eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دعای مظلوم ▫️ امام سجاد در آخر عمرش به امام باقر(سلام الله علیهما) این را دارد فرمود ظلم همیشه حرام است و بد ولی آن مظلومی که هیچ پناهی جز خدا ندارد به او ستم نکن! 👈 «إِیاك وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏» چون آن فقط به «الله» می رسد. کسی که هیچ پناهی ندارد، این دعای او دعای_خالص است. 👤آیت الله 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 3 تاریخ: 1394/12/10 کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم و لا ترد دعائى على ردا، فانى لا اجعل لك ضدا، و لا ادعو معك ندا. (قسمت اول برداشتهای دوستان )
در روایات‌ مواردبسیاری از موانع استجابت دعا ذکر شده است. حدیث زیبایی از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم است که؛ انسان تا وقتی مراقب نمازهای پنج گانه است،شیطان از او می ترسدوچون نماز هایش را تباه کرد،بر او جرأت پیدا می کندو اورا درگناهان بزرگ فرو می برد.
امام سجاد عليه‏السلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» به پيشگاه الهى عرض مى‏كند: بار الها! دعاى مرا به خودم برمگردان و از استجابت محرومم مفرما، زيرا من در مقام توحيد، نه براى تو مخالفى قرار داده‏ام و نه با تو مماثل و همتايى را خوانده‏ام.
عبادت و بندگى در پيشگاه بارى تعالى : عبارت از تذلل و خضوع عابد در حضور معبود و آفريده در مقابل آفريدگار است، و اين امر طبق دستور شارع، به صورت قيام و قعود يا ركوع و سجود انجام مى‏شود. اما دعا و درخواست از خداوند، برتر و افضل از هر عبادتى است.
راوى مى‏گويد: از امام باقر (ع) سئوال كردم : اى العباده افضل؟ كدام عبادت نزد خداوند افضل است؟ فرمود: ما من شى‏ء افضل عند الله عز و جل من ان يسال و يطلب مما عنده. هيچ چيزى نزد بارى تعالى افضل و برتر از اين نيست كه مورد تمنى و درخواست واقع شود و سئوال‏كننده از وى بخواهد آن را كه نزد اوست.
دعا و درخواست بندگان از حضرت حق آنقدر مهم است كه در قرآن شريف آمده: قل ما يعبوا بكم ربى لو لا دعاءكم؟ پيمبر گرامى! به مردم بگو: اگر دعا و درخواستتان نمى‏بود، پروردگار من به شما اعتنا نمى‏كرد و نزد او قدر و ارزشى نمى ‏داشتيد.
برترى دعا بر عبادت شايد از اين جهت باشد كه : عبادت حاكى از خضوع و تذلل نهايى عابد در مقابل معبود است، ولى دعا علاوه بر خضوع و تذلل، از فقر و نيازمندى دعا كننده در پيشگاه الهى حكايت مى‏كند،
عبادت كننده مراتب اطاعت و فرمانبرى خويش را در مقابل معبود ظاهر مى‏سازد، ولى دعاكننده در واقع دست گدايى دراز كرده و مراتب نيازمندى خود را در برابر پروردگار ابراز نموده و عملا به اين آيه ‏ى شريفه جامه‏ى تحقق پوشانده است: يا ايها الناس انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد. اى مردم! همه‏ ى شما فقراى درگاه بارى تعالى هستيد و خداوند است كه غنى بالذات و مورد ستايش است.
روشن شد كه دعاى علاوه بر اینکه سبب معنوىت آدمی است مبين فقر و نيازمندى مخلوق به خالق نیس میباشد و آن بيش از عبادت، بندگان را به خداوند نزديك مى‏كند و مايه ‏ى علو درجات دعاكنندگان مى‏گردد.
افراد باايمان هر چه بيشتر به دعا توجه نمايند و بر تعداد دعاها و تضرعهاى خويش، هر چند براى حوايج كوچك باشد، بيفزايند، مى‏توانند بيش از پيش به خداوند نزديك شوند و از قرب معنوى زيادترى برخوردار گردند.
سيف تمار مى‏گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود: عليكم بالدعاء فانكم لاتتقربون بمثله، و لا تتركوا صغيره لصغرها ان تسالوها، فان صاحب الصغار هو صاحب الكبار. بر شما باد دعا، چه آنكه با هيچ وسيله‏ اى همانند دعا نمى‏توانيد به قرب الهى نايل گرديد و درخواست كوچك را به علت كوچكيش ترك نگوييد، زيرا آن كس كه حوايج كوچك را برمى‏آورد، همان كسى است كه خواسته ‏هاى بزرگ را برآورده مى‏سازد.
جند نکته: ارزش معنوى دعا از عبادات بيشتر است، هيچ عاملى بنده ‏ى باايمان را به قدر دعا به خداوند نزديك نمى‏كند.
دعاكننده، خود مستقيما و بلاواسطه با پروردگار سخن مى‏گويد، بدون اينكه نزد مردم كمترين آسيبى به عز و احترامش وارد شود، او به گناهان بزرگى كه مرتكب شده اعتراف مى‏كند و آمرزش مى‏خواهد، فقر و تهيدستى خويش را شرح مى‏دهد و درخواست گشايش مى‏نمايد و احدى از وضع وى باخبر نمى‏شود، از بيمارى پنهان خود نام مى‏برد، درخواست شفا مى‏كند و كسى بر آن واقف نمى‏گردد. خلاصه، قدر و منزلت دعا يك طرف قضیه است و اينكه دعا بدون واسطه انجام مى‏شود و اسرار دعاكننده نزد اين و آن فاش نمى‏گردد، طرف ديگر.