شرح ( وَ إِن سَبَقَت مَغفِرَتُکَ لَهُمَا فَشَفِّعهُمَا فِیَّ _ ... ) حقوق پدر و مادر بعد از مرگ والدین بر فرزندان.pdf
439.4K
#شرح #دعا_بیست_چهارم_15
🔹اللَّهُمَّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لَهُمَا
🔴 حقوق #پدر و #مادر بعد از مرگ والدین بر فرزندان
#بیست_چهارم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_بیست_چهارم_14
#دعا_بیست_چهارم_15
🔴 «اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ اغْفِرْ لِي بِدُعَائِي لَهُمَا، وَ اغْفِرْ لَهُمَا بِبِرّهِمَا بِي مَغْفِرَةً حَتْماً، وَ ارْضَ عَنْهُمَا بِشَفَاعَتِي لَهُمَا رِضًى عَزْماً، وَ بَلّغْهُمَا بِالْكَرَامَةِ مَوَاطِنَ السّلَامَةِ؛ خدايا بر محمد و آل او رحمت فرست و مرا بهوسيله دعايم درباره ايشان و ايشان را به سبب مهربانىشان درباره من مشمول آمرزش حتمى قرار ده و بهوسيله شفاعت من به طور قطع از ايشان خشنود شو و ايشان را با اكرام به سرمنزلهاى سلامت برسان».
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اغْفِرْ لِي بِدُعَائِي لَهُمَا» درخواستهای لطیفی است. ای خدا، به خاطر اینکه من برای آنها دعا میکنم، مرا ببخش. حضرت به شما یادآوری میکنند که اگر میخواهی آمرزیده شوی، باید برای پدر و مادرت دعا کنی. دعا برای پدر و مادر باب مغفرت الهی است.
«وَ اغْفِرْ لَهُمَا بِبِرِّهِمَا بِي مَغْفِرَةً حَتْماً»، پدر و مادر مرا حتماً ببخش، به خاطر برّ و احسان و لطفی که دربارهی من داشتند.
«وَ ارْضَ عَنْهُمَا بِشَفَاعَتِي لَهُمَا رِضًى عَزْماً»، کلمهی «عزماً» قرین کلمهی «حَتْماً» است و به معنای حتماً و قطعاً است؛ یعنی از آنها راضی باش.
«وَ بَلِّغْهُمَا بِالْكَرَامَةِ مَوَاطِنَ السَّلَامَةِ»، آنها را به کرامت خودت به موطن سلامت برسان. «بَلِّغْهُمَا بِالْكَرَامَةِ مَوَاطِنَ السَّلَامَةِ». البتّه این «مَوَاطِنَ السَّلَامَةِ» میتواند شامل زنگی دنیایی هم باشد، اگر در قید حیات هستند. هم دنیایشان به سلامت باشد، هم در آخرت به دارُ السَّلام و بهشت امن تو برسند.
«اللّهُمّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لَهُمَا فَشَفّعْهُمَا فِيّ، وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لِي فَشَفّعْنِي فِيهِمَا حَتّى نَجْتَمِعَ بِرَأْفَتِكَ فِي دَارِ كَرَامَتِكَ وَ مَحَلّ مَغْفِرَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ، إِنّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ، وَ الْمَنّ الْقَدِيمِ، وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرّاحِمِينَ؛ خدايا اگر ايشان را پيش از من آمرزيدهاى پس ايشان را شفيع من ساز و اگر مرا پيش از ايشان مورد آمرزش قرار دادهاى پس مرا شفيع ايشان كن، تا در پرتو مهربانى تو در سراى كرامت و محل مغفرت و رحمتت گرد آئيم، زيرا كه تو صاحب فضل عظيم و نعمت قديمى، و تو مهربانتر مهربانانى».
«اَللَّهُمَّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لَهُمَا فَشَفِّعْهُمَا فِيَّ»، میگوید: ای خدا اگر آنها را اوّل آمرزیدی، آنها مشمول مغفرت تو شدند، آنها را شفیع من قرار بده. میدانید پدر مادرهایی که آمرزیده میشوند، دمِ در بهشت میایستند و میگویند: خدایا نمیرویم مگر با بچههایمان! به ما خوش نمیگذرد که وسط همهی نعمتها باشیم، ولی فرزندمان بهرهای نداشته باشد. «اَللَّهُمَّ وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لَهُمَا فَشَفِّعْهُمَا فِيَّ»، اگر مغفرتت قبل از من شامل حال آنها شد، آنها شفیع من شوند و شفاعت آنها را دربارهی من بپذیر. «وَ إِنْ سَبَقَتْ مَغْفِرَتُكَ لِي». اگر مرا اوّل آمرزیدی، «فَشَفِّعْنِي فِيهِمَا»، به من توفیق ده من شفیع آنها شوم. من در درگاه بهشت بایستم و بگویم: خدایا، بدون پدر و مادرم به بهشت نمیروم. «فَشَفِّعْنِي فِيهِمَا»، خیلی زیبا است. چه آنها شفیع من شوند، چه من شفیع آنها شوم، چه هر دو شفیع هم بشویم، نتیجه این بشود: «حَتَّى نَجْتَمِعَ بِرَأْفَتِكَ فِي دَارِ كَرَامَتِكَ وَ مَحَلِّ مَغْفِرَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ»، تا به این ترتیب ما از بهشت خانوادگی بهرهمند بشویم. بهشت خانوادگی، آن چیزی است که میچسبد و دلپذیر است؛ یعنی ما باشیم، پدر و مادرمان باشد، بچههایمان باشند، همسرمان هم باشد. بعضیها بهشت میروند، امّا بیخانواده. امّا این کجا، بهشت خانوادگی کجا؟ در قرآن کریم به تفصیل راجع به بهشت خانوادگی صحبت کرده، از جمله در سورهی مبارکهی رعد. بهشت خانوادگی را از خدا بخواهید.
امام سجّاد (عَلَیهِ السَّلَام) این بهشت را توقّع میکند. «حَتَّى نَجْتَمِعَ»، ما همه باشیم؛ البتّه زیر سایه رحمت و مهربانی تو و به واسطهی مهربانی تو. «فِي دَارِ كَرَامَتِكَ»، آنجایی که همه را گرامی میداری «وَ مَحَلِّ مَغْفِرَتِكَ»، آنجا که همه را از مغفرت خودت بهرهمند میکنی.
«إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»، تو صاحب بخشش عظیم هستی. «وَ الْمَنِّ الْقَدِيمِ»، صاحب نعمت دیرینه، فقط و فقط تو هستی. «وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ وَ صَلَّ اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین».
👤 استاد #حاج_علی_اکبری
دعای #بیست_چهارم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ یا #امام_زمان علیه السلام
❇️ دیر است که دلدار پیامی نفرستاد
ننوشت سلامی و کلامی نفرستاد
صد نامه فرستادم و آن شاه سواران
پیکی ندوانید و سلامی نفرستاد
سوی من وحشی صفت عقل رمیده
آهوروشی کبک خرامی نفرستاد
دانست که خواهد شدنم مرغ دل از دست
وز آن خط چون سلسله دامی نفرستاد
فریاد که آن ساقی شکرلب سرمست
دانست که مخمورم و جامی نفرستاد
چندان که زدم لاف کرامات و مقامات
هیچم خبر از هیچ مقامی نفرستاد
#حافظ به ادب باش که واخواست نباشد
گر شاه پیامی به غلامی نفرستاد
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_109
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی
❇️ مضرت تعظیم خلق و انگشتنمای شدن
❇️ تن قفسشکلست تن شد خار جان
در فریب داخلان و خارجان
اینش گوید من شوم همراز تو
وآنش گوید نی منم انباز تو
اینش گوید نیست چون تو در وجود
در جمال و فضل و در احسان و جود
آنش گوید هر دو عالم آن تست
جمله جانهامان طفیل جان تست
او چو بیند خلق را سرمست خویش
از تکبر میرود از دست خویش
او نداند که هزاران را چو او
دیو افکندست اندر آب جو
لطف و سالوس جهان خوش لقمهایست
کمترش خور کان پر آتش لقمهایست
آتشش پنهان و ذوقش آشکار
دود او ظاهر شود پایان کار
تو مگو آن مدح را من کی خورم
از طمع میگوید او پی میبرم
مادحت گر هجو گوید بر ملا
روزها سوزد دلت زان سوزها
گر چه دانی کو ز حرمان گفت آن
کان طمع که داشت از تو شد زیان
آن اثر میماندت در اندرون
در مدیح این حالتت هست آزمون
آن اثر هم روزها باقی بود
مایهٔ کبر و خداع جان شود
لیک ننماید چو شیرینست مدح
بد نماید زانک تلخ افتاد قدح
همچو مطبوخست و حب کان را خوری
تا بدیری شورش و رنج اندری
ور خوری حلوا بود ذوقش دمی
این اثر چون آن نمیپاید همی
چون نمیپاید همیپاید نهان
هر ضدی را تو به ضد او بدان
چون شکر پاید نهان تاثیر او
بعد حینی دمل آرد نیشجو
نفس از بس مدحها فرعون شد
کن ذلیل النفس هونا لا تسد
تا توانی بنده شو سلطان مباش
زخم کش چون گوی شو چوگان مباش
ورنه چون لطفت نماند وین جمال
از تو آید آن حریفان را ملال
آن جماعت کت همیدادند ریو
چون ببینندت بگویندت که دیو
جمله گویندت چو بینندت بدر
مردهای از گور خود بر کرد سر
همچو امرد که خدا نامش کنند
تا بدین سالوس در دامش کنند
چونک در بدنامی آمد ریش او
دیو را ننگ آید از تفتیش او
دیو سوی آدمی شد بهر شر
سوی تو ناید که از دیوی بتر
تا تو بودی آدمی دیو از پیت
میدوید و میچشانید او میت
چون شدی در خوی دیوی استوار
میگریزد از تو دیو نابکار
آنک اندر دامنت آویخت او
چون چنین گشتی ز تو بگریخت او
#مثنوی_معنوی_95
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
#ستايش #نكوهش ( #مدح #ذم )
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اين قفس صورت و شكل ظاهرى است كه در داخل و خارج خار راه جان شده است
يكى مىگويد من هم راز تو ديگرى مىگويد من با تو متفق و همراهم
يكى او را بفضل و كمال و احسان مىستايد و مىگويد مثل تو در عالم وجود موجود نيست
ديگرى مىگويد همه عالم مال تو است و ما بطفيل تو زندهايم
آن در موقع عيش و شادى دعوتش مىكند و اين در موقع نوش و مرهم سخنان تملق آميز مىگويد.
وقتى شخص مردم را شيفته خود ديد خود را بزرگ شمرده بر اثر تكبر از حد خود خارج مىشود.
او نمىداند كه هزاران نفر مثل او را ديو تكبر و تملقات گوناگون در آب جوى غرق كرده است
مهربانى و سالوس اين عالم لقمه خوش مزهايست ولى كمتر بخور كه درون آن پر از آتش است.
مزه شيرين آن آشكار و آتشش پنهان است و دود اين آتش در پايان كار آشكار مىشود
تو نگو كه من مىدانم مدح كننده من از روى طمع سخن مىگويد و من هرگز او را بر خود نمىخرم و از سخن او مغرور نمىشوم.
اگر همين مداح مقصودش از طرف تو بر آورده نشده و هجو ترا بر زبان راند تا مدتى دلت مىسوزد و متأثر مىشوى.
در صورتى كه مىدانى او اين سخنان را براى آن گفت كه طمعش از تو قطع شده بود.
اثر اين هجو گويى طرف مدتها در دل تو باقى مىماند و در مدح هم همين حال را دارى
اثر او هم كه كبر و غرور است با اينكه مىدانى از راه طمع گفته مدتها در دل تو باقى خواهد ماند.
مدح خوش نما است چون شيرين است و قدح و هجو بد نما است چون تلخ است.
قدح و هجو چون جوشانده دوا و حب مسهل است كه بعد از خوردن مدتى حال تو را منقلب مىكند و در رنج هستى.
ولى اگر حلوا بخورى شيرينيش دقيقهاى بيش باقى نيست و مثل زهر جوشانده دوا دوام ندارد.
چون اثرش نمىماند بدان كه آن اثر پنهان شده و معدوم نگرديده است زيرا اثر ضد او هم معدوم نشده و مدتى باقى بود. شيرينى حلوا كه اثرش پنهان شد پس از مدتى بصورت دمل بيرون آمده نيشتر مىخواهد
و اگر جوشانده و حب خوردى معده تو پاك شده و اخلاط كثيف اندرونت خارج مىشود
نفس پس از آن كه مدح و تملق فراوان شنيد بمرحله فرعونيت پا گذاشت پس تو نفس خود را پست كرده و بزرگى مفروش كه خداى تعالى فرموده وَ عِبادُ اَلرَّحْمنِ اَلَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى اَلْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ اَلْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً 25: 63 (سوره فرقان آيه 64)
تا مىتوانى بنده باش و سلطان مباش و چون گوى باش كه ضربت بخورى نه چون چوگان كه ضربت بزنى
و گر نه وقتى جمال تو لطافت خود را از دست داد حريفان از تو ملول مىشوند
و همانها كه در اطراف تو تملق و چاپلوسى مىكردند اكنون ديو خطابت مىكنند
و چون در بيرون ببينندت مىگويند مرده از گور در آمده
چون پسر خوشگلى كه او را مدح و تمجيد مىكنند تا بدامش بكشند
و چون بد نام شد و ريشش در آمد حتى ديو هم از همنشينى او پرهيز مىكند.
بلى ديو براى بر پا كردن شر سوى كسى مىرود و تو كه از ديو بتر هستى بطرف تو نخواهد آمد
تا تو آدم بودى ديو از پى تو مىدويد و بتو شراب مىداد
وقتى از آدميت دور شده و خوى ديو گرفتى ديو از تو خواهد گريخت
و همان كسى كه دامن تو را بدست مىگرفت اكنون از تو مىگريزد
#مثنوی_معنوی_95
#ستايش #نكوهش ( #مدح #ذم )
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📜 هيچ بنده اى به مقام خلوص نرسد، مگر اين كه ستايش ونكوهش ، نزد او يكسان باشد، زيرا كسى كه نزد خداوند ستوده باشد، با نكوهش ديگران نكوهيده نشود وبه همين صورت است نكوهيده درگاه حقّ، كه با ستايش خلق ستوده نباشد.
به ستايش كسى دل خوش مدار، چرا كه او بر منزلت تو نزد خداى تعالى نيفزايد ونمى تواند نفع وضرر مقدّر از سوى خداوند را دگرگون سازد.
واگر كسى تو را نكوهش كرد، اندوهگين مباش ، زيرا كار او براى تو نقصان نباشد واز درجه ومنزلت والاى تو نكاهد. گواهى خداوند درباره خوبى وبدى تو، تو را بس ، كه مى فرمايد: (گواهى خدا براى تو وبر تو، تو را كافى است ).
چون كسى كه نتواند نكوهش را از خود براند وستايش را براى خود جلب كند، چه سود كه از او اميد ستايش رود وچه جاى بيم نكوهش باشد. پس ، مدح وذمّ مردم نسبت به خود را يكسان بدان .
پيوسته در مقام بهره ور شدن از ستايش حقّ وخشنودى او باش كه انسان ها در كمال ناتوانى واز آبى ناچيز (وگنديده ) آفريده شده اند وجز به تلاش ، مستحقّ پاداش نباشند، كه حضرت حقّ فرموده : (انسان جز به حاصل سعى خود نرسد).
ونيز فرموده است : ([انسان ها] نه مالك زيان خود هستند ونه سود خود، ومالك مرگ وزندگى ورستاخيز نيستند).
✍️ #مصباح_الشریعه - باب چهل و هفتم - حدیث #ستايش و #نكوهش ( #مدح و #ذم )
#مثنوی_معنوی_95
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح ( حدیث 47 کتاب مصباح الشریعه - ستایش و نکوهش – مدح و ذم_ _ ) @SAHIFE2.pdf
507.5K
#شرح حدیث
#ستایش و #نکوهش
در #مدح و #ذم
کتاب شریف
#مصباح_الشریعه
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹 الثَّناءُ بِأکْثَرِ مِنَ الْاِسْتِحقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصیرُ عَنِ الْاِسْتِحْقاقِ عَیٌّ اَوْ حَسَدٌ. ( حضرت علی علیه السلام - #نهج_البلاغه #حکمت_247 )
📜 #ستایش و ستودن کسی که در انجام دادن وظایف شرعی یا اجتماعی، سهل انگار است، چاپلوسی نام دارد. این کار، نوعی آفت زبانی است و نکوهیده بودن آن در سخنان هدایت گر رهبران معصوم اسلام آشکارا بیان شده است. این حرکت، ستایش شوندگان دروغین را فخرفروشی و خودبین بار می آورد و برای ستمگران و خیانتکاران نیز، نوعی تأیید و تشویق عملی به شمار می آید. گروهی از افراد چاپلوسی دیگران، مغرور می شوند و خود نیز به باوری بی اساس از خویش می رسند. اینان در وظایف و مسئولیت های خود، سستی و خیانت روا نمی دارند و در عین حال؛ خود را وظیفه شناس، امانت دار و فداکار در راه مردم می پندارند و از آنان انتظار تأیید و سپاسگذاری دارند.
چاپلوسی از دیگران، کاری ناشایست و سبب تشویق دیگران به ادامه کارهای ناروایشان و نیز برانگیزنده غرور زیان آفرین انسان هاست.
جمعی در مقابل امیرالمؤمنین علی علیه السلام به #مدح و ثنا پرداختند، امام دست ها را به دعا برداشت و فرمود:
خدایا تو به حال من از خودم داناتری و من خودم را بهتر از دیگران می شناسم.
خدایا توفیقی به من بده که بهتر از آن باشم که می پندارند و لغزش هایی را که از من نمی دانند، بر من ببخشای!
👌 شرح حدیث در لینک زیر 👇
📜 plink.ir/I3y28
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
◀️دعای #هفتم صحیفه سجادیه
📋کفعمى در کتاب «مصباح» دعایى نقل کرده و فرموده است: سیّد ابن طاووس این دعا را براى ایمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چیرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دلتنگى ذکر کرده و آن از دعاهاى صحیفه سجّادیه است و فرموده: پس هرگاه از زیان آنچه ذکر شد در هراس بودى آن را بخوان. مرحوم عارف وارسته #سید_هاشم_حداد (ره) آن را در نمازشان میخواندند و بزرگان هم بعضا آنرا در قنوت نمازها و در زیارت مشاهد مشرفه قرائت میفرمایند.
#کرونا
🔗کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 دعای امام سجاد علیه السلام در هنگام سختی
دعای #هفتم #کرونا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
❇️ کانال انس با صحیفه سجادیه برگزار می کند
👌🏾 طرح " #حفظ دعای #هفتم صحیفه سجادیه
لطفا به گروه ما در لینک زیر مراجعه فرمایید
لینک گروه کلاس مجازی " حفظ صحیفه سجادیه"
در روزهای یکشنبه سه شنبه و جمعه از ساعت 16 تا 17
📲 http://eitaa.com/joinchat/2659581984Cf21b9b2fd8
🙏لطفا نشر حداکثری در کانال ها و گروه های خود دهید
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_371
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #چهارشنبه
👉🏻 1da.ir/rqjEC
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ یا #امام_زمان علیه السلام
❇️ پیرانه سرم عشق جوانی به سر افتاد
وان راز که در دل بنهفتم به درافتاد
از راه نظر مرغ دلم گشت هواگیر
ای دیده نگه کن که به دام که درافتاد
دردا که از آن آهوی مشکین سیه چشم
چون نافه بسی خون دلم در جگر افتاد
از رهگذر خاک سر کوی شما بود
هر نافه که در دست نسیم #سحر افتاد
مژگان تو تا تیغ جهانگیر برآورد
بس کشته دل زنده که بر یک دگر افتاد
بس تجربه کردیم در این دیر مکافات
با دردکشان هر که درافتاد برافتاد
گر جان بدهد سنگ سیه لعل نگردد
با طینت اصلی چه کند بدگهر افتاد
#حافظ که سر زلف بتان دست کشش بود
بس طرفه حریفیست کش اکنون به سر افتاد
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_110
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی
❇️ تفسیر ما شاء الله کان
❇️ این همه گفتیم لیک اندر بسیچ
بیعنایات خدا هیچیم هیچ
بی عنایات حق و خاصان حق
گر ملک باشد سیاهستش ورق
ای خدا ای فضل تو حاجت روا
با تو یاد هیچ کس نبود روا
این قدر ارشاد تو بخشیدهای
تا بدین بس عیب ما پوشیدهای
قطرهٔ دانش که بخشیدی ز پیش
متصل گردان به دریاهای خویش
قطرهٔ علمست اندر جان من
وارهانش از هوا وز خاک تن
پیش از آن کین خاکها خسفش کنند
پیش از آن کین بادها نشفش کنند
گر چه چون نشفش کند تو قادری
کش ازیشان وا ستانی وا خری
قطرهای کو در هوا شد یا که ریخت
از خزینهٔ قدرت تو کی گریخت
گر در آید در عدم یا صد عدم
چون بخوانیش او کند از سر قدم
صد هزاران ضد ضد را میکشد
بازشان حکم تو بیرون میکشد
از عدمها سوی هستی هر زمان
هست یا رب کاروان در کاروان
خاصه هر شب جمله افکار و عقول
نیست گردد غرق در بحر نغول
باز وقت صبح آن اللهیان
بر زنند از بحر سر چون ماهیان
در خزان آن صد هزاران شاخ و برگ
از هزیمت رفته در دریای مرگ
زاغ پوشیده سیه چون نوحهگر
در گلستان نوحه کرده بر خضر
باز فرمان آید از سالار ده
مر عدم را کانچ خوردی باز ده
آنچ خوردی وا ده ای مرگ سیاه
از نبات و دارو و برگ و گیاه
ای برادر عقل یکدم با خود آر
دم بدم در تو خزانست و بهار
باغ دل را سبز و تر و تازه بین
پر ز غنچه و ورد و سرو و یاسمین
ز انبهی برگ پنهان گشته شاخ
ز انبهی گل نهان صحرا و کاخ
این سخنهایی که از عقل کلست
بوی آن گلزار و سرو و سنبلست
بوی گل دیدی که آنجا گل نبود
جوش مل دیدی که آنجا مل نبود
بو قلاووزست و رهبر مر ترا
میبرد تا خلد و کوثر مر ترا
بو دوای چشم باشد نورساز
شد ز بویی دیدهٔ یعقوب باز
بوی بد مر دیده را تاری کند
بوی یوسف دیده را یاری کند
تو که یوسف نیستی یعقوب باش
همچو او با گریه و آشوب باش
❇️ بشنو این پند از حکیم غزنوی
تا بیابی در تن کهنه نوی
ناز را رویی بباید همچو ورد
چون نداری گرد بدخویی مگرد
زشت باشد روی نازیبا و ناز
سخت باشد چشم نابینا و درد
پیش یوسف نازش و خوبی مکن
جز نیاز و آه یعقوبی مکن
معنی مردن ز طوطی بد نیاز
در نیاز و فقر خود را مرده ساز
تا دم عیسی ترا زنده کند
همچو خویشت خوب و فرخنده کند
از بهاران کی شود سرسبز سنگ
خاک شو تا گل نمایی رنگ رنگ
سالها تو سنگ بودی دلخراش
آزمون را یک زمانی خاک باش
#مثنوی_معنوی_96
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👌جمله «ما شاء اللَّه کان و ما لم یشأ لم یکن»، بیان توحید افعالى حق تعالى است. به این معنا که هر فعل اختیارى و یا غیر اختیارى و هر موجودى که بهرهاى از وجود دارد، چه اطاعت باشد و یا معصیت و یا فعل مباحی که فاعل مختار بخواهد بجا آورد، بر حسب مسألت ذاتى خود باید مشیت و اراده قاهره حضرت حق بدان تعلق یافته تا محقق شود، و چیزى را که حق تعالى وجود آنرا نخواهد محال است که به وجود بیاید؛ زیرا بهره وجود و هستى فیض است که از حریم قدس ربوبى صادر مىشود. البته این مشیت الهی منافات با اراده و اختیار فاعل مختار، حتی در فرض انجام گناه نخواهد داشت؛ زیرا حق تعالى برای امتحان و آزمایش فاعل مختار، به او نیروى اختیار داده تا در انتخاب کارها قدرت بر انتخاب و انجام داشته باشد و لازمه اعطای اختیار این است که پروردگار باید امکانات و شرایط تحقق فعل را در دسترس فاعل مختار بگذارد. بر این اساس حق تعالى مسألت فاعل مختار را حتی در فرض انتخاب گناه خواهد پذیرفت، اما این انتخاب فاعل از نظر اراده تشریعی مورد مشیت و اراده پروردگار نبوده، بلکه مورد نهی قرار گرفته ولی بر حسب سوء اختیار فاعل از جهت اراده تکوینی مورد مشیت و اراده قرار میگیرد تا جبر صورت نگیرد و با اختیار اعطایی در تنافی و تضاد نباشد.
#مثنوی_معنوی_96
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2