🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام:
2️⃣ بخش دوم
📖 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پاسخ به پیشنهاد سخیف مروان مبنی بر بیعت با یزید، فرمود:
💎 انَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون وَ عَلَى اْلا سْلامِ السَلامُ اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یزیدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى الِ ابى سُفْیان فَاِذا رَاَیتُمْ مَعاوِیة عَلى مِنْبَرِى فَابْقَرُوا بَطْنَهُ وَقَد رَآهُ اَهْلُ الْمَدِینَة عَلَى الْمِنْبرِ فَلَمْ یبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُ اللّه بِیزِیدَ الْفاسِقِ.
💎 اینک باید فاتحهی اسلام را خواند که مسلمانان به فرمانروایى مانند یزید گرفتار شوند. آرى من از جدم رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم که فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبر من دیدید(به بدترین وجه) او را بکشید، ولى مردم مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق و بدتر از معاویه گرفتار کرده است.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پیشنهاد سخیف مروان:
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به مروان برای طرح پیشنهاد خفت بارش، اجازه داد، تا از یک سو با بیان منظور و مقصودش، دوباره خود را نشان دهد و قصد شومش را بر علیه اسلام و رهبری آن، نمایان سازد و از سوی دیگر ضمن جلوی گیری از هر بهانهای، در آینده نتواند با نفاق و دروئی، حقائق را کتمان کند.
🔸 حضرت امام گرچه اجازه داد مروان پیشنهادش را طرح کند اما پیشنهاد وی را نپذیرفت، چرا که مروان فردی منافق و جاه طلب بود و در طرح پیشنهادش، دنبال مقاصد شخصی و رذیلانهی خود میگشت.
🔹 فساد زمامدار، علت بیعت نکردن حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام است. حضرت امام به جای پرداختن به چرایی بیعت نکردن به چرایی مخالفت با امالفساد میپردازد و به جای مخالفت با پیشنهاد مروان، با زمامداری یزید مخالفت میکند تا ضمن دوری از مباحث انحرافی، توجه همگان را به امالفساد بودن یزید (که علت است) جلب نماید. حضرت امام برای این که کسی نتواند بیعت نکردن حضرت را توجیه کند که یزید مشکلی ندارد و حضرت چون خود را برتر میداند بیعت نمیکند؛ به اصل اشکال زمامداری یزید میپردازد.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام زمامداری یزید ملعون را به فاجعه در جامعه اسلامی تعبیر میکند و با تلاوت کلمه استرجاع "اِنَا للّهِ وَ اَنّا اِلَیهِ راجِعُون" وضعیت اسفبار جامعه اسلامی را ترسیم و از عمق فاجعه خبر میدهد و با کلمه بُلِیتِ "اِذا بُلِیتِ اْلاُمَّةُ" و تعبیر به سخیفترین شکل زمامداری؛ وضعیت ننگین یزید را ترسیم مینماید.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با یادآوری فرمایش پیامبر گرامی اسلام، به مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه فهماند که گرفتاری جامعه اسلامی به زمامداری آدمِ فاجر و فاسقی مثل یزید، به خاطر کوتاهی جامعه در عمل به فرمایشات پیامبر گرامی اسلام است و اگر مسلمانان و خاصه بزرگان جامعه، در عمل به فرمایشات آن بزرگوار کوتاهی نمیکردند، امروز به زمامداری مثل یزید گرفتار نمی شدند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با جمله وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّى رَسُولَ اللّه صلّى اللّه علیه و آله یقُولُ با استناد قیام و نهضت خود به فرمایش پیامبر گرامی اسلام، ضمن مستند سازی دکترین قیام، حقانیت حرکت الهیش را ثابت می کند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000520-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
📌 مبارزه با علت نه معلول
👈 فساد زمامدار، علت بیعت نکردن حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام است.
✅ حضرت امام به جای پرداختن به چرایی بیعت نکردن به چرایی مخالفت با امالفساد میپردازد،
✅ و به جای مخالفت با پیشنهاد مروان، با زمامداری یزید مخالفت میکند.
✅ تا ضمن دوری از مباحث انحرافی، توجه همگان را به امالفساد بودن یزید (که علت اصلی مخالفت است) جلب نماید.
✳️ حضرت امام برای این که کسی نتواند بیعت نکردن حضرت را توجیه کند که یزید مشکلی ندارد و حضرت چون خود را برتر میداند بیعت نمیکند؛ به اصل اشکال زمامداری یزید میپردازد.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000520-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
3️⃣ بخش سوم: سخنان حضرت امام حسین در کنار قبر پیامبر گرامی اسلام
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، بعد از اجبار به بیعت، در حرم پیامبر گرامی اسلام صَلَّى الله عَلَیهِ وَ آلِهِ و سَلَّم، حضور یافت و با پیامبر گرامی اسلام و با خداوند تبارک و تعالی سخن گفت.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، در زیارت پیامبر گرامی اسلام و مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی با دو لحن متفاوت سخن گفت. در زیارت پیامبر گرامی اسلام از نوع برخورد امت با امامت و رهبری شکایت کرد و در مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی سخن از وظیفه به میان آورد و طلب موفقیت نمود.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، در مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی، برخلاف سخنانش با پیامبر گرامی اسلام از شکایت سخنی نگفت، چرا که شکایت را به چند جا نمیبرند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، با بیان "اِنِّى اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ وَاُنْکرُ الْمُنْکرَ"؛ من معروف و نیکى را دوست دارم و از بدى و منکر بیزارم؛ آمادگی خود را برای حرکتی اصلاحی اعلام نمود.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، با بیان "وأساءلُک ... اِلاّ اخْتَرْتَ لى ما هُو لَک رِضىً وَلِرَسُولِک رِضىً" از تو میخواهم راهى را پیش روى من گذارى که سبب خشنودى تو و پیامبر تو است؛ چند حقیقت را اعلام نمود. هم آمادگی خود را برای عمل به وظیفه اعلام نمود، هم هدفش را رضای خداوند تبارک و تعالی اعلام نمود، هم به همه فهماند، توفیق انجام وظیفه را باید از خداوند تبارک و تعالی، طلب کرد، هم به همگان و خاصه به مدعیان دفاع از اسلام، فهماند که هر حرکتی مطلوب نیست، حرکتی مطلوب است که برای رضای خدا و در جهت اصلاح جامعه باشد.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، در ابتدای امر، می خواهد با راز و نیازش و با مناجاتش با خداوند تبارک و تعالی، به همه حماسه سازان و مدعیان مبارزه بفهماند که پیروزی به ارتباط با خداوند تبارک و تعالی نیاز دارد، به همه بفهماند که شکست دادن دشمن به مبارزه با هواهای نفس و اخلاق فاسد نیاز دارد، مبارزه و جهاد به خودسازی، تهذیب نفس نیاز دارد. اینها انسان را از آسیب حفط میکند.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، به وسیلهی مناجات با خداوند تبارک و تعالی، میخواهد به همهی فدائیان اسلام بفهماند که پیوند عمیق با مسائل معنوی و اخلاقی، ارتباط، توسّل و مناجات با خالق هستی، توجه به عرفان و معنویت، محو معشوق شدن و ندیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبی و فناء فی الله است که مجاهدِ راه خدا را در رسیدن به هدف یاری میکند، استحکام و اقتدار و پیروزی آنان را تضمین میکند، حماسهی آنها را با عظمت و با شکوه جلوه گر میسازد، و جهاد آنان را اثرگذار و ماندگار میکند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، به همهی مدعیان مبارزه بفهماند که جهاد و شهادت، آفریده و مخلوق عرفان و معنویت است، هر چه در گیری بیشتر و مبارزه، نفس گیرتر باشد، ارتباط با خالق هستی باید بیشتر و عمیقتر باشد و هرچه عرفان و معنویت قویتر و عمیقتر باشد؛ جهاد در مقابل دشمنان کارسازتر و شهادت در راه خدا پر ثمرتر خواهد بود.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000521-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
💠 مناجات با خداوند تبارک و تعالی
✍️ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، با راز و نیاز، و با مناجات با خداوند تبارک و تعالی، میخواهد به همهی حماسه سازان و مدعیان مبارزه، بفهماند:
🔹 پیروزی به ارتباط با خداوند تبارک و تعالی نیاز دارد،
🔸 شکست دادن دشمن به مبارزه با هواهای نفس نیاز دارد،
🔹 مبارزه و جهاد، به خودسازی و تهذیب نفس نیاز دارد.
👈 اینها انسان را از آسیب حفط میکند.
#بازخوانی_قیام_عاشورا #مناجات_با_خدا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000521-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
💎ارتباط با خالق هستی تضمین کنندهی پیروزی است
🔸ارتباط با خالق هستی تضمین کنندهی پیروزی نیروهایی است که میخواهند حماسه بیافرینند.
🔹این ارتباط هرچه قویتر و عمیقتر باشد؛ جهاد در مقابل دشمنان کارسازتر است.
🔸این ارتباط هرچه قویتر و عمیقتر باشد؛ شهادت در راه خدا پر ثمرتر خواهد بود.
#ارتباط_با_خالق_هستی
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/1400051601-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
💎 بعد حماسی نهضت امام حسین علیه السلام
👈بعد حماسی نهضت و قیام سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام است که
🔹اسلام را زنده نگه داشته است.
🚩ماجرای عاشورا را با عظمت، پُرشکوه و ماندگار جلوگر ساخته است.
🔸دل میلیونها آزاده را به خود مشغول کرده است.
🔹و رهبری قیامهای ارزشمند بشری را به عهده گرفته است.
#عزاداری_حماسی
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/1400051601-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
✍️منشور اخلاقی عزاداری
👈زنده نگه داشتن یاد و خاطرهی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَيْهِ الْسَّلام در گرو برگزاری شایستهی مراسم عزاداری و مجالس سوگواری است و برگزاری شایستهی مراسم عزاداری و مجالس سوگواری، به رعایت شایستهی آداب و شرائط، و حدود و ثغور عزاداری است.
🔸مراسم عزاداری و مجالس سوگواری باید مستند، محتوائی، شایسته، صحیح، دقیق، فراگیر، همگانی، پرشور، با پذیرائی وزین، با آداب و شرائط، با حدود و ثغور و با نظر کارشناسانِ خِبره و آزموده برگزار شود تا شرکت کننده تعبدش نسبت به دین، التزامش نسبت به وظائف دینی، تبعیت پذیریش نسبت به رهبران دینی بیشتر شود و اسلام گسترش یابد، دین تقویت شود و از آفت، آسیب، انحراف و دشمنی حفظ گردد.
🔹آن چه در پیش رو است "آداب عزاداری سید و سالار شهیدان" است که از آن به "منشور اخلاقی عزاداری" یاد میشود و در این نوشتار، در سه بخش:
💎آداب عزادار؛
💎آداب متولیان و کارگزاران؛
💎و آداب مراسم عزاداری و مجالس سوگواری،
تقدیم علاقمندان میگردد.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1400051601-2/
#منشور_اخلاقی_عزاداری
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
✍️ضرورت امر به معروف و نهی از منکر
▫️علامت ایمان: َ
🔹 الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ . التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ
▫️مشخصه صالحان است:
🔹يؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ
▫️شرط رستگاری است:
🔹ولْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
▫️راه نجات است:
🔹فلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
▫️دارای پاداش ارزشمند و عالی است:
🔹لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
▫️بهترین امت:
🔹كنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
▫️شرط حاکمیت:
🔹 الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
▫️علامت اراده و عزم:
🔹يا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
▫️دلیل خرد ورزی است:
🔹 فلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ
▫️هدف ارسال رسل و انبیاء الهی:
🔹الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1401050205-2/
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
⁉️ مصالح جامعهی اسلامی یا منافع شخصی
🔹 بعضی با پیشنهاداتشان از حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام میخواستند تا مصالح جامعهی اسلامی را فدای منافع شخصی خود بنماید،
🔸 و حضرت امام این خواست نابجا را رد کرد و به روشنی تفهیم نمود که هر مسلمانی باید منافع شخصی خود را فدای مصالح جامعهی اسلامی بنماید و الّا به اسلام و جامعهی اسلامی خیانت کرده است،
👈 و رهبر الهی از این قاعده مستثنی نیست و هرگز مصالح جامعه اسلامی را فدای منافع شخصی خود نخواهد کرد.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000522-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
4️⃣ بخش چهارم: پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عمر اَطرف
🔹 یکى از افرادی که به حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام پیشنهاد بیعت داد، عمر اَطرف فرزند امیرمؤمنان عَلَیهِالسَّلام بود که خدمت حضرت امام رسید و عرضه داشت: برادرم حسن مجتبى از پدرم امیرمؤمنان عَلَیهِالسَّلام چنین نقل نموده است که تو را به قتل خواهند رسانید و اگر با یزید بیعت کنى از کشته شدن مصون خواهید ماند!
💎 حضرت امام در پاسخ وى فرمود: حَدَّثَنى اَبى اَنَّ رَسُولَ اللّه صلى الله علیه و آلهَ اَخْبَرَهُ بِقَتْلِهِ وَقَتْلِى وَاَنَّ تُرْبَتَهُ تَکونُ بِالْقُرْبِ مِنْ تُرْبَتِى اَتَظُنُّ اَنَّک عَلِمْتَ مالَمْ اَعْلَمْهُ؟ وَاللّه لا اُعْطى الدَّنِیةَ مِنْ نَفْسى اَبَداً وَلَتَلْقَیَنَّ فاطِمَةُ اَباها شاکیةً مالَقِیتْ ذُرِّیتُها مِنْ اُمَّتِهِ وَلا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ اَحَدٌ اَذاها فى ذُرِّیتها؛
💎 پدرم از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله خبر کشته شدن خویش و همچنین خبر کشته شدن مرا براى من هم نقل نمود و پدرم در نقل خویش این جمله را نیز اضافه نمود که قبر من در نزدیکى قبر او قرار خواهد گرفت، آیا گمان میکنى چیزى را که تو مى دانى من از آن بى اطلاع هستم؟ به خدا سوگند من هیچگاه به زیر بار ذلت نخواهم رفت و در روز قیامت مادرم فاطمه زهرا از ایذا و اذیتى که فرزندانش از امت جدّش دیدهاند به جدّ خویش شکایت خواهد برد و کسى که با اذیت فرزندان فاطمه زهرا سلام اللّه علیها موجب رنجش و اذیت وى گردد داخل بهشت نخواهد گردید.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عمر اَطرف
🔹 بعضی بر این تصور بودند که چون حضرت امام از عاقبت کار بیخبر است دست به چنین حرکتی زده است و حضرت امام با پاسخهایش از این تصور غلط پرده برداشت و به روشنی تفهیم کرد که ممکن نیست رهبر الهی نسبت به عاقبت کاری که میخواهد شروع کند؛ آگاهی نداشته باشد چرا که امام به اذن خداوند تبارک و تعالی، عالم الغیب و الشهادة است.
🔸 بعضی با پیشنهاداتشان خود را آگاهتر از امام معرفی میکردند و حضرت امام از این تصور غلط پرده برداشت و به روشنی تفهیم کرد که ممکن نیست کسی نسبت به رهبر الهی آگاهتر باشد و امام آگاهیش کمتر از دیگران باشد.
🔹 بعضی با پیشنهاداتشان از حضرت امام میخواستند تا منافع شخصی خود را بر مصالح جامعهی اسلامی مقدم شمارد و حضرت امام این خواست نابجا را رد کرد و به روشنی تفهیم نمود که ممکن نیست رهبر الهی با مقدم شمردن منافع شخصی، مصالح جامعهی اسلامی را نادیده بگیرد و از آن غفلت نماید.
🔸 بعضی با پیشنهاداتشان از حضرت امام میخواستند تا مصالح جامعهی اسلامی را فدای منافع شخصی خود بنماید و حضرت امام این خواست نابجا را رد کرد و به روشنی تفهیم نمود که هر مسلمانی باید منافع شخصی خود را فدای مصالح جامعه اسلامی بنماید و الّا به اسلام و جامعهی اسلامی خیانت کرده است و رهبر الهی از این قاعده مستثنی نیست و هرگز مصالح جامعهی اسلامی را فدای منافع شخصی خود نمیکند.
🔹 حضرت امام خبر شهادت را مستند به حدیث نبوی نمود تا به روشنی ترسیم نماید که حرکتش فردی و سلیقهای نبوده و با استناد قیام و نهضت خود به فرمایش پیامبر گرامی اسلام، ضمن مستند سازی دکترین قیام، حقانیت حرکت الهیش را ثابت می کند.
🔸 حضرت امام با خبر از محل شهادت خود، از انجام و عاقبت حرکت، همهی کسانی که قصد همراهی حضرت را داشتند، مطلع ساخت تا آنان که انگیزههای مادی دارند تکلیف خود را بدانند و رهبر الهی را بیش از آن زحمت ندهند.
🔹 حضرت امام سخن از شکایت مادرش در نزد رسول الله سخن به میان آورد تا به دیگران بفهماند که با نادیده گرفتن حق معنوی امامت و رهبری توسط سران جامعه، چگونه بر وی ظلم روا داشتهاند و از آن بدتر این که به جای دفاع از حق امامت و رهبری، چگونه وی را به تسلیم در برابر ظلم دعوت میکنند.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان سنت الهی که "داخل بهشت نخواهد شد کسی که با اذیت فرزندان فاطمه موجب رنجش وى گردد" جامعه و خواص را با هشدار جدی مواجه ساخت، تا از این رهگذر شاید به یاری رهبر جامعه برخیزند و از شقاوت ابدی رهایی یابند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000522-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
5️⃣ بخش پنجم: پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به ام سلمه
📖 هنگامى که ام سلمه همسر رسول خدا صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سَلَّم از حرکت حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام مطلع گردید به حضورش آمده و عرضه داشت:
🔹 لاتحزنى بِخُروجِک اِلَى الْعِراقِ با حرکت خود به سوى عراق مرا غمناک و محزون نگردان؛ زیرا من از جدت پیامبر گرامی اسلام شنیدم که مىفرمود فرزندم حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در خاک عراق و در محلى به نام کربلا کشته خواهد شد.
🔸 امام در پاسخ وى فرمود:
یا اُمّاه وَاَنَا اَعْلَمُ اَنِّى مَقْتُولٌ مَذْبُوحٌ ظُلْماً وَعُدْواناً وَقَدْ شاءَ عَزَّوَجَلَّ اَنْ یَرى حَرَمِى وَرَهْطِى مُشَرَّدینَ وَاَطْفالى مَذْبُوحینَ مَأْسُورِینَ مُقَیدینَ وَهُمْ یسْتَغِیثُونَ فَلا یجِدُونَ ناصِراً؛ مادر فکر نکن که از این جریان تنها تو مطلع هستى، خود من نیز بهتر از تو مىدانم که از راه ظلم و ستم و از راه عداوت و دشمنى کشته خواهم شد و سرم از تنم جدا خواهد گردید و خداوند بزرگ چنین خواسته است که حرم و اهل بیت من آواره و فرزندانم شهید و به زنجیر اسارت کشیده شوند و صداى استغاثهی آنان طنین انداز گردد ولى کمک و فریادرسى پیدا نکنند.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به ام سلمه
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان جزئیات بیشتر، با صراحت تمام اعلام نمود که من از عاقبت حرکت و از نتیجهی آن با خبرم و آن چه مرا بر این حرکت وا میدارد، انجام دستور الهی و وظیفهی دینی است.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در یک پیش بینی واقعی از کوتاهی مسلمانان در انجام وظیفهی دینی که در نهایت به شهادت وی و اسارت اهل و عیال او منجر میشود، پرده برداشت و به همگان این حقیقت را فهماند، که ظلم، بر بستر سکوت مسلمانان و همراهی نکردن آن بزرگوار است که بر حضرت روا داشته شده است. او به همه فهماند که نقش مسلمانان ساکت در این ستم، کمتر از غاصبان مقام امامت و ولایت نیست.
🔹 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان جزئیات، ضرورت همراهی خانواده در این حرکت الهی و نقش آنان در پیام رسانی نهضت عاشورا را تبیین کرد وایشان را برای مصائب پیش رو آماده ساخت.
🔸 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان جزئیات بیشتر، به مخاطب تفهیم کرد که آن چه پیامبر گرامی اسلام فرمود، برای این نیست که مواظب باشید که حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عراق نرود که اگر برود کشته میشود، بلکه پیامبر گرامی اسلام به امت اسلامی میخواهد بفهماند که مواظب باشید، اسباب این کشته شدن فراهم نشود یا اگر فراهم شد، شما در کشتن آن بزرگوار، نقش نداشته باشید و دست از یاری او برندارید...
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000523-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
🔴 مواظب باشید اسباب این کشته شدن فراهم نشود
❗️ آن چه پیامبر گرامی اسلام دربارهی کشته شدن حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام فرمود، برای این نیست که مواظب باشید که حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به عراق نرود که اگر برود کشته میشود،
👈 بلکه پیامبر گرامی اسلام به امت اسلامی میخواهد بفهماند که مواظب باشید اسباب این کشته شدن فراهم نشود یا اگر فراهم شد، شما در کشتن آن بزرگوار، نقش نداشته باشید و دست از یاری او برندارید.
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000523-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
6️⃣ بخش ششم: پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به محمد حنفیه
📖 محمد حنفیه خدمت حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام رسید و با خیرخواهی از حضرت خواست تا به نقطهاى دور دست از یزیدیان برود تا خونش ریخته نشود!
💎 حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در پاسخ محمد حنفیه چنین فرمود: یا اَخِى لَوْلَمْ یکنْ فِى الدُّنْیا مَلْجَاء وَلا مَاءْوىً لَما بایعْتُ یزیدَ بْنَ مُعاوِیةَ؛ برادر تو که براى امتناع از بیعت یزید حرکت از شهرى به شهر دیگر را پیشنهاد میکنى این را بدان که اگر در تمام این دنیاى وسیع هیچ پناهگاه و ملجاء و مأوایى نباشد باز هم من با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد.
💎 سپس حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به گفتار خویش چنین ادامه داد: برادر! خدا به تو جزاى خیر دهد که وظیفهی خیرخواهى و صلاحدید خود را انجام دادى و اما من وظیفهی خود را بهتر از تو مىدانم و تصمیم گرفتهام که به مکه حرکت کنم و من و برادرانم و فرزندان برادرم و گروهى از شیعیانم مهیا و آمادهی این سفر هستیم؛ زیرا این عده با من هم عقیده بوده و هدف و خواستهی آنان همان هدف و خواستهی من است و اما وظیفهاى که بر تو محول است این است که در مدینه بمانى و در غیاب من آمد و رفت و حرکت مرموز دستیاران بنى امیه را در نظر بگیرى و در این زمینه اطلاعات لازم را در اختیار من قرار بدهى.
🚩 بازخوانی پاسخ حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام به محمد حنفیه
🔹1. سه گزینهی پیش رو
حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام در برابر اجبار به بیعت با یزید ملعون سه گزینه پیش رو داشت، یکی تسلیم و بیعت و دوم فرار و مخفی شدن و سوم مخالفت و قیام بود و از آن جایی که محمد حنفیه دریافته بود که آن بزرگوار هرگز تسلیم نخواهد شد و بیعت نخواهد کرد؛ از روی دلسوزی گزینهی دوم را به حضرت پیشنهاد میدهد.
🔸2. بین تسلیم یا فرار فرقی نیست
در منطق حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام تنها یک گزینه در بین همهی گزینهها صواب و درست است و دیگر گزینهها خاری و خفت است. در منطق آن بزرگوار که منطق دین و رهبری است، بین تسلیم یا فرار فرقی نیست، چرا که هر دو به دور از شأن امامت و رهبری جامعهی اسلامی است. اقتضای منطق دین و رهبری جامعه این است که رهبر در برابر شرائط بوجود آمده در جامعه در اوج مسئولیت پذیری باشد نه حداقلی. پا پس کشیدن امامت و رهبری در شرائط بحران، با رهبری جامعه منافات دارد، اضافه بر این، اگر امامت و رهبری در شرائط بحران، پا پس بکشد چه انتظاری از دیگر افراد جامعه میتوان داشت؟!
🔹3. تسلیم یا فرار خاری و خفت است
حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام با بیان لَوْلَمْ یکنْ فِى الدُّنْیا مَلْجَاء وَلا مَاءْوىً لَما بایعْتُ یزیدَ بْنَ مُعاوِیةَ آب پاکی را روی دست محمد حنفیه و همفکرانش ریخت و هدف بلندش را نمایان ساخت و برای چندمین بار، تسلیم یا فرار را خواری و خفت دانست و تصمیم قاطع خود را نسبت به حماسهی جهاد و شهادت، علنی ساخت و با همه اتمام حجت کرد و تکلیف همگان را در این مبارزهی نفسگیر روشن نمود.
🔸4. تحول آفرین با درک صحیح از پیام
کسانی که پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام را به درستی درک کردند؛ تحول آفرین شدند. سید جمال الدین اسد آبادی، میرزای شیرازی، مرحوم مدرس و رهبر کبیر انقلاب از این گروه بودند که با دریافت صحیح پیام عاشورا توانستند نهضتی عظیم، کارساز، ماندگار و تأثیر گذار، به وجود آورند و برای اسلام و مسلمین و حتی برای بشریت عزت آفرین باشند.
🔹5. پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
پیام حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام، تن به خواری و خفت ندادن، زیر بار ظلم وستم نرفتن، در برابر ظلم وستم سکوت نکردن، با ظالمان سازش نکردن، مبارزهی چشمگیر و خستگیناپذیر با ظلم و فساد داشتن و دفاع جانانه از حق و حقیقت است و لو بلغ ما بلغ.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14000525-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
📌 منطق دین و رهبری
🔹 در منطق حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام که منطق دین و رهبری است، بین تسلیم یا فرار فرقی نیست، چرا که هر دو، به دور از شأن امامت و رهبری است.
🔸 اقتضای منطق دین و رهبری جامعه این است که رهبر در برابر شرائط بوجود آمده در جامعه در اوج مسئولیت پذیری باشد نه حداقلی.
🔹 پا پس کشیدن امامت و رهبری در شرائط بحران، با رهبری جامعه منافات دارد،
👈 اضافه بر این، اگر امامت و رهبری در شرائط بحران، پا پس بکشد چه انتظاری از دیگر افراد جامعه میتوان داشت؟!
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/14000525-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
💎 عزادار واقعی حضرت امام حسین علیه السلام کسی است که
💎 با رعایت دقیق آداب عزاداری؛ نهایت تلاش خود را بکار میگیرد
💎 تا عزاداری سید و سالار شهیدان به هدف اصلی خود برسد و از آفت و آسیب حفظ شود.
#عزادار_واقعی
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/
🆔 @safarzadeh_tehrani
✍️عزادار حسینی و مدافع واقعی اهل بیت عصمت و طهارت کیست؟
▫️“عزادار واقعی”
با پیروی از حضرت اباعبدالله الحُسَيْنُ عَلَيْهِالسَّلام ارزشهای دینی و انسانی را احیای میکند.
▫️“عزادار واقعی”
مراسم عزاداری را با آداب و شرائط برگزاری میکند و آن از آفت و آسیب حفظ میکند.
▫️“عزادار واقعی”
به فراگیری آموزههای دینی اهتمام میورزد و با شرکت در مجالس عزاداری، بر دانش دینی خود میافزاید.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان متدین است و در انجام واجبات و ترک محرمات و حتی رعایت مستحبات و ترک مکروهات دقت دارد و مراسم عزا را بگونهای برگزار میکند که واجبی ترک نشود و حرامی مرتکب نگردد.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان به تمام معنی معنوی است، کسی است که با راز و نیاز با حضرت حق خاصه در دل شب جایگاه معنوی خود را ارتقا میبخشد و شایستگی لازم را در خود بوجود میآورد و در مجالس عزا از ارتباط با خالق هستی غافل نمیشود.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان به تمام معنی اخلاقی است با حرکات وزین؛ شایستگی خود را در پیروی از امام نشان دهد و از آن چه وهن شیعه است خود را دور نگهمیدارد.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان به تمام معنی منطقی است و آموزههاي ديني را با سند و دليل میپذیرد و از خرافه و بدعت به دور است.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان به تمام معنی متعادل است در همه برنامههای سوگواری سید و سالار شهیدان اعتدال را رعایت میکند.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان به تمام معنی عزتمند است؛ حرکات و سکنات او حکایت از عزتمندی قیام عاشورا دارد.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان کاملاً سیاسی است، از حق و حقيقت به عنوان وظيفه “ولو بلغ ما بلغ” دفاع مینمايد، از ظالمان و فاسدان متنفر است، با ظلم و ستم، فساد و انحراف، مبارزه میكند.
▫️“عزادار واقعی”
یک انسان به تمام معنی حماسی و انقلابی است و در پیروی از آن بزرگوار حماسه میآفریند و در مجالس و مراسم سوگواری بعد حماسی نهضت عاشورا نمایان میسازد.
▫️“عزادار واقعی”
کسی است که مقتدران در مرز اسرائیل ایستاده و فریاد مرگ بر کفر و نفاق را با سردادن در عمل ثابت میکند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14010415-2/
#عزادار_واقعی
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehran
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
7️⃣ بخش هفتم: وصیت نامه امام حسین علیه السلام
📖 امام حسین علیه السلام در وصیت خود آورده است:
💎 وَاَنَّى لَمْ اَخْرُجْ اَشِرا وَلا بَطِراً وَلا مُفْسِداً وَلا ظالِماً وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ أَسیرُ بِسیرَةِ جَدِّی وَ أَبی؛
🔹 من برای سرکشى و تکبر و فساد و ظلم قیام نکردم، تنها براى اصلاح امّت جدّم به پا خواستم. مىخواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم رفتار نمایم.
💎 حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام با پیش بینی آینده و با وصیت تاریخی خود، از خباثت بنیامیه پرده برداشته و اتهام خارجی خوانده آن بزرگوار را از حرکت و قیام خود دور میکند
و با وصیت الهی خود، زمینه تأثیر رسالت پیام رسانان نهضت را فراهم کرده و پیروزی خون بر شمشیر را رقم میزند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1402042801-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
8️⃣ بخش هشتم: تعیین مسیر حرکت امام حسین عَلَيهِ السَّلام
📖 حضرت امام حسین علیه السلام پاسخ به پیشنهاد خروج از راههاى فرعى و کوهستانى مدینه فرمودند:
💎 لا وَاللّه لا اُفارِقُهُ حَتّى یقْضِی اللّهُ ماهُوَ قاضٍ؛
🔹نه به خدا سوگند! مسیر معمولى و جاده عمومى را میرویم و به کورهراهها منحرف نخواهم شد تا آن چه را خدا خواهد محقق شود.
💎 حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام به عنوان یک رهبر الهی، در حرکت اصلاحی و مقدس خود، فرار را، خواری و خفت دانسته و با انتخاب راه اصلی مدینه به مکّه و قرار دادن حرکت خود در مرئی و منظر همگان، دست به یک فراخوان عمومی زده است تا آنانی که میخواهند در این حرکت اصلاحی و مقدس شرکت کنند راحت بتوانند ملحق شوند و آنانی که گریزانند حجتی نداشته باشند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/14020402802-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
9️⃣ بخش نهم: تلاوت قرآن کریم هنگام خروج از مدینه و ورود به مکه
💎 حضرت امام حسین علیه السلام در خروج از مدینه، آیه شریفه حرکت موسى از مصر را قرائت نمود:
🔸 فَخَرَجَ مِنْها خائفاً یتَرَقَّبُ قالَ رَبِّ نَجِّنى مِنَ الْقَومِ الظّالِمینَ؛
🔹 موسی ترسان و نگران از شهر خارج شد و گفت: پروردگارا ! مرا از این قوم ظالم رهایی بخش.
💎 و هنگام ورود به مکّه این آیه شریفه را قرائت نمود:
🔸وَلَمّا تَوَجَّهَ تِلْقاءَ مَدْینَ قالَ عَسى رَبِّى اَنْ یهْدِینى سَواءَ السَّبیلِ؛
🔹و چون موسى به شهر مدین روى آورد چنین گفت: امیدوارم پروردگارم به راه راست رهنمونم گردانده و بر آنچه خیر و صلاحم در آن است هدایتم فرماید.
📝 حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام با تلاوت این دو آیه، مبارزه تمام عیار بر علیه طاغوت زمان را شروع کرد و با تلاوت
«عَسى رَبِّى اَنْ یهْدِینِى سَواءَ السَّبیلِ»
و به همگان فهماند که نتیجه هرچه باشد به یقین عنایتی است از طرف پروردگار عالم و ما تسلیم خواسته او هستیم.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/140204294589-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
📌برای صیانت بهتر مراسم عزاداری و اثر گذاری بیشتر مراسم سوگواری،
👈 باید مراسم و برنامههای عزاداری آسیب شناسی شود
🔹و پر واضح است که هر آسیبی به ترک یکی از آداب عزاداری برمیگردد
🔹 و سبب آسیب و آفت در عزاداری میشود.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1401041501-2/
#آسیب_شناسی_عزاداری
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
🔹کوتاهی و بیتوجهی نسبت به رویداد مقدس غدیر، فاجعه عاشورا را به وجود آورد
🔸و امام را به مسلخ برد و ما عزادار شدیم!
🔹 و ما امروز عزاداری میکنیم و کاری با غدیر نداریم.
#آسیب_شناسی_عزاداری
📙📝 📕
🌐 https://dla.ir/1401041501-2/
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
💎 پاسخ امام حسین به دلسوزی عبداللّه بن عمر این حقیقت را روشن میکند که
🔸چه بسیارند کسانی که منافع دین را میخواند،
🔹 اما حاضر نیستند هزینه تدینّشان را بپردازند،
🔸اینان همواره دین را برای خود هزینه میکنند نه خود را برای دین، اینان خود را علاقمند و دلسوز رهبران دینی میدانند و برای اثبات ادعای ریاکارانه خود، دست و بازوی امام را میبوسند
🔹 و یا اشک تمساح میریزند اما هرگز حاضر نیستند در حمایت و تحقق منویات امام قدمی بردارند.
🌐 https://dla.ir/1402042896798-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
🔟 بخش دهم: سخن امام حسین در پاسخ به عبدالله بن عمر
📌 پیشانی تمامیشان داغ سجده داشت
آنان که خیمهگاه مرا تیر میزدند
💎 پاسخ امام حسین به دلسوزی عبداللّه بن عمر این حقیقت را روشن میکند
🔸که چه بسیارند کسانی که منافع دین را میخواند،
اما حاضر نیستند هزینه تدینّشان را بپردازند،
اینان همواره دین را برای خود هزینه میکنند نه خود را برای دین،
اینان خود را علاقمند و دلسوز رهبران دینی میدانند
و برای اثبات ادعای ریاکارانه خود،
دست و بازوی امام را میبوسند و یا اشک تمساح میریزند
🔹 اما هرگز حاضر نیستند در حمایت و تحقق منویات امام قدمی بردارند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1402042896798-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
1⃣1⃣ بخش یازدهم: نامه امام حسین به بنی هاشم
حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام در نامهای به بنىهاشم چنین نوشت:
بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم مِنَ الحُسَین بْنِ عَلِىّ اِلى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَمَنْ قِبَلَهُ مِنْ بَنِى هاشِمٍ، اَمّا بَعْدُ فَاِنَّ مَنْ لَحِقَ بِى اِسْتَشْهَدَ وَمَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یدْرِک الْفَتْحَ، وَالسَّلامُ؛ بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحیم، از حسین بن على به محمد بن على و افراد دیگر از بنیهاشم که در نزد وى هستند. اما بعد: هر که به من ملحق شود شهید خواهد شد و هر که از همراهى من خوددارى کند به فتح و پیروزى دست نخواهد یافت والسلام.
حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام با جمله «فَاِنَّ مَنْ لَحِقَ بِى اِسْتَشْهَدَ وَمَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یدْرِک الْفَتْحَ» «هر که به من ملحق شود شهید خواهد شد و هر که از همراهى من خوددارى کند به فتح و پیروزى دست نخواهد یافت» بصیرت افزایی کرد و به همگان فهماند که فتح و پیروزی در گرو جانفشانی و شهادت در راه خداست و هر کس دنبال فتح و پیروزی است باید در این حرکت و قیام همراه شود، نه آن که بنشیند و نظارهگر باشد.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1402042805-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani
هدایت شده از حسن صفرزاده تهرانی
🚩 بازخوانی قیام عاشورا با بررسی سخنان حضرت امام حسین عَلَیهِالسَّلام
2⃣1⃣ بخش دوازدهم: خطبه امام حسین در مکه
حضرت أَبا عَبدِاللهِ الحُسَين عَلَيهِ السَّلام چه تعبیر زیبا و چه تشبیه دلنشین از مرگ دارد:
خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلى جیدِ الْفَتاةِ؛ مرگ برای آدمیزاد همانند گردنبندى است بر گردن دختران جوان.
این تعبیر زیبا و تشبیه دلنشین از مرگ نشان از نوع مواجه انسان با مرگ است که زندگی انسان را تغییر میدهد. ترس از مرگ، خاری و خفت میآورد و نترسیدن از مرگ، زندگی عزتمند را به دنبال دارد.
شهید مطهری در کتاب انسان کامل میفرماید: یکی از مظاهر کمال طرز مواجهه انسان با مرگ است.
زیرا خیلی از بدبختیهای انسان به خاطر ترس از مرگ است. بعضی به خاطر اینکه نمیرند تن به پستیها و بدبختیهای زیادی میدهند.
ادامه مطلب در آدرس زیر👇
🌐 https://dla.ir/1402042806-2/
#بازخوانی_قیام_عاشورا
📙 ✏️📘 📝 📕
🆔 @safarzadeh_tehrani