eitaa logo
دکتر سعید جلیلی
184.8هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
40 فایل
✅ کانال رسمی دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ارتباط با ادمین: @Poshtibani_jalili1403 وبسایت اطلاع رسانی: Drjalily.com
مشاهده در ایتا
دانلود
راز مقاومت؟ بصیرت برش و برداشتی از تبیین سعید جلیلی در مسجد حظیرۀ یزد چرا ملت ما نه تنها در برابر سخت‌ترین فشارها جا نزد، بلکه در برابر تردید افکنی ها هم با موفقیت امتحان پس داد؟ سؤال مهمی است که باید به آن پاسخ داد. می‌دانید، وقتی فشار و تحریم و ترور جواب نمی‌دهد و دشمن در جنگ سخت به شکست می‌افتد این طور نیست که دست‌هایش را بالا ببرد، بلکه رو به تزویر می‌‌آورد تا از مسیر منحرف یا منصرف شوید؛ قرآن سر نیزه می‌کند، تردید می‌افکند، تئوری‌پردازی می‌کند که چرا؟ چطور؟ چرا اصلا ما چنین می‌کنیم؟ به ما چه ربطی دارد؟ متن کامل این برش را در این فرسته بخوانید @saeedjalily
راز مقاومت؟ بصیرت برش و برداشتی از تبیین سعید جلیلی در مسجد حظیرۀ یزد چرا ملت ما نه تنها در برابر سخت‌ترین فشارها جا نزد، بلکه در برابر تردید افکنی ها هم با موفقیت امتحان پس داد؟ سؤال مهمی است که باید به آن پاسخ داد. می‌دانید، وقتی فشار و تحریم و ترور جواب نمی‌دهد و دشمن در جنگ سخت به شکست می‌افتد این طور نیست که دست‌هایش را بالا ببرد، بلکه رو به تزویر می‌‌آورد تا از مسیر منحرف یا منصرف شوید؛ قرآن سر نیزه می‌کند، تردید می‌افکند، تئوری‌پردازی می‌کند که چرا؟ چطور؟ چرا اصلا ما چنین می‌کنیم؟ به ما چه ربطی دارد؟ افرادی بودند که همراه پیامبر به جنگ نیز می‌رفتند، اما دچار تردید می‌شدند: ما وعدنا الله و رسوله الا غرورا. «کجاست آن وعده‌ای که می‌گفتید؟» قرار نبود این طور شود. «این انقلاب هم که چیزی نداشت». در همین چند دهه اخیر، در بزنگاه‌های مختلف همچون جنگ، بعد از جنگ، فتنه88 و دفاع از حرم کسانی شبهاتی ایجاد می‌کردند؛ ملت ما نه تنها ایستاد بلکه اتفاقا وقتی تردیدافکنی‌ها را دیدند گفتند این همان چیزی بود که ما انتظارش را داشتیم: «هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله». این ویژگی ملت ما بود: «و ما زادهم الا ایمانا و تسلیما» این تردیدافکنی‌ها بیشتر به ایمان مردم می‌افزود. چقدر سعی کردند دفاع مقدس تکرار نشود، اما دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها، حججی‌ها و آرمان علی‌وردی‌ها و روح‌الله عجمیان‌ها تکثیر شدند و دربرابرش ایستادند. چرا؟ این مرهون چیست؟ این مرهون یک کار بزرگ عمیق فرهنگی و دینی در طول قرن‌ها به دست عالمان بزرگ دینی در کشور بود. یک حرکت بزرگ تاریخی که امروز دارد ثمراتش دیده می‌شود و آثار خودش را بروز می‌دهد. چه کسانی آن را انجام می‌دهند و با همۀ وجود در میدان می‌ایستند؟ مرحوم آیت الله مصباح. از همین شهر، فرزند همین استان، که از یک خانوادۀ معمولی بود اما وجودش سیراب از اندیشۀ زلال دینی می‌شود و اینگونه نور افشانی می‌کند و پاسدار حریم دین می‌شود و در برابر هر سرزنش و ملامتی می‌ایستد. و لا یخافون لومة لائم. وقتی حرکتی را انجام می‌دهید، همیشه این‌گونه نیست که صحنه مشخص باشد، فتنه یعنی صحنه غبارآلود می‌شود. اینجا سردارانی می‌خواهید که از آماج تهمت قرار گرفتن نترسند، بایستند و تبیین کنند. غیظ دشمنان نسبت به آیت‌الله مصباح به این‌خاطر بود که می‌دیدند حافظ منبع قدرت کشور، یعنی اندیشۀ زلال دینی بود. حضرت علی میفرمایند: «قَد فُتِحَ بابُ الحَربِ بَينَكُم و بَينَ أهلِ القِبلَةِ» یک دفعه می‌بینید طرف مقابل همین ادعاها را دارد. اینجا می‌گویند: «لا يَحمِلُ هذا العَلَمَ إلاّ أهلُ البَصَرِ و الصَّبرِ و العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقِّ» اینجا عمار میخواهد. اینجاست که سردارانی می‌خواهید که این بصیرت را بدهد، این مواضع حق را بشناسند و تبیین کند. این‌که مقام معظم رهبری این‌گونه باعظمت از مرحوم آیت‌الله مصباح یاد می‌کنند، بخاطر چنین نقشی‌ست که در بزنگاه‌ها ایفا کردند. مقاومت زمانی نتیجه می‌دهد که همراه روشن‌بینی و بصیرت لازم باشد. @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دانشگاه یزد _ بحث درباره چرايي و چگونگي ساخت يك ميليون مسكن در سال ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
از همان جا که گمان نمی‌کردند! برش و برداشت دوم از تبیین سعید جلیلی در مسجد حظیرۀ یزد شاید بخشی از مردم دنیا ندانند که چرا دشمن در سوریه و عراق موفق نشد، شاید ندانند صحنه چه بود، اما خودش که می‌داند چه بود، می‌داند چه امکانات نظامی‌ای آورد پای کار، چه امکانات سیاسی‌ای را آورد پای کار، می‌داند که چه ابزاری را به کار گرفت؛ اما یک جوان از رابر قنات ملک، که از دفاع مقدس شروع کرده است این حماسه‌ها را آفریدن، حالا در سال‌های میان‌سالی مثل یک جوان پرشور حاضر می‌شود در صحنه، در همه‌جا، باعث می‌شود همۀ نقشه‌های آن‌ها به هم بخورد. او در چه دانشکدۀ فرماندهی درس خوانده؟ کجا این بحث‌های نظامی را فراگرفته؟ چه قدرتی را توانسته است بسیج کند که تمام توان آن‌ها را را همۀ تلاش‌هایشان نقش بر آب می‌کند؟ این چه قدرتی است؟ این چه حرکتی است؟ این است که جای تحلیل دارد. متن کامل این برش دوم را در این فرسته بخوانید @saeedjalily
از همان جا که گمان نمی‌کردند! برش و برداشت دوم از تبیین سعید جلیلی در مسجد حظیرۀ یزد شاید بخشی از مردم دنیا ندانند که چرا دشمن در سوریه و عراق موفق نشد، شاید ندانند صحنه چه بود، اما خودش که می‌داند چه بود، می‌داند چه امکانات نظامی‌ و سیاسی‌ای را آورد پای کار، می‌داند که چه ابزاری را به کار گرفت؛ اما یک جوان از رابر قنات ملک، که از دفاع مقدس شروع کرده است این حماسه‌ها را آفریدن، حالا در سال‌های میان‌سالی مثل یک جوان پرشور حاضر می‌شود در صحنه، در همه‌جا، باعث می‌شود همۀ نقشه‌های آن‌ها به هم بخورد. او در چه دانشکدۀ فرماندهی درس خوانده؟ کجا این بحث‌های نظامی را فراگرفته؟ چه قدرتی را توانسته است بسیج کند که تمام توان آن‌ها را را همۀ تلاش‌هایشان نقش بر آب می‌کند؟ این آن قدرتی است که یک ملت دارد و او می‌فهمد یعنی چه! این که می‌بینید بالاترین مقام رسمی کشوری که ادعای ابرقدرتی دارد خودش طراحی عملیات را به عهده می‌گیرد و می‌گوید باید این فرد را برداشت؛ در بزدلانه‌ترین شکل، در نیمه شب، یک حرکت ناجوانمردانۀ بزدلانه‌ای انجام می‌دهد و می‌پندارد تمام شد. این یعنی چه؟ یک جوان از قنات ملک برخیزد، رئیس جمهور آمریکا بگوید خودم رسما مسئولیت ترور او را عهده‌دار می‌شوم. دستور ترور هزینه دارد، چرا حاضر می‌شود این هزینه را بپردازد؟ این چه قدرتی است؟ این چه حرکتی است؟ این است که جای تحلیل دارد. او می‌بیند همۀ گزینه‌هایش را آورده روی میز، حالا یکی یکی دارد گزینه‌هایش بی‌خاصیت می‌شود؛ گزینۀ زورش را بزرگانی مثل قاسم سلیمانی بی‌اثر می‌کند، گزینۀ تزویر او را علمای بزرگی مانند علامۀ مصباح بی‌اثر می‌کنند. او می‌فهمد وقتی همۀ گزینه‌هایش دارد بی‌خاصیت شود و از روی میز کنار می‌رود، یعنی تمدنی تازه دارد بارور می‌شود: تؤتی اکلها کل حین باذن ربها. او می‌فهمد اگر همین حماسه آمد در سایر عرصه‌ها، در اقتصاد و صنعت و فرهنگ و هنر و... نیز تبلور پیدا کرد یعنی چه! تمدن غرب که 5 قرن بی‌هماورد حرکت می‌کرد، امروز یک رقیب بزرگ تمدنی و هماورد جدید و جدی در برابرش خودش می‌بیند. اگر او که ابزارش تحریم و ترور بوده امروز شعار آزادی و زندگی می‌دهد (از طنزهای دوران معاصر!)، به این خاطر است که نگران است این ملت تمدن خودش را در توجه به نقش زن و کرامت زن و احترام به زن به عرصه بیاورد، در حالی که خود او در این موضوعات به بن بست رسیده است. برای همین این حرکت‌های بزدلانه را از او می‌بینید. او با یک نگاه محاسبه می‌کند، ابزاری دارد، ابزارش را به میدان می‌آورد، این میزان نظامی، این میزان ترور، این میزان فشار اقتصادی، بعد می‌بیند نتیجه نمی‌گیرد! «فَأَتىٰهُمُ اللَّهُ مِن حَيثُ لَم يَحتَسِبوا: خدا از همان جایی که نمی‌پنداشتند سراغشان آمد!» از جاهایی که حساب نکرده! نمی‌فهمد از کجا خورد، چرا موفق نشد! «و قذف فی قلوبهم الرعب يُخرِبونَ بُيوتَهُم بِأَيديهِم: در دل‌هاشان هراس افکند [که] خانه‌هاشان را به‌دستان خودشان نابود کردند» بعد می‌بینید خود آن‌ها دچار چه مشکلاتی میشوند. همین صدامی را که هشت سال به جان این ملت می‌اندازند، محاسبات آن‌ها آن گونه به هم می‌ریزد که بعد خود آن‌ها به جان هم می‌افتند. این همان «أَتىٰهُمُ اللَّهُ مِن حَيثُ لَم يَحتَسِبوا» است. او این دستگاه محاسباتی را نفهمیده است. «وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصرِهِ مَن يَشاءُ ۗإِنَّ فى ذٰلِكَ لَعِبرَةً لِأُولِى الأَبصٰر» او نمی‌فهمد در محاسبات اگر یاری خدا بیاید یعنی چه! او از زاویه نگاه خود در 1:20 بامداد شبی این عملیات را انجام می‌دهد و می‌پندارد نتیجه می‌گیرد اما دچار همان خطای محاسباتی همیشگی می‌شود؛ خداوند دشمنان ما را از احمق‌ها آفریده! از دید او با شلیک موشک یک پهباد کار تمام است اما نمی‌داند که قاسم عزیز ما، کسی‌ست که سال‌ها عاشق شهادت است و می‌گوید: داروی درد من شهادت است... ده‌ها سال است که در بیابان و صحنه‌ها و میادین مختلف به دنبال شهادت هستم». دشمن این محاسبات را نمی‌فهمد. او نمی‌فهمد این لحظه‌ای است که تازه ندا می‌شنود: «ارجعی الی ربک». برقی از منزلِ لیلی بدرخشید سحر/ وَه که با خرمنِ مجنونِ دل افگار چه کرد. تازه آنجاست که ندا می‌شنود: «قیل ادخل الجنة» و آنجاست که می‌گوید «قال یا لیت قومی یعلمون بما غفر لی ربی و جعلنی من المکرمین» این آن حرکتی است که ملت ما انجام داده است، این آن محاسباتی است که آن‌ها نمی‌فهمند. نمی‌فهمند که چگونه می‌شود که در همان موضوعی که آن‌ها بیشترین فتنه‌گری را کردند و همان موضوعی که مدام تردید افکندند، بعد در همان موضوع امتی ترین چهرۀ کشور شد ملی‌ترین چهرۀ کشور. کسی که فعالیت‌های عمیق برای امت اسلام داشت امروز شده است نماد ملی این ملت. شهید سلیمانی فقط در میدان نبود که محاسبات دشمن را به هم ریخت، بلکه در همۀ عرصه‌ها محاسبات آن‌ها را به هم می‌ریزد. @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه یزد _ سیاست خارجی هوشمند در بیان دکتر سعید جلیلی 🔹آیا چین و روسیه می‌توانند شرکای راهبردی ما باشند؟ 🔸ماهیت سیاست خارجی چیست؟ 🔸فرصتها و تهدیدها در روابط بین الملل چگونه شکل می گیرند؟ ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ملاک صحیح یا غلط بودن یک حرف و نظر چیست؟ 🔹معنای درست و قابل قبول «آزادی» چیست؟ 🔹اندیشه ورزی چه ادبیات و الزاماتی دارد؟ 🔹جای هدایت انبیاء در میان آراء و اندیشه های متنوع کجاست؟ ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت درست از برجام کدام است؟ 🔹آیا برجام تصمیم نظام بود؟ 🔹فلسفه پذیرش برجام، پیشگیری از جنگ یا رونق اقتصاد؟ 🔹آیا در سال های توافق برجام (۱۳۹۴-۱۳۹۷) روند شاخص هایی چون رشد و سرمایه گذاری اقتصادی مثبت بود یا منفی؟ 🔹چرا بعد از بدعهدی و خروج ترامپ از برجام، ایران نتوانست از آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند؟ ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
برقی از منزلِ لیلی بدرخشید سحر او از زاویه نگاه خود در 1:20 بامداد شبی این عملیات را انجام می‌دهد و می‌پندارد نتیجه می‌گیرد اما دچار همان خطای محاسباتی همیشگی می‌شود؛ از دید او با شلیک موشک یک پهباد کار تمام است، اما نمی‌داند که قاسم عزیز ما، کسی‌ست که سال‌ها عاشق شهادت است و می‌گوید: «داروی درد من شهادت است»، «ده‌ها سال است که در بیابان و صحنه‌ها و میادین مختلف به دنبال شهادت هستم». دشمن این محاسبات را نمی‌فهمد. او نمی‌فهمد این لحظه‌ای است که تازه ندا می‌شنود: «ارجعی الی ربک». برقی از منزلِ لیلی بدرخشید سحر وَه که با خرمنِ مجنونِ دل افگار چه کرد تازه آنجاست که ندا می‌شنود: «قیل ادخل الجنة» و آنجاست که می‌گوید «قال یا لیت قومی یعلمون بما غفر لی ربی و جعلنی من المکرمین» سعید جلیلی؛ ۱۲دی۱۴۰۱ @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جلسه مباحثه و پرسش و پاسخ دانشگاه یزد 🔸استدلال و احتجاج دختر دانشجوی محجبه در برابر کسانی که با شعار «زن-زندگی- آزادی»، حق انتخاب حجاب و آزادی بیان را با هیاهو و خشونت سلب می کنند ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
📣 نشست ویژه «نقش زن در سعادت جامعه» 🔹 سخنران: دکتر سعید جلیلی 🕕زمان: شنبه ۱۷دی ، ساعت ۱۸ تا ۲۰ 📌محل برگزاری: تهران- میدان فلسطین- نبش خیابان مظفر- سینما فلسطین- سالن۳ 🔺 سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥عدم توازن در «خلق پول» و «رشد تولید» عامل تورم و کاهش ارزش پول ملی 🔸درمان اقتصاد کشور در «جهش تولید» است که سالهای مکرر مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| جلسه دوازدهم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔺جهت مشاهده و دانلود تصاویر این جلسه می‌توانید به پایگاه اطلاع‌رسانی حیات طیبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://drjalily.com/photos/721 ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قانون مبنای عمل همه و التزام به قانون نقطه مشترک است. 🔸در جمهوری اسلامی که حاصل انتخاب و مجاهدت ‌و شهادت ملت ایران است، اسلام مبنای قانون و عمل است. 🔹دانشگاه یزد - ۱۲ دی ۱۴۰۱ ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰 گزارش تصویری| نشست ویژه «نقش زن در سعادت جامعه» در جشنواره عمار 🔸 دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، شامگاه شنبه با حضور در محل برگزاری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در نشست ویژه «نقش زن در سعادت جامعه» به سخنرانی پرداخت. 🔸پس از این سخنرانی برخی حضار سئوالاتی را پیرامون موضوعات مختلف پرسیدند که دکتر جلیلی به آنان پاسخ داد. 🔺جهت مشاهده و دانلود تصاویر این جلسه می‌توانید به پایگاه اطلاع‌رسانی حیات طیبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://drjalily.com/photos/723 ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
46.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دانشگاه یزد _ یک چالش پارادایمی و روش شناسانه در حوزه سیاسی اجتماعی 🔸آیا می توان توصیف ها و تجویزهای جامعه شناسی سیاسی غربی را بر جامعه ایران تطبیق داد؟ متدلوژی مواجهه با گزاره های تولید شده در اندیشه های غربی چیست؟ 🔸در دانشگاه است که باید مبنای نظری دانشجویان در بنیان اندیشه یعنی هستی، انسان، معرفت، فرجام و موضوعات اساسی چون فطرت و حق شکل بگیرد و معیاری برای تحلیل و قضاوت درباره اندیشه های رقیب به دست دهد. 🔸بهترین حالت برای دشمن این است که بتواند ملت و دانشجویان را از این هماوردی فکری و تمدنی منصرف یا منحرف کند. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنان دکتر سعید جلیلی در جشنواره فیلم مردمی عمار در ۱۷ دی ۱۴۰۱: زبان هنر و قدرت نرم در خدمت آزادی، زندگی و زن ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰اندیشه دینی در این هماورد تمدنی در موضوع زن-زندگی-آزادی مدعی است نه متهم 🔹دکتر سعید جلیلی، نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، با حضور در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در نشست ویژه «نقش زن در سعادت جامعه» به ایراد سخنرانی پرداخت اندیشه غربی در 5قرن حرکت تمدنی، توجهی به جایگاه زن نداشته است 🔸امروز کسانی مدعی شعار زن-زندگی-آزادی هستند که بدترین رفتارهای ضدزندگی را طی سال‌ها مورد استفاده قرارداده است، مستبدانه‌ترین رفتار را علیه ملت‌ها بکار گرفته و متحدتینش از مستبدترین کشورها در منطقه هستند. 🔸تمدن غرب در حرکتی که حداقل از ۵قرن پیش دنبال می‌کند تا چهارقرن هیچ توجهی به جایگاه زن نداشت. 🔸در این ۵قرن که غرب مدعی دوران روشنگری است، از چه زمانی زن به‌رسمیت شناخته و وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شد؟ اولین حق رای به خانم‌ها در انگلیس در ۱۹۱۸م ، در آمریکا ۱۹۲۰م، در ایتالیا ۱۹۲۵، در فرانسه ۱۹۴۴م، و در سوییس ۱۹۷۱م بوده، یعنی تا چند قرن بعد از شروع حرکت تمدنی خود زن خارج از عرصه‌های اجتماعی بوده است. 🔸در یک دعوای درون گفتمانی در تمدن غرب، لیبرال‌ها معتقد بودند که اگر زن می‌خواهد در عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشد باید خصال مردانه کسب کند، اندیشه‌ای که از دید فمنیست‌ها و حتی برخی سوسیالیست‌ها یک حرکت ضدزن بود. در این نگاه حقوق مرد معیار قرار می‌گیرد و بعد می‌خواهند در حقوق زن تسری پیدا کند. 🔸بعد از تلفات ده‌هامیلیونی جنگ جهانی اول و دوم، غرب که باکمبود نیروی کار مواجه شد باهمان نگاه غلط که به زن دارد، از زن برای کمبود نیروی کار در اقتصاد خود بهره برد و با این نگاه از ظرفیت زن در جامعه برای فروش کالا استفاده کرد و فاجعه‌بارتر اینکه بعداز مدتی خود زن تبدیل به کالایی برای خرید و فروش ولی در شکل به اصطلاح مدرن شد. تمدن غرب با اندیشه‌ای روبروست که برای زن و مرد ویژگی‌های فطری مشترکی قائل است 🔸اگر با انقلاب اسلامی حرکتی آغاز شد که علیرغم خواست دشمنان، تغییرات سیاسی را شکل داد، غرب امروز نگران این است که این حرکت، ادعاهای او را در زمینه‌های مختلف به یک چالش تمدنی جدی بکشد. 🔸تمدن غرب با اندیشه‌ای روبروست که در همه‌ی زمینه‌ها حرف دارد. اگر فلان اندیشمند غربی می‌گوید: «فهم حقایق انتزاعی و مبانی علوم نیازمند تعمیم است که از ادراک زن خارج است...وظیفه زن اعمال اصولی‌ست که مردان کشف کرده‌اند». اما اندیشه دینی در موضوع زن، او را فاقد ادراک نمی‌داند بلکه انسان را دارای ویژگی‌های فطری می‌داند که همه انسان‌ها از زن و مرد در فهم حقایق کلی، در آن اشتراک دارند. 🔸در این اندیشه در برخی موارد زنان به‌عنوان نمونه برای همه جامعه اعم از مرد و زن معرفی می‌شود. چناچه قرآن زمانی که می‌خواهد برای مومنین مثالی بزند، بیان میفرماید: «ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأة فرعون». قرآن فارغ از محاسبات قبیله‌ای و فارغ از اینکه شخص فرعون مذموم است، زمانی که می‌خواهد نه‌فقط برای خانم‌ها بلکه برای تمام کسانی که ایمان آورده‌اند مثال بزند، همسر فرعون را بیان می‌کند. چنان‌که از حضرت مریم(س) با عظمت یاد می‌کند. 🔸چنان‌که در اندیشه دینی از حضرت زهرا(س) و در سطوح دیگر حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) به‌عنوان اسوه مردم یاد می‌شود. در زمان شکل‌گیری انقلاب اسلامی محور این انقلاب، شهر قم بود که محور جمع شدن مردم در آن شهر مرقد یک خانم است. حال اندیشه‌ای قرار است شکل بگیرد که نگاه آن به زن اینگونه است. 🔸اگر تمدن غرب کمتر از صدسال است که به این نتیجه رسیده که به زنان امکان مشارکت سیاسی بدهد، در آیات قرآن به صراحت بیان شده که زنان می‌آمدند و با پیامبر بیعت می‌کردند، در عرصه سیاست و اجتماع مشارکت اینگونه داشته‌اند. اندیشه دینی برای زنان که نیمی از جامعه بشری هستند نگاه مبتذل ابزاری و کالایی را ندارد بلکه نگاهی متعالی دارد. ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
اندیشه غرب در چند قرن سعی کرده ویژگی‌های فطری انسان را غبارآلود کند، حال اندیشه دینی به جامعه آمده تا این غبار را بردارد 🔸یک جامعه خوشبخت چیست؟ «مَن عَمِلَ صالِحًا مِن ذَکَرٍ أَو أُنثیٰ وَهُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» قرآن برای حیات طیبه که مربوط به نیک‌فرجامی در همین حیات دنیاست. بیان می‌فرماید: «مِن ذَکَرٍ أَو أُنثیٰ» یعنی اگر دو مولفه ایمان و عمل صالح را چه زن و چه مرد انجام بدهند، حیات طیبه شکل می‌گیرد. 🔸دشمن می‌فهمد که اگر این نگاه به سطح جامعه بیاید و انسان را چه زن و چه مرد مبتنی برآن ویژگی‌های مشترک فطری ببیند، چه آثاری می‌تواند داشته باشد. اندیشه دینی علاوه بر ویژگی‌های مشترک فطری برای ویژگی‌های طبیعی زن در دین حرف دارد. او می‌بیند که این اندیشه مدعی چه جایگاهی برای ویژگی‌های فطری زن و مرد است و بیان می‌کند که در ویژگی‌های طبیعی وقتی تبدیل به زوج شوند، این زوجیت موجب چه کمالاتی می‌شود. او می‌فهمد که اگر اندیشه دینی درباره زن در مناسبات اجتماعی-سیاسی امتداد پیدا کند چه خواهد شد. 🔸اندیشه غرب در چند قرن سعی کرده ویژگی‌های فطری انسان را غبارآلود کند و بپوشاند، حال اندیشه دینی به جامعه آمده تا این غبار را بردارد و ویژگی‌های فطری و طبیعی انسان را مشخص کند و به انسان‌ نشان دهد که با فطرت خود به چه جایگاهی می‌تواند برسد با ویژگی‌های طبیعی خود چگونه می‌تواند فطرت را به کمال برساند. اندیشه دینی در این هماورد تمدنی در موضوع زن-زندگی-آزادی مدعی است نه متهم و اگر ادعاهای خود را به شکل واقعی در عرصه‌های مختلف نشان دهد، ان‌موقع می‌بینید که چه اقبالی به آن خواهد شد. به‌خدمت گرفتن ابزار عرصه فیلمسازی لازمه تقابل با دشمن در جنگ نرم است 🔸یک سطح تبیین اندیشه دینی مباحث استدلالی‌ست که کار عالمان و اندیشه‌ورزان است. یک سطح دیگر تبیین مفاهیم بلند دینی با زبان هنر است که در قالب داستان، فیلم، مستند، شعر و... ارائه می‌شود. هم جنبه‌های ایجابی این اندیشه را به تصویر بکشید و با زبان هنر با دنیا صحبت کنید و هم آن ظلمی را که به زن-زندگی-آزادی در تمدن غربی شده است به تصویر بکشید. غربی‌ها عرصه فیلمسازی را حدود صدسال پیش آغاز کردند و از ما جلوتر هستند اما باید این ابزار را به خدمت گرفت و این اندیشه را به تصویر کشید. در این مقطع گزینه‌های سخت دشمن چون جنگ، ترور و تحریم بی اثر شده است و او متمرکز بر قدرت نرم شده است. به اتکا قدرت نرم که مزیت نسبی ما در این رویایی است حداکثر استفاده را از هنر برای نشان دادن این نرم افزار بکار برید. 🔸هزاران نمونه متعالی از زن در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سایر عرصه‌ها ظهور و بروز پیدا کرد. اینگونه نیست که بگوییم ما فقط در تئوری برای زن حرف داریم بلکه این اندیشه امتداد یافته و امروز در عرصه‌های مختلف خود را نشان داده است. اینجاست که این موضوع باید با زبان هنر این موفقیت‌ها و نمونه‌های ارزشمند معرفی شوند. 🔸ما در جنگ سخت به اتکا قدرت نرم که حاملان آن مردم بودند، موفق شدیم و حالا در جنگ نرم، مردمی که حاملان این قدرت هستند باید آن را به‌رخ بکشند. این جشنواره از این لحاظ حائز اهمیت است که با استفاده از ظرفیت مردم به مقوله هنر می‌پردازد. ان شا الله با کارهای خوبی که شما عزیزان و تمام کسانی که در این عرصه هنری دارند و می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، این عرصه تبدیل به صحنه‌ای برای ظهور و بروز تمدنی انقلاب اسلامی شود.‌ ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر دانشگاه ما باید یک دولت سایه باشد تا با تأیید_ تکمیل _تصحیح به دولتها کمک کند. 🔸رمز موفقیت قیام توأمان و همراهانه مسئولان و مردم برای پیشرفت است ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
🔰جلسه سیزدهم از سلسله سخنرانی‌های دکتر سعید جلیلی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن 🔸سه شنبه ۲۰ دی ساعت ۱۸ الی ۲۰ خ سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، سالن مهر ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه صنعتی اصفهان _ ۵ دی ماه ۱۴۰۱ 🔸گفتمان انقلاب در صیانت از حقوق و منافع ملت چه نوع مواجهه ای با دیگری ها داشته؟ ‌‌✅ پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر سعید جلیلی @saeedjalily