انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 139 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژهـ اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسم
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث (برداشت من) ( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
اللَّهُمَّ ... وَ حَقِّقْ فِي رَجَاءِ رَحْمَتِكَ أَمَلِي
بار الها! آرزو ى مرا كه اميدوار ى به رحمت واسعه ى توست، برآورده ساز.
خداوندا کاری کن که همیشه آرزوی رحمت تو را داشته باشم.
حالا چرا باید همواره امید به رحمت خدا آرزوی ما باشد؟
پاسخ در سوره مبارکه نور بیان شده است؛
«....ولولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من احد ابدا و لکن الله یزکی من یشاء والله سمیع علیم»
اگر رحمت خداوند نباشد هیچکس از انسان ها به رشد و کمال نمی رسد چرا که شیطان قسم خورده وکسی جز خداوند و اهل بیت علیهم السلام مانع او نیست پس باید همواره در پی رحمت او بود،هرچند گناه کردیم ولی باید آرزوی دراز به فضل ورحمتش داشته باشیم.
...یارب ان لنا فیک املا طویلا کثیرا
ان لنا فیک رجاء عظیما
عصیناک و نحن نرجو ان تستر علینا و دعوناک و نحن نرجو ان تستجیب لنا فححق رجائنا مولانا....
خدایا مرا به آرزویم برسان
آرزوی من این روزها زیاد شده است
دیدار #امام_زمان علیه السلام
زندگی و مرگ چون اهل دل
#عاقبت_بخیری
#توبه ی بدون بازگشت قبل از مرگ
#شهادت
و به قول امام العارفین حضرت سجاد علیه السلام
" شامل رحمت و لطف تو شدن"
وای که اگر به چشم تو بیاییم :
ما هم مشمول لطف تو میشویم
مشمول نگاه پر از مهر تو می شویم
مشمول رضایت تو می شویم
خدایا ما را مشمول این نگاه زیبا و پر معنا فرما
آرزوی مان را برآور
بحق آنان که آرزوویشان را این روز ها برآورده کردی
#کرمان را میگویم
کنار بقعه ی نورانی ولیت #حاج_قاسم ( #قاسم_سلیمانی)
روز 13 دی ماه 1402 روز پر کشیدن نود و اندی آرزوی مند رحمت تو بود
آنان به امیدی که به چشم تو بیایند آمدند
و چه خوب به چشمت آمدند
با چهره هایی غرق به خون آبرو مند درگاه تو شدند
مشمول رحمت تو شدند
عاقبت بخیر شدند
و مشمول کلام نورانی امام سجاد علیه السلام گردیدند:
حقق فى رجاء رحمتك املى
خدایا آرزوى مرا كه اميدوارى به مشمولیت رحمت واسعه ى توست، برآورده ساز
الهی ما هم خالصانه از تو همین را میطلبیم
ما را به آرزویمان برسان
آمین
چند مثال ساده (#خوف و #رجا :
* محصل بايد به فراگرفتن دانش و نيل به مدارج علمی اميدوار باشد تا به مدرسه برود، و بايد از بيسوادى و عقب افتادگى بترسد تا مباحثه و مطالعه را ترك نگويد.
* مريض بايد به درمان خويش اميدوار باشد تا به مطب پزشك برود و بايد از مزمن شدن بيمارى بترسد تا از خوردن غذاها و ميوهها ى مضر پرهيز نمايد.
* كشاورز بايد به برداشت محصول اميدوار باشد تا بذر موجود خود را در خاك بيفشاند و بايد از آفتها ى گوناگون بترسد تا مراقبتها ى لازم را معمول دارد.
* بازرگان بايد به نفع تجارت اميدوار باشد تا نقد خود را به كشور صادركننده بفرستد و درخواست كالا نمايد، بايد از خطرات و زيانهاى گوناگون بترسد تا متاع خود را بيمه كند.
***در اسلام نيز افراد باايمان بايد در زمينه ى پاداش و كيفر الهى همواره بين خوف و رجاء باشند،
نه هرگز خويشتن را مايوس از رحمت الهى بدانند
و نه خود را از مكر بارى تعالى در ايمنى پندارند كه اين هر دو از #گناهان_كبيره است.
ياس از رحمت الهى
قرآن :
و من يقنط من رحمه ربه الا الضالون.
جز گمراهان كيست كه از رحمت پروردگار خود نااميد و مايوس است؟
روایت:
على (علیه السلام) به مرد ى كه بسيارى گناه او مايه ى ياسش از عفو و رحمت پروردگار شده بود فرمود:
ايا هذا! ياسك من رحمه الله اعظم من ذنوبك.
ا ى مرد! نااميديت از رحمت خداوند بزرگتر از گناهانى است كه مرتكب شده اى.
ايمنى از مكر و عذاب خداوند:
قرآن : فلا يامن مكر الله الا القوم الخاسرون.
جز مردمان زيانكار، هيچ كس خويشتن را از مكر الهى ايمن نمیداند.
*على (علیه السلام) فرموده: خير الاعمال اعتدال الرجاء و الخوف.
بهترين اعمال، نگاهدارى نمودن اعتدال بين رجاء و خوف است.
*امام باقر (علیه السلام) فرمود: انه ليس من عبد مومن الا و فى قلبه نوران: نور خيفه و نور رجاء. لو وزن هذا لم يزد على هذا و لو وزن هذا لم يزد على هذا.
هيچ بنده ى مومنى نيست جز آنكه در قلبش دو نور است: نور خوف و نور رجا، و اگر اين دو نور وزن شوند، وزن هيچ يك بر ديگر ى زيادتر نيست.
دل آدمی از نظر تخلق به مكارم اخلاق و سجايا ى انسانى، همانند زمينى است كه واجد تمام شرايط طبيعى براى كشاورز ى است. صاحب زمين اگر بخواهد ملك خود را احيا كند و آباد نمايد، بايد مصمم شود و طبق برنامههاى كشاورزى و با دستور افراد متخصص اقدام نمايد.
صاحبان قلب نيز اگر بخواهند دل مرده ى خويش را به حيات انسانى زنده كنند و از مزاياى آن برخوردار گردند، بايد طبق برنامه های الهى عمل كنند و با تعاليم حياتبخش اسلام، آن را زنده نگاه دارند.
قرآن شريف در اين باره فرموده:
يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم.
ا ى كسان ى كه ايمان آوردهايد! دعوت خدا و رسولش را اجابت كنيد وقتى شما را به چيز ى میخوانند كه احيائتان میكند و از زندگى انسانى بهرهمندتان میسازد.
*اولين برنامه ى احياى زمين ، شخم زدن و از ميان بردن خاكهاى متراكم است،
و اولين برنامه برا ى احياى قلوب، آزاد ساختن آنها از تعصبهاى جاهلانه است،
زیرا اشخاص لجوج تا وقتى كه پاى بند تقليدهاى جاهلانه ى پدران نادان خويش هستند، هدايت را نمیپذيرند و راه سعادت را قبول نمیكنند.
*برنامه ى دوم احياى زمين، افشاندن بذر خوب و سالم است،
و برنامه ى دوم احياى دلها نيز افشاندن بذر توحيد و يكتاپرستى و نابود ساختن ريشههاى شرك است.
*برنامه ى سوم احياى زمين، آبيارى صحيح و بموقع طبق دستور متخصص كشاورز ى است. با آبيار ى صحيح، بذر در زمين شكفته میشود، به صورت گياه ضعيفى از زمين بيرون میزند، تدريجا تبديل به ساقه و خوشه میگردد و رزق صاحب زمين را تامين مینمايد.
اطاعت از اوامر الهى و اداى فرايض و نوافل برا ى تقويت بذر توحيد به منزله ى آبيار ى است، هر قدر صاحبدل اطاعتش بيشتر باشد، بذر ايمانش شكوفاتر میشود و بهرهاش فزونتر میگردد.
*برنامه ى چهارم : در امر كشاورز ى، صاحب زمين به موازات آبيارى و تقويت بذر، موظف است علفهاى هرزه و خار و خاشاكهايى را كه سد راه رشد گياه است از مزرعه بيرون بريزد،
صاحبدل نيز برا ى حيات انسانى و نيل به تعالى و سعادت واقعى بايد به موازات اطاعت از فرمان بار ى تعالى، گناهانى را كه به منزله ى علفها ى زيانبار و خار و خاشاك مضر است ترك گويد و از آنها اجتناب نمايد و به وسيله ى پرهيز از معصيت، زمينه ى تعالى و تكامل قلب را به شايستگى فراهم سازد.
كسى كه از صميم قلب به خدا ايمان میآورد و با ادا ى فرايض و نوافل، توحيد را در دل تقويت میكند و به موازات اطاعت اوامر الهى از منهياتش نيز اجتناب مینمايد، چنين انسانى يك مسلمان واقعى است و حق دارد به رحمت الهى و بهشت جاودان اميدوار باشد و اين رجاء صادق است.
اما كسى كه در دل بذر توحيد افشانده و به خداوند ايمان آورده، ولى ايمانى ضعيف و مستودع و بر اثر ضعف ايمان آلودگى بسيار دارد، فرايض و منهيات الهى را با ديده ى تحقير مینگرد، اغلب فرايض را ترك میگويد و در ارتكاب گناهان بى باك است، اگر چنين انسانى در اميد و آرزو ى بهشت باشد، میتوان گفت رجاء كاذب در سر میپرورد و توقعش نابجا و بى مورد است.
امام صادق (علیه السلام) فرمود: عليكم بالورع فانه لا ينال ما عند الله الا بالورع.
بر شما باد به #ورع و كف نفس از معاص ى، زيرا آنچه از نعمت و رحمت نزد بار ى تعال ى است، جز با ورع و تقو ى به دست نمیآيد.
حضرت على بن الحسين عليهماالسلام در يكى از دعاها اين مطلب را با تعبير ديگرى ذكر نموده كه اجر پاكان و نيكان ناشى از تفضل و رحمت خداوند است و كيفر گناهكاران مستند به دادگر ى و عدل اوست.
بسم الله الذ ى لا ارجو الا فضله و لا اخشى الا عدله.
به نام خداوندى كه اميد ندارم مگر به فضل او و خوف و خشيتى ندارم، مگر از عدل او.