eitaa logo
ساحت اندیشه
177 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 داستانی شیرین و خواندنی 🛑 علیه السلام ابوبصير نقل میکنه: همسایه‌ای داشتم كه جزء درباریان بود و از راه حرام، مال بدست آورده بود. مجلس رقص و آواز با زنان آوازه‌خوان 💃 ترتیب می‌داد و عده‌ای رو هم دعوت می‌کرد. اهل شراب بود 🍻 و منم اذیت می‌کرد. بارها به خودش، از دست رفتارهایش گِله كردم😡، ولی دست بردار نبود. وقتی زیاد اصرار و پافشاری كردم، بهم گفت: من آدم گرفتاری هستم، و تو مردی باتقوا و باخدا هستی. ایکاش حال و روز من رو برای امامت (امام صادق عليه السلام) بیان كنی؛ حرف‌هات به دلم نشسته، اميدوارم خدا من رو بوسيله تو نجات بده. وقتی خدمت امام صادق (عليه السلام) رسيدم، ماجرای اون شخص رو بيان كردم، حضرت فرمود: وقتی به کوفه برگشتی، میاد پیشت، بهش بگو: «جعفر بن محمد» می‌گوید: تو آن کارهایی رو که انجام میدی کنار بذار، من هم بهشت رو از طرف خدا برات ضمانت می‌کنم🌹. وقتی به کوفه برگشتم، اون فرد به همراه چند نفر دیگه پیشم آمدند. من اون شخص رو پیش خودم نگهداشتم تا خونه خلوت شد‌، بعد بهش گفتم: حال و احوالت رو به امام صادق (عليه السلام) عرض كردم. حضرت فرمود: وقتی به كوفه برمی‌گردی، اون فرد میاد پیشت. بهش بگو: جعفر بن محمد می‌گوید: تو اون کارهایی رو که انجام میدی کنار بذار، من هم بهشت رو از طرف خدا برات ضمانت می‌کنم. اون شخص با شنیدن این حرف به گریه افتاد 😭 و گفت: بگو به خدا امام صادق (عليه السلام) این حرف رو زده؟ من هم قسم خوردم که حضرت این حرف رو زدند. اون شخص رفت و بعد از چند روز، کسی رو پیشم فرستاد، که برم سراغش. وقتی رفتم متوجه شدم توی خونه برهنه نشسته، به من گفت: ابوبصیر! هر چیزی که توی خونه داشتم رو از خودم دور کردم و دادم رفت. الآن داری اوضاعم رو می‌بینی. ابوبصير میگه: رفتم سراغ بعضی از هم‌مَسلک ها و رفقا، و براش یکم لباس 👖👕 جور کردم. بعد از چند روز باز فرستاد دنبالم كه من بيمارم، بیا پیشم. رفتم سراغش و مشغول دوا و درمانش شدم💉💊، تا لحظه وفاتش رسيد. من پیشش نشسته بودم، دیدم بيهوش شد و بعد بهوش اومد، و گفت: ابابصير! رفقیت به وعده‌ش وفا کرد. بعدش از دنیا رفت. بعد از مدتی مشرف شدم حج 🕋 و خدمت امام صادق (عليه السلام) رسيدم و اجازه خواستم که وارد بشم، وقتی خدمتشون رفتم، هنوز يک پام توی خونه، و يک پام بیرون خونه بود، كه از داخل اتاق - بدون اینکه چیزی بگم - حضرت فرمود. ابابصير! ما به وعده‌مون نسبت به رفیقت وفا کردیم. 📚الکافی، جلد۱، صفحه ۴۷۴ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🛑 نکات پایانی 🛑 ✅ نکته اول؛ آخوند بدون دشمن، آخوند مُرده و بی‌خاصیت برادر عزیز! وقتی محوریت سخن رو می‌بری سمت احترام و عزت، اون موقع باید یک جواب بدرد بخور برای مطالب پیش‌رو داشته باشی👈؛ اگه یک فرد یا یک صنف در جامعه‌ای فحش نمی‌خوره 🤬 و فقط بهش احترام میذارن🙏، باید به این فرد و صنف به عنوان یک عنصر مُرده و بی‌اثر ⚰🪦 نگاه کرد. اگه بر فرض دورانی رو ترسیم کردید که روحانیت -به این غلظتی که بیان می‌کنی-، عزیز و محترم بوده و کسی به این شکل به اون حمله نمی‌کرده (که گفتیم این ادعا کذب محضه)، این کار، تعریف و تمجید از روحانیت نیست، برعکس تنقیص و تذلیل روحانیته🤦‍♂ یعنی گوینده حقیقتاً داره این رو میگه: «دورانی داشتیم که روحانیت به عنوان یک عنصر مُرده و بدردنخور بوده». ✅ اگه سال‌های سال، به امیرالمؤمنین (ع) توهین می‌کردن بخاطر این بود که حضرت یک عنصر زنده و فعال بوده، وگرنه اگر - زبانم لال - حضرت امیر سرشون توی کار خودشون بود، و در نتیجه پیش همه عزیز و محترم بودند، دیگه حضرت امیرالمومنین (ع) نبودند (حالا بگذریم که بازم پیش همه عزیز نخواهد بود؛ چون عده‌ای معترض میشن چرا در مسائل دخالت نمیکنید!؟!)؛ یعنی علی (ع)، امیرالمومنینه، چون هادیِ مسیری بود که برای تحقّق این هدایت در طی ۵سال حکومت، درگیر ۳تا جنگ شد که کلی آدم توی اونها کشته شدند. (کتاب (ع) این مطلب رو قشنگ توضیح داده) ✅ مثال نقض دیگه، سیره‌ی پیامبران در قرآن و روش برخورد و تعامل مردم با اون‌هاست‌. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🛑 نکات پایانی 🛑 ✅ دوم؛ هیچ ملازمه‌ای بین احترام و حقانیت وجود نداره آقای علوی بروجردی! آخرین نکته رو هم عرض کنم و این بحث کش‌دار رو به انتها برسونم؛ بزرگوار! هیچ ملازمه‌ای بین محترم بودن روحانیت، یا هر قشر خاص دیگه‌ای و حقانیت اون قشر وجود نداره. ممکنه 1⃣) یک فرد یا گروه بر حق باشه ولی پیش عموم مردم محترم نباشه (مثل بیشتر پیامبران در طول تاریخ). 2⃣) ممکنه یک فرد یا یک گروه پیش عموم مردم محترم باشه، ولی برحق نباشه (مثل بسیاری از جریان‌های باطل و سران جبهه کفر مانند استالین در شوروی، هیتلر در آلمان و ...). 3⃣) ممکنه یک فرد یا یک گروه هم بر حق باشه و هم پیش عموم مردم محترم باشه (مثل امام خمینی و مقام معظم رهبری در ایران). پس هیچ ملازمه و ربطی بین حقانیت یک فکر، یک مذهب، و یک صنف خاص، با عزیز و محترم بودن آنها وجود نداره. این کارها از کسی که خودش رو مجتهد مسلّم میدونه بعیده 😔 این رفتارها شایسته‌ی ژورنالیست‌ها و بازیگرهاست. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
🛑 اونهایی که وقتی بحث کار فکری و اندیشه‌ای میشه شروع می کنن به نِق زدن و تأکید روی کارهای سطحی، این متن رو بخوونن 🥇این حرف رو باید با طلا نوشت🥇 «ريشه بيشتر انحرافات دينى و اخلاقى نسل جوان را در لابلاى افكار و عقايد آنان بايد جستجو كرد. فكر اين نسل از نظر مذهبى آن‏چنان‏كه بايد رهنمايى نشده است و از اين نظر فوق‏العاده نيازمند است. اگر مشكل در رهنمايى اين نسل باشد بيشتر در فهميدن زبان و منطق او و روبرو شدن با او با منطق و زبان خودش است. و در اين وقت است كه هر كسى احساس می كند اين نسل، برخلاف آنچه ابتدا به نظر مى‏رسد، لجوج نيست، آمادگى زيادى براى دريافت حقايق دينى دارد.» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
داستانی خنده‌دار 😂 و گریه‌دار😭 این داستان رو (ره) نقل می‌کنه؛ «گويند صدرالمتألّهين ديد در جوار حضرت معصومه - سلام اللَّه عليها - شخصى او را لعن می‌کند 🤬، پرسيد: چرا صدر را لعن می‌کنی!؟ جواب داد: او قائل به «وحدت واجب الوجود» است🤣😳🤣، (ملاصدرا) گفت: پس او را لعن كن!» پ.ن: صحيفه امام، جلد‏۱۸، صفحه۴۵۳ 🍃 رفقا اگه وقت کردید حتماً نامه امام 📜به خانم فاطمه طباطبايى رو بخونید؛ (صحيفه امام، جلد‏۱۸، صفحه ۴۴۲) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
( علیهاالسلام) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh https://ble.ir/sahat_andisheh t.me/sahat_andisheh
⭕️ گِلام های لیلیپوتِ جمهوری اسلامی (نگاهی به اظهارات اخیر آقای دکتر ) این نقد، متفاوت است ... احتمالاً همه‌ی افرادی که همسن - یا بزرگتر از - نگارنده هستند، کارتون لیلیپوت🏞 و کاراکتر «» رو یادشون هست. شخصیتی چاق، تنبل، لجباز، بی‌حال، منفی باف و خودباخته که نه تنها خوش در راستای پیشرفت، اصلاح جامعه و مقابله با خطرات کاری نمی‌کرد، بلکه سنگِ مسیر دیگران هم بود. متأسفانه نیز از همان ابتدا دچار ، بی انگیزه، خودباخته، و منفی بافی بوده است که کاری غیر از قُر زدن، سنگ اندازی و خودناباوری ندارند، و دائماً دنبالِ نانِ خود، در سفره ی دیگران هستند. خودباخته ها و واداده هایی که با حقوق ها و هدایای آنچنانی، به صندلی ریاست تکیه می زنند و چون با چسب صنعتی به آن چسبده اند، تا دم مرگ از آن جدا نمی شوند و بعد از مرگشان هم عوارض و ضایعاتشان تا سالهایِ سال دامنگیر جامعه ی اسلامی و مستضعفین است. هدف نگارنده نقد کاملِ اظهارات آقای دکتر نیست، که مجالی واسع می طلبد - زیرا این اظهارات مملوّ از مغالطه ی ابهام، تعمیم جزء به کل، دوگانه سازی باطل و ... است -، بلکه هدفِ ما بیان یک نکته عام پیرامون این اظهارات است؛ ✅ اصولاً افراد خودباخته، غیر متکی به خدا، و بی توجه به داشته ها و قوای انسان، چون تواناییِ خود را محدود می بینند، افقی را که برای خود ترسیم می کنند نیز محدود است. به دیگر بیان: انسانی که نهایت توان خود را گرفتن مدرکِ دیپلم بداند، قطعاً مدرک دکتری برایش افق و هدفی دست نایافتی خواهد بود؛ تفکر کوتوله ای که «گلام»وار، نهایت کشور را ساخت و می داند و معتقد است آمریکا با یک می تواند تمام را نابود کند، قطعاً رسیدن به فناوری را در خواب هم نمی بیند. این پیرمردهای غُرغُرو، اگر (مسئول اسبق برنامه موشکی رژیم صهیونیستی) درباره یکی از صنایع دفاعی بیاید و بگوید: «من از لحاظ تکنیکی به‌ احترام افرادی که این کار را انجام دادند، کلاه 🎩 از سر برمی‌دارم و به آنها احترام می‌گزارم»، باز هم دست از نِق زدن و منفی بافی برنمی دارند. امروز سالروز عروج کبیر بزرگمردی است که در اوج خودباختگی و ناامیدی بسیاری از افراد، به ما آموخت که میتوانیم و خودش نیز را تحقّق بخشید. حُسن ختام؛ مأيوس نباشيد از اينكه می‏توانيم [هواپیما] درست كنيم. بايد بيدار بشويد، برويد دنبال اينكه آن صنايع پيشرفته را خودتان درست بكنيد. وقتى اين فكر در يک ملتى پيدا شد و اين اراده در يک ملتى پيدا شد، كوشش می‏كند و دنبال كوشش اين مطلب حاصل می‏شود. يأس از جنود ابليس است، يعنى شيطانها انسان را به يأس وامی‏دارند. همين ابليس‏ هايى كه می‏بينيد در طول تاريخ ملت هاى ضعيف را مأيوس كرده‏اند. همين هايى كه به ملتهاى ضعيف تزريق كردند كه ما هيچ نمی‏دانيم و هيچ نمی‏توانيم ... ما بايد اين جنود ابليس را كنار بزنيم. و اميد، كه از جنود اللَّه است در خودمان زنده بكنيم. به خودمان اميدوار باشيم. تكيه به اراده خودمان بكنيم. تابع اراده ديگران نباشيم ... نويسنده ‏هاى ما، گويندگان ما دنبال اين باشند كه به اين ملت اميد بدهند. مأيوس نكنند ملت را. بگويند توانا هستيم. نگويند ناتوان هستيم ... اطمينان داشته باشيد كه اگر بخواهيد می‏شود ... خواستيد كه سلطنت جائر پهلوى نباشد و شد و از بين رفت. خواستيد كه قدرتهاى ديگر بر شما و بر ذخاير شما سلطه نداشته باشند، همين طور شد. (صحيفه امام، ج‏13، ص536-538) «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی 👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شنیدنی از ؛ ✅ عدول به یقینی است. ✅ در کلمات شاید مثل مدح و ثنایی که برای می‌آورد، پیدا نشود. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
⭕️ سوزدل از دست خشک فکرانِ مدعی دینداری «عده‌ای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام می‌دانستند ... خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است ... یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان گناه و شرک به شمار میرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم - مرحوم مصطفی- از کوزه ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه می‌گفتم.» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
⭕️ بیان پیرامون علت شهادت و ستم‌هایی که به (علیهم السلام) رسید «هر شقاوتی که به مردودان راه یافت از غرور «علم ظاهر» و «عملِ بی اصل» راه یافت. و آنچه در قصص الانبیاء (داستان پیامبران) خوانده‌ای، یا از احوال شهدا و اولیاء شنیده ای ... همه از نفاق و کیدِ اهل شید (نیرنگ) و ریا و غدر، و حیله‌ی متشبهانِ به اهل علم و تقوا برخاسته؛ علی مرتضی (علیه السلام) نه به ضرب ابن ملجم بر زمین افتاد، بلکه به سکنجبین شهد صلاح «ابوموسی اشعری» و سرکه نفاق «عمرو بن عاص» شربت شهادت نوشید، و امام حسین (علیه السلام) نه به خنجر بی‌داد «شمر ذی الجوشن» خوابید، بلکه به معجون افیون پُر سَمّ مکر و افسوس، و تریاق پُر زهر اتفاق اهلِ نفاق، خونش با خاک کربلا آمیخته شد که «قُتِلَ الحُسَینُ یَومَ السَّقیفه». و همچنین پاره‌های جگرِ حسن مجتبی (علیه السلام) از کید و غدر نهانیِ معاویه، به خاک محنت ریخت. و بر این قیاس هرچه به سایر ائمه (علیهم السلام) واقع شده، همه به زور شید اعداء، و مکر و تلبیسِ ارباب رزق و ریا بوده.» 📚 رساله سه اصل، ص ۱۳۶-۱۳۷ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
⭕️ قابل توجه عزیزان و خدمتگزاران ارگان‌های و (علیه السلام) در توصیف جمع 🪓 و 🔪: آن‌ها وقتی دور هم جمع شوند، پیروز می‌شوند💪(به هدفشان می‌رسند). در بیان دیگری فرمودند: آن‌ها وقتی دور هم جمع شوند، ضرر و زیان می‌رسانند. 📚 ، حکمت۱۹۹: «وَ قَالَ (علیه السلام) فِي صِفَةِ الْغَوْغَاءِ: هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا ... وَ قِيلَ: بَلْ قَالَ (علیه السلام): هُمُ الَّذِينَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh