eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
خدايا! ما را در اين ماه، بر اوقات نمازهاى پنجگانه، با آدابى كه براى آنها معين كردى، و واجباتى كه جهت آنها واجب فرمودى، و شروطى كه محض آنها مقرّر نمودى و اوقاتى كه تعيين كرده ای آگاه ساز 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن 📋أقِمِ‌ الصَّلاَةَ لِدُلُوکِ‌ الشَّمْسِ‌ إِلَى‌ غَسَقِ‌ اللَّيْلِ‌ وَ قُرْآنَ‌ الْفَجْرِ إِنَ‌ قُرْآنَ‌ الْفَجْرِ کَانَ‌ مَشْهُوداً سوره #اسرا آیه 78 🙏 اوقات نماز yon.ir/9ivQw ☘کانال انس با #صحیفه_سجادیه @sahife2
📋 أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّيْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً (78) نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریكى شب، بپادار، و همچنین قرآنِ سپیدهدمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است. 🖊 سوره آیه 78 🎥 yon.ir/Aj06G 📋نکته ها: «دلوك»، هنگامى است كه خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مىكند كه زوال نامیده مىشود، ووقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست كه تاریكى، فراگیر مىشود و «فجر»، وقت نماز صبح است. امام صادقعلیه السلام مىفرماید: اوّلین نمازى كه واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند. در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مىكنند. و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممكن است به همین معنا باشد.( یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده كرده و بر آن گواهى مىدهند. 📋پیام ها : 1- معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى كه قابل فهم و درك همه كس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوك الشمس، غَسَق اللیل، الفجر» 2- برنامههاى دینى، زمانبندى شده است. «لدُلوك الشمس الى غَسَق اللیل» 3- نماز تنها عبادتى است كه به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر» 4- قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر» 5 - در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژهاى دارد. «اِنّ قرآن الفجر كان مشهوداً» ☘تفسیر این آیه را ببینید👇 🎥 yon.ir/Tz995 ☘کانال انس با @sahife2
امام سجّاد عليه السلام حق «رساله حقوق» 📖 فَأَمّا حَقّ الصّلَاةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنّهَا وِفَادَةٌ إِلَى اللّهِ وَ أَنّکَ قَائِمٌ بِهَا بَیْنَ یَدَیِ اللّهِ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِکَ کُنْتَ خَلِیقاً أَنْ تَقُومَ فِیهَا مَقَامَ الذّلِیلِ الرّاغِبِ الرّاهِبِ الْخَائِفِ الرّاجِی الْمِسْکِینِ الْمُتَضَرّعِ الْمُعَظّمِ مَنْ قَامَ بَیْنَ یَدَیْهِ بِالسّکُونِ وَ الْإِطْرَاقِ وَ خُشُوعِ الْأَطْرَافِ وَ لِینِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ الْمُنَاجَاةِ لَهُ فِی نَفْسِهِ وَ الطّلَبِ إِلَیْهِ فِی فَکَاکِ رَقَبَتِکَ الّتِی أَحَاطَتْ بِهِ خَطِیئَتُکَ وَ اسْتَهْلَکَتْهَا ذُنُوبُکَ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّهِ  📖 اما حـق نمـاز  پس بـدان که حضور در محضرخـداونـد است و تـو در برابر خدا ایستاده ای ؛  پس وقتی این را دانستی ، شایسته است در این محضر مانند ذلیلِ نگرانی که امیدوارانه ، رغبت نزدیک شدن به مولا دارد ، بامسکنت و بیچارگی ایستاده محضرش را بزرگ بداری؛ و با آرامش جسم و جان و توجه کامل بـه معبـود ، تواضع نموده آزادیت را از بار خطا ها و گناهانی که به بندت کشیده و بسوی هلاکت برده است، تقاضا کنی. و نیروئی نیست مگر بـه سبب خدا. 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
🌸 کلید گشایش ، وسعت و برکت در رزق و روزی صلوات بر محمد و آل محمد است 🌸 ☘ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم☘ 🙏صبح تان پر برکت 🔗کانال انس با 🆔 @sahife2
🏴 یا مهدی علیه السلام در این صبح زیبا 🌸با یه کار کوچیک هم شده ، خدا و شما را خوشحال کنم🙏 🙏 yon.ir/aMJ0b 🙏 yon.ir/rZmKq کانال انس با 🆔 @sahife2
🔻امام سجّاد عليه السلام: 🔹انسان بزرگوار به بخشش خود مى بالد، و انسان پست به دارايى خويش مى نازد 🔸إنّ الكريمَ يَبتَهِجُ بفَضلِهِ، و اللَّئيمَ يَفتَخِرُ بمُلكِهِ 📚الدّرة الباهرة صفحه 27 @yasinasr
یازده نکته از دعای عهد در دو قسمت کانال انس با 🆔 @sahife2
یازده نکته از دعای عهد 1 دعای عهد دعایی جهت برقراری ارتباط بین ما و حضرت مهدی است. در این دعا با آن حضرت عهد و پیمان می بندیم، قول و قرار می گذاریم که یکسری کارهایی را انجام دهیم و در جهت تشکیل حکومت عدل مهدوی زمینه سازی کنیم. این دعا تابلوی روشن را فرا روی فعالیت های ما قرار می دهد. با مروری بر این دعای شریف، درسهای نهفته در آن را میتوانیم بیاموزیم. این دعا به ما می گوید که؛ 1. علاقه به امام زمان باید جمعی باشد. در دعای عهد داریم که: «اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلَانَا الْإِمَامَ الْمَهْدِی الْقَائِمَ بِأَمْرِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ عَلَی آبَائِهِ الطَّاهِرِینَ عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات »، به امام زمان ابلاغ کن، از طرف چه کسی؟ «عَنْ جَمِیعِ» از طرف همه مؤمنین و مؤمنات «عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات » این خودش یک مطلب مهمی است 2. امام جهانی باید مریدش هم جهانی فکر کند وقتی زیارت می رویم بگوییم که این زیارت به نیابت از همه ی مؤمنین و مؤمنات. صدقه می دهیم بگوییم: دفع بلا از همه ی مؤمنین و مؤمنات بشود. نگوییم: خدایا، مؤمنینی که در این مسجد نماز خواندند بیامرز. حالا مؤمنینی که در مسجد دیگر نماز خواندند چه؟ همه را بگو. چرا می گویی: خدایا کسانی که در این هیأت سینه زده اند. چقدر تنگ نظر هستی! چقدر فکر کوچک است. مگر تو منتظر امام بین المللی نیستی؟ امام جهانی باید مریدش هم جهانی فکر کند. کسی که منتظر اصلاح عمومی است، باید خودش هم عمومی فکر کند. خودم و بچه ام و هیأت ام و مسجدم و برایش هیچ فرقی نکند. «عَنْ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات». 3. علاقه به امام زمان بدون مرز است این علاقه بدون مرز، از کجای دعای عهد فهمیده می شود؟ این جمله که می گوید: «فِی مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا» در مشرق ها و مغرب ها، «وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا» زمین های هموار و کوهستانی، «وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا» دریا و خشکی، ببینید این دعا چقدر سازنده است. چه اصراری داریم که بگوییم من چه هستم و من چه هستم؟ همه، دریا و خشکی. سطحی و کوهستانی، مشرق و مغرب، علاقه بدون مرز. خیلی قشنگ است. 4. شریک کردن والدین در دعا و زیارت برای امام زمان در دعای عهد می گویی ای امام زمان سلام می کنم از طرف خودم، و از طرف «والِدَی» پدر و مادرم و «وُلدی» فرزندانم؛ یعنی هم نسل گذشته، هم نسل آینده را در نظر می گیری. 5. چه مقدار به امام زمان صلوات بفرستیم؟ این دعا می گوید که: «وَ زِنَةَ عَرْشِ اللَّه وَ مِدَادَ کَلِمَاتِه » به مقدار وزن عرش خدا و به مقدار کلمات الهی، «وَ مُنْتَهَی رِضَاه » به اندازه آخرین درجه ی رضایت او، «وَ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ کِتَابُهُ» به عدد آنچه کتاب شمارش کرده، «وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُه» به عدد علمت، یعنی مهدی جان! ای امام زمان، سلام بر تو به عدد وزن عرش، به عدد هرچه که نوشته شده، به عدد هرچه خدا بر آن علم دارد... به تو سلام و درود می فرستم. 6. اعلام هر روزه علاقه به امام زمان یک کسی هرروز زنگ می زند که آقا دوستت دارم. می گوید: «اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِی هَذَا الْیوْمِ وَ فِی کُلِّ یوم» مهدی جان، امروز و هر روز، «اُجَدِّدُ» یعنی بیعتم را تجدید می کنم. ادامه دارد ... 🍀کانال انس با 🆔 @sahife2
یازده نکته از دعای عهد 2 7. علاقه رو به رشد علاقه ی رو به رشد، یعنی چه؟ می گوید: «عَهْداً» بعد از عهداً می گوید «وَ عَقْداً» بعد از عقداً می گوید «وَ بَیعَةً» الله اکبر! چه خبر است؟ مهندسی اش را می بینید. عهد یعنی تعهد، در دعای عهد می گوییم: ای امام زمان سلام و صلوات بر تو، این سلام من عهد است. یعنی با تو تعهد می کنم. تعهد می کنم یعنی قرار می گذارم بین خودم و خدا، بعد می گوید: «عهد» کم است. پررنگش کن، «عقد». دو نفر ممکن است با هم عهد ببندند، وعده داشته باشند، اما به هم گره نخورند. «عقد» یعنی گره. ممکن است عهد باشد، عقد هم باشد، اما تسلیم نباشد. می گوید: «وَ بَیعَةً»، تسلیم است. یعنی باز هم پررنگش می کند. «عهداً» تعهد با حضرت مهدی، «عقداً» عقد با امام زمان، «وَ بَیعَةً» بیعت کنید با او و تسلیم شوید. 8. علاقه افتخارآمیز چقدر خوب است این تابلو شود. علاقه حتمی، می گوید: «فِی رَقَبَتِی» یعنی به گردن من، «رَقَبَ» یعنی گردن. ممکن است کسی علاقه داشته باشد ولی افتخار نکند. می گوید: نه، علاقه افتخار آمیز. 9. علاقه همراه با همه مراحل در دعای عهد می گوید: «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْیاعِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَینَ یدَیهِ» تمام مراحل حضور را داشته باشم. آخر گاهی وقت ها انسان یک کسی را دوست دارد در حدی که مثلاً یک میلیون به او وام بدهد. ولی می گوید: همسفر باشم، می گوید: نه، همسفر نه، بابا این پول را بگیر و خودت برو. عقب ما نیا. گاهی یک کسی می گوید: عقب من بیا، پولت نمی دهم اما می خواهی بیایی در ماشین سوار شو تو را ببریم. یعنی از یک جهت یک جایی پررنگ است، یک جایی کمرنگ است. دعا می گوید: خدایا قرار بده مرا «أَنْصَارِهِ»، «وَ أَشْیاعِهِ»، شیعه یعنی دنباله رو یعنی من دنبال تو هستم، «انصار» و نصرت در جایی است که نیاز به کمک هست. «وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ» از تو دفاع می کنم. اگر کسی بگوید بالای چشمت ابرو است، برخورد می کنم. «وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ» ما اجازه نمی دهیم که کسی جسارت کند. غیرت دینی داریم. تعصب داریم و افتخار هم می کنیم. اینکه می گویند: تعصب بد است. آدم متعصبی است، تعصب در کار شخصی بد است. تعصب روی لهجه، فارس از فارس، ترک از ترک، لر از لر، عرب از عرب، عجم از عجم، این تعصب ها بد است. یعنی به خاطر لهجه کمکش می کنم. به خاطر همشهری گری تعصب می کنم. در انتخابات می گویم چون این همشهری من است. فامیل من است. همسایه من است. این تعصب ها بد است. اما اگر فهمیدی یک چیزی حق است، دیگر، باقی ها باطل است. آنجا که حق است باید تعصب داشته باشی. انحصار طلبی در حق خوب است. اولین انحصار طلب، خود خداست. چون می گوید: «لا اله» هیچکس را قبول ندارم، «الا الله»! جز خدا، باقی ها را دور بریز. 10. علاقه عاشقانه در دعا می گویی: «طَائِعاً غَیرَ مُکْرَهٍ» یعنی مهدی جان، من که در دعای عهد با تو سلام می کنم، از روی عشق زیارت می کنم نه روی اکراه! 11. علاقه و عمل در خط رضایت او «عَلَی طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِک » یعنی مهدی جان من را از شیعیان قرار بده، منتها طبق آن چیزی که تو گفتی. هر استقامتی مهم نیست. استقامتی مهم است که «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» (فصلت/۳۰) استقامت براساس الله باشد. این مهم است. «کَما أُمِرْت » (هود/۱۱۲) یعنی همانطور که مأمور هستی. یعنی طبق امر ما استقامت کن نه طبق یک دندگی و لجبازی و سلیقه. اگر کسی یک سلیقه ای داشت و روی سلیقه اش هم استقامت کرد، این استقامت نیست، یک دندگی است. استقامتی ارزش دارد «کَما أُمِرْت »، که طبق مأموریت باشد. استقامتی ارزش دارد که در خط خدا و رسول خدا و ولی خدا باشد: «عَلَی طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِک ». 🍀کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تأثیر مهم شخصیت و داستان علیه السلام در مسلمان شدن کریستین جیمز از آلمان 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: 🔹و وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ، وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِىَ فِيكَ وَ لَكَ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِى لا نُوَالِيهِ، وَ الْحِزْبُ الَّذِى لا نُصَافِيهِ🔹 🔸و ما را توفيق ده تا به نيكى و بخشش صله رحم كنيم و به احسان و عطا همسايگان را بنوازيم و اموال خود را از حقوق مردم پاك سازيم و به بيرون كردن زكات طاهر كنيم و با هر كس از ما بريده است آشتى كنيم و از هر كس به ما ستم كرده از مقتضاى انصاف در نگذريم و با دشمن دوست گرديم مگر دشمنى كه در راه تو و براى رضاى تو با او دشمنيم كه با او دوست نشويم و با او دل پاك نداريم🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: 🔹و أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ، حَتَّى لا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلائِكَتِكَ إِلا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ، وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ🔹 🔸ما را موفق کن که در این ماه با انجام دادن کارهای نیک خود را به تو نزدیک تر کنیم .اعمالی که با آنها گناهانمان را بیامرزی و ما را از شروع به ناشایسته ها نگاه داری تا هیچ یک از فرشتگان تو بیش از طاعت های گوناگون ما نزد تو طاعت نیاورند و در انواع سبب های تقرب به پای ما نرسند.🔸 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: شرح حضرت آية اللّه مصباح يزدى(دامت بركاته) بر بند 10 دعای 44 صحیفه سجادیه - متن و صوت - 4 جلسه yon.ir/CUAhv yon.ir/Mbesh yon.ir/5LO59 yon.ir/zOBfL 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: شرح حضرت آية اللّه مصباح يزدى(دامت بركاته) بر بند 11 دعای 44 صحیفه سجادیه - متن و صوت yon.ir/FZDjt 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: 🌺حقوق مالي در دعاي امام سجاد(ع) 📋امام(ع) در این فراز اشاره؛ به وظايف مالى دارند. در واقع در فراز اول رابطه انسان با خدا مورد تأكيد قرار گرفته و در بخش دوم به وظايفى كه خداوند نسبت به بندگان مقرر فرموده، پرداخته شده است. مهم‌ترين اين وظايف كه امام سجاد(ع) توفيق انجام آنها را از خداوند درخواست مي‌كنند عبارتند از: صله رحم، رسيدگى به همسايگان، پرداختن حقوق مالى و مظالم و سرانجام اداء زكات. رسيدگى به خويشاوندان و همسايگان وظايف اخلاقى است كه در قرآن كريم هم به صورت‌هاى مختلف مورد تأكيد واقع شده است. همان‌طور كه مىدانيد شيوه قرآن كريم در بيان احكام و دستورات اين نيست كه واجبات را از مستحبات جدا كند. معمولاً سفارشات قرآن كريم براي انجام اعمال نيك اين‌گونه است كه عناوين كلى و ذومراتبى را بيان مىكند تا كساني كه عذري دارند، كمترين مراتب آن را به جا آورند و افرادى كه فراغت بيشتر وهمت عالي‌ترى دارند، به مراتب بالاتر آن بپردازند. مثلاً امر به اقامه صلاة؛ در قرآن انحصار به نماز واجب ندارد؛ بلكه مطلق نماز مورد تأكيد است. هم‌چنين آيه وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ ، فقط زكات واجب را نمىفرمايد؛ بلكه اصل انفاق را مورد تأكيد قرار مىدهد كه مرتبهاي از آن واجب مؤكد است؛ مراتب ديگرى هم دارد كه هر كس به اندازه توان و همتش آنها را انجام مىدهد. اين قبيل اوامر در مقام بيان واجبات نيست؛ بلكه براي ترغيب و تشويق به اصل انجام اين اعمال با مراتب مختلف آنهاست. مىدانيد كه از جمله مؤكدترين سفارشات الهى به همه انبيا، اوليا و همه اقوام و ملل و صاحبان اديان در درجه اول، نماز ودر درجه دوم، زكات بوده است. حتى حضرت عيسى _‌على نبينا و آله و عليه السلام‌_ هنگامي كه با اعجاز الهي در گهواره با مردم سخن گفت، خود را اين‌گونه معرفى كرد:؛ قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ... وَ أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا2؛ من بنده خدا هستم، خدا به من كتاب مرحمت فرموده و سفارشاتى به من كرده؛ اولين اين سفارش‌ها نماز ودومين آنها زكات است. اين دو عمل جداي از يك ديگر هم ذكر نشده است. گويا اين دو، مكمل يك‌ديگر و اجزاى يك مركبند. آيات ديگر هم كاملاً نشان مىدهد كه از نظر قرآن كريم بعد از نماز هيچ كاري مهم‌تر از اداى حقوق مالى نيست. 🌺شرح حضرت آية اللّه مصباح يزدى(دامت بركاته) بر بند 10 دعای 44 صحیفه سجادیه 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای 44 دعای امام سجاد علیه السلام " هنگام آمدن ماه رمضان " صوت - عربی 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏دعای 44 دعای امام سجاد علیه السلام " هنگام آمدن ماه رمضان " صوت - فارسی 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: 🍀اسلام، معیار جاذبه و دافعه امام خمینی(ره)/صحیفه سجادیه دعای ۴۴ 🍀مقام معظم رهبری (متن کامل سخنرانی) yon.ir/0JAlV 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: 🍀اسلام، معیار جاذبه و دافعه امام خمینی(ره)/صحیفه سجادیه دعای ۴۴ 📋یک شاخص دیگر در برنامه‌ی امام و خط امام و راه مستقیم امام، مسئله‌ی جاذبه و دافعه‌ی امام بود. انسانهای بزرگ، جاذبه و دافعه‌شان هم میدان وسیع و گسترده‌ای دارد. همه جاذبه و دافعه دارند. شما با رفتار خودتان، یکی را به خودتان علاقه‌مند و متمایل میکنید، یکی هم از شما میرنجد؛ این جاذبه و دافعه است. اما انسانهای بزرگ، جاذبه‌شان یک طیف وسیعی را به وجود می‌آورد؛ دافعه‌ی آنها هم همین طور، یک طیف عظیمی را به وجود می‌آورد. جاذبه و دافعه‌ی امام تماشائی است. آنچه که مبنا و معیار جاذبه‌ی امام و دافعه‌ی امام بود، باز مکتب بود، اسلام بود؛ درست همان طوری که امام سجاد (سلام اللَّه علیه) در دعای صحیفه‌ی سجادیه - دعای ورود در ماه رمضان - به خداوند متعال عرض میکند. مکرر عرض کرده‌ایم که دعاهای امام سجاد واقعاً جزو برترین گنجینه‌های معارف اسلامی است. در این دعاها معارفی وجود دارد که انسان اینها را از روایات و آثار روائی نمیتواند به دست بیاورد؛ در دعاها صریح اینها بیان شده است. در دعای چهل و چهارم صحیفه‌ی سجادیه - که دعای ورود در ماه رمضان است و امام سجاد آن را میخواندند - حضرت چیزهائی را از خدای متعال برای ماه رمضان درخواست میکنند؛ از جمله‌ی چیزهائی که درخواست میکنند، این است: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو میخواهیم که با همه‌ی دشمنانِ خودمان صلح کنیم، سلم و مدارا پیشه کنیم. بعد بلافاصله میفرمایند: «حاشی من عودی فیک و لک فأنه العدوّ الّذی لانوالیه و الحرب الّذی لانصافیه»؛مگر آن دشمنی که من به خاطر تو با او دشمنی کردم، در راه تو با او دشمنی کردم. این دشمنی است که ما هرگز با او دم از آشتی نخواهیم زد و دل ما با او صاف نخواهد شد. امام اینجوری بود؛ دشمنیِ شخصی با کسی نداشت. اگر کدورتهای شخصی‌ای هم بود، امام زیر پا میگذاشت؛ اما دشمنی به خاطر مکتب، برای امام بسیار جدی بود.۱۳۸۹/۰۳/۱۴ 🍀مقام معظم رهبری - خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) 👁کانال انس با 🆔 @sahife2
📋مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ ... 🖊 فاطر 10 📖yon.ir/qUp9d ☘کانال انس با @sahife2
📋 مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُوْلَئِكَ هُوَ يَبُورُ (10) هر كس خواهان عزّت است، پس عزّت، همه از آن اوست (و به هر كه بخواهد مى دهد.) تنها سخن (و عقيده ى) پاك به سوى او بالا مى رود، و كار شايسته آن را بالا مى برد، و كسانى كه براى انجام بدى ها نقشه مى كشند، برايشان عذاب سختى است و نيرنگ آنان است كه تباه مى شود. 🖊 سوره آیه 10 🎥 yon.ir/3msrm 📋نکته ها: «الكلم الطيّب» همان شهادت به توحيد و رسالت و ولايت است كه در روايات مصاديق آن، اذكارى چون «لا اله الاّ اللّه و سبحان اللّه و...» مطرح شده است. «يبور» از «بوار» و «بائر» به معناى كسادى زياد و هلاكت است. براى اين آيه ى شريفه معانى ديگرى نيز قابل بيان است: - كلام نيكو به سوى خدا بالا مى رود، ولى عمل صالح به آن رفعت و درجه مى بخشد. - سخن نيكو هم خودش بالا مى رود و هم كارهاى خوب را بالا مى كشد. كفّار، يا عزّت را در دلبستگى به اشياى مادّى مى جويند، «و اتّخذوا من دون اللّه آلهة ليكونوا لهم عزّا» و يا آن را از وابستگى به اين و آن طلب مى كنند. «أيبتغون عندهم العزّة» و حال آنكه عزّت تنها نزد خداوند است. «فللّه العزّة جميعاً» 📋پیام ها : - عزّت واقعى، نزد خداست، نه پيش مردم. «فللّه العزّة جميعا» - عزّت واقعى، در سايه ى ايمان و عمل صالح است. «فللّه العزّة جميعا... الكلم الطيّب و العمل الصالح» - ميان عقيده با عمل رابطه ى تنگاتنگ است و در يكديگر اثر مى گذارند. «العمل الصالح يرفعه» - راه مؤمنان كه عزّت را از طريق ايمان و عمل صالح مى جويند، راه رشد و تكامل است. «يصعد - يرفع» و راه ديگران كه عزّت را از طريق فريب و نيرنگ مى خواهند محو و هلاكت است. «يبور» - هيچ كس با نيرنگ و گناه به عزّت نمى رسد. «يبور» ☘تفسیر این آیه را ببینید👇 🎥 yon.ir/Xa42L ☘کانال انس با @sahife2