#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_1
#دعا_چهل_چهار_2
تبیین لینک زیر
https://eitaa.com/sahife2/27429
https://eitaa.com/sahife2/27430
قسمت 1
🔴 سپاس بر عظيمترين نعمتها
مقام حمد و ستايش مقامى بس بزرگ، و نعمتى بس عظيم از نعمتهاى معنوى حضرت محبوب است.
حامدان را در پيشگاه حضرت دوست ارزش والايى است، و اجرشان و مزدشان آن چنان اجر و مزدى است كه فوق آن را نمىتوان تصور كرد.
فاتحة الكتاب كه خواندنش در نمازهاى يوميه واجب است، بدون قرائت آن، نماز به پا نمىشود، پس از بسماللَّه تعليم مىدهد كه چگونه تمام نعمتها را حمد و سپاس گوييد، كه نعمت جز از خدا نيست، و سپاس و حمد جز به او روا نيست.
منعم را بشناسيد، و نعمت را از او بدانيد، و داده حضرت او را در همان جا خرج كنيد كه او از شما خواسته، و اين همه از جمله عرشى و آيه آسمانى و كلمات ملكوتى
الحمدللَّه ربّ العالمين
استفاده مىشود، كه اين گونه توجّه به صاحب و خالق نعمت، و اداى سپاس و حمد به محضر مبارك او جز به هدايت او و عنايت و لطفش صورت نمىپذيرد.
اگر او بر قلب عبد اشراق نكند، و دل بنده را به نورش منوّر ننمايد، و سينه را جلوهگاه معرفت ننمايد، و آتش عشق به سپاس را در باطن شعلهور نسازد، و جملاتى كه بيان كننده حمد و سپاسش است القا نفرمايد، از دست و زبان كه برآيد كه بتواند به حمد و سپاسش برخيزد، و در مدار تسبيح و تحميدش به گردش آيد؟
اين نكته با ارزش را بايد توجّه داشت كه معرفت به صاحب نعمت، و عشق و ايمان به او، و حضور عملى نسبت به دستورهايش را بايد بدرقه حمد و سپاس قولى كرد، تا سپاسى كه دوست از بندهاش خواسته تحقق يابد، اين نوع سپاس و حمد كه معرفت و قول و عمل است سپاس واقعى و حمد حقيقى است، و ورود به فضاى اين سپاس، انسان را به مقام بندگى و اخلاص و رشد و كمال مىرساند، اين گونه سپاس و حمد، نسبت به تمام نعمتها فراگير، و در حدّ ظرفيت انسان اداى حق منعم است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 218
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_1
#دعا_چهل_چهار_2
قسمت 2
🔴 حمد و ستايش در قرآن مجيد
با اين گونه سپاس مىتوان از حضرت محبوب نسبت به آفرينش آسمانها و زمين قدردانى كرد:
الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى خَلَقَ السَّماواتِ وَ الاْرْضَ
همه ستايشها ويژه خداست كه آسمانها و زمين را آفريد.
با اين گونه سپاس و حمدى كه مركّب از قول و معرفت و عمل است مىتوان حضرت حق را به خاطر پيروزى دادن به مؤمنان عليه ستمگران ستايش كرد:
فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ العالَمينَ
در نتيجه ريشه كسانى كه [به آيات ما و به مردم] ستم ورزيدند، بريده شد؛ و همه ستايشها ويژه خدا مالك و مربى جهانيان است.
با اين حمد و سپاس مىتوان نعمت با عظمت هدايت را كه نعمتى ما فوق آن نيست و به وسيله آن سعادت دنيا و آخرت انسان تأمين مىشود و آدمى در سايه آن به خير دنيا و آخرت مىرسد، شكر و سپاس گزارد:
الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى هَدانا لِهذا وَ ما كُنّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلا انْ هَدانَا اللَّهُ
و همه ستايشها ويژه خداست كه ما را به اين [نعمت ها] هدايت كرد، و اگر خدا ما را هدايت نمىكرد هدايت نمىيافتيم.
با اين ستايش و حمد، مىتوان نزول قرآن را از جانب حضرت محبوب براى رشد و كمال انسان و روشن كردن بزم، حيات سپاس گفت:
الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى انْزَلَ عَلى عَبْدِهِ الْكِتابَ وَ لَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً
همه ستايشها ويژه خداست كه اين كتاب را بر بندهاش نازل كرد و براى آن هيچ گونه انحراف و كژى قرار نداد.
با اين حمد و سپاس مىتوان از عنايت حضرت دوست كه باعث نجات انسان از شر ستمگران شد تشكّر و قدردانى كرد:
الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى نَجّانا مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمينَ
همه ستايشها ويژه خداست كه ما را از اين گروه ستمپيشه نجات داد.
با اين حمد و سپاس مىتوان از آنچه در آسمانها و زمين است و در به پا داشتن خيمه هستى مؤثّر است و به صورتى يار و مددكار آدمى است، به اداى كمترين حقّى از حقوق كه از حضرت ربّ العزّه بر عهده انسان است، اقدام كرد:
الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى لَهُ ما فِى السَّمواتِ وَ ما فِى الاْرْضِ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِى الآْخِرَةِ وَ هُوَ الْحَكيمُ الْخَبيرُ
همه ستايشها ويژه خداست كه آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است در سيطره مالكيّت و فرمانروايى اوست، و همه ستايشها در آخرت مخصوص اوست، و او حكيم و آگاه است.
با اين حمد و سپاس مىتوان به اداى شكر او به عنوان اينكه مالك حقيقى آسمانها و زمين، و مالك تمام جهانيان است برخاست، مالكى كه در فضاى مالكيتش از باب لطف و رحمت به تربيت موجودات و رشد و كمال اجزاى هستى توجه دارد.
فَلِلّهِ الْحَمْدُ ربِّ السَمواتِ وَ رَبِّ الاْرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ
در نهايت همه ستايشها مخصوص خداست كه پروردگار آسمانها و پروردگار زمين و پروردگار جهانيان است.
اگر هدايت او نسبت به چنين حمدى نبود، در قدرت و توان كسى نمىديدى كه به اداى حمد برخيزد.
اوست كه از باب لطف و مرحمت عباد صالح خود را به چنين حمدى رهنمون است، و آنان را اهل چنين حمدى مىنمايد تا بتوانند احسانش را شكر كنند، و از اين راه به جزاى نيكوكاران دست يابند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 220
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ اللهم بلّغنا رمضان
خدایا! ما را به ماه رمضان برسان.
🔴 #ماه_رمضان در راه است
و هفته های آخر #ماه_شعبان
چقدر خود را آماده کرده ایم؟
طرح #شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44 را به همین نیت
یعنی ایجاد آمادگی جهت ورود به این ماه نورانی در دستور کار قرار دادیم
باشد که با معرفت وارد ماه میهمانی او شویم ...
انشاالله
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه
#شرح دعای 44 صحیفه سجادیه توسط آیت الله #صدیقی
31 جلسه صوتی
https://b2n.ir/sahife2_44_sedighei
#چهل_چهار
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔊 «شست و شویی کن و آنگه به خرابات خرام»
انسان باید این شست و شو را در ماه رجب و شعبان بکند تا بتواند در #ماه_رمضان بر سرِ سفره الاهی وارد شود و از آن سفره متنعّم گردد و فیض ببرد.
👤 #مقام_معظم_رهبری
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ " دل غافل در معرض هجوم شیطان قرار می گیرد و وقتی شیطان بر دل و جان آدمی تسلّط پیدا کرد، شرّ و فساد در دنیا به وجود می آید. راه علاج عمیق و حقیقی در برخورد با هرگونه شرّ و فسادی در عالم، ارتباط با خدا و مصونیت بخشیدن به دل و جان خود از نفوذ و چیرگی شیطان است. اگر شیطان بر دل های انسان هایی که منشأ آثار بزرگی در جوامع جهانی هستند، مسلّط نمی شد، دنیا روی آرامش به خود می دید و انسان ها از امنیت و سلامت برخوردار بودند. همه بدبختی های بشر ناشی از دوری از خداست؛ لذا در اسلام فرصت هایی برای ارتباط ویژه با خداوند متعال معین شده است. یکی از این فرصت ها ماه رجب است. ماه رجب را قدر بدانید. همه دعاهایی که در این ماه وارد شده، درس است؛ صِرف لقلقه زبان نیست. این دعاها را با حضور قلب و با آگاهی از عمق معنای آن ها، بر دل و زبانتان جاری کنید. اگر انسان مسلمان -جوان و پیر، زن و مرد- در ماه رجب و سپس ماه شعبان، رابطه خود را با خدای متعال روان و نزدیک تر کند، با آمادگی به ماه رمضان می رسد. آن گاه ماه رمضان ضیافت الاهی می شود. انسان باید آماده شود و سپس وارد ضیافت گردد.
🔊 «شست و شویی کن و آنگه به خرابات خرام»
انسان باید این شست و شو را در ماه رجب و شعبان بکند تا بتواند در #ماه_رمضان بر سرِ سفره الاهی وارد شود و از آن سفره متنعّم گردد و فیض ببرد. اگر از ماه رمضان فیض بردیم، آن گاه اعمال و اخلاق و نگرش و افکار خود ما نشان خواهد داد که پیشرفت کرده ایم؛ خودمان محک زنِ خویش می شویم و پیشرفت را تشخیص می دهیم. ما این امتحان ها را نمی کنیم، آن گاه بدبختی ها و گرفتاری هایش را در وجود خودمان و در فضای جامعه لمس می کنیم.
👤 #مقام_معظم_رهبری
#چهل_چهار #حافظ_غزل_423
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#شرح استاد حسین #انصاریان
بر دعای #چهل_چهار
دعای #امام_سجاد (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه #رمضان "
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_3
#دعا_چهل_چهار_4
«3» وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرَ الصِّيَامِ وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ وَ شَهْرَ الطَّهُورِ وَ شَهْرَ التَّمْحِيصِ وَ شَهْرَ الْقِيَامِ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ»
«4» فَأَبَانَ فَضِيلَتَهُ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ بِمَا جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُمَاتِ الْمَوْفُورَةِ وَ الْفَضَائِلِ الْمَشْهُورَةِ فَحَرَّمَ فِيهِ مَا أَحَلَّ فِي غَيْرِهِ إِعْظَاماً وَ حَجَرَ فِيهِ الْمَطَاعِمَ وَ الْمَشَارِبَ إِكْرَاماً وَ جَعَلَ لَهُ وَقْتاً بَيِّناً لَا يُجِيزُ- جَلَّ وَ عَزَّ- أَنْ يُقَدَّمَ قَبْلَهُ وَ لَا يَقْبَلُ أَنْ يُؤَخَّرَ عَنْهُ
و خدا را سپاس كه از جمله آن راهها، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد؛ ماه روزه، و ماه اسلام، ماه پاك كننده، ماه آزمايش، ماه قيام به عبادت، و ماهى كه قرآن را در آن نازل كرد، كه سراسر براى مردم هدايت است و نشانههايى روشن از هدايت، و جداكننده بين حق و باطل؛ پس برتريش را بر ماههاى ديگر بر پايه احترامات زيادى كه برايش قرار داد، و فضيلتهايى كه بين مردم مشهور است، آشكار ساخت.
پس آنچه را در ماههاى ديگر حلال بود، به خاطر بزرگداشت اين ماه حرام كرد، و خوراكىها و آشاميدنىها را محض گرامى داشت آن ممنوع فرمود، و بر آن وقتى واضح و روشن قرار داد، و آن نهمين ماه از ماههاى قمرى است كه حضرتش جلّ و عزّ اجازه نمىدهد از آن وقت معين پيش افتد، و نمىپذيرد كه از آن پس افتد.
#چهل_چهار #رمضان_روزه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_3
#دعا_چهل_چهار_4
#رمضان_روزه 1
🔴 ماه مبارك رمضان و مسئله با عظمت #روزه
فرازهاى عرشى و ملكوتى اين دعا، موقعيت بسيار مهم ماه رمضان، و اهميّت مسئله الهى روزه را نشان مىدهد.
جملات زيباى اين دعا، به اين معنا هشدار مىدهد، كه ماه رمضان و روزه در آن باعث سوختن هيمه گناه از پرونده و ريزش رحمت الهى بر عبد خداست.
اين ماه به حقيقت ماه اسلام است، زيرا هر انسان عاشقى با اتصال به روزهاى كه شرايط ظاهرى و باطنى آن در قرآن و روايات بيان شده، تبديل به يك مسلمان واقعى و يك موجود با تقوا و يك عنصر تسليم در برابر حضرت محبوب مىشود.
در اين ماه دامن جان و حقيقت نفس، و اعضا و جوارح به كشور پاكى سفر مىكنند، و در پايان ماه به تقوا و طهارت مورد نظر دوست مىرسند.
يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
اى اهل ايمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه كه بر پيشينيان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهيزكار شويد.
ماه رمضان ماه تصفيه بدن از آلودگىها و رسوبهاى غذايى است، رسوبهايى كه باعث امراض گوناگون وريدى، خونى، قلبى، و جسمى است.
ماه تصفيه و پاكى از گناهان و معاصى و رذايل اخلاقى و نفسى و روحى و عملى است، و اين همه وقتى ميسّر است كه روزه جسمى و نفسى و قلبى گرفته شود، و به تعبير اهل دل، روزه عام كه روزه بدن، و روزه خاص كه روزه جان، و روزه خاصّ الخاص كه روزه قلب است.
روزه بدن امساك از مفطرات، و روزه نفس امساك از رذايل اخلاقى و معاصى اعضا و جوارح، و روزه قلب امساك از غير حق است!
اين ماه به راستى ماه قيام و به پا خاستن براى كسب معرفت و بينش، و تحصيل حق و حقيقت و به دست آوردن كرامت و فضيلت، و فراهم آوردن عشق و شور از توجه به حضرت محبوب، و ماه اقدام جانانه براى ورود به مدار عبادت خالصانه و بندگى عاشقانه است.
ماه رمضان ماه پيوند خوردن به قرآن براى كسب هدايت، و منور كردن جان به نور آيات بيّنات، و ماه تلاوت قرآن و ماه تشخيص حق از باطل در همه امور است.
فضايل اين ماه فضايلى فوقالعاده و بىشمار است. به خاطر حرمت اين ماه آنچه در ديگر ماهها بر انسان از طلوع فجر تا فجر ديگر حلال است حرام مىباشد، جسم از روى آوردن به خوراكىها و آشاميدنىها ممنوع است، روزه اين ماه را نمىتوان پيش انداخت، و نيز جايز نيست آن را به دست تأخير سپرد، كه بر واجد شرايط واجب است در همان ماه مبارك قيام به اين عبادت بزرگ كند.
روزه فوايد جسمى و روحى فراوان دارد، شفابخش جسم، و توانبخش جان است، پاك كننده آدمى از رذايل حيوانى است، در ساختن فرد صالح و سامان دادن اجتماع بسيار مؤثّر است، در تهذيب و تزكيه نفس و رهاندن انسان از روزمرّگى و واماندگى در نيازهاى تن، تأثير بسزائى دارد.
فوائد طبّى و بهداشتى روزه كه از سودمندىهاى كوچك اين فرضيه انسانساز مىباشد به حدّى است كه شايد نياز به توضيح و تكرار نداشته باشد و بيشتر مردم كم و بيش از آن آگاهند.
معده و دستگاه گوارش از اعضاى پركار اندام آدمى است، با سه وعده غذا كه معمول مردم است تقريباً در همه ساعات دستگاه گوارش به هضم و تحليل و جذب و دفع مشغول است.
روزه باعث مىشود كه از يك سو اين اعضا استراحت كنند و از فرسودگى مصون بمانند و نيروى تازهاى بگيرند، و از سوى ديگر ذخاير چربى كه زيانهاى مهلكى دارند تحليل رفته و كاسته شوند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 224
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_3
#دعا_چهل_چهار_4
#رمضان_روزه 2
🔴 #روزه و سلامتى
در روايات اسلامى حتى به فوائد جسمى روزه نيز تصريح شده تا برخى از سست عنصران اگر نه با ايمان كامل حدّاقل با توجّه به فوائد بهداشتى روزه، اين فريضه ثمربخش را بجاى آورند و از سودمندىهاى گوناگون آن در حدّ خود بهرهور شوند.
پيامبر بزرگوار اسلام صلى الله عليه و آله در همين رابطه فرموده است:
صُومُوا تَصِحُّوا.
روزه بگيريد تا سالم بمانيد.
و نيز در روايات بسيارى، پيشوايان بزرگ اسلام فرمودهاند:
معده آدمى خانه بيمارىهاى اوست و پرهيز از غذا درمان آن است. بديهى است، آنگاه اين فوايد بهداشتى بهتر به دست مىآيد كه روزهدار امساك روز را با زياده روى در شب تلافى نكند، كه پرخورى خود موجب زيانهاى چشمگير براى دستگاه گوارش است.
با پيشرفت دانش پزشكى، برخى از پزشكان و متخصصان دريافتهاند كه امساك از خوردن و آشاميدن، عالىترين روش درمانى است.
يكى از پزشكان مىگويد:
طرح درمان به وسيله روزه چنان معجزه آساست كه به كار بستن آن مسير طرحها و برنامههاى طب عملى و جرّاحى را تغيير خواهد داد، زيرا روزه راه تازهاى به روى دانش پزشكى مىگشايد و سلاح مؤثرى براى مبارزه با بيمارىها به اين دانش مىبخشد، سلاحى كه مىتوان آن را از راههاى گوناگونى مورد استفاده قرار داد و انسان را در مبارزه با علّت بيمارىها براى بهبود بيماران به نتيجه مطلوب و آشكار مىرساند.
با روزه و امساك مىتوان بيمارىهايى را بهبود بخشيد و معالجه كرد، البته در صورتى كه با اعتدال و ميانهروى مقرون باشد و هنگام سحر و افطار در خوردن و آشاميدن افراط نشود.
بايد توجّه داشت بر خلاف تصور كوتاه انديشان، روزه هيچ گونه ضررى براى افراد سالم مكلف ندارد، و اگر كسى بيمار باشد و نتواند روزه بگيرد از انجام اين تكليف اسلامى معاف است، و نيز اگر روزه بگيرد و با اين كار بيمارتر شود، و يا روزهاش باعث گردد كه بيماريش ادامه يابد، كار حرامى مرتكب شده و روزهاش هم نزد خدا پذيرفته نيست.
افراد سالم بايد بدانند كه روزه نه تنها زيانى برايشان ندارد، بلكه موجب تندرستى و صحّت مزاج است، و به گفته برخى شكمپرستان كه خود روزه نمىگيرند و ديگران را نيز از روزه باز مىدارند و تلقين مىكنند كه روزه موجب زخم معده مىشود، نبايد اعتنا كرد. اين گونه دروغها فقط بهانه افراد سست عنصرى است كه اسير شكم خويشند و از عزم و اراده انسانى در آنان خبرى نيست.
روزه باعث استراحت معده است و در حال روزهدارى اسيد معده به جاى غذا به وسيله صفرا خنثى مىشود و زخم ايجاد نمىگردد.
اكثريت قريب به اتفاق مسلمانان متدين ماه مبارك رمضان را روزه مىدارند و به هيچ وجه شكايتى از اين بيمارى ندارند و نسبت بيمارى زخم معده در ميان روزهداران بيشتر از ديگران نيست.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 224
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_3
#دعا_چهل_چهار_4
#رمضان_روزه 3
🔴 #روزه و تقوا
روزه عامل مؤثّرى در ايجاد و تقويت روحيّه تقوا و پرهيزكارى است.
قرآن مجيد اين فايده بزرگ را با جمله:
لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
تا پرهيزكار شويد.
يادآور مىشود و اين عبادت را عامل مهم تقوا مىشمارد. تقوا و پرهيزكارى در تربيت و سازندگى و شخصيت اسلامى يك مسلمان نقش بسيار مهمى دارد، و براى رسيدن به همين اثر پر ارزش است كه بهترين عبادت در ماه صيام و در حال روزه اجتناب از گناهان است.
ورع از محارم الهى كه رسول خدا آن را بهترين عمل در ماه رمضان دانسته شرط كمال روزه است.
روزهدار با به كار بستن اين دستور ملكوتى روح تقوا را در خود زنده مىكند و اين مراقبت ثمربخش در ماه مبارك رمضان و در حال روزه بسيار آسانتر است، چرا كه گرسنگى و تشنگى و ديگر محدوديتهاى روزه، شعلههاى سركش غرايز حيوانى و هوسها را تا حدّ چشمگيرى خاموش مىسازد و حتى اگر موقتاً هم باشد گريبان عقل و جان را از چنگ شهوات رها مىسازد و براى روزهدار زمينهاى آماده براى تمرين تقوا و پرهيزكارى فراهم مىشود، و با مراقبت و تمرين پياپى در يك ماه نيروى بازدارنده از گناه در او به وجود مىآيد و خصلت خوددارى در او ريشه مىگيرد و رشد مىكند، و او با گذراندن اين برنامه يك ماهه توفيق مىيابد كه پس از يك ماه روزه نيز پرهيزكار باقى بماند و بدين ترتيب به مقام پر ارج تقوا كه به فرموده قرآن و پيشوايان معصوم ما كرامت انسان بدان وابسته است، براى هميشه نايل آيد.
حكومت غرايز و شهوات بر انسان خطرناكترين حكومتها است و آدمى را اسير و بىاختيار مىسازد و به پستى و رذالت مىكشاند. مبارزه با سلطه شهوات نفس كه در اسلام جهاداكبر ناميده شده به پايمردى و ارادهاى استوار نياز دارد.
انسان با روزهدارى كه امساك از خوردن و آشاميدن و خوددارى از برخى چيزهاى ديگر است در واقع با خواهشهاى خويش مىجنگد و در برابر غرايز خود مقاومت مىكند، تمرين اين عمل اراده و تصميم را در انسان نيرومند مىسازد و جان را از قيد حكومت و سلطه هواها و خواهشها مىرهاند.
امير المؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
افْضَلُ النَّاسِ مَنْ جاهَدَ هَواهُ وَ اقْوَى النّاسِ مَنْ غَلَبَ هَواهُ.
بهترين مردم كسى است كه با هواى نفس مبارزه كند، و نيرومندترين آنان كسى است كه بر آن پيروز شود.
پس روزه داران بهترين مردمند، چرا كه با خواستههاى نفسانى مبارزه مىكنند، و اگر با مراقبت و كوشش از روزه خود اين بهره را بگيرند كه بر نفس خود مسلّط شوند از نيرومندترين مردم نيز خواهند بود.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 224
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_3
#دعا_چهل_چهار_4
#رمضان_روزه 4
🔴 #روزه و معرفت
روزه چراغ معرفت و آگاهى را در درون برمىافروزد، روزه و به ويژه روزه ماه رمضان موجب مىشود كه حكومت شهوات و اميال شيطانى جاى خود را به حكومت تقوا و پيروى از دستورهاى الهى بدهد و تيرگى هوسها و شهوات در جان آدمى به نورانيّت و روشنى باطن تبديل شود.
در سايه همين صفا و پاكى حاصل از روزه است كه روزهدار با خودآگاهى نه تنها شكم را از خوردن و آشاميدن، كه دست و پا و چشم و گوش و زبان و همه اعضاى خويش را از آنچه خدا حرام فرموده نگاه مىدارد، و مىتواند به آن درجه از تقوا نايل آيد كه حتى از انديشه و فكر گناه نيز دورى گزيند، و اين اوج نورانيت روزه است.
امير المؤمنين عليه السلام نيز به همين مرتبه اشاره مىفرمايد:
صِيامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِكْرِ فِى الآْثامِ افْضَلُ مِنْ صِيامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعامِ.
روزه دل از انديشه گناهان برتر از روزه شكم از خوردن و آشاميدن است.
بارى صفا و پاكى حاصل از روزه و خوددارى و پرهيزكارى روزهدار همچون سپرى است كه روزهدار را از آتش عذاب الهى كه مولود گناهان است، مصون مىدارد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ.
روزه، سپرى است كه روزهدار را از آتش جهنّم حفظ مىكند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 224
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_3
#دعا_چهل_چهار_4
#رمضان_روزه 5
🔴 #روزه و صبر
صبر از خصلتهايى است كه در اخلاق اسلامى بر آن بسيار تأكيد شده است، انسان مسلمان در زندگى فردى و اجتماعى خويش در راه هدفهايى مبارزه مىكند و با مشكلاتى نيز رو به رو است، بدون خصلت صبر، پيروزى بر مشكلات و رسيدن به هدفها آسان نيست، صبر و تحمّل بر نيروى مقاومت و پايدارى آدمى مىافزايد و اراده را توانا مىسازد، هيچ ملّتى اگر تحمل ناگوارىها را نداشته باشد بر مشكلات خويش و بر دشمنان خود نمىتواند پيروز گردد. با صبر و مقاومت است كه مىتوان به پيكار ستمگران رفت.
و دست استعمارگران را كوتاه نمود، و روزه به ويژه در روزهاى گرم و طولانى تابستان كه فشار تشنگى طاقت فرسا مىشود، به طور چشمگيرى به انسان صبر و مقاومت مىبخشد و تحمّل رنج و سختى را بر آدمى آسان مىسازد.
قرآن كريم با توجّه به همين اثر است كه از روزه به «صبر» تعبير كرده است:
وَاسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ
از صبر و نماز [براى حل مشكلات خود و پاك ماندن از آلودگىها و رسيدن به رحمت حق] كمك بخواهيد.
امامان معصوم ما صبر را در اين آيه به روزه تفسير كردهاند «1» و پيامبر بزرگوار اسلام نيز ماه رمضان را ماه صبر ناميدهاند:
شَهْرُ الصَّبْرِ، وَ انَّ الصَّبْرَ ثَوابُهُ الْجَنَّةُ.
رمضان ماه صبر است، و پاداش صبر بهشت است.
امام صادق عليه السلام فرموده:
هرگاه بر كسى حادثهاى جانكاه پيش آمد روزه بگيرد كه خدا فرموده است:
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ
امامان بزرگوار ما در روايات و دعاها، ماه رمضان را ماه مواسات ناميدهاند. از نتايج بارز روزه برانگيختن حسّ همدردى نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنان كه زندگى آسودهاى دارند و رنج فقر و طعم روزه، وسيلهاى است كه آنان را از غفلت مىرهاند و رنج مستمندان را به ياد آنان مىآورد تا به دستگيرى فقيران همّت گمارند و به درد دل آنان برسند.
از سويى به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارك رمضان بسيار سفارش شده است، و از سوى ديگر گرسنگى و تشنگى روزه، موجب درك رنج مستمند مىگردد و بدين ترتيب ثروتمند به فقير نزديك مىشود و احساسها رقت مىيابد و احسان و انفاق فزونى مىگيرد و جامعه كمك به همنوع را مىآموزد.
مواسات يعنى سهيم ساختن برادران در رزق و روزى، و رمضان را به همين جهت ماه «مواسات» ناميدهاند تا مسلمانان به احسان نسبت بهم بپردازند و با تمرين بر اين صفت ارزنده انسانى، جامعه را از حقد و كينه برهانند و برادروار در كنار هم از نعمتهاى الهى بهره بگيرند.
شايسته است كه روزهداران به همه اين نكات انسانى توجّه كنند و بكوشند حقيقت فريضه روزه را آن چنانكه بايد به جا آورند و ماه مبارك رمضان را آن چنانكه سزاوار اين ماه است به سر آورند تا همگان ازبرنامههاى سازنده اسلامى بهرهور شوند.
از حضرت عسگرى عليه السلام پرسيدند: چرا روزه واجب شده است؟ فرمودند:
تا ثروتمند درد گرسنگى را دريابد و به فقير توجّه كند. هشام از حضرت صادق عليه السلام علّت روزه را پرسيد، امام فرمود:
خداوند روزه را واجب كرد تا غنى و فقير با هم مساوى باشند. و بدان جهت كه غنى رنج گرسنگى را لمس نكرده تا به فقير رحم كند و هر وقت چيزى خواسته قدرت به دست آوردن آن را داشته است، خدا خواسته است كه ميان بندگانش يكنواختى به وجود آورد و خواسته است ثروتمند طعم گرسنگى را بچشد، و اگر جز اين بود ثروتمند بر مستمند و گرسنه ترحّم نمىكرد.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 224
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2