حضرت على بن الحسين عليهماالسلام در این عبارت دعای شریف «مكارمالاخلاق» عرض مىكند:
و اتضرع اليك عند المسكنه،
بار الها! چنان باشم كه در مواقع ذلت و تهيدستى به پيشگاه تو زارى كنم تا مشكلم را حل نمايى.
خداوندا چنان کن به وقت بیچارگی،فقط به درگاه تو التماس کنم...
وچه بیچارگی ای بالاتر از غیبت امام زمان علیه السلام...
چه حسن تقارنی!!!نیمه شعبان#غیبت#صحیفه#دعای مکارم#ذلت و مسکینی ما...
مسکنت،بالاتر از فقر است،فقر که شدید باشد،مسکنت است،بیچارگی است.
غیبت طولانی،مارا به بیچارگی مبتلا کرده،به التماس افتادیم...«یامن یلتمس منه المخرج الی روح الفرج»اسباب فرج بفرست وقضای خود را جاری کن که این امر،فقط به مشیت تو محقق می شود؛مگر پناهگاه بندگان نیستی؟!
حال مارا ببین!؛سینه مان تنگ شده،جو سنگین ندیدن امام،مارا درهم شکسته....،نه این نفس، رام می شود و نه گشایشی...
تنها قدرت توست که کار را سامان می دهد.
پس ای خدای رحمن،بر ذلت ما رحم آور،اگرچه شایسته ظهور منجی نیستیم.
...
🔊گریه حضرت امام صادق علیه السلام بر غیبت امام مهدی(عج)
👤 مرحوم #خبازیان دوشب قبل از فوت - #نیمه_شعبان سال 1371 هجری شمسی
◀️سيِّدِي غَيْبَتُكَ نَفَتْ رُقَادِي وَ ضَيَّقَتْ عَلَيَّ مِهَادِي وَ ابْتَزَّتْ مِنِّي رَاحَةَ فُؤَادِي ....
👌بسیار سوزناک
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
سدیر صیرفی گوید: با برخی از اصحاب بر امام صادق(ع) وارد شدیم، او را نشسته بر خاک دیدیم در حالی که عبایی خشن پوشیده و همچون مادر فرزند از دست داده می گریست، رنگ چهره اش تغییر کرده و اندوه از گونه مبارکش پیدا بود. اشک هایش لباسش را خیس کرده بود و ناله می کرد: «مولای من! غیبت تو خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است!
مولای من! غیبت تو بلا و مصیبت مرا به فاجعه های ابدی پیوند داده و از دست دادن یاران، یکی از پس دیگری، اجتماع و شماره ما را از بین برده، هنوز سوزش اشکی که از چشمم می ریزد و ناله ای که از دلم برمی خیزد با یاد بلاها و سختی های دوران غیبت تو، پایان نیافته که درد و رنج شدیدتر و دردناک تری در برابر دیدگانم شکل می گیرد!»
سدیر گوید: شگفت زده پرسیدیم: این ماتم و گریه برای چیست؟
امام صادق(ع) آهی عمیق و سوزناک کشید و فرمود: «ای وای! صبح امروز در کتاب جفر نظر کردم و درباره ولادت و غیبت طولانی و طول عمر قائم(عج) ما و بلای مومنین، در آن زمان و ایجاد شک و تردید در اثر طول غیبت و ارتداد اکثریت مردم از دین و خروج آنان از تعهد به اسلام تامل و دقتی داشتم. در اثر آن، رقّت مرا فرا گرفت و حزن و اندوه بر من چیره شد.
وقتی حال امام صادق(ع) که حدود یکصد سال قبل از آغاز دوره غیبت می زیسته است، چنین باشد، باید دید حال سرگشتگان دوران غیبت و دورماندگان از چشمه زلال ولایت چگونه باید باشد. بی مورد نیست که این چنین بر دعا برای فرج در زمان غیبت تاکید شده است. امام زمان(عج) می فرماید: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَج ، برای نزیدک شدن ظهور و فرج بسیار دعا کنید.»
بعضى از حوادث و رويدادهاست كه مىتواند در انسان اثر عميق بگذارد، موجب انفعال نفس شود، و آدمى را گرفتار احساس ذلت و حقارت نمايد.
منشاء اين حالت روحى هر چه باشد لازم است افراد باايمان در اين قبيل مواقع متحمل و خويشتندار باشند،
حادثه ى ذلت بار خود را در ضمير خويش پنهان نگاه دارند،
به كسى عرض حاجت نكنند،
و حل مشكل خود را از دگران نخواهند كه اين عمل با بزرگوارى و عزت نفس سازگار نيست.
امام باقر (ع) فرموده: چهار چيز از گنجينههاى بر و نيكى است، آنها را مخفى نگاه داريد:
پنهان داشتن حاجت،
پنهان داشتن صدقه،
پنهان داشتن درد،
و پنهان داشتن مصيبت.
#فقر و تهيدستى از جمله ى عواملى است كه مىتواند موجب انفعال شديد نفسانى شود و آدمى را دچار احساس ذلت و حقارت نمايد.
كسى كه فاقد حداقل معاش است و پول به قدر مصارف روزانه خود و زن و فرزندان خويش در اختيار ندارد، قطعا از نظر روحى و معنوى گرفتار مصيبت سنگينى است و با عوارضى جانكاه و طاقتفرسا مواجه است.
اميرالمومنين (ع) به فرزندش حضرت مجتبى علیه السلام فرمود:
كسى كه فاقد قوت روزانه است خطاياى بسيار دارد.
فرزندم! فقير در نظر مردم حقير است،
سخنش به درستى مسموع نيست و مقامش شناخته نمىشود،
اگر فقير راستگو باشد دروغگويش مىخوانند،
اگر زاهد و بىاعتناى به دنيا باشد جاهلش مىنامند.
فرزندم! آن كس كه به فقر مبتلا مىشود دچار چهار خصلت موذى خواهد شد:
1. يقينش ضعيف مىگردد،
2. عقلش به نقصان مىگرايد،
3. دينش رقيق مىشود،
4. و در مواجهه با مردم حيايش تقليل مىيابد،
و در پايان حديث، امام (ع) فرمود:
پناه مىبريم به خدا از فقر و تهيدستى.
احساس ذلت و مسكنت كه در روان آدمى پديد مىآيد منشاء آن خواه فقر و بىچيزى باشد يا ديگر عوامل. به هر صورت احساس ذلت مايه ى ناراحتى و عذاب شديد روحى است.
افراد باايمان به پيروى از شرع مقدس، ذلت خود را پنهان مىدارند، به اين و آن نمىگويند، و اظهار حاجت نمىنمايند، چه آنكه مىدانند با اين عمل رنجشان بيشتر مىشود، دچار ذلت تازهاى مىگردند، و ناراحتى درونشان فزونتر خواهد شد.
تنها ملجاء و مرجع مومنين راستين در اين مواقع سخت و دردناك ذات اقدس الهى است، اوست كه مسببالاسباب است، مىتواند با اراده ى تواناى خود موجبات گشايش هر مشكلى را فراهم آورد و افراد گرفتار را از #بلا برهاند.
اين گروه پاكدل در آن لحظات سخت با خلوص و اطمينان خاطر دست دعا به سوى او برمىدارند و با چشمى اشكبار قضاى حاجت خود را از وى درخواست مىنمايند.
این جمله ى دعا ناظر به وضعى اينچنين است.
حضرت زينالعابدين (ع) در پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و اتضرع اليك عند المسكنه،
بار الها! چنان باشم كه در مواقع هر ذلت و مسكنتى،
خواه ناشى از فقر باشد يا منشاء آن عامل ديگر،
فقط و فقط در پيشگاه تو زارى كنم
و حل مشكلات خودم را از تو درخواست نمايم.
البته كسى مىتواند به چنين موقعيتى رفيع و بلندپايه دست يابد كه مدارج كمال ايمان و توحيد را به شايستگى پيموده و از يقين كامل برخوردار باشد.
خدایا کمک کن من در نیازها فقط از تو بخواهم و در بیچارگی فقط در مقابل تو تضرّع کنم.
اگر خدا را در نظر داشته باشیم پیش کسی برویم ایرادی ندارد، به خدا توکّل کنیم و او را وسیله قرار بدهیم.
امّا اگر خدا را فراموش کنیم به کلّی سراغ آنها برویم، بگوییم آقا قربان تو بروم، این درست نیست.
میخواهد این را بگوید که خدا را به کلّی فراموش کنیم، فکر کنیم این شخص که در فلان اداره رئیس است «فَعَّال مَا یَشاء» است، نه، اینطور نیست. یک وقت دیدی که هیچ کاری برای تو انجام نداد.
خدایا به من توفیق بده احتیاج داشته باشم فقط پیش تو بیایم. خدمت شما گفتم پیش کسی میروید با توکّل بروید عیبی ندارد.
«وَ أَتَضَرَّعُ إِلَیْکَ عِنْدَ الْمَسْکَنَهِ». اینجا تأکید است، میگوید تمام اینهایی که میگویی انجام ندهم، پیش کسی نروم، یعنی خدا را فراموش کنم… اگر فراموش نکنی عیبی ندارد.
تضرّع در قرآن: از نظر انسان شناسی قرآن، انسان موجودی است که بی تردید در مواقعی دچار ضرورت و تضرع خواهد شد و شخصیتش قرار را از دست داده و از جا کنده خواهد شد و به سوئی روی خواهد گرفت و تضرّع خواهد کرد، اگر بخواهد بسوی غیر خدا بدود اولاً حرّیتش از بین می رود و ثانیاً معلوم نیست که خواسته اش پذیرفته شود، اما ذلت تضرّع برایش می ماند.
اما تضرّع وصوله به پیشگاه خداوند، اوّلاً هرگز بدون استجابت نیست، و ثانیاً اگر بصورت مطلوب شخص تضرّع کننده مستجاب نشود- و بر فرض اگر بهیچوجه مستجاب نشود- ذلت آور نیست، بل ذلّت در برابر خداوند بالاترین عزّت است و تنها همین احساس عزت ره آوردی بزرگ است.
تضرّع به حضور خداوند آگاهی آور و هشیار کننده است:
1- «فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ». که نتیجه اش توجه به خدا و بیداری است.
2- «وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
لیکن برخی افراد (و حتی برخی از جامعه ها) با ضرّاء و بأساء نیز متضرّع نمی شوند، زیرا فطرت شان به حدی سرکوب شده که مانند سنگ بی تحرک گشته اند: «فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ ما كانُوا يَعْمَلُونَ».
3- «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ». بنابراین نتیجۀ خودداری از تضرّع در پیش خدا، سنگدلی و وارونگی شخصیت درون است، و تضرع به غیر خدا تعدّی و تجاوز از روح فطرت است.
4- «وَ اذْكُرْ رَبَّكَ في نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَكُنْ مِنَ الْغافِلينَ».
این مسئله با بیان صرفاً نظری خیلی روشن نمی شود، باید تضرّع به پیشگاه خدا را عملاً تجربه کرد.
عرف و تضرّع: یک عرف عام داریم و یک عرف خاص؛ گاهی یاری جوئی از دیگران در عرف عام ذلت است اما در عرف خاص ذلّت نیست؛ مثلاً در میان بازاریان مواردی هست که در عرف خودشان ذلّت نیست، یا در میان پزشکان و یا در میان روحانیان و… و این سخن امام (علیه السلام) در هر موردی با موازین عرف معنی می شود خواه عرف عام باشد و خواه عرف خاص.
تضرّع در جامعۀ آرمانی شیعه: نیاز که به حدّ ضرورت رسید و مصادیق واماندگی گشت، قهراً تضرّع و ذلّت آور می شود. امام می گوید: وقتی که وامانده شدید و حتماً باید تضرّع کنید، به پیشگاه خداوند تضرّع کنید. اما این همۀ سخن قرآن و امام نیست؛ جامعۀ آرمانی شیعه این است که باید اساس و زمینۀ ذلّت از بین برود؛ یعنی نمی توان مسکنة را از زندگی بشر حذف کرد و این اتفاقی است که در زندگی هر کسی رخ می دهد؛ مسکنة قوی و ضعیف نمی شناسد، واماندگی به سراغ قدرتمندترین پادشاهان، متبحرترین دانشمندان، ماهرترین صنعتگران و… می رود و رفته است. اما می توان تضرّع را و زمینۀ آن ذلت- که لازمۀ کمک خواهی از دیگران است- را از متن جامعه حذف کرد. جامعۀ آرمانی تشیع آن است که افراد بتوانند از امکانات همدیگر حتی از مال همدیگر بدون اذن خواهی استفاده کنند
✳️️ «(مامور الهی در برزخ) گفت: در زمان #غیبت #امام_زمان (عج) زعامت و رهبری #شیعه با #ولی_فقیه است. پرچم اسلام به دست اوست.
همان لحظه تصویری از ایشان را دیدم. عجیب اینکه افراد بسیاری که آنها را می شناختم در اطراف رهبر بودند و تلاش می کردند تا به ایشان صدمه بزنند اما نمی توانستند! من اتفاقات زیادی را در همان لحظات دیدم و متوجه آنها شدم. اتفاقاتی که هنوز در دنیا رخ نداده بود ...»
📚 بخشی از کتاب «#سه_دقیقه_در_قیامت»
👈متن کامل کتاب👇
https://eitaa.com/sahife2/47564
#زندگی_پس_از_زندگی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🌺 به توفیق الهی ، #سال_1401
را با تصمیم بر #انس بیشتر با کتاب نورانی
❇️" صحیفه سجادیه "❇️
شروع و انشاالله به پایان برسانیم ...
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
Sahifeh Sajjadiyeh-bonyana.com.pdf
2.95M
📔#کتاب_صحیفه_سجادیه
👈📲مجموعه ی #نرم_افزار_صحیفه_سجادیه "روی اعداد کلیک کنید" ( 1 2 3 )
❇️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
SahifeSajadieh-3.apk
16.35M
📲 #نرم_افزار_صحیفه_سجادیه
#نرم_افزار شامل متن كامل ادعیه کتاب شریف صحیفه سجادیه به همراه ترجمه #فارسی و #انگلیسی است.
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️️ « من در میان فامیل معروف هستم که خیلی اهل #صله_رحم هستم. زیاد به فامیل سر میزنم و تلاش می کنم که تا جایی که امکان دارد مشکلات بستگان را برطرف نمایم.
عمه ای دارم که مادر شهید است.
تمام فامیل به من می گویند که تو پسر این عمه هستی. از بس که به عمه سر میزنم و تلاش در راه حل مشکلات ایشان دارم.
خاله ام نیز همسر شهید است. فرزندش خیلی کم می تواند به او سر بزند، لذا بیشتر مواقع به دنبال حل مشکلات آنها هستم. دیگر بستگان نیز به همین صورت.
تا جایی که در توانم هست برای حل مشکل فامیل اقدام می کنم. برکت این مطلب را هم در زندگی خود دیده ام.
دعای خیر اهل فامیل همواره مشکل گشای گرفتاری هایم بوده. حتی به من نشان دادند که در برخی موارد، حوادث سختی که شاید منجر به #مرگ می شد، با دعای فامیل و #والدين من برطرف شد!
چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید: صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و #روزی را زیاد می کند و مرگ را به تأخیر می اندازد.
در جای دیگری پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که با جان و مالش به دنبال صله رحم باشد، خداوند متعال اجر صد شهید را به او
عطا میکند.»
📚 بخشی از کتاب «#سه_دقیقه_در_قیامت»
👈متن کامل کتاب👇
https://eitaa.com/sahife2/47564
#زندگی_پس_از_زندگی
#دعا_چهل_چهار_10
#صله_رحم_قرآن_روایات
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«#صله_رحم»
✍محمدرضا #اکبری
👈این کتاب پاسخ به این نیاز جدی جامعه اسلامی است که با عنایات خدای متعال به صورت جامع و همه جانبه این فریضۀ الهی را در یازده فصل مورد بحث و بررسی قرار داده است و با تکیه بر آیات قرآن، روایات، فتاوای مراجع تقلید و تحلیل های علمی مناسب با عصر حاضر به آگاهی بخشی از این حرکت مؤمنانه پرداخته است.
در بخشهای مختلف این اثر درباره معارف خیشاوندی و صله ارحام میخوانیم و با نمونههای عملی صله رحم آشنا میشویم. در فصل چهارم کتاب به بررسی مشکلات رفت و آمدهای خیشاوندی میپردازیم و آثار و پیامدهای آن را هم بررسی میکنیم. فصل پنجم به بیان ویژگیهای صله رحم پرداخته است و فصل ششم به مبحث صله رحم با خیشاوندان ویژه اختصاص دارد. آثار صله رحم در فصل هفتم کتاب بررسی میشود و فصل هشتم راهکارهایی برای ترویج صله رحم در اختیار ما قرار میدهد. فصل نهم، دهم و یازدهم کتاب به قطع صله رحم، عواملی که به این امر منجر میشوند و آثاری که از خود به جا میگذارد پرداخته است.
👌شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/99683
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_مناجات_شعبانیه
30 جرعه از مناجات
🔊 اینجا
#مناجات_شعبانیه
*️⃣کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2