eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام یکی از دوستان کانال : سلام تورا خدا برا سلامتی مادرم دوباره سکته خفیف کرده چند تا ایه الکرسی براش بخوانید به گروهتون التماس دعا بگید براش خواهش میکنم
برنامه ی ❇️ تعریف 👈 و من كلام له (علیه السلام) في الزهد: أَیُّهَاالنَّاسُ، الزَّهَادَةُ قِصَرُ الاَْمَلِ، وَالشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ، وَالتَّوَرُّعُ عِنْدَ الْـمَحَارِمِ، فَإِنْ عَزَبَ ذلِکَ عَنْکُمْ فَلاَ یَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَکُمْ، وَلاَ تَنْسَوْا عِنْدَالنِّعَمِ شُکْرَکُمْ، فَقَدْ أَعْذَرَ اللهُ إِلَیْکُمْ بِحُجَج مُسْفِرَة ظَاهِرَة، وَ کُتُب بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَة. 👈 (برخى از شارحان گفتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد). اى مردم، زهد يعنى كوتاه كردن آرزو، و شكرگزارى برابر نعمت‏ها، و پرهيز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، تلاش كنيد كه حرام بر صبر شما غلبه نكند، و در برابر نعمت‏ها، شكر يادتان نرود. چه اينكه خداوند با دلائل روشن و آشكار، عذرها را قطع، و با كتاب‏هاى آسمانى روشنگر، بهانه ‏ها را از بين برده است. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 * حقيقت زهد * زهد آن است که امير باشيم نه اسير دنيا! ( بخش 4 ) 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَ قُلْ لَّهُمْ فِى أَنْفُسِهِمْ قَوْلَا بَلِيغاً آنان كسانى اند كه خداوند، آنچه را در دل دارند مى داند. پس از آنان درگذر و پندشان ده و با آنان سخنى رسا كه در جانشان بنشیند بگوى. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«9» قَدْ تَطَأْطَأَ لَكَ فَانْحَنَى وَ نَكَّسَ رَأْسَهُ فَانْثَنَى قَدْ أَرْعَشَتْ خَشْيَتُهُ رِجْلَيْهِ وَ غَرَّقَتْ دُمُوعُهُ خَدَّيْهِ يَدْعُوكَ بِيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ وَ يَا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ وَ يَا مَنْ عَفْوُهُ أَكْثَرُ مِنْ نَقِمَتِهِ وَ يَا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ‏ خداوندا بنده ات در برابرت، سر تواضع و فروتنى پايين انداخته، تا جايى كه از شدّت فروتنى خميده گشته و از خوارى سر به زير افكنده؛ به طورى كه قامت راستش كج شده، بيم و ترسش از عظمت تو، قدم‏هايش را به لرزه انداخته، و اشك‏هايش صفحه رخسارش را فراگرفته. تو را با اين جملات مى‏خواند: اى مهربان‏ترين مهربانان! و اى رحيم‏ترين كسى كه درخواست كنندگان رحمت به او توجّه مى‏كنند، و اى عطوف‏ترين كسى كه آمرزش خواهان گِرد او گردند، و اى آن كه گذشتش از انتقامش بيشتر، و خشنوديش از خشمش افزون‏تر است. ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12 2 ❇️ اگر انسان عظمت و قدرت را در موجودى متمركز بداند و اين كه صاحب قدرت در اوج رأفت و رحمت است، مى‏تواند؛ لحظه‏اى او را معدوم كند در همه حال حتى لحظه ارتكاب گناه با تمام هستى‏اش كه در دست قدرت قاهره حق تعالى است او مى‏تواند هر طور كه بخواهد او را عذاب و مجازات كند. بنابراين او مقايسه‏اى در ذهن صورت مى‏دهد: 1- در برابر ابعاد نامحدود حق، احساس ناتوانى مى‏كند و خويش را كوچك مى‏شمارد. 2- به اندازه كوتاهى و تقصير، خود را مستحق عذاب مى‏پندارد. 3- در برابر لطف و مهربانى مولاى عزيز احساس شرمندگى وجودش را فرامى‏گيرد. 4- به ميزان شرمسارى و كم‏توجهى به خشوع و فروتنى روى مى‏آورد. 5- سرانجام به معبود حقيقى متصل مى‏شود و به مقام فنا دست مى‏يابد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 406 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12 3 ❇️ قرآن وصف عاشقان حق را چنين توصيف مى‏كند؛ وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعًا» «اسرا 109» و گريه‏كنان به رو در مى‏افتند و [شنيدن قرآن‏] بر فروتنى و خشوعشان مى‏افزايد. يَخِرُّونَ يعنى آنان بى‏اختيار به زمين مى‏افتند. خداوند در آيه به جاى يَسجُدون، كلمه يخرون را به مى‏برد كه اشاره به نكته ارزشمندى دارد و آن اين كه آگاهان بيدار دل به هنگام شنيدن آيات قرآن چنان مجذوب و شيفته سخنان الهى مى‏شوند كه بدون اختيار به سجده مى‏افتند و دل و جان را در راه آن از دست مى‏دهند. و تأكيد بر درستى معناى «يخرون» در آيه اين است كه پس از آن واژه «اذقان» به معناى چانه آمده است و بعضى از مفسّران هم احتمال داده‏اند كه در سجده معمولى انسان ساجد نخست پيشانى بر خاك مى‏گذارد ولى كسى كه همچون مدهوشان بر خاك مى‏افتد اوّل چانه او بر زمين قرار مى‏گيرد و سپس به كار بردن فعل ديگرى در آيه كه مى‏فرمايد: وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعاً دليل ديگرى است كه هرگز در يك حال توقف نمى‏كنند و هميشه به سوى قلّه تكامل پيش مى‏روند و در هر زمان خشوع آنان افزون مى‏گردد، در برابر حقيقت بى‏نهايت؛ محو ياد او مى‏شوند. امام صادق عليه السلام، خشوع را راه رسيدن به يقين مى‏داند و مى‏فرمايد: فَلا يُقْبَلُ إِلَّا الْايْمانُ وَ لا إِيْمانَ إِلَّا بِعَمَلٍ، وَ لا عَمَلَ إِلَّا بِيَقينٍ، وَ لا يَقْينَ إِلَّا بِالْخُشُوعِ. قبولى نيست مگر به ايمان، ايمان نباشد مگر با عمل، عمل نباشد مگر با يقين و يقين نباشد مگر با خشوع. براى دعا بهترين ياور، خشوع قلبى است كه تا دل تسليم اراده او نشود راه راست هموار نشده و حق شناخته نگردد. در حديث معراج آمده است: يا أَحْمَدُ ما عَرَفَنى‏ عَبْدٌ وَ خَشَعَ لى‏ إِلَّا خَشَعَ لَهُ كُلُّ شَى‏ءٍ. اى احمد! هيچ بنده‏اى مرا نشناخت و در برابرم خاشع نشد مگر آن كه همه اشيا در برابر او خشوع كردند. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 406 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا بنده ات در حالى که‌ قد خمیده شده ‌و‌ سر‌ به‌ زیر انداخته ‌و‌ گردن کج کرده است ‌و‌ از‌ خوف ‌و‌ خشیت تو‌ پاهایش مى لرزد ‌و‌ اشک دیدگانش بر‌ صورتش روان است. اینگونه دعا مى کند: یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَ یا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ، وَ یا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ، وَ یا مَنْ عَفْوُهُ أَکثرُ مِنْ نَقِمَتِهِ، وَ یا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ ‏🍀‏« قرآن وصف عاشقان حق را چنين توصيف مى‏كند؛ وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعًا» «اسرا 109» و گريه‏كنان به رو در مى‏افتند و [شنيدن قرآن‏] بر فروتنى و خشوعشان مى‏افزايد. » 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در و به و درخواست 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " صوت اینجا " 1 2 3 " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737504T14933958(Web) (2).mp3
2.74M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 6 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ❇️ وصف 👈 ما أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ. 👈 (برخى از شارحان گفتند اين خطبه در شهر كوفه در شناساندن دنيا ايراد شد). چگونه خانه دنيا را توصيف كنم كه ابتداى آن سختى و مشقّت، و پايان آن نابودى است در حلال دنيا حساب، و در حرام آن عذاب است. كسى كه ثروتمند گردد فريب مى خورد، و آن كس كه نيازمند باشد اندوهناك است، و تلاش كننده دنيا به آن نرسد، و به رها كننده آن، روى آورد. كسى كه با چشم بصيرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد، و آن كس كه چشم به دنيا دوزد كور دلش مى كند. **مرحوم سيّد رضى به پايان اين خطبه که مى رسد چنين مى گويد: «اگر به درستى انسان در اين سخن امام(عليه السلام) که مى فرمايد: (وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ) (کسى که با آن بنگرد بينايش مى کند) دقّت کند، در آن معناى شگفت آور و مفهوم ژرفى خواهد يافت که هرگز به عمق آن نتوان رسيد، به ويژه اگر جمله (مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ) (کسى که به دنيا بنگرد و منتهاى آرزويش را دنيا قرار دهد کورش خواهد کرد) در کنار جمله بالا گذارده شود; در اين صورت فرق واضحى ميان آن دو خواهد يافت، فرقى روشن و شگفت انگيز و آشکار. درود و سلام خدا بر او باد». http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 بيان اوصاف دنيا در 10 جمله قابل تامل ! * دنيا وسيله است، نه هدف! * چگونگى حساب اعمال در جهان ديگر * دنياپرستى مذموم است نه دنيادارى 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوُاْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى آنكه با اذن خداوند فرمان برده شود و اگر آنان هنگامى كه به خود ستم كردند (از راه خود برگشته و) نزد تو مى آمدند و از خداوند مغفرت مى خواستند و پیامبر هم براى آنان مى كرد قطعاً خداوند را پذیر و مهربان مى یافتند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«9» قَدْ تَطَأْطَأَ لَكَ فَانْحَنَى وَ نَكَّسَ رَأْسَهُ فَانْثَنَى قَدْ أَرْعَشَتْ خَشْيَتُهُ رِجْلَيْهِ وَ غَرَّقَتْ دُمُوعُهُ خَدَّيْهِ يَدْعُوكَ بِيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ وَ يَا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ وَ يَا مَنْ عَفْوُهُ أَكْثَرُ مِنْ نَقِمَتِهِ وَ يَا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ‏ خداوندا بنده ات در برابرت، سر تواضع و فروتنى پايين انداخته، تا جايى كه از شدّت فروتنى خميده گشته و از خوارى سر به زير افكنده؛ به طورى كه قامت راستش كج شده، بيم و ترسش از عظمت تو، قدم‏هايش را به لرزه انداخته، و اشك‏هايش صفحه رخسارش را فراگرفته. تو را با اين جملات مى‏خواند: اى مهربان‏ترين مهربانان! و اى رحيم‏ترين كسى كه درخواست كنندگان رحمت به او توجّه مى‏كنند، و اى عطوف‏ترين كسى كه آمرزش خواهان گِرد او گردند، و اى آن كه گذشتش از انتقامش بيشتر، و خشنوديش از خشمش افزون‏تر است. ‏ 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
4 ❇️ اگر دل براى خداى سبحان شود، همه اعضاى بدنش فروتن مى‏گردد و در برابر امر الهى هم تسليم مى‏شود. از وحى‏هاى خداى تعالى به موسى و هارون اين است: همانا دوستان من با خوارى و و كه در دلهايشان خانه كرده و بر بدنهايشان آشكار شده است اين چنين حالتى ظاهر و باطن آنان را تشكيل مى‏دهد و موجب نجاتشان است تا به درجاتى كه آرزويش را دارند نايل آيند. عظمت آنان در همين فروتنى است و بدان افتخار هم مى‏كنند و چهره آنان به اين حالت شناخته مى‏شود. داشتن در و اين كه بنده با تمام دل و وجود به پروردگارش روى مى‏آورد از سيره الگويى انبياى الهى و معصومان پاكيزه سرشت بوده است و لرزش بدن و پا و رنگ و رخسار زرد و كبود آنان در وقت نماز، نشان از خوف بى‏حد آنان از محضر ربّ است. رسول اللّه صلى الله عليه و آله اين نشانه‏ها را براى ما بيان مى‏كند و مى‏فرمايد: وَ أَمَّا عَلامَةُ الْخاشِعِ فَأَرْبَعَةٌ: مُراقَبَةُ اللَّهِ فِى السِّرِّ وَالعَلانِيَهِ وَ رُكوبُ الجَمِيْلِ وَ التَّفَكُّرُ لِيَومِ الْقِيامَةِ وَ الْمُناجاةُ لِلَّهِ. نشانه خاشع چهار چيز است: 1- حساب بردن از خدا در نهان و آشكار 2- انجام كارهاى نيك‏ 3- انديشيدن براى روز قيامت‏ 4- راز و نياز با خدا 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 406 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا بنده ات در حالى که‌ قد خمیده شده ‌و‌ سر‌ به‌ زیر انداخته ‌و‌ گردن کج کرده است ‌و‌ از‌ خوف ‌و‌ خشیت تو‌ پاهایش مى لرزد ‌و‌ اشک دیدگانش بر‌ صورتش روان است. اینگونه دعا مى کند: یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ، وَ یا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ، وَ یا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ، وَ یا مَنْ عَفْوُهُ أَکثرُ مِنْ نَقِمَتِهِ، وَ یا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ ‏🍀‏« اگر دل براى خداى سبحان شود، همه اعضاى بدنش فروتن مى‏گردد و در برابر امر الهى هم تسليم مى‏شود. و داشتن در و اين كه بنده با تمام دل و وجود به پروردگارش روى مى‏آورد از سيره الگويى انبياى الهى و معصومان پاكيزه سرشت بوده است و لرزش بدن و پا و رنگ و رخسار زرد و كبود آنان در وقت نماز، نشان از خوف بى‏حد آنان از محضر ربّ است. » 👤استاد حسین ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در و به و درخواست 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا " صوتی تصویر " اینجا " صوت اینجا " 1 2 3 " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2