❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #شنبه
👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#منتخب
#دعا_ششم_1
🔹الْحَمْدُ لِلّهِ الّذِي خَلَقَ اللّيْلَ وَ النّهَارَ بِقُوّتِهِ سپاس مخصوص خداست، كه شب و روز را به نيرويش آفريد وَ مَيّزَ بَيْنَهُمَا بِقُدْرَتِهِ و به قدرتش ميان آن دو جدايي ايجاد كرد وَ جَعَلَ لِكُلّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا حَدّاً مَحْدُوداً، وَ أَمَداً مَمْدُوداً و براي هر يك از آنها مرزي مشخص و زماني گسترده قرار داد. يُولِجُ كُلّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي صَاحِبِهِ، هر كدام را در درون ديگري وارد ميكند، وَ يُولِجُ صَاحِبَهُ فِيهِ بِتَقْدِيرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِيمَا يَغْذُوهُمْ بِهِ، به سرنوشت و تقديري كه از جانب او، براي بندگان مقرّر شده، تا آنان را به اين وسيله روزي رساند.
👌بخشی از دعای #ششم
نيايش امام سجادعلیه السلام به هنگام #صبح و شب
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ قدر #جوانی را بدانید و این دلهای پاک، این نورانیّت و این صفا را که به هر حال در شما وجود دارد، حفظ کنید. هر گناه، نورانیّت را کم میکند، که علاجش توبه است. توبه ما، إنشاءالله محبتالهی را متوجه ما خواهد کرد.
👤#مقام_معظم_رهبری
✳️ #سحر به بوی گلستان دمی شدم در باغ
که تا چو بلبل بیدل کنم علاج دماغ
به جلوه گل سوری نگاه میکردم
که بود در شب تیره به روشنی چو چراغ
چنان به حسن و جوانی خویشتن مغرور
که داشت از دل بلبل هزار گونه فراغ
گشاده نرگس رعنا ز حسرت آب از چشم
نهاده لاله ز سودا به جان و دل صد داغ
زبان کشیده چو تیغی به سرزنش سوسن
دهان گشاده شقایق چو مردم ایغاغ
یکی چو باده پرستان صراحی اندر دست
یکی چو ساقی مستان به کف گرفته ایاغ
نشاط و عیش و جوانی چو گل غنیمت دان
که حافظا نبود بر رسول غیر بلاغ
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_295
#حافظ #جوان
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ حکایت ملامت کردن مردم شخصی را که مادرش را کشت (در چند قسمت )
قسمت 3
🌺 چون غلام هندوی کو کین کشد
از ستیزهٔ خواجه خود را میکشد
سرنگون میافتد از بام سرا
تا زیانی کرده باشد خواجه را
گر شود بیمار دشمن با طبیب
ور کند کودک عداوت با ادیب
در حقیقت رهزن جان خودند
راه عقل و جان خود را خود زدند
گازری گر خشم گیرد ز آفتاب
ماهیی گر خشم میگیرد ز آب
تو یکی بنگر کرا دارد زیان
عاقبت که بود سیاهاختر از آن
گر ترا حق آفریند زشترو
هان مشو هم زشترو هم زشتخو
ور برد کفشت مرو در سنگلاخ
ور دو شاخستت مشو تو چار شاخ
تو حسودی کز فلان من کمترم
میفزاید کمتری در اخترم
خود حسد نقصان و عیبی دیگرست
بلک از جمله کمیها بترست
آن بلیس از ننگ و عار کمتری
خویش را افکند در صد ابتری
از حسد میخواست تا بالا بود
خود چه بالا بلک خونپالا بود
آن ابوجهل از محمد ننگ داشت
وز حسد خود را به بالا میفراشت
بوالحکم نامش بد و بوجهل شد
ای بسا اهل از حسد نااهل شد
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_20
قسمت 3
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ آن چه موجب دشمنى مردم با راهنمایان و اولیاى خداست #حسد است.
👈 علمای اخلاق نوشته اند: " حسد از جمله مهلکات است و رسول خدا (ص) گفت حسد کردار نیکو چنان خورَد که آتش هیزمِ خشک را. " آنان مردم را از حسد بیش از دیگر مُهلِکات بیم دادهاند. آن دشمنى که مشرکانى چون ابوجهل و ابوسفیان با رسول خدا (ص) مىکردند از حسد بود. مىدیدند حضرت محمد (ص) در مال و منال در پایه آنان نیست اما روز به روز حشمت و حرمت او در برترى است. بیشتر ناقصان به جاى آن که نقص خود بدانند و از کاملان درمان خواهند به دشمنى با آنان بر مىخیزند و پندارند که آنان را زیانى مىرسانند.
مولوی میگوید :
مثل غلام هندویى که بمولاى خود کینه ور شده و خود کشى کند. او از بام خانه خود را بزیر مىاندازد و مىکشد تا بهاى خود را بمولایش ضرر رسانده باشد. اگر بیمار با طبیب یا دانش آموز با آموزگار ادیب دشمنى کنند. در حقیقت دشمن جان و عدو عقل خود هستند. اگر آفتاب نتابد، گازر) جامه شوى ( از کار و کسب باز میماند و اگر آب نباشد ماهی میمیرد. تو با دقت نگاه کن و ببین با توجه به مثالهای زده شده چه کسی زیان و ضرر میکند؟ اگر مثلاً خدا تو را زشت رو و نازیبا آفرید؛ دیگر کاری نکن که اخلاق بد نیز داشته باشی، زیرا زشت خویی تو را بیشتر زشت رو نشان میدهد. اگر کفش تو پاره شود و با کفش پاره در سنگلاخ بروی، کفش را پاره تر و پای خود را مجروح و اشکال کار را دو چندان میکنی. اگر دچار بیماری حسادت شوی که از دیگری کمترم و ستاره اقبالم کم فروغ تر است، حسد نیز بر نقصان تو میافزاید، بلکه حسد به تنهایی از بسیاری از معایب و کاستیها بدتر است. ابلیس میان خود و آدم مقایسه ای کرد و حاضر نشد به او سجده کند. چه شد؟ او نه تنها بالاتر از آدم قرار نگرفت، بلکه برای همیشه خوار و ذلیل شد، چنان که باید خون بگرید. مثال دیگر: ابوجهل از روی حسادت و لجاجت، سروری پیامبر را ننگ داشت، اما چه شد؟ ابتدا نام او بوالحکم، یعنی صاحب حکمتها بود، اما با حسادت و برتری طلبی با پیامبر، ابوجهل یعنی پدر جهالت و نادانی شد.
در خداى موسى و موسى گریز
آبِ ایمان را ز فرعونى مریز
دست را اندر اَحَد و احمد بزن
اى برادر وا رَه از بو جهلِ تن
#مثنوی_معنوی_37
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_20
قسمت 3
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#چله_ی_انس_با_دعای_مکارم_الاخلاق 32
▪️ دعای #مکارم_الاخلاق یکی از دعاهای معروف امام سجاد علیه السلام و دعای بیستم صحیفه سجادیه است. این دعا به دلیل دارا بودن محتوا و مضامین عالی و ابعاد تربیتی و سیر و سلوکی از سوی سالکان و عارفان و محققان و دعا پژوهان مورد توجه بسیار قرار گرفته و شرح و تفسیرهای فراوان بر آن نوشته شده است. بررسی این دعا از این جهت دارای اهمیت است که دارای ابعاد گوناگون و از آن جمله توجه به حیات جمعی و تلقین و ارزش گذاری اموری است که فرد در زندگی خود باید آنها را بهکار گیرد.
این دعا از ۲۲ قسمت تشکیل شده که هر قسمت با درود بر محمد و آل محمد شروع گردیده و با در خواستهایی که هر کدام اخلاق پسندیده میباشد دنبال میگردد و همه آن ها مضمونشان درخواست توفیق الهی میباشد.
▪️به امید آن که انس با این دعا سبب تحولی بزرگ در رفتار و کردار ما شود باهم دعای #بیستم را چهل روز زمزمه میکنیم :
♦️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ .....👇
🎵 b2n.ir/SAHIFE2_20
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_10
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 36
👌به تماشای رخ یار عجولانه شتاب
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
( وَالْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا عَرَّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ .... ).pdf
1.82M
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان
#دعا_اول_10
دعای امام سجاد علیه السلام " در ستايش خداي عزوجل "
🔹و الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا عَرَّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ، وَ أَلْهَمَنَا مِنْ شُكْرِهِ، وَ فَتَحَ لَنَا مِنْ أَبْوَابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِيَّتِهِ، وَ دَلَّنَا عَلَيْهِ مِنَ الْإِخْلاصِ لَهُ فِى تَوْحِيدِهِ، وَ جَنَّبَنَا مِنَ الْإِلْحَادِ وَ الشَّكِّ فِى أَمْرِهِ🔹
🔸سپاس خداوند را كه خود را به ما شناسانيد و شكر خويش را الهام فرمود و درهاى معرفت را بر ما گشود كه پروردگار خود را شناختيم و ما را به توحيد خالص رهبرى كرد و از انكار شك دور داشت🔸
#اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_217
دعای #سی_نه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در طلب #عفو و #رحمت "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_218
دعای #سی_نه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در طلب #عفو و #رحمت "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_سی_نه_12
دعای سیدالساجدین (علیه السلام) در طلب #عفو و #رحمت :
🔹تفْعَلْ ذَلِكَ - يَا إِلَهِى - بِمَنْ خَوْفُهُ مِنْكَ أَكْثَرُ مِنْ طَمَعِهِ فِيكَ، وَ بِمَنْ يَأْسُهُ مِنَ النَّجَاةِ أَوْكَدُ مِنْ رَجَائِهِ لِلْخَلاصِ، لا أَنْ يَكُونَ يَأْسُهُ قُنُوطا، أَوْ أَنْ يَكُونَ طَمَعُهُ اغْتِرَارا، بَلْ لِقِلَّةِ حَسَنَاتِهِ بَيْنَ سَيِّئَاتِهِ، وَ ضَعْفِ حُجَجِهِ فِى جَمِيعِ تَبِعَاتِهِ🔹
🔸معبود من، با كسى كه بيمش از اميد بيشتر است و نااميدى اش از اميد استوارتر، اما نه چنان نااميد است كه از لابه و زارى دم فرو بندد و طمعش نه چندان كه مغرور شود و گرد طاعت نگردد بلكه حسناتش در ميان سيئات اندك است و بهانه اش در ارتكاب گناهان ضعيف و نامقبول🔸
#سی_نه
🔗کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_سی_نه_12
✳️ #خوف بر #رجا
قسمت اول
امام سجاد علیه السلام می فرمایند : «تَفْعَلْ ذَلِكَ يَا إِلَهِي بِمَنْ خَوْفُهُ مِنْكَ أَكْثَرُ مِنْ طَمَعِهِ فِيكَ، وَ بِمَنْ يَأْسُهُ مِنَ النَّجَاةِ أَوْكَدُ مِنْ رَجَائِهِ لِلْخَلَاصِ»، اگر تو مرا ببخشی، کسی را مورد عفو خودت قرار دادهای که وقتی اعمالش را محاسبه میکند، در محاسبه وارد فضای بسیار سنگینی از خوف میشود. به عبارت دیگر، اگر مرا ببخشی، کسی را بخشیدهای که خوف و ترسش از تو، از امیدش به گذشت تو بیشتر است. مطلب مهمی که اعجاببرانگیز نیز است.
یک جملهی تکمیلی هم دارد که همین مطلب با یک بیان دیگر است: «وَ بِمَنْ يَأْسُهُ مِنَ النَّجَاةِ أَوْكَدُ مِنْ رَجَائِهِ لِلْخَلَاصِ»، کسی را بخشیدهای که یأسش از نجات بیشتر و شدیدتر است. این هم عجیب است! البتّه امام (عَلَیهِ السَّلام) سریع یک اصلاحیه میزند تا ذهنهای ضعیف ما از این عبارت حضرت برداشت غلط نداشته باشند. اوّل صورت مسئله را توضیح میدهیم، بعد آن تبصره را عرض کنیم.
مطلب این است: چیزی که مؤمن در مقام محاسبه و در سلوک به سوی منازل انسانیّت به آن فوقالعاده نیازمند است، خوف است. نیاز مؤمن در مقام اصلاح نفْس به خوف، بیشتر است از نیاز او به رجا. چرا؟ ما تا به حال اینطور شنیدهایم که خوف(ترس) و رجا(امید) همانند دو بال پرواز برای انسان مؤمن است. حتّی در بعض از تعابیر روایی داریم که این دو، در وجود انسان مؤمن مثل دو کفّهی ترازو هستند که زبانهی این میزان، کاملاً با همدیگر هماهنگ است. بنابراین این دو عنصر در پیشبرد، تکامل و سیر و سلوک انسان خیلی نقش دارد.
امّا اینجا نکتهی دیگری را میگوییم. آن نکته این است که انسان مؤمن در سیر اِلَی الله، به خوف بیشتر از رجا نیاز دارد. امام صادق (عَلَیهِ الصَّلاةُ وَ السَّلام) در بیانی دقیق و هشداردهنده فرمودند: «المؤمن بين مخافتين: ذنب قد مضي لا يدري ما يصنع الله فيه، و عمر قد بقي لا يدري ما يکتسب فيه من المهالک؛ فهو لا يصبح الا خائفا و لا يمسي الا خائفا و لا يصلحه الا الخوف؛[۳] مؤمن ميان دو ترس قرار دارد: گناه گذشته که نميداند خدا دربارهي آن با او چه ميکند، و عمر باقيمانده که نميداند چه گناهاني از او سر خواهد زد و در چه مهلکههايي خواهد افتاد. به همين جهت شب را به روز نميآورد، مگر با ترس و روز را به شب نميرساند مگر با ترس، و چيزي جز همين خوف [از خدا] او را اصلاح نميکند».
پس مؤمن بین دو خوف و دو ترس گرفتار است: یکی ترس از گذشته که من با خودم چه کردم؟! پروندهی قبلی را که نگاه میکند، تمام وجودش غرق خوف و نگرانی میشود که من با این پرونده تکلیفم چه خواهد شد؟! این خوف اوّل است. خوف دوم خوف از آینده است، من در آینده چه خواهم کرد؟! گذشتهی من گذشتهی خوبی نیست، در آینده چه به روز خودم خواهم آورد؟! اصطلاحاً خوف دوم را خوف خاتمه میگویند که ترس از سوء عاقبت است.
مؤمن با خود میگوید: تا الان که اینهمه خدای متعال به من فرصت داد، فقط خرابکاری کردم. اگر از این به بعد هم به من وقت بدهد، چه خواهم کرد؟ باز هم خرابکاری؟ آیا من خرابکاریهای بزرگتری در آینده خواهم کرد؟ چه به روز خودم خواهم آورد؟ این میشود «خوف مَا مَضَی؛ ترس از آنچه که گذشته بر او» و «خوف مَا یَأتِی؛ ترس از چیزی که در پیش است». مؤمن بین دو خوف در تردّد است. وقتی که به گذشتهی خودش نگاه میکند، مملو از نگرانی میشود. بعد در عالم تفکّر، آینده را برای خودش تصویر میکند، نسبت به آینده هم نگران میشود.
امام صادق (عَلَیهِ الصَّلاةُ وَ السَّلام) در پایان این روایت یک جمعبندی هم دارند: چیزی که گذشتهی مؤمن را اصلاح میکند و آیندهاش را هم بیمه میکند، خوف است: «وَ لَا یُصْلِحُهُ إلَّا الخَوف» چیزی که مؤمن را اصلاح میکند و میسازد، خوف است؛ چون اگر این خوف در وجود ما به منتها و درجهی مناسب و لازم خود برسد، انسان را به عفوخواهی و جبران جدّی گذشته وارد میکند. به این ترتیب که انسان شروع میکند به اصلاح گذشتهی خودش، پای هر نوع توبهای میایستد و لوازمش را ملتزم میشود تا گذشتهاش درست شود. از التماس و خواهش و تمنّا و سوختن و گداختن و گریه و عجز و لابه و تضرّع به درگاه پروردگار متعال تا انجام دادن هر کاری که لازم است. از کسی باید حلالیّت بخواهد، جایی را باید اصلاح کند، به کسی باید مراجعه کند، از حقوق الهی چیز جاافتادهای دارد که باید آنها را جبران کند، همه را انجام میدهد. چه عاملی باعث میشود که انسان وارد چنین میدانی در اصلاح بشود؟ خوف.
اگر این آتش مقدّس در دل ما شعله نگیرد، نمیتواند این آسیبها را ذوب کند و بسوزاند و زلالی فطرت و جان ما را از پس ظلمات تو در تو و حجابهای گناه که قلب ما را پوشش داده، آشکار کند. پس ما به این خوف خیلی نیازمند هستیم.
👈 ادامه دارد ...
👤استاد #حاج_علی_اکبری
#سی_نه
🆔 @sahife2