eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
‏ 2 2 ✳️ تفسير نمونه در ذيل اين آيه مى‏نويسد: جالب توجه اين كه قرآن در آيه فوق علاوه بر ذكر همسايگان نزديك، تصريح به حق همسايگان دور كرده است؛ زيرا كلمه همسايه معمولًا مفهوم محدودى دارد و تنها نزديك را در بر مى‏گيرد، لذا براى توجه دادن به وسعت مفهوم آن از نظر اسلام راهى جز اين نبوده كه نامى از همسايگان دور نيز به طور صريح برده شود. و نيز ممكن است منظور از همسايگان دور، همسايگان غير مسلمان باشد؛ زيرا حق همسايگى در اسلام منحصر به همسايگان مسلمان نيست و غير مسلمانان را نيز شامل مى‏شود، مگر آنان كه با مسلمانان سرجنگ داشته باشند. سپس درباره كسانى كه با انسان دوستى و مصاحبت دارند توصيه مى‏كند. ولى بايد توجه داشت كه «صاحب بالجنب» معنائى وسيع‏تر از دوست و رفيق دارد، و در واقع هر كسى را كه به نوعى با انسان نشست و برخاست داشته باشد در بر مى‏گيرد، خواه دوست دائمى باشد يا يك دوست موقت، همانند كسى كه در اثناى سفر با انسان همنشين مى‏گردد. و اگر مى‏بينيم درپاره‏اى از روايات «صاحب بالجنب» به رفيق سفر: رَفيقُكَ فِى السَّفَرِ. و يا كسى كه به اميد نفعى سراغ انسان مى‏آيد: الْمُنْقَطِعُ الَيْكَ يَرْجُونَفْعَكَ. تفسير شده منظور اختصاص به آنها نيست، بلكه بيان توسعه مفهوم اين تعبير است كه همه اين موارد را نيز در بر مى‏گيرد، و به اين ترتيب آيه يك دستور جامع و كلى براى حسن معاشرت نسبت به تمام كسانى كه با انسان ارتباط دارند، مى‏باشد. اعم از دوستان واقعى، و همكاران، و همسفران، و مراجعان، و شاگردان، و مشاوران، و خدمتگزاران. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 348 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد امینی خواه .mp3
5.84M
استاد * اسرار شگفت‌انگیز سلام الله علیها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹👌 استندآپ ای که در حضور انجام و مجلس رو از خنده منفجر کرد! (دانلود ) 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ يَحْذَرُ الْمُنَفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ منافقان بیم دارند كه سوره اى به زیان آنان نازل شود كه از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مى خواهید) مسخره كنید، قطعاً خداوند آنچه را كه (از آشكار شدنش) بیم دارید، آشكار خواهد كرد. ✍️ در شأن نزول آیه گفته اند: گروهى از منافقان، تصمیم گرفتند شتر پیامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنه اى رَم دهند تا پیامبرصلى الله علیه وآله كشته شود. رسول خدا از تصمیم آنان از طریق وحى با خبر شد. در حالى كه عمّار و حُذیفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسیدند و منافقان حمله كردند. پیامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذیفه گفت. او پرسید: چرا فرمان قتلشان را نمى دهى؟ فرمود: نمى خواهم بگویند كه محمّدصلى الله علیه وآله چون به قدرت رسید، مسلمانان را كشت. منافقان در غیاب پیامبر، از روى استهزا مى گفتند: او مى خواهد كاخهاى شام را تسخیر كند! این آیه نازل شد و آنان را تهدید به رسوایى كرد. كلمه ى «»، یعنى مجموعه اى از آیات الهى. این كلمه براى 114 سوره ى قرآن، اصطلاح شده است، و در همان صدر اسلام، براى همه شناخته شده بود. ✳️ وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَ ءَايَتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ اگر از منافقان بپرسى (چرا مسخره كردید؟) قطعاً مى گویند: ما فقط شوخى و بازى مى كردیم (و غرضى نداشتیم). بگو: آیا خداوند و آیات او و پیامبرش را مسخره مى كردید!؟ ✍️ «خَوْض» در زبان عربى به معناى، پانهادن در گِل است و در قرآن به ورود در كارهاى ناپسند گفته مى شود. آیه، مربوط به جنگ تبوك است كه منافقان قصد كشتن پیامبر را در بازگشت داشتند. یكى از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه كنیم؟ دیگرى گفت: مى گوییم مزاح و شوخى بود. در واقع عذرى بدتر از گناه آوردند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
‏ 3 1 ✳️ در نصايح لقمان حكيم است: يا بُنَىَّ! الْجارُ ثُمَّ الدَّارُ، يا بُنَىَّ الرَّفيقُ ثُمَّ الطَّريقُ. اى پسرم! اول همسايه سپس خانه، فرزندم ابتدا رفيق و دوست آن گاه راه و طريق. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: در كتاب اميرالمؤمنين عليه السلام خواندم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله نوشته‏اى بين مهاجر و انصار و هر كس از اهل مدينه كه ملحق به آنها مى‏شد، نوشت كه اين جمله در آن نامه است: وَ انَّ الْجارَ كَالنَّفْسِ غَيْرَ مُضارٍّ وَ لا آثِمٍ، وَ حُرْمَةُ الْجارِ عَلَى الْجارِ كَحُرْمَةِ امِّهِ وَ ابيهِ. همسايه به منزله خود توست، به اندازه خودت لازم است رعايت شود و از وى حفاظت به عمل آيد، مگر همسايه‏اى كه براى همسايه ضرر داشته باشد، و در حقّ همسايه، جنايت و خيانت كند، و احترام و ارزش همسايه همانند احترام مادر و پدر انسان است. حضرت صادق عليه السلام از پدرانش از امير المؤمنين عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏كند كه به رسول خدا صلى الله عليه و آله گفته شد: افِى الْمالِ حَقٌّ سِوَى الزَّكاةِ؟ قالَ: نَعَمْ بِرُّ الرَّحِمِ اذا ادْبَرَتْ، وَصِلَةُ الْجارِ الْمُسْلِمِ، فَما آمَنَ بِى مَنْ باتَ شَبْعاناً وَ جارُهُ الْمُسْلِمُ جائِعٌ. آيا در مال انسان غير از زكات حقّى هست؟ فرمود: آرى، نيكى به قوم و خويش به آن هنگام كه از انسان روى بر گرداند، و خوبى به همسايه مسلمان؛ به من ايمان نياورده كسى كه شب را سير بخوابد و همسايه مسلمانش گرسنه باشد. قالَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: لا يُؤْمِنُ عَبْدٌ حَتَّى يَأْمَنَ جارُهُ بَوائِقَهُ. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: عبد، مؤمن نيست مگر اين كه همسايه‏اش از مزاحمت او در امان باشد. و نيز رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مَنْ خانَ جارَهُ شِبْراً مِن الْأرْضِ جَعَلَهَا اللّهُ طَوْقاً فِى عُنُقِهِ مِنْ تُخُومِ الْارْضِ السَّابِعَةِ حَتَّى يَلْقَى اللّهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ مُطَوَّقاً الَّا انْ يَتُوبَ وَ يَرْجِعُ. كسى كه به اندازه يك وجب زمين به همسايه‏اش خيانت ورزد، آن يك وجب را خداوند از پوسته هفتم زمين حلقه گردن او كند، و بدين صورت خدا از در قيامت ملاقات نمايد، مگر اين كه توبه كند و از ظلم به همسايه برگردد! ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 349 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2