eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
معروف، داراى معناى وسيعى است كه هر عمل خيرى را شامل مى‏شود، زير بازوى افتاده را گرفتن، ناتوانى را كمك نمودن، بيمارى را براى رساندن به منزلش حمايت كردن، نابينايى را به محل مورد نظرش رساندن، و خلاصه، هر عمل خيرى كه به نفع مردم است معروف خوانده مى‏شود و ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام به معروف توجه بسيار داشتند و در مواقعى كه پيش مى‏آمد خود، آن را انجام مى‏دادند: روش حضرت على بن الحسين عليهماالسلام اين بود كه اگر در راهى گذر مى‏كرد و مى‏ديد كلوخى در وسط جاده است از مركب پياده مى‏شد و آن را كنار مى‏زد كه به رهگذرها آسيبى نرساند.
اولياى گرامى اسلام براى آنكه ارزش خدمت به مردم را به پيروان خود بفهمانند و آنان را به انجام معروف تشويق نمايند، ضمن روايات متعددى اين واقعيت را با تعبيرهاى مختلف خاطرنشان ساخته‏اند. على (ع) مى‏فرمود: معروف زرعى است از پرنموترين زراعتها و گنجى است از برترين گنجها، اگر كسى معروفت را كفران نمود يا آن را انكار كرد مبادا عمل وى تو را از انجام معروف بازدارد. ابوحمزه‏ى ثمالى مى‏گويد: از امام باقر (ع) شنيدم كه فرمود: از محبوبترين بندگان خدا نزد خداوند كسى است كه معروف نزد او محبوب باشد و همچنين به انجام فعل معروف علاقمند باشد. افراد نيكوكار و خيرخواه به هر نسبت كه به خدمت خلق موفق شوند و عملا در راه معروف قدم بردارند به همان نسبت زمينه‏ ى قرب معنوى خويش را در پيشگاه الهى فراهم آورده و مشمول رحمت واسعه ‏ى او خواهند بود
از بعضى روايات استفاده مى‏شود كه عمل معروف از نظر خدمت مالى اهميت بسيار دارد زيرا خدمات مالى بيش از ساير معروفها مردم را زير پوشش خود مى‏گيرد و موجبات رفاه آنان را در زندگى فراهم مى‏آورد، به علاوه، معروفهاى مالى مى‏تواند موازنه ‏ى اقتصادى را در جامعه برقرار نمايد و مسلمين را از خطر اقتصاد ناسالم و عدم تعادل زندگى مصون و محفوظ دارد، و در اين باره روايت جالبى از امام باقر (ع) رسيده كه به عرض شنوندگان محترم مى‏رساند: امام باقر (ع) فرموده: بقاى مسلمين و بقاى اسلام در اين است كه گردش اموال نزد كسانى باشد كه حق را در مورد مال مى‏شناسند و به معروف عمل مى‏كنند و از عوامل فناى مسلمين و فناى اسلام آن است كه پول در دست كسانى گردش كند كه حق آن را نمى‏شناسند و عمل به معروف نمى‏نمايند.
اگر ثروتمندان در جامعه‏ى اسلامى حق واجب مال را بشناسند و آن را ادا كنند به علاوه، در راه معروف از پرداخت مال مضايقه ننمايند، براى بيماران تهيدست درمانگاه مجانى، و براى محصلين بى‏بضاعت و كودكانى كه از خانواده‏ ى فقيرند مدرسه‏ ى رايگان بسازند، و ديگر اعمال خيرى از اين قبيل، اسلام و مسلمين در اين جامعه مى‏ماند، اما اگر حق واجب را ادا نكنند و از معروف سر باز زنند، با اين عمل مى‏توانند زمينه‏ ى فناى اسلام و مسلمين را فراهم آورند.
مردى به نام عمار در عصر امام صادق (ع) تمكن زياد داشت. حضرت به وى فرمود: آيا تو صاحب مال بسيارى؟ عرض كرد: بلى. فرمود: زكات واجب را مى‏پردازى؟ عرض كرد: بلى. فرمود: مال معلوم را به سائل و غير سائل پرداخت مى‏كنى؟ عرض كرد: بلى. فرمود: ارحام و اقربايت را صله مى‏نمايى؟ عرض كرد: بلى. آيا به برادران دينيت مى‏رسى؟ عرض كرد: بلى. حضرت فرمود: اى عمار! مال، فانى مى‏شود، بدن مى‏پوسد، عمل باقى مى‏ماند، و حاكم و قاضى زنده است و نمى‏ميرد. آنچه را كه پيشتر از خود فرستادى از تو سبقت نمى‏گيرد و آنچه را كه بعد از خودت به جاى گذاردى به تو ملحق نمى‏شود.
امام سجاد (ع) در قسمت اول درخواست خود به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و افشاء العارفه: بار الها! موفقم بدار كه اعمال خوب و كارهاى خير اهل معروف را در جامعه شايع نمايم و آنان را به اين خصلت پسنديده معرفى كنم.
نشر خوبيهاى مردم از صفات خداوند است و اگر انسانى به اين صفت متصف گردد به « خدا » تشبه يافته و متخلق به يكى از خلقيات خدایی شده است. خوبيهاى فرد خير را نشر دادن و عمل معروفش را به اين و آن گفتن و او را به بزرگوارى و فضيلت ياد كردن از طرفى در كارهاى معروفى كه انجام مى‏دهد دلگرم مى‏شود و ممكن است در آتيه به كارهاى خير بزرگترى اقدام نمايد و از طرف ديگر، افشاى عارفه مى‏تواند ساير مردم بى‏ تفاوت را در عمل معروف تشويق كند و آنان را به راه خير و نيكوكارى سوق دهد.
امام سجاد (ع) افشاى عارفه را در زمينه ‏ى عدل اجتماعى و پس از درخواست خاموش كردن آتش غضب و اصلاح ذات‏البين از پيشگاه خدا درخواست نموده است زيرا افشاى معروف اهل خير و معرفى آنان به خدمتگزارى خلق موجب تحسين و تمجيد مردم مى‏شود و هر انسانى به كشش حب ذات علاقه دارد تحسين مردم را درباره‏ى خود حفظ كند و همواره مورد تكريم و احترام باشد و براى نيل به اين هدف بايد از معصيت و ناپاكى اجتناب نمايد زيرا مى‏داند كه آلوده شدن به گناه او را در جامعه كوچك و حقير مى‏نمايد و محبوبيت اجتماعيش را از بين مى‏برد. على (ع) فرموده: كسى كه به كرامت و بزرگوارى خويش علاقه دارد از محرمات و گناهان اجتناب مى‏نمايد.
يكى از فوايد افشاى عارفه و نشر خوبيهاى اهل خير بازداشتن آنان از گناهان است و اين خود از عوامل ابقاى عدل در جامعه است. ممكن است بسيارى از مردم بنا به تمايل دگردوستى، در باطن علاقمند به انجام معروف و دوستدار خدمت به خلق باشند ولى در طول زندگى به اين كار شريف موفق نشوند زيرا دوست داشتن معروف به تنهايى براى نيل به آن كافى نيست، بايد تمام شرايطش مهيا گردد تا فرد علاقمند به آن دست يابد و بتواند به خواسته‏ى درونى خويش جامه‏ى تحقق بپوشاند. امام صادق (ع) فرموده: اينطور نيست كه هر كس دوستدار معروف باشد بتواند آن را عملى نمايد، اينطور نيست كه هر كس رغبت به معروف دارد قدرت آن را نيز داشته باشد، اينطور نيست كه هر كس قادر به عمل معروف است به وى اذن انجام آن داده شود، پس اگر در موردى رغبت و قدرت و اذن مجتمع شد در اين موقع براى طالب معروف و براى كسى كه معروف براى وى طلب شده سعادت كامل و تمام به دست آمده است.
اگر شخص محترمى با خانواده و فرزندان خويش به سفر مى‏رفت و خودش راننده بود، ماشين در بيابان عيبى پيدا كرد و متوقف شد، چون اطلاع فنى نداشت در بيابان ماند. طولى نكشيد ماشين دگرى رسيد، توقف نمود، شخص محترمى پياده شد كه بداند آن ماشين يا مسافرينش چرا متوقف شده است، وقتى متوجه عيب ماشين شد به راننده‏ى خود كه تخصص فنى داشت دستور داد پياده شود و عيب ماشين را برطرف نمايد. آقاى محترم يك ساعت در بيابان توقف نمود تا ماشين درست شد و هر دو با هم حركت كردند. آن كس كه ماشينش خراب شده بود بايد عمل معروف و كار نجات بخش آقايى را كه يك ساعت توقف نموده بود در همه جا و به همه بگويد و آن معروف را افشا نمايد و خاطرنشان كند كه اگر آن آقاى محترم توقف نمى‏كرد، ما وضع دشوارى مى‏داشتيم و شايد با خطر مواجه مى‏شديم، اما آقايى كه توقف نموده و آن معروف را انجام داده است نبايد سخنى بگويد و اظهار كند: «اگر من توقف نمى‏كردم چنين و چنان مى‏شد» و اين دستور انسانى و اخلاقى، مدلول حديث كوتاهى از مولاى متقيان است: عن على عليه‏السلام قال: اذا صنع اليك معروف فانشره و اذا صنعت معروفا فاستره. على (ع) فرموده: اگر كسى درباره‏ى تو معروفى را انجام داد آن را نشر بده و شايع كن و اگر خودت درباره‏ى دگرى معروفى را انجام دادى آن را پنهان دار و به زبان نياور.
امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و افشاء العارفه: بار الها! موفقم بدار كه اعمال معروف دگران را افشا نمايم و خوبيهاى آنان را بين مردم نشر دهم. و ستر العائبه: پروردگارا! موفقم بدار كه عيبهاى مردم را مستور دارم و آنها را با كسى در ميان نگذارم. پنهان داشتن عيبهاى مردم مانند آشكار ساختن خوبيهاى آنان از صفات بارى‏تعالى است. افراد علاقمند به كرامت نفس بايد تمرين كنند و خويشتن را به اين دو خلق انسانى متخلق نمايند و به اين دو صفت عالى متصف سازند.
بشر به طور فطرى علاقمند به كمال است، ميل دارد از نظر ساختمان طبيعى و همچنين از نظر گفتار و رفتار اجتماعى منزه و مبرا از هر عيب و نقصى باشد. اگر در وى عيب مادرزادى وجود دارد يا در طول زندگى بر اثر رويدادى دچار نقص عضوى گرديده است تا جايى كه بتواند مى‏كوشد آن نقص را پنهان دارد و نگذارد ديگران متوجه آن عيب شوند، همچنين اگر در گفتار و رفتارش به پاره‏اى از سيئات اخلاقى و اعمال ناپسند مبتلا شده و دچار عيب اجتماعى گرديده نمى‏خواهد مردم به آن عيب واقف شوند و حتى‏المقدور در پنهان داشتن آن كوشش مى‏نمايد، اگر كسى از عيبش آگاهى يافت و آن را به اين و آن گفت سخت ناراحت مى‏شود، به گوينده اعتراض مى‏كند، با تندى به وى سخن مى‏گويد، و ممكن است كارشان به درگيرى منتهى شود.
تمام انسانها به تمايل فطرى علاقه دارند عيوب طبيعى و نقائص اكتسابى آنان برملا نشود و مردم از آنها آگاهى نيابند. اسلام در مقام قانونگذارى، اين تمايل فطرى را مورد كمال توجه قرار داده و نشر عيوب مسلمانان را تحت عناوين مختلف، مثل غيبت، پرده‏درى، ايذاى مسلمان، و ديگر عناوينى از اين قبيل ممنوع ساخته است،
روايات زيادى از اولياى اسلام درباره‏ى فوايد ستر عيوب مردم و زيانهاى افشاى عيوب آنان رسيده است: رسول اكرم (ص) فرموده است: كسى كه مى‏داند برادرش آلوده به گناهى است و آن را بپوشاند، خداوند او را در قيامت مى‏پوشاند. و نيز فرموده است: كسى كه بر ضرر برادرش چيزى را بگويد و مقصودش از گفتن، اين باشد كه او را در جامعه زشت كند، مردانگيش را درهم بشكند تا از نظر مردم سقوط نمايد، خداوند او را از ولايت خود خارج مى‏كند و به ولايت شيطانش مى‏فرستد و شيطان هم او را نمى‏پذيرد. امام صادق (ع) از قول حضرت مسيح ابن مريم (ع) نقل نموده كه فرمود: به عيوب مردم مانند مالكين عبيد نگاه نكنيد بلكه عيوب و نقائص خود را با چشم بردگى بنگريد. مردم دو گروه‏اند، بعضى مبتلا به بيمارى گناهان‏اند و بعضى در عافيت و سلامت. بيماران گناه را مورد ترحم قرار دهى و خداوند را در مقابل نعمت عافيت شكرگزار باشى. مردى به حضرت رسول اكرم (ص) عرض كرد كه دوست دارم خداوند عيوب مرا بپوشاند، چكنم؟ حضرت فرمود: عيوب برادرانت را بپوشان، خداوند عيوب تو را مى‏پوشاند. امام صادق (ع) فرموده: كسى كه از گناه و لغزش مومنى آگاه گردد و آن را افشا كند، به مردم بگويد، و مكتوم ندارد، و به جبران افشا كردن گناه براى او استغفار ننمايد، افشاكننده نزد بارى‏تعالى مانند عامل گناه است و معصيتى را كه افشا نموده است به حساب او گذارده مى‏شود. از اين چند حديث روشن میشود كه ستر عيوب و مكتوم داشتن سيئات مردم از نظر معنوى داراى اجر بزرگ و فوايد ارزنده‏اى است و پرده‏درى و افشاى عيوب آنان نيز زيانهاى دنيوى و اخروى بزرگ در بر دارد ولى مهمتر از افشاى سيئات دگران،
شخص مسلمانى به نام دين خدا با كسى طرح دوستى بريزد ولى هدفش اين باشد كه لغزشها و گناهان او را بشمارد و به ذهن بسپارد تا موقعى كه بخواهد آنها را بگويد و مايه‏ ى رسوايى وى گردد، و اين عمل به مراتب بدتر و مذمومتر از افشاى عيوب و سيئات است و بى‏گمان بايد گفت اين فرد، گرفتار يكى از بزرگترين بيماريهاى روحى و معنوى است و اگر علاقمند به سعادت خويش باشد بايد هر چه زودتر خود را درمان كند و از اين بدبختى و بلا رهايى يابد. امام باقر (ع) فرموده: نزديكترين بنده، به كفر و بى‏ايمانى آن است كه شخص متدين به نام دين با فرد دگرى دوست شود براى آنكه لغزشهاى او را در ايام دوستى احصا نمايد تا روزى با شمردن و به رخ كشيدن آنها وى را مورد ملامت و سرزنش قرار دهد. رسول اكرم (ص) فرموده: اى كسانى كه به زبان اسلام آورده‏ايد و قلبتان تسليم نشده است! از پى لغزشهاى مسلمانان نرويد، چه آن كس كه در اين راه قدم بردارد خداوند لغزشهاى او را پى مى‏گيرد و كسى كه خداوند از پى لغزشهاى وى باشد او را مفتضح و رسوا مى‏كند.
'پيگيرى از عيوب و نقائص مردم و وقوف به سيئات اخلاق و اعمال آنان به قدرى ناپسند و مذموم است كه على عليه‏السلام در «عهدنامه‏ى مالك اشتر» آن را خاطرنشان نموده، مالك را از آن برحذر داشته و تذكرات لازم را در اين باره به استاندار مصر داده است: و ليكن ابعد رعيتك منك و اشناهم عندك اطلبهم لمعائب الناس فان فى الناس عيوبا الوالى احق من سترها، فلا تكشفن عما غاب عنك منها فانما عليك تطهير ما ظهر لك و الله يحكم على ما غاب عنك فاستر العوره ما استطعت يستر الله ما تحب ستره من رعيتك. البته بايد دورترين مردم حوزه‏ى ماموريتت از تو و مبغوضترين آنان نزد تو كسانى باشند كه بيشتر در جستجوى معايب دگران‏اند، چه آنكه در مردم عيوبى وجود دارد كه والى شايسته‏ترين فرد در اخفاى آنهاست، پس در مقام كشف عيوبى كه از تو پوشيده است مباش، آنچه بر عهده‏ى توست پاك كردن عيبهايى است كه بر آنها واقف شده‏اى و خداوند حكم مى‏كند نسبت به آنچه كه بر تو پنهان مانده است تا جايى كه مى‏توانى اسرار مردم را بپوشان، خداوند هم آن را كه مى‏خواهى از مردم مستور و پنهان باشد مى‏پوشاند.
امام سجاد (ع) در اين قطعه از دعاى «مكارم‏الاخلاق» براى حفظ عدل در محيط اجتماع به پيشگاه الهى عرض نموده است: و افشاء العارفه و ستر العائبه: پروردگارا! موفقم بدار تا خوبيهاى اهل معروف را افشا نمايم و عيب كسانى را كه به آن مبتلا هستند مستور دارم. خوبيهاى اهل معروف را نشر دادن در روان آنان اثر مى‏گذارد و براى آنكه حسن شهرت خود را در جامعه از دست ندهند پيرامون گناه نمى‏گردند و اجتناب از گناه به هر نسبت كه باشد در حفظ عدل اجتماعى موثر است. ستر عيوب و نقائص نيز همانند نشر خوبيها در حفظ عدل اجتماعى اثر مى‏گذارد، چه اگر عيب مبتلايان به عيوب و نقائص از پرده بيرون افتد و كسانى از آن آگاه شوند و به اين و آن بگويند و نشر دهند شخص صاحب عيب برافروخته مى‏شود، به دفاع از خود برمى‏خيزد و ممكن است در خلال دفاع، دروغ بگويد، بى‏گناهى را متهم نمايد و به وى نسبت ناروايى بدهد و رفته‏رفته گناه گسترش يابد و هر قدر شعاع گناه بسط پيدا مى‏كند قطعا به عدل اجتماعى آسيب مى‏رساند. امام سجاد (ع) فرموده است: كسى كه مردم را به صفت بدى كه در آنان وجود دارد نسبت دهد آنان، در مقابل، به نسبت‏دهنده چيزى را منتسب مى‏نمايند كه در وى وجود ندارد.
نشر عيوب و سيئات گناهكار اگر ادامه پيدا كند و همگانى شود، حس كند كه ديگر براى او در جامعه آبرويى نمانده است در اين موقع شرم گناهكار به كلى از ميان مى‏رود، پرده‏ى حيايش دريده مى‏شود و بر اثر اين احساس عملا به هر معصيتى دست مى‏زند و باك ندارد كه مردم او را در حال ارتكاب هر گناهى مشاهده كنند. وجود چنين عنصرى در جامعه ضرر بسيار دارد و به عدل اجتماعى آسيب بزرگ مى‏رساند. على (ع) از قول لقمان فرموده: بدترين خلق كسى است كه باك ندارد از اينكه مردم او را در حال گناه ببينند.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
🔈 ✳️شرح حال مرحوم حاج آقا رحیم ره (زندگینامه تصویری در 5 قسمت ) 👇 "1 2 3 4 5” ✔️ و تاثیر گزار ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴حاج آقا رحیم که چند سال آخر عمر مبتلا به نابینایی و بعضی امراض جسمانی شده بود- در سحرگاه عید غدیر خم ساعت 4 بعد از نصف شب جمعه هیجدهم ذی الحجه 1396ق/19 آذر ماه 1355ش در خانه شخصی خود در اصفهان وفات نمود. پیکر پاکش توسط انبوهی از شیفتگان و ارادتمندانش تشییع و در جنب تکیه ملک (گلستان شهدا اصفهان )– مدفن استادش - به خاک سپرده شد. ...رحمت الله علیه ( اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🎙👈 صوت قدیم حاج آقا رحیم رحمت الله علیه ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برنامه ی نقش و در انسان وَ قَالَ (عليه السلام): الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ، وَ الْعَقْلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ؛ فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بِحِلْمِكَ، وَ قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ. حضرت علی که درود خدا بر او باد ، فرمود: بردبارى پرده اى است پوشاننده، و عقل شمشيرى است برّان، پس كمبودهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان، و هواى خود را با شمشير عقل بكش. 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 (نقش حلم و عقل !) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِى مِنْ لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الْدُّعَآءِ در این هنگام زكریّا (كه این همه كرامت و مائده آسمانى را دید) پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا! از جانب خود نسلى پاك و پسندیده به من عطا كن كه همانا تو شنونده دعائى. درخواست فرزند ونسل پاك، سنّت و روش انبیاست. «هب لى... ذرّیة طیّبة» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2