eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 فَقُلْتَ - تَبَارَكَ اسْمُكَ وَ تَعَالَيْتَ -: مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا، وَ مَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزَى إِلا مِثْلَهَا🔹 🔹 و خود (كه نامت پربركت و بلند است ) فرموده اى: هر كس كار خوبى انجام دهد ، ده برابر مزد مىگيرد و هر كه كار بدى بجا آورد ، فقط يك بار جزا مىبيند. 🔹 👌دوسنان واقعا با وجود چنین خدای مهربانی ، باختند آنهایی که با غیر خدا معامله کردند !!! 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪ #انس_با_قرآن ⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ #ختم_قرآن کریم 👈 روزی یک صفحه #صفحه_115 🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 بخشش علیه السّلام 📋نقل شده است؛ مردى با کسی که گمان می‌کرد قاتل پدرش بوده، خدمت امام سجاد (علیه السلام )رسید و گفت: ای پسر رسول خدا(ص) این مرد پدرم را به قتل رساند. امام زین العابدین(علیه السلام )از متهم حقیقت را پرسید، آن مرد نیز اعتراف به قتل نمود. امام حکم به قصاص داد، اما از فرزند مقتول درخواست بخشش نمود و فرمود: چون عفو، ثواب و أجر بسیاری از سوی پروردگار دارد، از قتل وی درگذر. فرزند مقتول به عفو راضى نشد. امام سجاد(علیه السلام )رو به وى نمود و گفت اگر این مرد بر تو حقّی دارد باید به یاد آرى و این جنایت را بر وی ببخشى و او را به بهانه آن حقّ نکشى، و به خاطر این گناه از خدا برایش طلب بخشش نمایى و او را برای این جرایم عفو کنی. آن مرد گفت: ای فرزند رسول خدا(ص) او بر من حق دارد، اما آن‌قدر نیست که به خاطر آن او را عفو نمایم و از خون پدرم درگذرم. امام(علیه السلام )فرمود: از او چه می‌خواهى؟ گفت: اگر اراده شما باشد که من به همان حقّ اندک او با وی مصالحه به دیه کنم و از قصاصش درگذرم، من نیز صلح کردم و او را عفو نمودم. حضرت سجاد پرسید: حقّ او در ذمّه شما چیست؟ گفت: وی توحید خداى مجید و نبوّت حضرت رسول(ص) و امامت علىّ بن أبى طالب و أئمّه معصومین(علیه السلام )را به من آموخت. امام(علیه السلام )فرمود: آیا به نظر شما این کفایت از خون پدرت نمی‌کند؟! و اللَّه به خداى عالم که این تعلیم حقایق دین و آداب شریعت، به خونبهای تمام مردم زمین از أوّلین و آخرین – غیر از انبیای مرسل و ائمه معصوم- اگر کشته شوند می‌ارزد، امابه خونبهای أنبیاى مرسلین و أئمّه معصومین(علیه السلام )کفایت نمی‌کند. آیا به دیه راضی می‌شوی؟! گفت: بله. 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🏴 15 شوال علیه السلام تسلیت باد (توصیف حضرت ، زیارتنامه و مداحی) 👇 🎥 yon.ir/a2Gq7 🎥 yon.ir/NV5ev 🎥 yon.ir/ZEhWV 🎥 yon.ir/97UHb 🎥 yon.ir/YbkZm 🎥 yon.ir/xPzST 🎥 yon.ir/70HXc 📋 yon.ir/SWNr7 ⏪ رازی در سینه ام حبس است؛ که خواب را برمن حرام کرده! و تا این راز به اهلش نرسد، مأموریت من، ناقص است ... رازی که سخت ترین آزمون امّت پیامبر است و روزی در پسِ پرده ری ، فاش می شود... ⬅️ استاد 👇 🎥 yon.ir/5e4YV 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏زیارت علیه السلام - آیت الله ره 📋آیت‌الله بهجت رحمه‌الله هر سال وقتی مشرف می‌شد برای مشهد، قبلش به زیارت حضرت عبدالعظیم در شهرری مشرف می‌شد. حتی دیگران را هم سفارش می‌کرد. حتی یادم هست چند نفر از دوستان خواستند مشرف بشوند کربلا، چند روز در مرز مهران معطل شدند و درست نشد بروند. وقتی برمی‌گشتند، آقای بهجت فرمودند: «به اینها پیغام بدهید قبل از اینکه بیایند قم، بروند زیارت حضرت عبدالعظیم، که ثواب زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام را به اینها بدهند». 📋ایشان به‌سبب کثرت علاقه به زیارت امام هشتم علیه‌السلام از همان سال‌های پیش از ١٣۵٠، مقید بودند که تابستانها را در محضر مبارک آن حضرت باشند. مقید بودند که وقتی به تهران می‌رسند به زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام نیز مشرف شوند. گاهی هم در تهران به منزل ما تشریف می‌آوردند. گاهی که در خدمت ایشان به زیارت می‌رفتیم، میدیدم که این عالم بالله دست میمالد به پای ضریح و میکشد به چشم و صورت خودش. هر سه بزرگوار [حضرت عبدالعظیم، امام‌زاده حمزه و امام‌زاده طاهر علیهم‌السلام] را زیارت می‌کرد. گاهی نهار در منزل از ایشان پذیرایی می‌کردیم و گاهی شب هم میماندند؛ چون آن موقعها با ماشین میرفتند. در برگشت هم باز برای زیارت به شهرری می‌آمدند. یک دفعه که از مشهد تشریف آورده بودند، قبل از اذان صبح رسیدند. آن‌قدر بی‌آلایش و بزرگوار بودند که به علی آقا اجازه ندادند درِ منزل ما بیاید که مبادا برای ما مزاحمتی باشد. میروند پشت درب صحن، عبایشان را پهن میکنند و همان‌جا مینشینند تا درها باز بشود و به حرم مشرف شوند. این جور در توسلشان به ائمه اطهار و عزیزانی که وابسته به ائمه اطهار بودند قوی بودند. برای حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام عظمت و احترام خاصی قائل بودند؛ نه از نظر امامزاده بودنش، بلکه از نظر اینکه حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام به مقامات عرفان و توحید رسیده بود. یعنی امامزاده بودن یک جهتش بود و مزید بر آن، عالم بالله بودن حضرت عبدالعظیم بود. 📋حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی بهجت می‌گوید: در مسافرت‌هایی که همراه آقا از تهران می‌گذشتیم، اصرار داشتند که به حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام مشرف شوند؛ هم در مسیر رفت و هم در بازگشت. از جمله در سفر به مشهد مقدس اصرار داشتند که سر راه باید به حرم حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام برویم و می‌فرمود: «اهل تهران اگر هفته‌ای یک مرتبه به زیارتش نروند، جفا کرده‌اند». از مشهد که برمی‌گشتیم، باز اصرار داشت که به زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام برویم. برخی اوقات ما خسته راه بودیم و اسباب سفر مزاحممان بود، ولی ایشان از زیارت منصرف نمی‌شد. حتی یک بار اتفاق افتاد که ما حدود ساعت ۱۲ شب به تهران رسیدیم؛ حرم حضرت عبدالعظیم را بسته بودند. به در دیگری که در کوچه‌ای خلوت قرار داشت رفتیم، آن هم بسته بود. ایشان در آنجا پیاده شدند و کنار در قدری توقف نمودند. فکر کردیم زیارت مختصری کرده، برمی‌گردیم، ولی بعد از چند سلام و تحیت، عبا را از دوش برداشته، کنار درب صحن انداختند و روی آن قرار گرفتند و گفتند: «همین‌جا می‌مانیم تا در حرم باز شود!». وضو گرفتند و نزدیک اذان که در باز شد، رفتند داخل حرم. در سفرهای بعدی مسافرخانه می‌گرفتیم که آن‌طور پشت در به انتظار نمانیم و گاهی به منزل برخی ارادتمندان ایشان می‌رفتیم. 🔗 کانال انس با 🆔 @sahife2
1_38780387.mp3
576K
👤ّآیت الله علیه السلام واسطه فیض 🔗کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) برای خود و دوستدارانش: 🔹اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ🔹 🔸اى خداوند ما را به بخشش خود از بخشش بخشندگان بى نياز كن و گسستن ديگران را از ما به پيوستن خود جبران فرما تا با بخشش تو سوى كسى نگراييم و با احسان تو از منع ديگران نهراسيم🔸 O God, remove our need for the gifts of the givers through Thy gift, spare us the loneliness of those who break off through Thy joining, that we may beseech no one along with Thy free giving, that we may feel lonely at no one's absence along with Thy bounty! 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
32.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#صحیفه_سجادیه #دعا_پنجم_6 🔹 اکتفا کن به صله‌ با پروردگار، بگذار همه دنیا منزوی کنند تو را! 🔹« این دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه #بحر_مواج معارف اسلامی است. شما این دعای اوّل صحیفه‌ی سجّادیّه را که در[باره‌ی] توحید است نگاه کنید، دعای دوّم را که درباره‌ی پیغمبر است نگاه کنید، دعای سوّم را که درباره‌ی مؤمنین است نگاه کنید، ببینید اصلاً چه هست؛ دعای پنجم صحیفه‌ی سجّادیّه: «اللَّهُمَّ أَغْنِنی عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک، وَ اکفِنی وَحْشَةَ الْقَاطِعِینَ بِصِلَتِک» اینها حرفهای خیلی مهمّی است؛ قطع قاطعین شما را وحشت‌زده نکند وقتی به خدا متّصلید. اینکه میگوید «وَ اکفِنی» این در واقع دارد درس میدهد به ما؛ فقط خواستن از خدا نیست، خواستن از خدا هم هست امّا فقط آن نیست. دارد به ما میگوید شما اکتفا کن به صله‌ی با پروردگار. بگذار همه‌ی دنیا [ارتباطشان را] قطع کنند، به قول خودشان [تو را] منزوی کنند. به درک! انزوای آنها چه ضرری به ما میزند؟ حالا از انزوا خارج شدیم، چه خیری بردیم؟ حالا مثلاً از انزوا خارج شدیم، کجاست [آن منفعت]؟ چه فایده‌ای را از خروج از انزوا [بردیم]؟ اینها ببینید معارف اسلامی است. «أَغْنِنی عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِک» هبه‌ی تو مهم است، بخشش تو مهم است، هبه‌ی وهّابین چه اهمّیّت دارد که به ما هبه کنند و بخشش کنند و کمک کنند؟ غرض [اینکه] اینها یک دنیایی است. » (مقام معظم رهبری ) 🙏 اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ .. 👇 ➡️ yon.ir/NwPbW #پنجم #خود_دوستدارانش 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
❇️« دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه بحر موّاج معارف اسلامی است... این دعاهایی که در صحیفه ‌ی سجّادیّه است معارف است. این معارف را بخوانید، اینها را یاد بگیرید تا بتوانید ان‌شاءالله وظیفه را انجام بدهید.» 🌺 مقام معظم رهبری 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🔹 برخي از گناهان و آثار آنها قسمت اول ✔️ در روايت زیر ، تقريباً به هفتاد و پنج گناه، از جانب حضرت امام زين العابدين عليه السّلام اشاره شده كه مورث اقسام نقمتها در دنياست. امّا نقمتهائى كه هر يك از اين گناهان در آخرت دارد و در قرآن مجيد و روايات به آن اشاره رفته شرحش مساوى با مثنوى هفتاد من كاغذ خواهد شد. 👇 ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تُورِثُ النَّدَمَ: قَتْلُ النَّفْسِ الَّتى حَرَّمَ اللّهُ; قالَ اللّهُ فى قِصَّةِ قابيلَ حينَ قَتَلَ أخاهُ فَعَجَزَ عَنْ دَفْنِهِ: «فَأصْبَحَ مِنَ النّادِمينَ» ، وَ تَرْكَ صِلَةِ الرَّحِمِ حينَ يَقْدِرُ، وَتَرْكُ الصَّلاةِ حَتّى يَخْرُجَ وَقْتُها، وَتَرْكُ الْوَصِيَّةِ وَ رَدِّ الْمَظالِمِ، وَمَنْعُ الزَّكاةِ حَتّى يَحْضُرَ الْمَوْتُ وَيَنْغَلِقَ اللِّسانُ: ◀️ گناهانى كه باعث پشيمانى و ندامت است: ريختن خون انسان كه خداوند آن را حرام فرموده; حضرت حق در داستان قابيل كه در مقام كشتن برادرش هابيل برآمد و از دفن وى عاجز ماند مى فرمايد: «پس از قتل از طايفه نادمين شد»، و ترك صله رحم در زمان قدرت، وترك نماز تا وقت بگذرد، و ترك وصيّت، و ترك ردّ مظالم، و منع كردن زكات تا وقت حضور مرگ و بسته شدن زبان. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تُزيلُ النِّعَمَ: عِصْيانُ الْعارِفِ، وَالتَّطاوُلُ عَلَى النّاسِ، وَالاِستهزاءُ بِهِمْ، وَالسُّخْرِيَّة ذ مِنْهُم: ◀️ گناهانى كه باعث زوال نعمت است: با علم و عرفانِ به گناه مرتكب گناه شدن، تعدّى و تجاوز به حقوق مردم، ريشخند كردن انسانها، خوار نمودن افراد. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تَدْفَعُ النِّعَمَ: إظْهارُ الاِفْتِقارِ، وَالنَّوْمُ عَلى صَلاةِ الْعَتَمَةِ، وَ عَنْ صَلاةِ الْغَداةِ، وَاسْتِحْقارُ النِّعَمِ، وَشَكْوَى الْمَعْبودِ عَزَّوَجَلَّ: ◀️ گناهانى كه نمى گذارد نعمت به انسان برسد: اظهار فقر و احتياج، خواب ثلث اول شب كه باعث از دست رفتن نماز است، خوابيدن تا قضا شدن نماز صبح، كوچك شمردن نعمت، و شكايت و گلايه از حضرت معبود عزّوجلّ. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تَهْتِكُ الْعِصَمَ: شَرْبُ الْخَمْرِ، وَلَعْبُ الْقِمارِ، وَتَعاطى ما يُضْحِكُ النّاسَ، وَاللَّغْوُ، والْمُزاحُ، وَذِكْرُ عُيُوبِ النّاسِ، و مُجالةُ أهْلِ الشُّرْبِ. ◀️ گناهانى كه باعث پرده درى مى گردد: شرابخوارى، قمار بازى، انجام كارى كه به ناحق مردم را بخنداند (دلقكبازى)، كار بيهوده، شوخى بيجا، گفتن عيوب مردم، و معاشرت با شرابخواران. 👈 ادامه دارد .... 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 برخي از گناهان و آثار آنها قسمت دوم ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاءَ: تَرْكُ إغاثَةِ الْمَلْهُوفِ، وَتَرْكُ مُعاوَنَةِ الْمَظْلُومِ، وَتَضْييعُ الأمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَالنَّهْىِ عَنِ الْمُنْكَرِ: ◀️ گناهانى كه باعث نزول بلاست: ترك فريادرسى نسبت به انسان دلسوخته گرفتار، و ترك يارى مظلوم، و ضايع كردن امر به معروف و نهى از منكر. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تُديلُ الأعْداءَ: الْمُجاهَرَةُ بِالظِّلْمِ، وَإعْلانُ الْفُجُورِ، وَ إباحَةُ الْمَحْظُورِ، وَعِصْيانُ الاْخْبارِ، وَالاِْنْقِيادُ إلَى الاْشْرارِ: ◀️ گناهانى كه باعث پيروزى دشمنان است: آشكارا ظلم كردن، معصيت در برابر همگان، حلال دانستن حرام، سرپيچى از خواسته نيكان، اطاعت از بدكاران. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تُعَجِّلُ الْفَناءَ: قَطيَعةُ الرَّحِمِ، وَالْيَمينُ الْفاجِرَةُ وَالأقْوالُ الْكاذِبَةُ، وَالزِّنا، ودُّ طُرُقِ الْمُسْلِمينَ، وَادِّعاءُ الاْمامَةِ بِغَيْرِ حَقٍّ: ◀️ گناهانى كه باعث مرگ زودرس است: قطع رحم، سوگند دروغ، گفتار به كذب، زنا، بستن راه مسلمين، و ادّعاى بيجاى رهبرى. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تَقْطَعُ الرَّجاءَ: الْيَأسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ، وَالْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ، وَالثِّقَةُ بِغَيْرِ اللّهِ تَعالى، وَالتَّكْذيبُ بِوَعْدِ اللّهِ: ◀️ گناهانى كه باعث قطع اميد از رحمت حق است: نااميدى از رحمت حضرت رب، دلسردى از عنايت حق، تكيه به غير پروردگار متعال، تكذيب وعده الهى. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تَكْشِفُ الْغِطاءَ: الاِْسْتِدانَةُ بِغَيْرِ نِيَّةِ الاْداءِ، وَالاْسْرافُ فِى النَّفَقَةِ، وَالْبُخْلُ عَلَى الأهْلِ وَالاْوْلادِ وَ ذَوِى الاْرْحامِ، وَسُوءُ الْخُلْقِ، وَقِلَّةُ الصَّبْرِ، وَاسْتِعْمالُ الضَّجَرِ وَالْكلِ، وَالاِْستِهانَةُ بِأَهْلِ الدِّينِ: ◀️ گناهانى كه باعث برداشته شدن پرده حرمت بين حق و عبد است: وام گرفتن با نيّت بازنگرداندن، اسراف در خرج، بخل ورزى نسبت به اهل و اولاد و خويشان، بدخلقى، كم صبرى، اقامت در فضاى تنبلى كسالت، سبك شمردن اهل دين. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ: سُوءُ النِّيَّةِ، وَخُبْثُ السَّريرَة، وَالنِّفاقُ مَعَ الاْخْوانِ، وَتَرْكُ التَّصْديقِ بِالاْجابَةِ، وَتَأخيرُ الصَّلاةِ الْمَفْرُوضَةِ حَتّى تَذْهَبَ أوْهاتُها، وَتَرْكُ التَّقَرُّبِ إلَى اللّهِ عَزَّ وجَلَّ بِالْبِرِّ وَالصَّدَقَةِ، وَاسْتِعْمالُ الْبَذاءِ وَالْفُحْشِ فِى الْقَوْلِ: ◀️ گناهانى كه باعث عدم استجابت دعاست: بدى نيّت، آلودگى باطن، دوروئى با برادران دينى، باور نداشتن اجابت دعا از جانب حق، تأخير نماز واجب تا از بين رفتن وقت آن، ترك نيكيهائى كه سبب تقرّب به حق است، ترك صدقه، ناسزا و فحش در گفتار. ⬅️ وَالذُّنُوبُ الَّتى تَحْبِسُ غَيْثَ السَّماءِ: جَوْرُ الْحُكّامِ فِى الْقَضاءِ، وَشَهادَةُ الزُّورِ، وَكِتْمانُ الشَّهادَةِ، وَمَنْعُ الزَّكاةِ وَالْقَرْضِ وَلْماعُونِ، وَقِساوَةُ الْقُلُوبِ عَلى أهْلِ الْفَقْرِ وَالْفاقَةِ، وَظُلْمُ الْيَتيمِ وَالاْرْمَلَةِ، وَانْتِهارُ السّائِلِ وَ رَدُّهُ بِاللَّيْلِ: ◀️ گناهانى كه باعث حبس باران است: ستم داوران در مسأله قضاء، شهادت بناحق، كتمان شهادت، منع زكات و قرض، منع اشيائى از قبيل ظرف، فرش و اثاث و آنچه مردم و بخصوص همسايگان بدان نيازمندند، سختدلى نسبت به اهل فقر و فاقه، ستم بر يتيم و بيوه زنان و تهيدستان و بيچارگان، راندن سائل به قهر و تلخى، رد كردن حاجتمند به وقت شب. 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه #دعا_نهم_6 🔹اللهم وَ أَعْمِ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا عَمَّا خَالَفَ مَحَبَّتَكَ، وَ لا تَجْعَلْ لِشَيْءٍ مِنْ جَوَارِحِنَا نُفُوذا فِى مَعْصِيَتِكَ🔹 🔸 خداوندا چشم دل ما را از هر چه دوست ندارى نابينا گردان و نافرمانى را در هيچ يك از اعضاى ما راه نده🔸 #نهم #مغفرت 🔸 رسول گرامی اسلام صلّى اللّه عليه و آله : ⬅️كلُّ عَيْن باكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيامَةِ إلاّ ثَلاثَةَ أعْيُن: عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللّهِ، وَعَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللّهِ، و َعَيْنٌ شَهَرَتْ فى طاعَةِ اللّهِ ⬅️هر چشمى در قيامت گريان است مگر سه چشم: چشمى كه از خشيت خدا بگريد، ديده اى كه از نامحرم فرو افتد، چشمى كه در طاعت خدا بيدار بماند. 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🔸 در دعای پنجم حضرت سجاد علیه السلام می‌فرماید: «وَ يَا مَنْ تَظْهَرُ عِنْدَهُ بَوَاطِنُ الْأَخْبَارِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْضَحْنَا لَدَيْكَ» ای خدایی که باطن همه چیز نزد تو ظاهر است. برای ما غیب است و برای خدا همه شهود است. یعنی واقعیت‌ها پنهان نیست. از همه چیز خبر دارد. ای خدایی که در نزد تو تمام باطن‌ها هویدا و آشکار است. بر پیغمبر و آلش درود بفرست و ما را مفتضح نکن و آبروی ما را حفظ کن. حضرت علی(ع) فرمود: «و لا تَهتكوا أستاركم عند مَن يَعلم أسراركم» خدایی که اسرار شما را می‌داند دیگر شما پرده دری نکنید. در این دعا هم می‌گوییم: خدایا ما را مفتضح نکن، پرده دری نشود. «اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ» به جای اینکه من دست به این و آن دراز کنم و التماس کنم، خدایا تو مرا بی نیاز کن. تو خودت به من هبه بده، من بی نیاز بشوم از اینکه در خانه دیگران را بزنم و التماس کنم. «وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ» افرادی که قطع می‌کنند، ما امید به آنها بستیم، به ما نمی‌دهند الحمدلله. یک روایت زیبایی است خدا فرمود: به عزت و جلالم من امید هرکس که به غیر من امید ببندد، قطع می‌کنم. به فرزندت، به پدر و مادرت، به رئیست، به کارمندانت، افرادی که آدم دل بسته و امید دارد، بچه بزرگ می‌شود اما همین بچه زمین می‌زند. در روایت داریم رزق مؤمن را از راهی که فکر و گمان نمی‌کند، می‌رساند. به یک جایی قشنگ دل می‌بندد، خدا می‌خواهد شرک زدایی کند. این بت‌های امید را بشکند. لذا فرمود: به عزت و جلالم امید هرکس که به غیر من دل ببندد و امیدوار باشد، امیدش را قطع می‌کنم. بچه‌ای که خیلی به آن امیدوار هستی، خدا می‌گوید: چرا به من تکیه نمی‌کنی و به این تکیه می‌کنی؟ چرا به شخص و مخلوق و کسی که فانی و مردنی است و محتاج است، در صحیفه سجادیه جمله خیلی زیبایی است. امام سجاد(ع) می‌فرماید: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَي الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» (صحيفهالسجادية (ع)، ص 134) اینکه آدم محتاج و گدا برود در خانه محتاجی را بزند این سفاهت است. آدم نزد غنی مطلقی برود که فقط دهندگی دارد و هیچ احتیاجی ندارد. این سنت خداست. هرکس به غیر من دل ببندد، او را به خاک ذلت می‌نشانم که این قطع شود و بریده شود و به سمت من بیاید. لذا اینجا می‌فرماید: «وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ» خدایا افرادی که با ما صله‌شان را قطع می‌کنند، دست رد به سینه ما می‌زنند، در دل ما وحشت ایجاد می‌شود، شما این وحشت ما را کفایت کن، با صله‌ای که خودت مستقیم به ما می‌دهی. در وصیت‌هایی که حضرت علی به امام حسن دارند که به نامه سی و یکم معروف است، یک جمله‌اش این است، حضرت می‌فرماید: «ان استَطَعتَ» اگر توان داری بین خودت و خدای خودت هرچه اسباب و وسیله قرار ندهی این کار را بکن. یعنی احتیاجات را مستقیم از خدا بخواه. «وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ» طوری ما را با اعتماد و توکل به خودت قرار بده که با بذل و بخشش تو ما میل و رغبت به کسی پیدا نکنیم. در خانه محرم و نامحرم و مرد و نامرد را بزنیم. به قول حافظ می‌گوید: «بر در ارباب بی مروت دنیا چند نشینی که خواجه کی به در آید» برو نزد خدا و از خدای بزرگ بخواه. طوری صله به ما بده که ما رغبت نکنیم به احدی با بذل و بخشش تو «وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ» طوری به ما بخشش بفرما که هیچ وحشتی نداشته باشیم. در دعای پنجم هر بخشی را وارد شویم خیلی حرف دارد. من دلم نمی‌آید از تک تک اینها بگذرم. 👤استاد (متن کامل بیانات ایشان در برنامه سمت خدا) 👇 📋 yon.ir/sAs4H 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
97-02-03(farahzad).mp3
11.71M
🔸 در دعای پنجم حضرت سجاد علیه السلام می‌فرماید: «وَ يَا مَنْ تَظْهَرُ عِنْدَهُ بَوَاطِنُ الْأَخْبَارِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَفْضَحْنَا لَدَيْكَ» «اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ » «وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ» 👤استاد در برنامه سمت خدا (متن کامل) 👇 📋 yon.ir/sAs4H 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔸در دعاي پنجم صحيفه در اواسط دعا يكي از درخواست‌ها اين است: « 🔸 اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِكَ، وَ اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ حَتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ.» «خدايا !‌ افراد زيادي وهاب هستند و به من عطاياي زيادي مي‌دهند، ( وهاب كسي است كه زياد هديه مي‌دهد، هبه به عطيه‌اي گفته مي‌شود كه خالص از عوض و غرض است،) نه در قبال لطف من ، هديه مي‌دهد و نه در قبال هديه، انتظاري دارد، برخي بندگان تو خالصانه به من هديه مي‌دهند، امّا من از تو مي‌خواهم مرا مشغول به هبه خودت سازي و از هبه‌هاي مردم بي‌نيازم كني چون اگر من خودم را محتاج هديه هديه دهندگان ببينم چه بسا گاهي به جهت ميل اينها، حقي را باطل كنم، يا باطلي را حق جلوه دهم. اين نكته دو طرف دارد: اين به اين معنا نيست كه ما به يكديگر هديه بالاعوض و بلاغرض ندهيم، اتفاقاً وقتي هديه بلاعوض و بلاغرض باشد، متصف به صفت واهب خدا شده‌ايم، كاري بسيار زيبايي است و نفس هديه دادن نه تنها مشكل ندارد بلكه در شمار فضايل اخلاقي است. امّا خدايا من احساس نياز و تعلق به اين هديه ها نكنم و مرا بي‌نياز كن از هديه، هديه دهندگاني كه به من خالصانه هديه مي‌دهند. خدايا! تنها تو مي‌ماني « 🔸 و اكْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِينَ بِصِلَتِكَ » خدايا ! كفايت كن ما را ، تأمين كن ما را از وحشت قطع كنندگان ، بواسطه پيوستي كه تو به ما داري. بطور مثال انسان از اينكه بچه‌ها بزرگ مي‌شوند و ازدواج مي‌كنند و از كنار ما مي‌روند ، نگران مي‌شويم البته اين درجه پايين آن است. يك مقدار عميق‌تر كه مي‌شويم به دليل يكسري امور اعتقادي ازبرخي افراد جدا مي‌شويم. اجمالاً‌ به دلايل مختلف جدايي بين ما و برخي خلايق پيش مي‌آيد. گاهي اين قطع ، مرگ است با تصور مرگ يك نفر، وحشت مي‌كنيم گاهي اين قطع، هجرت وابستگان است فرزند شما به شهر ديگري مي‌رود، وحشت قطع او را داريد. هنوز نرفته نگران قطع از او هستيد، گاه دلايل ديگري است اجمالا ً اطرافيان ما ممكن است به دلايل مختلف از ما جدا شوندو ما نگران اين شرايط هستيم. فرض كنيم وضعيت ما بسيار خوب و تنظيم است، نه كسي از ما بريده نه ما از كسي ، امّا وقتي مرا در قبر مي‌گذارند همه به دنبال كار خود مي‌روند، اينها قاطعين از من هستند. خدايا ! آنقدر تو به من پيوست داشته باش كه اصلا نگراني قطع، قطع كنندگان را نداشته باشم. خود وحشت اين امر، خيلي دردناك است ، خدايا آنقدر تو به من صله و پيوست داشته باش كه من وحشت اين جدايي را نداشته باشم و عرض كنم: سر خم مي ‌سلامت شكند اگر سبويي خدا تو در هر شرايطي برايم بماني و در هر شرايطي تو را از دست ندهم. خدايا!‌ مرا آزاده تربيت كن « 🔸 حتَّى لَا نَرْغَبَ إِلَى أَحَدٍ مَعَ بَذْلِكَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِكَ » لف و نشر مرتب دارد، يعني قسمت اول بر مي‌گردد به هبه و قسمت دوم بر مي‌گردد به وحشت قاطعين، يعني خدايا چندان تو به من هبه بده كه با هبه دادن‌هاي تو ، رغبتي و احساس نيازي به خلق تو نداشته باشم، آنقدر تو به من پيوست داشته باش كه من نگرانيِ گسستِ هيچ يك از خلق تو را نداشته باشم. بسياري از افراد وقتي خود را ارزشيابي مي‌كنند ، متوجه مي‌شوند كه گرفتار و اسيرند ، گاه اسير لطف ديگران، گاه اسير برخي غصه‌هايي كه هنوز پيش نيامده! چرا ؟ چون رابطه را با آن يگانه درست نكرده‌اند . خدايا !‌ مرا آزاده تربيت كن ، هيچ دغدغه و هيچ لطفي مرا در دام خود گرفتار نكند. من فقط اسير تو باشم و بس. معلوم است قابليت و ظرفيت آن را هم داريم، اگر اين امر امكان نداشت كه حضرت اين دعا را براي دوستان و اهل ولايت بيان نمي‌كردند. 👤 سرکار خانم استاد از اساتید حوزه علمیه 📋 yon.ir/6l5hq 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🔸 #کتاب «صحیفه سجادیه» شامل ادعیه مربوط به امام سجاد (علیه السلام) ،‌ در قالب #کتاب_گویا بر روی سایت اینترنتی #ایران_صدا 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود این کتاب به نشانی اینترنتی زیر مراجعه کنند 👇 📋 yon.ir/zXVJV 👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🔸 اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِینَ بِهِبَتِکَ، وَ اکْفِنَا وَحْشَةَ الْقَاطِعِینَ بِصِلَتِکَ حَتَّی لَا نَرْغَبَ إِلَی أَحَدٍ مَعَ بَذْلِکَ، وَ لَا نَسْتَوْحِشَ مِنْ أَحَدٍ مَعَ فَضْلِکَ... اللَّهُمَّ إِنَّمَا یَکْتَفِی الْمُکْتَفُونَ بِفَضْلِ قُوَّتِکَ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ محمدٍ، وَ اکْفِنَا، وَ إِنَّمَا یُعْطِی الْمُعْطُونَ مِنْ فَضْلِ جِدَتِکَ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعْطِنَا، وَ إِنَّمَا یَهْتَدِی الْمُهْتَدُونَ بِنُورِ وَجْهِکَ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اهْدِنَا... اللَّهُمَّ کِدْ لَنَا وَ لَا تَکِدْ عَلَیْنَا، وَ امْکُرْ لَنَا وَ لَا تَمْکُرْ بِنَا، وَ أَدِلْ لَنَا وَ لَا تُدِلْ مِنَّا. 🔸 فقراتی از دعای پنجم صحیفه سجادیه توسط مقام معظم رهبری در پایان مراسم عزاداری فاطمیه در تاریخ 20 بهمن 1397 ( متن و صوت کامل - بخوانید و بشنوید) 👇 📋 yon.ir/jI0wH 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪ #انس_با_قرآن ⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ #ختم_قرآن کریم 👈 روزی یک صفحه #صفحه_116 🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2