eitaa logo
کوله بار خدایی
143 دنبال‌کننده
59 عکس
8 ویدیو
0 فایل
روزانه دقایقی را در این کانال برای مسائل معنوی و رشد اخلاقی خودمون و دوستانمون میزاریم. خوشحال میشیم اگه همراه ما باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عیدِ رمضان آمده ، یاران همه شادند دل در کفِ اربابِ خرد زان که نهادند تا جامِ طهوری بزنند از مِــیِ کوثر بر خاکِ درِ ساقیِ میخانه فتادند عید سعید فطر برهمه مسلمانان و (سفیران_حق کانال کوله بار خدایی )مبارک باد! @safiran_e_haqh
نماز عید فطر چگونه اقامه می‌شود؟ نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام (عج) واجب است و باید با جماعت خوانده شود، و در زمان ما که امام (عج) غایب است، مستحب بوده و می‌شود آن را با جماعت یا فرادی خواند. وقت نماز عید فطر و قربان از اوّل آفتاب روز عید تا ظهر است. در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند، و زکات فطره را هم بدهند، بعد نماز عید را بخوانند. رکعت اول نماز عید فطر نمازگزار در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره اعلی مرسوم است) باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد. رکعت دوم نماز عید فطر در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره (که سوره شمس مرسوم است) خوانده می‌شود و چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود. _خواندن هر دعایی در قنوت های عید فطر ممکن است ولی دعای مخصوص که در تصویر آمده مرسوم و مستحب است.و تعداد قنوتها ادایش واجب است. @safiran_e_haqh
رابطه معرفت، عبادت و محبت: در بحث روش تحصیل محبت خداوند، علاوه بر عنوان محبت به عنوان عبادت و اطاعت و معرفت نیز باید توجه نمود؛ زیرا این سه عنوان (معرفت، محبت و عبادت) کاملاً به هم مربوط اند و محبت ریشه در معرفت و عبادت دارد. این بحث از پیچیدگى خاصى برخوردار است؛ زیرا محبت نسبت به معرفت، گاهى قبل و گاهى بعد از آن قرار مى گیرد و همچنین، محبت نسبت به عبادت، گاهى قبل از آن و گاهى پس از آن قرار مى گیرد. به عبارت دیگر، گاهى محبت معلول معرفت است و گاهى علت آن و همچنین، محبت گاهى علت عبادت است و گاهى معلول آن. بنابراین براى روشن شدن بحث روابط این سه عنوان به مناسبت عید فطر طی امروز و فردا در پست های مختلف مورد بررسى قرار می گیرد تا دقیقا آشکار شود که جایگاه محبت در کجا است و عوامل و اسباب تحصیل و تحریک محبت خدا کدام است. @safiran_e_haqh
این مطلب را بادقت مطالعه فرمایید و تا شب اولین مورد بررسی یعنی رابطه معرفت و محبت را به نظرتان می‌رسانم.
۱.رابطه معرفت و محبت پرواضح است که محبت از جهتى فرع بر معرفت است، همانطور که نفرت که ضد محبت است نیز، ریشه در معرفت دارد. میل و نفرت انسان نسبت به چیزى ریشه در شناخت آن چیز دارد. انسان دوستدار زیبائى و گریزان از زشتى ها است و به هر مقدار که تحت جاذبه ى جمال چیزى قرار گیرد و زیبائى آن را درک نماید، نسبت به آن چیز علاقه نشان مى دهد. دوست داشتن و عاشق شدن انسان نسبت به کس یا چیزى که هرگز او را ندیده است و هیچگونه شناختى نسبت به او ندارد، کاملاً بى معنا است. انسان ابتدا مى شناسد و سپس طالب، محب و عاشق مى شود و معقول نیست کس که چیزى را ندیده و مزه ى آن را نچشیده است بگوید، دوست دارم یا ندارم. حتى نوع محبت هر کس نیز بستگى به نوع شناخت و نوع محبوبهاى او دارد. برخى آدمها حسى اند؛ شناخت آنها محدود به حس است و تنها مجذوب جمال طبیعت و زیبائى هاى حسى هستند و برخى علاوه بر حواس از ادراک عقلى نیز سود مى برند، این دسته از زیبائى هاى عقلى و مجرد نیز لذت مى برند و همین طور برخى ادراکات خیالى یا وهمى دارند. ایشان دوستدار صحنه هاى خیالى و یا معانى وهمى اند. مراتب ضعف و قوت محبت نیز بستگى به مراتب معرفت دارد، خصوصا نسبت به خداى متعال که بر هر مقدار درجه ى معرفت انسان بالا رود، به همان مقدار عشق و محبت او نیز اوج مى گیرد، به همین دلیل محبتى که انسان در ابتداى راه و در اثر معرفت علمى و ابتدائى تحصیل مى کند با محبتى که در انتهاى راه و در اثر معرفت حضورى و شهودى نصیب او مى شود یکسان و برابر نیست. «یرفع الله الذین آمنوا منکم و الذین اوتوا العلم درجات» @safiran_e_haqh
۲.رابطه محبت و عبادت عبادت گر چه نیاز اساسى به معرفت و ایمان دارد و با انگیزه ى ترس از جهنم و یا طمع به بهشت نیز برگذار مى شود؛ ولى عبادتى که انسان را به اوج قله ى انسانیت، کمال و قرب الهى مى رساند، تنها عبادتى است که برخاسته از محبت به خداى متعال باشد. امام صادق(ع) در روایتى فرموده اند: «{بندگان خداى سه گروه اند، گروهى عبادتشان از روى ترس است، ایشان بردگانند و گروهى عبادتشان از روى طمع است، ایشان مزدورانند و گروهى عبادتشان از روى محبت است، ایشان آزادگان اند. این گروه بهترین عبادت کنندگان اند» از نظر اسلام، ارزش اخلاقى عمل و عبادت و تأثیر سازنده ى آن، بستگى به آگاهى و آزادى دارد و دو عنصر ترس و طمع، دقیقا دو عامل تهدید کننده ى آزادى هستند. از این دیدگاه تنها کسانى که با انگیزه ى محبت عبادت مى نمایند از عوامل تهدید کننده ى ترس و طمع به دور هستند و عبادتشان کامل است. این روایت بسیار حکیمانه به خوبى بیان مى کند که چگونه عبادت حقیقى ریشه در محبت خدا دارد و انگیزه ى واقعى عبادت، محبت به خداى متعال است. @safiran_e_haqh
۳.رابطه ى عبادت و معرفت همان گونه که معرفت، زمینه محبت و عبادت آگاهانه را فراهم مى آورد، عبادت نیز متقابلاً زمینه ساز حصول معرفتى عمیق تر مى شود و انسان در یک سیر متقابل صعودى میان معرفت، محبت و عبادت و دوباره معرفت بیشتر، محبت فزونتر و عبادت خالصانه تر، به سمت کمال و سعادت به پیش مى رود. و على(ع) در روایتى فرموده است «ثمرة الدین قوة الیقین» {یعنى میوه و ثمره ى دین دارى، نیرو یافتن معرفت و یقین است}. @safiran_e_haqh
_سه مورد بررسی رابطه محبت ،معرفت و عبادت گفته شدتا به یان نتیجه برسیم که؛ نتیجه=>عوامل تحصیل : از مطالب گذشته به خوبى آشکار شد که عوامل اصلى تحصیل محبت خداوند، معرفت و عبادت است؛ زیرا در مراحل اولیه، محبت مستند به معرفت است و ریشه در شناخت محبوب دارد و در مراحل پیشرفته تر، عبادت موجب معرفت و محبت بیشتر مى شود. برنامه هایى عملى براى تقویت محبت در دل توصیه شده است که به صورت فهرست وار عبارتند از ۱. تلاوت قرآن با صوت زیبا و حزین و شرایط مخصوص ۲. تفکر و دوام یاد خدا ۳. توجه به نعمت هاى الهى از آن جهت که آثار رحمت و محبت حق تعالى و مظاهر اویند ۴. مطالعه در زیبائى ها و عجایب خلقت ۵. ارتباط روحى و معنوى با اهل بیت(ع) و اولیاء و دوستداران خداوند ۶. شرکت در مجالس ذکر و انس با اولیاء الهى. ۷. مطالعه کتب و اشعار اهل معرفت و عشق. @safiran_e_haqh
عامل اصلی تاخیر در ظهور نکته اول: در معارف مهدوی، به چه موضوعی باید بیشتر فکر کنیم؟ ما وقتی می‌خواهیم دربارۀ ظهور صحبت کنیم، در واقع باید دربارۀ خودمان صحبت کنیم! این ما هستیم که به دوران غیبت پایان خواهیم داد. بیشتر باید در این‌باره فکر کنیم. امروز مهمترین موضوع در معارف مهدوی، «رفع عیوب مدعیان ولایتمداری» است. نکته دوم: مگر مردم چقدر تقصیر دارند؟! ۱٫ مانع اصلی ظهور، «مستکبران» نیستند، خدا آنها را به حساب نمی‌آورد: «إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً» ۲٫ مانع اصلی ظهور، عدم آمادگی بشریت و حتی عموم مردم ما هم نیست! مردم اگر معنویت ‌شان ضعیف است، چقدر تقصیر دارند؟! یا زورگویان نمی‌گذارند و یا از مؤمنینی که مدعی و پیشتاز این راه هستند، چیزی به مردم نرسیده است. ۳٫ مسئلۀ اصلی، برطرف شدن ضعف ‌های ما مدعیان ولایت‌مداری است. نکته سوم: ابراز ولایتمداری تکی؟! امام زمان(عج) در توقیع شریف خود تصریح فرمودند: «اگر شیعیان ما جمع شوند و به عهدی که ما به گردن آنها داریم وفا کنند، به سرعت سعادت مشاهدۀ ما نصیب‌شان می‌شود.» (احتجاج/۴۹۹/۲) یعنی اینکه هر کس «تکی» به حضرت(عج) ابراز ولایتمداری کند، مانع ظهور را برطرف نمی‌کند! طبق این روایت، ولایت‌پذیری حضرت(عج) باید «عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ» باشد. @safiran_e_haqh
❤️