💥 چرا #زی طلبگی در حال انقراض است؟
۱.درب منازل آقایان و اساتید بسته و از دسترس خارج اند.
۲.طلاب مبتلا به عارضه تنبلی شده اند.
🎙استاد سید احمد حسینی #اشکوری:
متأسفانه حوزه های ما از نظر نشاط علمی و انگیزه های کاری علمی مثل قدیم نیست. ان شاء الله به کسی برنخورد، شاید
✅یکی از جهاتش این است که بزرگان ما سبک ساده زیستی قدیمی را از دست داده اند. ما در نجف بودیم و با آقایان #حکیم، #خویی، شاهرودی، سید عبدالهادی شیرازی و سید محمود شیرازی رفت و آمد داشته ام؛ اینها یک صدم تشریفاتی که الآن آقایان دارند را نداشتند. الآن دنیای ما مادی است و یک قدری ناخودآگاه اینها تحت تأثیر قرار گرفته اند.
✅دومین دلیل «تنبلی» است. تمام زندگی ما در مقایسه با سابق، تنبلی است و حاضر نیستیم جدیّت داشته باشیم و در درس، تدریس، کارهای فرهنگی و کارهای علمی آن طوری که باید و شاید نیستیم.
مثلا یک آقای جوان منزل ما آمده بود و حرف هایی می زد. به او گفتم بینک و بین الله تو امروز چه قدر کار کرده ای؟ گفت یک ساعت و نیم بوده است. گفتم من 90 سال عمر دارم و هر روز هشت ساعت کار می کنم. من نمی خواهم خودم را معرفی کنم، ولی این جدیّت است. من در یک سخنرانی مهم در تهران رسما گفتم. گفتم من متأسفم! الآن آقایانی که می گویند ما طلبه هستیم هر روز چهار ساعت روبروی تلویزیون می نشینند و فوتبال و امثال اینها تماشا می کنند و نیم ساعت هم کار جدی نمی کنند.
سومین اشکال این است که مدام بگوییم این لازم نیست، آن وقت می برد، آن اضافه است، این کتاب سخت است و باید برای طلبه کار را راحت کرد، این کلمات را نباید به کار بگیریم. یک مثال برای شما بزنم. من یک وقتی فکر می کردم که چرا در حوزه های قدیم ما کتاب های درسی سخت بود. مثلا شرح الفیه ابن مالک برای سیوطی سخت و برای ابن عقیل راحت است. طلبه های 100 سال و 200 سال پیش عقل نداشتند که این راحت تر است؟! مثلا در فقه ابتدایی، شرح لمعه سخت است و شرایع فقه راحت است. چرا شرایع نمی خواندند؟ یعنی این قدر مثل آقایان امروز عقل نداشتند که این راحت است؟!
می خواستند علم ملکه باشد. زحمت بکشد و سعی کند تا یک چیزی را به دست بیاورد؛ این در خاطرش می ماند. الآن یکی از آفات حوزه «امتحان» است. طلبه یک روز چیزی را حفظ کند و امتحان بدهد و بعد هم فراموش کند. یعنی طرح هایی که به عنوان تعیین محدوده درسی اعلام می شود هیچ کدام طلبگی نیست. یک وقت من در مدرسه جدید و دانشگاه هستم و می خواهم برگه ای را [امتحان بدهم] تا اینکه سمتی را پیدا کنم؛ طلبه این طور نیست. لذا ما طلبه به این معنای طلبه نداریم. الآن می گویند 80 هزار یا 90 هزار طلبه در قم هست؛ خروجی آن چه قدر است؟! ضعف است.
من خیلی معذرت می خواهم. آقایی به منزل ما آمد که از خویشان ما در مشهد است. پدر خانمش مدرسه ای داشته و آن مدرسه را خراب کرده اند و توسعه داده اند و ساخته اند و بعضی طبقاتش هم تکمیل شده است. این جوان به خانه ما در قم آمد. به من گفت حوزه نباید بی در و پیکر باشد و باید نظم باشد. ما از این حرف ها خیلی شنیده ایم. به او گفتم همین حوزه بی در و پیکر، «خمینی» را ساخت؛ شما در این 40 سال چند «خمینی» درست کرده اید؟! همان حوزه بی در و پیکر چنین شخصیتی را ساخت. من شخصیت های فوق العاده دیگر را کاری ندارم. ولی چون او خودش روح انقلابی داشت با او این طور صحبت کردم.
منبع
#نقد_ حوزه
🔴ما انتقادگران زبردستی هستیم اما اصلاح گرانی ناتوان...
✅فردی چندین سال شاگرد نقاش بزرگی بود و تمامی فنون و هنر نقاشی را آموخت.
استاد به او گفت که دیگر شما استاد شده ای و من چیزی ندارم ک به تو بیاموزم.
شاگرد فکری به سرش رسید،
یک نقاشی فوق العاده کشید و آن را در میدان شهر قرار داد ،
مقداری رنگ و قلمی در کنار آن قرار داد و از رهگذران خواهش کرد اگر هرجایی ایرادی می بینند یک علامت × بزنند و غروب که برگشت دید که تمامی تابلو علامت خورده است
و بسیار ناراحت و افسرده به استاد خود مراجعه کرد .
استاد به او گفت:
آیا میتوانی عین همان نقاشی را برایم بکشی ؟
شاگرد نیز چنان کرد و استاد آن نقاشی را در همان میدان شهر قرار داد ولی این بار رنگ و قلم را قرار داد اما متنی که در کنار تابلو قرار داد این بود که : اگر جایی از نقاشی ایراد دارد با این رنگ و قلم اصلاح بفرمایید غروب برگشتند دیدند تابلو دست نخورده ماند. استاد به شاگرد گفت:
#انتقاد سهل است اما اصلاح سخت!....
نقد و بررسی روایات تفسیری.xmind
485.5K
#نقد و بررسی منابع تفسیر روایی
🔵 ویژه قرآن پژوهان سطح 3 موسسه اسراء(قم)
👌لطفا نرم افزار نسخه
ویندوز xmind2021 را نصب کنید تا فایل باز شود.
https://eitaa.com/safarnamehh
ای کاش مسئولین فرهنگی شهر مامی فهمیدند که هوای شهر ما هم آلوده(به بی عفتی) است و به حد هشدار رسیده و جلسه اضطراری می گذاشتند.
30.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴کدام مسئول جهنم اش قطعی است؟
https://eitaa.com/safarnamehh
bardasht5+.mp3
10.82M
#روش برداشت از آیات
🟢برداشت آیات برگزیده
🌙جلسه پنجم
🕌مجمع عالی تفسیر
https://eitaa.com/safarnamehh
modaser3+.mp3
8.02M
#تفسیر سوره مدثر
🌙جلسه سوم
✅ملزومات خیزش های اصلاحات اجتماعی
🟢نماز تفسیر تکبیر الاحرام و نتیجه اش نیز تکبیر خداست
🔴به قدری باید مبتلا بشویم تا صبر کردن را بیآموزیم
🕌مسجد شهید بهشتی
https://eitaa.com/safarnamehh
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آخوند نمونه
☀️گونه ای نادر ولی واقعی
🕌امام جماعتی که در نوجوانی با یک سلام پای ما را به خانه خدا باز کرد.
🟢آیت اللهی که نماز ظهر وعصرش را نه در ادارات ونه در مساجد بلکه در مدارس میخواند.
🔵پیرمردی که جوانان ونوجوانان عاشق اش هستند.
✅دعوت به نماز به شیوه حاج آقا مقدس.
#حاج آقامقدس
https://eitaa.com/safarnamehh
modaser4+.mp3
6.95M
#تفسیر سوره مزمل
🟢مهمترین عامل انداز و هشدار
❓چرا هشدار را با تعبیر ناقور آغازید
🔴سخت ترین حالت در نفخ صور و کوبیدن در ناقور برای چه کسانی است
🌙جلسه چهارم
🕌مسجد شهید بهشتی
https://eitaa.com/safarnamehh
falsafeh+.mp3
2.1M
# فلسفه و عرفان
✅ مسیری که اگر ملا صدرا(ره) طی میکرد به معنای واقعی فلسفه، متعالی میشد
🟢 گعده بعد از درس با استاد فرزانه آیت الله رمضانی درباره رابطه فلسفه با عرفان.
https://eitaa.com/safarnamehh
Resalate8+.mp3
9.11M
#رسالت طلبگی
🟢 مسائل بنیادی که باید میدانستیم
✅دراعتقادات
1⃣توحید
2⃣معاد
✅در خلقیات
3⃣صبر
🌙جلسه هشتم
🕌حوزه علمیه حضرت عبد العظیم(ع)
هدایت شده از صفرنامه
✅شیخ محمد بهاری همدانی رحمة الله علیه:
1⃣اقل مراتب علم ،علم به حقارت دنیا است
2⃣وعلم به جلالت آخرت است.
پس اگر مطلب اولی را نفهمیده باشد، واحمقاه
واگر عظمت دومی را نفهمیده واعتقاد نداشته باشد، واکفراه.
واگر جمع نشدن این دو را نفهمیده، وای از این بی دینی.
واگر همه رافهمیده، اعتقاد هم دارد، ولی از عهدهٔ نفس خود بر نمی آید؛ «فهو اسیر الشهوة و مثل هذه النفوس غیر قابلة من ان تعد فی درجة العلماء»
🔷(اواسیر شهوت خویش است و چنین کسانی شایسته نیستند در مرتبه علماء شمرده شوند).
تذکرة المتقین ص۶۵
صفرنامه
✅شیخ محمد بهاری همدانی رحمة الله علیه: 1⃣اقل مراتب علم ،علم به حقارت دنیا است 2⃣وعلم به جلالت آخرت
امروز در مسیر عتبات به شهر بهار همدان رسیدیم و از پذیرایی شیخ محمد بهاری همدانی بهره مند شدیم.
امام رضا(ع) طلبید در ایام فاطمیه به نیت از همه دوستان فاطمیه را در جوار اولاد فاطمه در عتبات باشیم.
دعا گوی شمایم و دعا کنید بپسندند و بپذیرند.
تا یار که را خواهد ومیلش به که باشد
Abdolreza Helali - Nahelatal Jesm - 128.mp3
4.92M
#روضه فاطمیه
🌙رُوِىَ اَنَّها عليهاالسلام ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَةٍ
ناحله الجسم یعنی
نحیف و دلشکسته میری
جوونی اما مادر پیری
بهونه ی سفر می گیری
باکیه العین یعنی
بارون غصه ها می باره
چشای مادر ما تاره
دیگه علی (علیه السلام) شده بیچاره
منهده الرکن یعنی
توون برات نمونده بانو
کی قلبتو سوزونده بانو
کی بالتو شکونده بانو
معصبه الراس یعنی
بستی سری رو که پر درده
رنگ رخ تو مادر زرده
تو کوچه کی جسارت کرده
جوری لگد خوردی که
نمی تونی بلند شی از جات
جای غلاف رو بازوهات
داری میری کنار بابات
هیچ کسی ای وای من
https://eitaa.com/safarnamehh
❓عنوان دکتری برای حوزویان مدح است یا وهن؟
💠 آیتالله شبیری (مد ظله العالی) میفرمود: من و پدرم از هیچیک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم/ تعابیر «آیتالله دکتر» و «حجتالاسلام دکتر» تعریض به القاب حوزوی و اشتباه بزرگی است.
✅ استاد رضا مختاری (حفظه الله):
🔸در عصر ما اجازه روایت جنبه تبرکی دارد؛ چون نسخهها چاپ شده است. از این رو آیتالله خرسان در نجف کتابچهای با نام «سلوک مفازة من دون إجازة» نوشته بود، ولی منتشر نکرد و گفته بود که اجازه روایت در این عصر وجهی ندارد.
🔹برخی در این زمان هم به دنبال جمعکردن اجازه روایت هستند که این امر اصلاً شایسته نیست. آیتالله شبیری میفرمود: من و پدرم از هیچیک از علما درخواست اجازه اجتهاد نکردیم. دلیلش این است که این اجازه، اثر ثبوتی که ندارد و به دنبال اثر اثباتی هم نبودیم. اما آقای شیخ عبدالکریم حائری و سیدابوالحسن اصفهانی برای پدرم اجازه فرستادند، زیرا ممکن بود مورد استفاده باشد.
🔸اگر دقت کنیم، تعبیرهای علما از اشخاص، مانند مروج الاحکام، ثقة الاسلام، عماد الاعلام و در نهایت خیلی که میخواستند لقب بزرگی بدهند میگفتند: حجت الإسلام، بر اساس ضابطه است. حال اگر القاب حوزوی جدای از القاب دانشگاهی حفظ میشد، بسیار مناسب بود. الآن میگویند: آیتالله دکتر، حجتالاسلام دکتر. این تعابیر تعریض به القاب حوزوی است و اشتباه بزرگی است.
📚 برگرفته از مصاحبه با استاد مختاری: http://ijtihadnet.ir/?p=74265
صفرنامه
💥نسبت عوام آن روزگار وعالمان این روزگار
🎙آیت الله #شبیری_زنجانی :
🔸یک وقت با آقای حاج آقا ابوالفضل زنجانی صحبت میکردم، فرمود: فلان آقا توقّع دارد همان جور که در دوره صفویه فلان آخوند، متنفّذ و محترم بود و مردم در مقابلش خضوع داشتند، او هم همانگونه باشد ولی فکر نمیکند که در دوره صفویه اکثر مردم عوام و بیسواد بودند و ملّایشان هم شخصیتی مثل #شیخ_بهایی بود.
🔹در دوره ما ملّایشان شدهاند من و مردم هم درسخوانده و باسواد شدهاند. مردم سطحشان بالا رفته و علما سطحشان پایین آمده است. حالا اگر من توقّع داشته باشم تحصیل کردههای امروز همان احترامی که عوام آن روز برای شیخ بهایی قائل بودند، برای من داشته باشند، توقّع نابجایی است.
📚جرعه ای از دریا، جلد 3، ص 369
modaser5+.mp3
7.53M
#تفسیر سوره مدثر
⚡️مخاطب سوره شخصیت های ظلمانی و ذغالی
🌗شباهت انسان با ذغال
نقد و بررسی روایات تفسیری.xmind
570.8K
نقد و بررسی منابع تفسیری ویژه قرآن پژوهان موسسه اسراء
انالله وانا الیه راجعون
در سالگرد سردار
باید میزدیم، نزدیم
خوردیم
اگر نزنیم
بازهم خواهیم خورد
#گلزارشهدای_کرمان
#نفوذ
ناامنی اگر دیدید به دنبال نفوذ بگردید
نفوذ در تصمیم گیری ها اولویت ها را عوض میکند.
قبل از اینکه به حساب آمریکا و اسرائیل و جیش الظلم برسید به حساب نفوذی ها برسید.
دشمن گرگ صفت میدرد اما نفوذ موریانه نابود می کند.
https://eitaa.com/safarnamehh
modaser6+.mp3
7.77M
#تفسیر سوره مدثر
🌙جلسه ششم
🔷هرچقدر انسانها بزرگ شوند دشمنانشان نیز بزرگ میشوند
⚡️طرح موریانه برای براندازی نظام
❓راز عدد 19 در سوره مدثر
🕌مسجد شهید بهشتی تهران