eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 32 تا آخر دعای 16 ) https://eitaa.com/sahife2/53950 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ اللهم ... بَشِّرْنِي بِذَلِكَ فِي الْعَاجِلِ دُونَ الآجِلِ بُشْرَى أَعْرِفُهَا وَ عَرِّفْنِي فِيهِ عَلَامَةً أَتَبَيَّنُهَا خدایا هم اكنون نه در آينده، به و مژده عفو و بخشش ات خوشحالم فرما، بشارت و مژده اى كه آن را بشناسم، و به نشانه‏ اى كه، آن را آشكارا بينم، آگاهم كن 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
6 *كلام مفسران درباره ‏ ✳️ البشرى با الف و لام جنس و به صورت مطلق ذكر شده و انواع ‏ها را شامل مى‏شود. باز براى تأكيد اضافه مى‏كند: سخنان پروردگار و وعده‏هاى الهى تغيير و تبديل ندارد و خداوند به اين وعده خود نسبت به دوستانش وفا مى‏كند. درباره بشارتى كه خداوند در آيات فوق به دوستانش در دنيا و آخرت ارزانى داشته، ميان مفسران اختلاف است: بعضى آن را مخصوص به بشارتى دانسته‏اند كه فرشتگان در آستانه مرگ و انتقال از اين جهان به مؤمنان مى‏دهند و مى‏گويند: وَابْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتى كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» «فصلت 30» و شما را به بهشتى كه وعده مى‏دادند، بشارت باد. و بعضى ديگر آن را اشاره به وعده‏هاى پيروزى پروردگار و غلبه بر دشمنان و حكومت در روى زمين مادام كه مؤمنند و صالحند، مى‏دانند. در بعضى از روايات اين بشارت به ‏ و خواب‏هاى خوش كه مؤمنان مى‏بينند تفسير شده است 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 390 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم (اینجا) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی 2 3 ✳️ حضرت علی بن الحسین، علیهما السلام، قرآن را به طوری نیکو تلاوت می‏ فرمود که کسانی که از آنجا عبور می‏ کردند، از قبیل سقّاها، آنجا توقف می ‏کردند و بعضی از استماع آن غش می ‏کردند. (شرح چهل حدیث، ص: ۵۰۴) ✳️شما خیال می ‏کنید گریه‏ های ائمه طاهرین و ناله‏ های حضرت سجاد (ع) برای تعلیم بوده و می‏خواسته‏ اند به دیگران بیاموزند؟ آنان با تمام آن معنویات و مقام شامخی که داشتند از خوف خدا می ‏گریستند؛ و می ‏دانستند راهی که در پیش دارند پیمودنش چه قدر مشکل و خطرناک است. از مشکلات، سختیها، ناهمواری های عبور از صراط، که یک طرف آن دنیا و طرف دیگرش آخرت می‏باشد و از میان جهنم می‏ گذرد، خبر داشتند؛ از عوالم قبر، برزخ، قیامت، و عقبات هولناک آن، آگاه بودند؛ از این روی هیچ گاه آرام نداشته همواره از عقوبات شدید آخرت به خدا پناه می ‏بردند.(شرح چهل حدیث، ص: ۵۰۴) ✳️در حکایت معروف طاووس است که دید صدای ناله و تضرع و زاری می ‏آید، تا آنکه صاحب آن ناله خاموش شد و گویی غشوه ‏ای برای او دست داد. چون به بالین او آمد، دید جناب علی بن الحسین، علیهما السلام، است! سر آن بزرگوار را به دامن گرفت و کلماتی مشتمل بر آنکه تو فرزند رسول خدا و جگر گوشه فاطمه زهرایی، و بالاخره بهشت از شماست، عرض کرد. آن سرور فرمود: «خداوند بهشت را خلق فرموده از برای کسی که عبادت و اطاعت او کند، اگر چه غلام حبشی باشد، و آتش را خلق فرموده برای کسی که معصیت او کند، گرچه اولاد قریش باد.» (یا سیّد قریش باشد). (شرح چهل حدیث، ص: ۵۷۲) 👤 ره 👈 ادامه دارد .... علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 110 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت 5 عبارت زیر 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ ادْرَأْ عَنِّى بِلُطْفِكَ، 2️⃣ وَ اغْذُنِى بِنِعْمَتِكَ، 3️⃣ وَ أَصْلِحْنِى بِكَرَمِكَ، 4️⃣ وَ دَاوِنِى بِصُنْعِكَ، 5️⃣ وَ أَظِلَّنِى فِى ذَرَاكَ، 6️⃣ وَ جَلِّلْنِى رِضَاكَ، 7️⃣ وَ وَفِّقْنِى إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا، وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا، وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا🔹 https://eitaa.com/sahife2/5494 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم و اظلنى فى ذراك، پروردگارا با پوششى كه وابسته به ذات اقدس توست، بر من افكن.
ذرأ درلغت به معنای پناه و پوشش است ودراصطلاح به معنای حمایت کردن است. یعنی در تمام امور زندگی در حمایت تو باشم. خداوند متعال اصل رحمت است،رحمت واسعه حقیقی است،رحمت غیر متناهی است.تجلی او حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است ،رحمت واسعه است،رحمت للعالمین است اما در مرتبه پایین تر.سپس اهل بیت علیهم السلام. اینکه فرمود:«خداوندا مرا در پوشش رحمت خود جای ده»به این جهت است که درسایبان رحمت تو،مسیر توحید را براحتی طی کنم چراکه طریق الی الله سخت است،از عهده انسان برنمی آید.رسیدن به توحید فقط با کمک خداوند امکان پذیر است ولاغیر.
الظل الفى‏ء الحاصل من الحاجز بينك و بين الشمس اى شى‏ء كان. ظل ‏اى است كه از وجود چيزى حاصل مى‏شود كه بين تو و آفتاب، فاصله است، و آن چيز هر چه باشد، از درخت و ديوار يا خيمه و سقف يا چيزهايى از اين قبيل.
كسانى كه در مناطق گرمسير زندگى مى‏كنند، يا در نقاطى هستند كه تابش آفتاب تابستان به سر و صورتشان زننده و ناراحت كننده است، به خوبى مى‏دانند كه و سايبان تا چه حد ارزشمند و مهم است. اگر كسى در فصل تابستان در اين قبيل مناطق، پياده در بيابان بماند و با تابش آفتاب مواجه گردد و به سايه و سايبان دسترسى نداشته باشد، بر اثر اشعه ‏ى آفتاب : حداقل به آفتابزدگى مبتلا مى‏شود و دچار عارضه‏ ى پوستى مى‏گردد و ممكن است در مواقعى دچار وضعى شود كه حياتش از دست برود. سايه براى مردم اين سرزمينها نعمتى است بسيار بزرگ و رحمتى است توصيف ناشدنى و چون سايه، حافظ سلامت و بهداشت و مايه‏ ى تامين آسايش و رفاه است، مردم اين سرزمينها پذيرفته‏اند كه خدمات پرارج علمى و عملى افراد نافع و مفيد را به سايه تشبيه كنند و در مقام دعا، بقا و دوام ظلشان را از پيشگاه خداوند درخواست نمايند.
عرب زبانها درباره ‏ى كسانى كه وجودشان از جهت خدمت علمى و مالى بسيار نافع است، مى‏گويند: «مد ظله»، «دام ظله»، «ادام الله ظله» و از اين قبيل. **فارسى زبانان نيز درباره‏ى آنان مى‏گويند: «سايه ‏اش مستدام باد»، «سايه‏ى شما از سر ما كم نشود»، «اميد است هميشه زير سايه‏ ى شما باشيم» و از اين قبيل.
در بعضى از كشورهاى غربى و اروپایی وضع طبيعى به گونه‏اى است كه در اغلب ايام سال ابر، فضا را پوشانده و مردم آفتاب نمى‏بينند. گاهى كه آفتاب ظاهر مى‏شود، حرارتى بسيار مطبوع و دلپذير دارد. اگر در يكى از روزهاى تابستان هوا آفتابى باشد، آن روز مردم جشن دارند و براى آنكه بدنشان از نور خورشيد بهره‏مند شود، بسيارى از افراد كار خود را ترك مى‏گويند، كنار دريا مى‏روند، جامه را از بدن بيرون مى‏آورند، و برهنه روى شنهاى كنار دريا مى‏خوابند تا بتوانند از پرتو خورشيد استفاده كنند و اگر كسى آنقدر در آفتاب خوابيد كه پوستش قهوه‏اى رنگ شد ، بسيار خوشحال است از اينكه توانسته به قدر كافى از خورشيد بهره بگيرد و ذخيره ‏ى بهداشتى براى خود تامين نمايد. در چنين مملكتى، اگر يك دانشجوى ايرانى براى تشكر و قدردانى از استاد خود، جمله‏ى «خداوند سايه ‏ى بلندپايه ‏ى استاد را بر سر من پايدار و مستدام بدارد» به زبان خود استاد ترجمه كند و در مقابل او و ديگر دانشجويان اهل همان كشور بخواند، استاد و دانشجويان معناى كلام او را نمى‏فهمند، بهت‏زده به وى مى‏نگرند، چه مى‏خواهد بگويد؟ زيرا در نظر آنان سايه افكندن بر سر كسى كه مى‏خواهد آفتاب بگيرد و سلامت خود را تامين نمايد، نه تنها نعمت و رحمت نيست بلكه مايه ‏ى محروم ماندن از نعمت نور و مانع تامين بهداشت و سلامت اوست.
پس مردمانى كه در مناطق سرد و ابرى جهان زندگى مى‏كنند و در سراسر تابستان آرزوى ديدن چند روز آفتاب را دارند، معناى جمله‏ى فارسى «خداوند سايه‏ى شما را مستدام بدارد» يا جمله‏ى عربى «ادام الله ظلكم» را نمى‏فهمند و نعمت سايه براى مناطق گرمسير يا جاهايى است كه آفتاب تابستانش سوزان و طاقتفرساست.
با توجه به اينكه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه‏ ى معصومين عليهم‏السلام در منطقه‏ ى گرم متولد شده‏اند و با در نظر گرفتن اين مطلب كه اغلب مسلمانان صدر اسلام مواليد مناطق گرم بوده‏اند و قدر و منزلت سايه را مى‏دانستند که در روایات متعدد این موضوع مطرح شده است
در حدیث است: الجنه تحت ظلال السيوف. بهشت زير سايه ‏ى شمشيرهاست. براى آنكه مردم، ارزش اسلامى را بفهمند و در انجام اين وظيفه‏ ى خطير ترغيب شوند، از سايه ‏ى شمشير سخن گفته شده و خاطرنشان گرديده است كه بهشت عزت و آزادى در دنيا و بهشت جاودان در عالم آخرت، زير سايه‏ ى شمشير به دست مى‏آيد و مردم با فداكارى و از خودگذشتگى در راه خداوند مى‏توانند به آن نايل گردند.
در حديث است كه پيشواى اسلام (ص)، روز آخر ماه خطبه خواند و فرمود: ايها الناس! قد اظلكم شهر عظيم. اى مردم! ماه عظيم بر شما افكنده است. در اين حديث از كلمه‏ ى «ظل» استفاده شده، براى آنكه مردم به ارزش اين ماه مقدس واقف گردند و آنطور كه بايد و شايد وظايف دينى خود را انجام دهند، اين ماه را سايه‏ى نعمت و رحمت معرفى نموده و بدين وسيله، افراد را به وظيفه‏شناسى تشويق فرموده است.
كلمه‏ى «ظل» در احاديث مربوط به آخرت نيز آمده است و اولياى دين مژده داده‏اند كسانى كه در دنيا به مردم خدمت مى‏كنند و عقده‏ ى روحى آنان را مى‏گشايند يا در اطاعت پروردگار جدى و كوشا هستند، در قيامت از سايه‏ ى رحمت حضرت بارى تعالى برخوردار مى‏گردند. رسول اكرم (ص) فرمود: من اراد ان يظله الله فى ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله فلينظر معسرا او ليدع له عن حقه. كسى كه مى‏خواهد خداوند او را در سايه‏ ى عرشش جاى دهد، در روزى كه جز سايه ‏ى او سایه ای نيست، به مديون تنگدست خود مهلت دهد يا از طلب خود چشم‏پوشى نمايد.
على (ع) فرموده: ظل الله سبحانه فى الاخره مبذول بمن اطاعه فى الدنيا. سايه‏ ى خداوند سبحان در عالم آخرت براى كسانى است كه او را در دنيا اطاعت نموده و بى‏قيد و شرط، فرمانش را به كار بسته‏اند.
حضرت زين‏ العابدين (ع) سايه ‏ى رحمت الهى را به طور مطلق نخواسته، بلكه آن را با قيد مخصوصى درخواست نموده است. عرض مى‏كند: و اظلنى فى ذراك. **الذرى بالفتح كل ما استترت به. «ذرى» در لغت عرب به هر چيزى گفته مى‏شود كه اشياء ديگر را به وسيله ‏ى آن مى‏پوشانى. معنای جمله حضرت اینگونه میشود: بار الها! مرا در سايه ‏ى رحمت خود قرار ده، اما با پوششى كه انتسابش فقط به ذات اقدس تو باشد و بس.