#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_468
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #دوشنبه
👉🏻 1da.ir/pxKPaI
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #تسبیح موجودات در بیان #مولوی
❇️ نطق آب و نطق خاک و نطق گِل
هست محسوس حواس اهل دل
#مثنوی_معنوی_150
📚 "شرح دعای ابوحمزه ثمالی،جلسه 7
👤 مرحوم سیدمحمد محسن حسینی #طهرانی ره
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
انس با صحیفه سجادیه
💠 #تسبیح موجودات در بیان #مولوی ❇️ نطق آب و نطق خاک و نطق گِل هست محسوس حواس اهل دل #مثنوی_معنوی_15
✳️ تسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا
آسمانهای هفت گانه و زمین و هرآنکه در زمین زیست میکند خداوند را تسبیح و ستایش میگویند و هیچ چیز در جهان نیست مگر آنکه به حمد و ستایش پروردگار جهان مشغول است اما شما تسبیح و تنزیه آنها را در نمییابید و خداوند بسیار بردبار و آمرزنده است (آیه ۴۴ سوره إسراء)
👈بزرگانی که به این #تسبیح اندیشیده اند و تلاش در فهم و درک آن کردهاند بر این باورند که حمد و ستایش موجودات همان نفس وجود آنهاست که هر کس در آنها بنگرد نشان اوصاف و اسماء الهی را در آنها مییابد و آن نشان بیش از هر چیز حکمتی است که در آفرینش آنها مشاهنده میشود.
👈 مولانا گفته است #مثنوی_معنوی_150 :
تا شما سوی جمادی میروید
واقف جان جمادان کی شوید
از جمادی در جهانِ جان رَوید
غلغل ذرات عالم بشنوید
با شما گویند روزان و شبان
جمله ذرات عالم بی زبان
ما سمیعیم و بصیریم و هشیم
با شما نامحرمان ما خامشیم
نطق آب و نطق باد و نطق گِل
هست محسوسِ حواسِ اهل دل
آدمی غافل ز تسبیح جماد
و آن جماد اندر عبادت اوستاد
👈 #سعدی میگوید :
برگ درختان سبز در نظر هوشیار
هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
👈 #جامی، شاعر و عارف مشهور قرن نهم، شعر زیبایی سروده است در بیان اینکه بیت سعدی چه غلغله ای در آسمان ایجاد کرده است:
سعدی آن بلبل شیراز چمن
در گلستان سخن دستان زن
شد شبی بر شجرحمد خدای
از نوای سحری سحرنمای
بست بیتی ز دو مصراع به هم
هر یکی مطلع انوار قدم
جان از آن مژده جانان مییافت
بر خرد پرتو عرفان میتافت
عارفی زنده دلی بیداری
که نهان داشت برو انکاری
دید در خواب که درهای فلک
باز کردند گروهی ز ملک
رو نمودند ز هر در زده صف
هر یک از نور نثاری بر کف
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
🔆 #آخوند_کاشی ، عالمی که در و دیوار با او ذکر خدا و #تسبیح میگفتند !!!
نطق آب و نطق باد و نطق گِل
هست محسوسِ حواسِ اهل دل
#مثنوی_معنوی_150
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
🔆 #آخوند_کاشی و ماادراک آخوند کاشی !!!
غلغل ذرات عالم بشنوید
با شما گویند روزان و شبان
جمله ذرات عالم بی زبان
ما سمیعیم و بصیریم و هشیم
با شما نامحرمان ما خامشیم
#مثنوی_معنوی_150
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
✳️ کوشش کنید که کارهایتان کارهای الهی باشد؛ برای خودنمایی نباشد
🔴 باید این عباداتی که به جا میآوریم اینها ما را راه ببرند؛ ما را مهاجر کنند. کوشش کنید که کارهایتان کارهای الهی باشد؛ برای خودنمایی ( #ریا) نباشد؛ برای این نباشد که دیگران از شما تعریف کنند؛ برای این نباشد که از شما مدح و ثنا بکنند؛ برای خدا باشد. وقتی کار برای خدا باشد، آن کار نورانی است. هر مقداری از نماز را که توجه به خدا دارید، این مقدار نورانیت پیدا میکند و بالا میرود. و هر مقداری که غافل هستیم، آن مقدار نورانیت ندارد و طرف ملکوت نمیرود. همه کارها این طوری است.
👌 #امام_خمینی ره
✳️ نقدها را بود آیا که عیاری گیرند
تا همه صومعه داران پی کاری گیرند
مصلحت دید من آن است که یاران همه کار
بگذارند و خم طره یاری گیرند
خوش گرفتند حریفان سر زلف ساقی
گر فلکشان بگذارد که قراری گیرند
قوت بازوی پرهیز به خوبان مفروش
که در این خیل حصاری به سواری گیرند
یا رب این بچه ترکان چه دلیرند به خون
که به تیر مژه هر لحظه شکاری گیرند
رقص بر شعر تر و ناله نی خوش باشد
خاصه رقصی که در آن دست نگاری گیرند
#حافظ ابنای زمان را غم مسکینان نیست
زین میان گر بتوان به که کناری گیرند
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_185
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ کوشش کنید که کارهایتان کارهای الهی باشد؛ برای خودنمایی نباشد 🔴 باید این عباداتی که به جا میآور
👈 نـقـد هـا را بـُـوَد آیـا کـه عـیـــــاری گـیــــرنـد
تـا هـمـه صـومـعـهداران پـی کـاری گـیــــرنـد
معنی بیت: آیا این امکان دارد که این خرقه های عارفان را مَحَکی بزنند تا عیاردقیق آن مشخص گردد؟ تاببینیم این مدّعیان چقدر خلوص نیّت دارند وچه میزان ریاکارند! اگرچنین اتّفاقی رُخ دهد وعملکرد ونیّاتِ مدّعیان موردِسنجش وارزیابی دقیق قرارگیرد،حُقّه بازی وفریبکاری بسیاری از آنها برمَلاخواهدشد! اطمینان دارم که بسیاری از مدعیان عرفان دراین آزمون روسیاه شده وصومعه هارا رهاکرده وبه دنبال کسب وکاردیگری خواهندرفت؟
#حافظ_غزل_185
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #عرفان ناب - عرفان کاذب
🔴 پیروی از اهل بیت (ع) راه رسیدن به عرفان حقیقی
📜 هرچه شی ای نفیس تر و با ارزشتر باشد، دشمن بیشتری دارد. هر قدر کالایی گرانبهاتر باشد، نوع تقلبی و غیر واقعی آن بیشتر ساخته می شود؛ مثلا، الماس چون سنگی قیمتی است، بسیاری تلاش می کنند تا سنگ های دیگری را مانند آن درست کنند و به جای الماس بفروشند. این مسئله به دلیل کمیاب بودن کالای اصلی از یک سو و ارزشمند بودن آن از سوی دیگر است. عرفان و سیر و سلوک واقعی راهی است دشوار و صعب الوصول که پیمودن آن نیاز به اخلاص کامل، استقامت و پشتکار دارد. گذشته از این، هرکس به قدر همت و ظرفیت خویش می تواند مراحلی از آن را بپیماید. ممکن است در میان میلیونها انسان، تنها چند نفر انگشت شمار بتوانند به مراحل عالیه آن دست پیدا کنند. به دلیل محبوبیت این کالاو پر مشتری بودنش زیادند افرادی که نوع بدلی و تقلبی آن را ارائه می کنند. متاسفانه امروزه بازار
عرفان های تقلبی نوظهور در دنیا رواج زیادی دارد و این خلاف انتظار نیست. عرفانهایی که با کنار نهادن شریعت الهی امر و نهی و احکام دینی) و تمسک به نیازهای حیوانی انسان و ارائه لاقیدی نسبی به انسان، تمام تلاش خود را متوجه ارائه رنگ و لعابی جذاب و لفافه ای رویایی و مطلوب از عرفان بشر ساز و کاریکاتوری خود نموده اند. اکنون در این میان چه باید بکنیم تا این نیاز فطریمان را اشباع کنیم و در رسیدن به کمال نهایی خود کامیاب باشیم؟
چنین به نظر می رسد که تنها راه برای رسیدن به این مهم، شناخت هرچه بهتر و بیشتر اهل بیت (ع) و مکتب و روش آنان و محک زدن سایر چیزها با آن است. هر معرفتی که عرضه می شود و هر دستور العملی که ارائه می گردد، باید با معارف و دستورات آنان بسنجیم؛ اگر متناسب با آنها بود حقیقی است، وگرنه بدلی و از نوع غیر واقعی است. با این محک، می توانیم بفهمیم در میان روش هایی که برای سیر و سلوک و تکامل انسان عرضه می شود، کدام یک سالم تر و مفیدتر است.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #عرفان واقعي، خانقاهش در بازي دراز است.
🔴 ازآنجایی كه منطقه سر پل ذهاب و كرندغرب در آن زمان بیشتر محل زندگی دراویش بود و آنها ادعای عرفان های خدایی داشتند شهيد بزرگوار دکتر #بهشتی ره در جواب اين ها اینگونه فرموند:
اگر میخواهید عرفان واقعی را بشناسید که چه مردان بزرگی در آن رشد کردند و به نقطه اتصال به حضرت حق و محبوب وصل و سر انجام به شهادت رسیدند باید به بازی دراز بروید که در آنجا عرفان واقعی را خواهید یافت و براستی عرفان واقعي، خانقاهش در بازي دراز است... «بازي دراز»، جايي بود كه حضرتحجت(عج)بر آن نظر داشت
https://www.rajanews.com/news/138592
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_155
دعای #بیست_هفتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" برای #مرزداران و رزمندگان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_156
دعای #بیست_هفتم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" برای #مرزداران و رزمندگان "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هفتم_11
دعای سیدالساجدین (ع ) برای #مرزداران :
🔹اللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ، وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الاحْتِيَالِ، وَ أَوْهِنْ أَرْكَانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ، وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ، وَ ابْعَثْ عَلَيْهِمْ جُنْدا مِنْ مَلائِكَتِكَ بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِكَ كَفِعْلِكَ يَوْمَ بَدْرٍ، تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْكَتَهُمْ، وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ🔹
🔸پروردگارا! دلها آن ها را از آرامش تهى و بدن آنها را از نيرو خالى كن، و راه چاره را به رويشان ببند، و اندام آنان را سست گردان كه نبرد با مردان نتوانند و ترس دل آن ها افكن كه كارزار پهلوانان را نخواهند، و لشكرى از فرشتگان با آن عذابى كه خود مى دانى بر آنها فرست، چنانكه در روز بدر فرستادى، تا بيخ آنها را برآورى و خار آنها را از پيش پاى مسلمانان دور كنى و جمع آنان را پريشانى گردانى🔸
#بیست_هفتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_هفتم_12
دعای سیدالساجدین (ع ) برای #مرزداران :
🔹اللَّهُمَّ وَ امْزُجْ مِيَاهَهُمْ بِالْوَبَاءِ، وَ أَطْعِمَتَهُمْ بِالْأَدْوَاءِ، وَ ارْمِ بِلادَهُمْ بِالْخُسُوفِ، وَ أَلِحَّ عَلَيْهَا بِالْقُذُوفِ، وَ افْرَعْهَا بِالْمُحُولِ، وَ اجْعَلْ مِيَرَهُمْ فِى أَحَصِّ أَرْضِكَ وَ أَبْعَدِهَا عَنْهُمْ، وَ امْنَعْ حُصُونَهَا مِنْهُمْ، أَصِبْهُمْ بِالْجُوعِ الْمُقِيمِ وَ السُّقْمِ الْأَلِيمِ🔹
🔸خدايا! آب آنها را به وبا بيالاى،و خوراك آنان را به دردها بياميز، و شهرهاى آنها را به فروتنى و ريختن سنگ هاى آسمانى پيوسته ويران كن و به خشكى و قحطى مبتلا ساز و خوار و بار آنها را در خالى ترين و دورترين زمين ها قرار ده، و قلعه هاى آن زمين ها را بر ايشان فرو بند، و به گرسنگى پويسته، و بيمارى دردناك شكنجه شان ده🔸
#بیست_هفتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#جنگ_بدر (1)
از پيكارهاى سرنوشت ساز دوران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله جنگ بدر است. خبر موفقيّت و پيروزى و امدادهاى غيبى را خداوند متعال در قرآن چنين فرموده است:
وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ* إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَكْفِيَكُمْ أَن يُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلثَةِ آلافٍ مّنَ الْمَلئِكَة مُنزَلِينَ* بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَيَأْتُوكُم مّن فَوْرِهِمْ هذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مّنَ الْمَلئِكَة مُسَوّمِينَ* وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»
و بىترديد خدا در [جنگِ] بدر شما را يارى داد، در حالى كه [از نظر ساز و برگ جنگى و شمار نفرات نسبت به دشمن] ناتوان بوديد؛ بنابراين از خدا پروا كنيد، باشد كه سپاس گزارى نماييد.* آن هنگام كه به مؤمنان مىگفتى:
آيا شما را بس نيست كه پروردگارتان به سه هزار فرشته نازل شده شما را يارى دهد؟* آرى، اگر شكيبايى ورزيد و پرهيزكارى كنيد و دشمنان در همين لحظه، جوشان و خروشان بر شما بتازند، پروردگارتان شما را با پنج هزار فرشته نشاندار يارى مىدهد.* و خدا [وعده يارى و پيروزى] را جز بشارتى براى شما و براى آنكه دلهايتان به آن آرامش يابد، قرار نداد؛ و يارى و نصرت جز از سوى خداى تواناى شكستناپذير و حكيم نيست.
ويژگى مهم اين نبرد خروج پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله از مدينه براى تعقيب كاروان تجارى قريش و در پايان، نبرد در منطقه بدر بين سپاه اسلام با سپاه كفر درگرفت.
حضرت همراه با 313 نفر از مسلمانان در روز دوازدهم ماه رمضان سال دوّم هجرت در حالى كه دو اسب و هفتاد شتر داشتند مدينه را به مقصد بدر ترك كردند.
در منطقه ذفران خبر يافتند كه ابوسفيان سرپرست كاروان از بيراهه به مكّه رفته و از جنگ مسلمانان گريخته، ولى سپاه مجهّزى از مكه براى رويارويى با مسلمانان عازم بدر شده است.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله پس از اعلام اين خبر به اصحاب و مشورت با آنان، تصميم گرفت با همان سپاه اندك به مقابله با دشمن بپردازد. دو سپاه روز هفدهم رمضان در كنار چاههاى بدر، رو در روى هم قرار گرفتند. در مرحله اوّل نبرد سه تن از قهرمانان مشرك به دست امام على عليه السلام و حمزه و عبيده به هلاكت رسيدند. و در مرحله عمومى سپاهيان اسلام در سايه امدادهاى غيبى و فرماندهى حكيمانه پيامبر صلى الله عليه و آله و دلاورى گروهى از ياران ايشان در صفوفى فشرده به نيروهاى دشمن يورش برده، بسيارى از آنان به ويژه فرمانده سپاه كفر به نام ابوجهل را به هلاكت رساندند و سپاه او پس از تحمّل خسارتهاى فراوان پا به فرار گذاشت و از نيروهاى اسلام تنها چهارده نفر به شهادت رسيدند.
#بیست_هفتم
ادامه دارد ....
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
#جنگ_بدر (2)
در جنگ بدر غنايم زيادى كه براى تجارت كفّار بود نصيب مسلمانان شد و رسول خدا صلى الله عليه و آله تمامى آنها را بين نيروها تقسيم كرد. اسيران به تدريج با پرداخت ديه و پذيرش مسئوليت با سواد كردن بىسوادان، آزاد گرديدند.
اهميّت جنگ بدر براى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و مسلمانان به اندازهاى زياد بوده است
كه با ديدن انبوه سپاهيان و قهرمانان ارتش كفر؛ نااميدى در جبهه اسلام حكفرما شد و چنانچه دعا و زارى رسول اللّه صلى الله عليه و آله در پيشگاه حق نبود و امدادهاى غيبى به يارى نمىآمد، به يقين جبهه حق شكست مىخورد و دين اسلام از روى زمين برچيده مىشد، امّا خداوند منّان به اضطرار و موقعيّت حسّاس دين خويش پاسخ شايسته فرمود:
لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ* إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنّى مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مّنَ الْمَلئِكَةِ مُرْدِفِينَ* وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
تا حق را ثابت [و پابرجا و استوار نمايد] وباطل را نابود سازد، هر چند مجرمان خوش نداشته باشند.* [ياد كنيد] هنگامى را كه [در حال مشاهده دشمنِ تا دندان مسلح با دعا و زارى] ازپروردگارتان يارى خواستيد، و او درخواست شما را اجابت كرد كه من مسلماً شما را با هزار فرشته كه پى در پى نازل مىشوند، يارى مىدهم.* و خدا آن [وعده يارى] را فقط مژده و نويدى براى شما قرار داد و نيز براى آنكه دلهايتان به سبب آن آرامش يابد؛ و گرنه پيروزى فقط از سوى خداست؛ زيرا خدا تواناى شكستناپذير و حكيم است.
استغاثه و غوث در لغت به فرياد رسى از روى اضطرار و كمك خواهى براى نجات از وضعيّت سخت و نفسگير تعبير شده است. و بر اساس رواياتى كه درباره جنگ بدر به ما رسيده است؛ امام على عليه السلام خبر داده است كه در شب بدر رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز مىخواند و عرضه مىداشت: «خدايا! اگر اين گروه مسلمانان نابود
شوند ديگر بندگى نخواهى شد و در آن شب باران رحمت باريد و ترس بر جانهاى كفّار افتاد.»
سپس آن شب هر كه با ما بود خوابيد، مگر رسول خدا، كه در زير درختى ايستاده بود و تا صبح نماز و دعا مىخواند و با ذكر
«يا حىّ و يا قيّوم»
در حال سجده بود كه جنگ به نفع مسلمانان به پايان رسيد. صاحب مجمع البيان در ذيل آيه فوق كه استغاثه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و زارى او به درگاه الهى، عرش را به لرزه درآورد و فرشتگان به يارى مسلمانان گسيل شدند، مىنويسد:
گفته شده: وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله شمار فراوان مشركان و اندك بودن تعداد مسلمانان را ديد، رو به قبله كرد و گفت: بار خدايا! وعدهاى را كه به من دادهاى به كار بند، بار خدايا! اگر اين گروه هلاك شوند، ديگر بر روى زمين پرستيده نشوى. حضرت در حالى كه دستهاى خود را به سوى آسمان كشيده بود پيوسته اين جمله را تكرار مىفرمود؛ چندان كه رداى او از شانهاش افتاد. پس خداوند متعال آيه را نازل فرمود.
◀️عوامل پيروزى در جنگ بدر
1- فرماندهى و رهبرى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و حضور ايشان در صف مقدّم نبرد با دشمن.
2- دلاورى و حملههاى سهمگين اميرمؤمنان على عليه السلام.
3- روحيه اطاعتپذيرى و صبر و پايدارى در ميدان نبرد.
4- كسب اطلاعات دقيق از موقعيّت دشمن و به كارگيرى شگردهاى نظامى به وسيله پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و اميرمؤمنان عليه السلام.
5- امدادهاى غيبى تعيين كننده سرنوشت جنگ نه عوامل طبيعى.
6- نقش اساسى اراده خداوند در موفّقيّتها و پيروزىهاى مسلمانان.
7- نمايش قدرت حق در پيروزى يا شكست بر پايه حكمت.
#بیست_هفتم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
@SAHIFE2
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_35
◀️ نتیجه بدرفتاری با مردم
- فَقَالَ (علیه السلام): مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ، قَالُوا فِيهِ [مَا] بِمَا لَا يَعْلَمُون.
- امير مؤمنان على (عليه السلام) فرمود: هر كه به كارى بشتابد، كه مردمش ناخوش دارند، در باره اش آن گويند كه ندانند.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
👈 برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_35 ◀️ نتیجه بدرفتاری با مردم - فَقَالَ (ع
◀️ اثر نسبت هاى ناروا
📋 امام(علیه السلام) در این سخن پربار مى فرماید: «کسى که در نسبت دادن امورى که مردم ناخوش دارند به آنها شتاب کند، مردم نسبت هاى ناروایى به او مى دهند»; (مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا یَکْرَهُونَ، قَالُوا فِیهِ بِمَا لاَ یَعْلَمُونَ).
عیب جویى و ذکر عیوب مردم هرچند آشکار باشد کارى است بسیار ناپسند و اگر کسى نیت امر به معروف و نهى از منکر داشته باشد نباید منکراتى را که از بعضى سر زده آشکارا و در ملأ عام بگوید، بلکه این گونه تذکرات باید خصوصى و مخفیانه باشد; ولى به هر حال از آنجا که مردم از گفتن عیوب و کارهاى زشتشان به صورت آشکارا ناراحت مى شوند و در مقام دفاع از خود بر مى آیند یکى از طرق دفاع این است که گوینده را متهم به امورى مى کنند که چه بسا واقعیت هم نداشته باشد تا از این طریق ارزش سخنان او را بکاهند و بگویند: فرد آلوده حق ندارد دیگران را به آلوده بودن متهم کند.
بنابراین اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ کنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عیوب پنهانى او را آشکار نسازند باید از تعبیراتى که سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهیزد و در یک کلمه، باید احترام مردم را حفظ کرد تا آنها احترام انسان را حفظ کنند و لذا در ذیل این جمله در خطبه «وسیله» آمده است: «وَمَنْ تَتَبَّعَ مَسَاوِئَ الْعِبَادِ فَقَدْ نَحَلَهُمْ عِرْضَهُ. وَمَنْ سَعى بِالنَّمیمَةِ حَذِرَهُ الْبَعیدُ وَمَقَتَهُ الْقَریبُ; کسى که در جستجوى عیوب مردم باشد آبروى خود را به آنها بخشیده و کسى که سخن چینى کند افراد دور از او اجتناب مى کنند و نزدیکانش او را دشمن مى دارند».
مرحوم علامه مجلسى در جلد 72 بحار الانوار در باب «تَتَبَّعُ عُیُوبِ النّاسِ وَإفْشاءِها» روایت جالبى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى کند که فرمود: «کَانَ بِالْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لَهُمْ عُیُوبٌ فَسَکَتُوا عَنْ عُیُوبِ النَّاسِ فَأَسْکَتَ اللَّهُ عَنْ عُیُوبِهِمُ النَّاسَ فَمَاتُوا وَلاَ عُیُوبَ لَهُمْ عِنْدَ النَّاسِ وَکَانَ بِالْمَدِینَةِ أَقْوَامٌ لاَ عُیُوبَ لَهُمْ فَتَکَلَّمُوا فِی عُیُوبِ النَّاسِ فَأَظْهَرَ اللَّهُ لَهُمْ عُیُوباً لَمْ یَزَالُوا یُعْرَفُونَ بِهَا إِلَى أَنْ مَاتُوا; در مدینه اقوامى داراى عیوبى بودند آنها از ذکر عیوب مردم سکوت کردند، خداوند هم مردم را از ذکر عیوب آنها ساکت کرد. آنها از دنیا رفتند در حالى که مردم آنها را از هرگونه عیب پاک مى دانستند و (به عکس) در مدینه اقوام (دیگرى) بودند که عیبى نداشتند ولى درباره عیوب مردم سخن گفتند خداوند براى آنها عیوبى آشکار ساخت که پیوسته به آن شناخته مى شدند تا از دنیا رفتند».
در تواریخ داستان هاى بسیارى در این زمینه ذکر شده که بعضى از افراد جسور در مجلسى ابتدا به ساکن با فرد دیگرى شوخى اهانت آمیزى کردند و آنها پاسخ کوبنده اى دادند که آبروى او را برد و گاه نام زشتى از این رهگذر بر او ماند از جمله در تاریخ آمده است که «مغیرة بن اسود» (یکى از شعراى عرب) معروف به لقب «اقیشر» بود. او از این لقب سخت خشمگین مى شد. (زیرا اقیشر به معناى کسى است که صورتش سرخ شده و پوست آن ریخته است) روزى یک نفر از قبیله «بنى عبس» او را صدا زد «یا اقیشر» او ناراحت شد و پس از چند لحظه سکوت، این شعر را درباره او انشا کرد:
«تو به من اقیشر مى گویى آرى این اسم من است ولى من به تو مى گویم: «اِبْنِ مُطْفِئَةُ السِّراج» یعنى فرزند زنى که چراغ را نیمه شب خاموش کرد، زیرا با دوست فاسقش شبانه آهسته سخن مى گفت و خدا مى داند چه سخنانى مى گفت».
از آن به بعد این لقب زشت بر آن مرد و فرزندانش باقى ماند.
و نیز نقل شده مرد عربى نزد معاویه سخنى گفت که معاویه ناراحت شد. معاویه گفت: دروغ گفتى. مرد اعرابى گفت: به خدا سوگند دروغ گو کسى است که در لباس هاى توست. معاویه گفت: این جزاى کسى است که در قضاوتش عجله مى کند.
🔸 #نهج_البلاغه_حكمت_35
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_بیست_هفتم_12
✳️ امام سجاد در دعاى 27 ضمن دعا براى #مرزداران اسلام مى فرماید:
«اللهم و امزج میاههم بالوباء و اطعمتهم بالادواء .»
«خدایا آبهاى دشمنان اسلام را با میکروب وبا بیامیز و غذاهایشان را به بیمارىها و دردها بیالاى» .
امام به یکى از کشفیات جدید علم یعنى کشف میکروب که تا زمان «پاستور» شناخته نشده بود، اشاره مىکند و عامل تولید و رشد و تکثیر آن را آب مىداند .
مرحوم «استاد #شعرانى » در ترجمه صحیفه در ذیل این جمله مىنویسد:
«یکى از دانشمندان، « #پاستور» را در خواب دید و از او به خاطر کشف میکروب و خدمتش به سلامت انسانها و جهان طب و بهداشت، ستایش کرد.ولى « پاستور» در جواب گفت:
«از على بن الحسین تشکر کن زیرا نخستین بار او درباره میکروب در دعاهاى خویش سخن گفته است اشاره به همین دعا، دعاى 27 صحیفه سجادیه: «اللهم و امزج میاهم بالوباء و اطعمتهم بالادواء» .
#بیست_هفتم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2