هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_299
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_300
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_89
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تُؤَاخِذْنِى بِتَفْرِيطِى فِى جَنْبِكَ، وَ تَعَدِّى طَوْرِى فِى حُدُودِكَ، وَ مُجَاوَزَةِ أَحْكَامِكَ🔹
🔸و مرا به سبب كوتاهى در خدمت و اين كه پاى از حد خود فراتر نهادم و نافرمانى كردم ، مواخذت مكن🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_90
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تَسْتَدْرِجْنِى بِإِمْلائِكَ لِى اسْتِدْرَاجَ مَنْ مَنَعَنِى خَيْرَ مَا عِنْدَهُ وَ لَمْ يَشْرَكْكَ فِى حُلُولِ نِعْمَتِهِ بِى🔹
🔸و با مهلت دادن خود مرا به غفلت مینداز و غافلگیر مساز، غافل گیر شدن کسی که خير خود را از من دريغ کرد و در نعمت بخشی خود تو را شريك ندانست🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_89
مؤاخذه خداوند
وَ لَا تُؤَاخِذْنِي بِتَفْرِيطِي فِي جَنْبِكَ، وَ تَعَدِّي طَوْرِي فِي حُدُودِكَ، وَ مُجَاوَزَةِ أَحْكَامِكَ.
و مرا به كوتاهى نمودنم در حقّت و تعدّى كردنم در حدودت و تجاوز از احكامت كيفر نكن.
امام سجاد عليه السلام در اين فراز از خدا درخواست مىكند كه او را مؤاخذه ننمايد. البته بايد توجّه داشت كه مؤاخذه و كيفر الهى، بر اساس اعمال انسان است، چرا كه در قرآن كريم آمده است (قُلْ كُلٌ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ): «اى پيامبر، در جواب مردم بگو كه هر كسى بر اساس سيرت خود عمل مىكند». (اسراء/ 84.) چرا كه اصل و ريشه حقيقى هر انسانى را قلب و روح او تشكيل مىدهد و هر سنّتى كه در قلب و روح نفوذ كند، به منزله فصلِ مقوّمِ هستىِ او مىشود. همچنين ملكات انسانى، عين هويت انسان گشته، و سر زدنِ عملِ صالح و فاسد از انسان نشانهاى از اين هويت است. بنابراين هر كسى را بر مبناى همان هويت (كه عبارت از سريره نهان و نهاد است) اخذ نموده، پاداش يا كيفر مىدهند. البته پاداش به همراه فضل الهى و مؤاخذه و كيفر مطابق عمل فاسد است.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_90
مهلت بر گناهكار
وَ لَا تَسْتَدْرِجْنِي بِإِمْلَائِكَ لِي اسْتِدْرَاجَ مَنْ مَنَعَنِي خَيْرَ مَا عِنْدَهُ وَ لَمْ يَشْرَكْكَ فِي حُلُولِ نِعْمَتِهِ بِي.
و مرا با مهلت دادنت، غافلگير نكن. همانند غافلگير نمودن كسى كه مرا از نيكى آنچه نزدش است، بىبهره گردانده، در حالى كه در رسيدن نعمتش به من شريك تو نبوده است.
يكى از الطاف خداوند بر انسانهاى مؤمن، اين است كه به خاطر گناه و نافرمانی هایى كه كرده، او را مبتلا سازد تا زودتر بيدار شده، توبه نمايد. ولى لطف خداوند از طغيانگران و ستمكاران قطع شده و به آنها فرصت داده مىشود تا با خاطرى آسوده، بر گناهان خود بيفزايند. خداوند مىفرمايد: (وَ يَمُدُّهُمْ فِى طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ): «و خداوند به آنها فرصت مىدهد تا در طغيانشان سردرگم شوند» (بقره/ 15.).
اين فرصت نه به خاطر لطفى است كه خدا به گناهكار مىكند بلكه بدان خاطر است كه اگر انسانِ ظاهربين و مادّىگرا، بعد از انجام گناه مؤاخذه نشود، به مرور زمان اين تصوّر در او به وجود مىآيد كه نظارت خداوند بر اعمال بندگان دروغى بيش نيست و هر روز بر گناهانش مىافزايد و عذاب خود را زيادتر مىكند.
لذا امام سجاد عليه السلام از خداوند مىخواهد با مهلت دادنش، او را غافلگير ننمايد.
#استدراج
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
خدايا مرا به تقصيرى كه كرده ام مواخذه مفرما
و به عصيان و لغزشى كه از احكام تو داشته ام كيفر مده.
خداوندا اندك اندك مرا به عذاب مكشان
هم چون به عذاب كشيدن كسى كه از مغفرت تو محروم باشد.
خداوندا مرا از خيرى و مغفرتى كه فقط به دست تو است منع مفرما،
گذشت و آمرزش نزد تو است
به دست و مخصوص تو است
و تو در آن شريك و معاونى ندارى،
از آن نعمت به من ببخش
و از من درگذر.
#چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_89
الهی #العفو
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_884838067.mp3
5M
#شرح_صوتی_حکمتها_نهج_البلاغه
👌 شرح
#نهج_البلاغه_حكمت_150
از این کسان مباش! 6
❇️نباش ازکسانی که صالحان رادوست میدارد ولی عمل آنهاراندارد.گنه کاران رادشمن میدارند درحالی که خودشان یکی از آنها هستند.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
سلسله مباحث
#بهترین_زندگی_در_پرتوی_سخنان_امام_سجاد علیه السلام
در #صحیفه_سجادیه
◀️ درباره #نفس
نفس انسان، جز در آنجا که خداوند توفيق دهد، گزيننده باطل است.
انسان از ضعف آفريده شده و بنياد او بر سستي قرار داده شده و آفرينش او از آبي بي ارزش آغاز شده است، پس بشر را هيچ جنبشي نيست، مگربه نيروي خداي علي و عظيم و ياري قادر متعال.
نفس انسان، جز در آنجا که خداوند رحم کند و توفيق طاعت و عبادت بدهد، فرمان دهنده به کار بد و ناپسند است.
بخشي از دعاي #نهم صحيفه سجاديه
https://b2n.ir/sahife2_9
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_231
◀️ تفاوت #عدل و #احسان
وَ قَالَ (علیه السلام) فِي قَوْلِهِ تَعَالَى "إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ": الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ، وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ.
علی علیه السلام که درود خدا بر او فرمودند : : (در تفسير آيه 90 سوره نحل «خدا به عدل و احسان فرمان مى دهد» فرمود) عدل، همان انصاف، و احسان، همان بخشش است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ تفاوت ميان #عدالت و #احسان :
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار پربارش به تفسير آيه 90 سوره «نحل»: (إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ) اشاره كرده مى فرمايد: «عدالت همان رعايت انصاف (و پرداختن حق مردم) و احسان به معناى نيكى بيشتر (از حد انصاف) است»; (فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: (إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ) الْعَدْلُ الاِْنْصَافُ، وَالاِْحْسَانُ التَّفَضُّلُ).
خداوند در اين آيه شريفه به سه چيز امر و از سه چيز نهى كرده است، مى فرمايد: «خداوند به #عدل و احسان و كمك به خويشاوندان فرمان و از فحشا و منكر و ستم نهى مى كند» و در پايان آيه مى افزايد: «خداوند به شما اندرز مى دهد تا متذكر شويد»; (إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِى الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ).
این آیه دربرگیرنده یکى از جامع ترین برنامه هاى اجتماعى بشر است که هر گاه جامه عمل به خود بپوشد، امنیت و آرامش بر او حکمفرما مى شود. در این که میان عدل و احسان چه تفاوتى است مفسران احتمالات فراوانى ذکر کرده بعضى گفته اند: عدل اداى واجبات و احسان انجام مستحبات است برخى دیگر عدل را توحید و احسان را اداى واجبات مى دانند و عدّه اى عدالت را به معناى هماهنگى ظاهر و باطن و احسان را به معناى برترى باطن نسبت به ظاهر دانسته اند. این تفسیر نیز از سوى گروهى عنوان شده که عدالت مربوط به جنبه هاى عملى و احسان مربوط به جنبه هاى گفتارى است.
ولى از همه این تفسیرها بهتر همان است که در کلام امام(علیه السلام) آمده که عدل را به معناى انصاف تفسیر فرموده، زیرا رعایت انصاف آن است که حق کسى را به او بپردازند (و به نظر مى رسد که این واژه از ماده «نصف» گرفته شده زیرا هرگاه انسان در حقوق مشترک آن را تنصیف کند رعایت عدالت را به طور کامل کرده است). سپس این واژه به معناى هرگونه عدالت آمده است.
«احسان» همان گونه که از مفهوم آن استفاده مى شود، نیکى کردن به دیگران است و این نیکى همان تفضل است که امام(علیه السلام) در کلام بالا فرموده است.
بدون شک برقرار شدن نظم جامعه انسانى بدون عدل و انصاف و احسان و تفضل امکان پذیر نیست، زیرا ترک عدالت و انصاف سبب خشم کسانى مى شود که حقوقشان پایمال شده و طبعا برمى خیزند و نظم جامعه را به هم مى ریزند و اى بسا منجر به خون ریزى هاى وسیعى گردد.
در مورد «احسان» بسیار مى شود که تنها با استفاده از اصل عدالت و انصاف مشکلات جامعه حل نمى گردد; مثلاً سیل عظیمى آمده و خانه هاى فراوانى را ویران کرده و یا زلزله شدیدى رخ داده و منجر به ویرانى هاى وسیعى شده است در اینجا نمى توان تنها با استفاده از حقوق واجب و حتى مالیات هاى معمولى مشکلات را حل کرد. اینجاست که اصل احسان و تفضل باید به میدان آید و نیکوکاران دامن همت به کمر بزنند، ویرانى ها را آباد و ضایعات را جبران و مشکلات ناشى از حوادث را حل کنند.
گاه در یک خانواده نیز مشکلاتى به وجود مى آید مثلاً شوهر در حادثه اى از دنیا مى رود و اطفال صغیر او باقى مى مانند. اینجاست که باید افراد فامیل صرف نظر از اصل عدالت به سراغ احسان و تفضل بروند و ایتام را تحت حمایت خود قرار دهند و مشکلات آن خانواده را حل کنند; خواه یک نفر اقدام به این کار کند یا همه فامیل دست به دست هم دهند.
در معانى الاخبار که این حدیث را قبل از سید رضى نقل کرده مى خوانیم: امیرمؤمنان بر اصحاب وارد شد در حالى که آنها درباره مروت بحث مى کردند فرمود: چرا در این باره به سراغ قرآن نمى روید: عرض کردند: کجاى قرآن درباره مروت بحث کرده؟ فرمود: این آیه شریفه که مى فرماید: (إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ)عدل همان انصاف است و احسان همان تفضل
در حدیثى که مرحوم طبرسى آن را در مجمع البیان ذیل آیه مورد بحث نقل کرده مى خوانیم: «عثمان بن مظعون» که از صحابه معروف پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) است مى گوید: من در آغاز اسلام را به طور ظاهرى پذیرفته بودم نه با قلب و جان و این وضع ادامه داشت تا آنکه روزى خدمت آن حضرت بودم دیدم در فکر فرو رفته ناگهان چشم خود را به طرف آسمان دوخت گویا پیامى را دریافت مى دارد. وقتى که به حال عادى برگشت از ماجرا پرسیدم فرمود: هنگامى که با تو سخن مى گفتم ناگهان جبرئیل را مشاهده کردم که این آیه را براى من آورد: (إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالاِْحْسانِ...) عثمان مى گوید چنان محتواى آیه در قلب من اثر گذاشت که اسلام همان لحظه در جان و روح من جاى گرفت
#نهج_البلاغه_حكمت_231
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_110
وَأَقِيمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَمَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِكُمْ مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
و نماز را برپا دارید و زكات را پرداخت نمایید و هر خیرى كه براى خود از پیش مىفرستید، آنرا نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست.
🔴 بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كینه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع كینه و حسادتها بودند و مأمور به عفو و اغماض شدهاند، لازم است رابطهى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند.
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #جمعه
👉🏻 1da.ir/nJlckp
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2