#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
👌 دعای #پنجم
https://eitaa.com/sahife2/40226
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
👈 يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ
اى آن كه، شگفتىهاى عظمتش به پايان نمىرسد!
دنياى شگفت انگيز #پوست !!!
✔️( لطفا برای دیدن یکی دیگر از #عجايب_انسان ، روی اعداد " 1 و 2 " کلیک کنید )
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 10
دنياى شگفت انگيز #پوست 1
🔴 پوست، سطح خارجى بدن را مىپوشاند و از نفوذ آب و گازها در آن جلوگيرى مىكند، همچنين مانع از ورود ميكرب ها مىگردد، به علاوه با موادّى كه ترشح مىكند مىتواند اين عوامل زيانبخش را از بين ببرد. ولى موجودات خيلى ريز و خطرناكى كه ويروس نام گرفتهاند، مىتوانند به آسانى از آن بگذرند.
سطح خارج پوست در معرض نور و باد و رطوبت و خشكى و گرما و سرماست و سطح داخلىاش با دنياى مايعى تماس دارد كه گرم و تاريك است و در آن سلولهاى بدن مانند جانوران آبزى زندگى مىكنند. پوست با وجود نازكى خود به خوبى محيط داخلى را از دستبرد تغييرات هميشگى دنياى خارج حفظ مىكند و مرطوب و نرم و قابل كشش و فرسوده نشدنى است. فرسوده نمىشود، زيرا از چندين طبقه سلولهايى تشكيل شده است كه دائماً زياد مىشوند. هر چه از عمق به سطح مىآييم سلولها پيرتر مىشوند و در سطح خارجى اين سلولهاى مرده، مانند قطعات منظمى ورقه ورقه قرار مىگيرند، ورقههاى رويى مىافتند و ورقههاى زيرين جاى آنها را مىگيرند، معهذا پوست هميشه به علّت ترشّح آب و چربى و غدد كوچكى كه در خود دارد مرطوب مىماند.
در حدود بينى و دهان و مخرج و اورتر و مهبل، پوست به صورت مخاط كه پرده پوششى سطوح داخلى بدن است ادامه مىيابد، ولى اين راهها به جز بينى، به وسيله حلقههاى عضلانى هميشه بستهاند، بنابراين پوست، مرز دنياى سربستهاى است كه به تمام وسايل دفاعى مجهّز گرديده است.
با واسطه پوست بدن، آدمى با تمام اشياى محيطش مربوط مىگردد؛ چه، در حقيقت تعدادى از اندامهاى حسّى ما چون گيرنده هايى در آن جا گرفته است كه بر حسب ساختمان طبيعى و خاص خود تغييرات و تحريكات دنياى خارجى را درك مىكند. دانههاى حسّ لمس كه در تمام سطح پوست پراكندهاند نسبت به فشار و درد و گرما و سرما حسّاسند. آنها كه در روى مخاط زبان قرار دارند، طعم و مزه اغذيه و حرارت آن را درك مىكنند. ارتعاشات صوتى روى دستگاه پيچيده گوش داخلى با واسطه پرده صماخ و استخوانهاى گوش متوسط تأثير مىنمايد. شبكهاى از اعصاب شامّه كه در مخاط بينى پراكنده است نسبت به بو حسّاسيت دارد؛ بالأخره مغز قسمتى از خود را به صورت عصب باصره و شبكيه تا نزديكى پوست مىفرستد كه از تموّجات نورانى بين قرمز تا بنفش متأثر مىگردد.
پوست در اين جا تغيير عجيب و شگفت انگيزى مىكند، شفّاف مىشود و به صورت قرنيه و عدسى در مىآيد كه به بافتهاى مجاور مىپيوندد و در مجموعه خود دستگاه معجزه آسايى كه آن را چشم مىناميم به وجود مىآورد! از تمام اين اعضا رشتههاى عصبى جدا مىگردد كه به مغز يا نخاع مىرود و با واسطه اين رشتهها دستگاه عصبى مركزى مانند پردهاى در تمام سطح خارجى بدن يعنى جايى كه با محيط خارجى در تماس است گسترده مىشود.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 260
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 10
دنياى شگفت انگيز #پوست 2
🔴 منظره اى را كه از دنياى خارجى درك مىكنيم وابسته به ساختمان اندامهاى حسّى و درجه حسّاسيت آنهاست. مثلًا اگر چشم ما از تموّجات اشعه تحت قرمز نيز متأثّر مىشد آن وقت دنياى خارج در ديده ما نماى ديگرى داشت و تحت تأثير حرارت رنگ آب و سنگها و درختها در فصول مختلفه، تغيير مىيافت، و مثلًا روزهاى درخشان تابستان كه طبيعةً مناظر و اشيا به وضوح ديده مىشوند، به وسيله مه قرمزى كدر و تيره مىگرديد، زيرا امواج حرارتى نيز قابل رؤيت مىشد و همه چيز را مىپوشانيد. بر عكس هنگام سرماى زمستان آسمان روشنتر و درخشندهتر مىنمود و حدود اشيا به وضوح ديده مىشد، در حالى كه قيافه انسانها كاملًا عوض و نيمرخ ايشان نامشخص و مبهم مىگرديد و ابر سرخ رنگى كه از بينى و دهان منتشر مىشد، صورتها را مىپوشانيد، و بعد از يك تمرين شديد عضلانى حجم بدن افزايش مىيافت، زيرا حرارت مشعشعه دورادور آن را مانند هاله سرخ رنگى فرا مىگرفت. همچنين اگر چشم از امواج فوق بنفش و پوست از امواج نورانى متأثّر مىگرديد، يا فقط حسّاسيت هر يك از اندامهاى حسّى بى تناسب افزايش مىيافت باز دنياى خارج براى ما جلوه تازهاى داشت.
ما از وجود چيزهايى كه روى انتهاى #اعصاب حسّى سطح بدن ما اثر نمىكند بى خبر مىمانيم، به اين جهت اشعه كسميك را با اين كه از هر طرف ما را احاطه كرده است و از ما مىگذرد اصلًا درك نمىكنيم، گويى هر چيز براى آن كه به مغز ما برسد و درك شود بايد خود را در راه يكى از حواسّ ما بگذارد، يعنى در يكجا شبكه عصبى بزرگى كه پيرامون ما را فرا گرفته است متأثّر سازد. فقط عامل مجهول تلپاتى از اين قاعده مستثنى است، و گويى در روشن بينى انسان بدون استفاده از راههاى عصبى معمولى حقايق دنياى خارجى را درك مىكند، ولى چنين كيفيّاتى نادر است. اعضاى حسّى چون درهايى است كه از آنجا دنياى فيزيكى در ما وارد مىشود. بنابراين حالت يك فرد از جهاتى وابسته به سطح بدن او نيز هست، زيرا مغز بر حسب پيغامها و تحريكات دائمى كه از محيط خارجى به او مىرسد شكل مىپذيرد. به اين ترتيب نبايد وضع پوشش بدن خود را با عادات زندگى به سرسرى تغيير داد.
به طور مثال: ما هنوز دقيقاً نمىدانيم كه اثرات مستقيم تابش نور روى پوست ما چيست، و تا روزى كه اين مسأله روشن نشود، نوديسم و تيره رنگ كردن پوست بدن خواه به وسيله آفتاب و خواه با اشعه مافوق بنفش، نبايد كوركورانه از طرف مردم پذيرفته شود. پوست و ضمايمش وظيفه نگهبان و مستحفظ دقيقى را براى ما دارد و به بعضى از عوامل دنياى فيزيكى اجازه ورود مىدهد و از بقيه جلوگيرى مىكند، زيرا اين درها با آن كه هميشه بازند معهذا تحت مراقبت دقيق دستگاه عصبى مركزى مىباشند. بنابراين بايستى آنها را مانند يكى از مظاهر مهم وجود آدمى تلقّى كرد.»
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 260
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ دعای #پنجم صحیفهی سجادیه را مکرر در مکرر بخوانید.
این دعای پنجم صحیفهی سجادیه مال ماست.
👤 #مقام_معظم_رهبری
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_318
دعای #چهل_هشت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
"در روز عید #قربان و روز #جمعه"
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_319
دعای #چهل_هشت
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
"در روز عید #قربان و روز #جمعه"
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هشت_7
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عید قربان و روز جمعه:
🔹 اتَيْتُكَ مُقِرّاً بِالْجُرْمِ وَالْاِسآئَةِ اِلى نَفْسى، اَتَيْتُكَ اَرْجُو عَظيمَ عَفْوِكَ الَّذى عَفَوْتَ بِهِ عَنِ الْخاطِئينَ، ثُمَّ لَمْ يَمْنَعْكَ طُولُ عُكوُفِهِمْ عَلى عَظيمِ الْجُرْمِ اَنْ عُدْتَ عَلَيْهِمْ بِالرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ 🔹
🔸خدايا! درحالى به سویت آمدم که به گناه و بدى در حق خود اقرار دارم، به سویت آمدم درحالى که به عفو عظیمى که شامل حال خطاکاران کرده اى چشم دوخته ام، که ادامه دادنشان بر گناه بزرگ حضرتت را از آن باز نداشت که آنان را مشمول رحمت و مغفرت قرار دهى 🔸
#چهل_هشت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هشت_7
بار الها به درگاهت آمده ام در حالى كه به جرم و گناه خود و بدكارى و ستم بر نفس خويش اقرار و اعتراف مىكنم.
به درگاهت آمدهام در حالى كه به عفو و بخشش بزرگ تو اميدوارم
آن عفوى كه تمام خطاكاران عالم را شامل است
آن عفوى كه بىنهايت است و از جرم و گناه تمام خلق بيشتر است)
باز با همه جرم و خطاى خلق طول مدت پايدارى و سماجت شان بر جرم بزرگ هم تو را مانع از آن نشد كه بر بندگان به رحمت و مغفرت بازگردى (و همه را مشمول رحمت نامنتهاى خود فرمائى)
«اتيتك مصرا بالجرم و الاساءه على نفسى».
بلكه آمدهام تو را در حالتى كه اقرار كنندهام به بزهكارى و گناهكارى و به بدكردن بر نفس خود.
«اتيتك ارجو عظيم عفوك الذى عفوت به عن الخطائين».
آمدم تو را در حالتى كه اميد دارم عفو و تجاوز نمودن عظيم تو را، آن عفوى كه درگذشتهاى به سبب آن از گناه گناهكاران.
«ثم لم يمنعك طول عكوفهم على عظيم الجرم ان عدت عليهم بالرحمه و المغفره».
عكف على الشىء يعكف و يعكف عكوفا، اى: اقبل عليه مواظبا. يقال: فلان عاكف على فرج حرام.
و «عدت»- بضم العين المهمله و بعدها دال مهمله- بمعنى تكرمت.
يعنى: پس بازنداشته است تو را مواظبت و مداومت نمودن و اقبال كردن ايشان بر گناهان بزرگ، آنكه مكرمت نمايى به ايشان به رحمت و آمرزش خود.
ادامه دارد ...
#چهل_هشت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ راه #جبران خطای عاشق
🌷طبیعی ترین ومعقول ترین حادثه ای که می توانداین متارکه وهجران راپایان بخشد،چیزی جزبازگشت وجبران خطانیست.عاشق که باعمل قبیح خودسبب رنجش معشوق شده،بایدپاپیش گذاشته،برجرم وخطای خویش اقرارکندواز نگاردل آرای خویش بخشش طلبد.بایدندادردهدوبامعشوق خویش چنین بگوید:«أَتَيْتُكَ مُقِرّاً بِالْجُرْمِ وَ الْإِسَاءَةِ إِلَى نَفْسِي»(صحیفه سجادیه،دعای ۴۸)بارالها!به درگاه توآمده ام ؛درحالی که به گناه وبدکردن به خوداعتراف دارم.زیراتابه درگاه اوشرفیاب نگردد،دل درجای دیگرآرام نگرفته واقبال عالم وآدم به کارش نمی آید.دراین هنگام است که عاشق عاصی ،علم ندامت دردست،خودرابه کعبه ی آمالش رسانده،چنین می خواند:« إِلَهِي هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الْآبِقُ إِلّا إِلَى مَوْلاهُ أَمْ هَلْ يُجِيرُهُ مِنْ سَخَطِهِ أَحَدٌ سِوَاهُ »(مناجات خمس عشر،مناجاه التائبین)خدایا!آیابنده گریخته به جایی جزبه درگاه مولایش می تواندبازگردد؟یاآیاازخشم وغضب مولایش ،کسی غیراومی تواندحمایتش کند؟!اماداستان توبه ی عاشق ،به صرف لابه وزاری اووتوبه وبازگشت پایان نمی یابد.اودراین انتظاراست تاشایدعذرش موردمرحمت یارقرارگرفته ،ازجانب اونیزگامی به سوی نادم برداشته شود.« أَتَيْتُكَ أَرْجُو عَظِيمَ عَفْوِكَ الّذِي عَفَوْتَ بِهِ عَنِ الْخَاطِئِينَ،»(صحیفه سجادیه ،دعای ۴۸)بارالها! به درگاه توآمده ام درحالی که آن عفووگذشت بزرگت راامیدوارم که به سبب آن ازگناه کاران گذشتی.البته پروردگاررحمان ورحیم وعده پذیرش عذربنده راداده است.دریک رابطه ی عاشقانه ی واقعی ،معشوق حقیقی ،معشوقی است که چون عاشق به سوء کرده خویش اعتراف کرد ،افزون برآن برای تالیف قلب محبوب پاپیش گذارد.معشوق نیزازکرده ی اوچشم بپوشدوعلقه ی گسسته ی بین خویش راترمیم واوراچون نخستین روزنظاره کند.به راستی آیاهیچ معشوقی ازاین حیث توان رویارویی بامعبودحقیقی ،یعنی حضرت حق ودودرادارد؟آیاهمونیست که درصحیفه ی عشق ،خطاب به ماعاصیان درگاهش چنین پیام فرستاده است:« قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا »(زمر،۵۳)بگوای بندگان من که به خوداسراف وستم کرده اید!ازرحمت خداوندنومیدنشویدکه خداهمه ی گناهان رامی آمرزد؛زیرااوبسیارآمرزنده ومهربان است.وخویش رابه بندگانش چنین می شناساند:« وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ»(شوری،۲۵)اوکسی است که توبه راازبندگانش می پذیردوبدی هارامی بخشد،وآن چه راانجام می دهیدمی داند.چه کسی هماننداو،به بندگان گناه کارخویش بشارت ازبخشش ازهرگناهی راداده وپشیمان ازگناه راهم چون بی گناه مادرزادبه شمارمی آورد؟
✍️ (منبع:تلخیص ازکتاب مژده وصل؛جلددوم؛مولف زین العابدین دست داده)
#چهل_هشت #دعا_چهل_هشت_7
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
🔅 نماز توبه
اولین #یکشنبه ماه #ذیقعده است ....
❤️یاعزیز یاغفار اغفرلی ذنوبی وذنوب جمیع المومنین والمومنات فانه لایغفرالذنوب الا انت
◀️روزیکشنبه ذی القعده را روز آشتی با خالق و دعا بر مخلوق می شود نامید. حق تعالی پنج فرشته مقرب خود را می فرستد تا در عالم ندا کنند و وعدها دهند که آخرین فرشته جناب جبرییل است.
آیا باز هم معطلی؟ منتظری خودش بیاید؟ تو یک قدم سوی او برو، بدان که او دَه قدم سوی تو خواهد آمد که مجملش را در مفاتیح و مفصلش را در مراقبات و اقبال سید میتوانی ببینی؛ غسل و نماز مخصوص و استغفار و دعای آمرزش برای خود و مؤمنین ...
التماس دعای فراوان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدایا (به درگاه تو آمدم در حاليكه به جرم و بدى نسبت به نفس خود مقر و معترفم) (اتيتك مقرا بالجرم و الاساءه الى نفسى).
(به پيشگاه تو آمده ام و اميد به آن عفو عظيمت دارم كه به واسطه ى آن خطاكاران را مشمول عفوت قرار دادهاى) (اتيتك ارجو عظيم عفوك الذى عفوت به عن الخاطئين).
(و طول توقفشان بر جرائم بزرگ مانع آن نشده كه رحمت و مغفرت را بار ديگر بر آنها باز گردانى) (ثم لم يمنعك طول عكوفهم على عظيم الجرم ان عدت عليهم بالرحمه و المغفره).
#چهل_هشت #دعا_چهل_هشت_7
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدایا به درگاه تو آمدم .... مرا بپذیر
#چهل_هشت #دعا_چهل_هشت_7
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_314
مقابله با شرّ
وَ قَالَ (علیه السلام): رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لَا يَدْفَعُهُ إِلَّا الشَّر.
حضرت علی که درود خدا بر او باد در روش برخورد با متجاوز فرمودند: سنگ را از همان جايى كه دشمن پرت كرده، باز گردانيد، كه شر را جز شر پاسخى نيست.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ راه دفع شرّ :
⏺ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه كه در ميان مردم جنبه ضرب المثل پيدا كرده است دستورى دفاعى و خاص را بيان كرده، مى فرمايد: «سنگ را از همانجا كه آمده بازگردانيد، چراكه شر و بدى را جز با شر و بدى نمى توان دفع كرد»؛ (رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، فَإِنَّ الشَّرَّ لاَ يَدْفَعُهُ إِلاَّ الشَّرُّ).
بعضى از شارحان، اين سخن را ناظر به مسئله قصاص دانسته و اشاره اى به آيه شريفه (وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُوْلِي الاَْلْبَابِ) مى دانند، زيرا هرگاه قانون قصاص در ميان نباشد و قاتل احساس امنيت كند، جان بسيارى به خطر مى افتد؛ اما اگر قتلى كه انجام داده را با قتل خودش پاسخ گوييم افراد شرورِ ديگر از ترس قصاص، متعرض جان مردم نمى شوند و اين خود سبب حيات و امنيت جامعه است. ولى نبايد ترديد داشت كه كلام امام عليه السلام منحصر به قصاص نيست، بلكه قانونى كلى در برابر افرادى است كه جز با توسل به زور از كارهاى خلاف خود برنمى گردند. دشمنانى كه با تمام قوا به مسلمانان حمله مى كنند جز با مقابله به مثل دست از شيطنت خود برنمى دارند و اين شبيه چيزى است كه قرآن مجيد در آيات فراوانى بيان فرموده است.
در يك جا مى فرمايد: «الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَالْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقيüنَ؛ ماهِ حرام، در برابر ماهِ حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شكستند و در آن با شما جنگيدند، شما نيز حق داريد مقابله به مثل كنيد). و تمام حرامها، (قابلِ) قصاص است و (به طور كلّى) هركس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدّى كنيد! و از خدا بپرهيزيد (و زياده روى ننماييد!) و بدانيد خدا با پرهيزكاران است!».
نيز در جاى ديگر آمده است: «(وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُوا إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ)؛ و در راه خدا، با كسانى كه با شما مى جنگند، نبرد كنيد! و از حدّ تجاوز نكنيد ، كه خدا تعدّى كنندگان را دوست نمى دارد!».
باز مى فرمايد: «(وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً كَمَا يُقَاتِلُونَكُمْ كَافَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ)؛ و (به هنگام نبرد) با مشركان، دسته جمعى پيكار كنيد، همانگونه كه آنها دسته جمعى با شما پيكار مى كنند؛ و بدانيد خداوند با پرهيزكاران است!». ازاينرو در مقابل اين دستورات جنگى، دستور صلح را چنين صادر مى كند: «(وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ)؛ و اگر تمايل به صلح نشان دهند، تو نيز از در صلح درآى و بر خدا توكّل كن».
از آنچه در بالا آمد روشن مى شود هيچگونه تضادى در ميان اين دستور ودستورات مربوط به عفو و گذشت و حلم و مدارا و پاسخ گفتن سيئه با حسنه كه در قرآن مجيد و روايات اسلامى آمده وجود ندارد و هركدام اصل و قانونى است براى محدوده اى خاص؛ آنجا كه با عفو و گذشت و جبران بدى به وسيله خوبى مشكل حل مى شود اصل اساسى همان است؛ ولى آنجا كه دشمن خيره سر از عفو و گذشت سوء استفاده مى كند و بر خيره سرى خود مى افزايد دستور، مقابله به مثل است نه عفو و گذشت و پاسخ دادن بدى با نيكى. به همين دليل در ذيل آيه قصاص دستور عفو آمده است تا شدت عمل در برابر جنايتكاران با عفو و گذشت اسلامى آميخته شود و معجون مناسبى براى هر دو گروه (گروه خطاكارِ پشيمان و گروه خطاكارِ لجوج) فراهم گردد، مى فرمايد: «(فَمَنْ عُفِىَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَىْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِکَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ)؛ پس اگر كسى از سوى برادر (دينى) خود، چيزى به او بخشيده شود، (و حكم قصاص او، تبديل به خونبها گردد،) بايد از راه پسنديده پيروى كند. (و صاحب خون، حال پرداخت كننده ديه را در نظر بگيرد). و او (قاتل) نيز، به نيكى ديه را (به ولى مقتول) بپردازد؛ (و در آن، مسامحه نكند). اين، تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما! و كسى كه بعد از آن، تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت».
اين نكته نيز قابل توجه است كه تعبير به «شر» درمورد مجازات، به معناى شر ظاهرى است؛ قصاص، ظاهرا شر است؛ ولى در باطن خير محض مى باشد، چنانكه مقابله به مثل در مقابل دشمنان لجوج و خيره سر، خير است.
#نهج_البلاغه_حكمت_314
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_200
فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَسِكَكُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ ءَاَبآءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الْدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِى الْأَخِرةِ مِنْ خَلَقٍ
پس چون مناسك (حج) خود را انجام دادید، خدا را یاد كنید، همانگونه كه پدران خویش را یاد مىكنید، بلكه بیشتر و بهتر از آن. پس بعضى از مردم كسانى هستند كه مىگویند: خداوندا! به ما در دنیا عطا كن. آنان در آخرت بهرهاى ندارند.
گروهى از اهل مكّه، بعد از پایان مراسم حج در محلّى اجتماع كرده و با یاد كردن پدران و نیاكان خود به آنان افتخار و مباهات مىكردند. قرآن دستور مىدهد به جاى تفاخر به پدران و نیاكان، خدا را یاد كنید و از نعمتها و توفیقات او سخن بگویید و در این كار جدّىتر باشید.
1- جهتدهى به ایام فراغت، یكى از وظایف مربّى است. «فاذا قضیتم...فاذكروا اللَّه»
2- یاد خدا، هم از نظر كمّیت باید كثیر باشد؛ «واذكروا اللّه كثیراً» و هم از نظر كیفیّت، عاشقانه و خالصانه. «اشدّ ذكراً»
3- سطحىنگر نباشیم. گروهى در بهترین زمانها و مكانها، تنها دعاى آنها رسیدن به زندگى كوتاه مادّى است. «ربّنا اتنا فى الدنیا وما له فى الاخرة من خلاق»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏺ ای که در این خاکدان جان و جهانی مرا
چون بروم زین سرا باغ و جنانی مرا
جان مرا جان توئی لعل مرا کان توئی
در دل ویران توئی گنج نهانی مرا
آنکه بدل میدمد روح سخن هردمم
تا نزند یکنفس بی دمش آبی مرا
شب همه شب تابصبح همنفس من توئی
روز چو کاری کنم کار و دکانی مرا
تا که بمحفل درم با تو سخن میکنم
چونکه بخلوت روم مونس جانی مرا
یکنفس ازپیش تو گر بروم گم شوم
چون بتو آرم پناه امن و امانی مرا
گر تو برانی مراجان زفراقت دهم
جان بوصالت دهم گر تو بخوانی مرا
گه به وصالم کشی گه ز فراقم کشی
گاه چنینی مرا گاه چنانی مرا
#فیض بتو رو کند رو چو بهرسو کند
نور تو عالم گرفت قبله از آنی مرا
#فیض_خوانی #فیض_کاشانی
#فیض_کاشانی_غزل_25
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
👌 دعای #پنجم
https://eitaa.com/sahife2/40226
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
👈 يا مَنْ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُ عَظَمَتِهِ
اى آن كه، شگفتىهاى عظمتش به پايان نمىرسد!
عجائب #کلیه ها
✔️( لطفا برای دیدن یکی دیگر از #عجايب_انسان ، روی اعداد " 1 و 2 و 3 " کلیک کنید )
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 11
عجائب #کلیه ها ( و غدد فوق کلیوی) 1
🔴 «غدد فوق كليوى در بالاى كليه ها قرار گرفتهاند. هر غده از دو بخش تشكيل شده، يكى قسمت خارجى و ديگرى قسمت مغزى داخلى. قشر فوق كليوى قسمت اصلى غده را تشكيل مىدهد و در ناحيه خارجى به رنگ زرد درخشان و در ناحيه داخلى به رنگ قهوهاى متمايل به قرمز است. قسمت مغز فوق كليوى نازك و خاكسترى رنگ است. قسمت قشرى شامل طنابهاى سلولى است كه توسط رگهاى خونى مجزا مىشوند. اين قسمت در زير كپسول ضخيمى از بافت همبندى فيبرى قرار دارد.
سه منطقه در قسمت قشرى مشاهده مىشوند: منطقه نازك خارجى، منطقه گلومرولى ناميده مىشود و از گروههاى فشردهاى از سلولهاى ستونى تشكيل شده و داراى هستههاى كروى شكل كه هر كدام دو يا چند هسته دارند هستند.
سيتوپلاسم محتوى ميتوكندرىهاى رشتهاى شكل و يك دستگاه گلژى در نزديكى هسته و شبكهاى از وزيكولهاى هموار و رتيكولوم آندوپلاسميك مىباشد. اين شبكه به صورت لولههايى ظاهر مىشود كه در سراسر تنه سلول گسترش مىيابند.
وزيكولهاى آندوپلاسميك دانه دار با پولى ريبوزومهاى آزاد و سانترپولها و پرزهاى ريزبينى كه به داخل فضاهاى دور رگى گسترش مىيابند نيز وجود دارد.
منطقه ضخيم مركزى، منطقه فاسيكوله ناميده مىشود و از سلولهاى چند وجهى كه به صورت طنابهايى قرار گرفتهاند تشكيل مىشود. اين طنابها كه از يك رديف سلول تشكيل شدهاند، توسط سينوزوييدها از يكديگر مجزا مىگردند.
سلولها يك يا دو هسته همراه با تودههاى كوچكى از كروماتين در اطراف دارند.
سيتوپلاسم محتوى قطرات ريز چربى است، وزيكولهاى با سطح هموار رتيكولوم آندوپلاسميك بسيار وسيع هستند. كيسههاى رتيكولوم آندوپلاسميك دانه دار به صورت اشعه موازى ديده مىشوند. ميتوكندرىها كمتر از سلولهاى ناحيه گلومرولى هستند، و بعضى از آنها محتوى تيغههايى هستند كه به جاى اين كه قفسههاى مسطحى باشند به شكل پرزهاى لولهاى درآمدهاند.
دستگاه گلژى بزرگ است، ليزوزومها وجود دارند، سلولها محتوى غلظت زيادى كلسترول و اسيد اسكوربيك هستند كه در توليد هورمونهاى قشرى مصرف مىشوند. ناحيه داخلى قشر فوق كليوى نسبةً ضخيم است و ناحيه مشبك ناميده مىشود، و در دنباله قسمت مغزى قرار مىگيرد. اين ناحيه از تورينهاى متشكل از طنابهاى سلولى پيوند شونده تشكيل مىشود. در اين قسمت هم سلولهاى روشن و هم سلولهاى تيره آشكار هستند. وزيكولهاى رتيكولوم آندوپلاسميك بدون دانه و گرانولهاى پيگمان ليپوفوشين فراوان هستند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 263
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 11
عجائب #کلیه ها ( و غدد فوق کلیوی) 2
🔴 مغز فوق كليه از گروهها يا طنابهايى كوتاه و سلولهاى شبه اپىتليال نامنظم كه توسط مويرگها خونى احاطه مىشوند، تشكيل شده است. اين سلولها محتوى تعداد زيادى گرانولهاى متراكم كه توسط غشا احاطه شدهاند هستند. سلولها از نظر نوع گرانولى كه دارند به دو دسته تقسيم مىشوند، هر دو نوع محتوى ميتوكندرىها و رتيكولوم آندوپلاسميك دانه دار است. گرانولها در كيسههاى دستگاه گلژى بسته بندى مىشوند، مكانيسم دقيق آزاد شدن گرانولها هنوز روشن نيست.
سه شريان به غدد فوق كليوى خون مىريزند، شريانهاى فوق كليوى فوقانى شاخههاى شريانهاى فرنيك تحتانى هستند. شريانهاى فوق كليوى ميانى از آئورت، و شريانهاى فوق كليوى تحتانى از شريانهاى كليوى منشعب مىشوند.
اين رگها شبكهاى را در كپسول تشكيل مىدهند، شريانهاى قشرى از شبكه كپسولى منشعب شده و به سينوزوييدها و طنابهاى سلولى قشر فوق كليوى خون مىرساند. در قسمت قشرى هيچ نوع دستگاه وريدى وجود ندارد، زيرا وريدهاى جمع كننده در محل اتصال بين قسمت قشرى و قسمت مغزى تشكيل مىشوند.
بعضى از شاخههاى شريانى بزرگ كه از شبكه كپسولى شروع مىشوند، بدون دادن شاخههاى جانبى از قسمت قشرى گذشته و به مغز فوق كليه مىرسند. به مجردى كه اين شريانها به مغز رسيدند، به طور مكرر منشعب شده و تورينههاى مويرگى فراوانى را در اطراف تودهها و طنابهاى سلولهاى كرومافين تشكيل مىدهند.
مغز فوق كليه داراى يك جريان خون مضاعف است، يعنى علاوه بر جريان خونى كه در بالا توصيف شد، مغز كليه، خون را از سينوزوييدهاى قسمت قشرى نيز دريافت مىكند، اين رگها با بسترهاى مويرگى شريانهاى مغزى كه مستقيماً از كپسول مىآيند، پيوند مىشوند. بسترهاى مويرگى مغز فوق كليه به داخل همان مجارى وريدى كه خون قسمت قشرى و كپسول را خارج مىكنند تخليه مىشوند.
اين وريدها شاخههاى وريدهاى فوق كليوى هستند. مويرگهاى مغز فوق كليوى داراى سوراخهايى در سلولهاى آندوتليال هستند كه توسط پردههاى بسيار نازكى پوشيده مىشوند. غشاهاى پايه توسط دستجات كوچك رشتههاى كلاژنى نگاهدارى مىشوند!»
انسان وقتى اين حقايق كشف شده را در كتب علمى مىخواند و به اين مسائل شگفتانگيز آگاه مىگردد، بىاختيار در پيشگاه مقدس
«يا مَنْ لا تَنْقَضى عَجائِبُ عَظَمَتِهِ»
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 264
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_1
#عجايب_عظمت_حق
#عظمت_آفرینش
#عجايب_انسان 11
عجائب #کلیه ها 3
🔴 در كتابهاى نوشته اند: اگر بخواهند كار دقيق كليه را در بيرون به وجود بياورند، هزار متر زمين لازم است كه كارخانه اى در اين زمين بر پا شود كه حدود چهار هزار چرخ در اين كارخانه بچرخد تا كار كليه را انجام دهد! ولى يك كليه كوچك و سبك براى براى تصفيه كردن در بدن گذاشته! در هر كليه اى هم دويست ميليون شبكه قرار داده! اينها را شمرده اند و نوشته اند!
كليه نمونه تصفيه خانه هاست!
دست، نمونه جرثقيل است!
مشت، نمونه ظرف!
ناخن، نمونه بيل و كلنگ!
معده، نمونه آشپزخانه و آزمايشگاه!
در رابطه با معده نوشته اند: معده يك ميليون كار آزمايشگاهى انجام مى دهد! يك ميليون رشته كار آزمايشگاهى را انجام مى دهد، و ما راحت سر سفره مى نشينيم و مى خوريم و جمع مى كنيم و بلند مى شويم!
اگر خيلى وفادار باشيم بعد از اينكه سير شديم، مى گوييم الهى شكر! اما چه خبر است در معده، شما اگر ماهى را با استخوان تيز نفهميد و بخوريد، تيغ ماهى، استخوان تيز به محض اينكه وارد معده مى شود معده آن را نگه مى دارد، يك گوشه آن را حبس مى كند، غذا را هضم مى كند و به روده مى دهد و بعد سراغ اين استخوان مى آيد! اول يك ترشحى را به آن تيزى مى كند و تيزى را صاف مى كند كه در عبور جايى را خراش ندهد و بعد هم اضافه غذاهايى را كه بايگانى كرده، اين استخوان تيز پرچ شده را، يك مقدار سيمان كارى مى كند كه نرم باشد و بعد به روده مى دهد، قابليت هضم هم ندارد و از بدن بيرون مى دهد.
حالا هر كارى كه با خدا دارى بگو! انصاف و وجدان به ميدان بياور! يقين و ايمان و عشق و حقيقت و صفا و يك رنگى بياور، با خدا بساز، با خواسته هاى پروردگاى عالم بساز!
اين ظاهر بدن است، اما باطن چه خبر است؟ در دنياى روح چه خبر است؟ در دنياى نفس چه خبر است؟ در دنياى قلب چه خبر است؟ در دنياى مغز چه خبر است؟ حافظه چه مى كند؟ در اين جمجمه چيست كه ما چهل سال پيش را مى توانيم به ياد بياوريم!
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 263
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2