eitaa logo
سفرنامه
333 دنبال‌کننده
432 عکس
992 ویدیو
11 فایل
🍂بسم الله الرحمن الرحیم 🍂 🌿اینجا حرف های یک مسافر است 🍃مسافر این دنیا که روزی باید برود 🌿سفر خاتمه می یابد 🍃اما سفرنامه ادامه دارد .... 🔰این کانال با مدیریت خانم دکترهای علوم قرآنی راه اندازی و اداره میشه، امیدواریم مفید و موثر باشیم✔️
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃امام زمان در قرآنآیه «انذار» چگونه بر وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) دلالت دارد؟ 💠إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ💌رعد:۷ در قرآن مجيد، آياتي هست كه دلــالــت مي كند كه امام زمــان (عج) وجود دارد. در يكي از اين آيات كه به «آيه انذار» معروف است خداوند متعال خطاب به پيامبرش مىفرمايد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ». از این آیه استفاده مى شود كه براى هر قومى در هر عصر و زمان هدايت كننده اى است و زمين هيچ گاه از هادى به حق خالى نمى گردد خواه نبى باشد يا غير نبى. و در روایات بیان شده‌ که مــنـذر پـیـامـبـر است و هــادی امــام مـعـصـوم می باشد بنابر این در زمـان ما نیز هادی وجود دارد که به عقیده شـیعه کسی غیر از امام مهدی(عج) نیست. ‌ ‌ 👇‌به ما پیوندید و ما را معرفی کنید👇 ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
هدایت شده از سفرنامه
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَ انْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَ ضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫وبراي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم 💥💫صلوات💫💥 ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول صبحی لذت ببر با سه آیه سوره لقمان 👇😊 🔅 خَالِدِينَ فِيهَا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۹﴾ 🔸 که در آن بهشت ابد همیشگی خواهند بود، این وعده خدا محقّق و حتمی است، و او مقتدر و آگاه است. 🔅 خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَأَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ ۚ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ ﴿۱۰﴾ 🔸 (سقف رفیع) آسمانها را بی‌ستونی که به حسّ مشاهده کنید خلق کرده و کوههای بزرگ را در زمین بنهاد تا شما را نجنباند و در روی زمین انواع مختلف حیوانات را منتشر و پراکنده ساخت، و هم از آسمان آب باران فرود آوردیم و به آن آب در روی زمین نباتات پرفایده برویانیدیم. 🔅 هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿۱۱﴾ 🔸 این همه آفریده خداست، حال شما (مشرکان) بگویید آنان که به جز خدا (معبود شما) هستند در جهان چه آفریده‌اند؟ (هیچ نیافریده‌اند) بلکه ستمکاران (مشرک که آنها را شریک خدا گرفتند) دانسته در گمراهی آشکار هستند. 💭 سوره: لقمان ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
یه متبرک بشیم اول صبحی 😉👇 💠فإنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا؛ پس به یقین بعد از هر سختی، آسانی است.💌انشراح:۵ 😭از پَسِ هر گریه آخر خـ😄نده‌ای است. ‌ 🍃عزیزان این آیه ترجمه دیگری نیز دارد. به یقین همراه هر سختی، آسانی است. یعنی اینکه هر سختى در درون خودش تجربه‌ها و سازندگى‌هايى دارد. ‌ 👇‌به ما پیوندید و ما را معرفی کنید👇 ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 ذَٰلِكَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ﴿۶﴾ 🔸 این است همان خدایی که بر غیب و شهود عالم دانا و (بر جهانیان) مقتدر و مهربان است. 🔅 الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ ﴿۷﴾ 🔸 آن خدایی که هر چیز را به نیکوترین وجه خلقت کرد و آدمی را نخست از خاک (پست بدین حسن و کمال) بیافرید. 🔅 ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ ﴿۸﴾ 🔸 آن‌گاه خلقت نژاد نوع او را از چکیده‌ای از آب بی‌قدر (و نطفه بی‌حس) مقرر گردانید. 🔅 ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ ۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ﴿۹﴾ 🔸 سپس آن (نطفه بی‌جان) را نیکو بیاراست و از روح (قدسی الهی) خود در آن بدمید، و شما را دارای گوش و چشمها و قلبها (با حسّ و هوش) گردانید، باز بسیار اندک شکر و سپاسگزاری نعمتهای حق می‌کنید. 💭 سوره: سجدة ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ‌تصویری ❓آیه لا اکراه فی الدین یعنی چی؟ ❓آیا به این معنی‌ست که حجاب در اسلام آزاده؟ 🎙 استاد قرائتی ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
✅مهارت خودشناسی ✅نقطه اوج انسانی 🔰و إِذْ قٰالَ‌ رَبُّكَ‌ لِلْمَلاٰئِكَةِ‌ إِنِّي جٰاعِلٌ‌ فِي الْأَرْضِ‌ خَلِيفَةً‌ قٰالُوا أَ تَجْعَلُ‌ فِيهٰا مَنْ‌ يُفْسِدُ فِيهٰا وَ يَسْفِكُ‌ الدِّمٰاءَ وَ نَحْنُ‌ نُسَبِّحُ‌ بِحَمْدِكَ‌ وَ نُقَدِّسُ‌ لَكَ‌ قٰالَ‌ إِنِّي أَعْلَمُ‌ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ ( بقره: 30) 🔰و هنگامى كه پروردگارت به فرشتگان گفت:من بر آنم كه در زمين جانشينى قرار دهم. فرشتگان گفتند: آيا كسى را در زمين قرار مى‌دهى كه در آن فساد كند و خون‌ها بريزد؟ در حالى كه ما با حمد و ستايش تو،ترا تنزيه و تقديس مى‌كنيم. خداوند فرمود:همانا من چيزى مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد. 📣 انسان،جانشين دائمى خداوند در زمين است. «جٰاعِلٌ‌» (كلمه«جاعل»اسم فاعل و رمز تداوم است.) 📣انسان مى‌تواند اشرف مخلوقات و لايق مقام خليفة‌اللهى باشد. «جٰاعِلٌ‌ فِي الْأَرْضِ‌ خَلِيفَةً‌» البتّه ستمكاران از نيل به اين مقام محروم شده‌اند: «لاٰ يَنٰالُ‌ عَهْدِي الظّٰالِمِينَ‌» (بقره: 124) ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
✳️در آيه‌ى قبل آمده است كه خداوند،همه‌ى مواهب زمين را براى انسان آفريده است. ✳️در اين آيه و آيات بعد،مسأله‌ى خلافت انسان در زمين مطرح مى‌شود كه نگرانى فرشتگان از فسادهاى بشر و توضيح و توجيه خدا و سجده آنان در برابر نخستين انسان را بدنبال دارد. ✳️فرشتگان، يا از طريق اخبار الهى و يا مشاهده‌ى انسان‌هاى قبل از حضرت آدم عليه السلام در عوالم ديگر يا در همين عالم و يا به خاطر پيش‌بينى صحيحى كه از انسان خاكى و مادّى و تزاحم‌هاى طبيعى آنها داشتند، خونريزى و فساد انسان را پيش‌بينى مى‌كردند. ✅ گرچه همه‌ى انسان‌ها، بالقوّه استعداد خليفه خدا شدن را دارند، امّا همه خليفه‌ى خدا نيستند و به فرموده روايات افراد خاصى هستند، چون برخى از آنها با رفتار خود به اندازه‌اى سقوط‍‌ مى‌كنند كه از حيوان هم پست‌تر مى‌شوند. ✅چنانكه قرآن مى‌فرمايد: 🔰«أُولٰئِكَ‌ كَالْأَنْعٰامِ‌ بَلْ‌ هُمْ‌ أَضَلُّ‌» (اعراف/ 179) ❇️قرارگاه اين خليفه،زمين است، ولى لياقت او تا «قٰابَ‌ قَوْسَيْنِ‌ أَوْ أَدْنىٰ‌» مى‌باشد. ✔️به ديگران اجازه دهيد سؤال كنند.خداوند به فرشتگان اذن داد تا سؤال كنند وگرنه ملائك، بدون اجازه حرف نمى‌زنند و فرشتگان مى‌دانستند كه براى هر آفريده‌اى، هدفى عالى در كار است. ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
✅مهارت خودشناسی ✅نقطه فرود انسانی 🔰و لَقَدْ ذَرَأْنٰا لِجَهَنَّمَ‌ كَثِيراً مِنَ‌ الْجِنِّ‌ وَ الْإِنْسِ‌ لَهُمْ‌ قُلُوبٌ‌ لاٰ يَفْقَهُونَ‌ بِهٰا وَ لَهُمْ‌ أَعْيُنٌ‌ لاٰ يُبْصِرُونَ‌ بِهٰا وَ لَهُمْ‌ آذٰانٌ‌ لاٰ يَسْمَعُونَ‌ بِهٰا أُولٰئِكَ‌ كَالْأَنْعٰامِ‌ بَلْ‌ هُمْ‌ أَضَلُّ‌ أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ الْغٰافِلُونَ‌ «اعراف: 179» 🔰و همانا بسيارى از جنّ‌ و انس را براى دوزخ آفريديم،(كه سرانجامشان به آنجا مى‌كشد،چرا كه)آنان دلهايى دارند كه با آن حقّ‌ را درك نمى‌كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى‌بينند و گوشهايى دارند كه با آن نمى‌شنوند، آنان همچون چهارپايان،بلكه گمراه‌ترند،آنان همان غافلانند. ✔️«ذَرَأَ»از«ذَرْء»،در اصل به معناى پراكنده ساختن و انتشار است و در اينجا به معناى خلق،آفرينش و اظهار نمودن است. 1-فرجام بسيارى از انسان‌ها و جنّيان،دوزخ است. ذَرَأْنٰا ... 2-جنّ‌ هم مثل انسان،تكليف و اختيار،كيفر و پاداش دارد. «مِنَ‌ الْجِنِّ‌ وَ الْإِنْسِ‌» 3-ملاك انسانيّت، فهم پذيرش معارف و تكاليف دينى است، وگرنه انسان مانند حيوانات است. «أُولٰئِكَ‌ كَالْأَنْعٰامِ‌» 4-كسى كه با وجود توانايى از نعمت‌هاى الهى درست بهره نبرد،بدتر از موجودى است كه اساساً آنها را ندارد. «بَلْ‌ هُمْ‌ أَضَلُّ‌» 5-انسان‌هاى غافل و بى‌بصيرت،(در بى‌تفاوتى،شكم‌پرستى،شهوت‌رانى، استثمار شدن و محروميّت از لذّت معرفت)مانند چهارپايان بلكه بدتر از آن مى‌باشند. «أُولٰئِكَ‌ كَالْأَنْعٰامِ‌ بَلْ‌ هُمْ‌ أَضَلُّ‌ أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ الْغٰافِلُونَ‌» 6-انسان‌هاى بى‌بصيرت،از هدف،خدا،خود،امكانات،آخرت،ذريّه،آيات الهى،قانون خدا،الطاف گذشته و گناهان خويش غافلند. «أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ الْغٰافِلُونَ‌» 7-دوزخى شدن بسيارى از انسان‌ها،به خاطر بهره نبردن از نعمت‌هاى الهى در مسير هدايت و كمال است.زيرا با داشتن چشم،گوش و دل،گرفتار غفلت شده‌اند. «أُولٰئِكَ‌ هُمُ‌ الْغٰافِلُونَ‌» ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
✅مهارت خودشناسی ✅نقطه فرود انسانی ⁉️قرآن،در اين آيه،آفرينش بسيارى از جنّ‌ و انس را براى دوزخ مى‌داند و در آيه‌اى ديگر خلقت جنّ‌ و انس را براى عبادت مى‌شمارد، «وَ مٰا خَلَقْتُ‌ الْجِنَّ‌ وَ الْإِنْسَ‌ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ‌» (ذاریات: 56) كدام‌يك صحيح است‌؟ هدف اصلى آفرينش، خداپرستى و عبوديّت است، ولى نتيجه‌ى كار بسيارى از انسان‌ها در اثر عصيان، طغيان و پايدارى در كفر و لجاجت، دوزخ است، گويا كه در اصل براى جهنّم خلق شده‌اند. ✳️حرف«لام»در «لِجَهَنَّمَ‌» ،براى بيان عاقبت است،نه هدف. مانند نجّار كه هدف اصلى او از تهيه كردن چوب،ساختن در و پنجره‌هاى زيباست،ولى كار به سوزاندن چوب‌هاى بى‌فايده در بخارى مى‌انجامد كه آن هدف فرعى است. ❇️اين مطلب،شبيه اين جمله‌ى حضرت على عليه السلام است كه مى‌فرمايد: ✔️خداوند فرشته‌اى دارد كه هر روز با صداى بلند مى‌گويد:«لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» بزاييد براى مرگ و بسازيد براى خرابى، يعنى پايان تولّد، مرگ، آخر ثروت‌اندوزى، فنا و پايان ساختمان ساختمان، خرابى است. 📣آرى،انسان‌هايى كه هويّت انسانى خود را از دست داده‌اند،جايگاهى جز آتش ندارند، ✔️«أَمْ‌ تَحْسَبُ‌ أَنَّ‌ أَكْثَرَهُمْ‌ يَسْمَعُونَ‌ أَوْ يَعْقِلُونَ‌ إِنْ‌ هُمْ‌ إِلاّٰ كَالْأَنْعٰامِ‌ بَلْ‌ هُمْ‌ أَضَلُّ‌ سَبِيلاً» (فرقان: 44) 📣چنانكه خود آنان نيز اعتراف مى‌كنند كه اگر دستورات الهى را شنيده بودند و تعقّل مى‌كردند،در جهنّم جاى نداشتند. ✔️«قٰالُوا لَوْ كُنّٰا نَسْمَعُ‌ أَوْ نَعْقِلُ‌ مٰا كُنّٰا فِي أَصْحٰابِ‌ السَّعِيرِ» (ملک: 10) ✔️انسان در داشتن چشم،گوش و زبان،شبيه حيوان است،ولى كيفيّت و هدف بهره‌بردارى انسان از نعمت‌ها بايد بهتر و بيشتر باشد،وگرنه همچون حيوان بلكه پست‌تر از اوست. ✔️انسان بايد علاوه بر ظاهر،ملكوت را ببيند و علاوه بر سر و صداهاى ظاهرى،زمزمه‌هاى باطنى و معنوى را بشنود. 🔻آدمى‌زاده طرفه معجونى است 🔺از فرشته سرشته و ز حيوان 🔻گر رود سوى اين،شود به از اين 🔻ور رود سوى آن،شود پس از آن. ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
بِسْمِ‌ اللَّه الرَّحْمَنِ‌ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده‌ى مهربان ⁉️چرا در شروع هر كارى «بسم‌اللَّه » سفارش شده است‌؟ «بسم‌اللَّه» آرم ونشانه‌ى مسلمانى است وبايد همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همانگونه كه محصولات و كالاهاى ساخت يك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزيى باشد يا كلّى. مثلاً يك كارخانه چينى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى‌زند، خواه ظرف‌هاى بزرگ باشد يا ظرف‌هاى كوچك. يا اينكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان‌هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى‌هاى آن كشور در درياها، و هم بر روى ميز ادارى كارمندان. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔰حمد «٦» اهْدِنَا الصِّرَاطَ‍‌ الْمُستَقِيمَ‌ 🔰(خداوندا!) ما را به راه راست هدايت فرما. ⁉️ چرا هر روز حتّى معصومان عليهم السلام بايد ده مرتبه در نماز بگويند: اهْدِنَا الصِّرَاطَ‍‌ الْمُستَقِيمَ‌؟ چون انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نيروگاه مى‌گيرد. 🔰رسول‌اللَّه‌صلى الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام نيز ثابت ماندن در راه مستقيم را از خداوند مى‌خواهند. ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ ﴿۸﴾ 🔸 بار پروردگارا، دلهای ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی و به ما از لطف خود رحمتی عطا فرما، که تویی بسیار بخشنده (بی‌منّت). 💭 سوره: آل عمران ✍ خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
هدایت شده از سفرنامه
💫به یاد مولا و به رسم هر شب دعای فرج ... 💫 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ، وَ انْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَ ضاقَتِ الاْرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ، وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ ؛ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ، اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛ يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛ يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ، بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرين 💫وبراي سلامتي محبوب💫 اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ سَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا . *اللهم عجل لولیک الفرج* یادمان باشد اگر حال خوشی پیدا شد جز برای فرج یار دعایی نکنیم 💥💫صلوات💫💥 ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
♨️ دوره آموزشی 🌱 احیای نگاه نو و جذاب به مباحث دینی 😍 با مباحث جذاب در خصوص فطرت و اعتقادات دینی با شما خواهیم بود ؛ اگر مربی هستید ، سخنران هستید و یا حتی مادرو پدر خانواده هستید و یا نوجوان و جوانی هستید که علاقمندید بیشتر بدانید این دوره رو از دست ندهید👌 تاکنون این سرفصل ها از مباحث دین فطری استاد عظیمی بارگزاری شده است لطفا برای استفاده ازمباحث برروی موارد زیر کلیک نمایید 👇 🔻 مقدمه دوره 🔻 جلسه اول ( قسمت اول ) 🔻 جلسه اول ( قسمت دوم ) 🔻 جلسه اول ( قسمت سوم ) 🔻 جلسه دوم ( قسمت اول ) 🔻 جلسه دوم ( قسمت دوم ) 🔻 جلسه دوم ( قسمت سوم ) 🔻جلسه سوم ( قسمت اول ) 🔻 جلسه سوم ( قسمت دوم ) 🔻 جلسه چهارم ( قسمت اول ) 🔻 جلسه چهارم ( قسمت دوم ) 🔻 جلسه چهارم ( قسمت سوم ) 🔻 جلسه پنجم ( قسمت اول ) 🔻 جلسه پنجم ( قسمت دوم ) 🔻 جلسه ششم ( قسمت اول ) 🔻 جلسه ششم ( قسمت دوم ) 🔻 جلسه هفتم ( قسمت اول ) 🔻 جلسه هفتم ( قسمت دوم ) 📚💯 دانستن + فهم بهتر + درک عمیق تر + عمل دقیق تر 🔰تذکر : جهت دریافت دوره درصورتی که عضو کانال سفرنامه نیستید عضو شده و لینک دوره ها را پیگیر باشید. 📛 ✍ خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه سوال چالشی اول صبحی 😁 حتما کلیپ رو ببین بعد به سوالم جواب بده 👇 🌱شما از خودتون چی می‌سازید وچقدر به ارزشتون اضافه میشه؟؟‼️ این کلیپ چقدر خوب این مسئله رو جا انداخت نه؟ ✍ خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ ﴿۱۹۹﴾ 🔸 طریقه عفو و بخشش پیش‌گیر و امت را به نیکوکاری امر کن و از مردم نادان روی بگردان. 💭 سوره: اعراف ✍ خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته تفسیری صفحه ۱۷: نَسخ: دانش­ آموزان سال دوم دبستان را در نظر بگیرید. معلّم در ابتدای سال به آن­ها می­ گوید: پارسال به شما گفتند که جمع و تفریق را با انگشت­هایتان حساب کنید؛ ولی دیگر این کار ممنوع است. سال بعد، معلّم می­ گوید: از امسال، کسی با مداد نمی­ نویسد. یک سال دیگر، قانون دیگری تغییر می­ کند، و در هر پایه، دانش­ آموزان باید کارهایی کنند که سال​های گذشته از آن منع می­ شدند­. نظر شما در باره­ ی این تغییرات چیست؟ آیا تغییر برخی از قوانین به سبب رشد دانش­ آموزان ایرادی دارد؟ آیا این نشان­ دهنده­ ی ضعف مدرسه است؟ بی­ شک جواب شما منفی­ است. بلکه اگر قوانین از پایه­ ی یکم دبستان تا آخر دبیرستان هیچ تغییری نکند، رشد تحصیلی دانش­ آموزان با مشکل روبه​ رو می­ شود. جهان، یک مدرسه­ ی بزرگ است، و همه­ ی انسان­ ها، دانش­ آموزان آن هستند، و دوره­ های تاریخی، مانند پایه­ های تحصیلی­ است، و پیامبران، معلمان دلسوزی هستند که از سوی خدا برای تربیت ما آمده­ اند. از زمان حضرت نوح علیه السلام که دین به صورت برنامه­ ای مشخص به مردم ارایه شد، مطالب دین به دو بخش تقسیم شده است: یکم، مطالبی که تغییرپذیر نیست؛ مانند یگانگی و عدل خدا، یا زشتی و حرام بودن آدم­ کشی. دوم، دستورهایی که مخصوص مردم همان دوره بوده و با سپری شدن زمان آن​ها و آمدن پیامبر اولوالعزم جدید، آن دستورها کنار رفته و قوانین جدیدی به جای آن​ها آمده است. به این اتفاق، یعنی برداشته شدن یک حکم یا قانون با به انتها رسیدن زمان آن، «نسخ» می­ گویند.[1] مثلاً قرآن فرموده است که خداوند به سبب گناهان بنی­ اسرائیل، بسیاری از خوراکی­ هایی را که بر آن­ها حلال بوده، حرام کرد[2]؛ امّا هنگامی ­که حضرت عیسی علیه السلام مبعوث شد، برخی از آن چیزهای پاکیزه دوباره برایشان حلال شد[3]. احکام گذشته را حضرت عیسی علیه السلام نسخ کرد و احکام جدیدی جایگزین آن​ها شد. جالب توجّه این​که با بعثت پیامبر اسلام ‹، تمام غذاهای لذیذ و پاکیزه بر مردم حلال شد [4]و احکام دشوار کنار رفت، و در حقیقت، باقی­مانده­ ی آن قوانین سخت نسخ شد. حتّی در زمان یک پیامبر نیز امکان نسخ وجود دارد. ممکن است خداوند برای امتحان یا مصلحت خاصی، دستوری موقّت صادر کند و پس از به پایان رسیدن آن مصلحت یا مشخص شدن کسانی که در آن امتحان الهی قبول یا رد شده­ اند، آن حکم را نسخ کند. مثلاً مسلمانان به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماه در مدینه به سوی بیت­ المقدس نماز می­ خواندند؛ ولی پس از آن، قبله تغییر کرد و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بخوانند. قبول این مطلب، برای بعضی مسلمانان سخت بود. خدا نیز آیه­ ای نازل کرد و علّت این تغییر را چنین بیان کرد: قبله­ ای را که مدّتی بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم تا آن کس را که از پیامبر پیروی می­ کند، از آن که به جاهلیت گذشته­ اش بر می­ گردد، مشخص کنیم. (بقره ـ143). بدین ترتیب نسخ در دوران پیامبر صلوات الله علیه ادامه پیدا کرد. گاهی ایشان حکمی را که خود معلوم کرده بود، نسخ می­ کرد. گاهی هم حکمی که پیامبر مشخص کرده بود، با آیه­ ای از قرآن نسخ می­ شد. گاهی هم دستوری که در یک آیه­ ی قرآن آمده بود، با آیه­ ای دیگر نسخ می­ شد. همه­ ی این​ها البته از سوی خدا بود و دلایل مهمی داشت. با وفات پیامبر صلوات الله علیه امّا نسخ برای همیشه پایان پذیرفت و دیگر هیچ حکمی نسخ نمی­ شود؛ زیرا اسلام، آخرین دین، و محمّد صلوات الله علیه ، خاتم پیامبران است. [5] [1] . المیزان ، ج 1 ، ص 249   [2] . برای اطلاع بیشتر رک به : 160 نساء ، 146 انعام و 118 نحل [3] . برای اطلاع بیشتر رک به : 50 ال عمران [4] . برای اطلاع بیشتر رک به : 157 اعراف [5] . محتوای این بحث عمدتاً از کتاب البیان فی تفسیر القران نوشته مرحوم ایت الله سید ابوالقاسم خویی ، بخش النسخ فی القرآن و تفسیر نمونه ج 1 ص 388 اقتباس شد. ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
🎁 هدیه به مناسبت هفته گرامیداشت معلم 📚 کامل ترین لیست کتب شهید مطهری در ایتا 📣 ۶۰ عنوان کتاب رایگان از ایشان ۱. آزادی معنوی 👈 دانلود ۲. احیای تفکر اسلامی 👈 دانلود ۳. اخلاق جنسی 👈 دانلود ۴. اسلام و نیازهای روز (۲ جلد) 👈 دانلود ۵. اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) 👈 دانلود ۶. امامت و رهبری 👈 دانلود ۷. امدادهای غیبی در زندگی بشر 👈 دانلود ۸. انسان کامل 👈 دانلود ۹. انسان و سرنوشت 👈 دانلود ۱۰. آشنایی با قرآن (۱۴ جلد) 👈 دانلود ۱۱. آینده انقلاب اسلامی ایران 👈 دانلود ۱۲. بررسی نهضت‌های اسلامی 👈 دانلود ۱۳. بیست گفتار 👈 دانلود ۱۴. پاسخ‌های استاد به مساله حجاب 👈 دانلود ۱۵. پانزده گفتار 👈 دانلود ۱۶. پنج مقاله 👈 دانلود ۱۷. پیامبر امّی 👈 دانلود ۱۸. تعلیم و تربیت در اسلام 👈 دانلود ۱۹. توحید 👈 دانلود ۲۰. جاذبه و دافعه علی 👈 دانلود ۲۱. جهاد 👈 دانلود ۲۲. حج 👈 دانلود ۲۳. حکمت‌ها و اندرزها (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۴. حماسه حسینی (۲جلد) 👈 دانلود ۲۵. خاتمیت 👈 دانلود ۲۶. ختم نبوت 👈 دانلود ۲۷. خدمات متقابل ایران و اسلام 👈 دانلود ۲۸. داستان راستان (۲ جلد) 👈 دانلود ۲۹. درس‌های اسفار (۶ جلد) 👈 دانلود ۳۰. ده گفتار 👈 دانلود ۳۱. زن و مسائل قضایی و سیاسی 👈 دانلود ۳۲. سیری در سیره ائمه اطهار 👈 دانلود ۳۳. سیری در سیره نبوی 👈 دانلود ۳۴. سیری در نهج البلاغه 👈 دانلود ۳۵. شرح منظومه 👈 دانلود ۳۶. شش مقاله 👈 دانلود ۳۷. عدل الهی 👈 دانلود ۳۸. عرفان حافظ 👈 دانلود ۳۹. علل گرایش به مادی‌گری 👈 دانلود ۴۰. فطرت 👈 دانلود ۴۱. فلسفه اخلاق 👈 دانلود ۴۲. فلسفه تاریخ (۴ جلد) 👈 دانلود ۴۳. قیام و انقلاب مهدی 👈 دانلود ۴۴. کلیات علوم اسلامی (۳ جلد) 👈 دانلود ۴۵. گفتارهایی در اخلاق اسلامی 👈 دانلود ۴۶. گفتگوی چهارجانبه 👈 دانلود ۴۷. مساله حجاب 👈 دانلود ۴۸. مساله ربا و بانک و بیمه 👈 دانلود ۴۹. مساله شناخت 👈 دانلود ۵۰. معاد 👈 دانلود ۵۱. مقالات فلسفی 👈 دانلود ۵۲. مقدمه جهان‌بینی اسلامی (۶ جلد) 👈 دانلود ۵۳. نامه تاریخی به امام خمینی 👈 دانلود ۵۴. نبرد حق و باطل 👈 دانلود ۵۵. نبوت 👈 دانلود ۵۶. نظام حقوق زن در اسلام 👈 دانلود ۵۷. نظری بر نظام اقتصادی اسلام 👈 دانلود ۵۸. نقدی بر مارکسیسم 👈 دانلود ۵۹. هدف زندگی 👈 دانلود ۶۰. ولاء ها و ولایت ها 👈 دانلود 📲 در ثواب نشر این لیست شما هم سهیم باشید ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا از تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا ✍️خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313
«شِکوه از بلاء اما با حسن نظر» رابطۀ خدا با انسان؛ انسان شناسی و روان شناسی و اما صبر و عقل انسان و چشیدن شیرینی صنع خدا صبر و تحمل در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام رابطۀ صبر و عقل با علم و دانش فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً: پس بر محمد و آل او درود فرست و باب فرج را با توانائی خودت برایم بگشای ای پروردگار من، و به قدرت تغییر دهندۀ خود تسلط اندوه را بشکن، و به من در آنچه شَکوه دارم حسن نظر عطا کن. و در آنچه می خواهم شیرینی آفرینندگی خودت را به من بچشان، و از جانب خودت رحمت و گشایش گوارا و دلنواز به من هبه کن. و قرارده برای من از نزد خود راه رهائی سریع. شرح لغت: «فـ»- در فصلّ-: پس؛ «فاء» تفریع و نتیجه است. یعنی اکنون که همه چیز در دست تو است؛ نعمت و گرفتاری همگی از ناحیۀ توست، پس بر محمد و آلش درود فرست و مشکلم را حل کن و… طَولْ: قدرت، توانائی، سلطه. حول: تغیّر، تغییر،- و در اینجا به معنی «قدرت بر تغییر». صنع: آفرینش، آفریدن، کار و رفتار خداوند. وَحیّ- از: وَحَیَ-: سریع. شَکوه اما با حسن نظر: گلایه، شکوه و شکایت، دو نوع است: 1- شکوه بدون حسن نظر: یعنی شکایت از عمل و رفتار کسی که به ناحق دربارۀ شاکی، انجام داده است. در عرف مردمی ما به این نوع از شکوه، شکایت می گویند. 2- شکوه با حسن نظر: یعنی گلایه و شکوه از عمل و رفتار کسی که آن را با دلسوزی دربارۀ شاکی انجام داده است؛ مانند آخی که بیمار در اثر آمپول پزشک، یا بخیۀ زخم که می کند، بگوید. و این «شکوه با حسن نظر» است. 3- شکوۀ خنثی: یعنی کسی دربارۀ کسی عمل و رفتار تلخ و ناخوشایندی را به حق انجام دهد، اما شاکی توقع داشت که او با بزرگواری خود، آن کار را نمی کرد. در عرف مردمی ما به این نوع شکوه، «گلایه» می گویند. شکوه از نوع اول دربارۀ خداوند، کفر است زیرا او رفتار به ناحق ندارد. و شکوه از نوع سوم نیز دربارۀ خداوند، گرچه به حد کفر نمی رسد، لیکن از نقص خدا شناسی ناشی می شود. زیرا خداوند کریم، اکرم و بزرگوار است و رفتار غیر بزرگوارانه ندارد. و این موضوع بس مهم است: خداوند دربارۀ هر کس- حتی دربارۀ بدترین فرد- نیز رحیم و رحمان است از بیشتر اعمال بد، می گذرد «وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ» اما گاهی افرادی که دچار کج فکری هستند، گرفتاری های شان را از نوع اول و سوم می دانند. و امام علیه السلام با جملۀ «وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْت» به ما می فهماند که شکوه های مان از گرفتاری ها، از نوع دوم و با حسن نظر باشد، نه از نوع اول و سوم. نالیدن از گرفتاری ها در پیشگاه خدا، آری. اما متهم کردن خدا، نه. خانم دکترای علوم قرآنی 🆔https://eitaa.com/safarnameh_313