💚حکایتی شنیدنی
کیاست و زیرکی شیعه
دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند.
پرسیدند : این مجلس متعلّق به کیست؟
گفتند : مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است.
راوی حکایت می گوید : رفیق من که اسمش فضّال بن حسن بود و ازشاگردان امام صادق علیه السلام ومردی متعصّب در مذهب شیعه ، و در عین حال آدمی بحّاث و با اطلاع از مبانی مذهب بود ، گفت :
من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم.
گفتم : این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی.
گفت : من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود.
وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب ، فضال از جا برخاست و گفت :
ایها العالم ، من برادری دارم که رافضی است (یعنی شیعه است) و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم ، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی کند
و می گوید : علی بن ابیطالب ، افضل و خلیفۀ به حق است.
شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم.
ابوحنیفه گفت : به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، همواره در میدان های جنگ ، آن دو بزرگوار ( ابوبکر و عمر) را کنارخود می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد ! و این نشان می دهد که آن دو نفر ، محبوب پیامبر بوده اند و چون آن حضرت می خواسته که آنها بعد از خودش جانشین باشند آنها را حفظ می کرد ! و چون علی را دوست نمی داشت ، طردش می کرد ؛ و به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است !
فضال گفت : بله من این را به برادرم می گویم.
ولی او از قرآن به من جواب می دهد که خداوند فرموده است :
فضّل الله المجاهدین علی القاعدین اجرآ عظیمآ
«خداوند ، مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است»
و به حکم این آیه ، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر وعمراست که قاعد بوده اند.
ابوحنیفه گفت : به او بگو از این بهتر می خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر است ؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور و در عراق است !
فضّال گفت : بله این را هم به برادرم می گویم.
امّا او می گوید : آن ها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، دفن شده اند!
برای این که خداوند فرموده است :
« ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر ، داخل خانه اش نشوید…»
و می دانیم که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است.
ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت : به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر دفن نشده اند ! بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر بودند و از پیامبر مهریه طلبکار بودند ، پدرانشان را در مهریه خودشان دفن کردند !
فضّال گفت : بله من این مطلب را هم به برادرم گفته ام ،
ولی او باز آیه ای برای من می خواند و می گوید : پیامبربه همسرانش بدهکار نبوده است.
برای اینکه خداوند فرموده است :
«ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»
طبق این آیه ، پیامبر اکرم مهریۀ زن هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن هایش بدهکار نبوده است.
ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت :
به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر مهریّه طلبکار نبوده اند ، اما سهم الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته اند و ماتَرَک (یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته) نیز همین خانه اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر بوده اند پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است !
فضّال گفت : بله من این را هم به برادرم گفته ام.
ولی او می گوید : شما آقایان سنّی ها مگر نمی گویید: پیامبر ارث نمی گذارد و خودتان حدیث نقل می کنید که پیامبر اکرم فرموده است :
«ما پیامبران اصلاً ارث نمی گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است»
پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشتهاند.
به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیها السلام را از فدک محروم کردید و گفتید : پیامبر صلی الله علیه وآله ، ارث نمی گذارد آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند.
آیا دختر از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهر ارث می برد ؟!
سخن که به اینجا رسید ، ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت وگفت این مرد را بیرون کنید او شیعه است و اصلا برادر ندارد.
ادرس
احتجاج طبرسی
ج۲
ص۱۴۴
خزائن نراقی
ص۱۰۹
💚
💚💚
💚💚💚
💚💚💚💚
💚💚💚💚💚
💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚نتیجه حرص بر دنیا
بعضیا فکر میکنن اگه به مرحلهای از دنیا رسیدن دیگه دست از طلب دنیا بر میدارن و در مسیر خدا حرکت میکنن ،
در حالی که خاصیت دنیا این هست که هر چی دنبالش بریم بیشتر گرفتارش میشیم و یه زمان چشم باز میکنیم میبینیم که در دنیا غرق شدیم ، و راه برگشتی هم نداریم... و به جایی خواهیمر رسید که با عشق به دنیا خواهیم مرد !
پس بیایید از همین الآن حرص به دنیا رو از دلهامون جدا کنیم که فردا دیر است...
حضرت امام باقر (ع) میفرمایند:
شخصی که حريص بر دنياست ، مانند كرم ابريشم است كه هر چه بيشتر ابريشم بر خود ميپيچيد ، راه خروجش دورتر و بستهتر ميگردد تا اينكه بميرد .
مَثَلُ الحَريصِ عَلَی الدنيا مَثَل دُودَةِ القَزّ، كُلَّما اِزادادَت مِنَ القَزِّ علی نَفسِها لَفّاً كان أَبعَدَ لها من الخروج حتی تَموت .
َ
ادرس
الكافي ، ج 2 ، ص 316 .
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
صابری:
https://eitaa.com/saghalyn
💚 امامِ عوالم هستی یعنی چه؟
حدیثی از اسرارِ آل محمّد صلّی الله علیه واله
امام، به دلیل حجّت اللّٰه و خلیفه اللّٰه بودن و ولایت بر مکان و زمان و همۀ مخلوقات، در تمام عوالم هستی -چه عوالم دیدنی چه نادیدنی- حاضر است؛ این ولایت مطلقه و فراگیر تنها ویژه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین میباشد!
امام صادق علیه السلام فرمودند:
به راستى که خداى عزّ و جلّ دوازده هزار جهان دارد که هر جهانى از آنها بزرگتر از هفت آسمان و هفت زمین است، و هیچ جهانى از آن جهانها نمیداند که خداى متعال به جز او جهان دیگرى هم آفریده؛ و من بر همۀ آن جهانها حجّتم.
إِنَّ للهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَیْ عَشَرَ أَلْفَ عالَمٍ کُلُّ عالَمٍ مِنْهُمْ أَکْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَماواتٍ وَ سَبْعِ أَرَضِینَ ما تَرَى عالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ للهِ عَزَّ وَ جَلَّ عالَماً غَیْرَهُمْ وَ أَنَا الْحُجَّةُ عَلَیْهِمْ.
ادرس
الخصال، ج ۲، ص ۶۳۹
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
محمد صابری پذیرای نقد پیشنهاد و پاسخگوی سوالات شما هستم
@M7431s
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالگرد شهادت ابر مردتاریخ مبارزاتی ایران کسیکه نامش لرزه بر اندام ابر قدرتهای توخالی مینداخت سردارِ رشید و شجاع وسردارِدلها را تبریک و تسلیت عرض میکنم
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚اقرار به نعمتها و گناهان
حضرت امام محمد باقرعلیه السلام میفرمایند: خداوند متعال از مردم فقط دو چیز میخواهد، یکی اینکه اقرار کنند به نعمت تا خدای سبحان نعمتشان را زیاد کند و دیگر اینکه اقرار کنند به گناهشان تا خدای مهربان آنها را ببخشد
ادرس
(کافی/2/426)
اقرار به نعمت هم کار پیچیدهای نیست و احساس درونی نمیخواهد؛ همان نگاه و توجه به نعمت کافی است.
در روایات برای اینکه توجهِ ما به نعمتهای خدای مهربان عمیقتر شود، راهکارهایی یاد دادهاند که در واقع، تکنیکهای تقویت توجّه است.
مثلاً اینکه: وقتی انسان به یاد نعمتی افتاد، بهخاطر شکر خداوند بخشنده را سجده کند
ادرس
(کافی/2/98)
اینکار در تقویت توجّه انسان، مؤثر است.
شکر بالاتر از صبر است
ادرس
(امالی صدوق/613)
وقتی به تو خوش گذشته است و از تهِ قلب میگویی «خدایا شکر»؛ این قیمتش بالاتر از صبر در بلاست!
خداوند متعال خوشحال میشوند بندهاش از نعمتها استفاده کند، لذّت ببرد و از او تشکر کند.اگر همیشه به نعمات نگاه کنیم، نعماتمان زیاد میشود و حالمان هم همیشه خوب خواهد بود. منتها اگر میخواهی تمرین کنی که زیاد به یاد نعمتهای خداوند عزوجل بیافتی، باید به یک چیزهایی هم توجه نکنی؛ مثلاً به چیزهایی که خداوند مهربان به دیگران داده، زیاد نگاه نکن (زیاد نگاه نکردن از مقولۀ کنترل ذهن است)
حضرت امامصادق علیه السلام میفرمایند: کسی که زیاد به نعمتهایی که خداوند متعال به دیگران داده نگاه کند، اندوهش طولانی میشود و هیچ وقت ناراحتیاش برطرف نمیشود، نعمتهایی را که خدا به خودش داده است، کوچک تلقّی میکند لذا شکرش برای خدا کم خواهد شد. پس همیشه نگاه کن به کسی که کمتر از توست،ولی در عبادات برعکس نگاه کن به کسی که از تو بیشتر عبادت میکند تا اعمال عبادی تو در نظرت کم جلوه کند اینطوری بهتر میتوانی شاکر نعمتهای خداوند عزیز باشی و مستحق زیادکردن نعمت میشوی
ادرس
اصولستهعشر /209
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚مى خواهم در حال روزه از دنيا بروم
نفيسه همسر اسحاق بن جعفر الصادق
محدّث قمى"ره" در سفينة البحار مى نويسد:
"هِىَ السَّيِّدَةُ الْجَليلَةُ الَّتى وَرَدْت رِواياتٌ فى مَدْحِها".
او زنى صاحب جلالت و فضيلت است كه در مدحش روايات زيادى وارد شده است،
او دختر حسن بن زيد بن الحسن المجتبى عليهم السلام است، وقتى كه اين عليا مخدّره در مصر وفات نمود، همسرش اسحاق مؤتمن فرزند حضرت صادق ع تصميم گرفت او را به مدينه برده تا در قبرستان بقيع دفن نمايد،
مردم مصر با اصرار زياد خواهش كردند و مال زيادى به اسحاق دادند كه نفيسه خاتون را در مصر دفن كن، تا مردم مصر به وجود نفيسه تبّرك جويند و كسب رحمت و بركت نمايند، جناب اسحاق راضى نشد و قبول نكرد، آن شب در خواب پيامبر ص را ديد كه حضرت فرمود:
"يا اسحاق لا تعارض اهل مصر فى نفيسة فانّ الرّحمة تتنزّل عليهم ببركتها"
"اى اسحاق معارض اهل مصر نشو، در حق نفيسه، (يعنى بپذير خواسته هاى مردم مصر را) به حقيقت به بركت وجود نفيسه رحمت در مردم مصر نازل مى گردد."
مرحوم محدّث قمى(قدس سره) به دنباله جريان مى نويسد:
حكايت شده از شعرانى، به اينكه شيخ ابوالمواهب شاذلى "كه از بزرگان علم و عمل بود" خواب ديد پيامبر را، كه حضرت فرمود:
يا محمّد "شاذلى":
"اذا كان لك الى الله حاجة فانذر لنفيسة الطّاهرة و لو بدرهم يقضى الله تعالى حاجتك".
حضرت فرمود: اى محمد "ابوالمواهب شاذلى" اگر براى تو حاجتى بوده باشد، سپس نذر كن براى نفيسه طاهره، اگر چه با يك درهم باشد، خداوند حاجتت را برآورده خواهد نمود.
سپس محدث قمى مى نويسد: در كتاب اسعاف الراغبين است، كه جناب نفيسه خاتون قبرش را با دست مباركش حفر نمود، و در ميان قبر وارد مى شد، مى خواند، و در داخل قبر شش هزار ختم قرآن كرد، و اين عليا مخدّره در مصر در ماه مبارك رمضان سنه 208 هجرى، از دنيا رفت.
وقتى محتضر شد و حالت مرگ او فرا رسيد، روزه بود، او را الزام كردند و گفتند روزه خود را افطار كنيد، فرمود:
"واعجبا! انّى منذ ثلثين سنة اسأل الله تعالى ان القاه و انا صائمة افطر الان، هذا لا يكون، ثمّ فرئت سورة الانعام فلمّا وصلت الى قوله تعالى (لهم دار السّلام عند ربّهم) ماتت".
يعنى: من سى سال است از خداوند مى خواهم كه او را با روزه ملاقات نمايم، كه شما مى گوئيد الان افطار كنم، خير، اين كار شدنى نيست، خداوند دعايم را مستجاب نموده. سپس مشغول به قرائت سوره مباركه انعام شد، تا وقتى رسيد به آيه شريفه "لهم دارالسلام" براى آنان در نزد پروردگارشان دارالسلام "بهشت" است
. اين موقع روحش از قفس عاريت سينه به روح و ريحان بهشت و فردوس برين پرواز نمود.(1)
ادرس
پاورقى
(1) سفينة البحار، ج 2، ص 604.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚تفسیر ناقوس کلیسا از زبان مولا علی علیهالسلام
از حارث اعور نقل شده
راهبی که با تفسیر صدای ناقوس کلیسا مسلمان شد!؟
به سند معتبر از حارث اعور نقل شده است که
روزی با حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) به شهر حیره می رفتم که ناگاه به دیری رسیدیم که ترسایی در آنجا ناقوس می نواخت، پس حضرت فرمود: ای حارث؛ آیا می دانی این ناقوس چه می گوید؟!
عرض کردم: خدا و رسول خدا و پسر عمّ رسول خدا بهتر می دانند.
سپس حضرت علی (علیه السلام) بیان داشتند: مَثَل می زند برای دنیا و خرابی و بی وفایی آن و می گوید
: لا اله الا الله حَقاً حَقاً
صِدقاً صِدقاً
اِنَّ الدُّنیا قَد غَرَّتنا وَ شَغَلَتنا وَ استَهوَتنا،
یَابن الدُّنیا مَهلاً مَهلاً
یَابن الدُّنیا دَقّاً دَقّاً
یَابن الدُّنیا جَمعاً جَمعاً
تُفَنی الدُّنیا قَرناً قَرناً،
ما مِن یَومٍ یَمضی عَنا
اِلا اَوهی مِنا رُکناً،
قَد ضَیّعنا داراً تَبقی
وَ اَستَوطَنا داراً تَفنی
لَسنا نَدری ما قَرَّطنا فِیها اِلا لَو قَدمتنا؛
شهادت می دهم به یگانگی خداوند و حال آن که حق است،
راست است راست است،
بدرستی که دنیا ما را فریب داد
و مشغول کرد
و در رابطه با آخرت عقل ما را ضایع و نابود نمود
و ما را گمراه ساخت.
ای فرزند دنیا؛ پس انداز و به تأخیر انداز کارهای دنیوی را،
ای فرزند دنیا؛ هر روز کوبیده می شوید و در فشارید از مصیبت ها و تا چند یکدیگر را در فشار می گذارید برای بدست آوردن دنیا؟
و به زودی در هم شکسته خواهید شد.
ای فرزند دنیا؛ تا کی جمع می کنی اسباب و مال دنیا را؟
پس بدان دنیا از بین می برد مردم قرن را از پس قرنی دیگر،
هیچ روز نمی گذرد از عمر ما مگر آن که یک رکن از ارکان بدن ما ضعیف تر گردد،
به راستی که نابود کردیم خانه ی باقی را و وطن خود گردانیدیم خانه ی فانی را،
نمی دانیم که برای آن دنیا کوتاهی کردیم، مگر پس از اینکه می میریم.
پس حارث عرض کرد: یا امیرالمومنین؛ آیا نصاری می دانند که صدا و نوای ناقوس این معنی را بیان می دارد؟
حضرت فرمودند: اگر می دانستند، مطمئن باش مسیح را شریک خداوند نمی گردانیدند.
حارث می گوید: من روزی دیگر به نزد آن نصاری که در آن دیر بود رفتم و گفتم: تو را به حق مسیح این ناقوس را مجدد بنواز به آن ترتیبی که پیشتر می نواختی؛ پس چون شروع کرد به زدن هر مرتبه من یک فقره از آنچه حضرت علی (علیه السلام) فرموده بود می خواندم و بر نوای آن منطبق می گردید تا به پایان رسید، پس آن راهب گفت: به حق پیغمبر شما سوگندت می دهم تو را که بگویی چه کسی این را به تو آموزش داده و بیان نموده است؟
حارث عرض کرد: آن شخصی که دیروز با من همراه بود، او این را به من تعلیم داد.
راهب پرسید: آیا میان آن بزرگوار و پیغمبر شما خویشاوندی وجود دارد؟
حارث پاسخ داد: پسر عمّ اوست.
راهب پرسید: آیا این را از پیغمبر شنیده است؟
گفت: بلی.
پس آن دیرنشین مسلمان گردید و گفت: والله که من در تورات خوانده ام در آخر پیغمبران پیغمبری خواهد آمد که صدای ناقوس را تفسیر خواهد کرد و پیغمبر شما خاتم الانبیا می باشد و دینتان بر حق.
ادرس
۱- امالی شیخ صدوق: ۱۸۷٫
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚احوال بعضی در آخرالزّمان ...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
«...پس از من اقوامی خواهند آمد که غذاهای خوب و رنگارنگ میخورند و بر مرکب سوار میشوند،در حالی که خود را به آرایش ویژه زنان برای شوهر میآرایند و همچون زنان، جلوهگری میکنند و همانند شاهان ستمکار زندگی میکنند.آنان منافقان این امت در آخرالزمان هستند که شراب مینوشند و در پی بازی با دوشیزه گانند و بر مرکب شهوت سوار میشوند و نمازهای جماعت را ترک میگویند و با سهل انگاری،از نماز شامگاهان باز میمانند و در خوردن زیاده روی میکنند.»
ادرس
مکارم الاخلاق، صفحه ۴۴٨ و ۴۴٩
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚آیا در حکومت حضرت مهدی علیهالسلام، تمام مردم اصلاح خواهند شد؟
مطابق برخی از روایات، اصلاحات حضرت مهدی علیهالسلام فراگیر بوده و شامل همه افراد روی زمین خواهد شد
از امام حسن مجتبی علیهالسلام نقل شده که فرمود: «خداوند در آخرالزمان مردی را برمیانگیزاند که کسی از منحرفان و فاسدان نمیماند مگر اینکه اصلاح گردد».[1]
امام باقر علیهالسلام میفرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان خدا میگذاردو خِرَدهایشان را جمع کرده (تمرکز میبخشد و رشد میدهد) اخلاقشان را کامل میکند».[2]
رسول خدا به حضرت فاطمه علیهاالسلام میفرماید: «خداوند از نسل این دو (حسن و حسین علیهماالسلام) شخصی را برمیانگیزد که دژهای گمراهی را میگشاید و دلهای سیاه قفلخورده را تسخیر مینماید».[3]
ادرس
1. اثباتالهداة، ج3، ص524.
2. کافی، کلینی، ج1، ص25.
3. عقدالدور، ص152؛ اثباتالهداة، ج3، ص448.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚عمل خوب شاید زیاد داشته باشیم ولی عمل خالص چقدر داریم عملی که فقط برای رضای خدا باشد
سخن تکاندهنده آیتالله بروجردی(ره) در واپسین روزهای حیات
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn
💚شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص)
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
ألا اُخْبِرُكُمْ بِاَشبَهِكُم بى؟ قَالوا: بَلى يا رَسولَ اللّه. قالَ: اَحسَنُكُم خُلقا وَ اَليَنُكُم كَنَفا وَ اَبَرُّكُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّكُم حُبّا لاِِخوانِهِ فى دينِهِ وَ اَصبَرُكُم عَلَى الحَقِّ وَ اَكظَمُكُم لِلغَيظِ وَ اَحسَنُكُم عَفْوا وَ اَشَدُّكُم مِن نَفْسِهِ اِنْصافا فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ.
آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمودند:
هر كس خوش اخلاق تر
نرم خوتر
به خويشانش نيكوكارتر
نسبت به برادران دينى اش دوست دارتر
بر حق شكيباتر
خشم را فروبرنده تر
و با گذشت تر
و در خرسندى و خشم با انصاف تر باشد.
ادرس
كافى، ج ۲، ص ۲۴۰ ح ۳۵
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
@saghalyn