است. 🔹ماهیت حکومت امری ناسوتی و امر انسانی خطا پذیر است، الهیات نمی‌تواند همه را بسازد، چون بخش هایی از این نظام خارج از دین است. 🍃حجت الاسلام رهدار : 🔸وقتی معارف بشری منتج به شده، چطور معرفت بشری دینی نمی‌تواند نظام سازی کند؟! 🔸امکان دینی امری بدیهی است، در امکان و امتناع ماندن کلاه روشن فکر ها می باشد که بر سر ما گذاشته شده است. 🔸در دینی سخن بر سر امامت دین بر جامعه است، نه اینکه دین به عنوان یک عنصری در کنار علم و تجربه بشری قرار بگیرد. دین نیامده صرفا فهمیده شود، بلکه دین آمده تا نهایتا اجرا شود. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
با همکاری برگزار میکند: (پنل کارگروه تعلیم و تربیت در افق تمدنی انقلاب اسلامی همایش) 🔸سخنران: هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔹 موضوع: و کالایی سازی آموزش 💠 گفتگوی علمی با موضوع: طرحی برای بازطراحی الگوی حکمرانی در اموزش و پرورش با حضور: - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام) - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام) - حجت الاسلام (پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش) 📄 همراه با ارائه مقاله برتر ⏱ زمان: دوشنبه، ۱۱ بهمن ماه، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰. مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir