eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و يَا مَنْ يَجْتَبِى صَغِيرَ مَا يُتْحَفُ بِهِ، وَ يَشْكُرُ يَسِيرَ مَا يُعْمَلُ لَهُ🔹 🔸اى كسى كه تحفه ناچيز را قبول مى كنى و كار اندك را پاداش مى دهى🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و يَا مَنْ يَشْكُرُ عَلَى الْقَلِيلِ وَ يُجَازِى بِالْجَلِيلِ🔹 🔸اى كسى كه عمل كم را به لطف مى پذيرى و در برابر آن پاداش بزرگ عطا مى كنى🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و يَا مَنْ يَدْنُو إِلَى مَنْ دَنَا مِنْهُ🔹 🔸اى كه نزديك مى شوى به آن كه به تو تقرب جويد🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و يَا مَنْ يَدْعُو إِلَى نَفْسِهِ مَنْ أَدْبَرَ عَنْهُ🔹 🔸و سوى خود مى خوانى آن كه از تو گريزد🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 📋 شرح و ترجمه ی حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله بر بند های ( 6 تا 9 ) دعای صحیفه سجادیه - متن و صوت👇 🍀 yon.ir/jF46o 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹و يَا مَنْ يَدْنُو إِلَى مَنْ دَنَا مِنْهُ🔹 🔸اى كه نزديك مى شوى به آن كه به تو تقرب جويد🔸 🔹و يَا مَنْ يَدْعُو إِلَى نَفْسِهِ مَنْ أَدْبَرَ عَنْهُ🔹 🔸و سوى خود مى خوانى آن كه از تو گريزد🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
13910529_4696_128k.mp3
2.55M
📋 « در دعای صحیفه‌ی سجادیه آمده است: «یا من یجتبی صغیر ما یتحف به و یشکر یسیر ما یعمل له ... یا من یدنو الی من دنا منه و یا من یدعو الی نفسه من ادبر عنه». یک گام به سمت خدا بردارید، خدای متعال شما را به خود نزدیک میکند.... » 👁 مقام معظم رهبری 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 ارزش بخشیدن خدا به عبادات بندگان با رحمت خود 📋 « باید از خدای متعال بخواهیم که عبادات ما را ، با قبول خود و لطف ویژه و خاص خود، ارزش و اعتبار ببخشد؛ همچنان که در دعای صحیفه‌ی سجادیه آمده است: «یا من یجتبی صغیر ما یتحف به و یشکر یسیر ما یعمل له ... یا من یدنو الی من دنا منه و یا من یدعو الی نفسه من ادبر عنه». این دعائی است که امام سجاد (علیه‌السّلام) در مثل امروزی - روز عید فطر - آن را میخواندند و تعلیم دادند که بخوانند. یک گام به سمت خدا بردارید، خدای متعال شما را به خود نزدیک میکند. آن کسانی که به حقیقت، به معنویت، به خدا و به دین پشت کرده‌اند، خدای متعال از روی رأفت و رحمت، آنها را دعوت میکند و فرا میخواند؛ این لطف و رحمت الهی است. جوانهای عزیزمان نورانیتهائی را که در این ماه به دست آوردند، ان‌شاءاللّه برای خود حفظ کنند؛ این ذخیره را برای تمام طول عمر و لااقل برای این یک سال تا عید فطر آینده و تا ماه رمضان آینده، برای خود نگه دارند. انس با قرآن را، توجه به خدا را، ذکر را، حضور در صحنه‌هائی که خدای متعال دوست میدارد بندگانش در آن صحنه‌ها حضور پیدا کنند - چه صحنه‌های مربوط به درون خود ما، چه آنچه که مربوط به گستره‌ی دنیای اسلام و جامعه‌ی ما و امت اسلامی است - برای خود نگه داریم، حفظ کنیم؛ و خدای متعال هم برکت خواهد داد.» 👁 مقام معظم رهبری👇 🍀 yon.ir/UPtSU 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🍀حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله بر بند های ( 8 تا 9 ) دعای صحیفه سجادیه 👇 📋 « دو جمله است که اگر شما شهد آن دو را بچشید و با آن انس بگیرید و آن را احساس کنید، طوفانی در قلب شما ایجاد خواهد کرد. «وَ يَا مَنْ يَدْنُو إِلَى مَنْ دَنَا مِنْهُ»؛ این جمله را نمی‌توان ترجمه کرد، اما چاره‌ای نیست، باید آن را شرح داد. خطاب به پروردگار متعال عرضه می‌شود: تو آن کسی هستی که نزدیک می‌شوی به کسی که به تو نزدیک شود. ما در نسبتمان با حضرت حق و برقراری ارتباط با خدای متعال، خیلی خسارت می‌بینیم. غفلت چه به روز ما می‌آورد؟ در حدیث قدسی بیان شده اگر بنده یک قدم به سمت من بیاید، من ده قدم به سمت او می‌روم. چنانچه انسان از این لطف و عنایت و کرم حضرت حق استفاده نکند، آن دنیا حسرتش را خواهد خورد. چه چیزهایی انسان را به لطف و کرم حضرت حق نزدیک می‌کند؟ قرآن کریم به من و شما گفته است به سجده برو و نزدیک شو. اگر امر «وَاسْجُدْ» امتثال شود، نتیجه‌اش قرب خواهد بود. اگر انسان یک قدم بردارد، از آن طرف صد‌ها لطف الهی شامل حال او می‌شود. گاهی انسان، نیمه‌شبی برمی‌خیزد و استغفار می‌کند یا ابراز ندامت می‌کند و دو قطره اشک می‌ریزد یا به صورت پنهانی، مشکلی را از بنده‌ای حل می‌کند. اینها بهانه‌های قرب است که از سجده و ذکر خفی و استغفار شروع می‌شود و تا حضور در میدان فداکاری ادامه پیدا می‌کند. اما ما گاهی این طرف و آن طرف کارمان را مطرح می‌کنیم و هم خودمان را و هم آن کار را خراب می‌کنیم. جمله‌ی اول در مورد کسی است که مقدماتی را فراهم می‌کند و عمل صالحی انجام می‌دهد و از رهگذر این عمل صالح، سرشار از عنایت الهی می‌شود. اما جمله‌ی دوم «وَ یَا مَنْ یَدْعُو إِلَى نَفْسِهِ مَنْ أَدْبَرَ عَنْهُ» در مورد کسی است که قهر کرده است. تعبیری که اینجا انتخاب شده، خیلی تکان‌دهنده است. «أَدْبَرَ عَنْهُ» یعنی پشت کرده است. خدا، بنده‌ای را که قهر کرده، به سوی خودش دعوت می‌کند. تعبیر «إِلَى نَفْسِهِ» سنگین و لطیف است. این هم از همان عباراتی است که نمی‌شود ترجمه کرد. آنچه ما در قرآن کریم در مورد دعوت الهی از گناهکاران داریم، خیلی عجیب است. در تجلی مهر و کرم و طلوع شمس الهی، آن باب اول (جمله‌ی اول) در مقابل این جمله رنگ می‌بازد. بروید و رفتار حضرت حق با گناهکاران را مشاهده کنید. حکایتِ رفتار حضرت حق با صالحین و اهل تقرب نیست؛ بلکه رفتار خداوند متعال با مذنبین و عاصیان است. یک قرآن‌شناس مثل ابن عباس که در مکتب امیرالمؤمنین (علیه السلام) با لطایف کلام الهی انس گرفته است، از خود بی‌خود و بی‌قرار می‌شود و سر به کوه می‌گذارد و ضجه و ناله و فریاد می‌زند. به او گفتند چه شده است؟ گفت داشتم این آیه را استماع می‌کردم که خدای متعال خطاب به دو عبد صالح خود در سلسله‌ی انبیا (جناب موسی و جناب‌ هارون) می‌گوید: «اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى؛ به سوى فرعون برويد كه او به سركشى برخاسته است». آیه، بیانگر یک گناه معمولی نیست و به طغیان فرعون اشاره دارد. اما شما دو نفر از سمت خودتان نمی‌روید، بلکه از طرف خدا می‌روید؛ بنابراین «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا؛ و با او سخنى نرم گوييد». در این مأموریت حق ندارید بر سر او فریاد بکشید؛ بلکه با او نرم سخن بگویید. «لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى؛ شايد كه پند پذيرد يا بترسد». ابن عباس این آیه را شنیده است و من و شما هم ممکن است صد بار این آیه را شنیده باشیم. او به عنوان یک لطیفه‌شناس و شاگرد امیرالمؤمنین (علیه السلام) با این آیه مواجه شده است. من پیش خودم می‌گویم من مانند فرعون رفتار نکرده و خودم را ربّ اعلی نخوانده‌ام. خدای متعال با چنین طاغی آن‌طور رفتار می‌کند؛ چه امیدی در دل من برانگیخته می‌شود؟ ابن عباس فهمیده است که خدا چقدر بندگان خود را دوست دارد. اینجا است که می‌بینید کار برعکس شده است و خدای متعال، ناز بنده‌های خود را می‌کشد. باب رفتار حضرت حق با عاصین و مذنبین، خیلی عجیب است و اگر انسان به راز و سرّ و لطایف آن پی ببرد، آتشی از محبت حضرت حق در دلش برانگیخته می‌شود. » 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 باور کردن وعده‌های الهی ، نجات دهنده امت اسلام از عقب‌ماندگی 📋 « ما دو غفلت داریم: یکی غفلت از این که قرآن وسیله‌ی اجتماع ما مسلمانهاست. دوم، غفلت از باور به مفاهیم قرآنی و اعتراف به آنچه که خدای متعال به ما در قرآن کریم وعده کرده است. وعده‌های الهی را هم باید باور کنیم. اگر وعده‌های الهی را باور کردیم، آن وقت راه به سوی عزت، به سوی وحدت، به سوی اقتدار در مقابل امت اسلامی باز خواهد شد، امت اسلام از عقب‌ماندگی نجات پیدا خواهد کرد. همین آیاتی که الان این استاد محترم مصری تلاوت کردند: «ان ینصرکم اللَّه فلا غالب لکم»؛ اگر خدا شما را نصرت بکند، هیچ قدرتی بر شما غلبه نخواهد کرد. «و ان یخذلکم فمن ذالّذی ینصرکم من بعده»؛ اگر خدا شما را نصرت نکند، کمک نکند، کی به شما کمک خواهد کرد؟ یک سطر درخشان است. این را ملتها بنویسند، پرچم کنند، بزنند جلو چشمشان، بالای سرشان. «ان ینصرکم‌اللَّه فلا غالب لکم»؛ اگر خدا شما را یاری کند، هیچ قدرتی بر شما غلبه نمیکند. چه کار کنیم که خدا ما را یاری کند؟ این یک مسئله است. چه کار کنیم که نصرت خدا شامل حال ما بشود؟ این را هم خود قرآن به ما گفته: «ان تنصروااللَّه ینصرکم»، «و لینصرنّ‌اللَّه من ینصره»؛ شما خدا را نصرت کنید، دین خدا را نصرت کنید، برای خدا قیام کنید، خدا شما را نصرت خواهد کرد. هر جا ملتها برای دین خدا قیام کردند، نیروشان را آوردند وسط صحنه، خدای متعال آنها را نصرت کرد. و وقتی خدا آنها را نصرت کرد، دیگر هیچ کس نتوانست بر آنها غلبه پیدا کند. ما نمونه‌اش را در خودمان دیدیم. ما آزمودیم، تجربه کردیم که «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بأنفسهم». این را ما ملت ایران آزمایش کردیم؛ این را در عمل آزمودیم. در خودمان تغییر ایجاد کردیم، خدای متعال هم اوضاع ما را تغییر داد. عجیب هم این است که اگر یک قدم ما برداریم، خدا ده قدم برمیدارد. ما اندکی خودمان را تغییر دادیم، خدا مبالغی به ما کمک کرد، اوضاع ما را تغییر داد. امروز هم داریم در دنیا می‌بینیم. الان ملت مصر را نگاه کنید. همان اللَّه‌اکبر است و همان نماز جماعت است و همان شعارهای اسلامی است؛ آمدند توی میدان، خدای متعال نصرت داد. مگر آمریکا میخواست که این اتفاقات در مصر بیفتد؟ مگر جبهه‌ی خبیثِ صهیونیستی که در همه‌ی قدرتهای غربی نفوذ دارد، میخواستند این اتفاق بیفتد؟ مگر وابستگان سیاسی‌شان در منطقه به خودشان حاضر بودند این فکر را راه بدهند که یک چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ اما افتاد. چرا؟ چون «ینصرکم اللَّه فلا غالب لکم». خدا که نصرت کرد، دیگر همه‌ی قدرتها پوچند. اینجوری ملتها باید عزتشان را به دست بیاورند. «و للَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین»؛ عزت مال خداست. «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»؛ او عزت میدهد. از خدا عزت را بخواهید.» 👁 مقام معظم رهبری 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن 📒 إن يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ 📒 اگر خداوند شما را یارى كند، هیچ كس بر شما غالب نخواهد شد سوره آل عمران آیه 160 📜 yon.ir/tDwUd 📜 استاد #قرائتی - تفسیر تصویری👇 📜 yon.ir/Kzbhb 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🔻 «عَنِ الصَّباحِ بنِ سِیابَةَ، عَن ابی‌عبدالله علیه السلام قالَ: اَلا اُعَلِّمُک شَیئاً یقِی اللهُ بهَ وَجهَکَ مِن حَرِّ جَهَنَّمَ؟قالَ: قُلتُ: بَلی. قالَ: قُل بَعدَ الفَجرِ: « اللهم صل علی محمد و آل محمد » مِأةَ مَرَّةٍ، یقی اللهُ بِهِ وَجهَکَ مِن حَرّ جَهَنَّمَ». 🔻 " صباح بن سیابه از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت از من پرسیدند : نمیخواهی چیزی یاد بدهم که خداوند به‌وسیله آن صورتت را از حرارت جهنم حفظ کند؟ عرض کردم: چرا ؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند: بعد از طلوع فجر صدبار بگو : "اللهم صل علی محمد و آل محمد " تا خداوند متعال صورتت را از حرارت جهنم حفظ نماید. " 🙏 الهی به امید تو « بسم الله الرحمن الرحیم » 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔻 نجات ملا حسین کاشفی به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 🔻 ملا حسین کاشفی، در یکی از تألیفات خود ذکر کرده است که: " وقتی ناچاراً، با اهل و عیال، از وطن به طرفی می رفتم و از یاران و مددکاران کسی همراه ما نبود. ناگاه جمعی کثیر به ما رسیدند، که از صفحات آنان، آثار خوف و اضطراب ظاهر بود. و بعد از جستجو گفتند: در این راه، قطاع الطریق هستند، همه مکمل و مسلح. ما با وجود کثرت، به هزار زحمت از ایشان گذشتیم. و تو با این تنهایی و بی نوایی، چگونه از تعرض و آزار ایشان رها می شدی؟ بهتر آن است که باز گردی. چون باز گشتن مصلحت وقت نبود، حیرت عظیم به من دست داد. و در آن اثنا، خواب بر من غلبه کرد. و در خواب دیدم که کسی به من می گوید که این صلوات را بخوان: « اللهم صلی علی النبی محمد و آله کما امرتنا ان نصلی علیهم و صل علی محمد النبی و آله کما ینبغی ان نصلی علیهم و صل علی محمد النبی و آله بعدد من صلی علیهم و صل علی محمد النبی و آله بعدد من لم یصل علیهم و صل علی محمد النبی و آله کما تحب ان تصلی علیهم. » و من هرگز این کلمات را در کتابی ندیده، و از کسی نشنیدم. وقتی بیدار شدم، این کلمات بر زبان جاری بود و می خواندم. آن دو سه نفر که با من بودند، در خواندن آن با من موافقت کردند. و روانه شده، به اندک فرصتی به گروه دزدان رسیده؛ ما ایشان را می دیدیم و سخن آنها را می شنیدیم؛ و ایشان ما را نمی دیدند؛ تا این که گذشتیم. از برکت صلوات، از چنان مهلکه ای، که بیم قتل و اسارت و غارت و جریح بود، نجات یافته، به مقصد رسیدیم. " 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔻 کمال الدین حسین بن علی واعظ معروف به ملا حسین کاشفی سبزواری مؤلف "جواهر التفسیر" گفتنی است ملاحسین واعظ کاشفی ادیب و دانشمند برجسته سبزواری در قرن های اخیر و مولف کتاب ادبی روضه الشهدا است که اولین مقتل شهدای کربلا به زبان فارسی محسوب می شود و مجالس عزاداری امام حسین (ع) در ایران پس از تألیف کتاب او با نام روضه الشهدا ، به عنوان مجالس روضه خوانی مشهور شد. 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و يَا مَنْ لا يُغَيِّرُ النِّعْمَةَ، وَ لا يُبَادِرُ بِالنَّقِمَةِ🔹 🔸اى كه نعمت خود را تغيير نميدهى، و در عذاب شتاب نمى كنى🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹و يَا مَنْ يُثْمِرُ الْحَسَنَةَ حَتَّى يُنْمِيَهَا، وَ يَتَجَاوَزُ عَنِ السَّيِّئَةِ حَتَّى يُعَفِّيَهَا🔹 🔸اى كه كار نيكو را بارور و نيرومند مى سازى و از كار زشت در مى گذرى تا آن را ناپديد گردانى🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 🔹انْصَرَفَتِ الاْمَالُ دُونَ مَدَى كَرَمِكَ بِالْحَاجَاتِ، وَ امْتَلَأَتْ بِفَيْضِ جُودِكَ أَوْعِيَةُ الطَّلِبَاتِ، وَ تَفَسَّخَتْ دُونَ بُلُوغِ نَعْتِكَ الصِّفَاتُ، فَلَكَ الْعُلُوُّ الْأَعْلَى فَوْقَ كُلِّ عَالٍ، وَ الْجَلالُ الْأَمْجَدُ فَوْقَ كُلِّ جَلالٍ🔹 🔸آرزومندان از آستان كرمت با حاجات روا شده بازگشتند، و كاسه گدایی محتاجان از ريزش جود تو مالامال شد. ثناگويان به كنه نعمت تو نارسيده درماندن. بلندى تو برتر از هر بلندى است و فرّ و شكوه تو بالاتر از هر ارجمندى🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) بعد از نماز عید فطر و جمعه: 📋 شرح و ترجمه ی حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله بر بند های ( 10 تا 12 ) دعای صحیفه سجادیه - متن و صوت👇 🍀 yon.ir/XJ9Yr 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
📋 حجه‌الاسلام‌والمسلمین محمد جواد حفظه الله : " حاصل انس با دعای چهل و ششم دستیابی به مقام رضا خواهد بود. اگر کسی به این باور برسد که خدای او چنین کسی است و این دعا، شرح جمال و جلوه‌های لطف او است، به مقام رضا می‌رسد. " 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
📋 حجه‌الاسلام‌والمسلمین حاج علی اکبری در شرح دعای 46 صحیفه سجادیه ✅سخنی در مقام رضا – قسمت اول 📋« لقب به‌قدری شهرت پیدا کرده که به منزله‌ی اسم حضرت قرار گرفته و ما وجود مقدس او را کمتر به اسمش که علی است، یاد می‌کنیم. عمدتاً با همین لقب، حضرت را می‌شناسیم و این لقب بر اسم غلبه پیدا کرده است. در بین اهل بیت (علیهم السلام) نمونه‌های دیگری هم در این زمینه داریم؛ مانند فرزند حضرت که با لقب جواد شناخته شده‌اند. در مورد سرّ این لقب برای حضرت، مطالب فراوانی نقل شده است. در بعضی روایات آمده است که موافق و مخالف در مورد حضرت احساس رضایت دارند. این لقب نورانی در ضمن یادآور قله‌ی فضائل انسانی است. اگر مؤمن در مسیر کمال و در سیر منازل بندگی، به مقام فرخنده‌ی رضا دست یابد، به اوج رسیده و بعد از آن منزل فناء است. در قرآن کریم، مسئله‌ی رضا به صورت طرفینی بین عبد و مولا بیان شده است. آیه «رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ؛ خدا از آنها خشنود است و آنها از خدا خشنود هستند» و آیه «رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً؛ خشنود و خداپسند» به این مطلب اشاره دارد. خدای متعال کسانی را در مراتب ایمان معرفی می‌کند و برای آنان مرحله‌ای را معرفی می‌کند که آنجا هم خدای متعال از این بندگان راضی است و هم اینها از خدای متعال راضی هستند. در این بین، معمولاً مرضی بودن آنها مقدّم بر راضی بودنشان است؛ اما در تعبیر دوم، مقام راضی بودن مقدم داشته شده است. لابد در این قضیه لطیفه‌ای هست. این تعبیر مانند «يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ؛ آنان را دوست مى‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند» از نمونه‌های مقابله‌ی عاشقانه است. در باب ذکر هم همین مسئله بین عبد و مولا آمده است. اینکه انسان به رتبه‌ای دست یابد که از نظر حُسن باطنی و ظاهری و فعل و قول و اخلاق و افکار، همانی باشد که مولا می‌پسندد، مرضی خدای متعال قرار می‌گیرد. در مراتب کمال ایمان، اگر کسی مسیر را در صراط مستقیم به شایستگی طی کرده باشد، به مرحله‌ای می‌رسد که از قول الهی و فعل الهی و تدبیر الهی و تقدیر الهی، نه تنها گرد و غباری به ذهن و فکر و دل او نمی‌نشیند، بلکه از همه‌ی اقوال و افعال حضرت حق، حالت خشنودی و رضایت دارد. رضا معمولاً در برابر سخط و البته گاهی در مقابل تعابیر دیگر قرار می‌گیرد. در فارسی، خشنودی یا پسندیدگی می‌گوییم. این انسان در مورد تقدیر و قضای الهی و فرمان حق و افعال پروردگار متعال، حالت خشنودی دارد. » ادامه دارد .... 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
📋 حجه‌الاسلام‌والمسلمین در شرح دعای 46 صحیفه سجادیه ✅سخنی در مقام رضا – قسمت دوم 📋 "چطور می‌شود کسی به چنین مقامی برسد؟ امتحانات این مرحله بسیار سخت است و خیلی‌ها در آن مردود می‌شوند. برخی در امتحان صبر موفق هستند، اما در امتحان رضا توفیق ندارند و صابرِ گله‌مند هستند. گناه را انجام نداده و با صبر بر معصیت خود را نگاه داشته، اما باطناً به جهت عدم دریافت لذت گناه، گله‌مند است یا در مقام طاعت، صابر است و عبادات را انجام می‌دهد و بر اعمال و افعال و مناسک و هزینه‌ها و ... صبر می‌کند، اما در عین حال گله‌مند است. اگر کسی در هر سه محور امر و نهی و فعل به مقام صابرین برسد و گله نداشته باشد، باز هم به مقام رضا نرسیده است. این مقام، صبر جمیل است که از صبر جلوتر است؛ اما به مقام رضا نمی‌رسد؛ اگرچه در برخی مصادیق اینها با هم رخ می‌دهد. مقام رضا از این بالاتر است و در تمام مواردی که بیان شد، باید مؤمن احساس خوب و خشنودی داشته باشد. انسان راضی، امر الهی و نهی الهی و بلا و ... را برای خودش نعمت می‌داند. رضا، حاصل ‌تربیت توحیدی و میوه‌ی شجره‌ی طیبه‌ی توحید است. توحید دارای مراتب است و از مراتب توحید حبّی، رضایت به دست می‌آید. این همان جایی است که ارتباط مولا و انسان، از روی محبت می‌شود و وارد مرحله‌ی حبّ و عشق می‌شود. نائلان به مقام رضا، خوشگذرانان عالم هستند و در این عالم به معنای دقیق کلمه، خوش می‌گذرانند. چون در این عالم، امر و نهی و قضا و قدر و فراز و فرود و قبض و بسط و شکست و موفقیت و پیری و جوانی و بیماری و سلامت و ... هست، انسان نمی‌تواند خوش بگذراند. طبع دنیا همین‌طور است. فقط به افرادی که به مقام رضا می‌رسند، خوش می‌گذرد. دیگران گاهی به آنان خوش می‌گذرد، ولی در بیشتر اوقات، گرفتار انواع و اقسام ناخوشی‌ها هستند. اگر کسی به مقام رضا رسید، در بلا و طاعت و امر و نهی و ... خوش است و این خرمی همان چیزی است که انسان باید در پرتوی شخصیت حضرت رضا (علیه السلام) از خدای متعال تمنا کند. شاید بتوان گفت نزدیک‌ترین راه برای نیل به مکارم اخلاق و در صدر آن، مقام رضا، اتصال به مقام شامخ انسان کامل است که مجمع همه‌ی زیبایی‌ها و فضایل است. شکر بازتاب رضا است و از نظر منزلتی دون الرضا است. مقام شاکرین پایین‌تر است و مقام بالاتر از مقام رضا، فناء است. 🍀حاصل انس با دعای چهل و ششم دستیابی به مقام رضا خواهد بود. اگر کسی به این باور برسد که خدای او چنین کسی است و این دعا، شرح جمال و جلوه‌های لطف او است، به مقام رضا می‌رسد. » 👁کانال انس با 🆔 @sahife2