94.08.04_J89_Masir_Hosn_Amal_Mellat_lobolmizan.ir[L].mp3
5.76M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_28
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 89
👌 مسیرِ حُسنِ عمل برای یک ملّت
وَ حَسِّنْ فِى جَمِيعِ أَحْوَالِى عَمَلِى
خدایا در همه ی حالتها عملم را نیکو گردان
https://eitaa.com/sahife2/5643
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعایی از امام سجاد در روز #جمعه
الحمدلله الاول قبل الانشاء و الاحياء، و الاخر بعد فناء الاشياء العليم الذي لا ينسي من ذکره، و لا ينقص من شکره، و لا يخيب من دعاه، و لا يقطع رجاء من رجاه.
اللهم اني اشهدک و کفي بک شهيدا، و اشهد جميع ملائکتک و سکان سماواتک و حمله عرشک، و من بعثت من انبيائک و رسلک، و انشات من اصناف خلقک، اني اشهد انک انت الله لا اله الا انت وحدک لا شريک لک و لا عديل، و لا خلف لقولک و لا تبديل، و ان محمدا صلي الله عليه و آله عبدک و رسولک، ادي ما حملته الي العباد، و جاهد في الله عز و جل حق الجهاد، و انه بشر بما هو حق من الثواب، و انذر بما هو صدق من العقاب.
اللهم ثبتني علي دينک ما احييتني، و لا تزغ قلبي بعد اذ هديتني، و هب لي من لدنک رحمه انک انت الوهاب.
صل علي محمد و آل محمد و اجعلني من اتباعه و شيعته، و احشرني في زمرته، و وفقني لاداء فرض الجمعات، و ما اوجبت علي فيها من الطاعات، و قسمت لاهلها من العطاء في يوم الجزاء، انک انت العزيز الحکيم.
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 15
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب "
الهی
وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ
وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ
بار الها! به دستم كارهاى خير براى مردم جارى ساز
و آن كار خير را (به واسطه منت ضايع و نابود مگردان) 🔸
https://eitaa.com/sahife2/5110
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_3
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه.pdf
94.3K
🤞شرکت کنندگان کانال ما در مسابقه
مسابقه #برای_مادرم
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 جای #کتاب را هیچ چیز نمیگیرد!!
👤#مقام_معظم_رهبری
📚 #کتابخوانی ، رهبر انقلاب و #رمان های فاخر خارجی
*️⃣ دن آرام
میخائیل شولوخوف
«کتاب «دن آرام» شولوخوف را خوانده ام که کتاب خوبی است اما کتاب «گذر از رنج ها» از آلکسی تولستوی در به تصویر کشیدن انقلاب، بهتر است.»
️⃣ گذر از رنج ها
آلکسی تولستوی
«این «آلکسی تولستوی» یک نویسنده بسیار قوی است و رمان های بسیار خوبی دارد و از نویسندگان انقلاب شوروی است و طعم دوران جدید در نوشته اوست؛ و الا شما در کتاب «جنگ و صلح» لئو تولستوی آثار ملیت روسی را می بینید، اما آثار دوران شصت ساله اخیر را نمی بینید؛ آن یک دوره و یک اثر دیگر است و اصلاً متعلق به جای دیگر است. آن چیزی که نشان دهنده شخصیت امروز روسیه است، کدام است؟ اثر «شولوخوف» و اثر همین «آلکسی تولستوی» و امثال این هاست.»
️⃣ جنگ و صلح
لئو تولستوی
«وقتی «جنگ و صلح» را می خوانید، یا داستان های امیل زولا را می خوانید، می توانید وضعیت جامعه روس یا فرانسه یا انگلیس یا جاهایی دیگری را، از این داستان ها به دست بیاورید. یعنی انسان می تواند چیزهایی را که در تاریخ نیست، در این کتاب ها پیدا کند.»
️⃣ بینوایان
ویکتور هوگو
«به نظر من بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همه رمان های طول تاریخ را نخوانده ام، شکی در این نیست، اما من مقدار زیادی رمان خوانده ام که مربوط به حوادث قرن های گوناگون هم هست. بعضی رمان های خیلی قدیمی را هم خوانده ام. مثلاً فرض کنید کمدی الهی را خوانده ام. امیرارسلان هم خوانده ام. الف لیله و هزار و یک شب را هم خوانده ام. وقتی نگاه می کنم به این رمانی که ویکتور هوگو نوشته، می بینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد یا نوشته باشد و معروف نباشد و مثل منی که در عالم رمان بوده ام، این را ندیده باشم یا اسمش را نشنیده باشم... من می گویم بینوایان یک معجزه است در عالم رمان نویسی، در عالم کتاب نویسی. واقعاً یک معجزه است... این کتاب جامعه شناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است.»
️⃣ خانواده تیبو
روژه مارتن دوگار
«من یک کتابی را از روژه مارتین دوگار نویسنده فرانسوی که رمانی نوشته به نام «خانواده تیبو» خوانده ام. به فارسی هم ترجمه شده و من چون با این نوشته های هنری از قدیم آشنا بوده ام، گاهی اوقات این چیزها را می بینم و نکات مهمی در این ها پیدا می کنم. این ظاهراً از اومانیست های قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است. این انسانیت گراها که معتقد بودند عشق به انسان و انسانیت و علاقه و وجدان انسانی می تواند پرکننده خلأ اندیشه مذهبی و ایمان مذهبی و جاذبه مذهبی باشد، این ها قبل از رواج مارکسیسم خیلی کتاب می نوشتند و این روژه مارتین هم جزو آن هاست که خیلی خوب در کتابش قضیه را تشریح می کند. البته نه این که بخواهد این را بگوید بلکه از زبان قهرمان داستانش که در هنگام یک بیماری لاعلاج با خودش فکر می کند فایده تلاش من چه بود و یادداشت هایش را می نویسد حقایقی را که تفکر اومانیستی به انسان می دهد و آن احساس ناگزیر این تفکر اومانسیتی را کاملا مشخص می کند و آن جا کاملا می شود این را فهمید. او می گوید فایده زندگی کردن همین است که تو لذت ببری! واقعاً طبق تفکر جهان بینی مادی جز این هم چیز دیگری نیست.»
️⃣ جان شیفته
رومن رولان
«قیمت این کتاب «جان شیفته» رومن رولان به مراتب از این بیشتر است؛ هم تاریخ است، هم ادبیات است، هم اخلاق است، هم هنر است؛ این کتاب همه چیز است، این کتاب را من سال ها پیش خوانده ام.»
️⃣ غرور و تعصب
جین اوستین
«خلاصه انگلیسی کتاب های جین اوستین را از جمله همین کتاب «غرور و تعصب» را من خواندم. برای کسانی که انگلیسی می آموزند، خلاصه های ساده ای درست می کنند.»
#کتاب_رهبری
#کتابخوانی_رهبری
🆔 @sahife2
1_868601610.mp3
7.28M
علی علیه السلام
مولود کعبه
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 15 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت #
#دعا_بیستم_3 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث امروز ما مشارکت داشتند ( 24 مطلب)
1- امام علیه السلام عاشق خداست وتمام اندیشه مبارکش این است که رضای معشوق را جلب کند،دغدغه اش این است چه کنم که مرا دوست داشته باشد.
از طرفی امام علیه السلام دلسوز امت است ،می خواهد که مردم نیز لذت انس با خدا را بچشند تابه رشد و کمال برسند.
دعاهای صحیفه سجادیه نیز حول همین محور است از جمله همین دعا:
«خدایا خیر را به دست من جاری کن....»
از بزرگی شنیدم روایتی از امام صادق علیه السلام را که :«خداوند فرمود خیر را خلق کردم و آن را به دست هرکس که دوستش دارم جاری میکنم پس خوشا بحال کسی من خیر را به دست او جاری کنم ...»
پس معنای دعای امام سجاد علیه السلام این می شود:«خدایا مرا دوست داشته باش..»
وای... چه مراوده ای...چه چیز بهتر ازاین...
رشته ای بر گردنم افکنده دوست
می کشد هرجا که خاطر خواه اوست
وامام علیه السلام آفت آن را هم بیان می فرماید:«ولاتمحقه بالمن».
در سوره بقره/۲۴۶ می فرماید:«لاتبطلوا صدقاتکم بالمن والاذی»
خدایا از تو می خواهم این خیری را که تو به دست من جاری کردی با منت گذاشتن از بین نبرم.
بالمهدی علیه السلام.
2- امام سجاد (ع) از پيشگاه خدا درخواست مىكند. بار الها! خير و خوبى را به دست من براى مردم جريان ده و آن را با منت گذاردن بر سرشان محو و باطل منما.
در اين عبارت دو مطلب آمده است: مطلب اول آنكه خير انسان بايد به مردم برسد و مطلب دوم آنكه خير را با منت گذاردن به آنان نابود نكنيم و از بين نبريم.
3- اگر كسى يك يا چند بار در طول يك ماه صدقه بدهد عمل خير انجام داده، ولى آن را صدقهى جاريه نمىگويند. صدقهى جاريه تاسيس يك اثر خيرى است كه نفعش جريان داشته باشد و خيرش پيوسته عايد مردم گردد. كسى كه ملك پرقيمتى را وقف كند كه از درآمد آن همه روزه صد گرسنهى فقير را سير كنند يا درمانگاهى تاسيس نمايد كه مرضاى بىبضاعت در آن
مورد معاينه قرار گيرند و به آنان داروى رايگاه داده شود يا قناتى حفر كند كه اهالى يك محل، به طور مستمر، از آب آن مشروب گردند و از اين قبيل كارها كه پيوسته نفعش عايد مردم مىشود، در اسلام، صدقهى جاريه خوانده شده است.
امام (ع) كه از خداوند جريان خير را براى مردم به دست خود تمنى مىكند
شايد از اين نظر باشد كه مىخواهد بگويد:
بار الها! در طول زندگيم وسايل را به گونهاى مهيا فرما كه خير من به طور مستمر عايد مردم شود و هرگز منقطع نگردد.
4- تمايلاتى كه در ما وجود دارد دو گروه است:
يك گروه، تمايلات حيوانى است
و يك گروه تمايلات انسانى.
تمايلات حيوانى آن چيزهايى است كه مشترك بين ما و حيوانات است، تمايل به غذا، تمايل به آب، تمايل به خواب، تمايل به بازى، تمايل جنسى، تمايل به غضب و انتقامجويى، تمايل تفوقطلبى، تمايل در حب اولاد، و امثال اينها. اين تمايلات را حيوانات هم دارند و ما هم داريم. وجود اين تمايلات، ضرورت زندگى است. يكى از اين تمايلات اگر نباشد بايد گفت يكى از پايههاى اساسى زندگى نيست. با اينكه اين تمايلات براى زندگى ضرورى است اما افتخار بشر نيست. تمايل به غذا ضرورت دارد، اما معيار افتخار نيست، خوابيدن و استراحت براى رفع خستگى ضرورت دارد و فقدان آن منجر به مرگ مىشود اما افتخار انسانيت نيست، حب اولاد لازمهى تربيت اولاد است و مادر به مهر و محبت، آن همه مصائب را تحمل مىكند اما حب اولاد، افتخار انسان نيست. بنابراين، گروه تمايلات
حيوانى در وجود انسان براى امرار زندگى، واجب و لازم و قطعى و ضرورى است، اما معيار بزرگى و بزرگوارى نيست.
در كنار تمايلات حيوانى تمايلات عالى انسانى وجود دارد. اين تمايلات عالى انسانى به هر نسبتى كه پيشروى كند و تحقق زيادترى بيابد انسانيت، بيشتر شكوفا مىشود و افتخار براى انسان بيشتر خواهد بود. تمايلات انسانى از قبيل 1. اداى امانت، 2. وفاى به عهد، 3. انصاف، 4. عدالت، 5. احسان، 6. دگردوستى، و امثال اين امور كه خيلى هم معدود و محدودند. هر كدام از اين صفات، يك پايهى اصولى در تعالى بشر است.
5- احسان و دگردوستى
اين صفت در مقابل خوددوستى است.
خوددوستى را تمام حيوانات، حتى حشرات، هم دارند، مثلا مگس، #پشه، اين دو حشرهى ناچيز هم خوددوستى دارند، در تابستان به صورت شما نشسته، همين كه دستتان نزديك آمد احساس خطر مىكند و فورا فرار مىنمايد، چرا؟ زيرا به خودش و زندگيش علاقه دارد. يك بچهماهى كوچك در آب تا دستتان به حوض دراز مىشود فرار مىكند، اينها خوددوستى دارند و اين خوددوستى را ما هم داريم و حيوانات هم دارند ولى هيچيك از اين تمايلات حيوانى معيار عظمت و بزرگى انسان نيست،
معيار بزرگى و عظمت انسان، دگردوستى است و به هر نسبت كه دگردوستى، در يك جامعه تقويت شود و علاقهى به مردم و حفظ لزوم خدمتگزارى به مردم تقويت گردد، دلالت دارد بر اينكه انسانيت رشد بيشترى كرده و بشر قدمهاى بلندترى به سوى تعالى و تكامل برداشته است.
6- امام موسى بن جعفر عليهماالسلام فرموده است:
مردم روى زمين تا وقتى كه يكدگر را دوست بدارند، اداى امانت كنند و بر طريق حق قدم بردارند و عمل نمايند مورد ترحم و تفضل ذات اقدس الهى هستند.
ملاحظه مىكنيد كه در اين حديث، حضرت موسى بن جعفر از اهل كرهى زمين، صرفنظر از عقايد مذهبى و روشهاى دينى سخن مىگويد، يعنى اگر اين سه مطلب، كه شان انسانيت است، يكى دگردوستى، آن دگر اداى امانت، و سوم قدم برداشتن به راه حق و درستى، اين سه صفت كه در جامعهى بشرى موجود باشد استحقاق تفضل و عنايت الهى را دارند و همواره مورد رحمتاند. همين سخن امام (ع) است كه #سعدى به صورت نظم آورده:
بنىآدم اعضاى يك پيكرند
كه در آفرينش ز يك گوهرند
چو عضوى بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو كز محنت ديگران بىغمى
نشايد كه نامت نهند آدمى
7- بشر دوستى آدمى را وامىدارد كه به بيماران بىبضاعت كمك كند، به افتادگان دستگيرى نمايد، عناصر گرسنه را سير كند و افراد يتيم را مورد نوازش قرار دهد و از اين قبيل اعمال خيرخواهانهى انسانى.
على (ع) موقعى كه مالك اشتر را مامور مصر مىنمايد و حكومت آن كشور پهناور را به وى مىسپارد دستورهاى لازم را ضمن عهدنامهى مبسوطى كه مرقوم فرموده، به وى مىدهد و در اوايل نامه از بشردوستى و محبت سخن مىگويد و توصيه مىكند كه اين سجيهى انسانى را دربارهى تمامى مردم از مسلمان و غيرمسلمان رعايت بنمايد.
و اشعر قلبك الرحمه للرعيه و المحبه لهم و اللطف بهم و لا تكونن عليهم سبعا ضاريا تغتنم اكلهم فانهم صنفان: اما اخ لك فى الدين، او نظير لك فى الخلق.
مالك! دلت را مهيا كن تا با رحمت و محبت و يا لطف و مهربانى با مردم برخورد نمايى. مبادا همچون درندهاى كه خوردن شكار خويش را مغتنم مىشمارد با آنان مواجه گردى چه آنكه مردم مصر دو گروهاند: يا از نظر دينى برادر تو هستند، يا از جهت آفرينش و خلقت همانند تو، و در هر دو صورت، انساناند و بايد با روش انسانى با آنان معامله نمايى.
در روايت ديگر، مامور ديگرى را مخاطب ساخته و فرموده است:
عامل سائر الناس بالانصاف و عامل المومنين بالايثار.
رفتارت با همهى مردم براساس انصاف باشد و با برادران دينيت از روش خودگذشتگى و ايثار استفاده كن.
8- امام صادق (ع) فرموده است: الخلق عيال الله فاحب الخلق الى الله من نفع عيال الله و ادخل على اهل بيت سرورا.
مردم رزقخوار خدا هستند و موونه آنان به عهدهى اوست. محبوبترين خلق كسى است كه به روزىخواران خدا نفعى برساند و اهلبيتى را خوشحال و مسرور نمايد.
9- احسان نمودن و نفع رساندن به بندگان خدا لازمهى انسانيت است و اين مهم در اسلام، پسنديده و ممدوح شناخته شده، ولى مهمتر از احسان مالى رفع ظلم و اقامهى عدل و انصاف دربارهى آنان است، خواه شخص مورد ستم مسلمان باشد يا غير مسلمان. رسول گرامى در اين باره فرموده است:
من سمع رجلا ينادى يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم.
كسى كه بشنود شخص مظلومى فرياد مىزند و مسلمانان را به يارى مىطلبد اگر صداى استغاثهى او را بشنود و به ياريش نرود مسلمان نيست.
10- از مواردى كه حقوق انسانى بايد رعايت شود دربارهى همسايگان است و رسول اكرم در اين باره چنين فرموده است:
همسايگان سه قسماند: قسمى داراى سه حقاند: حق اسلام، حق همسايگى، و حق قرابت. قسمى داراى دو حقاند: يكى حق اسلام و آن ديگر حق همسايگى. و بعضى داراى يك حقاند، و همسايهى كافر از اين قسم است و حق همسايگى دارد.