برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_34
❇️ بخش دوم: اعتمادی به شما نیست
👈 ما أَنْتُمْ لِي بِثِقَةٍ سَجِيسَ اللَّيَالِي وَ مَا أَنْتُمْ بِرُكْنٍ يُمَالُ بِكُمْ وَ لَا زَوَافِرُ عِزٍّ يُفْتَقَرُ إِلَيْكُمْ. مَا أَنْتُمْ إِلَّا كَإِبِلٍ ضَلَّ رُعَاتُهَا فَكُلَّمَا جُمِعَتْ مِنْ جَانِبٍ انْتَشَرَتْ مِنْ آخَرَ. لَبِئْسَ لَعَمْرُ اللَّهِ سُعْرُ نَارِ الْحَرْبِ أَنْتُمْ، تُكَادُونَ وَ لَا تَكِيدُونَ وَ تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُونَ. لَا يُنَامُ عَنْكُمْ وَ أَنْتُمْ فِي غَفْلَةٍ سَاهُونَ. غُلِبَ وَ اللَّهِ الْمُتَخَاذِلُونَ وَ ايْمُ اللَّهِ إِنِّي لَأَظُنُّ بِكُمْ أَنْ لَوْ حَمِسَ الْوَغَى وَ اسْتَحَرَّ الْمَوْتُ قَدِ انْفَرَجْتُمْ عَنِ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ انْفِرَاجَ الرَّأْسِ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در ادامه این خطبه فرمودند:
من ديگر هيچ گاه به شما اطمينان ندارم، و شما را پشتوانه خود نمى پندارم، شما ياران شرافتمندى نيستيد كه كسى به سوى شما دست دراز كند. به شتران بى ساربان مى مانيد كه هر گاه از يك طرف جمع آورى گرديد، از سوى ديگر پراكنده مى شويد.
2. علل عقب ماندگى مردم كوفه:
به خدا سوگند، شما بد وسيله اى براى افروختن آتش جنگ هستيد، شما را فريب مى دهند امّا فريب دادن نمى دانيد، سرزمين شما را پياپى مى گيرند و شما پروا نداريد، چشم دشمن براى حمله شما خواب ندارد ولى شما در غفلت به سر مى بريد.
بخدا سوگند، شكست براى كسانى است كه دست از يارى يكديگر مى كشند. سوگند بخدا، اگر جنگ سخت درگير شود و حرارت و سوزش مرگ شما را در برگيرد، از اطراف فرزند ابو طالب، همانند جدا شدن سر از تن، جدا و پراكنده مى شويد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را " اینجا " بخوانید: 👇
👈 #دشمن بيدار است و شما در #خواب!
* باز هم عوامل ضعف و شکست
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_199
وَإِنَّ مِنْ أَهْلِ الْكِتَبِ لَمَن يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ خَشِعِينَ لِلَّهِ لَا يَشْتَرُونَ بِاَيَتِ اللَّهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُولَئِكَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
و همانا بعضى از اهل كتاب، كسانى هستند كه به خداوند و آنچه به شما نازل شده و آنچه به خودشان نازل شده، خاشعانه ایمان مى آورند. آیات الهى را به بهاى اندك معامله نمى كنند. آنها هستند كه برایشان نزد پروردگارشان پاداش است. همانا خداوند سریع الحساب است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_42
#دعای_چهل_دو_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) هنگام #ختم_قرآن :
«12» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْبُرْ بِالْقُرْآنِ خَلَّتَنَا مِنْ عَدَمِ الْإِمْلَاقِ وَ سُقْ إِلَيْنَا بِهِ رَغَدَ الْعَيْشِ وَ خِصْبَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ وَ جَنِّبْنَا بِهِ الضَّرَائِبَ الْمَذْمُومَةَ وَ مَدَانِيَ الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنَا بِهِ مِنْ هُوَّةِ الْكُفْرِ وَ دَوَاعِي النِّفَاقِ حَتَّى يَكُونَ لَنَا فِي الْقِيَامَةِ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ قَائِداً وَ لَنَا فِي الدُّنْيَا عَنْ سُخْطِكَ وَ تَعَدِّي حُدُودِكَ ذَائِداً وَ لِمَا عِنْدَكَ بِتَحْلِيلِ حَلَالِهِ وَ تَحْرِيمِ حَرَامِهِ شَاهِداً]
خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و خلأ و شكاف تنگدستى و ندارى ما را به وسيله قرآن جبران فرما، و به سبب قرآن زندگى فراخ و گسترده و فراوانى #رزق ها را به سوى ما سوق ده، و ما را در سايه قرآن، از خصلتهاى ناپسند و پستىهاى اخلاقى دور كن، و به وسيله قرآن از سقوط در منجلاب كفر، و انگيزههاى نفاق حفظ فرما، تا قرآن در روز قيامت راهبر و راهنماى ما به سوى خشنوديت و بهشتهايت باشد، و در اين جهان از خشمت، و تجاوز از حدودت بازمان دارد، و براى ما در پيشگاهت، در حلال دانستن حلالش، و حرام دانستن حرامش شاهد و گواه باشد.
#چهل_دو #دعا_چهل_دو_12
#تاثیر_قرآن_رزق
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_42
#دعای_چهل_دو_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهل_دو_12
#تاثیر_قرآن_رزق 2
❇️ «حضرت موسى عليه السلام فقيرى را ديد كه از شدّت تهيدستى، برهنه روى ريگهاى بيابان خوابيده است. چون نزديك او رفت؛ فقير گفت: اى موسى! دعا كن تا خداوند متعال رزق اندكى به من بدهد، از بىتابى، جانم به لب رسيده است.
موسى عليه السلام براى او دعا كرد و از آنجا (براى مناجات به كور طور) رفت. چند روز بعد موسى عليه السلام از همان مسير باز مىگشت، ديد همان فقير را دستگير كردهاند و جمعيّتى بسيار دورش گرد آمده بودند. موسى عليه السلام از مردم پرسيد چه اتفاقى افتاده است؟ مردم گفتند: تا به حال پولى نداشته تازگى مالى به دست آورده و شراب نوشيده و نعره مىكشد، نفس كش مىطلبد و شخصى را كشته است. اكنون او را دستگير كردهاند تا به عنوان قصاص، اعدام كنند.
خداوند در قرآن مىفرمايد:
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرّزْقَ لِعِبَادِهِلَبَغَوْاْ فِى الْأَرْضِ
و اگر خدا روزى را بر بندگانش وسعت دهد، در زمين سركشى و ستم كنند.
پس موسى به حكمت الهى اقرار كرد و از جسارت و خواهش خود طلب آمرزش و توبه نمود.» قرآن پيوند روشنى ميان مسائل معنوى و مادّى برقرار مىسازد و بازگشت به سوى خدا را مايه آبادانى و خرّمى و سرسبزى و گسترش نعمتها مىداند.
اين حقيقت در بسيارى از آيات قرآن به چشم مىخورد از جمله در سوره نوح از زبان اين پيامبر بزرگ كه در برابر دعوتش روى مىگرداندند؛ آمده است:
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا* يُرْسِلِ السَّمَآءَ عَلَيْكُم مّدْرَارًا* وَ يُمْدِدْكُم بِأَمْوَ لٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَل لَّكُمْ جَنتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهرًا
پس [به آنان] گفتم: از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او همواره بسيار آمرزنده است.* تا بر شما از آسمان باران پى در پى و با بركت فرستد،* و شما را با اموال و فرزندان يارى كند، و برايتان باغها و نهرها قرار دهد، استغفار كه در آيه فوق به عنوان كليد گشايش رزق و روزى مطرح مىشود از پيوندهاى عميق معنوى حق با گسترش امور مادّى انسان است كه در متن جامعه همچون تار و پود پارچه به هم مىآميزد و ريشه و ساقه را با گل و ميوه ارتباط مىدهد. كدام جامعه با آلودگى به گناه، خيانت، نفاق و دزدى و ستم و تنبلى و مانند آنها، مىتواند آباد و پربركت باشد.
كدام جامعه با از دست دادن روح تعاون و همكارى، مىتواند زمينهاى خرّم و سرسبز و وضع اقتصادى مرفّهى داشته باشد.
كدام جامعه مردمش با آلودگى به انواع هوسها و دامهاى شيطانى مىتواند نيرومند در برابر دشمنان ايستادگى كند.
آرى، هيچ مسأله قرآنى نيست مگر اينكه اثر مفيد و سازندهاى بر زندگى مادّى مردم دارد و هيچ اعتقاد و ايمان راسخى مؤثّر نيست مگر اينكه در ساختن يك جامعه آباد و آزاد و مستقلّ سهم به سزايى دارد.
اگر كتاب حق و دين به صورت يك سلسله آداب و تشريفات ظاهرى و خالى از محتوا در ميان انسانها درآيد، تأثيرى در گسترش نظام حقوقى و اقتصادى اجتماع نخواهد داشت و آدميان از ارزشها و بركات آسمانى محروم خواهند شد.
ممكن است ما بعضى از مراحل پيوند معنوى استغفار يا صدقه يا پرهيزكارى را با نزول بركات مادى و خوراك جسمى درست درك نكنيم ولى بدون شك آثار و فايدههاى آن را در صحنههايى از زندگى خويش احساس خواهيم نمود.
اگر درخواست زياده بر نياز شخصى در رشد و شكوفايى اقتصاد و يا در امور فرهنگى و علمى جامعه يا دستگيرى از ضعيفان و مستمندان تأثيرگذار باشد؛ مطلوب نيكو و پسنديده است. امّا توفيق يافتن براى هر كسى امكانپذير نيست؛ زيرا چه بسا تلاش فردى يا گروهى براى چنين خدماتى، انسان را از عبادت و رضايت خداوند دور مىسازد. پس همان اندكى كه هميشه از حلال و پاكى به دست مىآورد او را كفايت كند.
امام حسن عسگرى عليه السلام مىفرمايد:
لايَشْغَلْكَ رِزْقٌ مَضْمُونٌ عَنْ عَمَلٍ مَفْرُوضٍ.
مبادا سرگرم شدن تو به#رزق و #روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد.
زيرا برخى از انسانها به خاطر نيّت خيرى كه دارند براى پايهگذارى سنتّى نيك يا صدقه جاريهاى بسيار كوشش مىكنند؛ امّا به اين نكته توجّه ندارند كه در اين ميان حقوق كسى ضايع شود و يا خود او بدهكار گردد و ديگران اسير آثار زيانبار زيادهخواهى آنها شوند؛ پس به گناهى نابخشودنى گرفتار آيند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج11، ص: 168
دعای #چهل_دو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737516T12276344(Web).mp3
4.57M
👈🔊 دعای #چهل_دو صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 12 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_34
❇️ بخش سوم: میدان ندادن به #دشمن
👈 وَ اللَّهِ إِنَّ امْرَأً يُمَكِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَعْرُقُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ وَ يَفْرِي جِلْدَهُ لَعَظِيمٌ عَجْزُهُ ضَعِيفٌ مَا ضُمَّتْ عَلَيْهِ جَوَانِحُ صَدْرِهِ. أَنْتَ فَكُنْ ذَاكَ إِنْ شِئْتَ، فَأَمَّا أَنَا فَوَاللَّهِ دُونَ أَنْ أُعْطِيَ ذَلِكَ ضَرْبٌ بِالْمَشْرَفِيَّةِ تَطِيرُ مِنْهُ فَرَاشُ الْهَامِ وَ تَطِيحُ السَّوَاعِدُ وَ الْأَقْدَامُ وَ يَفْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ ذَلِكَ ما يَشاءُ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در ادامه این خطبه فرمودند:
به خدا سوگند آن كه دشمن را بر جان خويش مسلط گرداند تا گوشتش را بخورد، و استخوانش را بشكند، و پوستش را جدا سازد، عجز و ناتوانى اش بسيار بزرگ و قلب او بسيار كوچك و ضعيف است.
تو اگر مى خواهى اينگونه باش، امّا من، به خدا سوگند از پاى ننشينم و قبل از آن كه دشمن فرصت يابد با شمشير آبديده چنان ضربه اى بر پيكر او وارد سازم كه ريزه هاى استخوان سرش را بپراكند، و بازوها و قدم هايش جدا گردد و از آن پس خدا هر چه خواهد انجام دهد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را در زیر بخوانید: 👇
👈 من يک تنه در برابر دشمن ايستاده ام!
* آخرين تصميم يک #رهبر شجاع!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_200
#آیه_پایانی سوره آل عمران
https://eitaa.com/sahife2/44058
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ واتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
اى كسانى كه ایمان آورده اید! (در برابر مشكلات و هوسها) #استقامت كنید و (در برابر دشمنان نیز) پایدار باشید (و دیگران را به صبر دعوت كنید) و از مرزها مراقبت كنید و از خداوند پروا داشته باشید، شاید كه رستگار شوید.
👌این آیه، #صبر در برابر انواع حوادث و مصائب را توصیه مى كند؛
در مرحله ى اوّل در برابر ناگوارى هاى شخصى و هوسها صبر كنید. «اصبروا»
در مرحله ى دوّم در برابر فشارهاى كفّار، مقاومت بیشتر كنید. «صابروا»
در مرحله ى سوّم در حفظ مرزهاى جغرافیایى از هجوم دشمن، حفظ مرزهاى اعتقادى و فكرى، از طریق مباحثات علمى و حفظ مرز دلها، از هجوم وسوسه ها بكوشید. «رابطوا»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
200.mp3
5.61M
سوره #آل_عمران
#شرح_صوتی_قرائتی
#آل_عمران_200
#آیه_پایانی سوره آل عمران
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
🏴 حضرت آیت الله سید عبدالله #فاطمی_نیا به ملکوت اعلی پیوست
بر خود واجب می دانیم این #مصیبت را به حضرت بقیه الله الاعظم و همه ی اعضای کانال تسلیت بگوییم
🔴 دعای #چهل از دعاهاي امام سجاد (علیه السلام) هنگامي که خبر #مرگ شخصی را به حضرت میدادند یا خود حضرت به یاد مرگ می افتادند، را با هم زمزمه میکنیم
متن و صوت👇
https://eitaa.com/sahife2/44714
#ياد_مرگ
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_42
#دعای_چهل_دو_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) هنگام #ختم_قرآن :
«13» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ هَوِّنْ بِالْقُرْآنِ عِنْدَ الْمَوْتِ عَلَى أَنْفُسِنَا كَرْبَ السِّيَاقِ وَ جَهْدَ الْأَنِينِ وَ تَرَادُفَ الْحَشَارِجِ إِذَا بَلَغَتِ النُّفُوسُ التَّرَاقِيَ وَ قِيلَ مَنْ رَاقٍ؟ وَ تَجَلَّى مَلَكُ الْمَوْتِ لِقَبْضِهَا مِنْ حُجُبِ الْغُيُوبِ وَ رَمَاهَا عَنْ قَوْسِ الْمَنَايَا بِأَسْهُمِ وَحْشَةِ الْفِرَاقِ وَ دَافَ لَهَا مِنْ ذُعَافِ الْمَوْتِ كَأْساً مَسْمُومَةَ الْمَذَاقِ وَ دَنَا مِنَّا إِلَى الْآخِرَةِ رَحِيلٌ وَ انْطِلَاقٌ وَ صَارَتِ الْأَعْمَالُ قَلَائِدَ فِي الْأَعْنَاقِ وَ كَانَتِ الْقُبُورُ هِيَ الْمَأْوَى إِلَى مِيقَاتِ يَوْمِ التَّلَاقِ
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست و هنگام #مرگ به سبب قرآن، سختى جان دادن، دشوارى ناله كردن، و به شماره افتادن نفس را، آن هم وقتى كه جانها به گلو رسند، و گفته شود: چه كسى معالجهگر است؟! بر ما آسان فرما. آرى، آسان فرما به خصوص هنگامى كه فرشته مرگ، براى گرفتن جان از پردههاى غيب آشكار شود، و تيرهاى وحشتناك فراق را از كمان اجل به سوى روح پرتاب كند، و از زهر كشنده مرگ، شربتى مسموم براى جان آماده نمايد، و كوچ كردن و حركت ما از دنيا به آخرت نزديك شود، و عملها و كردارها، گردن بندهايى بر گردن گردد، و قبرها، تا روز ديدار و ملاقات آرامگاه باشد.
#چهل_دو #دعا_چهل_دو_13
#تاثیر_قرآن_لحظه_مرگ
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_42
#دعای_چهل_دو_صحیفه_سجادیه
#دعا_چهل_دو_13
#تاثیر_قرآن_لحظه_مرگ 1
❇️ دشوارى #مرگ حالتى شبيه به مستى است كه بر اثر فرارسيدن مقدمات خروج روح از بدن، هيجان و انقلاب جان كندن به انسان دست مىدهد و با شتاب بر عقل و قلب و اعضاى بدن چيره مىگردد و در او اضطراب و ناآرامى شديدى پديد مىآيد.
اين وضعيت يك مرحله انتقالى مهم است كه بايد انسان در آن لحظه تمام پيوندهاى قلبى خود را كه ساليان دراز با آن خو گرفته است، پاره كند و در عالمى گام بگذارد كه براى او بسيار تازه و اسرارآميز است به ويژه اينكه در لحظه تولّد جديد، درك و ايده نويى پيدا مىكند و بىثباتى اين جهان را به چشم خويش مىنگرد و حوادث ابتدايى پس از مرگ را مشاهده مىكند. و وحشتى شبيه به گيجى و مستى به او دست مىدهد. حتى انبياء و مردان خدا كه در لحظه مرگ از آرامش كاملى بهرهمندند، از مشكلات اين لحظه انتقالى بىنصيب نيستند.
در سيره اخلاقى پيامبر صلى الله عليه و آله آمده است كه: در لحظات آخر عمر مباركش، دست خود را در ظرف آبى مىكرد و به صورت مىكشيد و لا اله الا اللّه مىگفت و مىفرمود:
إِنَّ لِلْمَوتِ سَكَراتٍ.
براى مرگ لحظههاى سختى است.
اين حالت برگرفته از هراسى است كه در آيه شريفه به آن اشاره فرموده است:
وَ جَآءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقّ ذَ لِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ
و سكرات و بيهوشى مرگ، حق را [كه همه واقعيات جهان پس از مرگ است] مىآورد [و به محتضر مىگويند:] اين همان چيزى است كه از آن مىگريختى.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج11، ص: 175
دعای #چهل_دو
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2