#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
قسمت اول
#صله_رحم_قرآن_روایات 2
🔴 رسول حق صلى الله عليه و آله فرمود:
اعْجَلُ الْخَيْرِ ثَواباً صِلَةُ الرَّحِمِ.
سريعترين نيكى براى رسيدن به ثواب صله رحم است.
امام على عليه السلام در «نهج البلاغه» مىفرمايد:
اى مردم! هيچ كس از طايفه و خويشان خود بى نياز نيست هر چند صاحب مال و دارايى باشد، بدون شك به دست و زبان آنان براى اينكه از او دفاع كنند و به ياريش برخيزند نيازمند است، و نزديكان شخص براى اينكه او را به هنگام نبودنش يارى دهند مهمترين اشخاصند و بهتر مىتوانند پراكندگى و گرفتارى او را رفع كنند و در هنگام سختى و پيشامدهاى ناگوار از همگان نسبت به او مهربانترند، و نام نيكو كه حضرت حق به شخص در ميان مردم عطا فرمايد بهتر است براى او از ثروت و دارايى كه براى ديگرى به ارث بگذارد.
بدانيد كه يك نفر از شما حقّ روگرداندن از خويشان خود را ندارد آنگاه كه آنان را در فقر و پريشانى ببيند، بر او لازم است با مالى كه به خاطر ماندنش زياد نمىشود به آنان احسان كند، و كم نمىگردد اگر آن را به مصرف حق برساند. هر كس از اقوام خود دست بكشد از آنان يك دست گرفته شده، و از او دستهاى بسيار؛ و آن كه نسبت به اقوامش متواضع باشد و مهربان و همراه، به طور دائم دوستى آنان را به طرف خود جلب خواهد كرد. «1» امير المؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
وَ اكْرِمْ عَشيرَتَكَ، فَانَّهُمْ جَناحُكَ الَّذى بِهِ تَطِيرُ، وَ اصْلُكَ الَّذى الَيْهِ تَصِيرُ، وَ يَدُكَ الَّتى بِها تَصُولُ.
اقوامت را گرامى بدار، زيرا آنان براى تو بالى هستند كه به وسيله آن طيران مىكنى، و ريشهاى هستند كه به سوى آنان مىروى، و دستى هستند كه با آن قدرت پيدا مىكنى.
ابوبصير مىگويد: از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم:
عَنِ الرَّجُلِ يَصْرِمُ ذَوى قَرابَتِهِ مِمَّنْ لا يَعْرِفُ الْحَقَّ؟ قالَ. لايَنْبَغى لَهُ انْ يَصْرِمَهُ.
مردى به خاطر اينكه اقوامش شناختِ به حق ندارند با آنان قطع رابطه مىكند، فرمود: قطع رابطه با رحم سزاوار نيست.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 273
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
قسمت اول
#صله_رحم_قرآن_روایات 3
🔴 صفوان مىگويد: به حضرت صادق عليه السلام گفتم: مرا نزديكى هست كه بر غير دين من و راه و روش اهل بيت است، آيا او را بر من حقّى هست؟ فرمود: آرى، حق خويشاوندى را هيچ چيز قطع نمىكند. و اگر بر آيين تو باشند داراى دو حقّند. حق رحم و حق اسلام.
رسول حق صلى الله عليه و آله فرمود:
صِلُوا ارْحامَكُمْ فِى الدُّنيا وَ لَوْ بِسَلامٍ.
در دنيا صله رحم كنيد گرچه به يك سلام باشد.
و نيز آن حضرت فرمود:
اذا قَطَعُوا الاْرْحامَ جُعِلَتِ الاْمْوالُ فى ايْدِى الاْشْرارِ.
چون گناه قطع رحم به ميان آيد اموال در دست اشرار قرار خواهد گرفت.
حضرت باقر عليه السلام فرمود:
صِلَةُ الاْرْحامِ تُزَكِّى الاْعْمالَ، وَ تُنْمِى الاْمْوالَ، وَ تَدْفَعُ الْبَلْوى، وَ تُنْسِىءُ فىِ الاْجَلِ.
صله ارحام، اعمال را پاك مىكند، اموال را زياد مىنمايد، بلا را دفع مىكند، اجل را به تأخير مىاندازد (كنايه از اينكه عمر را طولانى مىنمايد).
امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
صله ارحام اخلاق را نيكو، شخص را با گذشت، نفس را پاكيزه، رزق را زياد و اجل را به تأخير مىاندازد. «4» و نيز فرمود:
صله ارحام و نيكى به آنان، حساب را آسان مىكند، و حافظ شخص از گناه است، صله رحم كنيد و به برادران نيكى نماييد گرچه به خوب سلام كردن و يا جواب سلام دادن باشد. «1» موسى عليه السلام از حضرت حق عز و جل پرسيد:
فَما جَزاءُ مَنْ وَصَلَ رَحِمَهُ؟ قالَ: يا مُوسى! انْسِئُ لَهُ اجَلَهُ، وَ اهَوِّنُ عَلَيْهِ سَكَراتِ الْمَوْت
جزاى آن كه صله رحم كند چيست؟ خطاب رسيد: اجلش را به تأخير مىاندازم و سختىهاى مرگ را بر او راحت و آسان مىكنم.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله فرمود:
صِلَةُ الرَّحِمِ تَعْمُرُ الدِّيارَ، و تَزيدُ فى الاعْمارِ وَ انْ كانَ اهْلُها غَيْرَ اخْيارٍ.
صله رحم مملكت را آباد و عمر را زياد مىكند گرچه كنندگان اين كار از خوبان نباشند.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله فرمود:
سِرْ سَنَةً صِلْ رَحِمَكَ.
يكسال مسيرى را طى كن، صله رحم بجاى آور.
و نيز فرمود:
من به حاضر و غائب امّتم سفارش مىكنم و به هر كه در اصلاب مردان و رحم زنان است تا روز قيامت، صله رحم كنيد گرچه مسير يكسال راه باشد، كه صله رحم از دين است.
حضرت صادق عليه السلام مىفرمايد:
مردى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد عرضه داشت: مرا اقوامى است كه نسبت به آنان اهل صله هستم ولى آنان مرا آزار مىدهند، مىخواهم آنان را ترك كنم، حضرت فرمود: در اين وقت خداوند هم همه شما را ترك خواهد كرد، عرض كرد: چه كنم؟ فرمود: به آن كه تو را محروم كرد عطا كن، با آن كه از تو قطع كرد صله كن، و آن كه به تو ظلم كرد از او بگذر. چون اين برنامه را عمل كردى خداوند در مقابل آنان پشتيبان و يار و ياور توست. «1» رسول حق صلى الله عليه و آله فرمود:
ثَلاثَةٌ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ: مُدْمِنُ خَمْرٍ، وَ مُؤْمِنُ سِحْرٍ، وَ قاطِعُ رَحِمٍ.
سه نفر وارد بهشت نمىشوند، دائم الخمر، مؤمن به سحر و جادو، قطع كنندهرحم.
امام على عليه السلام فرمود:
اقْبَحُ الْمَعاصِى قَطيعَةُ الرِّحِمِ وَ الْعُقُوقُ.
زشتترين گناهان قطع رحم و عاقّ پدر و مادر شدن است.
حضرت صادق عليه السلام فرمود:
الذُّنُوبُ الَّتى تُعَجِّلُ الْفَناءَ قَطيعَةُ الرَّحِمِ.
از گناهانى كه انسان را دچار مرگ زودرس مىكند قطع رحم است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 273
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
قسمت 2
https://eitaa.com/sahife2/40675
#همسايه
🔴 ارزش و اهميّت حقوق همسايه در آيات و روايات و تفسير دعاى #بيست_ششم انشاالله می آید .
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 278
👌 دعای #چهل_چهار #شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_26
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_305
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_306
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_116
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تَخْذُلْنِى عِنْدَ فَاقَتِى إِلَيْكَ، وَ لا تُهْلِكْنِى بِمَا أَسْدَيْتُهُ إِلَيْكَ، وَ لا تَجْبَهْنِى بِمَا جَبَهْتَ بِهِ الْمُعَانِدِينَ لَكَ، فَإِنِّى لَكَ مُسَلِّمٌ، أَعْلَمُ أَنَّ الْحُجَّةَ لَكَ، وَ أَنَّكَ أَوْلَى بِالْفَضْلِ، وَ أَعْوَدُ بِالْإِحْسَانِ، وَ أَهْلُ التَّقْوَى، وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ، وَ أَنَّكَ بِأَنْ تَعْفُوَ أَوْلَى مِنْكَ بِأَنْ تُعَاقِبَ، وَ أَنَّكَ بِأَنْ تَسْتُرَ أَقْرَبُ مِنْكَ إِلَى أَنْ تَشْهَرَ🔹
🔸و چون نيازمند تو باشم مرا وامگذار و اعمال بدی كه سوى تو فرستادم سبب هلاك من مگردان و مانند دشمنان خود مرا رد مكن چون پيش تو گردن نهاده ام، مى دانم كه حجت تو راست، و تو به فضّل سزاوارترى و #احسان عادت توست، شايسته آنى كه از تو بترسند و اميد آمرزش هم از تو دارند، اما به آمرزش سزاوارترى از عقاب كردن و به پرده پوشى اولى ترى از رسوا ساختن🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_116
#احسان
وَ لَا تَخْذُلْنِي عِنْدَ فَاقَتِي إِلَيْكَ، وَ لَا تُهْلِكْنِي بِمَا. أَسْدَيْتُهُ إِلَيْكَ، وَ لَا تَجْبَهْنِي بِمَا جَبَهْتَ بِهِ الْمُعَانِدِينَ لَكَ، فَإِنِّي لَكَ مُسَلِّمٌ، أَعْلَمُ أَنَّ الْحُجَّةَ لَكَ، وَ أَنَّكَ أَوْلَى بِالْفَضْلِ، وَ أَعْوَدُ بِالْإِحْسَانِ، وَ أَهْلُ التَّقْوَى، وَ أَهْلُ الْمَغْفِرَةِ، وَ أَنَّكَ بِأَنْ تَعْفُوَ أَوْلَى مِنْكَ بِأَنْ تُعَاقِبَ، وَ أَنَّكَ بِأَنْ تَسْتُرَ أَقْرَبُ مِنْكَ إِلَى أَنْ تَشْهَرَ.
و هنگام نيازمندىام به سويت خوارم نساز و به وسيله آنچه به سوى تو آوردهام، مرا هلاك نكن. و همانگونه كه دست رد بر پيشانى ستيزهجويان با خود زدهاى، دست رد بر پيشانىام نزن. همانا من فرمانبردار تو هستم. مىدانم دليل روشن از آنِ توست و به بخششْ سزاوارتر و به احسانْ بخشندهتر هستى و شايستهاى كه از تو بترسند و سزاوارى كه بيامرزى و به درستى كه تو به بخشايش شايستهترى تا اينكه كيفر كنى. و به پردهپوشى نزديكترى تا اينكه آشكار سازى.
«الْإِحْسَان»: راغب اصفهانى مىگويد: احسان صفتى است برتر از عدالت. زيرا عدالت آن است كه انسان آنچه بر عهده دارد بدهد و آنچه متعلق به اوست، بگيرد. ولى احسان اين است كه انسان بيش از آنچه وظيفه اوست، انجام دهد و كمتر از آنچه حقّ اوست، بگيرد.
خداوند در مرحله اوّل امر به عدل مىكند و با انجام آن از مردم احسان را مىجويد: (إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَانِ): «خداوند به عدل و احسان فرمان مىدهد». (نحل/ 90.) و خداوند احسانكنندگان را نيز دوست داشته (إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الُْمحْسِنِينَ) (مائده/ 13.) و همراه آنان است (إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الُْمحْسِنِينَ) (عنكبوت/ 69.) و عاقبت، خود نيز از احسانكنندگان است (أَدَآءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ) (بقره/ 178.) و وعده داده هر كه احسان كند، خداوند به او احسان خواهد كرد (هَلْ جَزَآءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ) (الرحمن/ 60.) چرا كه خداوند هيچگاه اجر آنان را ضايع نمىكند (إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الُْمحْسِنِينَ). (توبه/ 120.).
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ یا #محسن بحق الحسن
به من احسان کن
چرا که تو به فضل و كرم بر بندگانت اولى و سزاوارتر
و لطف و #احسان تو بر خلق از همه بيشتر است ..
👌 دعای #چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_116
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
سلسله مباحث
#بهترین_زندگی_در_پرتوی_سخنان_امام_سجاد علیه السلام
در #صحیفه_سجادیه
◀️ درباره #قرآن
👈 بخشي از دعاي #چهل_دو :
⏺به وسيله قرآن، بار گناهان خود را کم کنيد، و خوش خلقي و خوشخويي را براي خود کسب کنيد.
⏺به نور قرآن، روشني دل و جان بگيريد.
⏺قرآن بخوانيد تا در تاريکيهاي زندگي، مونس و همدم داشته باشيد و از فسادها و خطرات و وسوسههاي شيطان در امان بمانيد و از رفتن به سوي گناه در سلامت باشيد.
⏺قرآن بخوانيد تا زبان و ساير اعضاي بدنتان به گناه آلوده نشود.
⏺خداوند به وسيله قرآن، فقر شما را جبران و فراخي در زندگاني و رفاه و وسعت رزق به شما عطا ميکند.
https://b2n.ir/sahife2_42
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_250
اراده خدا فوق ارادههاست
َقَالَ (علیه السلام): عَرَفْتُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ، وَ حَلِّ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ الْهِمَم.
امام علی علیه السلام ( درمورد خداشناسى در حوادث روزگار ) : خدا را از سست شدن اراده هاى قوى، گشوده شدن گره هاى دشوار، و درهم شكسته شدن تصميم ها، شناختم.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ ارادهاى برتر از اراده ما!
قسمت اول
📜 امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مىفرمايد: «خداوند را بهوسيله بَرهم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها و نقض ارادهها شناختم»؛ (عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ).
اشاره به اينكه، بسيار مىشود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مىگيرد، اما ناگهان اراده او تغيير پيدا مىكند بىآنكه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مىدهد كه ارادهاى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه اراده اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. اين تفسير مطابق همان روايت صدوق است كه در شرح سند اين حكمت آمده است.
تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه بسيار مىشود انسان تصميم محكمى بر كارى مىگيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مىگردد وانسان ناچار عقبنشينى مىكند و از آن چنين مىفهمد كه مافوق اراده او اراده ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مىريزد و از بين مىرود. كوتاه سخن اينكه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مىخواست مىتوانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اينكه مىبيند مافوق اراده او، ارادهاى است كه در بسيارى از مواقع اراده او را بَرهم مىزند يا مانع تحقق مراد او مىشود مىفهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق اراده حكيمانهاش تدبير و اداره مىكند.
در اينكه آيا واژههاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى اراده انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهجالبلاغه اختلاف نظر است؛ بعضى هر سه را به يك معنا مىدانند و بعضى معتقدند «عزائم» ارادههاى بسيار قوى است و «عقود» مرحلهاى پايينتر و «همم» مرتبه نازله است. در بعضى از منابع لغت، «عزم» را به معناى تصميم محكم گرفتهاند در حالى كه «همم» جمع «همت» را به معناى تصميمى كه انسان گرفته و آن را عمل نكرده ذكر نمودهاند و «عقود» معناى وسيعى دارد كه مىتواند تصميم و غير تصميم را شامل شود، بنابراين بعيد نيست كه تفاوت اين سه واژه با يكديگر بر حسب درجات قوت و ضعف باشد و امام عليه السلام مىخواهد بفرمايد گاهى مىشود ارادههاى عادى و يا ارادههاى قوى بر انجام كارها، بدون عامل شناخته شدهاى فسخ مىشود و اين نشانه وجود اراده قوىترى بالاتر از اراده ماست.
بعضى چنين پنداشتهاند كه اين كلام حكيمانه با آنچه در آيات قرآن درباره عزم و اراده آمده سازگار نيست؛ قرآن خطاب به پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله مىگويد: (فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ) و در نكوهش ترك اولاى آدم مىفرمايد: (وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِىَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْما).
ولى روشن است كه هيچكس نمىتواند نقش تصميم و اراده انسان را در پيشرفت كارها انكار كند، سخن در اينجاست كه گاه موارد استثنايى پيش مىآيد كه انسان تصميمى مىگيرد و عزم خود را بر انجام كارى راسخ مىكند و ناگهان به علل ناشناختهاى بَرهم مىخورد، در اين موارد استثنايى انسان احساس مىكند كه ارادهاى مافوق اراده او وجود دارد. البته دلايل خداشناسى بسيار است. آنچه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه بيان كرده اشاره به نكته تازهاى است كه بسيارى از آن غافلند.
ادامه دارد ...
#نهج_البلاغه_حكمت_250
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ ارادهاى برتر از اراده ما!
قسمت 2
📜 علامه شوشترى در شرح نهجالبلاغه خود مىگويد: كلام امام عليه السلام در اينجا شبيه حديث معروفى است كه از پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله (در كتب بسيارى) نقل شده است كه فرمود: «ما مِنْ آدَمِىٍّ إلّا وَقَلْبُهُ بَيْنَ إصْبَعَيْنِ مِنْ أصابِعِ اللهِ؛ هيچ انسانى نيست مگر اينكه قلب او در ميان دو انگشت از انگشتهاى قدرت پروردگار قرار دارد» و سپس به اين آيه شريفه استشهاد مىكند: «(وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ)؛ بدانيد كه خداوند ميان انسان و قلب او حائل مىشود و بدانيد كه بهسوى او باز مىگرديد و محشور مىشويد».
اين سخن در جاى خود صحيح است؛ ولى آنچه را علّامه شوشترى آورده ازقبيل پى بردن به معلول از ناحيه علت است در حالى كه آنچه امام عليه السلام فرموده ازقبيل پى بردن به علّت از ناحيه معلول است.
اين سخن را با كلماتى از امام باقر عليه السلام پايان مىدهيم كه مىفرمايد: «كسى از جدم اميرمؤمنان عليه السلام سؤال كرد با چه وسيلهاى پروردگارت را شناختهاى؟ امام فرمود: بِفَسْخِ الْعَزْمِ وَنَقْضِ الْهَمِّ لَمّا هَمَمْتُ فَحيلَ بَيْني وَبَيْنَ هَمّي وَعَزَمْتُ فَخالَفَ الْقَضاءُ عَزْمي عَلِمتُ أنَّ الْمُدَبِّرَ غَيْري؛ خدا را بهوسيله فسخ اراده و نقض تصميمها شناختم اى بسا تصميم بر كارى گرفتم و او ميان من و خواستهام جدايى افكند و عزم انجام برنامهاى را داشتم و قضاى او عزم من را بَرهم زد، از اينجا دانستم كه مدبّر، غير من است»
#نهج_البلاغه_حكمت_250
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_131
إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَلَمِينَ
(بخاطر بیاورید) هنگامى را كه پروردگار ابراهیم به او گفت: تسلیم شو. گفت: در برابر پروردگار جهانیان تسلیم شدم.
⏺ مقامات و الطاف الهى، بدون دلیل به كسى واگذار نمىشود. اگر خداوند ابراهیم را برمىگزیند، به خاطر روحیّهى تسلیم پذیرى او در برابر خداست. «اسلم قال اسلمتُ»
⏺ فلسفهى تسلیم انسان در برابر خداوند آن است كه او رب العالمین است. «أسلمت لرب العالمین»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ بگرفت کار حسنت چون عشق من کمالی
خوش باش زان که نبود این هر دو را زوالی
در وهم مینگنجد کاندر تصور عقل
آید به هیچ معنی زین خوبتر مثالی
شد حظ عمر حاصل گر زان که با تو ما را
هرگز به عمر روزی روزی شود وصالی
آن دم که با تو باشم یک سال هست روزی
وان دم که بی تو باشم یک لحظه هست سالی
چون من خیال رویت جانا به خواب بینم
کز خواب مینبیند چشمم به جز خیالی
رحم آر بر دل من کز مهر روی خوبت
شد شخص ناتوانم باریک چون هلالی
#حافظ مکن شکایت گر وصل دوست خواهی
زین بیشتر بباید بر هجرت احتمالی
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_464
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#تحفه_ای_بنام_مناجات_شعبانیه
🌺 دقایقی تأمل در فقرات #مناجات_شعبانیه
✳️ إِلَهِی إِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِکَ لَمُسْتَنِیرٌ وَ إِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِکَ لَمُسْتَجِیرٌ وَ قَدْ لُذْتُ بِکَ یَا إِلَهِی فَلا تُخَیِّبْ ظَنِّی مِنْ رَحْمَتِکَ وَ لا تَحْجُبْنِی عَنْ رَأْفَتِکَ إِلَهِی أَقِمْنِی فِی أَهْلِ وَلایَتِکَ مُقَامَ مَنْ رَجَا الزِّیَادَهَ مِنْ مَحَبَّتِکَ إِلَهِی وَ أَلْهِمْنِی وَلَها بِذِکْرِکَ إِلَى ذِکْرِکَ وَ هِمَّتِی فِی رَوْحِ نَجَاحِ أَسْمَائِکَ وَ مَحَلِّ قُدْسِکَ إِلَهِی بِکَ عَلَیْکَ إِلا أَلْحَقْتَنِی بِمَحَلِّ أَهْلِ طَاعَتِکَ وَ الْمَثْوَى الصَّالِحِ مِنْ مَرْضَاتِکَ فَإِنِّی لا أَقْدِرُ لِنَفْسِی دَفْعا وَ لا أَمْلِکُ لَهَا نَفْعا إِلَهِی أَنَا عَبْدُکَ الضَّعِیفُ الْمُذْنِبُ وَ مَمْلُوکُکَ الْمُنِیبُ [الْمَعِیبُ]فَلا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ وَ حَجَبَهُ سَهْوُهُ عَنْ عَفْوِکَ إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَهً بِعِزِّ قُدْسِکَ إِلَهِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیْتَهُ فَأَجَابَکَ وَ لاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَنَاجَیْتَهُ سِرّا وَ عَمِلَ لَکَ جَهْرا.
✳️ خدایا، آنکه به تو راه جوید راهش روشن است، و آنکه به تو پناه جوید در پناه توست، و من به تو پناه آوردم اى خداى من، پس گمانم را از رحمتت ناامید مساز، و از مهربانی ات محرومم مکن، خدایا، در میان هل ولایتت برنشانم، نشاندن آنکه به افزون شدن محبّتت امید بسته، خدایا، شیفتگى به ذکرت را پیوسته به من الهام فرما، و همّتم را در نسیم کامیابى نام هایت و جایگاه قدرست قرار ده. خدایا به حق خودت بر خودت، مرا به جایگاه اهل طاعتت، و جایگاه شایسته بر ساخته از خشنودی ات برسان، زیراکه من نه بر دفعى از خود قدرت دارم، و نه بر نفع خویش مالک هستم.
خدایا، من بنده ناتوان گنهکار توام، و مملوک توبه کننده به پیشگاهت، مرا از کسانی که رویت را از آنان برگرداندى قرار مده، و نه از کسانى که غفلتشان از بخششت محرومشان نموده. خداى کمال جدایى از مخلوقات را، براى رسین کامل به خودت به من ارزانى کن، و دیدگان دلهایمان را به پرتو نگاه به سوى خویش روشن کن، تا دیدگان دل پرده هاى نور را دریده و به سرچشمه عظمت دست یابد، و جان هایمان آویخته به شگوه قدست گردد، خدایا مرا از کسانى قرار ده که آوازشان دادى، پس پاسخت دادند، به آنها توجه فرمودى، پس در برابر بزرگی ات مدهوش شدند، و با آنان راز پنهان گفتى و آنان آشکارا براى تو کار کردند.
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#مناجات_شعبانیه
با نوای جانسوز حضرت آیت الله سید ابوالحسن #مهدوی اصفهانی
روی لینک کلیک کنید
http://razmande.com/4162/
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#شرح استاد حسین #انصاریان
بر دعای #چهل_چهار
دعای #امام_سجاد (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه #رمضان "
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
قسمت 3
تبیین لینک زیر
https://eitaa.com/sahife2/40675
#مال_حرام 1
🔴 كتاب خدا در به دست آوردن روزى تأكيد بر مال حلال دارد، زيرا حضرت محبوب آنچه را روزى عبد كرده از حلال است، و حرام هيچ ارتباطى با رزق و روزى و اراده حق ندارد.
حلال از طريق كسب مشروع و زحمت بازو و طرق اسلامى قابل كسب است، به دست آوردن مال از طريق غير شرعى بدون شك حرام است و توبه آن به اين است كه مال به صاحبش برگردد.
در دستورهاى الهى و انبيا و امامان آمده؛ اگر حرامى به دست آوردهايد و صاحبش معلوم است، موظف هستيد آن را برگردانيد، اگر مالكش مجهول است از جانب صاحبش در راه حق صدقه بدهيد.
مال حرام و روايات آن
رسول خدا صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
مَنْ كَسَبَ مالًا مِنْ غَيْرِ حِلِّهِ افْقَرَهُ اللَّهُ.
هر كس از راه غير حلال مالى به دست آورد خداوند او را به فقر و ندارى مبتلا مىكند.
و نيز فرمود: خداوند فرموده:
مَنْ لَمْ يُبالِ مِنْ اىِّ بابٍ اكْتَسَبَ الدّينارَ وَ الدِّرْهَمَ لَمْ ابالِ يَوْمَ الْقِيامَةِ مِنْ اىِّ ابْوابِ النّارِ ادْخَلْتُهُ.
كسى كه در به دست آوردن مال از هر راهى باك نداشته باشد، من هم در قيامت باك نكنم كه او را از چه درى وارد آتش كنم.
امام على عليه السلام فرمود:
شَرُّ الاْمْوالِ مالَمْ يُخْرَجْ مِنْهُ حَقُّ اللَّهِ سُبْحانَهُ.
بدترين اموال، مالى است كه حق خدا از آن خارج نشده باشد.
و نيز فرمود:
شَرُّ الْمالِ مالَمْ يُنْفَقْ فى سَبيلِ اللَّهِ مِنْهُ وَ لَمْ تُؤَدَّ زَكاتُهُ.
بدترين مال، مالى است كه از آن در راه خدا انفاق نشده باشد، و از پرداخت زكاتش خوددارى كنند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 278
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
قسمت 3
#مال_حرام 2
🔴 #زكات
كسى كه زكات مال نپرداخته بدون شك چون حق هشت طايفه در مال اوست:
فقرا، مساكين، متصديان زكات، آنان كه بايد از آنان تأليف قلب شود، بندگان، قرض داران، راه خدا، بازماندگان از راه، «4» مالش مال مخلوط به حرام است و از اين قبيل است مالى كه خمسش پرداخت نشده يا از رشوه و غصب و ارث ديگران به ناحق در مال اوست، يا از دزدى و كسب حرام به دست آمده تصفيه چنين مالى به بيرون كردن حرام از آن است.
در باب زكات نزديك به سى و چهار آيه در قرآن مجيد آمده، تعداد آيات و تأكيدى كه در آنها بر مسئله زكات شده، و وعده خوفناكى كه نسبت به عذاب مانعان زكات داده شده، همه و همه دليل بر عظمت اين مسئله در اسلام است.
در قرآن مجيد زكات در كنار نماز ذكر شده است و قرآن خواسته بگويد: اهمّيّت زكات كمتر از نماز نيست و نماز بى زكات قابل توجّه نمىباشد.
امام صادق عليه السلام از پدرانش از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مىكند:
كسى كه زكات شتر و گاو و گوسفند به عهده اوست و نپردازد، در قيامت در سرزمينى صاف او را به پا مىدارند، در آن وقت هر حيوان صاحب شاخى به او شاخ مىزند، و هر گزندهاى او را مىگزد، و هر سم دارى او را لگدكوب مىكند تا حضرت حق از حساب خلق فارغ شود!
و هر كه زكات خرما و جو و گندم و انگور بر عهده اوست و نپرداخته، زمينش را تا طبقه هفتم تا به پا شدن قيامت، قلاده گردن او مىكنند. و نيز حضرت صادق عليه السلام از پدرانش از رسول حق صلى الله عليه و آله روايت مىكند:
اسْخَى النّاسِ مَنْ ادّى زَكاةَ مالِهِ، وَ ابْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بِما افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ.
سخىترين مردم كسى است كه زكات مالش را بپردازد، و بخيلترين آنان كسى است كه از اداى واجب الهى بخل ورزد.
ائمه طاهرين عليهم السلام از رسول اللّه صلى الله عليه و آله روايت مىكنند:
بيماران خود رابا صدقه معالجه كنيد، ابواب بلا را با دعا دفع نماييد، اموال خود را با زكات حفظ كنيد، پرندهاى صيد نمىشود مگر اينكه تسبيح حق را ضايع كرده باشد. امام صادق عليه السلام فرمود:
السُّرّاقُ ثَلاثَةٌ: مانِعُ الزَّكاةِ، وَ مُسْتَحِلُّ مُهُورِ النِّساءِ، وَ كَذلِكَ مَنِ اسْتَدانَ وَ لَمْ يَنْوِ قَضاءَهُ.
دزدان سه نفرند: آن كه زكات نمىپردازد، آن كه مهر زنان را به خود حلال مىداند، آن كه قرض مىگيرد و نيّت دارد باز پس ندهد.
حضرت رضا عليه السلام در روايت مهمّى مىفرمايد:
خداوند به سه چيز همراه سه چيز امر فرموده: نماز را با زكات امر كرده، پس هر كس نماز بجاى آورد و زكات نپردازد نمازش قبول نمىشود. شكر نسبت به خودش را با شكر از پدر و مادر امر نموده، پس هر كس از والدين شكر نكند خدا را شكر نكرده؛ تقوا را با صله رحم دستور داده، پس هر كس صله رحم نكند از خدا پروا نكرده است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 278
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_44
#دعا_چهل_چهار_10
قسمت 3
#مال_حرام 3
🔴 داستانى عجيب از مال حرام
على بن ابى حمزه مىگويد:
دوستى داشتم كه در دستگاه بنى اميه نويسنده بود، از من خواست از حضرت صادق عليه السلام براى او وقت ملاقات بگيرم، حضرت اجازه داد. چون وارد شد سلام كرد و نشست و عرضه داشت: فدايت شوم، در ادارات بنى اميه نويسنده بودم و از اينرو مال فراوانى به دست آوردم.
حضرت فرمود: اگر بنى اميه كسى را نمىيافتند تا در تمام امور به آنان كمك دهد، امر مال و غنيمت و مسئله جنگ و امور سياسى و اجتماعى، قدرت غارت كردن حق ما را نداشتند، اگر مردم آنان را رها مىكردند چيزى جز آنچه در دست داشتند، نمىيافتند.
جوان عرض كرد: فدايت شوم راهى براى خروج از مال حرام جهت من هست؟
فرمود: اگر راهنمايى كنم مىپذيرى؟ عرضه داشت: آرى، فرمود: از آنچه از اين راه به دست آوردهاى بيرون شو، اگر صاحبان مال را مىشناسى به آنان برگردان، اگر نمىشناسى از جانب آنان صدقه بده، در اين صورت من بهشت را براى تو ضامنم!
جوان زمانى طولانى سكوت كرد و سر به زير انداخت، سپس گفت: فدايت شوم، انجام دادم.
او با ما به كوفه برگشت، چيزى نبود جز اينكه از آن جدا شد حتى از لباس ضرورى بدنش، ما براى او لباس تهيه كرديم و مختصر نفقهاى به او مىرسانديم.
چيزى نگذشت كه مريض شد، به عيادتش رفتيم، در يكى از عيادتها او را به حال احتضار ديدم، چشم گشود و گفت: اى على بن ابى حمزه! به خدا قسم! امام صادق عليه السلام به عهدش وفا كرد!
اين را گفت و چشم از جهان بست. چون به خدمت امام رسيدم به من نگريست و فرمود: عهدم را نسبت به دوستت وفا كردم، گفتم: فدايت شوم، راست مىگويى، او اين مسئله را به وقت مرگش به من خبر داد. «1» در هر صورت از مال حرام به هر صورت كه هست بپرهيزيم، زيرا مال حرام باعث تاريكى باطن و غضب حضرت حق و دور افتادن از رحمت دوست و در بسيارى از مراحل، علت بطلان قطعى واجبات مانند نماز و طواف حج است.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 11 ، ص: 278
👌 دعای #چهل_چهار
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2