🍃 دکتر عطاءالله بیگدلی در نشست
«انقلاب اسلامی و مسئله آرمانشهر» :
🔹 آیا ما ایرانیان واقعاً به جهانی دیگرگون از جهان معاصر میاندیشیم؟
🔸 انقلاب اسلامی فرصتی بود برای امکان متفاوت بودن. در خیال ایرانیان، آرمانشهر انقلاب، یا شبیه به تمدن قدیم اسلامی بود یا سوسیالیستی، یا لیبرال، یا سرمایهداری. این آرزوها با هم نبرد کردند! این نبرد سرمنشأ بسیاری از ناکارآمدیهای ایران امروز است.
🔹 ما امروزه کمتر نبرد میکنیم و گوئی نظم و آرامش در حال برقراری است. اما به کدامین سوی؟!
🔸 ما در حدود 150 سال گذشته دچار تردید در «بنیاد» شدیم. اما جامعه ما ظرف دو دهه گذشته به انتخاب یک «بنیاد» برای زندگی نزدیک میشود.
🔹 در مورد بنیاد جدید ایران، دو نظریه مطرح است: (1) رفاهیت و شبهِ سرمایهداری؛ (2) حریت و آزادی.
🔸 «بنیاد» ایرانیها بعد از مشروطه، حریت بوده است. علیرغم اینکه به نظر میرسد در ایران، نوعی شبهِ سرمایهداری بر رفتار، گفتار و کنش ایرانیان غلبه کرده است اما در پسِ این رفتار، همچنان مسئلۀ اصیل ایرانیان، حریت و آزادی است.
📚 روش اثبات این مسأله، مطالعات تاریخ اجتماعی، فرهنگی و به خصوص فکری ایران است. این نظریه میتواند بیشترین میزان رفتاری ایرانی را توجیه نماید.
▫️ البته روشن است که جامعه ایران باید به سمت «بنیاد» دیانت برود.
-------------
#مرکز_تمدن_اسلامی
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
📝استاد عبدالحمید نقره کار:
محله محوری با مرکزیت #مسجد و سایر فضا های فرهنگی و خدماتی، نظریه ای مطلوب برای شهر های مدرن است. که با تفکیک پیاده از سواره، پیاده روی تشویق و سیر از خانه تا مسجد تسهیل می شود و خانواده ها می توانند در زمان نمازهای واجب ضمن تامین « #نیاز های مادیِ» خود که از خانه تا مسجد ایجاد شده است، در فضای فرهنگی- معنوی مسجد «نیازهای متعالی» خود را نیز تامین کنند.
🔸نشست هم اندیشی "الگوی شهرسازی و تامین مسکن" _ ۱۴۰۰/۴/۲۱
-------------------
#استاد_عبدالحمید_نقره_کار
#اندیشکده_شهراسلامی_ایرانی
#مرکز_تربیت_و_نظام_سازی
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
✅ #انقلاب_آموزش_و_پرورش
📝دکتر علی امینیان:
بالاخره نسبت تعلیم با تربیت چیست؟
مخاطبِ تعلیم، ذهن انسان است و مخاطبِ تربیت، قلب او، تعلیم مربوط به انتقال علم حصولی است و تربیت برای ایجاد علم حضوری، تعلیم، شنیدنی است اما تربیت، دیدنی و چشیدنی. تعلیم دانایی است لکن تربیت همانا دارا شدن، وجدان و یافتن است. با تسامح می توان گفت تعلیم مقدمه تربیت است یا به عبارت دیگر یکی از ساحت های تربیت است؛ "تربیت علمی". در کنار دیگر ساحت های تربیت مانند تربیت اجتماعی، اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی و هنری و حرفه ای. در حقیقت هر چه تعلیم همه جانبه تر و عمیق تر باشد، اثرات پایدارتر داشته و بیشتر بر قوای باطنی انسان اثر بگذارد، به حقیقت تربیت نزدیک تر شده است.
🔸دوره آموزشی "معرفی نوآوری های مدارس برتر جهان" _ ۱۴۰۰/۸/۲۷
---------------
#دکتر_علی_امینیان
#اندیشکده_مدرسه
#آموزش_و_پرورش
#مرکز_تربیت_و_نظام_سازی
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 تیزر همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#همایش_ملی_انقلاب_اسلامی_و_افق_تمدنی_آینده
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
🔰 آیتالله محمود رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی(ره)، در پنل کارگروه نظام سازی انقلاب اسلامی همایش :
🔸نظامسازی اسلامی با دانش سکولار ممکن نیست.
🔸توحید محور نظامسازی اسلامی است
مشروح سخنان👇
https://iqna.ir/fa/news/4032242/نظامسازی-اسلامی-با-دانش-سکولار-ممکن-نیست
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
📣 در گفتگوی علمی (مناظره) پنل #نظام_سازی اسلامی #همایش مطرح شد:
🍃حجتالاسلام شفیعی :
🔹دولت از ساخته های تشریعی خداوند نیست، انسان خودش با قابلیت ها و توانایی های خودش دولت را بر اساس تجربه های تاریخی خود ساخته است.
🔹ماهیت حکومت امری ناسوتی و امر انسانی خطا پذیر است، الهیات نمیتواند همه #نظام_سیاسی را بسازد، چون بخش هایی از این نظام خارج از دین است.
🍃حجت الاسلام رهدار :
🔸وقتی معارف بشری منتج به #نظام_سازی شده، چطور معرفت بشری دینی نمیتواند نظام سازی کند؟!
🔸امکان #نظام_سازی دینی امری بدیهی است، در امکان و امتناع ماندن کلاه روشن فکر ها می باشد که بر سر ما گذاشته شده است.
🔸در #نظام_سازی دینی سخن بر سر امامت دین بر جامعه است، نه اینکه دین به عنوان یک عنصری در کنار علم و تجربه بشری قرار بگیرد.
دین نیامده صرفا فهمیده شود، بلکه دین آمده تا نهایتا اجرا شود.
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #پژوهشگاه_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
(پنل کارگروه تعلیم و تربیت در افق تمدنی انقلاب اسلامی همایش)
🔸سخنران: #حجت_الاسلام_دکتر_علی_لطیفی
هیئت علمی گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹 موضوع: #انقلاب_اسلامی و کالایی سازی آموزش
💠 گفتگوی علمی با موضوع: طرحی برای بازطراحی الگوی حکمرانی در اموزش و پرورش
با حضور:
- دکتر #علی_خلیلی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام)
- دکتر #علی_امینیان (عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام)
- حجت الاسلام #محسن_خاکی (پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش)
📄 همراه با ارائه مقاله برتر
⏱ زمان: دوشنبه، ۱۱ بهمن ماه، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰. مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔸لینک حضور در جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
📣 در #نشست_علمی با عنوان انسان شناسی روایی مطرح شد :
🍃 #دکتر_عطاءالله_بیگدلی:
🔸معصومین(ع) هیچ سنخیت طینتی با طواغیت ندارند.
🍂 #دکتر_علی_جعفری_هرستانی:
🔹قرآن طینت را محور ماهیت انسان نمیداند.
مشروح سخنان 👇
https://iqna.ir/fa/news/4032433/
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
سالروز ورود تاریخ ساز حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه فجر انقلاب گرامی باد.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir
Dr Bigdeli & Dr Ja!afari.mp3
40.02M
#صوت
نشست #چالشی ارائه #رویکرد_طینت توسط دکتر #عطاءالله_بیگدلی و نقد دکتر #علی_جعفری هُرستانی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#پژوهشکده_شهید_صدر
@sadr_ir
🔰نشست ارائه #نظریه_فطرت توسط حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی و نقد دکتر #عطاءالله_بیگدلی
🍃 طی این جلسه، حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی «نظریه فطرت» خودشان را مطرح کرد.
🔸در ادامه، دکتر #عطاءالله_بیگدلی ، در مقام نقد، به «رویکرد طینت» اشاره کرد.
🔹پس از آن، یکی از شرکت کنندگان پرسید: کسی قائل به این مدل هست؟
🔸آقای #بیگدلی در پاسخ گفت: یک ادعا! به جز چند نفر از علمای معاصر ظرف چند دهۀ گذشته، قول مشهور مفسرین، رُوات، و شارحین روایات همین است که عرض کردم!
🔹اینجا بود که آقای #سوزنچی گفت: این را دیگر اصلا نمیتوانم تحمل کنم! من، هِی تحمل میکنم...
🔸آقای #بیگدلی ادامه داد: خیلی از افراد به روایات طینت، شرح زدهاند، از علامه مجلسی گرفته تا دیگران، حتی کسانی که مقداری با اخبار طینت زاویه داشتهاند مثل سیدمرتضی، سیدرضی، شیخ مفید و ...
🔹آقای #سوزنچی اشکال کرد: اینکه بسیاری از مفسرین، اخبار طینت را قبول داشتند به معنای تصویر خیالی که ارائه کردید نیست. برای این ادعا، باید در تاریخ، شاهد بیاورید.
🔸ایشان ادامه داد: در کُلِ این بزرگان، یکی را بیاورید که احادیث طینت را با احادیث فطرت ناسازگار دیده باشند. ابتدای تقریر شما این بود که طینت و قلوب و ارواح، یک فضاست و فطرت در نقطه مقابل آن است در حالی که شما گفتید که این بزرگان، این روایات را در یک باب آوردهاند. آیا در ذهنیت کسی که این روایات را در یک باب میآورد تعارض این روایات با هم است یا یکی بودن آنها؟
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
@sadr_ir
پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر
🔰نشست ارائه #نظریه_فطرت توسط حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی و نقد دکتر #عطاءالله_بیگدلی 🍃 طی این جل
🍃 در ادامه....
🔸پاسخ آقای #بیگدلی این بود: این تعارض را چه چیزی در ذهن ما ایجاد کرده بود؟ نظریه فطرت. نظریه فطرت، تعریفی از فطرت ارائه داده بود که موقعی که ما این دو دسته از روایات را میخواندیم اینها متعارض به نظر میرسید.
🔹آقای #سوزنچی ادامه داد: شما در کتابتان، تا پایان همچنان روایات طینت و فطرت را متعارض دیدهاید و گفتید که روایات فطرت را فعلا کنار میگذاریم و به گونهای آنها را تأویل کنیم. شما از ابتدای بحثتان تا انتهای آن، دو فضا دیدهاید؛ فضای طینت و فضای فطرت، بعد آخر گفتهاید که اول، خدا طینت را داد بعدا فطرت را داد.
یک مفسر را بیاورید که این تقریر را گفته باشد که خدا، اول طینت را داد و بعدا فطرت را داد. عمومی از مفسرین را بیاورید که طینت و فطرت را ناسازگار دیده باشند.
🔸پاسخ آقای #بیگدلی این بود: آنها این روایات را متعارض نمیدانند. بلکه شماها در ذهن ما، این روایات را متعارض درآوردید وگرنه معلوم است که این روایات، اصلا با هم تعارض ندارند.
🔹آقای #سوزنچی ادامه داد: تصویری که در این جلسه مطرح کردید مطمئن هستم که در تاریخ سابقه ندارد!
بنده، فضای بالفعل بودن را در خصوص فطرت قبول ندارم و در «نظریه فطرت»، از آن گرفتهام. خلیفة الله بودن یعنی بالفعل؟ چه کسی این را گفته؟ من هم قائلم که نگفتهاند.
🔸آقای #بیگدلی گفت: آقای دکتر! من فقط یک نقد به مقاله شما دارم و آن اینکه شما «فطرت» را اشتباه استفاده میکنید.
🔹پس از نماز، آقای #سوزنچی اینگونه شروع کرد: دو نکته را مطرح کردید:
اول. اینکه «منظور ما از فطرت، آن است که در آیات و روایات آمده است یا آن است که به نظر ما رسیده».
در نکته دوم، منظور شما این بود که «بسامد تکرار یک کلمه، در روایات چقدر است». که گفتید «طینت» خیلی بیشتر از «فطرت» است.
در پایان هم جمعبندی کردید که نام این، «انسان» است نه «فطرت».
🔸خود شما وقتی خواستید کلمات اصلی را بشمارید گفتید «طینت»، «فطرت»، «ارواح» و «قلب». نگفتید «انسان»! چرا نگفتید «انسان»؟ چون «انسان» که مفروغٌ عنه است. ما میخواهیم در واقع بگوییم که این «انسان» چه ویژگیِ اصلیای دارد که آن را طرح کنیم.
🔹ایشان ادامه داد: این تذکر در خصوص «فطرت» تذکر درستی است که چقدر حرف قرآنی و حرف روایی است و چقدر حرف ماست.
🔸در خصوص نکته دوم یعنی بسامد تکرار یک کلمه در روایات، من در عین حال که قبول دارم بسامد یک کلمه در روایات مهم است اما یک نکته دیگر را مهمتر میدانم که به نظرم شما در بحثهایتان رعایت نکردید.
آن هم این بود که ما به دوگونه به سراغ روایات میرویم:
یک. روایات را ذیل آیات میبینیم.
دو. روایات را کلا مستقل میبینیم.
🔹وقتی روایات را ذیل آیات میبینیم یعنی آیات را محور قرار میدهیم، روایات شرح آیات هستند به نحو کلان، نه اینکه روایات، شرح تک آیهای باشند.
🔸اگر با این فضا جلو برویم، اتفاقا در قرآن، کلمه «فطرت» آمده و کلمه «طینت» نیامده است. خود این، بار مسأله را عوض میکند که در واقع، کدام کلمه اساسیتر است.
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
#پژوهشکده_شهید_صدر
🆔 @sadr_ir