eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/XKHl 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی ❇️ یا رب سببی ساز که یارم به سلامت بازآید و برهاندم از بند ملامت خاک ره آن یار سفرکرده بیارید تا چشم جهان بین کنمش جای اقامت فریاد که از شش جهتم راه ببستند آن خال و خط و زلف و رخ و عارض و قامت امروز که در دست توام مرحمتی کن فردا که شوم خاک چه سود اشک ندامت ای آن که به تقریر و بیان دم زنی از عشق ما با تو نداریم سخن خیر و سلامت درویش مکن ناله ز شمشیر احبا کاین طایفه از کشته ستانند غرامت در خرقه زن آتش که خم ابروی ساقی بر می‌شکند گوشه محراب امامت حاشا که من از جور و جفای تو بنالم بیداد لطیفان همه لطف است و کرامت کوته نکند بحث سر زلف تو #حافظ پیوسته شد این سلسله تا روز قیامت #حافظ_غزل_89 🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه 🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی به همراه شرح ❇️ نظر کردن شیر در چاه و دیدن عکس خود را و آن خرگوش را ♦️ چونک شیر اندر بر خویشش کشید در پناه شیر تا چه می‌دوید چونک در چه بنگریدند اندر آب اندر آب از شیر و او در تافت تاب شیر عکس خویش دید از آب تفت شکل شیری در برش خرگوش زفت چونک خصم خویش را در آب دید مر ورا بگذاشت و اندر چه جهید در فتاد اندر چهی کو کنده بود زانک ظلمش در سرش آینده بود چاه مظلم گشت ظلم ظالمان این چنین گفتند جملهٔ عالمان هر که ظالم‌تر چهش با هول‌تر عدل فرمودست بتر را بتر ای که تو از جاه ظلمی می‌کنی دانک بهر خویش چاهی می‌کنی گرد خود چون کرم پیله بر متن بهر خود چه می‌کنی اندازه کن مر ضعیفان را تو بی‌خصمی مدان از نبی ذا جاء نصر الله خوان گر تو پیلی خصم تو از تو رمید نک جزا طیرا ابابیلت رسید گر ضعیفی در زمین خواهد امان غلغل افتد در سپاه آسمان گر بدندانش گزی پر خون کنی درد دندانت بگیرد چون کنی شیر خود را دید در چه وز غلو خویش را نشناخت آن دم از عدو عکس خود را او عدو خویش دید لاجرم بر خویش شمشیری کشید ای بسا ظلمی که بینی در کسان خوی تو باشد دریشان ای فلان اندریشان تافته هستی تو از نفاق و ظلم و بد مستی تو آن توی و آن زخم بر خود می‌زنی بر خود آن دم تار لعنت می‌تنی در خود آن بد را نمی‌بینی عیان ورنه دشمن بودیی خود را بجان حمله بر خود می‌کنی ای ساده مرد همچو آن شیری که بر خود حمله کرد چون به قعر خوی خود اندر رسی پس بدانی کز تو بود آن ناکسی شیر را در قعر پیدا شد که بود نقش او آنکش دگر کس می‌نمود هر که دندان ضعیفی می‌کند کار آن شیر غلط‌بین می‌کند می‌ببیند خال بد بر روی عم عکس خال تست آن از عم مرم مؤمنان آیینهٔ همدیگرند این خبر می از پیمبر آورند پیش چشمت داشتی شیشهٔ کبود زان سبب عالم کبودت می‌نمود گر نه کوری این کبودی دان ز خویش خویش را بد گو مگو کس را تو بیش مؤمن ار ینظر بنور الله نبود غیب مؤمن را برهنه چون نمود چون که تو ینظر بنار الله بدی در بدی از نیکوی غافل شدی اندک اندک آب بر آتش بزن تا شود نار تو نور ای بوالحزن تو بزن یا ربنا آب طهور تا شود این نار عالم جمله نور آب دریا جمله در فرمان تست آب و آتش ای خداوند آن تست گر تو خواهی آتش آب خوش شود ور نخواهی آب هم آتش شود این طلب در ما هم از ایجاد تست رستن از بیداد یا رب داد تست بی‌طلب تو این طلب‌مان داده‌ای گنج احسان بر همه بگشاده‌ای - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ نظر کردن شیر در چاه و دیدن عکس خود را و آن خرگوش را قسمت اول ❇️چونک شیر اندر بر خویشش کشید در پناه شیر تا چه می‌دوید ♦️ ان وقت که شیر خرگوش را در اغوش کشید در پناه او به قرب چاه امد به محض مشاهده شیر و خرگوش به داخل چاه انعکاس خویش را در اب دیدند شیر به محض نگاه به اعماق چاه شیری را در حالیکه که خرگوش فربه ای در اغوش او بود مشاهده کرد شیر با دیدن عکس خویش در اب چاه به تصور اینکه ان شیر دشمن و رقیب ویست خرگوش را رها نمود و به عمق چاه جهشی نمود ❇️ در فتاد اندر چهی کو کنده بود زانکه ظلمش در سرش اینده بود ♦️ شیر در حقیقت گرفتار افکار و اعمال خویش گشت خداوند در قران کریم به کرات به مشاهده و تاثیر اعمال خوب و بد انسان در سرنوشت وی اشاره فرموده است و لاتزروا وازره اخری هیچ کس بار کسی دیگر را حمل نخواهد نمود از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو ز جو ادامه دارد ... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ نظر کردن شیر در چاه و دیدن عکس خود را و آن خرگوش را قسمت 2 ❇️چاه مظلم گشت ظلم ظالمان این چنین گفتند جملهٔ عالمان ♦️ به اعتراف تمامی عقلای عالم این اصل که ظلم ظالم مانند یک چاه عمیق و بسیار تاریک است ❇️هر که ظالم تر چهش با هول تر عدل فرموده ست.بتر را بتر ♦️ وادی انصاف و عدالت حضرت حق چنین حکم نموده است که هر انکس ظالم تر باشد در واقع چاه گرفتاری وی دارای ژرفایی بیشتری خواهد بود ❇️ای که تو از جاه ظلمی می‌کنی دانک بهر خویش چاهی می‌کنی ♦️ لذا ای کسی که بواسطه بقای جاه و حکومت خویش هر لحظه در فکر تعدی به دیگران هستی این حقیقت را بدان که ان چاه دامی بسیار سخت برای خویش فراهم نموده ای ❇️گرد خود چون کرم پیله بر متن بهر خود چه می‌کنی اندازه کن ♦️ ستمکار درست مانند کرم ابریشم است این حشره در حقیقت با تنیدن تارهای بیشتر موجب هلاکت خویش را فراهم میکند لذا انسان ظالم درست مانتد کرم ابریشم گرفتار ظلم خویش خواهد شد ❇️مر ضعیفان را تو بی‌خصمی مدان از نبی ذا جاء نصر الله خوان ♦️ ای انسان ستمگار هیچ وقت در این اندیشه نباش که ضعیفان بدون یاور هستند بهر است برای درک این حقیقت به کلام خدای مهربان قران کریم مراجعه نمایی سوره مبارکه نصر به صراحت اشاره و تاکید بر این واقعیت دارد که خداوند بنا بر وعده خویش به ستمدیدگان صدر اسلام پیروزی واقعی بر ستمکاران را فرموده است و این مهم در فتح مکه اتفاق افتاده است ❇️گر تو پیلی خصم تو از تو رمید نک جزا طیرا ابابیلت رسید ♦️ ای ظالم حتی اگر قدرت تو مانند فیل نیز باشد خدای متعال قادر است مانند اصحاب فیل بوسیله پرندگان ابابیل تو را نابود و مقهور خویش سازد داستان فیل به نص صریح قران در سوره مبارکه ای به همبن در قران هست الم کیف ربک ....الفیل... خلاصه داستان اینکه پادشاهی ظالم قصد تخریب خانه خدا را داشت او به همراه سپاهی بزرگ که همه سوار بر فیل بودند به مکه حمله نمود خدای بزرگ به ابابیل پرندگان بسیار نحیف دستور حمله به ان سپاه را صادر فرمودند هر پرنده مقدلری گل خشکیده که اتشین بود بر سر و صورت و بدن انان حمله و به مجرد اصابت به هلاکت میرسیدند در عصر حاضر همه شاهد سقوط دیکتاتوران قدرتمندی بودیم که هر کدام مجهز به ارتشهای بسیار قوی بودند ولی اراده پروردگار به مجازات و عبرت فیصله گشته بودند هر کدام متواری و نهایتا در دخمه های بسیار تاریک و زیر پلهای بیابان دستگیر گشتند و به مجازات بدست رعیت خویش شدند تاریخ در هر زمانی گواه این حقیقت هست که ظلم پایدار نیست مقوله ایست که حکومتها به کافر باقی ماند اما به ستم هرگز ادامه دارد ... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ نظر کردن شیر در چاه و دیدن عکس خود را و آن خرگوش را قسمت 3 ❇️ گر ضعیفی در زمین خواهد امان غلغل افتد در سپاه آسمان ♦️ مظلومان و ستمدیدگان چنانچه ناله ای کنند از وخامت و عظمت ان ستم در بین ملکوتیان اسمان غلغله ای بر پا میشود خداوند کریم میفرماید انگاه که مظلومی مورد تعدی قرار گیرد و او رو به اسمان نماید و پناهگاهی جز من نداشته باشد عذاب الهی نازل خواهد شد انبیا و اولیا بزرگتران مصداقان این حقیقت هستند انان مظلومان قوم خویشند و انگاه که طاقت انان طاق گردید و دست به اسمان بلند نمودند خدای قهار به خواسته انان از در اجابت وارد گردید و عذاب خویش را نازل فرمود اللهم انی اعوذ بک من شر الظالمین ❇️ گر بدندانش گزی پر خون کنی درد دندانت بگیرد چون کنی ♦️ مثلا چنانچه با دندانت مظلومی را جراحت وارد نمایی بموجب این تعدی دندانت اسیب بیند حال چه خواهی کرد ❇️شیر خود را دید در چه وز غلو خویش را نشناخت آن دم از عدو ♦️ شیر حکایت از فرط خشم افراط نمود و بدین سبب قادر به تشخیص خود از دیگری نشد در اموزه های دینی خشم شهوتی خطرناک است قوه غضبیه عجیب باعث سلب اختیار در افعال ادمی گردد خدای مهربان خوردندگان غیظ را محسن خطاب نموده والکاظمین الغیظ و العافین من الناس ان الله یحب المحسنین خوردن خشم و عفو کنندگان در هنگام انتقام جز نیکوکاران هستند و مورد محبت و پسند رب العالمین ❇️عکس خود را او عدو خویش دید لاجرم بر خویش شمشیری کشید ♦️ لذا شیر حکایت انعکاس خود در اب را دشمن پنداشت و ناگزیر بدان حمله ور گشت ❇️ای بسی ظلمی که بینی در کسان خوی تو باشد در ایشان ای فلان ♦️ بسیار صفات رذیله ای که در افعال دیگران مشاهده میکنی همان صفت متجلی در رفتار توست یکی از تاکیدات الهی خویشتن دیدن است انسان عاقل پیش از جستن عیوب دیگران به رفع ان در خویش میپردازد و یامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم خدای کریم در این ایه مبارکه فرمود امر به خوبی دیگران مینمایید در حالیکه خود را فراموس کرده اید ادامه دارد ... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ نظر کردن شیر در چاه و دیدن عکس خود را و آن خرگوش را قسمت 4 ❇️اندریشان تافته هستی تو از نفاق و ظلم و بد مستی تو ♦️ شاید صفات بد نفاق و ستم و طغیان ذاتی توست که ان را در ایینه جمال دیگران میبینی بقول معروف کافر همه را به کیش خویش پندارد ❇️آن توی و آن زخم بر خود می‌زنی بر خود آن دم تار لعنت می‌تنی ♦️در واقع مشاهدات تو انعکاس صفات ذاتی توست و لعن و نفرین دیگران لعنت خودت میباشد در قران کریم بارها انسان دارای صفت مذموم مذمت گردیده مثلا در ایات فراوانی در نکوهش دروغ گویان تاکید گردیده ویل للمکذبین وای بر دروغ گویان لذا قاری قران دروغ گو طبق همین امر به نفرین خویش نیز میپردازد ❇️در خود آن بد را نمی‌بینی عیان ورنه دشمن بودیی خود را بجان ♦️ مشکل اینجاست که قادر به مشاهده حقیقی ان منکر در وجود خود نبستی چون اگر واقعا موقوف بدان بودی به مبارزه اقدام میکردی ❇️حمله بر خود می‌کنی ای ساده مرد همچو آن شیری که بر خود حمله کرد ♦️ ولی ای انسان ساده لوح حقیقت ماجرا اینست که در واقع با انتقاد از دیگران به تجسس در خویشتن پرداخته ای ❇️چون به قعر خوی خود اندر رسی پس بدانی کز تو بود آن ناکسی ♦️ اگر ادمی به حقیقت صفات ذاتی خویش اگاهی یابد واقف این مهم خواهد گشت که منبع انهمه زشتی و منیت و خودپرستی خود اوست ❇️شیر را در قعر پیدا شد که بود نقش او آنکش دگر کس می‌نمود ♦️ شیر داستان موقعی متوجه شد که شیر اعماق چاه خودش نیست که خود گرفتار شده بود بیداری ماقبل گرفتاری سودمند است لذا در اموزه های دینی و اخلاقی بسیار تاکید شده است که میبایست ادمی از نعمت اندیشه بهره ببرد و بقول معروف اخربین باشد نه اخور بین و شخص عاقبت اندیش ابتدا اندیشه نهایت هر امری را اندیشه نماید ❇️هر که دندان ضعیفی می‌کند کار آن شیر غلط‌بین می‌کند ♦️ لذا با عنایت به نصایح مولانا هر فردی درصدد کندن دندان مظلومی براید او سرنوشتی جز شیر حکایت نخواهد داشت ❇️می‌ببیند خال بد بر روی عم عکس خال تست آن از عم مرم ♦️ مثلا اگر بر صورت عموی خویش لک زشتی را ببینی فرار نکن در واقع ان زشتی از نگاه توست ادامه دارد ... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ نظر کردن شیر در چاه و دیدن عکس خود را و آن خرگوش را قسمت 5 ❇️مومنان ایینه همدیگرند این خبر می از پیمبر اورند ♦️ ان المومنین اخوه فاصلحوا بین اخویکم مومنان برادران همدیگرند لذا بین همدیگر را اصلاح نمایید پیامبر اکرم صل الله فرمود المومن مراه المومن مومن ایینه مومن است مومن دارای صفاتی است و مهمترین صفت حمیده او طلب خیرخواهی برای هخلوقات خداوند است نه تنها انسان بلکه تمامی کاینات اتفاقا دوستی دیشب خاطره ای را برایم تعریف نمود که در مسیر سفر در بیابانها زن و مردی را دیدم در بیابان اطراف جاده چیزهایی را در بیابان پخش مکنند کنجکاو شدم وقتی رفتند به محل مذکور رفتم مشاهده کردم جلو خانه موشها و مورچه ها را منظم بسته های کلوچه و احیل جات را باز نموده و برای استفاده پرندگان و چرندگان و خزندگان بیابان گذاشتند و این نشانه مومن بودن است ❇️پیش چشمت داشتی شیشهٔ کبود زان سبب عالم کبودت می‌نمود ♦️ جلوی دیدگانت شیشه ای تیره قرار داده ای به تبع ان نتیجه مشاهدات تو دیدن تیره همه عالم است در عصر حاضر فرمایش مولانا کنایه از زدن عینک بدبینی به چشمان است که در محاورات امروزی معمولا استفاده میگردد ❇️گر نه کوری این کبودی دان ز خویش خویش را بد گو مگو کس را تو بیش ♦️ چنانچه چشم باطنی تو تیره نیست پس تمامی ظلمت را از افعال و بینش خویش بدان و زبان به نکوهش و‌مذمت خویش باز نما و دیگران را شماتت نکن ❇️مؤمن ار ینظر بنور الله نبود غیب مؤمن را برهنه چون نمود ♦️ اولیا و انسان اهل باور اگر مسلح به نور الهی نبود امکان نداشت اطلاع بر غیب حاصل نماید ❇️چون که تو ینظر بنار الله بدی در بدی از نیکوی غافل شدی ♦️ اگر مورد عذاب کوری باطنی قرار گرفتی و حجاب های اتشین خشم خداوند بر چشمانت احاطه نکرده پس چرا قادر به تفکیک نیک از بد نیستی؟ ❇️ اندک اندک آب بر آتش بزن تا شود نار تو نور ای بوالحزن ♦️ ای انسان اشرف مخلوقات لازم است به تدریج با عنایات الهی در بحر الطاف او ابی بر اتش درون خویش زنی تا نهایتا اتش باطنییت به نور معنایی تبدیل گردد ای انسان غمگین ادامه دارد ... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2