شرح ( اللهم ... وَ تَوِّجْنِي بِالْكِفَايَةِ وَ سُمْنِي... ) @SAHIFE2.pdf
466.9K
♦️ #شرح #دعا_بیستم_22
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ تَوِّجْنِى بِالْكِفَايَةِ، وَ سُمْنِى ....
🔹 خدايا! بر محمد و آلش درود فرست، و تارك وجودم را به تاج كفايت بياراى، و به حسن سرپرستى، بلند مرتبهام گردان، و مرا صدق هدايت بخش، و به گشايش در امور زندگى آزمايشم مكن، و آرامش نيكو به من عطا فرما، و زندگيم را دشوار و سخت قرار مده، و دعايم را به من بر مگردان؛ برگرداندنى تلخ و ناهنجار، همانا من براى تو ضدى در اعتقادم قرار نمىدهم، و با تو همانند و شبيهى نمىخوانم.
👤 شرح مرحوم آیت الله #خوشوقت ره 👇
📋 امام علیه السلام در دعا میفرماید: از خدا بخواه که فرصت به تو بدهد تا همیشه گرفتار نباشی. اینکه اسلام دستور به هشت ساعت کار داده و بقیه را آزاد گذاشته، به خاطر همین فرصت است که انسان همیشه گرفتار نباشد. بعضیها مشغلهشان زیاد است و وقت خواب هم گرفتارند. نه روز فرصت دارند و نه شب. همیشه ذهنشان مشغول و ناراحت است. این عذاب و بلایی است که اغلب، انسان به دست خودش فراهم میکند و گاهی هم دیگران برای انسان فراهم میکنند. کسانی مثل ستمگران، ظالمان، کسانی که اجیرند، کسانی که قلم به دست هستند و کسانی که زبانشان از دشمنان اسلام است هم گاهی برای انسان گرفتاری و مشغله فراهم میکنند. ولی غالب آن به دست خود انسان است. امام ع میفرماید: خدایا! کاری کن که من فرصت داشته باشم و آرامش و آسایش داشته باشم که بتوانم در این آرامش و آسایش، به فکرهایی بپردازم که به درد زندگی آیندهام میخورد.....
دعا #بیستم
🖋کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️چرا ما مثل اولیای الهی ، حال عبادت _نداریم؟
♦️لعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِیأَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِیأَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی
دعا #ابوحمزه
🖋کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️چرا ما مثل اولیای الهی ، حال عبادت _نداریم؟
♦️ بدرستی که ما برای هر کاری حال داریم، اما هنگام نماز و قرآن و این جور اعمال، بی حال میشویم!!!!!
🔵 دوستان نگاهی به دعای ابوحمزه ثمالی بندازیم .....
💠 امام سجاد علیه السلام عوامل بی حالی در عبادت را شمردند:
🙏 اللَّهُمَّ إِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلاَةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُکَ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَسَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ سَیِّدِی لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِیأَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِیأَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی
🔵 خدایا هر وقت گفتم الآن آماده شدم و در پیشگاهت به نماز ایستادم و قصد مناجات با تو را داشتم، چرتى بر من افکندى، و حال مناجات را از من گرفتى، مرا چه شده؟
🔵 هروقت گفتم درونم شایسته شد، و جایگاهم به جایگاه توبه کنندگان نزدیک گشت، برایم گرفتارى پیش آمد، بر اثر آن گرفتارى پایم لغزید و میان من و خدمت به تو مانع شد.
🔵 سرور من...
👈 شاید مرا از درگاهت راندهاى و از خدمتت عزل کردی
👈 یا مرا دیدهاى که حقّت را سبک میشمارم پس از پیشگاهت دورم ساختى
👈 یا شاید مرا از روى گردانان از خودت مشاهده کردى پس مرا مورد خشم قرار دادى
👈 یا شاید مرا در جایگاه دروغگویان یافتى، پس به دورم انداختى
👈 یا شاید مرا نسبت به نعمتهایت ناسپاس دیدى، پس محرومم نمودى
👈 یا شاید مرا از همنشینى با علما غایب یافتى، پس خوارم نمودى
👈 یا شاید مرا در گروه غافلان دیدى، پس از رحمتت نا امیدم کردى
👈 یا شاید مرا انس یافته با مجالس بیکارهها دیدى. پس مرا به آنان وا گذاشتى
👈 یا شاید دوست نداشتى دعایم را بشنوى، پس دورم کردی
👈 یا شاید به خاطر جرم و جنایتم، کیفرم نمودى
👈 یا شاید براى کمى حیایم از تو مجازاتم نمودی.
📚 فرازهایی از دعا #ابوحمزه
🖋کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ #طرح_حفظ_صحیفه_سجادیه ♦️لینک گروه کلاس مجازی " حفظ صحیفه سجادیه" در روزهای یکشنبه سه شنبه و جمع
👆کلاس ادامه ی حفظ دعای اول روز سه شنبه ساعت 16 تا 17 برپا شد ..
👈درس جدید 👇
#دعا_اول_11
#دعا_اول_12
لطفا شرکت فرمایید
http://eitaa.com/joinchat/2659581984Cf21b9b2fd8
طرح انس با نهج البلاغه @sahife2.pdf
504.9K
طرح #ختم_نهج_البلاغه
روزانه یک یا یک و نیم صفحه ترجمه
#روز_59
♦️ خطبه 143
♦️ نامه 39
♦️ حکمت 231 - 235
📱 لطفا بر اساس برنامه ی روزانه ی ما از روی #نرم_افزار #بلاغه و یا آدرسهای زیر در ختم ما مشارکت فرمایید .
📱 b2n.ir/97440
📱 b2n.ir/16895
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_25
◀️ ترس از نافرمانی خدا
- فَقَالَ (علیه السلام): يَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ، فَاحْذَرْهُ.
- امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: اى فرزند آدم زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى، بترس.
📜 1da.ir/IdEHbE
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🔆 امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: اى فرزند آدم زمانى كه خدا را مى بينى كه انواع نعمت ها را به تو مى رساند تو در حالى كه معصيت كارى، بترس.
◀️ از مهلت الهى بترس:
📋 امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیزش به گنهکاران مغرور هشدار مى دهد و مى فرماید: «اى فرزند آدم! هنگامى که مى بینى پروردگارت نعمت هایش را پى در پى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصیت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)»; (یَا بْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ).
گنهکاران سه دسته اند: گروهى آلودگى کمى دارند و یا اعمال نیک بسیار توأم با صفاى دل. خداوند این گروه را در همین جهان گرفتار مجازات هایى مى کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند.
گروه دیگرى گناهان سنگین تر و مجازات بیشترى دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند.
گروه سومى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند. منظور از عذاب استدراجى این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد. ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. این درست به آن مى ماند که شخصى ساعت به ساعت از شاخه هاى درختى بالا برود و هنگامى که به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوان هایش در هم بشکند.
قرآن مجید بارها به عذاب استدراجى اشاره مى فرماید; درباره گروهى از امت هاى پیشین مى گوید: ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختیم شاید بیدار شوند و تسلیم گردند... «(فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَىْء حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ); هنگامى که آنچه را به آنها تذکر داده شده بود به فراموشى سپردند درهاى همه چیز (از نعمت ها) را به روى آنها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) و در این هنگام همگى مأیوس شدند».
در سوره اعراف آیه 182 و 183 نیز مى خوانیم: «(وَالَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلى لَهُمْ إِنَّ کَیْدى مَتینٌ); و آنها که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج از جایى که نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد * و به آنها مهلت مى دهیم (تا مجازاتشان دردناک تر باشد) زیرا تدبیر من قوى (و حساب شده) است».
در کتاب شریف کافى از امام صادق(علیه السلام) چنین نقل شده: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْد خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَة وَیُذَکِّرُهُ الاِْسْتِغْفَارَ وَإِذَا أَرَادَ بِعَبْد شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَة لِیُنْسِیَهُ الاِْسْتِغْفَارَ وَیَتَمَادَى بِهَا; هنگامى که خداوند نیکى بندگى را بخواهد، به هنگامى که گناهى انجام مى دهد او را گوشمالى مى دهد تا به یاد توبه بیفتد و هنگامى که بدى براى بنده اى (بر اثر اعمالش بخواهد) هنگامى که گناهى مى کند نعمتى به او مى بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد و این همان چیزى است که خداوند متعال مى فرماید: «(سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ) بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی; ما آنها را تدریجا از آنجا که نمى دانند (به سوى عذاب) مى بریم با بخشیدن نعمت به هنگام گناه».
در اینجا این سؤال پیش مى آید که کار خداوند هدایت و بیدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن. در پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشت که توفیقات الهى بر اثر لیاقت هاست; گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شایستگى هدایت را از دست مى دهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لیاقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگین اند
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_25
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_نهج_البلاغه
♦️ ما میخواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، باید برگردیم به « #نهج_البلاغه »
📱 بحث در این است که یک انقلاب فرهنگی با همان معنایی که انقلاب دارد و با همان معنایی که فرهنگ دارد. یک انقلاب فرهنگی کی میتواند بوجود بیاید و به کجا میتواند متکی باشد؟ یقینا انقلاب فرهنگی باید به منابع فکری و آن منابعی که مکتب را برای ما تشریح میکنند متکی باشد ما نمیتوانیم امروز یک انقلاب فرهنگی بوجود بیاوریم. در حالی که منابع اسلامی اصیل و متون دست اول اسلامی را نخواهیم بار دیگر مطرح کنیم یا بهتر از آنچه تاکنون مطرح بوده است مطرح کنیم، امکان ندارد. آنکه میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حدیث کاری ندارد یا با کتب مدونهی حدیث، مثل اصول کافی و غیره که یکی هم نهجالبلاغه هست کاری ندارد، او در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست او ممکن است یک بدعت فرهنگی باشد. او ممکن است یک ایجاد رویهی جدیدی باشد که متکی به اصول و مکتب نیست و یقینا اگر یک تحول در حد یک دگرگونی متکی به اصول نرسد و نباشد آن را نمیتوان یک انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از او نمیشود انتظار داشت. ما میخواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید برگردیم به متون اسلام و از جملهی متون اسلام و جزء راقیترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترین و همهجانبهترین و خلاصه شگفتآفرینترین، نهجالبلاغه است. این جملهای که بعضی گفتهاند که دون کلام خدا و بالاتر از همهی کلامهای انسانها واقعا در مورد نهجالبلاغه مبالغه نیست یک واقعیت است. افسوس که مردم ما آشنا نیستند.
👤 #مقام_معظم_رهبری
#نهج_البلاغه_رهبری
@sahife2
تنبلی و بی حوصلگی_6.mp3
9.37M
#تنبلی و بی حوصلگی 6
🔅میشود شصت سال مسیرِ اشتباه را جبران کرد؛
اگــر تنبلی بگذارد ‼
تنبلی ،آفتی است که نه فقط مانع شروعِ حرکت انسان میشود، که مانعِ دور زدن او از مسیر اشتباه و بازگشت به مسیر صحیح هم میگردد.
مگـــر اینکه ....؟
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
👁کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆 «تأثیر منفی #تنبلی و بیحوصلگی، بر صبوری بر موضع حق و ادای حق»
👈 قالَ أبوعبدالله علیهالسلام: وَ إِیَّاکَ وَ خَصْلَتَیْنِ الضَّجَرَ وَ الْکَسَلَ فَإِنَّکَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ وَ إِنْ کَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّاً.
👈امام صادق علیه السلام : از دو خصلت بپرهیز: کمحوصلگى و تنبلى؛ زیرا اگر کمحوصله شوى بر حق صبر نمیکنی، و اگر تنبل شوی حق را ادا نمیکنی.
و #شرح_حدیث مقام معظم رهبری 👇
📋 1da.ir/3EXDzUaZ
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
OnvanBasri-03_13980916-20191207_LQ.mp3
6.01M
🔆 شرح حدیث #عنوان_بصری
جلسه 3
👤 آیت الله #مؤیدی
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 حدیث #عنوان_بصری
(لطف امام صادق(علیه السلام)به شیعیان) به همراه توسل #امام_زمان علیه السلام
👤 استاد #دانشمند
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔆 «گنجینه شب»
👈 قالَ الصّادِقُ (عَلَيهِ السَّلامُ) فی قَولِهِ (تَعالى): اِنَّ الحَسَناتِ يُذهِبنَ السَّيِّئاتِ؛ قَالَ: صَلاةُ اللَّيلِ تَذهَبُ بِذُنُوبِ النَّهار .
👈وقتی شما نماز شب میخوانید، گناهانی را که در روز انجام دادهاید، آنها را از بین میبرد؛ چه چیزی از این بهتر؟ اینکه اهل معنا و اهل معرفت و اهل سلوک، #نماز_شب را گنجینه و ذخیرهی تمامنشدنیای میدانند، به خاطر این است. این حالا جنبهی اخرویِ نماز شب است که گناهان را از بین میبرد؛ البتّه، گناهان آثار دنیوی هم دارند، آثار اخروی هم دارند؛ وقتی گناهان را از بین میبرد، یعنی آثار سوءِ دنیویِ گناهان را هم از بین میبرد. ولی خب، ناظر به جنبهی گناه است؛ یعنی جنبهی امر اخروی، امر مربوط به آخرت. لکن در مورد مسائل دنیا هم همین جور است؛ در روایاتی دارد که موجب گشایش رزق میشود ــ که این امر دنیوی است ــ و فواید فراوان دیگری.
👤 #شرح_حدیث مقام معظم رهبری 👇
📋 1da.ir/4cwHR
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2