📚 #فرهنگ_کتاب_خوانی
#کتاب
«چهل جام معرفت از #زیارت_اربعین »
✍️استاد مهدی #نیلی_پور
👈شما میتوانید آن را #رایگان از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/82652
#انس_با_زیارت_اربعین
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 38 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند `
واثیب من حرمنی بالبذل
واکافی من قطعنی بالصله.
امام سجاد عليهالسلام در پيشگاه خداوند عرض مىكند:
بار الها! موفقم بدار تا كسى كه مرا محروم نموده از بذل و بخشش برخوردار سازم،
و عمل كسى را كه از من بريده و قطع رحم نموده، با صله و پيوند مكافات نمايم. #دعا_بیستم_9
...ازمنظری دیگر،دعای مکارم الاخلاق،صف آرایی جنود عقل وجهل است.
هرعبارت گویی ایستادگی یکی از سربازان عقل دربرابرابلیسی از لشکر جهل رابه نمایش گذاشته است.
مثلابذل وبخشش دربرابر کسی که مرا محروم کرده؛بخشندگی ازجنود عقل، وحرمان ازجنود جهل است.
یا عبارت بعد،«صله»دربرابرکسی که با من قطع رابطه کرده است.
این از جمله کارهایی است که شیطان به صراحت اعلام نموده است؛
آیه 27سوره مبارکه بقره«...ویقطعون ما امرالله به آن یوصل...»
قطع میکند آنچه را که خداوند امر به«وصل»ان کرده است.
یکی از موارد آیه، همین عبارت امام سجاد علیه السلام است.
«تاکتیکی دربرابر دشمن.»
خداوندا مرا موفق کن با آن که بامن قطع کرده،پیوند برقرار کنم.
دو غريزهى قوى و نيرومند است كه با سرشت تمام حيوانات و همچنين انسانها آميخته است:
يكى غريزهى «حب ذات»
و آن ديگر «غريزهى جنسى».
غريزهى حب ذات براى ابقا و صيانت شخص است،
و غريزهى جنسى براى ابقاى نوع و صيانت نسل.
در انسانها علاوه بر حب ذات، دگردوستى كه از تمايلات عالى انسانى است وجود دارد و حيوانات فاقد آن هستند.
غريزهى حب ذات، مانند غريزهى جنسى خود به خود در وجود حيوانات و انسان شكوفا مىگردد و نيازى به پرورش ندارد،
اما دگردوستى در وجود انسانها، گر چه ريشهى فطرى دارد، ولى مانند ساير تمايلات عالى انسانى ضعيف است و بايد در پرتو پرورش و حمايتهاى تربيتى تقويت شود تا آنطور كه بايد از قوه به فعليت بيايد.
اگر اطفال در دامن پدران و مادرانى تربيت شوند كه خود داراى سجاياى انسانى و تعاليم معنوى باشند فرزندانشان با مشاهدهى اعمال والدين و اطرافيان با همان صفات بار مىآيند و از مزاياى انسانى برخوردار مىگردند،
اما اگر والدين فاقد دگردوستى و ساير صفات انسانى باشند و تنها غريزهى حب ذات در وجودشان حكومت نمايد، اطفالشان نه تنها از دگردوستى بىنصيب خواهند بود، بلكه ممكن است حب ذاتشان به زيادهروى گرايش يابد و در نتيجه، اطفال دچار خودخواهى و خويشتن پرستى گردند و بر اثر بىاعتنايى مردم به تمايل درونى آنان تا پايان عمر در رنج و عذاب باشند.
خداوند پيمبران را بين مردم فرستاد تا قوم خود را انسان بسازند،
صفات انسانى را در ضمير آنان پرورش دهند
و از كمالات معنوى و تعالى روحانى برخوردارشان سازند.
اصول اساسى انسانيت آنقدر ارزنده و مهم است كه اگر روزى فرارسد كه تمام مردم روى زمين واجد آن اصول باشند و عملا آنها را با يكدگر رعايت نمايند با تمام اختلافاتى كه از نظر عقيده، نژاد، زبان، و ديگر جهات با يكديگر دارند همه با هم در كمال سعادت و سلامت زيست خواهند نمود و از نعمت آسايش و رفاه بهرهمند خواهند بود.
حضرت موسى بن جعفر عليه السلام فرموده: مردم تمام كرهى زمين در رحمت و آسايش هستند و خوب زندگى مىكنند مادامى كه داراى سه صفت باشند:
اول آنكه يكديگر را دوست بدارند و نسبت به هم علاقهى انسانى داشته باشند.
دوم آنكه در امانتهاى مالى به يكديگر خيانت ننمايند،
سوم آنكه اعمالشان بر وفق حق و عدل باشد.
ملاحظه مىكنيد كه امام موسى بن جعفر عليهماالسلام اولين صفتى را كه در اين حديث مايه ى رحمت و سعادت انسانها شناخته و از آن نام برده است دگردوستى و ابراز محبت مردم نسبت به يكديگر است.
اگر افراد يك جامعه در شادى هم شاد شوند و در غم هم متاثر گردند، از اين ابراز مسرت و اظهار همدردى پيوستگى و علاقهى چشمگيرى در آن جامعه به وجود مىآيد و همهى مردم از آن همبستگى بهرهمند مىگردند.
خداوند در قرآن شريف وقتى از صفات حميده و سجاياى انسانى رسول گرامى نام مىبرد، اول از علاقهى شديد آن حضرت به مردم سخن مىگويد و خاطرنشان مىنمايد كه مصائب و آلام، رنجها و سختيهاى شما بر پيمبر گرامى بسيار سنگين و جانكاه است و از شدايد و گرفتاريهاى شما سخت رنج مىبرد و متالم مىگردد.
لقد جاءكم رسول من انفسكم عزيز عليه ما عنتم.
پيمبرى از جنس خودتان بين شما آمده است كه مصائب و شدايدتان بر آن حضرت بسيار سنگين و گران است. پيشواى گرامى اسلام، جهل و نادانى، فقر و تهيدستى، درد و بيمارى، اختلاف و پراكندگى، بدبينى و بدخواهى، و خلاصه هر عيب و نقص مادى و معنوى را كه در شما مىبيند سخت رنجيدهخاطر مىشود و از آن مصائب متالم و متاثر مىگردد.
خداوند بزرگ به كسانى كه طالب خشنودى و رضاى او هستند و به سعادت ابدى روز جزا علاقه دارند راه نيل به اين هدف مقدس را ارائه نموده و در قرآن شريف فرموده است:
لقد كان لكم فى رسولالله اسوه حسنه.
در گفتار و رفتار خويش به پيمبر اسلام تاسى كنيد و روش آن حضرت را اسوه و الگوى كارهاى خود قرار دهيد و دگردوستى از جملهى اوصاف پيشواى اسلام است و ما بايد اين خلق پسنديده را از آن حضرت بياموزيم و عملا به كار بنديم.
علی علیه السلام :رساترين چيزى كه به وسيلهى آن مىتوانى رحمت خدا را به خود جلب كنى اين است كه در باطن، نسبت به همهى مردم خيرخواه و مهربان باشى.
رسول اكرم فرموده است: پس از ايمان به خداوند سرآمد تمام اعمال عاقلانه، بشردوستى و نيكى به همهى مردم است، خواه خوب باشند و درستكار و خواه فاسق باشند و گناهكار.
امام باقر (ع) فرمود: پدرم على بن الحسين دست مرا گرفت و فرمود: فرزند! به هر كس كه از تو درخواست نيكى كرد به او نيكى كن، اگر اهل نيكى بود و استحقاق آن را داشته تو به واقع رسيدهاى و اگر اهل آن خير نبوده، تو به اهليت خويش دست يافتهاى.
نتیجه اینکه ، دگردوستى از نشانه هاى انسانيت است.
كسى كه واجد آن باشد واجد يكى از نعمتهاى بزرگ خداوند است.
براى آنكه بدانيم اين صفت در ضمير ما وجود دارد يا نه ، مىتوانيم خود دوستى را كه غريزه ى طبيعى در وجود همه ى انسانهاست معيار سنجش قرار دهيم
و دگر دوستى را با آن مقايسه نماييم
و از اين راه به وضع روحى خويش واقف گرديم