💠 دعای مظلوم
▫️ امام سجاد در آخر عمرش به امام باقر(سلام الله علیهما) این #وصیت را دارد
فرمود ظلم همیشه حرام است و بد
ولی آن مظلومی که هیچ پناهی جز خدا ندارد به او ستم نکن!
👈 «إِیاك وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»
چون آن #آه فقط به «الله» می رسد.
کسی که هیچ پناهی ندارد، این دعای او دعای_خالص است.
👤آیت الله #جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 3
تاریخ: 1394/12/10
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴#امام_سجاد علیه السلام : یا بُنَیّ! اِیّاک و ظلمَ مَن لایَجدُ علیک ناصراً الّا الله : فرزندم! بپرهيز از #ظلم و#ستم بر كسى كه ياورى جز خدا ندارد.
👤#شرح_حدیث #مقام_معظم_رهبری ( اینجا )
🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم
و لا ترد دعائى على ردا، فانى لا اجعل لك ضدا، و لا ادعو معك ندا. (قسمت اول برداشتهای دوستان )
در روایات مواردبسیاری از موانع استجابت دعا ذکر شده است.
حدیث زیبایی از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم است که؛
انسان تا وقتی مراقب نمازهای پنج گانه است،شیطان از او می ترسدوچون نماز هایش را تباه کرد،بر او جرأت پیدا می کندو اورا درگناهان بزرگ فرو می برد.
امام سجاد عليهالسلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارمالاخلاق» به پيشگاه الهى عرض مىكند:
بار الها! دعاى مرا به خودم برمگردان و از استجابت محرومم مفرما،
زيرا من در مقام توحيد، نه براى تو مخالفى قرار دادهام و نه با تو مماثل و همتايى را خواندهام.
عبادت و بندگى در پيشگاه بارى تعالى :
عبارت از تذلل و خضوع عابد در حضور معبود و آفريده در مقابل آفريدگار است،
و اين امر طبق دستور شارع، به صورت قيام و قعود يا ركوع و سجود انجام مىشود.
اما دعا و درخواست از خداوند، برتر و افضل از هر عبادتى است.
راوى مىگويد: از امام باقر (ع) سئوال كردم : اى العباده افضل؟
كدام عبادت نزد خداوند افضل است؟
فرمود: ما من شىء افضل عند الله عز و جل من ان يسال و يطلب مما عنده.
هيچ چيزى نزد بارى تعالى افضل و برتر از اين نيست كه مورد تمنى و درخواست واقع شود و سئوالكننده از وى بخواهد آن را كه نزد اوست.
دعا و درخواست بندگان از حضرت حق آنقدر مهم است كه در قرآن شريف آمده:
قل ما يعبوا بكم ربى لو لا دعاءكم؟
پيمبر گرامى! به مردم بگو:
اگر دعا و درخواستتان نمىبود،
پروردگار من به شما اعتنا نمىكرد
و نزد او قدر و ارزشى نمى داشتيد.
برترى دعا بر عبادت شايد از اين جهت باشد كه :
عبادت حاكى از خضوع و تذلل نهايى عابد در مقابل معبود است،
ولى دعا علاوه بر خضوع و تذلل، از فقر و نيازمندى دعا كننده در پيشگاه الهى حكايت مىكند،
عبادت كننده مراتب اطاعت و فرمانبرى خويش را در مقابل معبود ظاهر مىسازد،
ولى دعاكننده در واقع دست گدايى دراز كرده و مراتب نيازمندى خود را در برابر پروردگار ابراز نموده و عملا به اين آيه ى شريفه جامهى تحقق پوشانده است:
يا ايها الناس انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد.
اى مردم! همه ى شما فقراى درگاه بارى تعالى هستيد و خداوند است كه غنى بالذات و مورد ستايش است.
روشن شد كه دعاى علاوه بر اینکه سبب معنوىت آدمی است
مبين فقر و نيازمندى مخلوق به خالق نیس میباشد
و آن بيش از عبادت، بندگان را به خداوند نزديك مىكند و مايه ى علو درجات دعاكنندگان مىگردد.
افراد باايمان هر چه بيشتر به دعا توجه نمايند و بر تعداد دعاها و تضرعهاى خويش، هر چند براى حوايج كوچك باشد، بيفزايند،
مىتوانند بيش از پيش به خداوند نزديك شوند و از قرب معنوى زيادترى برخوردار گردند.
سيف تمار مىگويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود:
عليكم بالدعاء فانكم لاتتقربون بمثله،
و لا تتركوا صغيره لصغرها ان تسالوها، فان صاحب الصغار هو صاحب الكبار.
بر شما باد دعا، چه آنكه
با هيچ وسيله اى همانند دعا نمىتوانيد به قرب الهى نايل گرديد
و درخواست كوچك را به علت كوچكيش ترك نگوييد، زيرا آن كس كه حوايج كوچك را برمىآورد، همان كسى است كه خواسته هاى بزرگ را برآورده مىسازد.
جند نکته:
ارزش معنوى دعا از عبادات بيشتر است،
هيچ عاملى بنده ى باايمان را به قدر دعا به خداوند نزديك نمىكند.
دعاكننده، خود مستقيما و بلاواسطه با پروردگار سخن مىگويد،
بدون اينكه نزد مردم كمترين آسيبى به عز و احترامش وارد شود،
او به گناهان بزرگى كه مرتكب شده اعتراف مىكند و آمرزش مىخواهد،
فقر و تهيدستى خويش را شرح مىدهد و درخواست گشايش مىنمايد
و احدى از وضع وى باخبر نمىشود،
از بيمارى پنهان خود نام مىبرد، درخواست شفا مىكند و كسى بر آن واقف نمىگردد.
خلاصه، قدر و منزلت دعا يك طرف قضیه است
و اينكه دعا بدون واسطه انجام مىشود و اسرار دعاكننده نزد اين و آن فاش نمىگردد، طرف ديگر.
حضرت على (ع) ضمن نامه ى حكيمانه و پرمحتواى خود كه به فرزندش امام مجتبى (ع) نوشته،
از اصل دعا نام برده و بدون واسطه بودن آن را نيز خاطرنشان فرموده است:
و اعلم ان الذى بيده خزائن السماوات و الارض قد اذن لك فى الدعاء و تكفل لك بالاجابه و امرك ان تساله ليعطيك و تسترحمه ليرحمك. و لم يجعل بينك و بينه من يحجبك عنه و لم يلجئك الى من يشفع لك اليه.
فرزند عزيز! آن كسى كه تمام خزاين آسمانها و زمين در دست اوست، به تو اجازه ى دعا داده و خود اجابت آن را تكفل نموده است، به تو امر نموده او را بخوانى تا عطايت فرمايد، رحمتش را درخواست كنى تا مشمول رحمتت قرار دهد. بين خود و بين تو حاجب و دربانى قرار نداده و تو را ملجا نساخته است كه براى دعا شفيعى با خود بياورى.